Tego akurat nie wiem, te co widywałem to miały szczotki. 'Bezszczotkowe' znam tylko z japońskich motocykli.
Motocykl z roku 90, ramaGV72C. Mam problem z tym motocyklem. W zeszłe wakacje padł w nim alternator. Po tylu latach mogło się zdarzyć. Choć szczotki wyglądały jakby dopiero co fabrykę opuścił. Alternator został wymieniony na sprawny ale i ten padł dzisiaj. Alternator jest typu samochodowego, czyli normalny...
Witam. Na wstępie chciałbym poinformować, że jestem nowy i za wszelkie błędy z góry przepraszam. Kupiłem żarówkę LED do motocykla enduro, który nie ma alternatora, lecz prąd wytwarza stator/cewko-moduł. Wiem, że żarówki led pracują przy prądzie stałym, więc należy zastosować coś co prąd zmienny zamieni...
taaak, oczywiscie nie biore sie za przekladke silnika z samochodu innego typu do samochodu calkowicie innego typu bo nie ma mtlye odwagi, nie wzialem sie sam za wymiane sprzegla bo oczywiscie nie mialem tyle odwagi, nie remontuje motocykla bo nie mam tyle odwagi ! no ba, panie wrzechwiedzacy :> , jestem...
witam odnosnie alternator.. mam problem którego nie potrafie sam rozwiązac,,,mam nadzieje że ktos mi z tym pomoże. mianowicie załozyłem do motocykla w którym kiedsy działała pradnica alternator od suzuki switfa (94r) wczoraj zrobiłem w motocyklu nowa instalacje i musz tera zpodłączyc w nią alternator.....
Witam serdecznie mam dylemat w sprawie alternatora od powyższego motocykla. Szukałem w internecie schematów i nie znalazłem. Z pomiarów wynika że alternator ten składa sie z cewki wirnika której magnetyzm wzbudzany jest za pomocą napięcia 0.2V na jednej z cewek stojana (w stanie bez podłączonego regulatora...
Witam szanownych kolegów. Od jakiegoś czasu posiadam motocykl i dwie skrzynki części. Z mechaniką sobie poradziłem Ala mam problem z elektryką. Z części, które dostałem wraz z motorem złożyłem następujący układ. Alternator i prostownik są z Jawy 350, stabilizator RNA -2 chyba nie, pewnie jakiś uniwersalny… ...
Prostym i tanim kosztem nie bardzo tylko za cenę większego lub mniejszego skomplikowania układu. Najprościej dać kontrolkę i sygnał o przekroczeniu prędkości obrotowej. Bardziej skomplikowane, ale czy możliwe do realizacji rozwiązania to sprzęgło elektromagnetyczne połączone z czujnikiem obrotów rozłączające...
Akumulator Zacznijmy od akumulatora, trzeba sprawdzać dość często stan jego naładowania, w motocyklach są małe akumulatorki w porównaniu do samochodowych. Maja średnio od 10 do 14 Ah pojemności i gdy często robimy krótkie trasy i często odpalamy motocykl, to alternator nie zdoła nam naładować akumulatora...
od kilku dni z przerwami borykam się z problemami w mojej sv k1n. jakieś 3tyg temu wybrałem się na wycieczkę na mazury i niestety w drodze powrotnej motocykl odmówił posłuszeństwa- padł akumulator. ok, akumulator wymieniony, ładowanie sprawdzone i w normie, ale coś mnie jeszcze tknęło żeby posprawdzać...
Cześć, Odpowiem zbiorczo :) Dziękuję Wam za sugestie i opinie. Szczególnie cenne są dla mnie i zapewne dla innych czytelników Wasze rady bazujące na osobistym doświadczeniu i wiedzy. Odnośnie LiFePO4 - słyszałem, że można je bezpiecznie naładować do 4.2 V, ale to nie ma żadnego sensu, bo między...
A po co ci to w motocyklu? Co ty masz tam pozakładane, że potrzebujesz aż tyle prądu? A z tego, co wiem, to alternatory tego typu są nadal montowane w tych motocyklach. Są nawet ich japońskie wersje. Poszukaj też na motobazarach i popytaj na forach o tego typu sprzętach.
Witam, Nie wiedziałem gdzie dokładnie umieścić temat więc pisze go tutaj. Jeżeli nie tafiłem z góry przepraszam. Moje cb radio ALAN42 (ręczniak) ma problem z motocyklem. Wszystko działa super, jeżeli motocykl jest wyłączony, jednak po przekręceniu stacyjki czy po zapaleniu silnika znacznie wzrasta...
Kombinujesz całkiem ciekawie ale niestety zupełnie źle. Instalacja jak jest na 12V to musi być na 12V a nie na 24V. Żarówki + cewka zapłonowa + radio +inne urządzenia na 12V --pójdą z dymem. A tak na marginesie to cewka zapłonowa nie ładuje akumulatora tylko prądnica lub alternator. Jedynym rozwiązaniem...
Witam Opisany przez Konrad324 schemat mało, że jest z błędami to nie nadaje się do tzw. magneta, czyli alternatora ze wzbudzeniem od magnesów stałych! Idę o zakład, że napięcia na wysokich obrotach i bez obciążenia (np. żarówkami) mocno przekraczają opisywane 30V. A nawet 30V napięcia zmiennego po...
Dzień dobry, Mam taki alternator Magneti Marelli 14V 60A: Pomyślnie przetestowano go przez podłączenie (B + i B-) do akumulatora (B101 / B102), a także (D +) do akumulatora (B101 / B102) przez te 2 rezystory (R101 i R102). Gdy alternator przyspiesza, dioda D102 świeci ładnie, a alternator...
Na schemacie diody D5, D6, D7 mają być odwrotnie. Alternator 500W to bardzo dużo, więc nie ma co się dziwić że się palą. Typowo w motocyklach stosuje się alternatory o mocy około 350W. Z tego względu jakoś nie widzę aby samoróbka wytrzymała takie obciążenia. Po pierwsze potrzebny jest mostek trójfazowy...
