Wyciąganie PIN z EEPROM, plik bin – metody, algorytmy, offsety, narzędzia, radio, BSI, Blaupunkt, Peugeot

Pytanie

Potrzebuje wyciagnac pin z eepromu.Plik bin.

Odpowiedź Sztucznej Inteligencji


Bezpośrednia odpowiedź na pytanie

  • Sam plik .bin nie wystarcza, aby „w ciemno” wyciągnąć PIN – kluczowe są:
 • model urządzenia,
 • typ układu EEPROM,
 • znany algorytm lub offset przechowywania PIN-u.
  • Procedura: zidentyfikuj układ i urządzenie → otwórz wsad w edytorze HEX → wyszukaj typowych wzorców (ASCII, BCD, HEX, CRC-pary, negacje) lub użyj dedykowanego kalkulatora/oprogramowania.
  • Jeżeli podasz szczegóły (np. „BSI Peugeot 2002, 95160” lub „Radio Blaupunkt 24C16”), można wskazać dokładny adres i sposób konwersji.

Szczegółowa analiza problemu

1. Identyfikacja podstawowa

1.1 Urządzenie: radio, licznik, ECU, BSI, smart-lock?
1.2 Układ pamięci: 24Cxx (I²C), 25/95xxx (SPI), 93Cxx (Microwire) itp.
1.3 Organizacja: 8-, 16-bit, wielostronicowa, z CRC.

2. Od strony teoretycznej

2.1 Format zapisu PIN-u
  • ASCII: 31 32 33 34 → „1234”
  • BCD: 0x12 0x34 lub „12 34” w jednym słowie 16-bit
  • HEX-little endian: 34 12 = 0x1234
  • „Shadow copy”: PIN || ¬PIN (XOR 0xFF)
  • Szyfr/XOR z maską (np. PIN ⊕ 0xA5A5).
2.2 Redundancja: spotyka się 2–4 kopie zalogowane kolejno lub w odstępach stron (ochrona przed bit-flip).
2.3 W ECU/BSI Grupy VAG, PSA, OPEL itd. PIN jest czasem wynikiem funkcji (hash VIN, CS, MAC), a nie czystym zapisem → potrzebny kalkulator lub algorytm producenta.

3. Praktyczna ścieżka krok po kroku

  1. Kopia zapasowa wsadu.
  2. Otwórz .bin w HxD / 010 Editor / Ghex.
  3. Wyszukaj:
    • ciąg 30-39 w kolumnie ASCII (ASCII-PIN),
    • sekwencje 00–99 w BCD (np. 12 34),
    • powtórzone słowa 16-bit (mały ↔ duży endian),
    • pary NN NN FF-NN (negacja).
  4. Porównaj z internetowymi „dumps” z tego samego sterownika (mhhauto, elektroda, digital-kaos).
  5. Jeśli znajdujesz podejrzane 2 bajty, konwertuj do dec. i zweryfikuj – najlepiej na urządzeniu (np. wpisz kod w radiu na stole).
  6. Brak sukcesu → użyj oprogramowania:
    • Carprog, Orange5, VVDI, Smok, ImmoTool – „Load BIN” → „Read PIN”,
    • darmowe skrypty Python (binascii, construct) – popularne dla MED9.5, EDC16, NEC-dash, TMS-dash.

4. Typowe offsety (orientacyjne)

Urządzenie / EEPROM Offset Format Uwagi
Radio Renault 24Cxx 0x08-0x0B BCD 2 kopie
Blaupunkt 24C16 0x0C0-0x0CF BCD 3 kopie
VDO/Siemens VAG dash 93C66 0x1F8-0x1FB HEX-LE PIN = word
PSA BSI HC912/95xxx różnie (0x70/0x90) ASCII czasem XOR 0xFF
Opel Delco 95040 0x30-0x31 HEX wynik algorytmu VIN-hash

