Błąd EGR to sam EGR,dziura w dolocie ,uszkodzony np MAF a nie turbo. Co musisz sprawdzić to to, czy sztanga zaciągnięta do końca i chodzi bez zacięć. Potem sprawdzić szczelność dolotu ,wizualnie ,posłuchac czy nie gwizda co, abo zadymić. MAP to sprawdzić parametry i czy nie jest zapchany z nie że sprawny. Na końcu turbina.
Egr możesz wyczyścić nie zaszkodzi. Sprawdź geometrię jak jest.
Sprawdzić czujniki w kolektorze dolotowym i czy jest drożny nic tam nie wpadło, może też być filtr powietrza zabrudzony , ewentualnie EGR zabrudzony
Warto sprawdzić ustawienie rozrządu, jak wyżej napisano. Od siebie dodam, że warto sprawdzić zawór EGR, nie wiem jak w tym modelu, ale w niektórych dci i dti, odpadają dekielki z zaworów egr i mógł akurat wpaść pod zawór ? przez to dziwne obroty, hałasy i dymienie?
Panowie... mam to samo. Udało się ogarnąć? Uciąć idzie... chyba wszystko sprawdzone, wyczyszczone, wymieniony EGR oraz czujnik różnicy ciśnień i nic.
Temat zamykam , Egr został wyczyszczony auto śmiga
Wpływ na P2413 mają niestety uszkodzone świece żarowe. Po wymianie problem znika. Sprawdźcie świece.
Jest map sensor na dolocie za intercoolerem, nigdy nie było w nim przepływki i EGR-u.
dzisiaj sprawdzę i powiem czy pomogło.
To faceci znaja kolor lososiowy xD? a na serio tu masz 6pin https://allegro.pl/oferta/zawor-egr-rena...
Witam A wtryski sprawdzone.
usunąłem filtr DPF Myślenie mechaników i elektroników, wyciąć... najlepiej.Szybki pieniądz zarobiony i wydany zarazem. Te czasy mijają, teraz to będą wstawiać z powrotem. Ja bym sprawdził poprawność działania zaworu EGR, który może dać takie efekty jak opisujesz jeśli ma problemy z zamknięciem. Sprawdził NIE wycinał :)
Sprawdź egr i przepustnice i zerknij na parametr powietrza zasysanego oraz otwarcie egr
Sprawdź egr
Umyj dokładnie mapsensor, sprawdź najlepiej dymiarką szczelność układu dolotowego. Warto także wyprać DPF.
Do sprawdzenia układ zasilania paliwem który nie ma nic wspólnego z EGR.
Do tego silnika ja leję 7 do 7,5l oleju i to jest dopiero stan max na miarce. Co do tej mazi to wygląda jakby był nieszczelny wymiennik splainy-ukł. chłodzenia "wymiennik egr" i od sprawdzenia ciśnieniowego bym zaczął. Ewentualnie turbina jest chłodzona wodą ale raczej byłby duży ubytek płynu gdyby była pęknięta muszla.
Jakby umiał, to by sprawdził...
338- zawor turbiny Sprawdź schemat-czy dla dla tego megane 2 podłącz nowy przewód na 2 pin zawora turbiny i na MA M2 ECU Bosch (Mogę wysłać inny schemat) lub musisz zaktualizować ECU Bosch - Renault Clip reprog cd (został wcześniej usunięty niepoprawnie EGR FAP DTC)
W reno taki komunikat wskazuje na różne usterki niekoniecznie związane z wtryskami tyle Będów wskazuje na problem z zasilaniem w pierwszej kolejności sprawdź masy Tak. Trzeba sprawdzić na schemacie czy to nie leci na jednej linii, Na początek czujnik temp. To po pierwsze ,a po drugie nie ma takiego komunikatu jak :sprawdź wtryskiwacze.
Dymiarkę w dolot na szczelność to raz, dwa sprawdzić czy EGR się domyka i ten MAF czyli przepływomierz wymieniono?
A jak dymi to sprawdź wydech, a EGR oszukaj.
Popatrz ma wartosci: przepływka, cisnienie turbo, cisnienie paliwa. Sprawdź EGR, wydech, filtr powietrza.