Alien co ty za rady dajesz??? Tam jest prądnica prądu stałego 6V/60W jeśli dobrze pamiętam. Mostek stosuje się do alternatora z mz etz. A i tu, i tam regulator jest niezbędny. I trzeba tam coś jeszcze robić... W sklepie z częściami do motocykli kupisz gotowy elektroniczny regulator do danego motocykla....
alternator od cz 350 po 1987 były już 12V, po prostu przekładka alternatora, prostownika, reglerka i wszystkich żarówek. Zapłon to już sam założysz jaki zechcesz
Chciałbym zamontować sobie lampę w motocyklu typu CROSS. Motocykl nie ma klasycznego alternatora czy prądnicy dającego 12 Volt i regulatora napięcia. Ma zespół kilku niedużych cewek które wytwarzają od 30-40 Volt w zależności od obrotów silnika. Jest to zasilanie modułu zapłonowego (rodzaj procesora...
Witam. Posiadam alternator do motocykla Kawasaki GPX 750. Zainstalowałem ten alternator w moim Junaku. Niestety mam ciągle problemy z ładowaniem. Szukałem informacji na temat regulatora napięcia zastosowanego w tym alternatorze ale nic nie znalazłem. Regulator ma oznaczenie 1J18. Będę bardzo wdzięczny...
Witam chciałbym zrobić ojcu taki mały wskaźnik do motocykla coś takiego jak to: Układ wydaje się banalnie prosty, wiem, że cena nie jest wysoka, ale podłączyć coś gotowego to nie to samo co to coś zrobić. Główne założenie jest takie, że zapala się jakaś kontrolka po odpaleniu motocykla pokazująca,...
Mam problem padł mi regulator w motocyklu i zamiast kupować nowego może dałoby radę zmajstrować jakiś własnej roboty? Motocykl posiada alternator o mocy 230W Akumulator jest na 12V i pojemność 11Ah Jeżeli macie jakieś schematy to bardzo bym o nie prosił a jak nie to pomóżcie mi go zaprojektować
Wykonanie super, wielki szacun dla konstruktora:] sam miałem taki pomysł wykonania motocykla na bazie 126p, przerobiłem już skrzynie aby "odwrócić" obroty na niej, mam też koła i przednie zawieszenie od zzr 1100, jedyna rada taka ode mnie to zdemontuj to całe chłodzenie znaczy obudowy i zrób osłone na...
A w motocyklu masa/rama motocykla nie może być odpowiednikiem przewodu neutralnego ? Jest to punkt wspólny generatora w układzie gwiazdy. Bzdura. W motocyklach z alternatorem 3~ środek gwiazdy nie jest nigdy połączony z masą pojazdu. Więcej - jeśli uzwojenie ma połączenie z masą to jest uszkodzone....
Dlatego od końca lat '70 takiego prymitywnego rozwiązania dostosowywania wydajności alternatora do obciążenia się nie stosuje. Włączysz jeszcze jedną żarówkę - nic nie widzisz. Przepali się jedna z nich - przepalają się wszystkie. W PRL pierwszy regulator napięcia zastosowano w Motorydwanie (12V - pod...
Alternator w vfr to była bolączka. Uszkadzał się stojan - dostawał zwarć wewnętrznych i powodowało to regularne uszkadzanie regulatorów napięcia. Znajomy podstawił tak trzy lub cztery regulatory, zanim zdecydował się na wymianę stojana. Nie, ten model nie ładuje tylko na niskich obrotach, bo byłoby...
Przekaźnik ten zowie się przekaźnikiem lampki kontrolnej ładowania. I ma inne parametry pracy, niż standardowe przekaźniki samochodowe. Przekaźnik taki, współpracujący z alternatorami sześciodiodowymi znaleźć można w starych dużych fiatach, żukach i innych pojazdach z tego okresu. Zdaje się, że motocykl...
Dziękuję a odpowiedź. Udało się. Podłączyłem.':D' Alternator z Tico, regulator napięcia ma wbudowany więc odpada kilka kabli. Tak jak pisałem wcześniej, główny prądowy podłączyłem pod akumulator. Poszukałem dobrze i na alternatorze znalazłem naklejkę z oznaczeniem wyjść kostki alternatora, które zgadzało...
Do czego są podłaczone szczotki w alternatorze Chce zrobić alternator wlasnej produkcji ze starego wirnika i uzwojenia od MZ , Jakie napiecie i skąd mam podać na szczotki, podłaczajac ten alternator do innego motocykla z akumulatorem. Jedna na pewno do masy a druga????????? temat przeniesiono...
Mam taki pomyślik. W motocyklu o małej pojemności bez większych problemów można na wale zamontować alternator. Propozycja moja polega na tym by na wirnik podać maksymalny prąd jego pracy, na stojan natomias(po ominięciu diód prostowniczych) podać odpowiedniej częstotlilwości i we właściwej fazie prąd...
Witam mam taki maly problem do rozwiazania, chciał bym zrobic w swoim motocyklu (KTM 125 SX) oświetlenie, jednak to nie takie proste bo nie mam prądnic i zadnej elektryki w nim, nie wiem czy rozwiazaniem moze byc jakis specjalny alternator czy adapter, szukalem na forum ale zadnego podobnego tematu...
Witam Na początku przepraszam jeśli już ten temat zaistniał wcześniej ale jest chyba jakiś problem z bazą forum i wyszukiwarka nie działa :/ Posiadam motocykl klasy enduro Husqvarna WR 250 rok 2004 w którym brakuje regulatora napięcia. Ze schematu elektrycznego pojazdu widzę że z regulatora wychodzi...
Witam.Posiadam motocykl marki Honda.Poprzedni właściciel przerobił zestaw wskaźników na białe cyferblaty,co przy oryginalnym podświetleniu mało daje.dodatkowo jest zamontowane podświetlenie zielone lub niebieskie do wyboru przełącznikiem oraz zmiana nasycenia.Niestety przy obrotach biegu jałowego lub...
Witam, mam problem z regulatorem napięcia w wyżej wymienionym w temacie motocyklu, otóż od pewnego czasu zaczął on przeładowywać akumulator pojawiło się ładowanie na wolnych powyżej 14 V i po lekkim przygazowaniu skoczyło do 20 V !, zmierzyłem prąd na 3 fazach alternatora jest jednakowy, tak wiec obstawiony...
Witam. Z potrzeby warsztatowej postanowiłem zbudować prosty tester pracy alternatora, chodzi generalnie o sprawdzenie uzwojeń alternatora pod kątem przebicia do masy, zwarć między zwojowych i symetrii uzwojeń bez konieczności rozbierania silnika. Postanowiłem zbudować obciążenie trójfazowe oparte na...
