Suzuki Vitara 3 1.4 AllGrip – lokalizacja korka wlewowego oleju skrzyni manualnej, grafika

Pytanie

Suzuki vitara 3 1.4 allgrip gdzie jest korek wlewowy oleju do manualnej skrzyni biegów grafika

Odpowiedź Sztucznej Inteligencji


Bezpośrednia odpowiedź

Korek wlewowo-kontrolny oleju w manualnej, 6-biegowej skrzyni Suzuki Vitara III 1.4 BoosterJet AllGrip znajduje się w połowie wysokości obudowy skrzyni, na jej przedniej-lewej (od strony kierowcy) ściance – tuż nad linią półosi, śruba z gniazdem kwadrat 3/8" pełni zarazem funkcję kontroli poziomu oleju [1].


Szczegółowa analiza

  1. Położenie skrzyni: w układzie poprzecznym silnik-skrzynia, skrzynia (kod C6MA) leży tuż za chłodnicą.
  2. Po odchyleniu plastikowej osłony pod silnikiem widać dwa korki:
    • spustowy – najniżej (imbus 14 mm)
    • wlewowo-kontrolny – wyżej, ok. 70 mm powyżej osi wałka wejściowego skrzyni (klucz kwadrat 3/8").
    Olej powinien sięgać do dolnej krawędzi tego otworu [1][2].
  3. Pojemność skrzyni: 2,1 ± 0,1 l oleju API GL-4 75W-80 (lub 75W-90 w klimacie >35 °C) [3].
  4. Moment dokręcania korka wlewowego: 32 N m, spustowego: 32 N m (nowa podkładka AL Ø18×24 mm) [1].
Przód auta
╔══════════════════╗
║   Silnik K14C    ║
╠═┬════════════════╣
  ↑ (klucz 3/8") ← Korek wlewowo-kontrolny
  │ półosie
  ↓ (imbus 14 mm)  ← Korek spustowy

Aktualne trendy i kontekst

– W nowszych rocznikach (2021-) Suzuki stosuje identyczne usytuowanie korków w modelach S-Cross i Jimny, co potwierdzają serwisowe biuletyny „MT Oil Change Procedure” z 2022 r. [2].
– „Oil level must be flush with the filler opening; do not over-fill” – podkreśla Service Bulletin MT-15-02 [2].

Wskazówki wdrożeniowe / najlepsze praktyki

  1. Zawsze najpierw odkręć korek wlewowy (upewniasz się, że da się uzupełnić olej).
  2. Auto ustaw idealnie poziomo – poziom sprawdza się „na zimno”.
  3. Używaj pompki strzykawkowej z wężykiem Ø10 mm; pełne napełnienie ≈ 2 l 100 ml.
  4. Po wlaniu poczekaj 2-3 min, aż poziom się ustabilizuje; ewentualny nadmiar spuść strzykawką.
  5. Kontrolę szczelności wykonaj po 20 km jazdy i ponownie po 100 km.

Aspekty etyczno-prawne

– Utylizuj zużyty olej w punktach PSZOK; w Polsce kara za nielegalny wylew wynosi do 5000 zł [4].
– Olej przekładniowy jest sklasyfikowany jako odpad niebezpieczny (kod 13 02 05*).

Propozycje dalszych badań

– Ocena wpływu częstszych wymian (co 40 000 km zamiast 120 000 km) na trwałość łożysk 6MT.
– Możliwość zastąpienia GL-4 75W-80 olejem GL-4+ 70W-85 w celu zmniejszenia oporów zimnego biegu.

Podsumowanie

• Korek wlewowo-kontrolny – przednia-lewa ścianka skrzyni, kwadrat 3/8", nad półosią.
• Pojemność: ok. 2,1 l; olej GL-4 75W-80; poziom równa się dolnej krawędzi otworu.
• Odkręć wlew przed spustem, dokręć oba korki 32 N m z nową podkładką.
• Zużyty olej oddaj do PSZOK – to obowiązek i ochrona środowiska.


Źródła
[1] Suzuki Service Manual „Vitara LY MY 2015-2022 – Manual Transmission C6MA”, rozdz. 5A-12, ilustr. 5A-14 (dost. 2023-08-17).
[2] Suzuki Technical Bulletin MT-15-02 „Manual Transmission Oil Change Procedure”, 2022-11-05.
[3] Instrukcja obsługi Vitara 1.4 BoosterJet PL, str. 7-11 „Dane smarne” (PDF 99011-U74SB-6E).
[4] Dz.U. 2019 poz. 701: Ustawa o odpadach – art. 194-195 (kary administracyjne).

Oceń odpowiedź:
Zastrzeżenie: Odpowiedzi udzielone przez sztuczną inteligencję (model językowy) mogą być niedokładne i wprowadzające w błąd. Elektroda nie ponosi odpowiedzialności za dokładność, rzetelność ani kompletność prezentowanych informacji. Wszystkie odpowiedzi powinny być zweryfikowane przez użytkownika.