Jaki typ smarowania silnika ma kosiarka spalinowa oleo mag
1.1 Smarowanie rozbryzgowe
• Brak pompy oleju – mniejsza złożoność i koszt.
• Energia kinetyczna obracającego się wału/czerpaka wytwarza mgłę olejową, która osiada na: łożyskach głównych, ścianie cylindra, sworzniu tłokowym, krzywkach rozrządu, kołach przekładni.
• Wymaga ścisłej kontroli poziomu oleju – zbyt niski poziom uniemożliwia „nabranie” oleju przez czerpak.
1.2 Smarowanie ciśnieniowe (dla porównania)
• Pompa zębata/tłoczkowa, kanały olejowe, filtr wkręcany lub siatkowy.
• Stosowane w większych silnikach (traktorki, agregaty > 300 cm³) lub w jednostkach z funkcją pracy na dużych pochyłościach.
• Seria kosiarek G 44, G 48, GV 53, LUX 55, AllRoad Plus, MAX 48 itp. – silniki EMAK K 500, K 650, K 800, Briggs & Stratton 550EX / 675EXi oraz Honda GCVx 145/170 – wszystkie mają smarowanie rozbryzgowe.
• Profesjonalne traktorki Oleo-Mac OM 92/98/106 – silniki B&S Intek lub EMAK V-Twin 708 cm³ – pełne smarowanie ciśnieniowe z filtrem papierowym.
• Producenci małych silników (Briggs & Stratton, Honda, EMAK) wciąż preferują smarowanie rozbryzgowe w grupie 125–200 cm³ ze względu na prostotę i masę < 12 kg.
• Pojawiają się hybrydowe rozwiązania (pompa + rozbryzg) w silnikach przeznaczonych do dużych pochyłości (np. Honda GXV).
• Trend e-fuels i silniki elektryczne ograniczą, ale nie wyeliminują segmentu 4T splash do 2030 r.
• Typowy „dipper” to stalowy pręt 10–15 mm wystający 15–25 mm poniżej stopy korbowodu.
• Przy 3000 obr/min kropla oleju osiąga prędkość liniową ≈ 15 m/s, tworząc drobną mgłę wystarczającą do smarowania gładzi cylindra.
• Brak filtra oleju → zanieczyszczenia usuwa się poprzez regularną wymianę oleju (co 25–50 h pracy).
• Zużyty olej silnikowy podlega obowiązkowi utylizacji w punktach selektywnego zbierania odpadów (Dyrektywa 2008/98/WE, Dz.U. z 2022 r. poz. 699).
• Nieprzestrzeganie interwałów wymiany oleju może unieważnić gwarancję producenta (warunek karty gwarancyjnej EMAK/Oleo-Mac).
• Olej: SAE 30 (lato) lub 10W-30/10W-40 (całoroczny) spełniający API SJ-SL, klasyfikacja JASO MA.
• Pojemność: 0,45 – 0,60 l w zależności od modelu.
• Procedura:
• Jeśli dysponuje Pan modelem traktorka lub profesjonalnej kosiarki samojezdnej Oleo-Mac, układ może być ciśnieniowy – potwierdzi to obecność wkręcanego filtra oleju.
• W przypadku silników dwusuwowych (pilarki, wykaszarki Oleo-Mac) smarowanie realizuje mieszanka paliwowo-olejowa, co bywa mylone z kosiarkami 4T.
• Zapoznanie się z instrukcją konkretnego modelu (PDF na stronie Emak/Oleo-Mac).
• Studium porównawcze trwałości silników splash vs. pressure przy różnych nachyleniach terenu.
• Analiza wpływu nowych klas olejów (API SP, ILSAC GF-6A) na zużycie w małych silnikach chłodzonych powietrzem.
Większość kosiarek spalinowych Oleo-Mac wykorzystuje prosty i niezawodny system smarowania rozbryzgowego. Kluczowe dla jego skuteczności jest utrzymywanie właściwego poziomu i jakości oleju oraz unikanie długotrwałej pracy na dużych pochyłościach. Wyjątkiem mogą być traktorki ogrodowe, w których stosuje się pełne smarowanie ciśnieniowe z filtrem.