Podepnij clipa i sprawdź
Kurde, o EGR-ze zapomniałem. Tzn. czyściłem go przy okazji wymiany uszczelki bo były przedmuchy ale w żaden sposób nie sprawdzałem poprawności jego pracy. A on może mieć związek z tą zależnością co jest u mnie? Jak można egr sprawdzić?
Zatkany wydech można poznać analizując parametry z przepływomierza lub jest błąd EGR.
Sprawdź szczelność kompletu rur od "interkulera".
Pierwszy raz słyszę o tym, aby ręcznie wprowadzać zamknięcie zaworu. Sprawdź miernikiem, jakie masz napięcie na potencjometrze EGR, obstawiam że ponizej 0,4V a EGR chiński :)
- Sprawdzić drożność i szczelność przewodów podciśnieniowych oraz króćców. Później można sprawdzić wakuometrem wartość podciśnienia wacum i przy "odbiornikach". Można też komputerem sprawdzić jaka jest wartość rzeczywista ciśnienia doładowania a jaka żądana. - Sprawdzić czy nie jest zacięty w pozycji uchylonej EGR - Przepływomierz (tylko oryginał)
Sprawdź masę powietrza jaką widzi sterownik przy próbie rozruchu, oraz procent otwarcia zaworu EGR, to wiele wyjaśni.
Wtryski sprawdź na przelewy.
Witam, samochód Renault Clio 3 1.5 DCI, 106 KM Problem polega na tym, że przedostają się spaliny do płynu chłodniczego prawdopodobnie, wzrasta ciśnienie w układzie i wyrzuca płyn chłodniczy korkiem. Dzieje się tak najbardziej kiedy w samochodzie jest ustawiona wysoka temperatura i termostat pcha płyn tylko na nagrzewnice przez co zapowietrza się i stara...
sprawdź egr i westgate czy steruje turbiną
W podobny sposób zachowywał się Kangoo (1,5 DCi) przy uszkodzonym zaworze EGR.
czarne spaliny Odepnij przepływomierz i sprawdź Gdzie w Belgii?
Spróbuj go odpiąć i pojeździj, zobacz czy będzie gasł oraz sprawdź przewody wokół egr czy się nie zwierają.
Nie ma opisu błędów a nie chce mi się sprawdzać co to jest. Sprawdź egr czy się nie zacial.
Witam.. Mam problem z Laguna 1.9 DCI 2000r. auto nie odpala. Po podłaczeniu pod interface DDT2000 pokazuje coś takiego: http://obrazki.elektroda.pl/8698070300_1... są to błędy EGR oraz błąd synchronizacji wału i wałka rozrządu. Sprawdziłem rozrząd i kliny na wale oraz wałku rozrządu i wygląda ze mechanicznie wszystko sprawne. Podmieniałem...
Cześć, Auto: Megane 2 GrandTour 1.9 dCi 120 KM. 2004. Problem: Check Engine kod: 0487 "przepływka" (zbadany u mechanika) Z tego co sprawdzałem zwykle oznacza to problem z przepływomierzem lub zaworem EGR. Sprawdziłem serwisówkę i z tego co rozumiem, obie części są w miejscach zaznaczonych na zdjęciu: czerwony to przepływomierz, a zielony to EGR. Możecie...
jest czarny kolor , tak jakby wtryski lały Moim zdaniem ewidentnie problem po stronie układu wtryskowego. EGR sprawdzony? Jak długo buduje ciśnienie zanim odpali?
DTC P24A7 Obwód sterujący pompy cieczy chłodzącej 1 chłodnicy recyrkulacji spalin (EGR) W zależności od identyfikatora : P24A7 11 Obwód sterujący = Zwarcie do masy P24A7 12 Obwód sterujący = Zwarcie do napięcia P24A7 13 Obwód sterujący = Nieskończona wartość oporu P24A7 29, P24A7 38, P24A7 67 Sygnałowy = Niepoprawne lub Nieprawidłowe P24A7 4B, P24A7 98...
Obstawiam u ciebie problem ze sterowaniem turbo jak masz na podciśnienie to zmień zawór sterujący turbo chyba że jeszcze jest opcja wieszającego się egr te dwie rzeczy na początek do sprawdzenia
Zewnętrze piny cewka ,3 środkowe potencjometr. https://megane.com.pl/topic/31887-diagno...
