Ustawienie rozrządu VW Polo 86C 1.3 AAV/NZ/2G – znaki, napięcie paska, zapłon

Pytanie

ustawienie rozrządu polo86c 1.3

Odpowiedź Sztucznej Inteligencji


Bezpośrednia odpowiedź na pytanie

  • Rozrząd w VW Polo 86C 1.3 ustawia się, blokując wał korbowy w GMP cylindra 1, wyrównując znaki na kole wałka rozrządu i (w wersjach z wałkiem pośrednim) na jego kole, a następnie zakładając i napinając nowy pasek tak, aby po dwóch pełnych obrotach wału wszystkie znaki ponownie się pokryły.
  • Zapłon bazowy koryguje się lampą stroboskopową na 5 ° BTDC (±1 °) przy 850 obr/min.

Kluczowe punkty
• GMP cyl. 1 = znak „0” na kole zamachowym przy wskaźniku w obudowie sprzęgła.
• Znak na kole wałka rozrządu = w jednej linii z górną krawędzią głowicy.
• Znak na kole wałka pośredniego = w osi znaku wału korbowego.
• Pasek: najpierw wał → wałek pośredni → wałek rozrządu, luz tylko po stronie rolki napinającej, ugięcie 10–15 mm przy 40 N lub ≤ 90 ° skrętu palcami.
• Wyprzedzenie zapłonu: 5 ° BTDC (wersje AAV/NZ/2G) – korekta lampą po wejściu w tryb serwisowy.

Szczegółowa analiza problemu

1. Identyfikacja silnika

Typowe kody 1.3 l w 86C:

  • AAV (55 KM, Mono-Jetronic)
  • NZ (55 KM, Digijet)
  • 2G (75 KM, Digifant)
  • PY (G40, 113 KM – pasek + kompresor)

Wszystkie są silnikami kolizyjnymi – błąd synchronizacji może skutkować kontaktem tłok–zawór.

2. Narzędzia i części

• Klucze 10, 13, 19 mm, nasadka 27 mm do wału.
• Blokada koła zamachowego lub 5-bieg (1./R) + pomocnik na hamulcu.
• Klucz dynamometryczny (0-200 Nm).
• Zestaw rozrządu (pasek + rolka; AAV/NZ/2G – 111 zębów, szer. 19 mm).
• Sonda stroboskopowa, ewentualnie czujnik napięcia paska (gauge).

3. Procedura mechaniczna krok po kroku

  1. Odłącz akumulator, zdejmij pasek alternatora, górną i dolną osłonę rozrządu.
  2. Obracaj wałem zgodnie z ruchem wskazówek zegara, aż:
    – nacięcie na kole zamachowym (lub rowek na kole pasowym) zrówna się z „0” w okienku sprzęgła;
    – krzywki wałka dla cyl. 1 „patrzą” w górę, a znak na jego kole jest w poziomie górnej płaszczyzny głowicy.
  3. Sprawdź wałek pośredni: kropka na jego kole musi trafić na linię wyznaczoną przez znak wału. Palec rozdzielacza wskazuje gniazdo cyl. 1.
  4. Poluzuj rolkę, zdemontuj stary pasek. Zamontuj nową rolkę i pasek w kolejności wał → pośredni → rozrząd.
  5. Napnij pasek: ugięcie 10–15 mm między kołem rozrządu a pośrednim przy 40 N lub możliwość skrętu o 90 °. Dokręć rolkę (≈ 20 Nm).
  6. Ręcznie obróć wał 2 × 360 °, ponownie ustaw GMP; wszystkie trzy znaki muszą się pokryć, napięcie paska nie może się zmienić. W przeciwnym razie powtórz procedurę.
  7. Zamontuj osłony, pasek alternatora, ustaw jego naciąg.

4. Regulacja wyprzedzenia zapłonu

Silniki AAV/NZ/2G – 5 ° ± 1 ° BTDC przy 850 ± 50 obr/min.

  1. Rozgrzej silnik, wejdź w tryb serwisowy (odłącz niebieski czujnik temp. lub zewrzyj piny serwisowe – zależnie od ECU).
  2. Lampa stroboskopowa na przewodzie świecy cyl. 1, skieruj na okienko; znak „5” musi stać przy wskaźniku.
  3. Jeśli odbiega, poluzuj śrubę aparatu zapłonowego, skoryguj, dokręć 8–10 Nm.
  4. Ponownie sprawdź przyspieszenie, brak spalania stukowego, płynną pracę biegu jałowego.

