Stihl FS 200 – regulacja gaźnika, ustawienie śruby L, ssanie, gaśnie po odpaleniu
Pytanie
Kosa spalinowa Stihl FS 200 jest tylko jedna śruba do regulacji gaźnika wolnych obrotów i mieszanki nie mogę jej ustawić kosa odpali pochodzi chwilę i gaśnie ile obrotów mam wykręcić od całkowitego wkręcenia i ssanie ma być na dół czy do góry kosa jest starsza
Odpowiedź Sztucznej Inteligencji
Bezpośrednia odpowiedź na pytanie
- Punkt wyjścia: od delikatnego „dosadzenia” śruby wkręconej do oporu wykręć ją o 1 ¼ – 1 ½ obrotu.
- Ssanie (dźwignia CHOKE): do góry przy zimnym rozruchu, zaraz po „zaskoczeniu” silnika i krótkim rozgrzaniu – całkowicie w dół; wszystkie regulacje wykonuje się przy wyłączonym ssaniu (dźwignia w dół).
Kluczowe punkty
• 1 ¼–1 ½ obr. = ustawienie bazowe
• reguluj na rozgrzanym silniku, małymi krokami 1/8 obr.
• jeśli silnik gaśnie – wykręcaj (wzbogacasz), jeśli wkręca wysokie obroty – wkręcaj (zubażasz).
Szczegółowa analiza problemu
1. Co właściwie regulujesz?
W starszej FS 200 stosowano gaźniki Walbro WT lub Zama C1Q z:
• śrubą L (mieszanka wolnych obrotów),
• nieraz oddzielną śrubą LA/T (mechaniczny ogranicznik przepustnicy – same obroty jałowe).
W wielu egzemplarzach śruba LA jest plombowana lub zasłonięta, dlatego użytkownik widzi tylko L i ma wrażenie „jednej śruby do wszystkiego”.
2. Ustawienie bazowe
- Filtr powietrza czysty, paliwo świeże 1:50, świeca sprawna.
- Śrubę L wkręć do lekkiego oporu ➔ wykręć 1 ¼–1 ½ obrotu.
- Jeśli w Twojej sztuce widać śrubę LA/T – ustaw ją tak, by przepustnica była minimalnie otwarta (ok. ¼ – ½ obrotu od momentu zetknięcia z dźwignią).
3. Procedura strojenia
- Rozruch zimny – ssanie do góry, 2–3 pociągnięcia. Gdy silnik „pyknie”, ssanie w pozycję pośrednią, uruchom, następnie ssanie całkiem w dół.
- Odczekaj 2–3 min, aż silnik osiągnie temperaturę.
- Regulacja śruby L:
• silnik gaśnie / waha się ➔ wykręcaj co 1/8 obr. (wzbogacasz),
• silnik kopci / żyłka się obraca ➔ wkręcaj po 1/8 obr. (zubażasz).
- Po każdej zmianie odczekaj kilka sekund. Szukasz punktu, w którym silnik:
a) pracuje równo na wolnych obrotach,
b) gwałtownie przyspiesza po pełnym dodaniu gazu,
c) głowica tnąca NIE kręci się podczas jałowych obrotów.
- Jeśli głowica nadal się obraca mimo poprawnej reakcji gazu – lekko odkręć śrubę LA/T (zmniejszasz obroty jałowe).
4. Teoria w tle
Wykręcanie śruby L = otwieranie kanału paliwowego → bogatsza mieszanka → wolne obroty rosną, ale przy pełnym gazie mogą „dławić”.
Wkręcanie śruby L = zubażanie → wyższa temperatura spalania, ryzyko przegrzania; zbyt uboga mieszanka powoduje „dziurę” przy przyspieszaniu i gaśnięcie.
