Witam Chciałbym sobie zamontować amperomierz w swoim ursusie żeby mieć podgląd jak alternator ładuje. Jak prawidłowo wpiąć się w instalację ?
Uszkodzony był alternator dawał napięcie bez odpowiedniego prądu. Możesz rozwinąć tę myśl, bo pierwszy raz czytam o takim rzadkim prądzie, a Ohm w grobie się przewraca.
Wybacz,ale nie doczytałem czy podczas prób na stole masz podłączony akumulator czy tylko jako obciążenie żarówkę.Jeśli tylko żarówkę,to amperomierz nie będzie wychylał się na "minus".Wystarczy przy zamontowanym alternatorze i podłączonym akumulatorze spojrzeć na amperomierz.Jeśli nawet przy zatrzymanym silniku amperomierz wychyla się na "minus" masz...
Do dodatniej klemy aku musza dochodzić dwa przewody jeden gruby do rozrusznika i drugi cieńszy do instalacji w samochodzie, amperomierz włączasz w cieńszy przewód, tak aby ładowanie wychylało go na + a pobór prądu z aku na -. Alternator podłączasz do amperomierza po stronie instalacji. Życzę udanych przeróbek - Maciek_M
Prawidłowe podłączenie alternatora. /30/ gruby przewód zakończony oczkiem podłączony do + akumulatora.Akumulator połączony z rozrusznikiem. Gniazdo na sówkę /67/ wyjście szczotek w alternatorze podłączone do /67/ regulatora napięcia ta czarna puszka. /15/ z tej czarnej puszki podłączamy do stacyjki tak żeby po przekręceniu stacyjki było napięcie. W...
Zakres rozszerzyc do 60A. Amperomierz włączyć między alternator a akumulator. Kabel łączący stacyjkę z akumulatorem połączyć w punkcie połączenia alternatora i amperomierza. Amperomierz będzie wskazywał czy prąd płynie do czy z akumulatora. Jednocześnie nie będzie płynął przez niego prąd rozrusznika oraz prąd z alternatora do odbiorników w samochodzie.
Dzięki esso1972 faktycznie obwód rozrusznika jest nie zabezpieczony i również może on zrzerać prąd. Dodano po 4 Koledzy powiedzcie mi jak to jest z tym regulatorem napięcia że może podkradać prąd? Generalnie bardzo prosto sprawdzisz cały alternator nawet nie wyjmując go z auta. Odłącz przewód ładowania od alternatora i wepnij pomiędzy alternator i przewód...
Na DF, szczotka plusowa podaj przez amperomierz prąd z B+ jednocześnie podłącz woltomierz do B+. Prąd na wzbudzanie powinien być ok 2A i wtedy powinno podnieść się napięcie na B+. Jeżeli prąd wzbudzania jest a napięcie nie poszło w górę na B+ to trzeba sprawdzić stojan na zwarcie z masą. Jeżeli nie ma prądu wzbudzania to trzeba sprawdzić opór wirnika...
Podłącz alternator z instalacją przez amperomierz 10 - 20A.Może gdzieś znajdziesz taki od ruskich ciągników. Jeśli w całym zakresie obrotów będzie 0 (zero) pomiń regulator tj zbocznikuj drutem i wtedy ostrożnie na małym gazie obserwuj amperomierz. Jeśli nadal nic - pytaj dalej.
Jest łatwy do podłączenia tylko tak jak piszesz kontrolą jest amperomierz więc i tu musiałbyś dać albo amperomierz albo woltomierz żeby widzieć jakie jest ładowanie. Podłączasz B+ do akumulatora śrubkę od szczotkotrzymacza do 67 regulatora i na 15 regulatora zasilanie po zapłonie ponieważ jest to alternator obcowzbudny.P
Wyłącz wszystkie odbiorniki prądu i wepnij szeregowo amperomierz i sprawdź jaki prąd płynie w tym stanie. często przyczyną rozładowywania akumulatora bywa zepsuty regulator napięcia przy alternatorze oraz alternator jak siądą w nim łożyska . Przy okazji sprawdź ilość elektrolitu w akumulatorze w przypadku niskiego stanu uzupełnij wodą destylowaną ....