Filtr powietrza, filtr paliwa ( dobrej marki), potem sprawdzenie przelewów. Przy czyszczeniu EGR wyczyczono CAŁY dolot spalin do EGR? Klimatyzacja sprawna? Działa?
Witam U mnie był ten sam problem w Vivaro 2.0 dci. Przy większym obciążeniu pokazywało usterkę wtrysku i sprawdź układ wydechowy. Nr błędu P2263. Okazało się, że linka z gruszki do klapki EGR jest urwana.
Czy w samochodzie jest programowo zmodyfikowany jakiś "Adblue-OFF" , "DPF-OFF" , "EGR-OFF" itp ? Sprawdzone zostały bezpieczniki ? Sprawdzone zostały wiązki przewodów, złącza, wtyczki sondy NOx ?
Witaj odnośnie tej turbo-dziury czyszczony był kolektor? sprawdź vagiem zawór egr(N75) ja po remoncie turbinki laguna 2005 dci też miałem z tym problem zanieczyszczony był zawór egr.Pozdro
Proszę o pomoc w rozwiązaniu problemu wchodzenia na wyższe obroty silnika w samochodzie Renault Master 2.5 DCI . Po zapaleniu silnik pracuje równo bez problemu , gdy chcę dodać gazu nie ma reakcji , dopiero po upływie około 4 minut silnik zaczyna reagować na pedał gazu , nie ma żadnych błędów w układzie sterownika a wszystkie elementy systemu paliwowego...
EGR to pierwszy delikwent do sprawdzenia. Wyczyść dobrze zawór i dolot do niego. Stojąc przed maską, EGR siedzi po lewej stronie z tyłu silnika pod podszybiem. Przepływomierz też sprawdź .
To że wymienione wtryski ,nie znaczy że lepsze od tych wcześniejszych,spalanie potworne, najpierw dobra kalibracja wtrysków i sprawdzenie dolotu powietrza.Może warto sprawdzić intercooler czy nie zabrudzony bo zazwyczaj mechanicy zapominają że istnieje w aucie,swój płukałem kilka razy i sam się dziwiłem że autko jeszcze jezdiło.
sprawdzić wszystkie połączenia podciśnieniowe (nieszczelności) sterowania turbiną, sprawdzić czy cięgno turbiny pracuje prawidłowo w całym zakresie, sprawdzić czy na dolocie poczynając od turbiny nie ma nieszczelności. Co z elastycznością silnika, pracuje jak powinien czy jest wyczuwalnie słabszy? Dodano po 2 egr chwilowo zaślepić
Rocznik 2003 Silnik 1.5 dCi Czyszczony i wimieniany EGR Sprawdzona instalacja Kasowane błędy Wimieniany świece żarowe (100%sprawne na dzień dzisiejszy) I cały czas ten sam błąd DF 025 połączenie jednostki diagnostycznej podgrzewania wstępnego DF114 regulacja zaworu recyrkulacji EGR (Zawór zablokowany) A zapomniałem powyżej 3.5tys obrotów auto odzyskuje...
Tu myśle ze zaworek EGR masz zanieczyszczony zdemontuj go wyczysc i po problemie pozdrawiam
Raczej ze sterownika silnika
Witam, Zaczął bym od zczytania błędów. Może dadzą dodatkową wskazówkę. MAP sensor jest sprawny ? Kiedy był wymieniany/ czyszczony ? Turbina "świszczała" przed awarią ? Gruszka od turbo sprawdzona ? Czy są ubytki oleju ?
Tak mam. Jutro sprawdzę tę przepustnice a nowy egr się nie zmarnuje. Dzieki wielkie za pomoc.
Schemat w łapkę i sprawdzamy co masz na pinach zaworu EGR. ;)
Auto jak w temacie Na desce wyświetla komunikat "check emision" oczywiście do tego service i kontrolkę silnika. Po podłączeniu do Can CLIPa pokazuje następujące błędy DF 010 - Obwód czujnika pozycji EGR -zwarcie przy +12V -obwód otwarty lub zwarcie do masy -powyżej maksymalnej wartości -poniżej minimalnej wartości DF 114 - Obwód elektrozaworu EGR -w...
Nieszczelny tłumik nie ma nic do tego czy silnik kopci. Zrób test na obecność spalin w układzie chłodzenia by wykluczyć uszczelkę pod głowicą. Z reguły jest tak ; jeśli dymi na biało to albo para wodna - jak na dworze zimno , albo płyn chłodniczy dostaje się do komory spalania. Jak dym niebieski - to spala olej - pierwsza podejrzana turbina. Jak dymi...
