Zdejmij pasek i zobacz czy możesz obrócić alternatorem- może się uszkodził , częsta przypadłość w Fiatach.
Nie uszkodzi się.
Tylko musisz pamiętać byś nie zostawił włączonej masy godzinę dwie ,to Tak oriętacyjnie, gdyż wirnik alternatora będzie pod pełnym napięciem i może się przegrzać i uszkodzić.
Witam. Sprawdź stan końcówek przewodów łączących akumulator, instalację i alternator z rozrusznikiem (punkt ich połączenia na rozruszniku). Nie jeździj z tym uszkodzeniem bo uszkodzisz alternator.
Tak odłącz również prądowy przewód ,tak alternator mógł się uszkodzić poprzez złe podłączenie z masą .
Temat rzeka, Pugi wyrzucają ten błąd przy każdym jednym błędzie - poduszki, czujnik ciśnienia w oponach, uszkodzony alternator, zapchany DPF, niesprawna świeca... absolutnie wszystko. Przy Twoich objawach w 1.4 HDi Peugeot 207 miałem uszkodzoną rolkę alternatora, 330 zł i brak komunikatu, falowania obrotów itd. Ale to nie znaczy, że tak jest - tylko...
Robiłem takie montaże w transitach kontenerach sklepach na których z drugiego aku pracowała lodówka i zamrażalka. Alternatory seryjne chyba 90A. Jedna bateria 70AH do obsługi samochodu druga jaka była od 70AH do nawet 95AH z której działały lodówka, zamrażalka kasa fiskalna i oświetlenie. Były to dwa oddzielne układy elektryczne, ładowanie dodatkowego...
Diody w mosty prostowniczym alternatora padły.
Przewód plusowy od alternatora do górnej śruby na rozruszniku , dolna tylko do rozrusznika, taka plecionka.
Miałem bardzom podobny przypadek. Uszkodzony alternator uszkodził ECM.
Plastik w chłodnicach w autach w tym wieku jest jak papier, wystarczy ruszyć przewodem gumowym i potrafi się wyłamać. Nie winiłbym tu mechanika. Możliwe że miało to związek z naprawą o tyle, że poruszył przewodami od chłodnicy. Wyciekła Ci cały płyn? Przegrzał się silnik? Skąd te obawy?
(at)kawasakikuba. Sprawdź jakie dane techniczne ma alternator w Twoim quadzie. Jeżeli pompa będzie używana dość intensywnie, a moc alternatora będzie znacznie odbiegać od zapotrzebowania. Możesz uszkodzić alternator i instalację elektryczną quada.
Alternator uszkodził się na tyle że nie można go naprawić? Pzecież to najszybsze rozwiązanie.
Jeżeli wirnik ma około 4 omy to trzeba uznać że jest dobrze.Lepiej nic nie podważać bo wtedy można dodatkowo uszkodzić kolego malriolee.
Nie uszkodziłeś przypadkiem szczotek? Z którego roku ta Fabia? Takie urządzenia jak alternator oddaje się do zakładów tym zajmujących, a samemu to duże ryzyko że coś uszkodzisz.
Przy spawaniu należy akumulator odłączyć aby nie uszkodzić alternatora
Odkręć skrzynię, wyjmij przyciętą wiązkę, przykręć skrzynię. A tak na poważnie sprawdź wiązkę, bo w B5 idzie mniej więcej na łączeniu skrzyni i silnika i faktycznie można coś uszkodzić.
Nie ma szans żebyś tym uszkodził alternator. Po prostu przyszedł jego czas.
Może zalałeś alternator i się uszkodził. Co do świateł to pierwsze sprawdź bezpieczniki.
Jeżeli napięcie spada i się nie ładuje, to wniosek taki, że uszkodził się alternator, biorąc pod uwagę jeszcze to, że coś się faktycznie spaliło. Na twoim miejscu bym spróbował naładować najpierw akumulator prostownikiem.
Sprawdzisz jak zmienisz bezpiecznik ale według mnie to było przyczyną że nie było ładowania .W poniedziałek dasz znać jakie jest ładowanie na akumulatorze .
Może być i chwilówka ale raczej razem z kontrolką bo jeżeli by przytrzymał ten przycisk zbyt długo to bez kontrolki w obwodzie mogłyby się uszkodzić diody wzbudzenia w alternatorze.
