Gdzie można znaleźć tulejke która jest na końcu śruby dosilownika exavia 500
Siłownik Exavia 500, produkowany przez firmę Somfy, posiada śrubę pociągową, której końcową częścię często stanowi tulejka (potocznie: tuleja prowadząca, łożysko ślizgowe). Element ten umożliwia prawidłową pracę mechanizmu i zapobiega nadmiernemu tarciu śruby o obudowę lub inne podzespoły. W przypadku zużycia tulejki pojawia się luz, co może skutkować niewłaściwą pracą siłownika, zwiększonym hałasem czy szybszym zużywaniem się całego napędu.
Kluczowe aspekty poszukiwania tulejki:
• Identyfikacja producenta i modelu – w tym przypadku Somfy Exavia 500.
• Ustalenie numeru seryjnego lub oznaczenia części w dokumentacji technicznej.
• Zweryfikowanie dokładnych wymiarów demolowanej tulejki (średnic wewnętrznej i zewnętrznej, długości).
Zależnie od stopnia zużycia oraz dostępności części oryginalnych, istnieją trzy typowe ścieżki naprawcze:
Z informacji dostępnych online wynika, że części do siłowników bram typu Exavia 500 (nawet starszych układów) wciąż często można znaleźć w:
• Sklepach internetowych z częściami do automatyki bramowej (np. Bramtech, Bramstyl, Allegro).
• Serwisach oferujących części do napędów Somfy.
• Warsztatach specjalizujących się w naprawach bram automatycznych.
Wielu użytkowników, mając problem z niedostępną tulejką, zamawia ją za pośrednictwem popularnych platform e-commerce (Allegro, OLX) bądź decyduje się na wykonanie zamiennika z wysokowytrzymałego tworzywa lub metalu.
• Materiał tulejki. Często stosuje się tworzywa sztuczne o niskim współczynniku tarcia (np. POM, poliamid) albo metale kolorowe (brąz, mosiądz) charakteryzujące się dobrą odpornością na ścieranie.
• Wymiary tulejki muszą być dokładnie dopasowane, by uniknąć przekoszenia śruby czy zbyt dużego luzu.
• W razie wątpliwości warto sprawdzić przekrój całego siłownika w instrukcji serwisowej Somfy Exavia 500 lub skontaktować się z serwisem.
• Montaż i serwis urządzeń elektrycznych powinny być wykonywane zgodnie z normami bezpieczeństwa i wytycznymi producenta.
• Użycie nieoryginalnych części może potencjalnie unieważnić gwarancję.
• W przypadku samodzielnej naprawy należy odłączyć zasilanie i postępować zgodnie z zasadami BHP.
• Przed demontażem uszkodzonej tulejki dobrze jest wykonać dokładny pomiar i sporządzić szkic (średnice, długość, rodzaj materiału).
• Porównaj oferty w kilku sklepach, aby upewnić się, że kupujesz część zgodną z oryginałem.
• Jeśli zamawiasz element dorabiany na tokarkach, skonsultuj kwestię materiału z fachowcem, podając warunki pracy siłownika (narażenie na wilgoć, wibracje).
• Części zamienne do starszych modeli siłowników mogą być wycofywane z rynku.
• Niektóre tulejki dostępne na popularnych platformach e-commerce mogą nie mieć odpowiednich parametrów wytrzymałościowych.
• Koniecznie trzeba sprawdzić, czy siłownik Exavia 500 nie występuje w różnych wariantach (np. starsza vs. najnowsza forma produkcyjna).
• Kontakt z lokalnym serwisem Somfy i zapytanie o katalog części zamiennych do Exavia 500.
• Przegląd forów internetowych (np. działu Automatyka bramowa na elektroda.pl) w celu znalezienia sprawdzonych rozwiązań i rekomendacji.
• Analiza schematów technicznych napędów Somfy – może pomóc w ustaleniu precyzyjnego oznaczenia fabrycznego tulejki.
Aby znaleźć tulejkę końcową śruby do siłownika Somfy Exavia 500, przede wszystkim warto:
Zastosowanie oryginalnej lub poprawnie wykonanej (pod względem wymiarów i materiału) tulejki zapewni prawidłowe działanie siłownika Exavia 500 i wydłuży żywotność całego napędu.