Może sprawdż intercoler i przewody od turbiny na szczelność. Zostało już to sprawdzone. Zauważyłem, że auto nie trzyma temperatury, czy możliwe, że przez uszkodzony termostat tyle pali? k
Ale ten chyba nieaktywny(później sprawdzę) df015 przek. gł. stale poziom niski Bez przekaźnika pokazuje raczej bzdury (też sprawdzę) jak np. błąd EGR itp. df015 pamięć-skasowany błędy z wyjętym przekaźnikiem świec -df089 -df112 czuj ozn. cylindrów- niezgodność -df025 złącze diagn. skrzynki podgrzewania -df114 zawór EGR zablokowany
Otwarty - zblokowany egr ? Sorki nie doczytalem ze zaslepiony egr i dlatego blad. ???????? EGR jak jest zaślepiony, to rozumiem mechanicznie , czyli z tego powodu nie ma prawa pokazywać błędu ( ten układ nie jest taki mądry) . movano 2.2 dti 2005r 90km - może mocy jest dość skoro to 90 km. Sprawdź czy nie rozleciały się przesłony w dolocie. Silnik...
O wynikach pomiaru powietrza decyduje: czujnik temperatury powietrza, przepływomierz, EGR, odma, intercooler. Często w ciemno wymienia się przepływomierz powietrza, co gorsze ,bywa że na tandetny zamiennik. Warto najpierw sprawdzić cały uklad
Witam.Auto jak w temacie.Zapaliła się kontrolka MIL,podłączyłem cdif 2 okazało się że usterka obwodu sterowania zaworem EGR.Sprawdziłem okablowanie,wyczyściłem zawór,sprawdziłem go pod względem elektrycznym,skasowlem blad wszystko ok.auto jedze normalnie. Po przejechaniu kilku kilometrów auto nadal zachowuje się normalnie,ale znowu rejestruje ten sam...
Zawór EGR wyczyszczony i sprawdzony - ok. Sondy lambda nie ma, bo to diesel.
Co zrobić?Jak już tyle się ubrudziłeś to zanim zmienisz silnik w "starym"sprawdź drożność właśnie odmy. Olej może swobodnie spłynąć do skrzyni korbowej? Filtr powietrza świeży? Przy okazji odśwież EGR
Komunikat (check injection)-sprawdź wtrysk w vivaro/traficu wyświetla się po odłączeniu dowolnie wybranej wtyczki (przepływomierz, egr, przepustnica, czujnik doładowania, zawór turbo). Może oprócz bałaganu w instalacji masz uszkodzony przepływomierz. Masz stałe błędy P0100 i P0110? PS. Masę na pomarańczowy po przecięciu dałeś do wtyczki mam nadzieje.
Słownik, aktuator, lub potocznie bączek, lub gruszka. Ale wątpię żeby dało się to kupić gdzieś oddzielnie. To występuje zwykle z całą chłodnicą, lub egr-em.
Wszystkie parametry są w porządku ( na postoju i w trakcie jazdy ) było sprawdzone w salonie reno a egr jest już usunięty ze sterownika
Podepnij kompa i sprawdź jak wygląda ciśnienie na listwie na wolnych obrotach. Czy problem pojawia się już na zimnym silniku kiedy nie działa jeszcze EGR?
Mam zamiar właśnie sprawdzić dokładnie rozrząd. Najprawdopodobniej był wymieniany bo pasek jest nowy. I może tu jest problem? W tym silniku jest ciężko sprawdzić położenie właściwe wału ponieważ blokadę można włożyć w kilku miejscach oddalonych od siebie o kilka milimetrów. ponieważ na przeciwwadze są nawiercone otwory odważające. Dlatego jak znajdę...
Koledzy a co może być u mnie… Mam takie objawy: Auta nie mogę odpalić, muszę grzać 3 razy do końca i jeszcze ciężko odpala. A jak sa mrozy to aku kaput :( Dodam że wtryskiwacze sprawdzone, świece żarowe wymienione, filtr paliwa i powietrza wymieniony, ojel z filtrem też. Silnik to RENAULT 19 1995rokQ. Jak odpali to chodzi jak żyleta! Myślicie...