Jak będziesz miał miał uszkodzoną minusową i dodatnią ,to spali uzwojenie.Z tą kontrolką jest tak że dostaje plusa z alternatora(uszkodzona),natomiast masę dostaje z odbiorników podpiętych razem z kontrolką zasilanych z zacisku 15 stacyjki. Dodano po 14 Wszystko działa w odwrotnym kierunku.
Tam są regulatory 14.7 V wszystko w porządku.P
Jak przełożysz wirnik z 90-siątki do 115-stki to nie osiągniesz maksymalnej mocy , ma cieńsze uzwojenie wzbudzenia , jak zrobisz to odwrotnie możesz uszkodzić uzwojenie stojana - większy prąd wzbudzenia niż nominalny . :|
Dziwna sprawa myślałem że jak odepnę wtyczkę to ładowania nie będzie Bardzo normalna sprawa. Obecne regulatory sterowane są komputerem i wytwarzają napięcie odnośnie zapotrzebowania lub są nawet wyłączane, np. ostre przyśpieszanie. Gdy odłączysz sterowanie to regulator łąduje na sztywno np. 14,3 V. Masz uszkodzoną diodę plusową. Alternator do naprawy,...
Sprawdź, czy po odpaleniu klema plusowa nie robi się ciepła Obstawiam uszkodzoną właśnie tą klemę
Brak połączenia alternator - akumulator może uszkodzić diody w alternatorze.
Rozwiązałem problem. Okazało się że z powodu awarii regulatora napięcia przy alternatorze uszkodził się i akumulator i przełącznik widoczny wyżej po prawej stronie(w środku jakiś scalak padł którego na necie nie mogę znaleźć)
Nie uszkodziłeś mostka tylko kabel pomiędzy alternatorem a akumulatorem. Ten gruby. Nie mogę sobie już przypomnieć jak on biegnie? Czy przez rozrusznik?
Zainteresowanym jeszcze jedna istotna rzecz. Sterownik pneumatyki otrzymuje również sygnał z alternatora. Uszkodzenie alternatora blokuje jego pracę.
Kolego odłączenie akumulatora na pracującym silniku, jest niedopuszczalne. Mogłeś uszkodzić diody albo regulator. Stary alternator mogłeś sprawdzić odłączając od niego przewód "+" na noc, czy tam na ile mogłeś.
Na 99% uszkodziłeś alterator. Odłącz na próbę alternator i uruchom silnik. Kontrolka może się świecić, ale bezpiecznik powinien zostać cały. Swoją drogą, nauczka na przyszłość. Zawsze odłącz klemę minusową od akumulatora i zaizoluj ją. Unikniesz komplikacji.
A dlaczego alternator miał by uszkodzić pompę a nie np ECM? Te 14v to wartość poprawna. Coś raczej spaprane przy montażu. Zeby jeszcze było wiadomo co to za mx 5. Dramat.
NIE WOLNO ZDEJMOWAĆ KLEMY w czasie pracy silnika możesz uszkodzić alternator (poza tym rozumujesz poprawnie).
Pomiar robisz bez podłączonych nowych wzmacniaczy. Efekt za słabego alternatora będzie taki że akumulator będzie niedoładowywany i w pewnym momencie samochód nie odpali. Mocno przeciążony alternator może się też uszkodzić a wtedy akumulator na długo nie wystarczy. Od biedy możesz sprawdzić po podłączeniu nowych wzmacniaczy czy alternator "wyrabia" W...
Cześć! Żeby stwierdzić jaki jest powód uszkodzenia alternatora to trzeba go rozebrać i po sprawdzeniu i ustaleniu uszkodzonych części można wydać opinię. Należy sprawdzić diody ,stan uzwojenia /czy nie jest spalone-zwarte/ wirnik czy nie ma przerwy, sprawdzić regulator. Sprawdzić łożyska. W samochodzie przewody, masę, klemy. Alternator można uszkodzić...
Raczej dwa przewody idą do komputera, a licznik masz w CAN. Jakie napięcia i sygnały można sobie poszukać na schemacie? Było kilka wersji. Nie mam dostępu do AUTODATA obecnie, ale czy przypadkiem poprzedni alternator nie uszkodził bezpiecznika ładowania 60-120A? Czy na przewodzie prądowym B+ / 30 masz napięcie akumulatora?