Widze, ze kolega zrezygnowal z alternatora, ale mimo to musze sie nie zgodzic co do wlasciwosci ruchowych alternatora jako silnika. Wlasnie taki silnik (jesli sterownik jest wykonany tak ja sie nalezy) ma calkiem przyzwoite parametry. A sprawnosc jest nawet wyzsza (przy wiekszych obrotach) niz przy silnikach...
Witam, przełożyłem sobie dziś od innego motoru głowice i cylinder, motor ładnie odpalał, lepiej się zbierał niż na starym komplecie, tylko na wysokich obrotach (na 2,3,4,5 biegu) przerywał jakby brakło mu paliwa.. Chciałem sprawdzić czy także na luzie tak przerywa, odpaliłem, dodałem gazu, wysokie obroty,...
Mam prądnicę w motocyklu. 1 faza, samowzbudna, oba końce wyprowadzone z obudowy przewodami, oba niepodpięte do masy, czyli mam pewną dowolność w konstruowaniu modułu regulatora-prostownika. Sam regulator myślę zrobić w klasycznym układzie - jedna połówka przebiegu zwierana tyrystorem po przekroczeniu...
Witam! Sprawa wygląda tak. Chodzi o motocykl GSXr 600. I jego alternator. Ktoś nie dokręcił alternatora do dekla i się wszystkie kable pourywały. A moje pytanie brzmi, jak to podłączyć wszystko z powrotem, ma to jakieś znaczenie który z którym połączę? Na alternatorze jest 18 cewek. Są 3 zółte przewody,...
Witam. mam następujący problem który nie dotyczy auta a motocykla Honda Cb650. ktoś wymodził sobie ładowanie i na wzbudzenie puścił 14V prosto z instalacji... na szczęście nie zdążyła sie spalić.. lekko przypalić. w każdym razie brak ładowania , rozebrałem układ wyczyściłem powierzchnie styku szczotek...
Chłopy ratujta: Do motocykla bez akumulatora i alternatora potrzebuje miec zamontowane czasowo kierunkowskazy 4szt. Wymyslilem sobie ze zasilanie bedzie z pawerbanka poprzez zlacze usb. I teraz kluczowe pytanie: jak to zrobic aby dzialalo lub czy ktos mi taka instalacje zrobi za kase? Olo z Krakowa.
Można zawsze jeszcze kupić na motobazarze (cykliczne giełdy tylko z gratami do motocykli) altek od jakiegoś japończyka (motocykla) i z nim próbować. Tylko regulatory napięcia bywają okrutnie drogie. Wydaje mi się też, że dobrze byłoby nadać temu alternatorowi jak największy promień. Bo wzrośnie prędkość...
W japońskich motocyklach wirniki alternatorów są często zanurzone w gorącym oleju silnikowym. Więc ta emalia wytrzymuje sporo. Prędkość obrotowa wirnika ma też pewnie znaczenie przy generowaniu takich ilości prądu z alternatora.
Może i przegrałeś, ale tłumaczenia kolegów pokrętne. Tym bardziej, że załapał się nawet silnik samowzbudny. Moim skromnym zdaniem samowzbudny oznacza wytwarzający energię elektryczną bez potrzeby zasilenia elektrycznego z zewnątrz, czyli z instalacji. A może to nastąpić przez wykorzystanie magnetyzmu...
To nie jest alternator jak w samochodzie-to magneto-bez diod i wirnika tylko z wirującym kołem magnesowym a wiec czy w tym przypadku konieczny jest demontaż? Swoja droga, dziękuje Jedrek za ciekawy sposób diagnozy zwykłego alternatora, to tez mi się może przydać. Mam tez pytanie odnośnie dopasowania...
Motocyklowy - Jawa TS, MZ ETZ. Jednakże obawiam się że przeróbka mechaniczna kolegę przerośnie. A co do alternatorów - potocznie określa się tak trójfazową prądnicę synchroniczną zintegrowaną w jednej obudowie z układem prostowniczym, nie ma znaczenia czy to obco (alternatory samochodowe) czy samowzbudną...
Chwila, to w końcu uzwojenia nie wytrzymały tego. Posiadam jeszcze oryginalny alternator który fabrycznie miał 2x 1mm i po tylu latach przestał działać ale to z powodu rozwarstwienia się rdzenia i przebicia fazy na niego. Poza przebiciem na uzwojeniach śladu niema przegrzania, mostek tamten ciągle jest...
Tak akumulator to kwasówka. Myślałem też o ogniwach słonecznych ale wydawało mi się to drogie i ogniwa te nie działają przecież o zmroku, a najczęściej będe potrzebował podładować akumulator wieczorami. Myślałem też o drugim jego zastosowaniu jako rozruch w okresie zimowym samochodu. Alternator będzie...
Witam, Potrzebuję zamontować odłącznik akumulatora w pojeździe wyposażonym w silnik z motocykla Honda CBR 600RR (08r.). Odłączenie aku musi powodować wyłączenie silnika . W związku z tym mam pytanie jak podłączyć alternator ? Czy jeżeli będzie on połączony przed odłącznikiem, to silnik zgaśnie...
Jak wszyscy użytkownicy starych motocykli wiedzą instalacja elektryczna potrafi napsuć krwi ,więc założenie alternatora ma sens . Ważne jest żeby nie psuć sprzętu! to tak jak z oponami , fajnie wygląda motocykl na oponach z epoki , ale na drodze (szczególnie mokrej ) już fajnie nie jest . Do ts 150...
Tyle bym wymyślił, nie jestem z serii leniwych :P Motocykl to caffe racer więc nie ma schowków. Wszystko z niego zdjęli. Silnik, rama,siedzenie bezpośrednie na ramie, zbiornik, lampa h4 mini mieści się tylko żarówka. Muszę mieć coś odpornego na warunki, mam trochę miejsca pod zbiornikiem ale nie jest...
Jak to mawiają " twój cyrk, twoje małpy " więc czyń jak uważasz. Napisałem tak ponieważ całkiem niedawno w miejsce regulatora liniowego zastosowałem przetwornicę z układem LM 2596 ( nie będę czynił reklamy) i mam puki co pewne zasilanie do 2 A a nawet więcej. Niestety ta ponoć pracuje do 40 V DC ( u...
Może ktoś z forumowiczów miał podobny problem, lub chciałby coś doradzić? Zastanawiam się jak bezpiecznie wyciągnąć alternator w motocyklu Yamaha MT-09. Dekiel alternatora mam już wyciągnięty. Śrubę kontrującą również mam odkręconą. Potrzebuję również zdjąć koło magnesowe. Czy może użyć w tym celu...
