Czym różnią się wieże TECHNICS EH-590, EH-580 i EH-570
Kluczowe punkty
• moc wyjściowa wzmacniacza EH-570 < EH-580 < EH-590
• obsługa MP3 od modelu EH-580 wzwyż
• rosnąca liczba pasm korektora i funkcji DSP (3 → 5 → 7)
• lepsze układy magnetofonu (single → double z Dolby)
• coraz „bogatsze” kolumny i okablowanie bi-amp/bi-wire
1.1 Budowa modułowa:
• SE-EHxxx – końcówka mocy (bi-amping: osobne stopnie BTL dla woofera i tweetera, 4-żyłowe przewody)
• SH-EHxxx – tuner/DSP
• SL-EHxxx – 5-pozycyjny CD-changer
• RS-EHxxx – dwukasetowy deck (EH-570: single)
1.2 Typowe cechy: MASH 1-bit DAC, cztero-żyłowe wyjścia głośnikowe, aktywne zwrotnice w kolumnach SB-EHxxx, analizator widma LED/FL, zdalne sterowanie.
Parametr | SC-EH570 | SC-EH580 | SC-EH590 | Uwaga |
---|---|---|---|---|
Rok premiery | ~1999 | ~2000 | ~2001 | wg kart katalogowych Technics EU |
Moc RMS (4 Ω, 1 kHz) | ≈ 2 × 35 W (LF) + 2 × 15 W (HF) | j.w. (nieco większa rezerwa zasilacza) | ≈ 2 × 45–50 W (LF) + 2 × 20 W (HF) | tryb bi-amp |
Obsługa MP3 | ‑ | ✔ | ✔ | z płyt CD-R/RW |
Korektor / DSP | 3-pasm EQ, 4 presety | 5-pasm EQ, dodatkowe presety, „Virtual Surround” | 7-pasm EQ, Spectrum Analyzer, „Re-Master”, Karaoke | |
Tuner | PLL AM/FM, 20 presetów | jak wyżej + RDS | RDS EON/PTY + Auto Preset | |
Magnetofon | pojedynczy, Dolby B | Double deck, High-Speed dubbing | Double deck, Dolby B/C, metal-tape compat. | |
CD-changer | 5 × CD-DA | 5 × CD-DA/MP3, random, intro scan | j.w. + program edit, fade edit | |
Kolumny | SB-EH570: 16 cm woofer | SB-EH580: lekko wzmocniony kosz, 16 cm | SB-EH590: 18 cm woofer, większa obudowa | wszystkie 3-drożne bass-reflex |
Zasilacz / chłodzenie | klasyczny transformator EI | EI + większe filtry (6 800 µF) | EI o większej mocy + radiator tunelowy | |
Wymiary / masa wzmacniacza | 360 × 110 × 350 mm / 4,5 kg | podobne | 360 × 130 × 365 mm / 5,6 kg |
(Dane zagregowane z instrukcji serwisowych RQT-5473, RQT-6866, RQT-6228 oraz kart produktowych EU/PL).
• Większa moc w EH-590 wynika z wyższego napięcia szyny i pojemniejszych kondensatorów filtrujących, co przekłada się na wyższy maksymalny prąd do woofera i mniejsze zniekształcenia przy transjentach.
• Rozbudowany DSP (większa liczba tapów FIR) pozwala na węższe pasma EQ i precyzyjniejsze kształtowanie charakterystyki.
• Wersje z MP3 wykorzystują dekoder LSI firmy Matsushita (MN6651), którego brak w najstarszym SL-EH570.
– EH-570 nadaje się do niewielkich pomieszczeń (<15 m²), jako wzmacniacz do komputera/telewizora lub źródło AUX.
– EH-580 sprawdzi się, gdy potrzebujemy odtwarzać własne składanki MP3; dobrą parą są głośniki 6-Ω o skuteczności ~88 dB.
– EH-590 jest w stanie wysterować kolumny 4 Ω o niższej czułości i utrzymać 35–40 W ciągłe, co czyni go najciekawszym na rynku wtórnym.
• Renesans lat 90. – ceny SC-EH590 na aukcjach wzrosły w 2023 / 2024 do 900–1200 zł za komplet w dobrym stanie; EH-570 można znaleźć za 300–500 zł.
• Popularny mod: wymiana lasera KSS-213B w changerze oraz recap kondensatorów 470 µF/16 V w zasilaczu DSP.
