Witam. Boxer 2.2 euro5 Problem z ubytkiem płynu chlodzacego. Samochód po wymianie uszczelki pod głowicą. Pierwsze 1000km bez problemu. Później zacząć delikatnie kopcić na biało. Zazwyczaj na zimnym. Później jakby mniej. Teraz idzie dymek cały czas. Łapie płyn z rury. Chwilę postoi i na betonie kałuża. Ubywa bardzo dużo. Czy to uszczelka ? Czy moze być...
Z tego co kojarzę te zawory nagrzewnicy były dość trefne i często siadały i jeśli cieknie z niego na tyle że co chwila się zapowietrza układ to mogą być takie objawy. Czy zaraz po odpaleniu i odkręceniu korka zbiorniczka wyrównawczego pojawiają się w nim bąbelki? Dla pewności warto jednak zrobić test na obecność spalin w płynie chłodniczym, to poniekąd...
Cześć Wszystkim. Posiadam VW Caddy Skap 2008r; 2.0Tdi; 140HP; Kod Silnika BMM. Przebieg - 450tyś km. Olej, filtry - wymieniane regularnie co 10tyś km. Rozrząd, pompa wody itd co 80-90tyś. Zacznę od początku, możliwe że niektóre informacje mogą okazać się przydatne. Przy przebiegu 380tyś pojawił się świst/gwizd z pod maski oraz zapach spalin w kabinie....
Jakość oleju ma się nijak do pomiaru ciśnienia, jedynie co gesty olej może podwyższyć ciśnienie ale jak robimy to na sikniku rozgrzanym do temperatury roboczej to olej jaki by nie był robi się rzadki wiec ma niewielki wpływ na wyniki pomiaru. Test na obecność spalin mam na myśli chemiczny ale nie zaciąganie jakąś tam strzykawką tylko stawiasz taki specjalny...
Nie czuje spalin w zbiorniczku. Wymieniłem dzisiaj ponownie uszczelkę. Zalałem płynem zbiorniczek wyrównawczy i na otwartym zbiorniczku odpaliłem auto. Układ zaczął się odpowietrzać wiec gazował płyn. Po tym jak skończył się gazować zakręciłem korek w zbiorniczku i rozgrzałem silnik do ok 90 stopni. Dolny waż w pierwszej kolejności robił się gorący,...
Witam oto moj kolejny problem. Ubywa mi płynu chłodzącego i musze go co jakis czas dolewać :/ CO jest tego przyczyną??
Witam! Założyłem gaz w silniku chłodzonym powietrzem. Musiałem zrobić obieg wody, więc przyspawałem rurki do wydechu. Wszystko jest zrobione typowo jak w aucie. Jednak dziś po przejechaniu około 800m, na 3 biegu i dość wysokich obrotach(około 3K), zaczęło wywalać płyn przez zbiornik wyrównawczy. Zbiornik jest dość mały, około 200ml, od układu wspomagania....
Witam Pojawił mi się kilka dni temu problem z wyciekiem płynu pod kierownicą (na pedał "gazu") kapie chyba płyn chłodniczy - wyciek widać także na przedziale od strony silnika. Od dłuższego czasu miałem większe ubytki płynu lecz nie zauważałem gdzie ubywa. Teraz ubytki wzrosły i wydaje mi się, że może to być gdzieś w rejonie nagrzewnicy pod wycieraczkami...
Witam, Podczas spawania w pewnym momencie zaczęła migać kontrolka przegrzania. Przy każdej próbie spawania po kilku sekundach miga dioda i wyłącza podajnik drutu. Obieg płynu chłodzącego jest, żadnych wycieków. Przy innych uchwytach spawa bez problemu. Zmieniłem nawet fajkę z innego przewodu ale było bez zmian. Wie ktoś, co może być przyczyną tego wyłączania?...
Po zalaniu chłodnicy płynem i uruchomien samochodu zaczęło wyrzucać mi płyn przez zbiorniczek wyrównawczy.Czy przyczyną może być zapowietrzenie układu?Jeśli tak to jak mogę go najprościej odpowietrzyć?-dodam że przed spuszczeniem było wszystko ok.
