Gdzie znajduje się zapalnik poduszki klatki piersiowej
Kluczowe punkty
• Moduł oznaczony napisem „AIRBAG” lub metką wszytą w tapicerkę fotela.
• Zapalnik jest elementem niewymiennym; wymienia się cały moduł poduszki.
• Jakakolwiek ingerencja w system SRS wymaga uprawnień i procedur OEM.
Po sygnale ze sterownika SRS (≈ 1 ms) zapalnik inicjuje spalanie propelentu, wytwarzając gorące gazy (≈ 600 °C) napełniające worek w 8-12 ms.
• Zewnętrzny bok oparcia przednich foteli, na wysokości żeber (niekiedy obejmuje także miednicę).
• Wersje z fotelami sportowymi mogą mieć moduł nieco wyżej, przy wszyciu bocznym.
Uwaga: Poduszki czołowe (kierowcy i pasażera) również chronią klatkę piersiową, lecz ich zapalniki znajdują się odpowiednio w kierownicy i w górnej części deski rozdzielczej – są to jednak osobne moduły.
• Aby „zobaczyć” inflator, konieczne jest zdjęcie tapicerki fotela i odwiercenie nitów – procedura wyłącznie warsztatowa.
• W praktyce po błędzie „Resistance too high / too low – Side Airbag Igniter” (kody 001/01218, 01221 itp.) wymienia się kompletny moduł lub wiązkę w obrębie złącza żółtego 2-pin/3-pin PY2.
• Od ok. 2015 r. producenci przechodzą z azotku sodu na propelenty na bazie azotanu guanidyny – mniej toksyczne i stabilniejsze temperaturowo.
• Stosuje się tzw. micro gas generators (MGG) o mniejszej masie (< 180 g) i module jednosekcyjnym.
• Trend w stronę poduszek „thorax-pelvis” i „combo thorax-pelvis-bag” (obejmujących dolną część tułowia).
• Zapalnik ≠ bezpiecznik (ang. fuse). Bezpiecznik SRS zazwyczaj znajduje się w skrzynce bezpiecznikowej (oznaczenie „AIRBAG/SRS”).
• Rezystancja nominalna inicjatora 2,0 Ω ± 0,2 Ω; sterownik monitoruje ciągłość przewodu prądem < 5 mA, aby nie zainicjować zapłonu.
• UNECE R95 (boczne uderzenie) i dyrektywy UE nakładają obowiązek homologacji modułów SRS.
• Samodzielna ingerencja może naruszyć przepisy o ochronie środowiska (odpady pirotechniczne) oraz unieważnić ubezpieczenie AC.
• W nielicznych modelach (np. VW Golf IV Cabrio) boczna poduszka może być w panelu drzwi – wówczas inflator jest zamocowany w drzwiach.
• W pojazdach z USA stosuje się dodatkowe poduszki „thorax-bag z belt-integrated inflator” – lokalizacja odmienna.
• Analiza wpływu starzenia modulów inflatorów z propelentem GN-nitrate (> 15 lat) – ryzyko non-deployment.
• Rozwój poduszek adaptacyjnych z zaworami dwustopniowymi (TTI).
• Studium rezystancyjnych czujników wilgotności w generatorach gazu.
Zapalnik poduszki chroniącej klatkę piersiową w typowej Škodzie Fabii (i większości współczesnych aut) mieści się w generatorze gazu zintegrowanym z boczną poduszką powietrzną wewnątrz oparcia przedniego fotela. Element jest niewymienny, a wszelkie prace przy nim wymagają ścisłego przestrzegania procedur OEM i kwalifikacji w zakresie systemów SRS.