Panowie w swoim układzie mam takie mikro nieszczelności; że magicy nie mogą tego znaleźć. Byłam u trzech. Jak już trzeci nie znalazł to ja nie... Trzeci nawet w środku patrzał w nagrzewnicy tp itd. Też powiedział, że może być dziura grubości włosa. Nabił mi klime azotem do 25 bar i po jednym dniu uciekło 1.5bar. Się zastanawiam nad tym uszczelniaczem...
A kto teraz używa samego azotu? Teraz to mieszanka z wodorem i czujnik wodoru. Nie występuje naturalnie gaz więc szybko i sprawnie idzie wykrywanie niewielkiej już nieszczelności. A czujniki już są w stanie wykryć pojedyncze cząsteczki.
Do wymiany oring. Koszt kilku zł. Po wymianie znów nabij azotem dla sprawdzenia. Jaki koszt w warsztacie - to zależy od dostępu do tego miejsca. Po demontażu zderzaka powinien być tam dostęp. Myślę że robota ok 100zl. 2 godzinki roboty na podwórku i zrobisz sam.
http://www.ip.simr.pw.edu.pl/str/lab/ins... poczytaj warto może Ci coś pomoże.
kolega napisze coto za auto, podpowiem gdzie szukac.
Ja to proponowałem im odłączyć przewody od agregatu i splita. Zaślepić kruciec przy splicie i puścić azot Zupełnie nie ma powodu, by te przewody odłączać i zaślepiać - splity mają specjalne zawory na imbus, którymi odcinasz rury od jednostki zewnętrznej, i mają też przy takim zaworze króciec serwisowy, przez który wpuszcza się azot. Kilkadziesiąt ruchów...
Zaczal bym od wymiany oringow na zaworze rozprężny. I wtedy sprawdzać nosem
Tak jak piszesz nie może to być tłuste. Kolejna sprawa to sprawdzenie lampa UV. Oringi to znikome koszty a skoro się to połączenie się poci to wymiana na nowe jak najbardziej jest słusznym zabiegiem
http://obrazki.elektroda.pl/9474747600_1... O ile mnie pamięć nie myli to tak wygląda.
Załatać rurkę ,nabić R134a i cieszyć się chłodem.
Cześć. Nie pozostaje Ci nic innego jak podjechać na warsztat, i wytknąć mu jak się sprawy mają. Wiesz jak to wygląda jak się rozmawia przez telefon,Ty swoje on swoje. Jak mu pokażesz że czynnik uciekł to powinien podwinąć ogon pod zadek i przyjąć reklamację.
Wiecie czemu może nie dochodzić ? Jak nie ma ciśnienia w układzie to nie będzie zasilania na sprężarkę, pisałem o tym wcześniej.
autko już pewnie kilkuletnie a w takim przypadku 10-15% ubytku gazu rocznie to mozna powiedzieć norma.U ciebie ubyło troche wiecej.Zrób tak jak ci mówili i podjedz za kilka dni
Dzieki za porady, faktycznie znalazlem ( na moje niefachowe oko ) nieszczelnosc na polaczeniu metalowej rurki z gumowa - jest tam zaolejone miejsce. Ale czy tak spory wyciek mozna bylo wykryc wczesniej bez drogiego napelniania ? Irek
Masz węże odgiete za bardzo an pompie klimy!!! brak dolnej osłony i weżami szoruje po wszystkim .
Mam gdzieś nieszczelny układ klimatyzacji manualnej w samej kabinie. Przy sprawdzaniu szczelności słyszałem wyciek z lewej strony nagrzewnicy lub jej okolic. Jak się tam się dostać, co muszę zdemontować? opel astra da sie to zrobić od dołu ale jak masz 2 chłodniczki to bedzie ciekawe napewno... szukaj opisu na necie powinien byc
Ach te automaty. Jeszcze nie raz zrobi Cię w balona.Poza tym spora część czynnika uwięziona jest w oleju, a na to potrzeba czasu by go z niego odzyskać.
w domowych warunkach pewnie tego nie sprawdzę,układ trzeba nabić azotem i środkiem na nieszczelności sprawdzać ,przed napełnieniem klimy też układ był sprawdzany na szczelność azotem,tylko bez środka na nieszczelności,zostało nabite ciśnienie około 9 atmosfer i przez około pół godziny nić nie spadło,a po nabiciu środkiem po trzech dniach już nie było...
