Świecący się fis 1/2 po wyjęciu kluczyka pasat B5 2001 2.0 benzyna-lpg
Działają szyby, lusterka elektryczne, oświetlenie wewnątrz więc moduł komfortu pewnie jest sprawny. Jak sprawdzić czy CAN jest sprawny
Świecący się FIS 1/2 (Flight Information System) po wyjęciu kluczyka sugeruje, że pewne obwody w samochodzie nadal są zasilane, mimo że kluczyk został wyjęty. Działające szyby, lusterka i oświetlenie wewnętrzne wskazują, że moduł komfortu (CCM) działa poprawnie, co zmniejsza prawdopodobieństwo jego uszkodzenia. Problem może leżeć w stacyjce, przekaźnikach lub okablowaniu, które nie odcina zasilania po wyjęciu kluczyka.
Aby sprawdzić, czy system CAN działa poprawnie, wykonaj następujące kroki:
Użycie skanera OBD-II:
Pomiar napięcia na liniach CAN:
Sprawdzenie rezystancji terminatorów CAN:
Najbardziej prawdopodobną przyczyną problemu jest uszkodzenie stacyjki lub kostki stacyjki, która nie odcina zasilania po wyjęciu kluczyka. Możesz to sprawdzić, mierząc napięcie na odpowiednich pinach kostki stacyjki po wyjęciu kluczyka. Jeśli napięcie nadal występuje, kostka stacyjki jest uszkodzona i wymaga wymiany.
Sprawdź przekaźniki odpowiedzialne za zasilanie po stacyjce. Może się zdarzyć, że przekaźnik zaciął się w pozycji zamkniętej, co powoduje stałe zasilanie obwodów. Upewnij się również, że bezpieczniki są sprawne i nie ma śladów nadmiernego obciążenia.
Zgodnie z informacjami z forów internetowych, niektóre modele Passata B5 mogą nie być wyposażone w pełną magistralę CAN, a jedynie w standardowy port diagnostyczny OBD-II. W takim przypadku problem może nie leżeć w magistrali CAN, ale w zasilaniu po stacyjce lub w przekaźnikach.
Praca z systemami elektrycznymi w samochodzie wymaga ostrożności, aby uniknąć uszkodzenia elektroniki. Zawsze odłącz akumulator przed przystąpieniem do prac przy układzie elektrycznym.
Najbardziej prawdopodobną przyczyną świecącego się FIS 1/2 po wyjęciu kluczyka w Twoim Passacie B5 jest problem z zasilaniem po stacyjce, a nie z magistralą CAN. Zalecam rozpoczęcie diagnostyki od sprawdzenia stacyjki, przekaźników i bezpieczników. Jeśli problem nie zostanie rozwiązany, użyj skanera OBD-II, aby sprawdzić, czy system CAN działa poprawnie.