To RB-1 rozbebeszone to nie regulator tylko przekaźnik kontrolki ładowania i automat blokujący włączenie rozrusznika kiedy motor już pracuje dlatego na tych dwóch kablach masz 23V bo to jest prąd przemienny pociągnięty z uzwojenia twornika altka czyli nie wyprostowany i nigdzie go nie podłączaj bo coś tam piszesz o zacisk 2 . A to z przodu na serwie...
A skąd żes ty takiego starocia wziął? Po pierwsze piszecie bzdury, oboje. Ten alternator nie ma ani dziewięciu diod, ani nawet wyprowadzonego środka gwiazdy. Ten altenator pracował w układzie w którym był zwykły amperomierz informujący o tym czy akumulator jest ładowany, czy na odwrót. Nie miał też regulatora ani w sobie, ani na sobie. Nic, tylko szczotkotrzymacz....
Skoro światła są z akumulatora, to nie może występować rezystor świateł, a jedynie rezystor automatu ssania. Regulator napięcia musi być odpowiedniego typu (tzw. "dwufazowy"), nie można przypadkiem założyć regulatora przeznaczonego do instalacji ze światłami z alternatora. Tak samo stator musi mieć jedno uzwojenie ładowania (bezmasowe), nie można założyć...
Powiem Ci tak: kolega kiedyś kupił wspomniane E36 i od samego początku miał problemy: z kopceniem, z zapalaniem, z szarpaniem itp. Wyłożyło się na tym aucie 3 "mechaników". Dopiero czwarty auto wziął (grzecznościowo, po znajomości bo na co dzień zajmuje się poważniejszymi silnikami i pojazdami) i naprawił. Kazał kupić parę części i skrzynkę wódki i...
Najpierw radzę naładować akumulator i zostawić w aucie na noc lub dłużej ze ściągniętą klemą. Jeśli autko odpali bez problemu, to pozostaje tylko kwestia poboru prądu przez urządzenia. Sam pomiar oporności nic nie da, bo niektóre odbiorniki mogą się "aktywować" dopiero po podaniu napięcia. Trzeba więc wpiąć amperomierz między klemę a biegun akumulatora...
http://obrazki.elektroda.pl/8306704400_1... Projekt powstawał pół roku(brak czasu), ale udało się go skończyć i działa sprawnie. Prostownik budowany na wzór starej szkoły, jako urządzenie dla osób myślących i znających się w temacie, jest pozbawiony wszelkich zabezpieczeń, przed zwarciem biegunów, przekroczeniem 15v, czy przeładowaniem....
http://obrazki.elektroda.pl/8059914200_1... Witam serdecznie. Chciałem Wam zaprezentować moją konstrukcję jaką jest agregat prądotwórczy służący do zasilania pomp CO i pompy do solarnego ogrzewania wody w przypadku zaniku napięcia sieciowego, które zdarza się już coraz rzadziej, ale jednak jeszcze występuje, zwłaszcza w terenach wiejskich...
Miałeś przedstawić dowody, powtórzę dowody. A nie swoje wywody. Rodem z książek o polowaniu na czarownicę Założenie większej pojemności akumulatora np. 70Ah tam gdzie zalecane jest 55Ah naraża nasz akumulator na częste niedoładowanie szczególnie w jeździe miejskiej gdzie więcej razy odpalamy niż robimy kilometrów. Bzdura totalną, fizyka się kłania....
Tutaj zastosowano alternator obcowzbudny, 6-diodowy. Zacisk 86 to wg. DIN cewka przekaźnika. W tym przypadku 86 z alternatora to punkt neutralny uzwojenia. Napięcie na nim służy do załączania przekaźnika, który rozłącza kontrolkę ładowania (zacisk 87a — styk NC). Regulator jest zasilany z zacisku 15, czyli po stacyjce. Po przekręceniu stacyjki powinien...
Dzień dobry! Chcę dziś przedstawić swoją konstrukcję agregatu 12V z niewielkiego silnika spalinowego i alternatora samochodowego. https://obrazki.elektroda.pl/9360359700_... Wstęp/założenia Przyczyną powstania konstrukcji była bardziej chęć ciekawego wykorzystania starych silników Honda G100 które posiadam i sprawdzenia swoich umiejętności...
Alternatory z UAZa mają sześć diód. Kontrolkę można podłączyć do alternatora z dziewięcioma diodami. Do tego alternatora potrzebujesz zewnetrznego regulatora napięcia. Dlatego tez UAZ ma amperomierz a nie kontrolkę.
