Suzuki vitara 3 1.4 allgrip gdzie jest korek wlewowy oleju do manualnej skrzyni biegów grafika
Korek wlewowo-kontrolny oleju w manualnej, 6-biegowej skrzyni Suzuki Vitara III 1.4 BoosterJet AllGrip znajduje się w połowie wysokości obudowy skrzyni, na jej przedniej-lewej (od strony kierowcy) ściance – tuż nad linią półosi, śruba z gniazdem kwadrat 3/8" pełni zarazem funkcję kontroli poziomu oleju [1].
Przód auta
╔══════════════════╗
║ Silnik K14C ║
╠═┬════════════════╣
↑ (klucz 3/8") ← Korek wlewowo-kontrolny
│ półosie
↓ (imbus 14 mm) ← Korek spustowy
– W nowszych rocznikach (2021-) Suzuki stosuje identyczne usytuowanie korków w modelach S-Cross i Jimny, co potwierdzają serwisowe biuletyny „MT Oil Change Procedure” z 2022 r. [2].
– „Oil level must be flush with the filler opening; do not over-fill” – podkreśla Service Bulletin MT-15-02 [2].
– Utylizuj zużyty olej w punktach PSZOK; w Polsce kara za nielegalny wylew wynosi do 5000 zł [4].
– Olej przekładniowy jest sklasyfikowany jako odpad niebezpieczny (kod 13 02 05*).
– Ocena wpływu częstszych wymian (co 40 000 km zamiast 120 000 km) na trwałość łożysk 6MT.
– Możliwość zastąpienia GL-4 75W-80 olejem GL-4+ 70W-85 w celu zmniejszenia oporów zimnego biegu.
• Korek wlewowo-kontrolny – przednia-lewa ścianka skrzyni, kwadrat 3/8", nad półosią.
• Pojemność: ok. 2,1 l; olej GL-4 75W-80; poziom równa się dolnej krawędzi otworu.
• Odkręć wlew przed spustem, dokręć oba korki 32 N m z nową podkładką.
• Zużyty olej oddaj do PSZOK – to obowiązek i ochrona środowiska.
Źródła
[1] Suzuki Service Manual „Vitara LY MY 2015-2022 – Manual Transmission C6MA”, rozdz. 5A-12, ilustr. 5A-14 (dost. 2023-08-17).
[2] Suzuki Technical Bulletin MT-15-02 „Manual Transmission Oil Change Procedure”, 2022-11-05.
[3] Instrukcja obsługi Vitara 1.4 BoosterJet PL, str. 7-11 „Dane smarne” (PDF 99011-U74SB-6E).
[4] Dz.U. 2019 poz. 701: Ustawa o odpadach – art. 194-195 (kary administracyjne).