W alternatorze nie ma znaczenia.
Jak powinny iść te druciki? który do górnego ślizgu a który do dolnego? Czy wszystko jedno? Obojętne. Rozumiem, że pomiędzy dolnym ślizgiem a górnym nie może być zwarcia jak również pomiędzy oboma ślizgami a korpusem (to tak dla pewności):wink:? Dobrze prawisz.
Bez znaczenia
Alternator nie ma komutatora.
Tak jak kolega wyżej wspomniał - pierścienie ślizgowe a nie komutator. ASL9008 - pierścienie do tego alternatora. ARE0008 - regulator napięcia - tutaj polecam oryginał Boscha a nie jakieś zamienniki. Idziesz do sklepu motoryzacyjnego, podajesz numer alternatora i tam dobiorą części. Możesz wejść na stronę: https://as-pl.com/pl/main Tam w wyszukiwarce...
5G nie działa
Uszkodzenie obwód alternatora tj. szczotki/regulator, komutator, sam wirnik lub brak masy na alternatorze.
Nie ma żadnego znaczenia jak założysz Po drugie to nie jest komutator, nigdy nim nie był i nie będzie
Kumutator regenerowałem na bez wyjmowania altka.? Biorąc pod uwagę fakt, że żaden alternator nigdy nie miał komutatora stawia to pod sporym znakiem zapytania twoją fachowość. No dobra, masz rację, ja też :). Regenerowałem pierścienie ślizgowe.
Raz urwała się łapa od silnika, 2x alternator (szczotki,potem komutator) i raz rozrusznik W alternatorze jest pierścień ślizgowy a nie komutator
Komutator nie ma bicia?
W alternatorze nie ma komutatora, to są pierścienie ślizgowe. A co to za alternator? Bo jak Valeo 120A (Audi, Passat, Megane/Scenic) to masz popuszczony koszyczek i pręty utrzepie. Druga sprawa- gdzie to niby się upala? Bo jak alternator Visteon (Mondeo) to tam trzeba pręty do pierścieni lutować wysokotemperaturowym spoiwem. Grzeje się tam jak diabli,...
W alternatorach komutatora nie ma Tylko są pierścienie ślizgowe :)]
Aby nie było tętnienia pierścienie powinny być toczone ,Zawsze toczyłem przy regeneracji a także nowe też. Do toczenia stosowałem noże ceramiczne ,miedź takim nożem toczy się bardzo dobrze. Z powodu braku nie dociskał bym blaszką tylko zrobił bym tak. Dwa kawałki drewna złożył do siebie i na styku przewiercił wiertłem otwór 0.5 mm większy jak średnica...
Sprawdź szczotki i komutator a przy okazji łożyska
Wszystko jest ok
Na pewno problem w alternatorze . Raz jeszcze musisz wszystko rozłożyć i patrzeć gdzie jest błąd . Osobiście stawiam na diodę . Idź gdzie indziej idiotyzmy pisać. Jeszcze jedna sprawa czy po przyłożeniu miernika do pierścienia ślizgowego na komutatorze ma być przejcie na obudowę alternatora ? (regulator napięcia zdemontowany) Dałeś ciała przy wymianie....
Proponowałbym pomyśleć o większym alternatorze. Z tego co mi wiadomo profesionalne firmy montujące sprzęt grający niejednokrotnie wymieniają również alternatory, stosownie do zapotrzebowania mocy. Nie jestem znawcą tematu ale miałem przyjemność wyciągać z Astry 2 alternator, w którym po pierścieniach "komutatora" został tylko zwęglony ślad. Co gość...
A to w alternatorze jest komutator? Pierwsze słyszę!
Od kiedy to mamy w alternatorze komutator!? elektronik czy archeolog zobacz na daty <zdzich42>
Uszkodzone diody można poznać po tym że lampka żarzy widać to dobrze jak jest ciemno. Ale może żarzyć również wtedy gdy jest duży opór między alternatorem a akumlatorem(na tym grubym kablu)lub sa duże bicia komutatora(kiepski styk szczotek z komutatorem) Jeżeli ci lampka nie żarzy to nie dokładaj sobie roboty
24,4 to jest brak ładowania. Z mojej autopsji tych alternatorów jak nie ma wady po stronie samochodu na 99% komutator. W alternatorze nie ma komutatora. A pierścienie ślizgowe to nie komutator. Aczkolwiek diagnoza może być poprawna.