Regulator typu F00M wzbudza się automatycznie po wykryciu napięcia/częstotliwości na fazie uzwojenia alternatora. Regulator nie potrzebuje napięcia z kontrolki ładowania. W regulatorze jest tranzystor który wysterowuje kontrolkę. Nie chce mi się analizować tego co stwierdziłeś, za późno jest. Można za to sprawdzić cały alternator na stole, podłączając...
Do sprawdzenia amperomierz jak go masz.
Ładowarek dla akumulatorów samochodowych istnieje mnóstwo, ale w większości są to zwykłe prostowniki z nieskomplikowaną automatyką i wyświetlaczem. Nie każdy pozwala ocenić pojemność akumulatora i zaplanować jego ewentualną wymianę na nowy. Opisana poniżej konstrukcja daje taką szansę oraz ma inne przydatne funkcje. Teraz możliwe jest dokładne określenie...
Po włączeniu dmuchawy na max świateł oraz radia i ogrzewania tylnej szyby dioda stanu alternatora zgasła.Stąd tez moje pytanie czy dobrze rozumiem ze przy włączonych odbiornikach wogóle alternator nie ładuje? Witam serdecznie. Rozpisałeś się kolego porządnie i zapewniam Cię, że nie każdemu będzie chciało się to czytać ale ja ze swojej strony uważam,...
Prostowniki wystarczający a diagnozę należy zacząć od sprawdzenia ładowania w aucie (być może alternator wysiadł lub masa zgniła). Po zegarach widać, że to BMW czyli akumulator w bagażniku więc pewnie problem z przewodami. Tego typu prostowniki nie mają żadnej zbędnej elektroniki tym samym bez problemu zrobią gęstość elektrolitu. Amperomierz skalowany...
Problemem jest prawdopodobnie zabrudzony styk na rozruszniku, tam łączą się kable z ładowania i akumulatora .Efek żarzenia wystepuje przy różnicy potencjału na punktacgh styku (stacyjka akumulator). Jeżeli chodzi o akumulator majłatwiej jest soprawdzić ewentualny upływ napięcia podłaczając pomiedzy klemę a kabel (akumulator) miernik a w zasadzie amperomierz...
Oto zdjęcia Regulator kabel prawy dolny -> alternator prawy kabel https://obrazki.elektroda.pl/1143358600_... https://obrazki.elektroda.pl/2505908700_... Regulator kabel lewy dolny -> alternator kabel środkowy https://obrazki.elektroda.pl/7293832300_... https://obrazki.elektroda.pl/5152522200_...
To gdzie masz wpięty ten amperomierz że po odłączeniu B+ od alta prąd ustaje po 2 min? Przecież to się w pale nie mieści.
Po gruntownej lekturze i rozmowach z elektrykami samochodowymi postanowiłem nowy amperomierz którego zakres -50+ może wystarczy, faktycznie zamontować rzeczywiście nie tak jak tego chciałem. Dorabianie bocznika na moje obecne możliwości jest nazbyt skomplikowane i jednak najprędzej uzyskam zamierzony efekt niestety długimi i grubymi przewodami. Mam...
ale zagmatwane dochodzenie do diagnostyki problemu , ktoś zamieścił dość cenną wskazówkę żeby podać na wzbudzenie alternatora D+ masę przez amperomierz , trzeba by jeszcze dołączyć schemat jak to zrobić w tym przypadku jak najbardziej powie nam czy prąd wzbudzenia z układu dochodzi (z licznika) i jaka jest jego wartość powinno w/g mnie być około 200mA...
Witam Może ktoś mi pomoże? Mam T 25 ze starym alternatorem na 5 kabelków, wymieniłem alternator na nowy bodajże litewski za 220zł pasujący do t25 i posiada on dwa wyjscia !, jedno jest na fi 6 czyli plus a drugi fi5 no wlasnie, nie wiem ktory kabelek mam podlaczyc?. Probowalem w czasie pracy zwierac kazdy z pozostalych czterech kabli i obserwowalem...
Tak, dokonalem pomiaru zarówno prądu wychodzacego z alternatora na regulator jak i wychodzacego na akumulatorze Wynik przed regulatorem wynosil nie wiecej niz 0.5 v A na akumulatorze nie było zmiany Masa jest na obudowie alternatora To nie prąd, tylko napięcie. Do 0.5V jest dopuszczalne Zmierzyłem prad z alternatora i laduje max 0.5 V poniewaz jest...