Koła pasowe takie same? Po rozebraniu sprawdzić czy gdzieś nie ma śladów tarcia na wirniku, łożyska są ok? Może przyczyna poza wymienioną przez kolegę 5150 jest mechaniczna? Napięcie ładowania wydaje się być dobre, zastanawia mnie ten obrotomierz, opukaj go jak nie to wymontuj i obróć "do góry nogami". wskazówka powinna wrócić na zero, nie odłączaj...
one nie są zamienne ''S'' ''L'' to alternator sterowany standardowo a ''P'' ''D'' jest sterowany elektronicznie nigdy nie dochodziłem jak ,ale jak go sprawdzam na maszynie to muszę go podłanczać przez specjalną przystawkę , raz się zapomniałem i po podłączeniu stndardowym tegoż alternatora uszkodził się regulator
No to jest nie jasność, skoro działają lampy i nie ma kontrolki ładowania to masz przywarcie D+ do plusa. Powiadzial bym że alternator uszkodzony, zdejm8j kabelek z d+ i daj na masę kontrolka powinna się pojawić się lampy nie działać, z budzaniem pisałem stacyjka jest specjalnie wyjście wyjście 50a.
To dobrze bo trochę się obawiałem że może być uszkodzony . Mam jeszcze pytanie , czy taki alternator może się uszkodzić gdy będzie zalany wodą ?
Pomyślałem i nie mam pojęcia co miało by ją uszkodzić. Alternator ładując akumulator daje jakieś 14V. Czy to miało by być zabójcze dla przetwornicy?
Przez kilka dni nie będę miał okazji wyskoczyć do auta, więc minie trochę czasu, zanim tam cokolwiek zrobię. Proszę o cierpliwość, na pewno się odezwę. Aha, na kostce alternatora nie znalazłem żadnych oznaczeń, więc mam pytanie - który pin to linia L? Nie chciałbym ,,przy okazji" uszkodzić czegokolwiek w alternatorze - nie należy do tanich.
Alternator, diody się uszkodziły, trzeba je wymienić. Odłącz akumulator bo uszkodzony alternator go rozładuje.
Problem z tym, że nie możesz odłączyć alternatora "elektrycznie" bo go uszkodzisz... Dlaczego nie można elektrycznie odłączyć alternatora??? Mam ten sam problem co koledzy, czyli migające światła. Mechanik coś mówił o sprzęgiełku na kółku od alternatora, że wyrobione ale sam podkreśla, że na elektrycznych rzeczach się nie zna.
Artur272 napisał: Cytat: Artur272 napisał: Witam serdecznie Jakie łożyska zakupić do alternatora Astra 1.9 CDTi 150KM Alternator Denso 14V - 105 A Witam. Jak możesz to podaj numer alternatora. Właśnie problem w tym, że nie ma żadnych oznaczeń :/ 6303 17x47x17 6003 (SPECJALNE NA MINUSIE) 16.96x35x10 Zwróć uwagę że nie 17x35x10, tylko 16,96x .. do tych...
Sprawdzasz nie podłączony do niczego (akumulatora) alternator ?! W ten sposób już go mogłeś uszkodzić, nastąpiło przebicie diod, choć to wątpliwe, bo sam wzbudzi się dopiero przy ok 10 000rpm. Podłącz go na stole do akumulatora (B+ i masę) oraz daj kontrolkę, żarówkę min 3W między D+ a + akumulatora. Jako napęd dobrze sprawdza się wiertarka z wkręconym...
Nigdy nie ściągaj klemy na pracującym silniku!!! Bo większość co "włączone" wyleci w powietrze! Alternator także może się uszkodzić (diody)
No to jest raczej bardzo łatwe. w dieslu obrotomierz jest lączony pod alternator. Powinno być wolne miejsce (wsuwka) spróbuj tam sie podłączyć. Na wejściu sygnału w obrotomierzy powinien być w szereg włączony kondensator i nawet nieprawidłowe podłączenie nie powinno uszkodzić orotomierza. Niemniej jednak w dieslu to sygnał z alternatora bierzemy.
Już tak kiedyś polałem po pompie gorącą wodą, która pciekła na alternator i uszkodziła mostek diodowy.