Witam, kupiłem niedawno Citroena C3 z 2002 r. z klimatyzacją automatyczna - lecz klima nie była nabita. Po nabiciu w serwisie klima działała poprawnie lecz po paru dniach przestała - mechanik u którego nabijałam klimę stwierdził że jest nieszczelność na złączu rurka-gniazdo przy skraplaczu /mimo iż przy napełnianiu maszyna nie wykryła nieszczelności/....
I jak udało Ci się to ogarnąć. U mnie problem z niedziałającą klimatyzacją spowodowany był jej nieszczelnością. Klimatyzacja działała, tylko przewody doprowadzające do wnętrza kabiny były nieszczelne.
Tego raczej nikt nie zgadnie . Jeśli w układzie pozostał olej możliwe że sprężarka będzie działała bo w większości pojazdów kompresor nie załączy się przy braku czynnika (ciśnienia w układzie) resztę trzeba sprawdzić organoleptycznie uszczelnić nabić i sprawdzić czy działa...
Wymiana kompresora. Była nieszczelność
Na próżni to pokaże że jest nieszczelność jak naprawde dziura jest jak Berlin. 3 dni to i tak szybko ucieka, możesz do mnie podjechać w 15 min Ci znajde nieszczelność.
............ R22 to jedynie dostaniesz w butli 11 KG a to juz wydatek.... Tam gdzie ambicja ,zaparcie i honor mój zagrożony ,nie liczy się pieniądz .Daj tylko znać gdzie i jak można go kupić ?:D Ja próbowałem wszystkiego .
Kolega ma rację . Gdzieś jest nieszczelność .
W ten sposób wyszukuje się uszkodzenia systemu klimatyzacji a dokładnie nieszczelności . Do czynnika dodany jest środek który "świeci" w świetle UV.
Nieszczelność na kompresorze a plyn to olej z kontrastem UV
Jak jest nieszczelność to gaz ucieka i kompresor się nie załączy gdy ulotni się całkiem. Trzeba podjechać do zakładu i wymienić pęknięty element. Niektórzy spawają aluminium. A to zielone to środek UV ,pomaga w znalezieniu nieszczelności.
Dlatego najlepiej pojechać na sprawdzenie i będzie wiadomo czy nieszczelność czy szukać coś mechanicznie/elektrycznie.
Objaw z filmu to najprawdopodobniej mała ilość czynnika w układzie klimy. Dokładnie. Ucieka czynnikz układu i syczy. Generalnie nie powinno nabijać się klimatyzacji jeśli nic nie było wcześniej, oznacza to ten czynnik gdzieś ucieka i naprawy zaczynamy od usunięcia nieszczelności.
https://obrazki.elektroda.pl/7670202900_... Niestety przez rok od ostatniego serwisu klimy uciekł mi gaz. Przy próbie szczelności ( ponoć 15 bar azotu ) zdiagnozowano wyciek z otworu technologicznego tulejki zaciskowej przewodu. W związku z czym mam pytanie, czy można to jakoś uszczelnić, klej, obejma itp czy od razu wymienić i nie...
No dzięki kolego ale potrzebuję schemat ideowy. Dysponujesz może takim? Pozdrawiam
Do częstych przyczyn wycieku wody z klimatyzacji należą: nieszczelności połączeń lub uszkodzenia elementów odprowadzających skropliny, przepełnienie tacki na skropliny, błędy montażu, korozja, uszkodzenia mechaniczne.
Rozumiem że sąsiad nie posiada samochodu z instalacją LPG ze strachu przed ewentualną nieszczelnością?
Witam, W samochodach nie ma zaworu bezpieczeństwa jest presostat hp, który rozłącza sprężarkę w razie dużego wzrostu ciśnienia. Próba azotowa minimum 10 godzin powinna trwać. Ubytek jest także na pewno jest nieszczelność. Pozdrawiam.
Jak spory ubytek to sprawdzić gdzie może być nieszczelność.