Problem z płynem chłodzącym. Jestem "szczęśliwym" posiadaczem mazdy mpv 2003 r. diesel RF5C 2.0 136 km. Wczoraj przy standardowej wymianie oleju oleju zauważyłem, że poziom płynu chłodzącego w zbiorniczku wyrównawczym jest poniżej minimum. Zdarzało się, ze płyn dolewałem ale zazwyczaj w niewielkich ilościach, nie wiem 100 ml na miesiąc, może mniej....
Problem z wyrzucaniem plynu chlodniczego, wszystko jest ok dopoki jest zimny, problem pojawia sie kiedy auto sie nagrzeje, objaw wyglada nastepująco, plyn zaczyna podnosic stan i w momencie kiedy dodam gazu plyn zostaje wciagniety, kiedy tylko gaz puszcze robi sie chwilowa fontanna ze zbiornika wyrownawczego! dodam, ze niedawno byla wymieniana uszczelka...
Witam mam problem z audi a4 b5 2.6 bezyna Auto zaczęło wywalac plyn chłodniczy A wygląda to tak po trasie około 16 km po zgłaszaniu auta zauważyłem że plyn chłodniczy zaczyna się wylewać od dołu zbiorniczka na plyn. Może ktoś miał podobny problem? Jakieś porady ? Co gdzie sprawdzić. Dodam że robiłem test na uszczelkę pod głowice wielokrotnie nic nie...
Cześć! Wiem,że to forum elektro, a nie mechano, ale szukam szukam i nie nic nie znalazłem do tej pory w necie, więc zdecydowałem się wrzucić posta na elektrode z prośbą o pomoc/porade do włascicieli Cieniasów. Ok to do rzeczy: Wczoraj trochę przygazowałem swojego cienkiego, na odcinku jakiśch 20 km do prędkości około 120 km/h. Po tym "zabiegu" z silnika...
Cześć wszystkim Opel Tigra 1.4 90km Ubywa mi płyn i nie wiem gdzie. Węże suche i cale, plam nie ma nigdzie na ziemii również, w okolicy pompy też sucho, nagrzewnica raczej ok (pod dywanikami sucho itd), chłodnica też dobra.. Gdzie to może lecieć? Leci sporo co traske dolewka. Jechałem godzinę temu wlalem ponad połowę zbiorniczka zrobiłem raptem 18km...
Witam Wszystkich serdecznie. Mam na imię Jarek.Posiadam VW T4 2,4D Multivan z klimatyzacja.Od pewnego czasu mam problem z płynem chłodniczym,muszę kilka razy w tygodniu dolewać płynu.Wymieniłem już chłodnice,zbiorniczek wyrównawczy.Szukam ciągle gdzie jest wyciek i nic.Jeden z węży na dole jest mokry ale gdzie to leci nie widać.Rano jak wstaje to zawsze...
Witam Mam problem z układem chłodzenia ,podczas szybszej i ostrej jazdy wybija mi płyn chłodniczy ,na wysokości korka wszystko jest oblane ,układ odpowietrzony kilka razy .wymieniłem korek i problem jest nadal tylko rzadziej wybija ,wskazówka temp dochodzi do połowy ogrzewanie działa prawidłowo .oleju nie przybywa ani nie ubywa co może być przyczyną...
Witam. O jakiegos czasy dolewam płyn chłodniczy w ilosci ok 2 setki na trzy miesiące. Zauważyłem że pojawia się mokra plama na obudowie skrzyni biegów bliżej kolektora wydechowego(na połaczeniu silnika ze skrzynią). Przepatrzyłem wszystkie przewody i są suche. Cały dzień obserwowałem i nic. Co dzień rano jak skontroluje to jest ok 3-5gr płynu.Silnik...
Jak był by to tgx to obstawiał bym chłodnice spalin agr że jest wyciek płynu chłodzącego . Miałem taki przypadek i nie chciał zregenerować dpfa. Hamulec górski dziala poprawnie bo on też odpowiada za regenerację dpfa.
Witam, Mam kłopot z utratą płynu chłodniczego w B8 2.0 TDI (150 KM). Na odcinku 20 km potrafi mi wylecieć blisko 1 l płynu, jeśli mocniej "pocisnę", przy delikatniejszej jeździe nie wycieka nic. Jeden serwis już się poddał, stwierdził, że nie wie, co jest przyczyną. Co udało mi się ustalić, to na 99% płyn wylatuje przez korek w zbiorniczku wyrównawczym...
