Masy ok na 20,40,60 i bodajże 16 pinie ,plus na 57 i 37 też ,nie ginie podłączając nawet żarówkę halogenową 55W i kręcąc rozrusznikiem ,do zasilań nie mam co się przyczepić ,przejścia między kompem a wtryskami sprawdzone ,sprawdzę jeszcze pod obciążeniem przejście między kompem a czujnikiem Temat...
Odpowiedz mi na pytanie czy robiłeś tak jak napisałem. Wypnij emulator gazu wiązkę podłącz jak była w oryginale. Masz diodę led 12V to nią sprawdzaj kluczowanie wtrysków. Wpinaj diodę po kolei do każdego wtrysku(wtryski podłączone) "+" diody do tego wspólnego kabla co idzie do wszystkich wtyczek wtrysków...
Zasilania i kluczowania wtrysków identyczne? Okablowanie sprawdzone? Korba 3 cylindra nie miała przygód? Jakie ciśnienia w cylindrach , na zimno i na gorąco?
witam auto jak w temacie motor 2.0 5 cyl 20v bosch motronik brak kluczowania wtyryskiwaczy i cewek zapłonowych po diagnozie kts bład uszkodzenie czujnika wałka rozrzadu przerwa zwarcie do plusa daje sie skasowac powraca gdy czujnik obrotów da ygnał pompa...
Napisałeś ,że mignie na sekundę , ale co 12V czy podaje masę , jak to mierzyłe , do masy czy do plusa.? Po przekreceniu kluczyka na zapłon , 12 V ma być na wtryskach , a sterownik kluczuje masą. Przekaźnik zasilający 12V wtryski i cewkę zapłonową znajduje sie w puszcze obok akumulatora , patrząc z...
Wtryski sterowane są kluczowaną masą, ale oczywiście ma znaczenie który koniec przeciętego przewodu jest połączony z którym przewodem z centralki. Jak podłączysz na odwrót to po odcięciu wtryskiwaczy przez sterownik LPG również zostanie odcięty sygnał impulsów z ECU wtrysku benzyny.
Skoro jest iskra to i kluczowanie wtryskiwaczy powinno być ale pewnie tego nie sprawdziłeś. Sprawdź czy wtryski mają wspólnego plusa jak kręcisz rozrusznikiem oraz czy dochodzi do nich sygnał z kalkulatora wtrysku. Winy szukałbym w instalacji LPG.
Stare dzieje. Autko śmiga pół roku bezproblemowo. Na trzecim elektrozaworku pompa działa bez zarzutu do dzisiaj. Poprostu używane zaworki, które montowałem były najprawdopodobniej zmęczone życiem i szybko uszkadzały się. Najlepiej kupić nowy, są dostępne w handlu. Pompa nie wymagała remontu a sterownik...
brakuje kluczowania w komputerze, a przekaźnik jest montowany na + wtrysku. A gdzie jest ten blok pomiarowy?
po przekręceniu stacyjki na jednym styku od kostki wtrysku masz 12v względem masy samochodu a na drugim styku masz kluczowaną mase z sterownika jeśli to umiesz sprawdzic to sprawdź i daj znac co brakuje plus podejżewam że masz skoro coś ci pokazało chyba że kablownia lub przekaźnik gubi napięcie.
Nocny Marek / Paweł/ ma rację. Nie podpinaj tego wtrysku do innego , bo uwalisz kluczującą końcówkę mocy tego , do którego podpiąłeś.
O jezu.... Pierwsza sprawa to jakakolwiek poprawna diagnostyka. To wtrysk grupowy, wszystkie 4 wtryskiwacze wiszą na dwu przewodach - +12V po stacyjce, wspólny z np. cewką i kluczowanie masą. Wysokie obroty na biegu jałowym to albo uszkodzenie mechaniczne w obrębie przepustnicy, albo uszkodzony TPS....
A czego na tym wtrysku brakuje? Zasilania, kluczowania?
Na wtryskach czego brakuje? Zasilania czy kluczowanie masą?
Wtryski kluczuje ECU i w chwili gdy nie podaje masy na obu pinach powinno być 12v. Jak to mierzyłeś? Dodano po 1 Kluczowanie sprawdzamy oscyloskopem ;)
Wcale bym nie był do końca pewny czy to sterownik. W razie czego, łatwo naprawialny. Czego brakuje na wtrysku? Zasilania czy kluczowania?