Nie jestem do końca pewny czy mogę podłączyć panel solarny, akumulator postojowy, odbiory, a przy tym oczywiście akumulator główny i alternator pod wspólną masę pojazdu. Mój regulator MPPT w instrukcji ma napisane, że wszystkie minusy są wspólne, sprawidziłem omomierzem, zgadza się. Panel ma napięcie około 50V, akumulatory 12V. Drugie zagadnienie, to...
czyli panowie w szereg tzn. odpinam zacisk z akumulatora i podłanczam amperomierz pod biegun dodatni aku i przewody odchodzace na alternator . wtedy odpalam auto imierze. jakiego amperomierza powinienem urzyc o zakres mi chodzi.
Masz źle podłączony amperomierz. Należy go włączyć tak jak na schemacie - z rozrusznika do amperomierza na jeden zacisk, a drugi zacisk do stacyjki. Podłączenie alternatora to druga sprawa, ale niezależna od amperomierza. Amperomierz ma być po prostu szeregowo wpięty na kablu zasilającym pomiędzy stacyjką, a rozrusznikiem [akumulatorem]. Amperomierz...
Alternator sruba M6 do pradowej rozrusznika. Przewod kontrolki z przylacza regulatora do wtyku d+ alternatora. Kolega nie uwzględnia że lampka w przypadku prądnicy jest inaczej włączona do instalacji niż w przypadku alternatora (i znów jakiego?). [syntax=vbnet] Wciągniku jest amperomierz pokazujący ładowanie.[/syntax] Mocno wątpię.
Mam wszystko w stole woltomierz , amperomierz akumulator. Chyba znalazłem przyczynę . odłączyłem mostek i stojan ma ok 50K do masy Stojan wygląda dość biednie .
Problem ze światłami już rozwiązałem (przetarte kable przy gnieździe przyczepy i odłączony kabel zasilania włącznika pod tablicą), podłączyłem też amperomierz tak jak na schemacie i już wszystko dobrze wskazuje, ale ciągle jest problem z tą kontrolką od ładowania. Okazało się że była przepalona żarówka, jednak teraz, kiedy ją wymieniłem świeci się przez...
Podczas startu samochodu (na zimnym silniku) zmierzyłem natężenie prądu na przewodzie (+), który wchodzi na świece żarowe.(ustawiłem miernik na 40A DC, ale było O.L (czyli był raczej większy prąd na starcie niż ustawiony zakres). Uruchomiłem samochód w 0:45 sekundzie nagrania i do 0:55 było OL na mierniku. Po 10 sekundach wartość natężenia na przewodzie...
Witam, Przyszło trochę zimno i już problem z ładowaniem... . Silnik to Z22SE. Akumulator (Centra Futura) wymieniony w listopadzie czyli można by rzec, że jest nowy. Sprawa ma się tak, że nap. ładowania na odpalonym, zimnym silniku mam 14,3V. Na ciepłym silniku 14.1V. Jak na ciepłym silniku dam jakieś obciążenie, np. dmuchawę na max lub włączę przeciwmgłowe...
W jaki sposób mierzysz prąd alternatora i czym? W rzeczywistości powinno się wpinać amperomierz aby mierzyć prąd na baterii nie amperomierzu. Od akumulatora idzie gruby kabel do rozrusznika, od tego samego zacisku sporo cieńszy na instalację - to właśnie tu się powinno prąd mierzyć. Sprawny alternator powinien podawać duży prąd zaraz po rozruchu i zmniejszać...
Witam ponownie mam pytanie odnośnie podłączenia i upewnienia się czy wszystko będzie ok. Zacznijmy od początku - zamieszczam rysunek jak w warszawie było to wykonane. Obecnie instalacja pozostała w stanie nie naruszonym. Zamontowano alternator A124F 14V44/53A ( 3 -przewody-15,67 i 30), regulator napięcia Jezpol RNA-1 (15,67). Po zamianie pozostał przewód...