Jest możlia jak najbardziej, ale wtedy węże powinny być zielone.. A w parowniku jak najbardziej jest ciśnienie, kilka -kilkanaście ata
czyli tylko kwestia "nabicia",obawiałam się że może to być jakaś nieszczelność....dzięki ;-)
Od razu snujesz czarne scenariusze. Jak już będziesz odbierał auto to niech pokażą ci w którym miejscu były te dziurki. Chłodnica to większość przypadków nieszczelności,potem oringi ,zaworki itd.
Warto dodać, że czynnik raczej nie ucieka nam "sam z siebie", a już na pewno nie co roku, wbrew powszechnej opinii niektórych, że to normalne i co kilka miesięcy/rok jeżdżą uzupełniać czynnik, mimo nieszczelności gdzieś w układzie klimatyzacji przez co im ten czynnik wycieka. W swoich samochodach nie spotkałem się przez co najmniej kilka lat, żebym...
Pytanie zasadnicze czy działa w ogóle, może być problem ze sprzęgłem. Jak włączasz klimatyzację to powinieneś usłyszeć takie charakterystyczne (metaliczne) pstryknięcie. Druga sprawa przyglądnij się sprężarce i ogólnie instalacji czy nie ma gdzieś nieszczelności.
Latarka była pożyczona od kolegi który używa jej w warsztacie samochodowym do wykrywania nieszczelności w układach klimatyzacji. I jest oryginalna ale modelu teraz nie mogę podać bo już oddałem :)
5 lat bez konserwacji i ubyło 1,5 kg - nic niezwykłego. Takie układy nie są w 100% szczelne i po takim czasie może zdarzyć się ubytek. Zaworki serwisowe, śrubunki, kielichy. Gdyby była nieszczelność - to po prostu czynnik by zwiał praktycznie do zera.
Witam, mam nieszczelność układu klimatyzacji na parowniku. Już ustaliłem że znajduje się on w mieszalniku ale można się do niego dostać i tu nasuwa się pytanie jak ? Co należy zdemontować by wyjąć cały mieszalnik ? czy konieczne jest wyjęcie całej deski rozdzielczej czy można tego w jakiś sposób uniknąć ?
Z klimatyzacji powinno być odprowadzenie na zewnątrz.Po prawej stronie. A może nieszczelność w podwoziu. Pozdrawiam Janusz
Wie nie do końca ale my wiemy już co miał na myśli chyba :-) Dodano po 1 Niech wrzuci foto i zmieni dla początkujących. :-)
Po co dwa manometry? Nie możesz bić 20 bar, bo strona niska może nie wytrzymać. Nic na ciśnieniu nawet po nocy nie może brakować, barwnik rozprowadza się tylko w oleju z czynnikiem, nie rozejdzie się z azotem. Z grubsza powiem, że azot stosuje się do kontroli dużych nieszczelności.
To ja bym sprawdził szczelność układu klimatyzacji i czy okna Ci się dobrze domykają, może idą pod skosem i pojawia się minimalna nieszczelność ?
Drogi kolego w Twoim przypadku jest to wina nieszczelności klimatyzacji to raz.Zawór rozprężny może być gdzieś zagięty i nie rozprowadza ciśnienia prawidłowego więc klimatyzacja nie będzie działała poprawnie. Proponowałbym sprawdzić szczelność układu oraz sprawdzić wartości czynnika. Kolejna "trafna" rada.
70psi to prawie 5bar, zakręć HP, odpal silnik, włącz klimę i sprężarka sama sobie zaciągnie resztę czynnika przez port LP A czemu tak się dzieje ?, bo jest ciepło ;)
No jak nie będzie czynnika, co cała Twoja robota na marne. Szansa usterki wentylator czy nieszczelność to moim zdaniem 1:9
Tak jak kolega radzi wyżej - jedziesz do serwisu klimatyzacji prosisz o nabicie systemu azotem lub powietrzem - po nabiciu układu klimatyzacji nie możesz jej załączać - uklad jest nabity i ma pokazac spadek ciśnienia - przyjeżdżasz za dzień czy dwa i następuje sprawdzenie ciśnienia jezeli jest zero serwisant poszukuje dziurki nieszczelności - jeżeli...