Witam, auto jak w temacie escort z 95-tego ubiegłego wieku. Scenariusz standardowy zgaszony już nie zapalił. Auto z racji wieku i bolączek tego modelu ma skrzynkę bezpiecznikowo bardzo mocno po "klejoną" to już chyba 3 raz kiedy ja sam coś tam przepinam i "łatam" zaczęło się x lat temu od dmuchawy...
Napisał Ci Grala dokładnie ,w wyniku czego pojawia się impuls kluczujący wtryskiwacz, jeśli sterownik silnika nie otrzyma informacji o obrotach wału to nie wysteruje cewki i wtrysku.
Czego brakuje na tych wtryskach, zasilania czy kluczowania?
tam jest taki tranzystorek kluczujący wtryskiwacze,pomierz go pod względem zwarcia CE. Jest to dokładnie BDX53C
mała szansa aby coś było z kluczowaniem dwu strzykawek, jeżeli masz tester to wyłaczaj poszczególne cylindry i zobacz na którym masz szczególnie duża zmianą. To niekatywny to znaczy że czujnik nie wykrył pulsów spalania stukowego.
To trzeba zobaczyć czy wtryskiwacz jest zasilany. Jak tak to czy jest kluczowany, może być problem w oporniku szeregowym. A po co lutowałes skrzynkę?
tylko wlasnie takich w mojej okolicy to tu nie ma. kiedy jeden mi mówi ze silniczek krokowy to ten podpiety pod kostke 4 pin czyli wtrysk, a drugi mowi ze podac mase na wtrysk z karoserii to mi az sie nogi uginaja chociaz malo co z tego lapie. wiec powiedzcie mi chociaz czy ten moduł zaplonowy to ta...
no to skoro przy rozruchu powinna mrugac to przy obrotach ssania palic sie prawie ze. U mnie nic nawet mrygniecia. wiec chyba moduł padł. dlatego nie podaje na ecu obrotów, nie działa obrotomierz, ecu nie widzi obrotów nie wlacza przekaźnika który zalacza pompy i wtrysk,ecu nie podaje kluczowania wtrysku...
A na gazie bez problemu? W takim razie wydaje się skoro jest kluczowany , to pozostaje albo ciśnienie w układzie paliwa albo wtryskiwacz, kontrola ciśnienia i szczelności wtryskiwacza coś by na pewno pomogła
Witam Szanownych Forumowiczów! Mój problem jest podobny do tych,które byłby juz poruszane na forum.Chodzi o to,ze silnik 1,8 z jednopunktowym wtryskiem nie odpala na benzynie.W aucie jest założona instalacja gazowa ale na gazie autko chodzi bez jakiegokolwiek problemu.Nie będę się rozpisywał ale podejrzewam,ze...
Bartek, a jak ma być? Z przekaźnika podwójnego dostają plus, masę kluczuje kalkulator. No nie inaczej Tylko mię chodiz o to czy kałkulator kluczuj dziady indywidualnie czy półgrupowo. Nie mam auta teraz, bym se sprawdził jak jest. Dlatego pytam.
wypnij wtyczke z wtryskiwacza, zobacz czy masz plusa po stacyjce? jezeli tak, to brak kluczowania z ecu jezeli nie, szukaj w wiązce, bezpiecznikach i głównym przekazniku
Albo zasilania,albo kluczowania a możliwe przyczyny niemocy różne.
Rezystancja cewki około 0,4Ω. Sprawdzałeś chociaż ile ten miernik pokazuje jak zewrzesz sondy? Może być sobie dokładny, ale jak przewody pomiarowe uszkodzone to mu to nie pomoże. Na zacisku 15 cewki plus po stacyjce, napięcie jak na akumulatorze. Na zacisku 1 kluczowanie, tam mierzenie napięcia...
Panowie, ale głupoty wygadujecie.... Brak zasilania wtryskiwacza. Trzeba sprawdzić kluczowanie masą. Możliwe, że sterownik będzie do polutowania.
Pisze o tym czy nie ma zwarcia do masy na kluczowanym zacisku wtryskiwacza mierząc na wtyczce wtryskiwacza.
Paweł , jak to nic , sprawdził "cewka nie daje iskry" , a co chciałeś jeszcze ; pewnie czy jest zasilana i czy jest kluczowana , tego to się musimy domyśleć!
