Uklad sterowania z jedną kasetą sterującą, przelacznikiem wyboru silnik 1 ,silnik 2
Aby stworzyć układ, w którym dwoma silnikami steruje się za pomocą jednej kasety z przyciskami START/STOP oraz przełącznikiem wyboru (silnik 1 / silnik 2), stosuje się dwa styczniki – każdy przypisany do jednego silnika – oraz przełącznik kierujący sygnały sterujące do właściwego stycznika. Wybór silnika następuje poprzez odpowiednie ustawienie przełącznika, natomiast przyciski START/STOP kasety sterującej aktywują (bądź dezaktywują) tylko ten silnik, który został wybrany przełącznikiem.
Kluczowe punkty:
• Użycie przełącznika wyboru (silnik 1 / silnik 2).
• Dwa styczniki (zabezpieczenia osobne dla każdego silnika).
• Jeden zestaw przycisków START/STOP współdzielony przez oba silniki (działa tylko na wybraną maszynę).
• Możliwość dodania blokad elektrycznych, aby uniknąć równoczesnej pracy obu silników.
Układ sterowania dwoma silnikami wykorzystujący pojedynczą kasetę sterującą i przełącznik selekcyjny jest powszechnie stosowany w aplikacjach przemysłowych, gdzie operator ma potrzebę uruchamiania dwóch niezależnych napędów (silników) w różnym czasie, korzystając jednak z jednego punktu sterującego (kasety). Poniżej przedstawiono główne aspekty projektu:
Układ zasilania i zabezpieczenia:
• Każdy silnik powinien mieć osobne zabezpieczenia nadprądowe (np. wyłączniki silnikowe) oraz zabezpieczenie termiczne (przekaźniki przeciążeniowe).
• Zasilanie obwodu sterowania (np. 230 V AC) może być wspólne, jednak przewody zasilające silniki przechodzą przez styki główne każdego stycznika.
Logika sterowania:
• Przełącznik wyboru typu 1-0-2 (lub 1-2 z pozycją neutralną) rozdziela sygnał sterujący: w pozycji „1” aktywny jest obwód sterujący cewką stycznika silnika nr 1, a w pozycji „2” – cewką stycznika silnika nr 2.
• Przyciski START/STOP w kasecie:
– START (NO) zamyka obwód, aktywując wybrany stycznik.
– STOP (NC) otwiera obwód, wyłączając bieżący stycznik.
Styczniki główne (K1, K2):
• Każdy stycznik obsługuje jeden silnik.
• W celu podtrzymania załączenia po puszczeniu przycisku START wykorzystuje się styk pomocniczy stycznika (K1 NO lub K2 NO) w obwodzie sterowniczym.
• Dla bezpieczeństwa można dodać blokadę elektryczną, tak aby niemożliwe było jednoczesne załączenie obu styczników (np. styk NC stycznika K1 w obwodzie cewki K2 i vice versa).
Sygnalizacja i dodatkowe funkcje:
• Lampki kontrolne (np. H1, H2) mogą wskazywać pracę wybranego silnika.
• Przycisk awaryjny STOP (grzybkowy) może być włączony w obwód zasilania cewek styczników, by natychmiast zatrzymać wszystkie silniki.
• W systemach wymagających elastycznej rozbudowy, zamiast przełącznika i styczników, można zastosować ukaład z przekaźnikiem programowalnym (PLC) lub falownikiem – w zależności od potrzeb aplikacji.
• Wielu producentów oferuje gotowe kasety sterownicze (tzw. pendants) zawierające przełączniki wyboru, przyciski start/stop oraz awaryjne STOP, co usprawnia montaż i pozwala zachować standaryzację.
• Coraz częściej stosowane są rozwiązania zintegrowane z układami mikroprocesorowymi (PLC, przekaźniki bezpieczeństwa), zapewniające dodatkowe funkcje diagnostyczne i bezpieczeństwo.
• W dużych instalacjach przemysłowych popularnością cieszą się systemy z magistralami komunikacyjnymi (np. Profibus, Profinet, EtherCAT), które umożliwiają scentralizowane sterowanie i monitorowanie wielu napędów z jednego punktu.
