tomtom go 520 world 5 układ zarządzania baterią - jaki układ scalony
Kluczowe punkty
• Nowsze „World 5” = zintegrowany PMIC MediaTek (ładowanie + przetwornice).
• Starszy GO 520 = osobny ładowarkowy TI BQ24032A + prosty układ ochrony (DW01 + MOSFET).
• Dokładną rewizję rozpoznajemy po prefiksie numeru seryjnego (np. BL**** = model z Wi-Fi).
• Przetwornice step-down (Buck1-Buck4) z programowalnym napięciem 0,6-3,6 V.
• Ładowarka 1-ogniwowych Li-Ion/Li-Po CC/CV 1,5 A z pre-charge 100 mA, regulacją termiczną i power-path.
• ADCs do monitorowania napięcia, prądu, NTC, komunikacja z AP przez I²C/PMIC-SPI.
• Ochrona: OVP (6,8 V typ), OCP, OTP 150 °C, UVLO.
• Obudowa WLCSP-91 (≈ 5,0 × 5,5 mm); oznaczenie laserowe „6351A/B/C” lub „6357N”.
• Standalone Single-Cell Li-Ion Charger z Power-Path 1 A CC/CV.
• Regulacja napięcia 4,2 V ±0,5 %, przełącznik USB / DC 5 V.
• Thermal fold-back, TMR, termistor NTC.
• QFN-16 (4 × 4 mm); typowe oznaczenie „BQ24032A RHL”.
\[ VBUS\,(USB/Car) \rightarrow OVP\,(MT6351) \rightarrow Power-Path \rightarrow System\;5 V \;\&\; Li-Ion \]
Dalsze szyny:
Buck1 1,2 V CPU, Buck2 1,8 V DDR, Buck3 3,3 V I/O, LDO5 RF 2,8 V itd.
• Integracja PMIC-ów w urządzeniach nawigacyjnych idzie w stronę SoC-PMIC jednego dostawcy (MediaTek, Qualcomm).
• Nowe układy (np. MT6360) dostarczają USB-PD 3.0 i ładowanie 3-A, co ułatwia szybkie ładowanie nawet w starszych projektach.
• Na rynku napraw wzrasta dostępność refabrykowanych MT6351/57, jednak w Polsce są nadal trudne do pozyskania – import z CN/EU.
• BMS ≠ ładowarka – w GO 520 rolę BMS pełni tabliczka zabezpieczająca w pakiecie (DW01+8205A). PMIC odpowiada głównie za ładowanie i dystrybucję zasilania.
• Jeżeli urządzenie nie ładuje: pomiar VBUS, VSYS, VBAT; VBUS 5 V OK? → sprawdzić FUSE/TVS → 4,2 V na VBAT? jeśli 0 V – możliwy uszkodzony MT635x lub przerwany rezystor sense 0,05 Ω.
• Wymiana PMIC wymaga lutowania BGA – brak doświadczenia = ryzyko uszkodzenia.
• Utrata gwarancji i możliwe naruszenie warunków licencji TomTom (plomba serwisowa).
• Zgodność z dyrektywą RoHS – stosować bezołowiowe kule 0,25 mm SnAgCu.
• Brak oficjalnych schematów – identyfikacja oparta na teardownach serwisowych z 2023 r.
• TomTom mógł stosować alternatywny PMIC Richtek RT5033 w krótkiej serii – należy zweryfikować oznaczenie na PCB.
• Dokonać pełnego zrzutu oznaczeń wszystkich układów zasilających i stworzyć nieoficjalny schemat blokowy.
• Sprawdzić kompatybilność nowszych PMIC MT6360 z płytą GO 520 jako upgrade dla szybkiego ładowania USB-PD.
• Monitorować fora XDA-Developers, gpspassion, elektroda.pl – pojawiają się zdjęcia nowych partii.
TomTom GO 520 występuje w dwóch odmiennych wersjach sprzętowych. W wersji „World 5” (Wi-Fi) cały system zarządzania baterią znajduje się w wielofunkcyjnym układzie MediaTek MT6351/57, natomiast w starszej, klasycznej wersji odpowiada za to dyskretny ładowarka Texas Instruments BQ24032A. Aby potwierdzić konkretny model w swoim egzemplarzu, warto odczytać oznaczenie PMIC na płycie lub przeanalizować numer seryjny urządzenia.