Skraplacz pracuje po stronie wysokiego ciśnienia i 2 Atm czyli prawie 2 bary to za małe ciśnienie. Powinno być sprawdzone conajmniej 20 barami Nie wiesz, nie znasz się, to się nie wypowiadaj! Niektóre nieszczelności, z reguły te bardzo małe sprawdza się do 2 bar-ów, inne nawet 20bar. Małe nieszczelności, przy wysokim ciśnieniu (20bar) "potrafią się...
Witam. Wiem że lato się powoli kończy ale postanowiłem naprawić klime. Nieszczelność chłodnica klimatyzacji. Kupiłem już nową chłodnicę i osuszacz. Chciałbym to zamontować w weekend ale kasę na napełnienie będę miał dopiero w przyszlym miesiącu. Tylko czy może być to założone w pustą klime bez szkody dla chłodnicy lub osuszacza?
Miałem ten sam problem, okazało się że była nieszczelność przy złączce gałki klimatyzacji, z tyłu jak dochodzą 3 wężyki. Niestety nie sposób kupić uszczelki a więc zakleiłem to sylikonem i wszystko działa
Zmiana kodowania pomogła dzięki za pomoc. Do tego była nieszczelność w układzie klimatyzacji wiec został problem naprawiony i nabicie klimy ponowne naprawiło problem.`Wszystko działa jak należy. Temat zamykam.
Wystarczy drobna nieszczelność albo błąd w montażu.
Optymizm to coś fajnego ale życie jest brutalne po prostu masz nieszczelność i będzie recydywa. W samochodowych układach klimatyzacji ubytek czynnika jest zjawiskiem normalnym, bo tak to działa ale nie w układach hermetycznych.
A wg Pana, może być uszkodzona sprężarka czy raczej problem może tkwić w nieszczelności itd.
Witam. Jestem troszku podqr...ony tym co się wyprawia na rynku usług. Opiszę dwa przykłady z wczoraj. 1. Przyjeżdża Master III na brak klimatyzacji. Fajnie bo klient pokazuje mi skąd ucieka czynnik (połączenie rur LP). Robię próbę ciśnieniową i rzeczywiście na łączeniu "bąbluje". Rozkręcam połączenie rur a tam czarny oring i do tego jeszcze źle zamontowany...
Witam. Mam Xsarę 1. Problem polega na tym, że bardzo rzadko załącza się klimatyzacja. Wcześniej każdorazowe użycie przycisku klimatyzacji powodowało od razu uruchomienie dwóch wentylatorów oraz charakterystyczny dźwięk jakby załączenia jakiegoś przekaźnika (docelowo jakiegoś urządzenia). Czy ktoś orientuje się czy przy ewentualnej nieszczelności chłodnicy...
Witam Tak, stacja klimatyzacji została podłączona do samochodu i wykonała całą procedurę i nie wykazała nieszczelności.
co mówi VAG?
Tak. Tylko musisz dowiedzieć się, czy podajesz HP czy LP. Poza tym, po co chcesz to robić? Skoro uciekł gaz, to trzeba poszukać nieszczelności i ją usunąć.
Witajcie, Mam pytanie przestała mi działać klimatyzacja. Okazało się, że mam nieszczelność w chłodnicy klimatyzacji. Została ona wymieniona, nabita itd. Odebrałem samochód klimatyzacja działała, następnie klimatyzacji wyłączyłem na silniki uruchomionym i jak chciałem znów włączyć zauważyłem, że obrotów mi nie podnosi (w moim modelu jak włączam klime...
Czyli wymienia się tylko, gdy dojdzie do nieszczelności albo coś przestanie działać?
Zgrzewarka, stacja do napełniania lodówek, pompa próżniowa, nożyki do rurek, manometry, waga elektroniczna - dokładna, różne czynniki chłodnicze, palnik do lutowania twardego, czujnik/wykrywacz "freonu" do szukania nieszczelności, kleszcze do zaciskania rurek przy napełnianiu lodówek. To takie podstawowe narzędzia używane przy klimatyzacji i lodówkach....