Sprawdź czy we wtyczce która steruje EGR-em nie są zasniedziale piny lub przerwany kabel
Jak już będziesz walczył z wężykami ,zbierz ćwierć litra paliwa ,sprawdź klarowność i kolor czy nie odbiega od normy.
Witam jaka oporność na zimnym silniku tego zaworu powinna być albo jak go sprawdzić czy jest dobry?jest to zawór od chłodnicy spalin przed zaworem egr ,czy objawem jego uszkodzenia może być przełączenie w tryb awaryjny silnika co powoduje spadek mocy i dopiero jego ponowne uruchomienie przywraca moc zarówno na zimnym jak i lekko ciepłym silniku?na gorącym...
Witam. Sprawdź czy plastikowa osłona pokrywy zaworów nie wpada w wibracje. Samochody marki renault mają osłony ,które mają tendencje do wyrabiania się luzów na mocowaniach tejże pokrywy do silnika. pozdrawam
Witam ponownie.Jeżeli uszkodzona będzie mechaniczna część wtrysku to komputer może pokazywać skutek a nie przyczynę-ale to tylko sugestia.Pozdrawiam. Dodano po 2 Naprawa wtrysku to wbrew pozorom nic strasznego (nie wierz w mity) sam przerabiałem ten temat.Ale na wszelki wypadek sprawdź kompem.
Napraw wtryski, albo lepiej oddaj auto do mechanika bo sądząc po ostatniej nie masz zielonego pojęcia o tym silniku. Napisz chociaż czemu Twoim zdaniem to nie mogą być wtryski. EGR i kolektor ssący był oczywiście sprawdzony.
Mowi ze rozrzad sprawdzony. Wiec na plaku powinien palic. Ale wiadomo gdzie on daje ten plak i co to jest? Moze egr stoi otwarty i sie dlawi spalinami?
egr nowy przewody,bezpieczniki,sterownik sprawdził po wykasowaniu ostatnim błąd pojawił sie po przejechaniu ok 10km
Pacjent Laguna 1,9 DCI 2003r Proszę o komentarz ludzi będących w temacie o przejrzenie logów z ECU i sprawdzenie poprawności. Program ECU jest zmodyfikowany. Zawór EGR został celowo wyłączony. Moje pytania i spostrzeżenia: - turbo czasem przeładowywuje do 2500mbar, diagnoza: wastegate się zacina, trzeba będzie przeczyścić turbinę? - odczucia podczas...
Termostat działa prawidłowo? Jak tak to nieszczelność w układzie dolotowym (między turbiną a kolektorem ssącym). Jak czyściłeś EGR to należy wyczyścić cały dolot. Sprawdź czy nie ma przedmuchów pod wtryskiwaczami lub świecami żarowymi. Pozdrawiam.
Witam mam problem ze swoim scenic 1.5 dci 78 kw 2009 bez dpf , auto nagle straciło moc , wymieniłem filtr paliwa , wyczyszczony egr , sprawdzony dolot intercoolera szczelny , przepływomierz wymieniony , sprawdzone przewody podciśnienia , geometria turbiny sprawna , brak błędów zapisanych w sterowniku ,silnik pracuje równo tylko wolno wkręca się na obroty...
ok, dzięki
Ten zawór można wyczyścić, można go wymienić na nowy, można go także zaślepić. Poszukaj na necie jest dużo na ten temat
Zamknięty EGR brak grzania. Takie są minusy EGR OFF.
Ten zawór steruje otwarciem/zamknięciem klapki dopływu spalin przy chłodnicy EGR.
odepnij kostkę od czujnika ciśnienia i od egr spróbuj odpalić , a tak profilaktycznie sprawdź wiązkę przy głowicy od strony skrzyni
Po wymianie dwóch przepływomierzy (pierwszy używany, drugi nówka oryginał). Czyszczeniu EGR z całą chlodniczką, zaślepianiu itp. Mycie wszystkich przewodów, katalizatora, kolektorów, intercoolera przyszedł czas na sprawdzenie luzów zaworowych i sprawdzenie głowicy bo samochód nadal był słaby, a na wolnych obrotach pracował równo. Problemem okazała się...
witam. mam problem z x-trailem z 2004 roku z silnikiem 2.2 dci. gdy odpalam na zimnym silniku kreci sie do 1500 obr/min. jak sie troche rozgrzeje to osiagnie 2000 obr./min jak jest silnik goracy to ok 3000 obr./min. no i jedzie jak zolw do setki pol godziny blad na kompie p0336 czujnik walu korbowego(crankshaft sensor) wymieniony czujnik na wale i na...