Dzieki za podpowiedz , a moze orientujesz sie czy to jest łatwo dostepne w sklepach z czesciami samochodowymi, a jesli nie to gdzie to najlepiej wszystko kupic przeczesałem allegro ale nie ma takich fajnych wynalazków :) ile to mniejwiecej powinno kosztować zeby bardzo nie przepłacić???? znalazłem...
jeśli chodzi o alternator z malucha to raczej przerost formy nad treścią, potrzebowałbyś trójfazowego falownika o mocy koło 500 w żeby sie toto zakręciło a nie wiem czy mocy wystarczy. Ja zawalczyłbym o rozrusznik z motocykla wraz ze sprzęgłem jednokierunkowym... Dodano po 57 choć dobrze wyregulowany...
Rozepnij uzwojenia i mierz je pojedynczo. niestety miernikiem nie zmierzysz tak małej oporności. Wartość mierzona jest mniejsza niż wielkość błędu miernika. Tu mógłby pomóc tylko dokładny mostek pomiarowy. Uzwojenia mogą nie mieć przebić do masy ale mogą mieć zwarcia między zwojowe (dość częste w starszych...
chcialbym to zastosowac w motocyklu, wlasnie dlatego chodzi o to zeby mial male gabaryty i stad pomysl zeby przerobic jakis silnik na alternator (chce przerobic instalacje na 12 v a jednoczesnie zachowac orginalnosc ( wizualna) motocykla). kiedys rozmawialwm z pewnym czlowiekiem i mowil ze jest taka...
Mam taka prądnice w motocyklu(mz) i by odpalic moto musze miec akumulator. Gdyby nie było potrzebne wzbudzenie motocykl odpali bez aku. Samowzbudzenie nastepuje dopiero od ok 1200 obrotów wiec za pomoca kopki bez aku odpalic nie da rady.
Wydaje mi się, że to twoje cudo pracuje zanurzone w oleju. Źle-olej dochodzi do pierścienia i tworzy się film olejowy i szczotka traci kontakt. z całym szacunkiem ale ja nie o tym, jak już powiedziałem pod względem czysto technicznym rozwiązanie jest prawidłowe i fakt pracuje w oleju, ale wg mojej...
Sądząc po wsporniku, to robi to w jakiejś maszynie, czy motocyklu, jako przeszczep. Co jest nie tak z tym alternatorem? Bo jeśli da się to wyregulować, to może warto się rozglądnąć za czymś typowym? Regulator będzie pod deklem z tyłu. Trzeba rozkręcić i zajrzeć. Wrzuć zdjęcie.
Kolego kilogram Cu nawojowego to ok 65zł , a gdzie lakier, szkłoflex, praca? Przeważnie palą się wysilone alternatory ponad 100A a tam wchodzi dużo materiału. Opłaca się przewijać osobliwe jednostki zwłaszcza maszyn budowlanych, ciężarówek, motocykli bo ceny używanych zaczynają się powyżej 1kPLN.
Alternatory tego typu stosowane były również w modelach Bandit 1200, GSXF i pewnie innych również starszych rocznikowo. Obserwowałem pracę kilkunastu motocykli z takim alternatorem i nie zauważyłem żeby oświetlenie przygasało na wolnych. Nie do końca więc wydaje mi się to normalne że na 3 sprawdzanych...
Witam. Alternator od tica z wbudowanym regulatorem napięcia, są tam trzy wyjścia, jedno grube wkręcane i dwa wciskane L, IG. Jak to podłączyć, żeby ładowało mi aku? Co kombinujesz ? Jakaś lampa robocza , akumulator + rozrusznik . Może wystarczy altek z jawy lub innego motocykla który wsadzisz na...
Proponuję sprzedawać ten palec elektrowniom. :D Nie wiem co to znaczy: Pomiarów alter. pod obciążeniem nie robiłem. Rozumiem że powinno być podobne jak na biegu jałowym? Dalej nie rozumiesz zasady działania. regulatora :cry: Analizując schemat i dostarczone informacje są następujące możliwości: 1....
Czy dodanie złącza 0,4v nie spowoduje zablokowanie alternatora o -0,4v od nominalnego napięcia? chodzi o alternator motocykla.
To nie ma znaczenia, mam gotowe rozwiązanie pod ręką :), mam też akcesoryjne, ale chodzi mi o to, aby poruszać się bez magneta, które obciąża wał o 1,5kg. W grę wchodzi alternator sportowy (bardzo drogi) lub jazda bez alternatora (co uskuteczniam teraz), niestety przy obecnych niskich temperaturach...
Nie znam się na regulatorach samochodowych, ale ze schematu jaki kiedyś widziałem, wynika, że nadmiar energii z akumulatora jest zwierany do masy. Taki "shunt regulator" po angielsku. Nie z akumulatora a z alternatora jest zwierany do masy. Takie regulatory są popularne w motocyklach, gdzie są...
cześć Motocykl nie ładuje akumulatora. Wymieniony regulator, alternator sprawdzone cewki na opór ,zwarcie do masy ,oraz szczotki przejście jest . Po odpaleniu motocykla alternator się nie wzbudza nie ma żadnego napięcia na wyjściu cewek 1,2,3 . Alternator jest starego typu z cewką wzbudzającą...
Proszę o pomoc bo już mi ręce opadają... Suzuki DR600 z 1987r. nie ma iskry, a zaczęło się tak... Motocykl jak miał dobry humor to zapalił, a potem gasł w niespodziewanym momencie. Okazało się, że miał pęknięty przewód zasilający moduł zapłonowy bezpośrednio na statorze, pęknięcie było widoczne...
Po roku użytkowania padł mi nowy akumulator 12v 14ah więc zacząłem dokonywać pomiaru napięcia jakie wychodzi z alternatora 3-fazowego oraz na wyjściu regulatora napięcia w obawie że motocykl sam go dobił poprzez niedoładowywanie... Pomiar przedstawia się następująco (napięcie alternatora mierzone każdy...
Witam. Mam pytanie, jak podłączyć regulator napięcia od ciągnika Władymiriec do alternatora motocykla Dniepr G424 aby to działało? Podsyłam schemat z oryginalnym regulatorem oraz zdjęcie regulatora od ciągnika. Z góry dziękuję za pomoc.