A ile tego płynu ubywa? Może zamontuj na którymś z wężyków trójnik i podaj ciśnienie do układu - będziesz widział jak szybko ciśnienie spada i czy gdzieś się nie wysącza spod jakiegoś połączenia? Na zimnym łatwiej sprawdzić bo na ciepłym szybko odparowuje a część takich małych upierdliwych nieszczelności ujawnia się dopiero pod ciśnieniem. Jeśli w twoim...
Co kilka tysięcy km. muszę dolać około 0,5 l. płynu do chłodnicy, jak odkręcam korek to duże ciśnienie wychodzi z układu, wycieków nie zauważyłem. Kupię test na sprawdzenie spalin. Czy jeśli nie wykaże spalin to i tak może być głowica? Co może powodować znikanie płynu skoro wycieku nie widać?
Uszczelka lub chłodnica spalin w układzie recyrkulacji jeśli posiadasz bo tylko tam płyn może spotkać się ze spalinami.
Jeśli masz EGR i chłodnicę spalin to warto ją sprawdzić bo tam też może być wyciek.
Wymyj silnik myjką ciśnieniową tylko zakryj chłodnicę.
Zdejmij kolego wentylator z chłodnicy i obejrzyj ją dokładnie. Ja miałem takie coś pół roku temu. Płynu ubywało a nigdzie nie było wycieków i spaliny też w porządku. Okazało się, że jak się mój VW nagrzał, to dół chłodnicy puszczał i płyn dosłownie wyparowywał w czasie rzeczywisym. Jak ostygł to znowu nie było śladu po uszkodzeniu. Wymieniłem chłodnicę...
To sprawdź, czy nie idzie spora ilosc pary z wydechu na rozgrzanym silniku. Normalnie nie powinno być widać spalin, jeśli wali para to pewnie uszczelka pod głowicą. Ponoć też wyjdzie po analizie spalin. To może być np chłodnica, na niej wycieku nie zauważysz bo wszystko co wycieknie szybko odparuje. Ale będzie widać kolorowy nalot po płynie ( zielony,...
Dziękuję za zainteresowanie, pytam o chłodnice spalin bo chce znaleźć przyczynę ubytku płynu. Zacząłem od podstaw, test na co2 negatywny, wycieków brak , olej czysty, płyn czysty. Silnik nie kopci ,pracuje idealnie .chce tylko wiedzieć czy jak wyeliminuje obieg płyny w chłodnicy egr (polacze węże na krótko) To nie spowoduje uszkodzenia silnika . Muszę...
Witaj, nie jestem zawodowym mechanikiem i prosiłbym o sprecyzowanie o które węże chodzi, gdzie ta chłodnica spalin się znajduje? bo pewnie ci chodzi o to żeby ją ominąć (bypass), dzieki
Jakie mogą być przyczyny wycieku płynu chłodzącego? Wszędzie sucho nie widać plam płynu a jednak ubywa. Odłączyłem chłodnice spalin i podłączyłem na krótko ale i tak nic.. co robić?
1. Woda destylowana nie jest dobra bo pompa wody wtedy cierpi (glikol ma lepsze właściwości smarujące jak woda). 2. Jak przelewem wraca brąz to do sprawdzenia pompa tandem czy nie leci paliwo oraz węże od chłodzenia pod nią czy nie spuchły od paliwa lejącego się po nich. 3. Rok 2001 czyli wadliwe głowice w 1.9 tdi pd. Niektóre mają takie wady odlewnicze...
Słodki zapach wynika ze spalania płynu, białe spaliny też- uszkodzona uszczelka albo pęknięta głowica. Sprawdź węże od chłodnicy, jeśli na odpalonym silniku będą twarde i trudno będzie je zgnieść palcami to masz już potwierdzenie, że czeka Cie remont głowicy bo ma przedmuchy i robi za duże ciśnienie w układzie chłodzenia. Sprawdź jeszcze jak działa...
Jeżeli jest uszkodzona uszczelka pod pokrywą termostatów to płyn będzie się przedostawał od oleju łatwo to sprawdzić odkręcając pierwszy i drugi dekiel od głowicy jeżeli będzie uszkodzona uszczelka to na deklach będzie biała maż. A dobrze jest zaślepiona modulina przy zaworze egr i wlocie spalin ?? Miałem też taki przypadek w swoim TGA że po rozgrzaniu...