Jeśli problemem jest brak ładowania jak w tytule to zerknij na alternator jak wyglądają szczotki, komutator.
Witam mam problem z wymianą "komutatora" w alternatorze Valeo 140 A nr. 4Z7903015 mianowicie przy demontażu "komutatora" nie zostało zaznaczone która bieżnia jest do którego drucika proszę o pomoc w ustaleniu jak go założyć z góry dziękuje.
No dobra fachowo się nazywa komutator alternatora. Wiadomo o co chodzi
Jak to jest nowszy regulator z komunikacją na LIN to w domu prymitywnymi metodami nie sprawdzisz, potrzeba droższy sprzęt niż wiertarka...
diody w alternatorze albo komutator(to cos po czym chodza szczotki w alternatorze)
ASL9015 PX60
Witam Miałem problem z radiem CB i zwykłym FM. Doszedłem do tego że źródłem zakłóceń jest alternator. Oddałem komutator do tokarza on ładnie go przetoczył ja założyłem nowy regulator i ...problem z cb znikł, ale nadal jest problem z FM. Radio zaczyna dopiero odbierać kiedy włączę światła i nawiew na 1 bieg (kiedy będzie obciążony). Co może teraz byc...
Zużyte szczotki lub komutator albo przerwa w wirniku. Sprawdź najpierw szczotki.
Witam. W alternatorze nie ma komutatora:) Sa dwa pierscienie:) Pozdrawiam.
to że są 2 pierścienie to właśnie komutator tak jak w alternatorze samochodowym Komutator jest elementem przełączającym, pierścienie - nie. Także proszę nie mylić pojęć.
Dlaczego prądnice szeregowe są coraz rzadziej stosowane?? Gdzie? w samochodach. Bo w odróżnieniu od alternatorów mają komutator i szczotki szybciej się zużywają niż na pierścieniu ślizgowym alternatora. W prądnicy trzeba co jakiś czas czyści rowki komutatora. Komutator może ulec wypaleniu, lamelka odpadnie.
napięcie mierzone na alternatorze, nowy regulator boscha wsadzony, szczotki, komutator, łożyska wszystko na nowe wymienione. na starym alternatorze też tak było tylko napięcie ładowania zamiast 14,4V było 13,8 (bez obciążenia)
a probowales go podlaczyc tak jak pisalem? ciekawe co to za warsztat jak nie umija alternatora sprawdzic... co do starego altka to moglo byc tak ze zwyczajnie pasek sie slizgal i to bylo wina badz szczotki z komutatorem wirnika sie skonczyly i trzeba bylo wymienic... sproboj sam to zrobic :)
A to w alternatorze jest komutator? No i miernika nie masz i chcesz cokolwiek naprawiać? Kiedy nauczycie sie mierzyć mozliwości na zamiary?
Czyli najlepiej wyciągnąć alternator? W zależności od jego lokalizacji - czasami można wymienić regulator bez demontażu alternatora. Lepiej jednak wyjąć i sprawdzić też komutator i okazyjnie łożyska. Jakieś pomysły co jeszcze może być przyczyną jak nie regulator? Kable, akumulator, słabe połączenie (śniedź itp), prostownik alternatora, uszkodzony wirnik...
Alternator na stół i do sprawdzenia w szczególności regulator , wysokość szczotek ,komutator czy czasem nie za bardzo wyrobiony/jajowaty stan łożysk luzy na nich.
W alternatorze nie ma komutatora. Sprawdzić na krótko alternator, żarówkę podpiąć jeden koniec do plusa akumulatora, a drugi do śruby D+. Powinien się wzbudzić alternator i żarówka powinna zgasnąć.
W alternatorze nie ma komutatora!!! Są pierścienie ślizgowe. To nie jest maszyna prądu stałego.
Gdyby komutatory się nie zużywały, to pomijając inne zalety alternatorów(bo może ktoś widzi wady) do tej pory nadal stosowano by prądnice w samochodach. Ale alternatory też mają szczotki, mają też "komutator z jednym polem" :) Rozrusznik ma komutator... Z prądnicą mogłoby być ciężko, bo trzeba by puścić prąd roboczy przez wirnik a więc i komutator....
dzieki za pomoc : czujnik przedni uszkodzony przewod miedzy sensorem a czujnikiem, w alternatorze urwany komutator :( ale udalo sie wymienic komutator . Pozdrawiam
Witam serdecznie. Planuję wymienić w alternatorze szczotki,komutator i na zaś łożyska ale niestety oznaczeń tych ostatnich nie znam. Pomoże ktoś? I czy powinienem wymienić coś jeszcze na wszelki wypadek,żeby w przyszłości znowu nie rozbierać całego przodu? Alternator to: Valeo 078903016H 120A 14V. Pozdrawiam i z góry dziękuję za pomoc.