Z jakiego powodu wyjmowałeś zawór egr?
Mianowicie problem jest taki: auto zgasło same w czasie jazdy, zostało sciągniete na warsztat został sprawdzony rozrząd wymieniny filtr paliwa i wyciągnieta pompa wtryskowa i dana do sprawdzenia okazało sie,że pompa jest ok. Po założeniu pompy auto odpaliło ale ja sie rozgrzało to zagasło i do teraz jak sie nagrzeje to samo gaśnie i też był wymieniony...
Dzis sprawdziłem i: Na odkręconym wydechu nie ma różnicy. Czy to w jeździe, czy na postoju. Przepływomierz sprawny, po jego odpięciu auto w ogolę nie jedzie. Zaraz sprawdzę sam czujnik ciśnienia, bo podmienić mogę dopiero jutro. Rozrząd dobry, to też nie EGR. Dymi na czarno. Obawiam się, że turbo... Sugestie?
Czego może dotyczyć problem? Diagnoza komputerowa. Co trzeba wymienić, naprawić? Najprawdopodobniej Tak. Czy uda mi się to naprawić samemu? Zależy czym się zajmujesz na co dzień? Jeżeli ktoś chciałby więcej informacji, proszę pytać. Czym się zajmujesz na co dzień i jakie błędy wyszły. Błędy najprawdopodobniej DF056 ,DF199,DF002 a laguna 1,9 dci. Najprawdopodobniej...
rozrzad ok,katalizator sprawdziłem ok,poprostu go odłaczyłem z całym tłumikiem ale nie zauwarzyłem jakiejs poprawy,słyszałem że czesto zabrudzone jest EGR,i to moze byc przyczyna,co o tym sadzicie,a tak wogóle to gdzie szukac tego EGR w sceniku,moze cos podpowiecie
Koledzy i koleżanki jak w temacie, potrzebuję schemat instalacji silnika do w/w modelu, problemy z błędem stałym EGR, czasem wyskakuje P0641 także instalacja 5V do czujników też do sprawdzenia, mile widziana jakakolwiek wersja językowa byle kompletna. Pozdrawiam
Warto sprawdzić też egr, bo robi czasem takie głupie rzeczy, egr sprawdzaj poprzez wykres wartości zadanej i wartości zwrotnej, bo same cyferki robią nas w konia, jak egr będzie sprawny to może ecu się wysypało i trzeba będzie na nowo wgrać soft. Ja miałem np dziwne masy powietrza nie wiadomo skąd, cudowałem kombinowałem, a wyleczyło go odpięcie klemy,...
Po weekendzie podjadę niech go podłączą pod dobry komputer i porządnie wszystko sprawdzą . Dodano po 2 A czy diagnostyka to tylko błędy? Błędów brak to już nic się nie da zrobić? Trzeba podłączyć diagnoskop i tam jest coś takiego jak parametry rzeczywiste a w nich np. ciśnienie paliwa na szynie. Zacznij od tego. Widzisz jak cię zignorował ? 😁 To czarna...
sprzęgło już jest sprawdzone i działa dobrze A można wiedzieć jak to sprawdziliście? :wink: auto na obrotomierzu pokazuje max 2500 obrotów To mogłoby faktycznie wskazywać stan awaryjny silnika. Byłeś żeś na jakimś komputrze?
Witam.Warty sprawdzenia zawor EGR .Wymontowac wymyc,nagar usunac zlozyc i zamontowac.Zapewne blad bedziesz musial skasowac.Sprawdz tez napiecie ladowania alternatora.
sprawdzić dopływ sprawdzić odpływ sprawdzić wydech sprawdzić wtryskiwacz sprawdzić mikrostyki
flybox orange pionowe wiatrowe regulator bojlera
brama garażowa podnoszona przekładnia zębata obliczenie
Problemy z Bluetooth w głośniku Panasonic T-MAX 10 Wpływ deszczu na odbiór MUX-3 w zalesionym terenie