Przygarnę uszkodzony alternator od motocykla GL1100/ GL1200. Jeżeli ktoś takowy posiada i jest mu zbędny, to może byłby skłonny go oddać. Jezeli post zamieściłem w nieodpownim dziale, bardzo proszę admina o przeniesienie do odpowiedniego.
Uszkodzony masz regulator napięcia, w japońskich motocyklach regulacja odbywa się najczęściej nie przez wzbudzenie lecz bezpośrednią regulację napięcia wyjściowego alternatora. Regulator napięcia to dość duża kostka do której wchodzą trzy fazy z alternatora i wychodzi wyregulowane napięcie stałe 14V....
są tam dwa uzwojenia jedno 440Ω (wczesniej napisalem 110 pomylilem sie i zmienilem) odzielne do zapłonu (bez akumulatora mozna normanie jezdzić bez swiatel a z akumulatorem na światłach tylko nie ma ładowania akumulatora)- przepraszam za pomyłke a to drugie 55Ω to do ładowania chce...
Pomiary uzwojen faktycznie na niewiele sie zdaja- wiem tylko ze uzwojenia sa cale. Wszystkie maja ta sama rezystancje. Tak sie sklada,ze napiecie zmienne jakie wychodzi z poszczegolnych faz(miedzyfazowe) przy 4000obr/min.ma na wszystkich wartosc dokladnie taka sama,czyli ok. 68-70V,oczywiscie zmiennego....
tak jest z 50 ale one byly naprawiane jak badz niestety takie badziewie mozna spotkac w takich instalacjach ze mozna sie za leb chwycic. ja nszczescie w mojej gazeli mam instalacje prosta jak budowa cepa alternator prostownik przelaczniki i tyle nawet jak by komus bardzo zalezalo to nic nie spierr Moze...
Ze schematu wynika, że ten regulator dostarcza jedynie napięcia dla zegarów (jakieś napięcie referencyjne), by nie zakłamywały wskazań. Za niezapalanie motocykla nie odpowiada żaden regulator, ani ten "średniowoltowy" , ani alternatora. Moduł zapłonowy ma własne cewki zasilające. Jedyne połączenie z...
Palnik xenonowy osiąga swoje parametry pracy 1 do 3 sekund od załączenia. Dlatego też nie nadaje się na światłą długie, które są używane także do "błyskania" światłami. Nie wpływa też na niego dobrze częste wyłączanie i załączanie. Dlatego też stosuje się mechaniczne metody przełączania rodzaju światła....
powiedzcie lepiej mi dlaczego przy sprawdzaniu voltomierzem przewodów, które dochodzą do regulatora jest -12V, a jak zamienię przewody + na - to pokazuje +12V A powiedz jak Ty to mierzysz ? z odłączonym akumulatorem i regulatorem ? i na jakich obrotach silnika ? moze mierzysz tylko akumulator skoro...
(at)goldwinger - Nie rozumiem jak drut-mostek? Samego alternatora niema, ale powiedziałem alternator zeby było wiadomo, ze prąd wychodzi zmienny i zmierzyłem go miernikiem.
Witam Mam problem :) Mam junaka z instalacja 12 V alternator od fiata 127 i wiadomo akumulator około 10 Ah - jak ofachowo ograniczyć prąd żeby nie gotowało elektrolitu w aku. teraz własnie chce kupic nowy aku bo kazdy nie wytrzymuje jednego sezonu i chce kupic tak okolo 12 Ah 12V. Mysłałem sprawe...
W warszawie na terenie fortu mokotów jest gość- robi przewijanie motocyklowych tematów i robi to dobrze. Natomiast R6 to zupełnie inny regler i alternator niż secca, Mimo to pamiętaj że w żadnym układzie alternator- regulator nie wolno odłączać akumulatora, do sprawdzania ładowania służy amperomierz!...
To alternator ze stałym kołem magnesowym, czyli duże trójfazowe dynamo. W tych rozwiązaniach stosuje sie zespolone prostowniki regulatory, gzie regulacja odbywa się najczęściej na tyrystorach zwieranych do masy. I jakbyście tyle nie filozofowali, tylko użyli wyszukiwarki i odrobinę głowy, to w kilka...
Przecież do tego wystarczy jeden przekaźnik i jedna dioda. Układ po włączeniu zapłonu czeka na rozruch silnika . Jeśli silnik zapali i kontrolka alternatora zgaśnie zapalą się światła. Układ wyłączy światła dopiero po wyłączeniu klucza stacyjki a nie przypadkowym zgaśnięciu silnika. Stosuje...
Witam piszę w samochodach ponieważ nie udało mi się znaleźć konkretnie odnośnika do motocykli. Mój problem polega na ładowaniu, a właściwie jego braku w motocyklu etz 250, nie jest to konkretnie ten motocykl, ale złożony gokart z silnikiem i okrojoną instalacją z motocykla etz 250. W załącznikach dodaje...
Można podłączyc kabel z iskrownika do cewki zapłonowej i odpala.Można to zrobic w wsk 175,jawa 350 itd Co do tego to się nie zgodzę, akumulator jest potrzebny do wzbudzenia alternatora chyba że w wersji 6v jest prądnica ale w to wątpie
A to jest prądnica, czy już alternator. Na ile pamiętam tam były prądnice. Jak byś miał dobry regulator, i prawidłowo podłączony to wszystko byłoby jak należy.
Witam, jestem szczęśliwym posiadaczem motocykla Mińsk, właśnie niedawno padło mi w nim całe ładowanie akumulatora, wysiadł moduł stabilizujący napięcie, co się okazało jest on praktycznie już nieosiągalny. W związku z tym chciałbym przerobić instalację w taki sposób aby cały prąd z prądnicy szedł na...
Dziękuje za szybką odpowiedź. Co do diody transil - znalazłem na napięcia 6,8 - 12 - 15V. Czyli - 12V odpada, bo rozumiem, że zaczęła by przewodzić napięcie alternatora >14V. 15V - to wydaje się być chyba najlepsza. Są wersje 1 i 2 kierunkowe...która była by lepsza do motocykla? Moim zdaniem 2 kierunkowa...
Witam.Zmieniłem motocykl i problem zniknąl.Ale kiedyś między czasie zbudowałem taki stabilizator i działał.Alternator miał 180W i napiecie wachało się od 12-20V czyli układ i tak musiał być mocniejszy,Zastosowałem stabilizator UL7815,mostek trójfazowy i 3XTIP 36C.Układ działał wyśmienicie. Temat zamykam.