Jeśli to nie problem, najlepiej zabrać ze sobą na oględziny kogoś zaufanego, kto ma pojęcie o konkretnych usterkach w poszczególnych typach samochodów. Bez takiej wiedzy nie da się przeprowadzić fachowych oględzin. Z rzeczy absolutnie podstawowych warto zwrócić uwagę na: - ogólne oględziny stanu samochodu pod maską, sprawdzając czystość oraz ewentualne...
Dla wszystkich użytkowników GV 1.9 DDIS, borykających się z problemem wygotowywania się płynu chłodzącego ze zbiornika odgazowującego... Jeśli wszystko inne w układzie chłodzenia wydaje się być w porządku, winowajcą jest chłodnica EGR (znajdująca się po lewej stronie silnika tuż obok katalizatora; numer części to 8200657537 - wygoogluj go i sprawdź...
....Ale może pytanie bo ten reduktor ma chyba przeciek przy złączu doprowadzającym płyn chodnicy bo ciągle mi wskazuje po 25 min jazdy skala że nagrzał się już do połowy co jest niepokojące.Pod odkręceniu zakrętki ze zbiorniczka z płynem chłodnicy ma on na oko 50*C. ..... Nie bardzo rozumiem. Czy wskażnik pokazuje Ci że silnik ma zbyt wysoką temperaturę?...
Jak ma chłodnicę spalin to zapewne również ma wlot i wylot dla płynu chłodzącego... co za problem na jeden dzień odłączyć węże ? w sensie zrobić baypass...
Czy w chwili wywalania wody (zalany jest płynem?) na chodzącym silniku chłodnica była gorąca? jeżeli tak to czy pracował wentylator ? --jeżeli nie to sprawdzić bezpiecznik i czujnik od wentylatora i sam wentylator ---jeżeli chłodnica była zimna to do sprawdzenia termostat lub czy nie zamulona sama chłodnica (pompa wody z dobrym kierunkiem łopatek wirnika?)---na...
Silnik odpala bez najmniejszych problemów, od czasu do czasu dymi lekko na biało, znika płyn chłodniczy w niewielkich ilościach max/min na 2tys km głowica w dół czy są jakieś inne możliwości pojawienia się słodkawych kropli pod korkiem wlewu oleju? Chłodniczka oleju sprawdzona, chłodnica nowa, wycieków zewnętrznych nie widać - nie chcę na siłę zrobić...
(...) y nie ma spalin to nie ma spalin cały czas płyn jest niebieski, ktoś wie co może być przyczyną?. To jest zimna strona Turbo powietrze które idzie do silnika a nie spaliny. https://obrazki.elektroda.pl/4881231300_... https://obrazki.elektroda.pl/9403904500_... (at)ElektrodaBot Wstępna ocena dostępnych informacji - Użytkownik...
Samo sprawdzenie to np badanie plynu chlodniczego, analiza spalin, sprawdzenie kompresji. To ostatnie musi byc wykonane na zimnym silniku ale reszta to raczej od reki na szybkosci.
Witam- jeśli wywala płyn przez zakręcony korek to trzeba z kontrolować termostat czy puszcza po nagrzaniu silnika obieg płynu na chłodnice .--- jeżeli puszcza termostat na chłodnice i wentylator pracuje oraz nagrzewnica grzeje dobrze w środku to pozostanie do wymiany uszczelka pod głowicą (przed rozbieraniem należy stwierdzić zawartość spalin w płynie...
Aktualizacja wątku: - Samochód odebrany 2 tygodnie temu od mechanika - Działa Obserwacje: - tempomat się nie buntuje (od kiedy go mam, raz działał, raz nie, a czasem działał i losowo przestawał) - brak komunikatu o uszkodzonym systemie oczyszczania spalin (ten też był od kiedy go mam) - minimalnie spadło spalanie - auto prawidłowo się nagrzewa - auto...
Tak, jest klimatyzacja. Ale pomimo tego wszystkiego mam jeszcze jedno podejrzenie, otóż temperatura po 10-20 minutach jazdy dochodzi do 85 stopni C, stojąc na parkingu też, nie nagrzewałem wyjąc silnikiem ludziom pod oknami, muszę pojechać w inne miejsce, ale jest dziwny dla mnie objaw, mianowicie mam takie wrażenie, że rura górna pomiędzy termostatem...