Bywają usterki, łatwe i tanie do usunięcia. Nie można zmostkować, będzie wtryskiwał w złym momencie, do tego obciążenie elementu kluczującego wzrośnie. Tak zepsujesz sterownik silnika. Dodano po 1 I zdecyduj się czy nie masz zasilania czy nie masz kluczowania. Bo czytam i się gubię. Nie...
Zobacz (w momencie jak nie chce zapalić)czy jest kluczowanie masy na "ujemnym" kabelku wtryskiwacza i stale 12 V na "dodatnim" kabelku. Jak nie to wtedy: Obadaj obwód który odcina wtryskiwacz podczas pracy na gazie.
ECU masz po lewej stronie , na podszybiu. Jeżeli to Simos , to niech szuka zwarcia na końcówce kluczowania wtrysku 4- go na pinie nr.65.
Gdzie może być problem ? A np w kluczowaniu wtryskiwacza, za małym ciśnieniu paliwa, zapieczonym wtryskiwaczu...
Nie robicie mętliku? Sterowniki IAW16FM: 17 i 34 masa i to się zgadza ale : 19 to nie kluczowanie wtryskiwacza ale cewki zapłonowej. Druga cewka kluczowana z pinu nr 1 (są to oba pierwsze piny w obu rzędach) Kluczowanie wtryskiwacza to pin 18 sterownika.
Kolego zamień miejscami wtyczki wtrysków to wyjaśni czy nie ma kluczowania ze sterownika. Jeśli nie ma sterowania to prześwietl wiązkę żarówką 55w potem otwórz sterownik. Masz LPG?
Skoro nie daje masy to dme nie kluczuje, odpytaj błędy. Może ma coś na rzeczy i nie pozwala. Pozatym na pewno powpinałes dobrze kostki czujników wału i wałka? I mase na przodzie silnika?
To fullgroup. Wszystkie wtryskiwacze kluczowane jednocześnie. Czyli kombinacje z podłączeniem są bez znaczenia.
Napięcie cały czas 12V, z tym że jest ono kluczowane, czyli musisz zrobić przerywacz.
Sprawdzić zasilanie i kluczowanie wtrysków
Bo z iskrą nie ma - co widać. Jedynie z modułu idzie sygnał o obrotach na kompa poz 1. Jak tylko nie ma iskry (a reszta jest w porządku) to musisz sprawdzić kluczowanie cewki. Nie będzie sygnału - walka z aparatem.
moim zdaniem problem leży przy wtryskach żadne wtryski, sprawdz diodą cz masz kluczowanie ew. rozepnij wtyki od inst gazowej odłączające wtryskiwacze i wepnij wtyczki "na orginał" . Masz sekwencję lpg? Witam sprawdziłem i dioda miga na każdej wtyczce pulsując, więc skłoniło mnie to do ponownego...
Sonda nie ma nic do tego. Jest kluczowanie wtrysków? Wyjmij listwę wtryskową i zobacz czy wtryski sikają. Skoro iskra w aucie jest, paliwo do listwy dochodzi, rozrząd jest poprawnie ustawiony to wtryski nie podają paliwa bo brak ich kluczowania lub zbyt niskie ciśnienie paliwa.
Co z kluczowaniem wtrysków? Jeżeli kluczowanie jest na wszystkich to sterownik do wymiany, Jeżeli kluczowania też brak to sterownik nie ma sygnału z czujnika.
Kolega z Aberdeen dobrze podpowiada. Tak to czujnik halla. Jakakolwiek kontrolke na 12V , jeden koniec do + aku. , a drugim sprawdzamy kluczowanie (masą) na zespoloną zcewke zapłonową(biały i biało zielony kabelek). Tak samo sprawdzamy kluczowanie wtrysków i przekaźnik pompy paliwa. Jżeli nie ma na...
No masz jak byk, pompa i wtryski z przekaźnika zasilanie plus, kluczowanie wtrysków masa. Pompa M11 a wtryski Y11, Y12, Y13, Y14. Dodano po 2 Na cewce przekaźnika pompy paliwa Tu cewka istotnie sterowana plusem. Ale tylko cewka. Dodano po 56 Jak wymusisz zamknięcie przekaźnika to...