Tam gdzie "dobijali" Ci czynnik chłodzący powinni dodać specjalny środek,który przy nieszczelnościach wskazuje miejsce nieszczelności (w promieniach UV.).
najczęściej za wentylatorem chłodnicy jest nieszczelność
Samym podpięciem manometrów serwis nie jest w stanie wiarygodnie określić ilości czynnika. Trzeba zrobić procedurę odzysku i dowiedzieć się ile jest czynnika w układzie, jeśli będzie brakowało więcej niż 3% objętości podanej w poprzednim roku to należy zlokalizować i usunąć nieszczelność
Ja w swoim samochodzie mam założony zamiennik NRF - są różne opinie o nim. U mnie zaraz będzie 4 lata i żadnych nieszczelności. Nie przyglądałem się jej żeby sprawdzić korozję, ale na pierwszy rzut oka przez zderzak nic tam nie widać.
Najczęstszym miejscem nieszczelności są połączenia skręcane. Jeśli jedyną usterką jest nieszczelność to trzeba ją po prostu znaleźć. Sposoby są różne od wykrywaczy elektronicznych, przez barwniki uv, aż po nabicie klimatyzacji azotem i spryskiwanie rurek "wodą z ludwikiem". Oczywiście zdarzają się nieszczelności, których naprawa jest mało opłacalna....
Stawiam na nieszczelność skraplacza. Najczęstsza usterka w Nexii.
Pewnie jest pusta. W Sharanach notorycznie robią się nieszczelności układu.
Kto to dzisiaj sprawdza próżnią,czy układ jest szczelny.Jak będzie nieszczelność na łączeniu to i nawet po godzinie próżni nic nie pokaże.Azot w układ i pokaże gdzie ucieka.Zresztą pisałaś że w układzie był barwnik wiec tez nawet bez lampy UV,wprawione oko wychwyci gdzie jest nieszczelność.
Możliwa nieszczelność w układzie klimy.
Okazało się, że rozszczelniony był układ w pompie ciepła. Znajomy od klimatyzacji znalazł miejsce nieszczelności, zalutował srebrem i napełnił gazem zgodnym ze specyfikacją. Koszt całości 300zł. Teraz suszarka chodzi bez zarzutu. https://obrazki.elektroda.pl/3225685900_...
Witam Auto jest w moim posiadaniu od niedawna i niewiele wiem na jego temat. Kupione zostało z niesprawną klimatyzacją (nie załączał się kompresor klimatyzacji)Powodem było zbyt niskie ciśnienie czynnika chłodniczego. Klimatyzacja została napełniona w warsztacie i działała przez kilka dni. Niestety po kilku dniach klimatyzacja przestała działać. Po...
Witam, dziwna sytuacja może miał ktoś taki problem lub z nim się spotkał. Został wymieniony parownik a3 8l na nowy przy łączeniu parownika z zaworem rozprężnym doszło do uszkodzenia (na 100% ten pierścień ( tam gdzie oring się zatrzymuje ) na rurce i chyba delikatnie z tyłu tego pierścienia została rurka przetarta [url=https://a.allegroimg.com/original/0...
Witam, mam problem z klimatyzacją. Został wymieniony parownik, gdyż była nieszczelność na nim. Po sprawdzeniu szczelności, klima została nabita i okazało się, żę słabo chłodzi. Na kratce wylotowej, pokazuje między 10-14 stopni. Do tego rurka niskiego ciśnienia, idąca od kompresora do zaworu rozprężnego i rurka parownika, po kilku minutach jest cała...
Orientujecie się jaki jest koszt lokalizacji nieszczelności metodą UV ???
Zobaczcie na YT jak wyglądają ludzie pracujący z 1234yf. Strażacy idą do walki z płonącym autem w stroju takim jak do broni biologicznej. Co jeszcze potrzeba? Śmierci kilku ważnych osób z powodu tego czynnika? Rzucę Wam jeszcze informacją z ASO pewnej marki. 1234yf ucieka z instalacji, nowymi autami trzeba jeździć uzupełniać ilość gazu w instalacji...
skoro układ bys sprawdzony na szczelność to nie ma możliwośi żeby gaz uciekł chyba że powstała nowa nieszczelność od tamtego czasu
No właśnie ,na placu stały auta pokradzieżowe-rok ,dwa.Szef kupował ,składaliśmy no i oczywiście klima.Archaiczna maszyna ,nabicie i do ludzi.Robiłem tam jeszcze z 5lat ,auta przyjeżdzały na serwis ale w żadnym nie padła klima.Chłodziły aż miło.Moja też chłodzi a pół roku w zeszłym roku była bez chłodnicy. Dlatego pytam -kto spraktykował rozwałkę klimy...