5. Typowe objawy i działania
Objaw |
Działanie |
Gaśnie po 5–10 s |
wykręć L o 1/8 obr. |
Żyłka obraca się na jałowych |
wkręć L o 1/8 lub cofnij LA/T |
Przy dodaniu gazu „dusi się” |
wykręć L o 1/8, powtórz test |
Nadmierny dym, słaba moc |
wkręć L o 1/8 |
Aktualne informacje i trendy
- W nowych gaźnikach Stihl śruby L/H bywają plombowane z powodu norm emisji (Stage V). Serwisy stosują specjalne klucze „D” lub „Pac-Man”.
- Obecnie coraz częściej montuje się gaźniki z fabrycznie ustawioną mapą (tzw. „non-adjustable”), a regulację ogranicza się do LA.
- Rosnąca popularność systemów M-Tronic/E-Tronic (elektronicznie sterowane gaźniki) powoduje, że ręczna regulacja zanika w nowych modelach.
Wspierające wyjaśnienia i detale
- Gdy silnik nie reaguje na zmianę L, winna bywa membrana pompy paliwa (twarda, popękana) lub nieszczelne uszczelniacze wału – wtedy żadna regulacja nie pomoże.
- Łatwy test odpowietrznika zbiornika: odkręć korek ➔ jeśli silnik nagle się wkręca, odpowietrznik zatkany.
- Przepustowość tłumika: nagar zwiększa przeciwciśnienie i „dławi” silnik – oczyść.
Aspekty etyczne i prawne
- Usuwanie plomb lub ograniczników regulacyjnych może naruszać homologację urządzenia i normy emisji spalin.
- Praca przy obracającym się narzędziu wymaga osłon i odzieży ochronnej (PN-EN ISO 11806-1).
- Nieprawidłowo wyregulowane urządzenie emituje więcej HC i CO, co ma wpływ na środowisko.
Praktyczne wskazówki
- Zawsze stosuj świeżą mieszankę (max. 30 dni).
- Czyść filtr powietrza co 10 h pracy, wymieniaj co sezon.
- Zabierz w teren mały śrubokręt z podziałką ¼ obr. – ułatwia precyzyjne zmiany.
- Do finalnej regulacji użyj obrotomierza: FS 200 – jałowe ok. 2 700 rpm, max 9 500 rpm.
Ewentualne zastrzeżenia lub uwagi dodatkowe
- Jedno-suwowe zmiany o 1/8 obr. mają duży wpływ – nie przekręcaj na raz o więcej niż ¼ obr.
- Jeśli po 3–4 próbach brak poprawy, gaźnik wymaga demontażu i czyszczenia ultradźwiękiem lub zestawu naprawczego.
- Zużyte uszczelniacze wału objawiają się trudnym rozruchem na ciepło oraz dużymi wahaniami obrotów.
Sugestie dalszych badań
- Pomiar szczelności skrzyni korbowej (próba ciśnieniowo-próżniowa 0,5 bar / –0,3 bar).
- Analiza kolorystyczna świecy po 15 min pracy (brąz „kawa z mlekiem” = OK).
- Zapoznanie się z Service Manual Walbro WT-227, dostępny na stronie producenta gaźników.
- Śledzenie technologii M-Tronic w nowych modelach (FS 261, FS 411) – eliminują ręczną regulację.
Krótkie podsumowanie
Wykręć śrubę regulacyjną o około 1 ½ obrotu od pozycji całkowicie wkręconej, uruchom zimny silnik z dźwignią ssania w górnym położeniu, po „zaskoczeniu” i rozgrzaniu przestaw ssanie w dół i reguluj śrubę L małymi krokami 1/8 obrotu, aż uzyskasz stabilne wolne obroty bez obracania głowicy. Jeśli mimo prawidłowej regulacji silnik dalej gaśnie, problem leży w membranach gaźnika, filtrach, układzie zasilania lub uszczelniaczach wału – wówczas konieczna jest pełna diagnostyka lub serwis.
Zastrzeżenie: Odpowiedzi udzielone przez sztuczną inteligencję (model językowy) mogą być niedokładne i wprowadzające w błąd. Elektroda nie ponosi odpowiedzialności za dokładność, rzetelność ani kompletność prezentowanych informacji. Wszystkie odpowiedzi powinny być zweryfikowane przez użytkownika.