A ja nadal stawiam na przedmuchy, albo uszczelka, albo głowica. Można by spróbować powąchać czy ze zbiorniczka lub chłodnicy nie czuć takim jakby spalonym olejem albo spalinami, jeśli czuć, to - przedmuchy.
Witam Objawy, które obserwujesz, ma także ja i to na identycznym silniku, czyli 1.6 HDi 90 KM od nowości, bo kupiłem samochód w ASO i mam go szósty rok. Spadek temperatury na wskaźniku przy włączonym ogrzewaniu jest normalny - Diesel ma wyższą sprawność niż silnik benzynowy, zatem mocno upraszczając, odda mniej ciepła na zewnątrz niż benzyna. Włączenie...
Zanim zaczniesz sprawdzać uszczelki pod głowicą sprawdź dokładnie czy nie masz wody w oleju silnikowym - wówczas na korku lub bagnecie będziesz miał maź koloru kakaowego. Wyciek i objawy przez ciebie opisywane mogą być powodem uszkodzenia (nieszczelności) chłodnicy EGR, która znajduje się z tyłu silnika. Aby wyeliminować tą usterkę wystarczy przewody...
Sprawdź czy nie masz masła pod korkiem wlewu oleju jak nie masz to poszukaj wycieku na wężach, chłodnicy, i nagrzewnicy, wyciek można poznać po osadzie zabarwionym na kolor płynu chłodniczego. Co do oleju to tak jak kolega napisał, ja obstawiam na pierścienie, chyba że masz wyciek? Korek jest czysty nie mam masla jest czysto - jak powącham korek to...
Płyn wyrzuca przez korek czy korek masz odkręcony? To jest układ ciśnieniowy i korek musi być zakręcony, ważne jest aby zawór w korku był sprawny. Do płynu nie musi się przedostawać olej, może tylko powietrze/spaliny ale równie dobrze chłodnica mogła być już stara (utlenione aluminium i plastik) i/lub zablokował się zawór w korku i ciśnienie w układzie...
Witam, przeszukałem multum for internetowych jednak nie znalazłem odpowiedzi. Oczywiście nie oczekuje, że przez internet ktoś zdiagnozuje usterkę ale muszę naprowadzi jak nie generować sobie kosztów. Problem dotyczy silnika z20net 2.0t benzyna. Ubywa płynu chłodniczego a przybywa oleju(kolor kawy z mlekiem) w zbiorniczku płynu chłodniczego brak jakichkolwiek...
Spróbuj wlać do chłodnicy proszek który sam uszczelnia chłodnice, Tak i zasraj cały układ tym świństwem, a potem płukanie tego świństwa, które i tak kończy się wymianą nagrzewnicy w prawie każdym przypadku. Szukać wycieku, podnoszenie głowicy to ostateczność. Lizać, wąchać , macać, nie sądzisz, że jak płyn ucieka do cylindra to i w drugą stronę pompowane...
Witam. Mam dosyć dziwny temat układu chłodzenia. Znika płyn chłodniczy tj. ok 1 litr na 400 km. Test co2. Zrobiony i negatywny. Korek zbiornika nowy . Rozrząd z pompą wody zmieniony. Węże po rozgrzaniu twarde ale płynu nie wywala że zbiorniczka. Wycieku nigdzie nie widać. W aucie nie czuć płynu. Po otwarciu zbiornika poziom płynu podnosi się do stanu...
Witam. koleś przyjechał do mnie takim Uno i powiedział, że świeci kontrolka temperatury silnika. Wywalone było prawie litr płynu, uzupełniłem. Po odpaleniu bez korka na ciepłym silniku na wolnych obrotach po kilku sekundach poziom płynu podniósł się do momentu, aż wylała się jakaś szklanka, po chwili opadł do minimum. Obecnie nie wywala już płynu, ale...
Uszczelka pod głowicą to nie będzie bo spaliny by gotowały mu płyn chłodzący, wiem bo tak miałem, Nie wiem co kolega rozumie przez gotowanie płynu chłodzącego. Ja nie miałem przedmuchu do układu chłodzenia, więc osobistych doświadczeń w tej materii nie mam, ale widziałem efekty takiego przedmuchu w samochodzie u kolegi. U niego też płyn znikał z układu...
