zablokowanie wału korbowego lt 35 problem z odpaleniem silnika
Zablokowany wał korbowy w Volkswagenie LT 35 (z silnikiem Diesla 2.5 TDI lub innym wariantem) to poważne uszkodzenie, które może mieć różne źródła. Poniżej omówiono najczęstsze przyczyny i metody diagnostyki:
Zatarcie elementów silnika:
• Brak smarowania (niewystarczający poziom oleju, uszkodzenie pompy oleju).
• Zużycie lub przegrzanie łożysk głównych i korbowodowych prowadzące do zatarcia.
• Zablokowanie tłoków w cylindrach na skutek przegrzania lub kolizji z zaworami.
Hydrauliczne zablokowanie (tzw. hydrolock):
• Paliwo lub woda w cylindrach – silnik nie jest w stanie sprężyć płynu, co uniemożliwia obrót wału.
• Uszkodzona uszczelka głowicy umożliwiająca przedostawanie się płynu chłodniczego do komory spalania.
• Nieszczelne wtryskiwacze w silniku wysokoprężnym, zalewające komorę spalania paliwem.
Uszkodzenie lub przeskoczenie rozrządu:
• Zerwany lub poważnie zużyty pasek rozrządu (bądź łańcuch) może spowodować kolizję zaworów z tłokami.
• Niewłaściwe ustawienie rozrządu (nieprawidłowe znaki na wale i wałku rozrządu) blokuje normalną pracę silnika.
Problemy z osprzętem napędzanym paskiem klinowym lub wielorowkowym:
• Alternator, pompa wspomagania, kompresor klimatyzacji mogą ulec zatarciu i „przenieść” blokadę na wał korbowy.
• Aby to wykluczyć, zdejmuje się pasek osprzętu i próbuje ręcznie obrócić wałem. Jeśli wał rusza się swobodnie, przyczyna najpewniej leży w jednym z akcesoriów.
Problemy z rozrusznikiem i zasilaniem elektrycznym:
• Choć rzadziej prowadzi to do całkowitej blokady wału, uszkodzony bendiks lub mechanizm rozrusznika może pozornie blokować koło zamachowe.
• Należy sprawdzić sprawność rozrusznika i stan akumulatora.
Czujnik położenia wału (P0335) oraz układ sterujący silnikiem:
• Usterki czujnika wału zwykle uniemożliwiają rozruch, ale nie blokują fizycznie wału. Mogą jednak mylnie sugerować problem z obrotem silnika, gdy w praktyce sterownik nie daje sygnału na rozrusznik lub układ paliwowy.
• Warto podpiąć komputer diagnostyczny i odczytać kody błędów.
• Najnowsze wskazówki z forów internetowych i portali naprawczych (m.in. Elektroda, auto.com.pl) zalecają przede wszystkim diagnostykę paska/łańcucha rozrządu oraz kontrolę poprawności ustawień układu zasilania (pompy wtryskowe w dieslach).
• Obecnie mechanicy przykładają też dużą wagę do diagnostyki elektronicznej – sprawdzenia parametrów czujników położenia wału i ciśnienia paliwa.
• Trend w branży napraw samochodów dostawczych z silnikami wysokoprężnymi polega na dokładnej weryfikacji stanu wtryskiwaczy (pod kątem nadmiernego dolewu paliwa do cylindrów).
• Zatarte łożyska w silniku często wiążą się z charakterystycznymi opiłkami w oleju oraz metalicznym odgłosem przed ostateczną blokadą.
• Przy hydroblokadzie (zalaniu cylindra wodą lub paliwem) zdjęcie świec żarowych i próba obrotu wałem zazwyczaj wyrzuci ciecz z komory spalania.
• Rozsądnie jest najpierw wykluczyć tańsze (i prostsze w naprawie) przyczyny, czyli awarie osprzętu, paska rozrządu lub rozrusznika.
• Nie występują specyficzne kwestie etyczne poza obowiązkiem profesjonalnej diagnostyki i bezpieczeństwa pracy w warsztacie (BHP).
• Należy pamiętać o przestrzeganiu przepisów dotyczących utylizacji odpadów warsztatowych (oleje, płyny, filtry).
• W przypadku silników Diesla koniecznie zweryfikować stan i czas wtrysku oraz szczelność wtryskiwaczy, bo paliwo przedostające się do komory spalania może powodować hydroblokadę.
• Przy uszkodzonym rozrządzie – możliwa jest kolizja zaworów z tłokami i poważne uszkodzenia.
• Przy próbie wymuszonego obrotu wału (np. narzędziami długimi) łatwo spowodować kolejne zniszczenia.
• Wynik testu kompresji pokaże, czy nie doszło do poważnej utraty kompresji (np. wskutek kolizji zaworów).
• Analiza oleju silnikowego (pod kątem obecności opiłków).
• Skanowanie sterownika i sprawdzenie parametrów pracy czujnika położenia wału w czasie rozruchu.
Zablokowanie wału korbowego w VW LT 35 to poważna usterka, która może wynikać z zatarcia silnika, uszkodzenia rozrządu, hydroblokady lub problemów z osprzętem. Podstawą jest szybka i metodyczna diagnostyka:
1) próba ręcznego obrotu wałem,
2) zdjęcie paska osprzętu,
3) kontrola rozrządu i obecności płynu w cylindrach,
4) sprawdzenie czujnika położenia wału i ewentualnych kodów błędów.
Jeśli wał korbowy nie obraca się nawet po wyeliminowaniu problemów z osprzętem oraz usunięciu ewentualnych płynów z komór spalania, prawdopodobnie silnik uległ poważnemu uszkodzeniu wymagającemu remontu. W takiej sytuacji, zwłaszcza przy braku doświadczenia i odpowiednich narzędzi, warto skontaktować się z profesjonalnym warsztatem specjalizującym się w naprawach LT 35.