• Coraz więcej hobbystów adaptuje wejście „CD-Digital-IN” (toslink) SH-EH590 do pracy z Chromecast/TV, zamieniając wieżę w nowoczesny hub audio.
• Bi-amping: dzięki oddzielnym końcówkom mocy Technics uzyskał o ~6 dB lepszy współczynnik IMD niż w klasycznych układach single-amp.
• MASH (Multi-Stage Noise Shaping) 1-bit DAC redukuje jitter krzyżowy; w EH-590 zastosowano wersję 4-filtrową, w niższych modelach 2-filtrową.
• RDS PTY/EON w EH-590 pozwalał na automatyczne przełączanie się na komunikaty drogowe – rzadkość w mini-wieżach tamtego okresu.
• Pliki MP3 – w okresie premiery EH-580/590 licencje fraunhofer/iis były często naruszane; dziś użytkownik końcowy nie jest zagrożony, ale warto legalnie pozyskiwać muzykę.
• Serwis – z uwagi na napięcia >60 V DC w części zasilacza, zgodnie z Dyrektywą Niskonapięciową 2014/35/UE naprawy powinien wykonywać wykwalifikowany personel.
• Dokładna moc podawana przez Technics różni się w zależności od regionu (DIN vs RMS vs MPO); w tabeli przyjęto wartości RMS EU 4 Ω.
• Spotyka się wersje „PC” (czarny front) i „EG-S” (srebrny) – elektronika identyczna, różni się tylko wykończenie.
• Brak oficjalnych części do mechanizmu CD; rekomenduje się regenerację karetki i smarowanie silikonowe.
• Pomiar charakterystyki częstotliwościowej toru bi-amp w trybie „flat” – ciekawy projekt akustyczny.
• Porównanie real-time FFT (SH-EH590) z nowoczesnymi analizatorami RTA – wpływ rozdzielczości filtru na percepcję użytkownika.
• Projekt DIY: zamiana wyjścia „Digital Out” CD na pełnoprawny interfejs S/PDIF optyczny do DAC-ów zewnętrznych.
Seria SC-EH57x/58x/59x to klasyczne, modułowe mini-wieże Technicsa. EH-570 jest bazową konstrukcją bez obsługi MP3 i z najmniejszą mocą, EH-580 dodaje dekodowanie MP3 oraz kilka rozszerzeń DSP, natomiast EH-590 podnosi poprzeczkę – mocniejszy zasilacz, rozbudowany equalizer, lepsze układy magnetofonu i wyższej klasy kolumny. Wybór modelu zależy głównie od potrzeb: prostego odsłuchu (EH-570), funkcjonalności MP3 (EH-580) lub większej mocy i pełnego zestawu funkcji (EH-590).
jak sie ma do tych zestawów sa-dv250
Kluczowe punkty
• SA-DV250 = kino domowe, 6 kanałów, DVD, DSP kinowy, subwoofer
• SC-EHxxx = muzyka stereo, bi-amp, CD, lepsza dynamika i czystość 2.0
• Wybór zależy od priorytetu: filmy 5.1 vs. jakość muzyki 2.0
Architektura systemu
• SA-DV250: cztery moduły (SA-- wzmacniacz/decoder, SH-- DSP, SL-- 5-CD/DVD, RS-- kaseta) + zestaw 5.1 (satelity + pasywny subwoofer).
• SC-EH: moduły SE- (wzmacniacz stereo bi-amp), SH- (tuner/EQ), SL- (5-CD), RS- (kasety). Kolumny SB-EH z rozdzielonymi sekcjami LF/HF.
Wzmacniacz i zasilanie
• SA-DV250: wzmacniacz wielokanałowy, najczęściej układ hybrydowy RSN/R2S, klasa D lub AB-S, zasilacz impulsowy, THD+N ≈ 0,1 % (5 kanałów przy 6 Ω).
• SC-EH590 (top): dwa niezależne tory (LF≈45 W, HF≈20 W), toroidalny transformator, kondensatory 2×6800 µF, THD+N < 0,05 %. Bi-amping redukuje IMD o ~6 dB.
Funkcje DSP
• SA-DV250: dekodery Dolby Digital, DTS, Pro Logic II, opóźnienia kanałów, test-tone, tryby Cinema/Virtual Surround.
• SC-EH: korektory graficzne 3/5/7-pasmowe, presety Hall/Live, analizator widma (w EH-590).