Aktualne informacje i trendy

  • Nowe programatory (TL866-3G, RT-809H) mają wbudowane dekodery PIN do popularnych ECU.
  • Pojawiają się web-API (np. „obdii365 pin-service”) – wysyłasz plik, otrzymujesz PIN w ±60 s (rozszerzenie działalności chmury).
  • Coraz szersze użycie AI do automatycznego rozpoznawania struktury wsadów (pattern matching, ML-based heuristics).
  • Producenci przechodzą na bezpieczne MCU z Flash + HSM; w nowszych platformach (U-DS, SFD, CANFD) klasyczny PIN w EEPROM zanika – zastępują go 128-bitowe klucze i challenge-response.

Wspierające wyjaśnienia i detale

  • BCD to nie heksadecymalna reprezentacja liczby; cyfry parowane po 4 bitach.
  • Endianness: w pamięciach 93C/95xx przy organizacji 16-bit plik jest często „przemieszany” – pary bajtów odwrotnie.
  • Pakiet CRC (najczęściej 8-bit) może być dołączony zaraz po PIN; modyfikacja wymaga przeliczenia (CRC-8 poly 0x31 w VDO).

Aspekty etyczne i prawne

  • Dostęp do PIN-u jest legalny wyłącznie dla właściciela urządzenia lub podmiotu uprawnionego (serwis autoryzowany, warsztat).
  • Udostępnienie obcym osobom wsadu z danymi chronionymi (VIN, CS, klucze transponderów) narusza RODO i prawa autorskie.
  • W niektórych jurysdykcjach samo posiadanie narzędzi do obejścia immobilizera wymaga licencji (np. UK, DE – „Immobilizer Code Act”).

Praktyczne wskazówki

  • Zawsze pracuj na kopii pliku; oryginał przechowuj poza edytorem, najlepiej w repozytorium z kontrolą wersji.
  • Po edycji sprawdź sumy kontrolne (np. CRC-8, CRC-16) – wiele ECU nie uruchomi się po „złej” sumie.
  • Jeśli nie masz pewności co do offsetu, zrób „diff” ze znanym dobrym wsadem – różnice często „wybijają” pole PIN.

Ewentualne zastrzeżenia lub uwagi dodatkowe

  • Bez dokładnej specyfikacji sprzętu część powyższych offsetów może być myląca – producenci wprowadzają rewizje PCB i zmieniają mapy EEPROM.
  • W ECU z zabezpieczeniem OTP/LOCK bit, sama podmiana PIN może być niemożliwa – konieczne odblokowanie w trybie bootloader.

Sugestie dalszych badań

  • Reverse-engineering firmware’u (IDA Pro, Ghidra) – pozwala wyciągnąć procedurę odczytu PIN w kodzie.
  • Analiza zrzutów J-TAG/SWD nowszych MCU z wbudowaną pamięcią Flash.
  • Uczenie maszynowe do klasyfikacji struktury dumpów (projekt open-source „DumpAI”).

Krótkie podsumowanie

Aby wyciągnąć PIN z pliku eeprom.bin:

  1. Ustal model urządzenia i typ pamięci; 2. Otwórz wsad w edytorze HEX; 3. Szukaj znanych formatów (ASCII, BCD, HEX, negacje); 4. Jeżeli to dedykowany sterownik, skorzystaj z kalkulatora lub gotowych skryptów; 5. Zweryfikuj na urządzeniu; 6. Zachowaj kopię i przestrzegaj prawa.
    Podaj więcej szczegółów, a wskażę konkretny offset lub algorytm.

Oceń odpowiedź:
Zastrzeżenie: Odpowiedzi udzielone przez sztuczną inteligencję (model językowy) mogą być niedokładne i wprowadzające w błąd. Elektroda nie ponosi odpowiedzialności za dokładność, rzetelność ani kompletność prezentowanych informacji. Wszystkie odpowiedzi powinny być zweryfikowane przez użytkownika.