Jeżeli chodzi o te uwagi powyżej - to tłumaczone jest to następująco: - zapięcie bieguna ujemnego na silnik skraca drogę prądu do rozrusznika - Po odpaleniu silnika "padniętego" kable powinny być kilka minut pozostawione. Zabezpiecza to przed powstaniem "piku" napięcia w instalacji samochodu w momencie...
sebosss - hondy VFR miały jedną przykrą przypadłość - alternatory w nich dostawały zwarć międzyzwojowych i wtedy każdy regulator palił się w nich, jak suche siano. To standardowa usterka w nich. Przećwiczyłem to w dwóch egzemplarzach. Uratuje cię w zasadzie tylko wymiana uzwojeń. Chyba, że ktoś ci to...
W moim pojezdzie jest silnik (aktualnie) 600 z fiata 126p. ŻADEN wentylator nie da względnego chłodzenia bez zbytniego obiciążania akumulatora czy układu ładowania. Co z tego, że bedzie dmuchało cokolwiek jak bedzie zbyt mocno obciążony układ ładowania, alternator, itp????? Bilans energetyczny tego...
Myślę że to będzie alternator. Ale akumulator ile ma volt?. Bo jeśli 12 to norma że alternator ładuje z większą mocą i właśnie 14v to prawidłowe...
Czy instalacja odpowiada temu schematowi? Porównując do schematu innej wersji można wywnioskować tyle, że Suzuki zupełnie skopała sprawę ładowania. Alternator z regulatorem trójfazowym nie może pracować bez akumulatora, ze względu na uproszczoną budowę układu regulacji napięcia, akumulator tutaj stabilizuje...
Próbuję zrobić regulator wentylatora chłodnicy do motocykla sportowego. Cała instalacja sprowadza się do modułu cdi i wentylatora. Obydwa urządzenia są zasilane z alternatora jednak cdi bezpośrednio a wentylator przez regulator, który się spalił. Alternator jest samowzbudny (koło magnesowe). Chyba...
Jak był sprawdzony akumulator? Czy akumulator jest także rozładowywany kiedy motocykl jest nieużywany? Jakiej mocy jest tam alternator? Dobrze by było, byś wpiął/wpięła sobie w obwód amperomierz i obserwował/a jego wskazania. Dobrze byłoby też byś zmierzył/a prąd, jaki pobiera wentylator. Jak bardzo...
Jakie są napięcia międzyfazowe alternatora bez oraz z obciążeniem żarówkami 230V? Info, że żarówki świeciły, jest za mało dokładne. Z jakich diod zrobiłeś mostek? Podaj typ. Zenerki mają mieć ANODĘ dołączoną do bramki. Sprawdź jeszcze raz układ połączeń. Nie sugeruj się paskami na obudowie tylko sprawdź...
Miedzy fazami napięcie powinno osiągać około 75V przy 5000obr/min. Każdy model motocykla ma inne parametry (czasami się to powtarza w różnych modelach). W KAŻDYM manualu do dsnego modelu jest zawsze opis jak zdiagnozować usterkę, tzn. jak sprawdzić alternator i regulator.
Witam, przezwojenie tej prądniczki możliwe ale upierdliwe bo coraz mniej tego typu fachmanow i jeszcze policzyć trzeba uzwojenia, Ural ma taką konstrukcje że pewnie da sie załozyć alternator od yamachy np. FZR 1000, też napedza go kolo zębate i kształt bardzo podobny, pewnie jakies przeróbki mech będą...
Z twojego opisu wnioskuje że na 95% masz uszkodzony regulator napięcia, na twoim miejscu poszukałbym oryginału albo zamiennika przeznaczonego do tego alternatora, regulator przeważnie projektowany jest pod dedykowany alternator o określonych parametrach. Za wysokie napięcie doprowadziło do uszkodzenia...
Ze zdjęcia wynika że w tym silniku alternator pracuje w oleju. Świadczy o tym oring uszczelniający pokrywkę. Nic więc dziwnego ze widzisz olej, wszystko jest ok. Stosuj na wymianę tylko olej motocyklowy do 4T z normą JASO MA. Lepkość w/g SAE 10W40 lub 10W50.
Ręce mi opadają Mi też. Bo nie robisz nic po kolei i tak jak powinno być zrobione. 1. Akumulator przemierzony? Pod obciążeniem też? Co to za akumulator? "Kwasiak"? Sprawdziłeś, czy któraś cela nie padła? Klemy sprawdziłeś? 2. Co się dzieje na akumulatorze podczas rozruchu? Co się dzieje na stacyjce...
Jaki rodzaj alternatora i regulatora napięcia został tam zastosowany?
Właśnie na napięcie ładowania i alternator zwróciło mi uwagę parę osób , przepraszam za drążenie tematu,może nie jestem specjalistą ale wydaje mi się że brak ładowania objawił by się rozładowanym akumulatorem i brakiem możliwości odpalenia motoru a w moim przypadku motor stracił napięcie podczas jazdy...
no widzisz, jak już wspominałem ekspertem w sprawach elektrycznych nie jestem i można powiedzieć mam braki w wiedzy. poszukam tego przekaźnika z kostką bo "gdzieś podobno jest" zanim wydam kolejną kasę. rozumiem że gotowiec który pełniłby daną funkcję to może być np:? ewentualnie tak...
A po podlaniu benzyny pod świecę zapali z rozrusznika? Jeśli tak, to może być problem z zaworem membranowym lub uszczelniaczami wału. Masz dostęp do lampy stroboskopowej? Możesz sprawdzić po wykręceniu zaślepki na alternatorze co się dzieje z zapłonem przy rozruchu i na wolnych obrotach. Może być...
Nie porównuj prądnicy do alternatora! To maszyny elektryczne o całkowicie odmiennych charakterystykach. Że przy prądnicy brakować będzie prądu, to normalne, ale alternator po wzbudzeniu będzie już oddawać energię. Co do pakietu, to tak, jak napisałem - musisz się dowiedzieć, czy te akumulatory zniosą...
Bartek powiem tak, ja wiem ten Alarm nie pobiera mało prądu ale ci powiem tak, że moja CZ ładowanie ma naprawdę zaje... bo instalacja w niej jest oparta o alternator, i dołączam wspomniane wcześniej fotki tego alarmu. W tym Alarmie jest jeszcze jedna kostka która będzie na jednym ze zdjęć do niej są...