Po pierwsze, co już było WIELOKROTNIE wyjaśniane na forum: NIE WOLNO ODŁĄCZAĆ KLEM AKUMULATORA PRZY PRACUJĄCYM SILNIKU! Doprowadzić to może do natychmiastowego uszkodzenia alternatora. Więc istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że usmażyłeś już diody w alternatorze, sprawdzając go taką kretyńską metodą! Po drugie: jaki masz alternator? Bop w fiatach...
Jaki Ford? Czy alternator jest z wbudowanym regulatorem? Czy jakoś nowocześniej? Czy wtyczkę odłączyłeś w czasie pracy? 20V może uszkodzić elektronikę samochodu. Mógł się spalić sterownik skrzyni.
Witam; Na wstępie: Kupłem nowy alternator do T25, w którym to tak był podpięty regulator: http://obrazki.elektroda.pl/3015959500_1... Jednak przy podpinaniu wzbudzenie podpiąłem na 12V a nie przez kontrolkę wskutek czego alternator się wzbudził ale regulator chyba uszkodził bo napięcie ładowania nie jest stałe a na wolnych prawie go...
Pytanie czy przy spawaniu tłumika był odłaczony lub zabezpieczony akumulator. Jeśli nie to mógł zostać uszkodzony alternator. Weź mi to objaśnij w jaki sposób można uszkodzić alternator spawając układ wydechowy.
alternator daje tyle pradu ile potrzeba na doladowanie akku ireszta idzie na odbiorniki a zbyt duza poj. akku w stosunku do alternatora nie pozwoli na jego doladowanie i tym samym ciagniesz prad z akku i w koncu kiedys padnie
Uszkodziłeś alternator. NIE WOLNO jeździć z nieobciążonym alternatorem. Wymiana na inny bądź rozbiórka tego i najprawdopodobniej wymiana diod. To nie zwarcie go uszkodziło a brak akumulatora.
Obawiam się że to nie takie proste. Podejrzewam padnięte diody alternatora i uszkodzoną jednostkę sterującą
Różnica którą podałeś powinna być do zaakceptowania, odnośnie drugiej części pytania to jeśli przekroczysz prąd alternatora, ładowanie plus odbiorniki może się uszkodzić alternator. Można jaśniej? Co to znaczy ze jak przekroczę prąd alternatora że się alternator uszkodzi? Wiem że alternator ma 80A bo tak pisze. Instrukcja zaleca akumulator, max prąd...
Msz chyba uszkodzony alternator, albo coś go tak obciąża. Zakładam jednak że jest uszkodzony.
Sprawdź bezpiecznik, Sprawdź czy na moduł dochodzi napięcie z akumulatora, sprawdź przejścia alternatora - czy nie uszkodziłeś uzwojeń alternatora na statorze. Odłącz regulator i zobacz czy odpali nowe nie znaczy dobre. ( nie wkręcaj go na obroty bo coś uszkodzisz) Zrób zdjęcia modułu, cewki, statora i podaj nazwę motoru to pozwoli określić z czym mamy...
Przejrzałem schemat podłączenia tego alternatora i moim zdaniem świecenie kontrolki może być powodowane albo znaczną różnicą napięcia przewodzenia diod albo uszkodzoną którąś z diod.
Maksymalnie 16V jest napiecie układu scalonego. Zawsze mozna (jezlei ma to byc w samochodzie) zastosować scalony stabilizator np. 7809. Ja na tych układach robiłem pseudoalarmy z diodą led i nie redukowałem napięcia. Raz tylko jak alternator sie uszkodził, to i ten układ poleciał.
Sprawdź jaki ma opór i czy w jej wtycze pojawia się 12V. Sprawdzić świece to jest 5 min roboty. A przy wymienie regulator czy alternatora łatwo uszkodzić ta na 1 i drugim cylindrze.
Raczej alternator i może się uszkodzić ( jego regulator) jeśli pobór prądu będzie za mały lub będą skoki poboru prądu.
Wygląda ze uszkodziłeś alternator.
Jeśli jest 6 diodowy to może się uszkodzić.
Z tego, co napisałeś, wynika że te szpilki z alternatora powinny szybko uszkodzić tego NE555 - więc chyba coś tu nie jest prawdą...
Zapomniałem jeszcze dodać, że przed pierwszym uruchomieniem zapomniałem podłączyć przewód b+ do + przy rozruszniku i po odpaleniu alternator pracował kilkanaście sekund bez + czy mogło się w nim coś uszkodzić?