• Przykładowy schemat obwodu sterowania (uproszczony):
L1 ── Q ──[zabezp. F1 dla silnika 1]─┬─ Przełącznik (poz.1) ──(Start NO)─┬─(Stop NC)─┬─ cewka K1 ─(NO K1)─┐
│ │ │ │
│ │ └──────────────┘
│ │
└─ Przełącznik (poz.2) ──(Start NO)─┬─(Stop NC)─┬─ cewka K2 ─(NO K2)─┐
│ └──────────────┘ │
└─────────────────────────────────┘
• Rozbudowa o blokadę uniemożliwiającą jednoczesne włączenie dwóch silników:
– W obwód cewki K1 włącza się styk NC stycznika K2, a w obwód cewki K2 – styk NC stycznika K1.
• Należy zawsze uwzględnić wytyczne norm dotyczących bezpieczeństwa maszyn (PN-EN 60204-1 oraz odpowiedniki europejskie).
• Przepisy BHP wymagają, by maszyny były wyposażone w skuteczny układ zatrzymania awaryjnego oraz zabezpieczenia przed przypadkowym uruchomieniem.
• W rozbudowanych aplikacjach konieczne mogą być także przekaźniki bezpieczeństwa, a w niektórych regionach – certyfikaty zgodności z dyrektywami maszynowymi (np. CE, UL).
• Dokumentacja, w tym schematy i instrukcje obsługi, musi być rzetelna, aby użytkownik wiedział, jak bezpiecznie eksploatować układ.
• Upewnij się, że styczniki i zabezpieczenia są dobrane pod kątem prądu nominalnego silników oraz kategorii AC-3 (jeśli silniki są indukcyjne).
• Jeśli silniki są trójfazowe, dopilnuj poprawnego ułożenia przewodów we wszystkich trzech fazach przez wyłączniki, styczniki i zabezpieczenia termiczne.
• Przełącznik selekcyjny powinien mieć wyraźne oznaczenia (np. „Silnik 1”, „Silnik 2”) i być stabilny w pozycjach, aby uniemożliwić przypadkowe przełączenie.
• Regularnie sprawdzaj stan styków, złącz kablowych i okablowania, aby uniknąć awaryjnego nagrzewania się elementów.
• Jedna kaseta sterująca może być niewystarczająca, jeśli w aplikacji jest konieczna obserwacja i kontrola kilku punktów instalacji (np. odczyt temperatury, ciśnienia). Wówczas warto rozważyć instalację dodatkowego panelu operatorskiego lub systemu HMI.
• Jednoczesna praca obu silników powinna być wykluczona, zwłaszcza gdy występują ograniczenia mocy lub momentu. W przypadku nieplanowanego obciążenia (np. zblokowanych napędów) należy rozważyć blokady fizyczne i/lub logiczne.
• Zastosowanie układów programowalnych (PLC) lub przekaźników inteligentnych do sterowania wieloma silnikami – daje większe możliwości rozbudowy (harmonogramy, liczniki czasu pracy, diagnostyka).
• Wykorzystanie komunikacji sieciowej (np. Ethernet przemysłowy, Profinet) do zdalnego monitorowania i kontroli.
• Rozwiązania energooszczędne (np. falowniki) zamiast styczników, gdy wymagane jest płynne sterowanie prędkością.
Układ z jedną kasetą sterującą i przełącznikiem wyboru silnik 1 / silnik 2 pozwala na oszczędność miejsca i uproszczenie obsługi w sytuacjach, gdy nie ma potrzeby równoczesnego uruchamiania obu silników. Kluczowe elementy takiego rozwiązania to:
• Przełącznik selekcyjny odłączający możliwość uruchomienia niewybranego silnika.
• Dwa styczniki z zabezpieczeniami (termicznymi i nadprądowymi) zaimplementowanymi osobno dla każdego silnika.
• Jeden zestaw przycisków (Start/Stop) w kasecie, która kieruje polecenia do wybranego napędu.
Poprawnie zaprojektowany układ jest bezpieczny i spełnia wymagania większości prostych aplikacji przemysłowych lub warsztatowych. W razie potrzeby można go rozbudować o elementy automatyki, przekaźniki bezpieczeństwa, czy rozbudowaną diagnostykę.