Wyczyściłem przepływomierz Pokaż jak wygląda , nie widziałem ani w Nubirze I , ani w Nubirze II. Może mało spostrzegawczy jestem. Świeci się pomarańczowa kontrolka CHECK. Czas odczytać błędy. wymieniłem przepustnicę wraz z potencjometrem przepustnicy oraz silnik krokowy. Nowa...
Witam Obydwa czujniki ok - wału był wymieniony i jest nówka (obroty widzi) Jak odepne wał to wali błąd - czyli hall oki - synchro sprawdzone i jest jak należy, dlatego się pytam. Immo nie ma błędów - CODE gaśnie i komunikuje się z ECU Niestety (a może na szczęście) samochód bez LPG -...
Immo nie odcina pompy paliwa. Jeżeli dasz rade to sprawdź czy jest kluczowanie wtrysków. Coś mi się wydaję że nie dochodzi napięcie na wtryski, pompę i na grzałkę sondy. Zobacz czy na pinie 31 pojawia się masa po włączeniu zapłonu (przez ok 2 sekundy).
Bezpieczniki sprawdzone , kluczowanie wtrysków i cewek też? Pompa paliwa zasilana jest przez oddzielny przekaźnik , niezależnie od zasilania cewek i wtrysków , które są zasilane bezpośrednio po 15. Lukasz , Ty stary mechanior , tych rzeczy nie sprawdziłeś?
Sprawdź podwójny przekaźnik ( on zasila cewki wtrysków 12V). Przedtem , czy jest cały czas kluczowanie wtrysków. Iskra jest cały czas , czy tez ginie?
Temperatura LPG i ciśnienie to zwykłe napięcie o odpowiedniej wartości. Co do kluczowania wtrysków to wystarczy generator o którym napisałeś. Potrzebny będzie jeszcze sygnał z cewki bo nie przełączy się na LPG. Nie możesz sterować tylko wtrysków LPG bez sterownika LPG?
Na jakiej podstawie to zakładasz? Sprawdzałeś? Pewnie nie. Więc na początek paliwo i jego ciśnienie, kluczowanie wtrysków, same wtryski, czy nie pozapiekane.
Witam mam problem z Bmw 2.5i na Vanosie auto jest po przekładce silnika z 2.0 na 2.5. Bmw ma wymienioną całą instalacje i sterownik od 2.5i Nr sterownika Bosch 0261200413. Zasilanie na sterownik jak i na cewki i wtryski sprawdzone pompa się załącza. Czujnik położenia wału sprawny. Brak kluczowania...
Wszystko wygląda na to że padł sterownik silnika Jakieś osylogramy masz z kluczowania wtrysków? Bardzo ta diagnoza mnie nie przekonuje. Jeśli już to raczej uszkodzenie samego wtrysku. Zerknąłbym jeszcze na instalację gazową, odłączył dla pewności.
Skoro masz iskrę to zostaw ten czujnik w spokoju. Zakładam, że sprawdziłeś iskrę na ciepłym także. Sam także sprawdziłeś, że silnik nie otrzymuje paliwa jak jest ciepły. Wobec tego sprawdź kluczowanie wtrysku na ciepłym silniku i jego zasilanie. Zapewne masz przekaźnik, który rozwiera zasilanie wtrysku...
Czujnik temperatury albo by działał albo nie. To element elektroniczny, pasywny. Takie rzeczy się nie zawieszają tylko albo działają i są sprawne albo są uszkodzone. drzasiek weź pod uwagę że to auta. Przewody potrafią się łamać, raz łączą a raz nie. Sterownik nie widzi sygnału z czujnika, przyjmuje...
Skoro pompa startuje a brak jest iskry i kluczowania wtrysków to sterownik nie widzi sygnału z Halla. Napisałeś że na 45 pojawia się plus. Czy na 35 masz masę? Czy 44 ma połączenie z pinem 2 na aparacie (chyba oznaczenie "0")? Jeżeli tak to na włączonym zapłonie podawaj szybko plusa na 2 pin wtyczki...
Iskra jest , kluczowanie wtrysków jest , to w jaki sposób zdiagnozowałeś czujnik wału.?
Do tej pory skupiałem się na iskrze, ale sprawdziłem też kluczowanie wtrysku, no i... Po włączeniu zapłonu są impulsy masy ze sterownika, ale takie chaotyczne, nieregularne, jakby ktoś nadawał alfabetem morse'a. Trwa to jakieś 2, może 3 sekundy, po czym cisza. Włączenie rozrusznika nie powoduje nic -...
