W jaki sposób przy pomocy 1-osiowego joysticka sterować kierunkiem obrotu silnika DC
Sterowanie kierunkiem obrotu silnika DC za pomocą 1-osiowego joysticka jest popularnym zadaniem w systemach kontrolnych, takich jak robotyka czy zdalnie sterowane pojazdy. Wymaga to zastosowania odpowiedniego układu elektronicznego, który przekształci sygnał z joysticka na sygnały sterujące silnikiem. Poniżej przedstawiam szczegółowy opis kroków i rozwiązań, które pozwolą na realizację tego zadania.
Aby sterować kierunkiem obrotu silnika DC za pomocą 1-osiowego joysticka, należy zastosować układ mostkowy H (H-bridge) oraz mikrokontroler (np. Arduino), który będzie przetwarzał sygnał z joysticka i sterował mostkiem H.
1-osiowy joystick działa na zasadzie potencjometru, który generuje napięcie zależne od pozycji drążka. Wartość ta zmienia się od 0V (przesunięcie drążka w jedną skrajność) do maksymalnego napięcia zasilania (przesunięcie w drugą skrajność), np. 5V. Środkowe położenie joysticka odpowiada połowie zakresu napięcia.
Mostek H pozwala kontrolować kierunek przepływu prądu przez silnik, co z kolei kontroluje jego kierunek obrotu.
Poniżej znajduje się przykładowy kod dla Arduino:
const int pinJoystick = A0; // Pin analogowy do odczytu joysticka
const int in1 = 7; // Pierwszy pin cyfrowy mostka H
const int in2 = 8; // Drugi pin cyfrowy mostka H
void setup() {
pinMode(in1, OUTPUT);
pinMode(in2, OUTPUT);
Serial.begin(9600); // Dla monitorowania wartości na Serial Monitor
}
void loop() {
int joystickValue = analogRead(pinJoystick);
int threshold = 512; // Środkowa wartość zakresu 0-1023 (dla 10-bit ADC)
Serial.println(joystickValue); // Opcjonalne monitorowanie wartości
if (joystickValue < threshold) {
// Przesunięcie drążka w jedną stronę – silnik obraca się w jednym kierunku
digitalWrite(in1, HIGH);
digitalWrite(in2, LOW);
} else if (joystickValue > threshold) {
// Przesunięcie drążka w drugą stronę – silnik obraca się w przeciwnym kierunku
digitalWrite(in1, LOW);
digitalWrite(in2, HIGH);
} else {
// Gdy joystick jest w pozycji środkowej – silnik zatrzymany
digitalWrite(in1, LOW);
digitalWrite(in2, LOW);
}
}
Aby kontrolować prędkość obrotową silnika, można zastosować PWM. Wartość analogowa joysticka może być mapowana na sygnał PWM, co pozwala na płynną regulację prędkości.
Dobrze jest użyć filtracji cyfrowej (np. średnia krocząca) do wygładzenia sygnału z joysticka, aby zapobiec nagłym skokom kierunku i prędkości obrotów silnika.
Dodaj zabezpieczenia przed przeciążeniem i przegrzaniem mostka H oraz silnika. Można zastosować diody zabezpieczające oraz kondensatory odsprzęgające.
Zamiast mikrokontrolera można użyć układu analogowego z komparatorami i wzmacniaczami operacyjnymi, ale rozwiązanie z mikrokontrolerem jest bardziej elastyczne i łatwiejsze w modyfikacji.
Sterowanie kierunkiem obrotu silnika DC za pomocą 1-osiowego joysticka wymaga przetworzenia sygnału analogowego z joysticka na odpowiednie sygnały sterujące układem mostkowym H. Kluczowe jest prawidłowe mapowanie wartości joysticka na kierunek i prędkość obrotową silnika oraz zastosowanie odpowiedniego układu mostkowego H do sterowania silnikiem.