Tak Ci to nie zadziała a odłączenie akumulatora może uszkodzić alternator i elektronikę w pojeździe. Odetnij przewód idący do stacyjki.
Czy alternator/prądnice może uszkodzić zbyt duży pobór prądu? TAK !
Regulator napięcia zapewne padł.Pod bakiem z lewej.
Witam, Zasadą przy odpalaniu autka na kable jest odłączenia przewodów po jego uruchomieniu. Jeśli instalacja elektryczna jest OK tylko rozładował się akumulator, to alternator szybko naładuje go. Z uwagi na różne charakterystyki alternatorów, pozostawienie kabli - czyli ładowanie z dwóch alternatorów może uszkodzić elektrykę we współczesnych samochodach...
1. Wedle schematu we wtyczce na czerwonym przewodzie ma być stały plus ale od strony samochodu, nie alternatora. 2. Weź śrubokręt i włóż go między wtyczkę a przewód w peszlu i dociśnij śrubokręt tak żeby docisnął przednią część wtyczki (tam jest zaczep) 3. To jest główny plus, masa to cała obudowa alternatora. 4. Bo np. regulator w alternatorze tak...
Witam Masz uszkodzony regulator napięcia. Znajduje się na alternatorze i jest przykręcany śrubkami. Wymiana nia nastręcza żadnych problemów. Koszt do 20 zł. Wymień jak najszybciej, ponieważ możesz uszkodzić aku i wiele innych rzeczy. Pozdrawiam
mam nadzieję że regulator nie z Uni-Point :)
Trzeba się liczyć z uszkodzonymi diodami alternatora,no i naprawdopodobniej do wymiany parę bezpieczników.
Witam. Jakiś czas temu w mojej Madzi posypał się alternator i został wymieniony na regenerowany. Po pewnym czasie po odpaleniu autka zaczynało skakać napięcie w instalacji nawet do 17 V. Gdy napięcie skakało w tym momencie obroty silnika spadały a w czasie jazdy był opór przy dodawaniu gazu (dodam że przed awarią po odpaleniu silnika przez kilka minut...
Witam,odświeże temat mam to samo Low Oil Press też w stilo ale 1,9 jtd 115KM,wcześniej wszystko było dobrze dopóki nie musiałem wyjąć alternator bo padło sprzęgło jednokierunkowe i od tej pory często wyskakuje ten komunikat,nie wiem czy padł czujnik,czy może jak zakładałem alternator nie uszkodziłem jakiegoś kabelka. Olej i filtr wymieniony,stan oleju...
Uszkodzony przewód dodatni od akumulatora do rozrusznika. Prawdopodobnie to wlasnie na rozrusznik idzie także przewód od alternatora, nie pamiętam dokładnie, w każdym razie to by dawało opisywane objawy. Masę między silnikiem a akumulatorem możesz sprawdzić łącząc kablem rozruchowym minus akumulatora z masą silnika. Tak czy inaczej,, auta nie można...
Nie powinno się podłączać prostownika do akumulatora podłączonego do auta,może to uszkodzić alternator!!!
Jeżeli uruchamiałeś silnik przy takim podłączeniu jak w poście 3, to prawdopodobnie uszkodziłeś diody wzbudzenia. W poście 4 pytałem ale jakoś trudno Ci odpowiedzieć.
W radio, albo tak jak kolega wyżej pisał alternator. Przez to też mogą być zakłócenia na radio. Jeżeli poszło wyższe napięcie, mogło uszkodzić radio i inne rzeczy el.
Alternator bez aku można tylko uszkodzić a nie sprawdzić.Co z masą- sprawdzałeś?
Witam Zamontowałem do zmoty terenowej alternator 200A od mercedesa W211, niestety nie wiem jak do wtyczki pokazanej na zdjęciu podczepić + wzbudzenia i kontrolkę ładowania. Proszę o pomoc nie chcę uszkodzić alternatora.
wyjmij alternator sprawdz lozyska,na pewno masz zbyt lekko naciagniety paseknie wiem jak dlugo byl gwizd zanim zginelo ladowanie.obawiam sie ze i alternator sie uszkodzil
Ale nam oszczędnie dozujesz informacje. Tytuł postu NCDR1500 - zakłócenia po wymianie akumulatora Teraz dowiadujemy się że naprawiałeś wcześniej alternator. Więc te objawy pojawiły się 3 tygodnie temu po naprawie alternatora? Tak,alternator uszkodził się jakieś 3tyg.temu.Kontrolka ładowania gasła po uruchomieniu silnika ale ładowania nie było W jaki...