Oprócz wymiany regulatora warto pełny serwis zrobić : -kontrola łożysk -zmierzenie stojanu , wirnika ,przeszlifowanie komutatora -stan szczotek -jeżeli to z diesla to stan sprzęgiełka
Jasne, lepiej zostawić z takim rowkiem. A jeszcze lepiej jak jest porysowany jak płyta gramofonowa, szczotki się szybciej dotrą. Zaś wiedzą się popisałeś potężną-alternator nie ma komutatora.
a komutator juz zajechany. Dziękuję. W żadnym alternatorze nigdy nie było komutatora. Temat zamykam, regulamin pkt 8.1
Alternator - szczotki, regulator, komutator. Oddaj do regeneracji.
Coś tu chyba jest pomieszane - regulator do alternatora, a maszyna ma komutator...
Witam ! Ale o szczotkach na alternatorze nic nie piszesz, sprawdź czy są dobre, bo widziałem też w astrze złamaną szczotkę. Jeżeli posiadasz miernik to możesz również sprawdzić uzwojenia alternatora sprawdzając na komutatorze.
Nie znam się na skuterach ale piszesz że jest alternator więc sprawdź szczotki i komutator.
Zeby sobie poradzić z zakłóceniami w radiu to trzeba najpierw sprawdzić którędy one wchodzą do tego radia. Mogą przez antenę jak też po kablu zasilającym. Podstawa to dobre umasienie zarówno anteny do karoserii samochodu jak i samego radia. Ja stosowałem filtry przeciwzakłóceniowe złożone z dławików i kondensatorów na przewodzie zasilającym tuż przy...
W tym alternatorze jest zużyty komutator i nie ma ładowania. Nie wiem czy można dokupić wirnik? Ten alternator jest z traktora Fergusona. Alternator jest sprzężony ze sprężarką. Czy może ktoś wie, gdzie można tę część dokupić do alternatora?
No to podepnij minus akku wprost pod masę dwigatiela.A po drugie tak jak napisał kol. madera albo zamiana na jakiś cywilizowany starter co najmniej R11 albo rozbierz tego ruskiego kateka i sprawdzaj pod kątem przebić na masę,zużytych tulejek,wypalonych komutatorów etc.Hmm jeśli chodzi o pojemność akku to 44 stanowczo za mało ten starter lubi prąd jak...
Alternator ma pierścienie a nie komutator więc materiał z którego wykonane są szczotki nie ma tak wielkiego znaczenia. Postaraj się je dopasować aby dobrze dolegały.
A tak w ogóle to zaczyna sie od odkłócenia całego auta a konkretniej zapłonu ( kondensator ), cewka, kable zapłonowe, alternator (szczotki, komutator + kondesator) A zamiast pakowania filtrów i oddzielania mas proponuję spluwanie przez lewe ramie , jest skuteczniejsze i nie psuje dzwięku. SławeK
A gdzie ty masz komutator w alternatorze? Podpowiedź: komutacja to znacyz przełaczanie. Komutator występuje w maszynach prądu stałego. W maszynie prądu przemiennego jaką niewątpliwie jest alternator są pierścienie ślizgowe. A w tym przypadku posprawdzałbym styki regulatora z "resztą świata". Noi szczotki pytanie czy dobre, niezuzyte
wyglada na to że nie jest to wina instalacji, ale moze to być wina alternatora lub kabli wysokiego napięcia (mogą mieć przebicie) lub obie rzeczy Mozesz spóbowac zastosować filtr przeciwzakłóceniowy do radioodtwarzaczy (nie kosztuje duzo) z tym ze może nie pomóc. Jak nie pomoże to nalezało by wziąść się za przyczynę zakłóceń czyli szczotki w alternatorze,...
