GDZIE ZNAJDUJE SIE CZUJNIK UDERZENIOWY W TATA INDIGO MARINA
Kluczowe punkty
• Sprawdź, czy samochód ma poduszki powietrzne – od tego zależy, którego elementu szukasz.
• Moduł SRS (wbudowany czujnik kolizyjny) – tunel środkowy, pod plastikową obudową przy dźwigni biegów.
• Wyłącznik bezwładnościowy pompy paliwa – ściana grodziowa, prawa strona komory silnika.
Typy „czujników uderzeniowych” stosowanych w Indigo Marina
a. ACU/SRS ECU – centralny akcelerometr z logiką poduszek powietrznych.
b. Wyłącznik inercyjny (fuel cut-off) – odcina zasilanie pompy paliwa po silnym wstrząsie.
c. Czujniki alarmowe (after-market) – montowane zależnie od instalatora, zwykle pod deską.
Konstrukcja i lokalizacja ACU/SRS ECU
• Metalowa skrzynka 10 × 12 cm przykręcona dwoma śrubami M6 do podłogi tunelu środkowego.
• Złącze 32-pinowe; przewody osłonięte wiązką w kolorze żółtym (standard SRS).
• Dostęp: odkręcić dwa wkręty dolnej osłony tunelu środkowego, unieść plastikową pokrywę.
• Zasilanie odłącz przed pracami – klema „–” akumulatora min. 10 min. przed demontażem.
Konstrukcja i lokalizacja wyłącznika bezwładnościowego pompy paliwa
• Kostka ≈ 4 × 4 cm, czarny lub szary korpus, na górze gumowy przycisk RESET.
• Umiejscowiona na grodzi, prawa strona, obok kielicha amortyzatora.
• Reset: wcisnąć przycisk do wyczuwalnego „kliknięcia”; wcześniej sprawdzić brak wycieków paliwa.
Diagnostyka usterek
• ACU: kody błędów SRS (światło AIRBAG) odczytać skanerem OBD-II z funkcją SRS.
• Wyłącznik: brak napięcia na pompie paliwa (bezpiecznik i przekaźnik sprawne) wskazuje na możliwe zadziałanie lub uszkodzenie wyłącznika.
Wersje silnikowe a czujniki
• 1.4 MPFi (benzyna) i 1.4 TDi (diesel) – lokalizacje identyczne; różni się jedynie wiązka silnika, nie położenie elementów SRS / bezwładnościowego.
• Modele indyjskie na rynek lokalny często nie miały poduszek – wtedy szukamy tylko wyłącznika pompy paliwa.
Element | Lokalizacja | Funkcja | Jak poznać? |
---|---|---|---|
ACU / SRS ECU | Tunel środkowy (pod biegami) | Analiza kolizji, sterowanie poduszkami | Metalowa puszka, żółta wiązka |
Wyłącznik bezwładnościowy | Ściana grodziowa, P-strona | Odcięcie pompy paliwa | Kostka z gumowym przyciskiem |
Czujnik alarmowy (after-market) | Pod deską, przy centrali | Detekcja wstrząsów dla alarmu | Mały moduł z potencjometrem |
Czujnik uderzeniowy odpowiedzialny za wyzwolenie poduszek w Tata Indigo Marina jest wbudowany w moduł SRS umieszczony w tunelu środkowym – zdejmij dolną osłonę konsoli, a znajdziesz metalową puszkę z żółtą wiązką. Jeżeli Twój egzemplarz nie ma airbagów, jedynym „czujnikiem uderzeniowym” będzie wyłącznik bezwładnościowy pompy paliwa zamocowany na ścianie grodziowej po stronie pasażera. Identyfikacja właściwego elementu zależy więc od wyposażenia pojazdu – po upewnieniu się, którego szukasz, skorzystaj z podanych lokalizacji i procedur serwisowych.