W tym że uszkodziłeś alternator, sterownik silnika i wszystko co było pod napięciem.
Duży prąd rozruchowy, np. w dizlu, grube i krótkie kable połączeniowe, zużyty aku dawcy. Po to własnie "nasi przodkowie" zalecali wstępne podładowanie akumulatora biorcy przez pracujący alternator (i akumulator) dawcy przez te kilkanaście minut. Myślę, ze padnięty aku biorcy, nie naładuje się wystarczająco nawet po godzinie, a co dopiero kilkanaście...
Teoretycznie akumulator może naładować się z prawie do napięcia 32V , co nie znaczy, że w obwodzie alternatora nie wytworzy sie napięcie o wiele wyższe. Należy przeanalizować przypadek, gdy regulator napięcia ulegnie uszkodzeniu (zwarcie układu regulacji napięcia) i wówczas napięcie to może przekroczyć wartość 36V. Sposobem na taką awarię byłoby zbudowanie...
Jak po przegazowaniu do 3000 rpm pojawia się ładowanie na 14V plus brak kontrolki alternatora przed odpaleniem to uszkodził się przewód zasilania alternatora po stacyjce. Najczęściej urywa się pod rozrusznikiem zaraz złączem. Typowa usterka 1.4 tdi które mocno wibruje.
A co tam można uszkodzić w Seiko przy pomiarze poboru prądu ???
Witam serdecznie. Pacjent to renault kangoo 1.5DCI z rocznika 2003. Otóż do pewnego momentu było wszystko ok lecz teraz okazało się, że ładowanie jest za wysokie, na poziomie 14,8V. Zanim usterka alternatora została wykryta akumulator się uszkodził. W tym momencie siedzi alternator o numerach 7711134313 czyli typowy montowany też między innymi w clio...
Po takiej akcji to mostek prostowniczy w alternatorze do wymiany. Jeśli diody "upaliły się" niecałkowicie, to uszkodzenie może wyjść po jakimś czasie. Objaw: brak ładowania. Mógł też uszkodzić się regulator napięcia.
Odłączając pracujący alternator można go uszkodzić. W tych autach niejednokrotnie spotkałem się z uszkodzeniami alternatorów spowodowanymi wyciekami z pompy wspomagania. Wtedy niestety jedyne co się opłąca to wymiana alternatora na drugi.
Autorze teraz odpowiedz sobie na proste pytanie,Czy warto było słuchać tych porad typu a to wszystko ok. Bo to tak musi być. Ja w 15 stym poście już napisałem że trzeba sprawdzić ładowane na akumulatorze Pomyśl autorze ile byś był stratny gdybyś posłuchał tych rad że to wszytko ok jest, bo to świece żarowe tyle prądu ciągną że aż się akumulator nagrzewa....
Czyli najlepiej wyciągnąć alternator? W zależności od jego lokalizacji - czasami można wymienić regulator bez demontażu alternatora. Lepiej jednak wyjąć i sprawdzić też komutator i okazyjnie łożyska. Jakieś pomysły co jeszcze może być przyczyną jak nie regulator? Kable, akumulator, słabe połączenie (śniedź itp), prostownik alternatora, uszkodzony wirnik...
Witam. Tak jak napisałeś: "...to poprostu zbieg okolicznosci..." Układ taki nie "potrafi" uszkodzić mostka prostowniczego w alternatorze. Pozdrawiam
Jezeli alternator tak "gwizdze" to najprawdopodobniej odlaczyli akumulator przy pracujacym silniku albo zrobili zwarcie i uszkodzili alternator,dopoki laduje to ok a potem....wiadomo co.
Po zamianie biegunowości najczęściej siadają diody w alternatorze.
uszkodzić alternator alternator uszkodzić akumulator alternator uszkodzić regulator
philips pfl6007 czujnik położenie pedał hamulec ikony pulpitu
aktualizacja dekodera manta aktualizacja dekodera
Lokalizacja mikrowłącznika w piecu Junkers ZW 20 Smar do klocków hamulcowych w Passacie B5 1.9 TDI 90 KM kombi