Myślę, że nie będziemy tego ciągnąć dalej. To podstawowa książkowa wiedza. Informacje o rodzajach alternatorów (obcowzbudne, samowzbudne), budowie alternatora (nieszczęsny komutator, którego tam nie ma), zasadzie działania regulatora napięcia (mechanicznego i elektronicznego) są bardzo łatwe do zdobycia. Polecam podręcznik elektrotechniki samochodowej.
Tam jest alternator, czyli nie komutator tylko pierścienie ślizgowe. Dodano po 29 Komutator jest w prądnicy.
Witam. Samochód Toyota Avensis T25 1,8 benzyna 2008 r. Problem z ładowaniem na niskich obrotach. Alternator to DENSO 27060-OD170, został zregenerowany prawie od podstaw, trochę hałasował i słabo ładował. Wymieniłem łożyska, mostek prostowniczy, regulator napięcia, szczotki, komutator. Alternator prawie nowy. Dzisiaj podczas jazdy przy dużych opadach...
Tak jak myślałem - nic nie było "skopane przy naprawie". Wystarczyło, że przejechałem kilkaset kilometrów, komutator wraz ze szczotkami się dotarł i kontrolka ładowania znika od razu po odpaleniu. Podsumowanie dla zainteresowanych - po wymianie szczotek i komutatora trzeba pozwolić im się dotrzeć. Zamykam.
lynx22 widziałeś kiedy komutator w alternatorze?
To dobrze że działa alternator. Rozbierz rozrusznik przetocz komutator daj nowe szczotki, tulejki i będzie śmigał jak nówka
Problem rozwiązany. Wymontowałem alternator, wyczyściłem, wymieniłem komutator, łożyska i jak na razie balanga. Jest 14.4 bez obciążenia a jak włączę wszystko co tylko jest w aucie to spada do 13.8(ale to tylko w celu spr.) Dziękuję.
Kolego rozumie że przy włączonym zapłonie nie świeci kontrolka ładowania i w tym przypadku odkręć cienki przewód od alternatora .Na odłączonym przewodzie i włączonym zapłonie bez odpalania wspomaganie powinno działać.Jeśli dotkniemy przewód do masy kontrolka powinna się zaświecić,jeśli tak się stanie uszkodzony alternator(szczotki,regulator ,komutator).Alternator...
Witam Ja to robię tak, rozbieram, sprawdzam stan komutatora/ szczotek, rezystancję uzwojeń wirnika i stojana (porównuję ze sprawnym), stan diod :P
Witam. Drogi użytkowniku Compact. Jeżeli stary alternator ładuje Ci na wyższych obrotach to mało prawdopodobne aby komutator na wirniku był główną przyczyną. Jeżeli faktycznie masz krótkie szczotki i komutator to jak najbardziej można je kupić i nie są zbyt drogie. [url=http://osinskiartur.pl/index.php?pa...
Witam. Dla ułatwienia rozpoznania. Prądnica ma na tworniku (wirniku) komutator, alternator zaś dwa pierścienie.
jak wykonać to ogarniam. Tylko pomyślałem że sugerujesz połączyć jakiś silnik z alternatorem mechanicznie ale tu potrzebne są 3 pierścienie i komutator
Powodem pisków w głośnikach jest wirujący alternator {iskrzenia na komutatorze} ale nie jest to powód do zmiany alternatora na nowy.W Kolegi przypadku radzę zakupić w sklepie elektronicznym filtr przeciwzakłóceniowy i włączyć go w zasilanie radia {w przewód żółty},życzę pomyślności.Pozdrawiam.
Pierwsze co to weryfikacja naciągu paska od alternatrora. Potem sprawdzić i ewentualnie przeczyścić styki przewodów alternator-akumulator. Jeśli to nie pomoże to trzeba wyjąć alternator i sprawdzić stan szczotek oraz komutatora w alternatorze. Szczotki są z węgla i podczas obrotu wirnika trą cały czas o komutator i się zużywają- często pomaga sama ich...
wirnik mam bobrze polutowany wymieniałem komutatory w alternatorach i wszystkie działają stojan nie powinien mieć oporności do masy 50K o dziwo diody są wszystkie dobre tylko że ten samochód był używany 2 x w miesiącu na krótkich przebiegach co prawda z nowym akumulatorem
Kiedyś miałem taki problem w benzyniaku , pomogła wymiana kabli WN, kondensatora w zapłonie i poprawienie masy anteny, ale przy starszych modelach często zakłuca układ ładowania aku. pomaga wymiana szczotek w alternatorze , czyszczenie komutatora i dokładne usunięcie wszelkich luzów w układzie elektrycznym
Szczotki nie wiele pomogą, ponieważ trzeba by je wymienić razem z komutatorem/wirnikiem. I w alternatorach Valeo właśnie się najczęsciej kończą.
sprawdz szczotki jak to bosh to będą wykręcać się razem z regulatorem gdy mają już słaby kontakt z komutatorem alternator może mieć problemy z wzbydzeniem.