To to pali jedynie na czujniku wałka rozrządu jeśli się tak nie dzieje to czujnik uwalony. Pytanie ważne : czy kluczuje wtryski podczas kręcenia?
Witam wszystkich, problem jak w temacie, wydaje się uszkodzona puszka immo, zasilania sprawdzone,masa również, komunikacja z ECU tylko po wypięciu puszki immo i w tym momencie błędów brak. Z objawów to oczywiście brak kluczowania wtrysków i zasilania pompy, iskra jest, auto nie pali, a właściwie pali...
Możesz nam wytłumaczyć ,w jaki sposób czujnik temp. silnika , nawet przy jego rozwarciu bedzie "zalewał" zimny silnik? Diagnostyka elektroniczna też nic nie da, tylko sprawdzenie reg.ciśnienia paliwa i samo ciśnienie paliwa. Chyba .że przewód kluczowania wtrysków jest zmasowany , wtedy dwa beda lały...
Sterowanie cewek masami, piny 1,2,3,29,30,31. Twój problem to albo pin 15 albo sterownik do naprawy. Powiedz, kluczowanie wtrysków jest?
Pompa pracuje, pod jakim ciśnieniem, kluczowanie wtrysku jest?
Niby możliwe, ale dość skomplikowane - przekaźnik odcinający kluczowanie wtrysków na podstawie wskazań obrotomierza. Jaki to ma mieć praktyczny sens?
Zobacz kluczowanie wtrysków masą, tego nie masz. Zapoznaj się ze schematem i sprawdź dokładnie zasilanie i masy na komputerze. Diagnozuj to auto zwykłym VAG'iem.
Zakładając zawór odcinający paliwo uszkodzisz sobie wtryskiwacz. Pompa ma tłoczyć cały czas benzynę - w ten sposób chłodzi wtryskiwacz. Przy instalacji LPG do silnika wtryskowego stosuje się odcięcie kluczowania wtrysków przez ECU a nie tak jak w gaźnikowcu przez odcięcie dopływu benzyny.
Brak sygnału z komputera???? Co to znaczy? Jeśli nie mógł się połączyć to znaczy, że albo ma sprzęt do d...y albo zasilanie komputera leży. Skanował wszystko... Znaczy co sprawdził? Sygnały z czujników, kluczowanie wtrysków, cewki? Odpisz dokładniej.
Chodziło mi o element wykonawczy w sterowniku odpowiadający za kluczowanie wtrysków.Błędy koniecznie sprawdź.
Jak nie ma iskry , to jak może odpalać na LPG? Z tym paliwem -"dostarcza" , to znaczy do cylindrów , kluczowanie wtryskami jest , czy tylko pompa się odzywa?
pod filtrem powietrza są punkty masowe nie ma ani jednego 2000 barów raczej 200 a to za mało by odpalił Wiem co pisze, sterownik czyta 2000 barów gdy tylko włączę zapłon, napięcie z czujnika ciśnienia paliwa 4,52V. Punkty masowe pod filtrem są dwa. Dla twojej informacji borsche te auto...
Może czujniki nie takie. Rozrząd był sprawdzony? Może przeskoczył, jak jest założony nowy oryginalny czujnik to jest kluczowanie wtrysków? Czy pojawia się iskra? Nie rozumiem po co zakładać czujnik od punto, może mieć inne parametry.
Kompresja, kluczowanie wtrysków, rozrząd. W tym motorze lubi się ścinać klin na kole wałka nierządu.
Iskra jest, kluczowanie wtrysków jest?
Do sprawdzenia iskra, ciśnienie paliwa, kluczowanie wtrysków. Inaczej możemy tylko gdybać.
Pisałem już o tym wcześniej że już pewnie OFFa nie ma bo nie była odcięta linia kodowa. Skoro nie kręci rozrusznik to nie była przygotowana instalacja pod OFFa i sterownik się przyuczył do immo. Proponuje sprawdzić iskrę i kluczowanie wtrysków czy jest.
Kluczowanie wtrysków jest? Zobacz czy dochodzi sterowanie na cewkę - 2 środkowe piny.