I na wolnych obrotach (częste, duże korki) jest nadwyżka prądu. Niektóre stare samochody miały amperomierz dwukierunkowy, Chyba żaden nowy nie ma elektronicznego amperomierza lub choćby woltomierza na desce rozdzielczej. Można zmierzyć napięcie na postoju (przy włączonym silniku) bezpośrednio na klemach, ewentualnie w czasie jazdy poprzez gniazdo zapalniczki....
Chyba kontrolki przy tym nie było tylko voltomierz lub amperomierz
Napięcia te nie muszą idealnie wynosić te 6 i 12 V wspomniane przez Dextera. Mogą być wyższe i dochodzić mogą do 7,5 i 14,5 V. Dodatkowo możesz wpiąć amperomierz pomiędzy alternator a akumulaotr (amperomierz na najwyższy zakres i pomiar dość krótki). I sprawdzić jaki prąd płynie. Pomiary napiecia należy przeprowadzić w czasie pracy bez obciążenia i...
Witam. Miałem Taki sam problem. Jestem posiadaczem Forda mondeo mk3 2.0l z 2002roku. Ostatnio rozładowywał mi się akumulator i to w ciągu jednej nocy. Zacząłem szukać na różnych forach i nie wiele znalazłem. Postanowiłem samemu znaleść przyczynę i zacząłem szukać. Po kilku dniach już miałem dość. Podpinałem amperomierz i miałem cały czas pobór prądu...
Ile cienkich kabelków wychodzi z alternatora? Jeśli jeden to jest sześciodiodowy. Jeśli jest amperomierz i nie ma kontrolki to na mur-beton jest tylko sześć diod. Kiedyś dawno w starych dużych fiatach było 6 diod i kontrolka, ale regulator był skomplikowany i potrzebował jeszcze przewodu ze „środka” uzwojeń. W mojej ruskiej zabawce (UAZ...
Hmmmm..... no możliwe, nie brałem tego pod uwagę.mówię tutaj o zmasowaniu hebla w ten sposób. wiem, że amperomierz wyskakuje poza skalę ponieważ altek jest mocniejszy, pytam o to czy ten alternator nie uszkodzi amperomierza? I czy ktoś wie w jakim pojeździe jest hebel i aperomierz na 90-0-90?
Witam, Posiadam prostownik rozruchowy [url=https://c.allegroimg.com/s1440/01b5... 640" (zdjęcie tablicy) Niestety nie działa wcale amperomierz (wskazówka jest zawsze na 0) Przeglądałem już sklepy i internetowe i udało mi się namierzyć taki amperomierz, ale jego cena to około 100zł ..... Czy mogę zastosować [url=https://pl.aliexpress.com/item/Wska...
Witam, klient zlecił mi sprawdzenie zestawu wskaźników z ciągnika Massey Fergusson z 1975r. W zestawie jest m. in. amperomierz: https://obrazki.elektroda.pl/1993857500_... https://obrazki.elektroda.pl/9567981300_... Klient poprosił o sprawdzenie w jakim zakresie działa amperomierz, czy jest pod prądnicę czy alternator....
Mam do podłączenia w aucie amperomierz w obwodzie ładowania z zerem po środku. I teraz mam dwie opcje montażu: Amp1, gdzie amperomierz jest wpięty w szereg jedynie z wyjściem altrnatora (G). Czy wtedy amperomierz bedzie wychylał sie na minus jeśli nie będzie ładowania? Amp1a, gdzie plus amperomierza jest punktem, z którego brane jest zasilanie. I moim...
W jaki sposób podłączyc amperomierz do prostownika do akumulatorów samochodowych.Ciągły pomiar! Rafał
czy da sie przerobić w prosty sposób amperomierz tablicowy 0 - 250 A prądu zmiennego na amperomierz prądu stałego o podobnym zakresie ?
Witam Mam mały dylemat, czy ja coś robię źle podłączając komponenty tak jak na obrazku? http://obrazki.elektroda.pl/3887986900_1... Na logikę amperomierz potrzebuje zasilania w przedziale 4-30V (cienki czerwony i czarny przewód), dostaje 9V więc ok. Amperomierz jest zainstalowany na lini zasilanie - odbiór przy pomocy grubego białego...
Witam. Posiadam jakiś stary rosyjski amperomierz wskazówkowy, chciałbym nim mierzyć ładowanie akumulatora, podziałka na nim jest do 100 A( bodajże- ponieważ leży w piwnicy), jaki bocznik powinienem zainstalować? Tak by mierzył prąd o natężeniu do około 70-80 A.