Zobacz jak wygląda komutator W alternatorach nie ma komutatora tylko dwa pierścienie. Pomyliłes z prądnicą. Dodano po 8 Pytanie czy dam radę sprawdzić diody w domowych warunkach czy może lepiej oddać to do warsztatu? Wszystko zależy od zawartości szafki narzędziowej i umiejętności manualnych. Jest trochę przy tym roboty, jeżeli winne są diody. Trzeba...
wyglada na usterke w samym alternatorze ale konieczny jest pomir obwodu ładowania a i w alternatorze nie ma komutatora sa pierscienie slizgowe doprowadzajace prad do uzwoj wzbudzania a prostownik jest zbudowany z pólprzewodników
Rozbierz cały alternator ewentualnie prądnicę i sprawdź stan szczotek jak wyglądają prowadnice szczotek (w prądnicy), sprawdź stan komutatora, lub pierscieni uzwojenia wzbudzenia, oraz diody w alternatorze. Może trzeba przetoczyć komutator lub pierscienie. A jak to nie pomoże to kup jakiś dobry na szrocie :). Pozdrawiam
Alternator"]W nowoczesnych samochodach układ prostowania i regulator poziomu wzbudzania, zwany regulatorem napięcia, są instalowane w alternatorze. A to oznacza, że i alternator, i prądnica mogą mieć regulator, i ostateczny rezultat jest podobny. Istotna różnica jest w tym, że prądnica ma komutator mechaniczny, a alternator diody, oraz że w prądnicy...
Panowie jaki "komutator" w alternatorze ?!, tam są co najwyżej pierścienie ślizgowe, pewnie również zużyte i do wymiany
witam zdemontuj alternator i daj do przeglądu mozesz mieć zjechane szczotki i komutator alternator znajduje sie pod pompą lhm-u? minimalne wycieki z pompy spływają na alternator i tym samym zbiera sie zabujczy dla niego syf pozdro T
Prawdopodobnie przebicie na uzwojeniu wirnika lub komutatora do "masy". Zimny lut między regulatorem a alternatorem. Po wymianie Lamery, wiecie o czym piszecie, tak sobie gryzmolicie aby sobie popisać? W żadnym alternatorze nie ma komutatora, to do pierwszego lamerka. Do drugiego lamerka- tam jest alternator Denso, nie ma tam ani jednego lutu. Serio!...
Prawdopodobnie pedał sprzęgła zahacza o czujnik stopu przy pedale hamulca bądź o jego kable dlatego pojawia się to światło stop.nie będzie to usterka elektroniczna a raczej mechaniczna. Jeżeli chodzi o ładowanie to musi być uszkodzony komutator w alternatorze ma po prostu bicie trzeba zajechać do elektryka i go przetoczyć lub go wymienić i dopiero przetoczyć...
Alternator zaczął działać poprawnie. Wymieniłem mostek i jeszcze zauważyłem że szczotki nie dolegają zbytnio do komutatora więc trzeba było troche przeszlifować szczotkotrzymacz i same szczotki. Dziękuje bardzo wszystkim udzielającym się w tym temacie.
Dziękuję za porady panowie,komutator wymieniony i ładowanie wróciło.😁
Czy przy pomiarze wirnika miałeś odłączone szczotki? Wygląda jakby jedna szczotka była podłączona do masy lub jeden pierścień z nią zwarty. Jeżeli jeden pierścień jest zwarty do masy, a były takie wersje wirników, to on musi odpowiadać szczotce podłączonej do masy! Najbardziej podejrzany jest regulator. To jakiś dziwoląg. I bardzo mnie ciekawi jak realizowany...
Bmw E46 320d 136 KM. Alternator szarpie paskiem, za duże obciążenie? Wymieniłem łożyska, komutator i szczotki, po odpaleniu auta jest pisk i szarpanie paska na odcinku alternator - koło pasowe silnika. Wygląda to jakby alternator stawiał opór i stąd to szarpanie. Czy jest to możliwe? Dodam, że na wirniku są przejścia na pierścień i niema przebicia do...