Silnik był już oglądany pod względem wycieków, została wymieniona jedna wadliwa opaska na wężu, ale to nie było główną przyczyną. Poza tym ewidentnie czuć dziwny zapach spalin z wydechu. Chyba jak na razie najrozsądniej jest sprawdzić właśnie chłodnicę EGR.
Analiza spalin wykaże czy auto "bierze" olej. Wyciek nie musi być duży i bez rozebrania chociażby obudowy rozrządu go nie znajdziesz. Co do płynu przyczyn może być wiele. Od nagrzewnicy po chłodnicę czy pompę wody. Nikt tu wróżką nie jest. Zacznij od wizyty w SKP z prośbą o wykonanie analizy spalin. Koszt niewielki a diagnosta już Ci coś podpowie.
Kolego, jeśli po wymianie chłodnicy nadal ubywa płyn, a nie ma żadnych innych zewnętrznych wycieków, to raczej szukaj usterki w uszkodzonej uszczelce silnika. Wcześniej jednak wykonaj badania płynu w zbiorniczku na zawartość oleju i spalin. Twierdzisz, że silnik stracił moc i kiepsko pali, więc najlepiej udać się do szpeca od diesli, który może też...
Uszkodzenie uszczelki objawia się m.in wydostającymi się pęcherzykami spalin przez zbiornik wyrównawczy, osadzaniem się" kożucha " na korku wlewu oleju, ppodniesieniem się stanu oleju. Przyczyną zapowietrzania jest jakaś nieszczelność w górnej części układu może być chłodnicy .
Trzeba na początek kilka spraw wyjaśnić. Jeśli przyczyna wyrzucenia było zagotowanie cieczy chłodzącej to trzeba szukać usterki w termostacie, ewentualnie w drożności chłodnicy. Jeśli wywala sobie ot tak na zimnym silniku to może być korek uszkodzony znaczy jego uszczelnienie, a w końcu przyczyną może być niestety uszczelka pod głowicą, sprawdź jak...
Pacjent jak w temacie, silnik D2676LF80, przebieg 300 tys,, od dosyć dawna bierze olej, ok 5l na 3 tygodnie, w silniku: 4685 - DPF - za częsta regeneracja, 4462 - Emisja NOX Podejrzewam że olej idzie w tłoki stąd spaliny zatykają wydech i stąd ta częsta regeneracja, w ciągu 8 dni 105 udanych, 0 częściowych. Żadnych wycieków, po zimnej stronie turbiny...
ciężka sprawa a jak okaże się że to nie uszczelka i tylko ją wymienie i kase wtopie, bo raczej żadnych bąbelek niema w płynie chłodniczym hmmm jedynie płyn wycieka a jak kupiłem dobrą nakrętkę do płynu chłodniczego wtedy zbiorniczek nieprzecieka jedynie ten najgrubszy gumowa rura jest strasznie twarda, i leci z chodnicy, może chłodnica jest pyknięta???...
Trójnik, a nawet dwa, wstawili gazownicy. Doprowadza ogrzewany płyn do reduktora. Inaczej reduktor by zamarzł. Wycieku nie powinno być - dociągnij cybanty. Sam płyn chłodniczy nie miesza się z olejem. To gdzie fabrycznie dochodzi to ogrzewacz oleju zamontowany na podstawie filtra. Problemy z ogrzewaniem, to zbyt niski stan płynu, zapowietrzenie lub...
Samochód: Citroen C4 2014 Hatchback Silnik: HDI 1.6 92KM (68kW), pojemność silnika 1560cm^3 Problem : Płyn chłodniczy znika do zera. Następnego dnia po odkręceniu korka(na zimnym silniku) jest duże ciśnienie (filmik nr. 1) i płyn minimalnie sie podnosi. Po dolaniu między min-max (do zgrzewu), jeździe 30 minutowej, znowu gdzieś ubywa i znika. Po czwartym...
chłodnica spalin chłodnica wyciek wyciek chłodnica
samsung eject bezpiecznik zasilać wtryskowy impedancja bezpieczników
zmywarka amica przerywa zawiasy piekarnik
Zasilanie sterownika turbiny Siemens VDO w Vito 111 2.2 CDI 2007 - błąd P0243 Wymiana sprzęgła w silniku elektrycznym - krok po kroku