Potrzebuje schemat prostego amperomierza cyfrowego(pomiar do 15 A) Z góry dzięki.
Cześć . Próbuje zmierzyć moc alternatora ( 12V 0,43kW przy 5000rpm ) Jak można to powtarzalnie zmierzyć w bezpieczny dla cewki sposób. Sam alternator to magneto i cewka 3 fazowa połączona w trójkąt o oporności miedzy uzwojeniami 0,6 Ohma. (edytowane na 100% trójkąt ) Pomiar ma na celu ustalenie czy cewka nie ma zwarć w środku i pracuje z pełną mocą....
Witam chce podłączyć wzmacniacz samochodowy pod amperomierz(tak jak na zięciu) max pobór prądu przez wzmacniacz to 30A. Moje pytanie jaki amperomierz z bocznikiem czy bez?? Po co w ogóle ten bocznik?? I czy ten amperomierz będzie stawiał duży opór prądu?? Próbowałem na cyfrowym to moc zmalała o połowę więc odpada. http://obrazki.elektroda.net/88_12506862...
witam! jestem początkującym elektronikiem i mam kilka pytań odnośnie tego co w temacie. ostatnio zrobiłem sobie zasilacz regulowany 0-30V 0-3A napewno kazdy zna stronkę electronics.lab ;) i wiadomo o co chodzi :) Ale jest taki problem ze chcialbym zrobić jeszcze do tego woltomierz i amperomierz... no i tu zaczynaja się schodzy ... zakupiłem coś takiego...
Witam. Posiadam prostownik samochodowy agri25 turbo po podłączeniu do akumulatora stan spoczynku 12.6v ustawiam pokrętło prostownika na minimalny prąd ładowania a amperomierz wskazuje prąd 9 amperów więc szeregowo podłączyłem amperomierz cyfrowy który wskazał prąd poniżej 2 amperów w tym czasie prąd na analogu prostownika spadł do 5 amperów. Następnie...
Witam, posiadam Miliwoltomierz jabel'a J-76 chcę przerobić go na amperomierz tak aby pokazywał na bieżąco nastawiony prąd w zakresie 0-3A znalazłem kilka tematów o tym ale w każdym Pokazywał prąd pobierany. chodzi mi o to żeby wskazywał prąd nawet jeśli nie podłącze odbiornika do wyjścia zasilacza. jaki bocznik zastosować?? czy jest możliwe abym mógł...
Witam, mam pytanie odnośnie podłączenia miernika jak na filmie. Czy coś źle podłączyłem czy miernik jest uszkodzony, bo jak widać coś jest nie tak z pomiarem prądu? Jak podłącze dodatkowo multimetr to pokazuje najpierw 1A potem spada do 0,5A i nie skacze. https://youtu.be/VwLZ12igzUw
Kiedyś w autkach montowane były amperomierze, ktoś napisze jak wpinane były bo w szukaj nic nie znalazłem.
Witam serdecznie, Zwracam się z prośbą o pomoc a mianowicie dopasowaniem odpowiedniego opornika suwakowego do obciążenia alternatora. Jakie powinno być maksymalne obciążenie alka? Posiadam Amperomierz (analogowy 0-150 A ) z bocznikiem o oznaczeniu 75WCMM3-150-0,5 (Sprzęt jest rosyjski) :D. Domyślam się że chodzi o 75 mV i 150 A Czy mogę go użyć? Proszę...
Dzień dobry. amperomierz z bocznikiem, prąd stały. Dla mnie to temat nowy Pytania: 1. czy układ jak na zdjęciu powoduje, że nawet awaria amperomierza nie przerywa przepływu prądu w układzie w którym jest odbiornik ? 2. rozumiem że bocznik musi być wpięty za odbiornikami, przy masie, a nie gdziekolwiek 3. mam nadzieję, że pobór w układzie nie będzie...
amperomierz podłączenie amperomierz spawarka podłaczyć amperomierz
odtwarzacz płyta samochód bluetooth broadcom bcm92045nmd klapek gasić
miele plyta indukcyjna jakim zastąpić kondensator mikowy
Yamaha AX-750 - Czy to dobry wzmacniacz? Zawór upustowy i wąż turbo w Mercedes Viano 3.0 CDI: diagnostyka i naprawa