5. Momenty dokręcania

• Koło wałka rozrządu: 45 Nm (nowa śruba, gwint +30 Nm + 90 ° w PY/G40).
• Koło pasowe wału: 90 Nm + 90 ° (blokada zamachowa).
• Pokrywa wałka: 10 Nm; rolka napinacza: 20–25 Nm.

Aktualne informacje i trendy

• Producenci pasków (Gates, Conti) skrócili interwał wymiany do 60 000 km lub 5 lat ze względu na zmiany w mieszankach gumy.
• Dostępne są elektroniczne tensometry Gates STT-1 pozwalające precyzyjnie ustawić napięcie (zalecane 110 ± 10 Hz dla odcinka między wałem a wałkiem rozrządu).
• Popularne stają się kółka zębate z regulacją ±6 °, pozwalające na fine-tuning faz rozrządu przy modyfikacjach (chip-tuning, kompresor G40).

Wspierające wyjaśnienia i detale

• GMP (TDC) – górne martwe położenie tłoka; odniesienie 0° dla wszystkich kątów.
• BTDC (Before Top Dead Centre) – stopnie wyprzedzenia przed GMP; dodatnie wartości = wcześniejsza iskra.
• Wałek pośredni – przekazuje napęd na pompę oleju i rozdzielacz; jego pozycja wpływa na fazę zapłonu, nie na fazy zaworowe.

Aspekty etyczne i prawne

• Stosowanie nieoryginalnych części niskiej jakości zwiększa ryzyko awarii – potencjalne zagrożenie na drodze.
• Odpady (stary pasek, rolka, uszczelniacze) należy utylizować zgodnie z lokalnymi przepisami środowiskowymi.
• Brak właściwego ustawienia rozrządu może spowodować wzrost emisji NOx/HC – niezgodność z normą EURO pojazdu i ryzyko nieprzejścia przeglądu technicznego.

Praktyczne wskazówki

• Wymień jednocześnie simmeringi wału (przód/tył) – wyciek oleju niszczy pasek.
• Jeśli brak blokady koła zamachowego, można wkręcić długą śrubę M6 w otwór w obudowie skrzyni i oprzeć o ząb wieńca.
• Po naprawie wykonaj test kompresji (10–12 bar wg manualu), aby potwierdzić brak kolizji zaworów.
• Po pierwszym 1000 km ponownie sprawdź napięcie paska – nowa guma „siada”.

Ewentualne zastrzeżenia lub uwagi dodatkowe

• Starsze silniki z przerywaczem kontaktowym wymagają uprzedniej regulacji przerwy (0,35–0,40 mm) – zmiana tej wartości przesuwa zapłon.
• Wersja G40 ma odmienny, wzmocniony pasek i inny moment śruby koła GMP – stosuj instrukcję do kodu PY.
• Minimalne przesunięcie o 1 ząb (~9 ° na wale) wystarczy, by silnik odpalał, ale tracił moc i palił 15 l/100 km – kontrola znaków jest krytyczna.

Sugestie dalszych badań

• Pobierz skan „Sam naprawiam VW Polo 86C” (ISBN 83-206-0968-3) lub fabryczny SSP/ETKA.
• Zapoznaj się z filmami Gates TechHub o pomiarze częstotliwości paska.
• Przeanalizuj wpływ faz rozrządu na ciśnienie w kolektorze (MAP) – przydatne przy montażu LPG lub kompresora G40.

Krótkie podsumowanie

Poprawne ustawienie rozrządu w Polo 86C 1.3 obejmuje: precyzyjne zgranie znaków wału, wałka rozrządu i wałka pośredniego w GMP cylindra 1; montaż nowego paska z właściwym napięciem; dwukrotną mechaniczną weryfikację synchronizacji oraz dynamiczną korektę zapłonu na 5 ° BTDC. Przestrzeganie momentów dokręcania, interwału 60 000 km/5 lat i użycie jakościowych części minimalizuje ryzyko kolizji zaworów i zapewnia nominalną moc oraz niskie zużycie paliwa.

Oceń odpowiedź:
Zastrzeżenie: Odpowiedzi udzielone przez sztuczną inteligencję (model językowy) mogą być niedokładne i wprowadzające w błąd. Elektroda nie ponosi odpowiedzialności za dokładność, rzetelność ani kompletność prezentowanych informacji. Wszystkie odpowiedzi powinny być zweryfikowane przez użytkownika.