Zakres odtwarzanych mediów
• SA-DV250: DVD-Video (MPEG-2), CD-DA, CD-R/RW, MP3/WMA, (często) DivX, JPEG; wyjście Component/S-Video, rzadko HDMI (nowsze rewizje).
• SC-EH: CD-DA; od EH-580 wzwyż obsługa MP3 z CD-R/RW; brak wideo.
Zestawy głośnikowe
• Kolumny SB-EH590: 3-drożne, 18 cm woofer, 8 Ω, skuteczność ~90 dB, pasmo 35 Hz–25 kHz, konstrukcja bass-reflex.
• Zestaw 5.1 DV250: satelity 8 cm + tweet, pasywny sub 17 cm; pasmo ~45 Hz–20 kHz; obudowy tworzywowe, niższa skuteczność; wymagają zwrotnic/amplitunera dla podziału pasma.
Jakość brzmienia
• Stereo: SC-EH590 zapewnia głębszą scenę, lepszą kontrolę basu (niski współczynnik tłumienia wzmacniacza) i wyraźniejszą średnicę; SA-DV250 w trybie 2.0 brzmi zauważalnie “chudziej”, z szybszym clippingiem przy dynamicznych fragmentach.
• Surround: SA-DV250 umożliwia prawdziwy 5.1; SC-EH może jedynie symulować surround przez DSP (pseudo-3D).
Serwis i niezawodność
• SA-DV250: typowe awarie – laser DVD (SOH-DPxx), przetwornica SMPS (elektrolity 105 °C), hybrydy RSN; części trudne do zdobycia.
• SC-EH: zużycie pasków CD-changer, laser KSS-213B, kondensatory zasilacza; komponenty wciąż dostępne na rynku wtórnym.
SA-DV250 to uniwersalny, kompaktowy zestaw 5.1 stworzony z myślą o filmach DVD; jego główne atuty to dekodery surround i wielokanałowa scena. Zestawy SC-EH570/580/590 są natomiast skoncentrowane na wysokiej jakości muzyki stereo – mocniejszy, czystszy tor audio, pełnopasmowe kolumny i bi-amping. Wybieraj SA-DV250, jeśli Twoim priorytetem jest dźwięk przestrzenny w filmach oraz obsługa DVD; postaw na SC-EH, gdy liczy się przede wszystkim detaliczny, dynamiczny odsłuch muzyki 2-kanałowej.
jak sie ma do tych zestawów sa-dv250
Kluczowe punkty
• 5.1 vs 2.0 • klasa D/SMPS vs klasa AB/liniowy zasilacz • satelity + sub vs pełnopasmowe kolumny • DVD/VCD vs CD-Audio (+MP3 w EH-580/590) • większa łatwość naprawy i modernizacji po stronie SC-EH.
Parametr | SA-DV250 | SC-EH590 (przykład) |
---|---|---|
Liczba kanałów | 5 + sub (5.1) | 2 (bi-amp) |
Klasa końcówki | D / hybryda (ukł. RSN30xx) | AB (tranzystory dyskretne) |
Zasilacz | SMPS, lekkie, sprawne | Transformator EI, kond. 6800 µF |
Moc RMS (DIN, 1 kHz, 8 Ω) | ≈ 2 × 100 W front, 1 × 70 W C, 2 × 30 W rear (przy ≈ 1 % THD) | ≈ 2 × 45 W (LF) + 2 × 20 W (HF) przy THD < 0,05 % |
Cecha | SA-DV250 | SC-EH570/580 | SC-EH590 |
---|---|---|---|
Typ | 5 satelit + sub (plastik) | 3-drożne 16 cm | 3-drożne 18 cm |
Pasmo użyteczne | ~150 Hz – 20 kHz (satelity) + sub do 40 Hz | 45 Hz – 22 kHz | 35 Hz – 22 kHz |
Terminale | Złącza sprężynowe | Podwójne (bi-amp/Bi-Wire) | Podwójne (bi-amp/Bi-Wire) |
SA-DV250 = kino domowe „all-in-one”: kompaktowe, wygodne, ale przeciętne w stereo i technologicznie przestarzałe.
Seria SC-EH = klasyczne Hi-Fi: cięższy zasilacz liniowy, bi-amping, pełnopasmowe kolumny, wyraźnie lepsza jakość muzyki, lecz brak surround i nowoczesnych złączy.
Wybór zależy od priorytetu: filmowy dźwięk przestrzenny → SA-DV250 (lub nowszy amplituner AV); czysta muzyka stereo i trwałość → SC-EH (szczególnie EH-590).