Jakiego interfejsu użyć? Clipa Iskra jest? Kluczowanie wtrysku jest?
To teraz pochwal sie czy razem z iskrą wraca kluczowanie wtrysków.
Co tam uszczelka pod kolektorem i ciśnienie paliwa , przecież na innych garach paliwo dochodzi. Kluczowanie wtrysku na tym cylindrze jest? Knock sensor co pokazuje?
No, a kluczowanie wtrysków łaskawco masz?
Sonda nie ma nic do tego. Zobacz czy brakuje iskry czy kluczowania wtrysku jak nie pali. Pompa wtedy podaje paliwo? Jakieś kontrolki nie gasną?
Problem pewnie leży w instalacji elektrycznej LPG. Przewód od kluczowania wtrysku jest pewnie przecięty i ma jakiś przekaźnik założony lub emulator - podłącz tak jak było w oryginale i powinien zapalić na benzynie.
wtryskiwaczy nie słychać, jeśli wtryśnie mu się paliwa strzykawką odpali. Sam znalazłeś usterkę , więc o co kruszysz kopie . Zasilanie i kluczowanie wtrysków jest ? Pompa pracuje w trybie ciągłym w trakcie rozruchu ? Skontrolowałeś impulsy obrotu wału ?
Też tak myślałem. Monowtrysk Bosha, jak mam sprawdzić kluczowanie wtrysku? Z tego co czytałem załączane jest masą, czy jak podam masę na pin sterownika to wtrysk powinien zacząć rozpylać? Ewentualnie może podpiąć zamiast wtrysku żarówkę i zobaczyć czy pulsuje?
Bez diagnoskopu możesz sprawdzić niskie ciśnienie i wtyczkę na regulatorze ciśnienia na pompie (czy jest prawidłowo zablokowana). To chyba benzyniak :):) ale któż wie... W momencie kiedy nie odpala to ciśnienie na listwie, iskra i kluczowanie wtrysków trzeba sprawdzić. Gaz to to ma? pozdr
Brak tyko iskry czy kluczowania wtrysków też? Pewnie obu i odpowiedź masz wyżej. Koło zamachowe stare czy od nowego silnika?
Skoro pompa ok i pali na gazie to do sprawdzenia kluczowanie wtrysków.
Ktoś w ogóle sprawdził czy "aparat zapłonowy" jak i cewka ma zasilnie oraz czy jest ciągłość przewodów pomiędzy aparatem a ECU. Czy sprawdzany był sygnał jaki dostaje ECU z aparatu? Czy jest kluczowanie wtrysku? Wydaje mi się że taka informacja jak pojemność silnika ma tutaj znaczenie.
Podawać "na krótko" iskrę. pompa nie podaje paliwa przekręceniu kluczyka słuchać pompę paliwa Więc nie masz pojęcia co robisz lub w zbiorniku nie ma paliwa. Szukaj przyczyny braku iskry - brak sygnału prędkości obrotowej silnika, uszkodzona cewka itp. Jak będziesz wiedział czy jest kluczowanie...
W liczniku masz immo wiec może nie odpali bez licznika. Tyle że jak trzyma immo to silnik powinien na sekundę odpalić i zgasnąć. Jeżeli Tobie kręci tylko rozrusznik i nie ma żadnej reakcji silnika to coś innego go trzyma. Jeżeli to benzyna to sprawdzić podstawy - paliwo, kluczowanie wtrysków, iskrę....
A choćby napięcie na akumulatorze w chwili kręcenia rozrusznikiem, lub próby kręcenia, jeśli kręci rozrusznik, to czego brakuje, iskry czy paliwa, czy cewka ma sterowanie, czy jest kluczowany wtrysk. Póki co, nawet nie opisałaś, czy rozrusznik kręci i jakie kontrolki się zapalają, jak gasną.
paliwo także Pisałeś tylko o ciśnieniu, a kluczowanie wtrysków jest?
Jeżeli to hybryda to zapomnij że zrobisz tam offa. Jeżeli jesteś pewny że brakuje kluczowania wtrysku to jak instalacja cała to ECU do wymiany.
Kluczowania wtrysków tez brak? Jakies błedy? Czujniki wału i wałka jak sprawdzałes? Oscyloskopem?
Podejrzyj czy kluczuje wtryski. Możesz oscyloskopem ale ja to robię Led z rezystorem 2,2 k.