Nie robiłem "dla klienta" a mój sprzęt sobie może wyglądać nieco "chartkorowo". Alternator z Daihatsu Charade, Suzuki Swift i podobnych. Najmniejszy w nich montowany ma prąd maks. 34A i wielkość dużego jabłka. Tak to wyglądało zaraz po wyspawaniu ramy dla testów, bez osłony altka. Ten motocykl często...
Rozumiem że nie ma tam alternatora ze wzbudzeniem zewnętrznym tylko magneto? Ja zrobiłem do skutera mostek na diodach schotkiego (od zasilaczy komputerowych) i scalony stabilizator napięcia 12V podparty w 4- erma diodami i tranzystor mocy. Układ ładuje aku 12V do napięcia ok 14.4V. Zasilanie modułu...
Ale kombinujesz. Prąd przemienny, jest szczególnym rodzajem prądu zmiennego! Określenie "przemienny" jest zarezerwowane dla przebiegu sinusoidalnego i częstotliwości 50 Hz Mnie uczono zgodnie z [url=ąd_przemienny]Wikipedią, czyli prąd przemienny to taki w którym następuje zmiana biegunowości w okresie. Alternator...
A nadaje się to do diesla? Orientuje się ktoś czy sygnał z 'W' alternatora będzie wystarczający do działania obrotomierza? P.S. projekt super, na pewno się przyda :)
Nie, to nie to samo. CZ 350 ma 6V instalacje opartą na prądnicy, jak się nie mylę prądu stałego. Inne napięcia i natężenia w instalacji. U mnie jest fabrycznie alternator. Pisałem już wcześniej, wszystko mam fabryczne. Panowie, to schemat do "pierwszej generacji" TSki. Tam rzeczywiście była żaróweczka...
Zamontowałem cały złożony układ z kołem magnesowym i elektroniką czyli inaczej alternator. Chodzi tylko o to gdzie wpiąć żarówkę od ładowania
Masz prądnice czy alternator + na masie czy-. Daj foto regulatora.
Witam forumowiczów. Przez zimę postanowiłem zmienić wygląd mojej gsx600f. Dołożyłem do motocykla przedni reflektor "made in china" na żarówkę h4. Pracę przez zimę przebiegały pomyślnie. Nowa lampa, nowe kierunkowskazy oraz odnowiony lakier. Pierwsze problemy zaczęły się pojawiać przy pierwszym...
Rosjanin przerabia prądnicę G414 na alternator. Wypowie się na ten ktoś kto czai więcej ? Może to działać? W teorii może działać, nieco deprymuje brak pokazanego testu mimo zestawionego stanowiska testowego. Nadto autor pomysłu nie wpadł na to ze uzwoić może też więcej żłobków (czyli dołożyć jeszcze...
Witam ponownie, przedstawiam problem bo z taką sytuacją spotykam się pierwszy raz, w motocyklach taka naprawa przebiega bez problemowo, ale po oczyszczeniu zafajdanych przewodów i założeniu porządnych okularów wyjście z prądnicy są 3 żółte i 1 brązowy podłączony do masy, żółte między fazowo ja pisałem...
Tak samo na zapalonym jak wcisnę przycisk rozrusznika to nie słychać żeby się kręcił Brawo! Jeszcze cały ten rozrusznik ? :cry: Prawdopodobnie przebite diody w regulatorze napięcia i oberwana masa akumulatora. W takim przypadku bez pracy silnika obwód zamyka się przez zwarte diody i uzwojenie alternatora...
Z kolei akumulatory LiIon wymagają bardzo dokładnej kontroli napięcia +/-50mV na celę, jak to chcesz pogodzić? chcę zastosować taki układ: Napięcie z alternatora to jakieś 14V, przy 3 ogniwach liion do ładowania potrzebne jest 12,6v, więc mogę zbić prąd i napięcie rezystorej (1,4V...
Halogeny led maja 10W A instalacja 12v 2x10w = 20W 20W / 12v = 1,66 Ampera Bezpiecznik orginalny 2A będzie za mały ??? Tak :!: pozycyjne włączają się automatycznie i są na bezpieczniki 7.5A . Podczas pracy alternator utrzymuje napięcie w granicach 14V. Większe napięcie = większy prąd....
Chłopaki to jakiś dzieciak z podstawówki, czekałem aż napisze że zamontuje jeszcze alternator i będzie ładował te akumulatory podczas jazdy
No to zrób na przekaźniku. To wprawdzie dodatkowy odbiornik prawie 1W ale działa tylko wtedy gdy świecą mijania lub drogowe bo tylko wtedy rozłącza drl. Masz poglądowy rysunek na szybko. Potrzebny Ci przekaźnik samochodowy ale musi mieć konektor (centralny) 87A to ważne. Czasem jest tam...
Akurat że buduje auta do Motorsportu mogę powiedzieć że czasami alternator 150A to za mało, w moim prywatnym projekcie na zawody driftu mam alternator 220A w najgorszej chwili ciągnę jakieś 210A ale wszystko jest elektryczne w tym aucie , w tym 5 wiatraków i 3 pompy paliwa
witam. Chcialbym wykorzystac alternator w moim motocyklu takrze jako rozrusznik. Alternator jest zamontowany bezposrednio na wale korbowym silnika. Chodzi mi o takie cos zeby podczas rozruchu zasilic alternator z akumulatora ( jakas przetwornica do zamiany z - na ~) , a po uruchomieniu silnika alternator...
Witam. W japonskich motocyklach stosuje się prądnice pradu zmiennego trójfazowe. Uzwojenie może byc polaczone w gwiazde lub trójkat. Na wyjsciu jest okolo 40 V między fazami. Wszystkie fazy wchodza do prostownika z ograniczony napięciem wyjsciowym. Na wyjsciu jest okolo 14,4V prądu stałego który ładuje...
Elektrit - jeszcze nie wiem czy to będzie działało, zanim złożę falownik to trochę potrwa, ale user romoo się chwalił, że taka konfiguracja w motocyklu zadziałała Lecho1 - myślę, że brak odpowiedzi na pytanie dotyczące oddawanej mocy podyktowany jest złożonością problemu sprawności. Składa się na...
Czy chodzi o motorower czy też czołg? A jeśli chodzi o kontrolkę hamulca to jaką i którego? Generalnie to wygląda na marnę p;ołączenia. Ale szczegóły to już zależą od rozwiązania układu. Albo zasilanie czyli + albo masa czyli minus znajduje drogę zastępczą. A panowie Kirchoff i Ohm zadbali iz powstają...
