Toyota Starlet ep91 silnik krokowy 3pinowy jak podłączyć
• Zawór zasilany jest stałym +12 V, a ECU steruje dwoma pozostałymi pinami metodą PWM (ok. 160 Hz).
• Rezystancja cewki między +B a RSO/RSC ≈ 18-25 Ω.
• Nie podawaj napięcia 12 V na piny RSO/RSC – grozi uszkodzeniem ECU.
W silnikach 4E-FE/5E-FE zastosowano obrotowy zawór elektromagnetyczny IACV (Idle Air Control Valve, Toyota: Rotary Solenoid). Jedna cewka + dwa wyjścia tranzystorowe w ECU pozwalają sterować kierunkiem i siłą pola magnetycznego, a więc kątem otwarcia zaworu. W przeciwieństwie do klasycznego silnika krokowego (≥ 4 przewody) tutaj:
• +12 V jest wspólne,
• dwa wyprowadzenia są okresowo zwierane do masy przez tranzystory sterujące ECU z różnym wypełnieniem PWM (poniżej 50 %).
Pozycja | Nazwa Toyota | Funkcja | Kolor (spotykany) | Połączenie z ECU* |
---|---|---|---|---|
1 (lewy) | RSO | Rotary Solenoid Open | zielono-czerwony / żółto-czarny | złącze ECU 26P-pin 17 |
2 (środek) | +B | Zasilanie +12 V po stacyjce | czarno-czerwony | 12 V z przekaźnika EFI |
3 (prawy) | RSC | Rotary Solenoid Close | biało-czerwony / niebiesko-żółty | złącze ECU 26P-pin 18 |
*Numery pinów mogą się różnić w zależności od rocznika/JDM-EDM.
\[ R{cewki}=18\;{\rm \Omega}\;{\rm do}\;25\;{\rm \Omega} \]
\[ I{MAX}= \frac{U}{R}\approx\frac{14\,{\rm V}}{20\,{\rm \Omega}}\approx0{,}7\,{\rm A} \]
ECU ogranicza prąd przez modulację PWM (typowo 20–45 %).
– Skasuj pamięć ECU (odłącz akumulator ≥ 10 min lub użyj skanera OBD-Toyota „reset idle learning”).
– Po ponownym uruchomieniu pozwól silnikowi osiągnąć 80 °C bez dotykania gazu.
• Toyota od Yaris Mk1 stosuje już 6-pinowe silniki krokowe lub silniki DC z potencjometrem (drive-by-wire).
• Współczesne ECU przechodzą na w pełni cyfrowe napędy przepustnicy; 3-pinowy rotary solenoid to już rozwiązanie schyłkowe, ale w pojazdach klasycznej konstrukcji wciąż spotykane.
• Z punktu widzenia elektronika, RSO/RSC są drenami tranzystorów ECU typu low-side.
• Obciążenie indukcyjne wymaga diody Zenera lub obwodów RC w ECU – dlatego nie wolno dodawać własnych diód przy zaworze.
• Błąd w podłączeniu może spowodować niestabilne obroty i przekroczyć emisję spalin – ryzyko niezgodności z normą EURO 2/3.
• Modyfikacje wiązki powinny być zgodne z homologacją pojazdu (Dz.U. 2022 poz. 1435).
• W nielicznych wersjach JDM piny RSO i RSC mogą być zamienione – ECU rozpoznaje kierunek podczas autoadaptacji, ale warto trzymać się schematu.
• Zbyt niska rezystancja < 16 Ω wskazuje zwarcie – wymiana zaworu.
• Porównanie zachowania 3-pinowego IACV z nowszymi 6-pinowymi krokowcami (np. Yaris 1NZ-FE).
• Analiza wpływu częstotliwości PWM na akustykę zaworu i komfort NVH.
• Implementacja zamiennika sterownika IACV na MCU (STM32) – projekt DIY.
Zawór IACV w Starlet EP91 ma wspólne zasilanie +12 V i dwa wyjścia sterowane masą przez ECU. Poprawne przyporządkowanie pinów (RSO/ +B/ RSC) oraz zachowanie rezystancji 18-25 Ω gwarantuje prawidłową regulację biegu jałowego i chroni ECU przed uszkodzeniem. Przy każdym podłączeniu wykonaj pomiary napięcia i rezystancji, a po montażu przeprowadź procedurę adaptacyjną.