W alternatorze nie ma i nie było komutatora!!! Jest pierścień ślizgowy.
Zamontowałem alternator z bliżej nieokreślonego auta, sprzedawca twierdził że z Citroen C5 2.2 HDi. Przed montażem wymieniłem łożyska, komutator i szczotki. Alternator działa bez zarzutu. Jako ciekawostkę podam, że da się wyjąć alternator "do góry", trzeba tylko odkręcić górny przewód od pompy wspomagania i odsunąć do na bok. Taki sposób wyjmowania...
ja sądzę że raczej tylko regulator padł używka wiąże się z reguły z wymianą łożysk a w tego typu alternatorze i komutator szybko się zużywa więc to pewnie też do wymiany szczotki w zależności od typu regulatora itd. czasem lepiej zainwestować i zrobić to co się posiada bo wiemy co jest w środku a nikt na złomie nie pozwoli zajrzeć do używki a problem...
Zapewne komutator.
Dziękuje za pomoc ale faktycznie ceny komutatorów to kosmos. Szukałem wszędzie aż znalazłem "pod nosem" zakład elektromechaniczny zajmujący się naprawą rozruszników i alternatorów. Cena za wymianę komutatora + nowe szczotki to 100 zł. Odebrałem na drugi dzień i wszystko pięknie śmiga. Jeżeli ktoś miałby podobny problem to mogę podać namiary.
Witam! Przyznam się że nie spotkałem prądnicy asynchronicznej w agregacie i nie przychodzi mi nic do głowy jak ona by miała tam działać. Zacznę od prądnic synchronicznych. Stosowane są wszędzie od dużych elektrowni, średnich i małych elektrowni, agregatów, alternatorów w autach na dynamie rowerowym kończąc. Trójfazowe mają trójfazowe uzwojenie najczęściej...
Witam! Po to są komutator i szczotki. Cześć!
Witaj, prawdopodobnie szczotki w alternatorze , lub wytarte segmenty komutatora na wirniku. Ja tak miałem w VW golf 3 1,6 Świeciła kontrolka , po rozebraniu zobaczyłem że segment na wirniku jest pęknięty i nie było ładowania. Sprawdź to. Regulator raczej nie .
Sam i tak nie bedziesz tego robił, chyba, że masz stanowisko do badania alternatorów, tokarkę do przetoczenia komutatora itp. To, że ładuje nie znaczy że jest wpełni sprawny. Michał
Nie napisałeś czy masz alternator, czy prądnicę. Jeżeli jest to prądnica to popraw luty (obejrzyj dokładnie połączenia) na komutatorze, sprawdż szczotki i przeszlifuj komutator. A jeżeli to alternator to sprawdż diody.
Nie wiem ile pobiera prądu, ale na pewno 5A to nie problem dla alternatora. wymieniłeś pierścienie (nie komutator), ale czy jesteś prwny że to one były przyczyną problemu ? sprawdziłeś diody regulator itd. ? miałeś to na wierzchu.
Szukałem tych alternatorów jednak grafika ich jest dość uboga. Z tego co widzę to jest tam zastosowany chiński regulator wraz z szczotkami w jednym członie nakładany na komutator wirnika. Co do samego ładowania to prócz tych 14,8V jest ok, napięcie nie wzrasta przy zwiększaniu obrotów ani nie spada. Taka specyfika tych regulatorów, ogólnie 0,4V to nic...
(at)andrzej20001 Sprawa jest bardziej skomplikowana troszkę. Auto to Fiat Freemont 2.0 Multijet. Zginęło ładowanie, więc wyjąłem alternator, okazało się, że poprzedni właściciel samochodu założył chińczyka. Nie widziałem sensu tego regeneracji, kupiłem więc używany oryginał, sprzedający mówił, że u siebie założył zamiennik, a ten oryginał oddał do firmy...
komutator alternator wymiana komutator alternator alternator valeo komutator
milion wierszy biało czarny ekran laptopie uszczelka reduktor
lodówka samsung delta media player
Lokalizacja zabezpieczenia FP 601 w wieży Panasonic PM22 Schemat serwisowy Panasonic PM22 - gdzie znaleźć?