Witam Mam taki alternator w motocyklu: Wychodzą z niego tylko dwa kable! Napięcie na nich to od 40 do 70 kilku V, może więcej, ale racze jw normie. Problem jest z dostaniem odpowiedniego regulatora do tej konstrukcji. Więc pytanie, czy da radę wyprostować prąd, potem ustabilizować go do 12V?...
Aha, dokladnie tak jak kolo magnesowe w motocyklu, tez bez zadnego blokowania, tylko pneumatem.. A takie pytanie, jak duze te drgania napinacza musza byc (najlepiej w mm ;) ) na wolnych obrotach, aby uznac ze to sprzegielko kaputt, a nie "ten typ tak ma" ?
Wielkie dzieki Kolego ,bardzo mi pomogles!!! Uprzedzalem nie znam sie na elektryce . Moj pierwszy motocykl byl to WSK dawno temu idzialal na innej zasadzie . Jeszcze raz wielkie dzieki i pozdrawiam Jan!
A czy lampa HID mogła być tego przyczyną ? Czytałem, że ksenon pobiera mniej prądu od zwykłej H4. Więc skąd ta awaria ? Kilka razy odpaliłem motor przy włączonej lampie. Czy ktoś wie gdzie w tym motocyklu znajduje się alternator i regulator i jak to wymontować.
Witam. Kilka dni temu, ze względu na słabę przednie światło zamontowałem sobie w starym (z 1984 r.) GOLDWINGU 1200 żarówkę xenonową HID. Okazało się, że podczas jazdy rozładowuje mi akumulator. Akumulator rozładował się nawet bez włączonej przedniej lampy. Po pomiarach napięcia okazuje się,...
Poszukaj sprawnej używki oryginalnej, może być od innego motocykla z takim alternatorem, ważne żeby był 4 lub 5-przewodowy
Jak każdy inny silnik spalinowy... I tu się grubo mylisz... Nie widziałeś jeszcze korbowodu, który wyskoczył mocno zdziwiony z karteru? :D Odkręć gaz bez obciążenia w motocyklu bez ogranicznika obrotów w module zapłonowym. Ciekawe co się stanie.
Tyrystora nie można regulować ciągle. Chciałbym przypomnieć, że nie dyskutujemy w kręgu gimbusów.... Po drugie moc alternatora jest w miarę dopasowana do obciążenia i jak powłączany wszystko na motocyklu to regulator praktycznie nie zwiera magneta bo cała moc idzie w odbiorniki Dopasowanie...
Tu może byc problem bo mostek prawdopodobnie jest w tej aluminiowej kostce z postu 20 i chyba nierozbieralny. Mostek pewnie był, ale w starszych wersjach w latach '70. Tutaj jest regulator napięcia "dwufazowy" jaki jest stosowany do dzisiaj w niektórych motorowerach i małych motocyklach. Nie ma...
Witam mam problem z ładowaniem w motocyklu honda cbr600rr pc40 i to poważny. Wymieniłem akumulator wymieniłem regulator wymieniłem stator i nic wszystkie te części zostały sprawdzone i sa dobre a łądowania dalej nie ma. Zrobiłem próbe z pominieciem instalacji motocykla i prosto z regulatora + i - podłączyłem...
Wystarczy mały kwasowy od motocykla. Ale musi byc. Jak uruchamiasz silnik? Korbą,kopką?
Witam Wszystkich Przeszukiwałem forum ale nie znalazłem podobnego przypadku,.. więc pozwoliłem sobie utworzyć ten nowy temat. Jeśli coś podobnego gdzieś było to z góry przepraszam .. Najpierw może krótki opis sytuacyjny a na końcu pytanie do szanownych forumowiczów Mam motocykl, ...
A wiesz jak działa 3F regulator od motocykla ?? Po przekroczeniu pewnego napięcia przywiera uzwojenia ...... Więc jak niby chcesz uzyskać jeszcze 24V ?? To nie działa jak stabilizator liniowy ..... Przetwornica STEP-DOWN jak już proponowano to jedyna opcja :P
Akumulator zasiarcza sie i degraduje bardzo szybko poniżej 11V i tyle. Cała filozofia. Widać to doskonale w autach które nie odpaliły np. na weekend na mrozie i pozostawione na pare dni ulegaja uszkodzeniu , w skrajnych przypadkach zamarzają. I w motocyklach pozostawionych na miesiace zimowe w garażach...
witam problem jest tego typu; chodzi o motocykl marki Honda cx 500 custom mam bardzo słabe ładowanie z alternatora /w który nie ma szczotek/ wychodzą trzy przewody od kilunast małych cewek wzudzanych kołem magnesowym, przewody łączą sie z regulatorem i jak sądzę prostownikiem w jednym urządzeniu;;...
Witam !! Myślę że wcale od tematy nie odbiegamy - tym bardziej że Kol. jakoś " zamilkł " . Akurat tak się składa że znam konstrukcję tych motocykli ( miałem dwa ) . Nie wydaje mi się żeby alternator o tych wymiarach przy obrotach rzędu 4 tyś posiadał zbyt wielką moc . Można zrobić próbę obciążyć odpowiednim...
Alternator będzie ładował normalnie ,tylko nie będzie kontroli.P
Witam, odgrzewam stary wątek, ale może się komuś przyda... Ja bym radził po prostu zaadoptować gotowy układ z innego pojazdu (najłatwiej zapewne z motocykla o podbnych parametrach elektryki itp) - masz już gotowy przerywacz, sterowanie, wszystko - tylko kable i mocowanie przystosować:) Co do samego...
Ma kolega rację, to zmodernizowało by ten alternator. Na razie jednak cieszę się że znów mam ładowanie, poprawiony schemat odciążył stacyjkę i wczoraj już jeździłem. O modyfikacji pomyślę przy następnym demontażu alternatora. Jak spojrzę na rezystor SMD 1,5KΩ który był powodem niesprawności układu...
Witam. Podobny projekt już powstał i działa. właśnie na mimośrodzie. Współpracuje z regulatorem/prostownikiem od współczesnego japońca ( regulator stratny min. 5cio pinowy). Alternator pracuje w trudnych warunkach bo umieszczony w bloku silnika pod pokrywą zaraz za cylindrem ( junak ). Do tej pory podobno...