Jak i czym sprawdzić najszybciej nieszczelności dochodzące do turbiny? Turbina leciutko gwiazda na ciepłym i zimnym, nie ubywa oleju, nic nie cieknie. W kabinie słychać lekkie syczenie, auto nie ma klimatyzacji VW Golf 3, 1z 1.9TDI '96
Problem rozwiązany. Przyczyną nieszczelności była chłodnica klimatyzacji. Ciągła praca sprężarki w Astrze F po włączeniu klimatyzacji to normalne. Sprężarka nie może pracować cyklicznie jak w nowszych samochodach bo nie ma w tym modelu czujników temperatury, oszronienia itp. Są tylko trzy presostaty. Jeden zabezpiecza układ w razie zbyt niskiego ciśnienia,...
Klimatyzacji nie napełnia się ,,na oko'', w układzie musi być dokładnie tyle czynnika ile podaje producent!. U Ciebie, jest go za mało. Co do czujnika to można go zewrzeć podczas napełnienia. PS Jeśli chcesz się cieszyć dłużej klimatyzacją to odwiedź serwis, masz nieszczelność i trzeba dolać olej do układu. Pozdrawiam
W zeszlym roku, pod koniec wakacji nabijalem klime, To może sugerować ubytek gazu, wobec tego trzeba jechać do dobrego fachowca, który nie dobija gaz, tylko zaczyna od sprawdzenia ciśnienia i jeśli jest nieodpowiednie dla tego samochodu, szuka nieszczelności.
Dodają tego środka UV to powinien pozostać w miejscu nieszczelności
Cyknięcie mówisz... może sprzęgło sprężarki się załącza a drugi bieg wentylatora powinien się włączyć kiedy ciśnienie w układzie wzrośnie to znaczy kiedy jest naprawdę gorąco w kabinie. Czy nieszczelność była usunięta?
a freon był nabijany. To że klimatyzacja była napełniana, nie znaczy, że jest ona szczelna. Czynnik potrafi ulotnić się w ciągu kilku godzin. Zatem pytanie: Czy w ogóle przed napełnieniem była jakaś ilość czynnika w układzie? Bo jeżeli nie, to wskazuje to na sporą nieszczelność. Prawdopodobnie chłodnicy klimatyzacji. Dlatego aby uniknąć kosztów przed...
czujnik dwupinowy jest zwarty natomiast drugi czujnik 3 pinowy na jego wyjściu niecały 1v
Zeimp-masz rację.Proponuję starą metodę-wymienić wszystkie oringi pod maską.Jak nie można na 100% zlokalizować nieszczelności.
A to ciekawe, że jest rozbieralny. Te w lodówkach i klimach są zaspawane. Nawet takie duże do chłodni żywnościowych też zwykle są zaspawane. W tym przypadku niestety powstaje kolejny punkt możliwej nieszczelności pt. "uszczelka pod głowicą".
Mam jeszcze jedno pytanko. Nabilem klimatyzacje pomimo nieszczelności na podciśnieniu bez oleju, ponieważ fachowiec mi powiedział, że nie idzie uzupełnić oleju jeśli nie ma vakum. Nabił tylko środkiem chłodniczym. Czy ten układ bez oleju pochodzmi troche, jak wymieniałem sprężarkę to coś tam w środku było oleju.
hmm nie koniecznie badanie lampą. O ile ktoś wpuścił UV to znajdą nieszczelność a jak nie wpuścił to nie takie łatwe. Proponuje jechać tam gdzie ci napełniali. Jak znajdą nieszczelność to niech naprawią. A jak podłączą się pod maszynę i powiedzą że jest szczelne to podziękuj i jedź gdzieś gdzie używają azotu do sprawdzania nieszczelności.
Może jakaś nieszczelność? Była sprawdzana czynnikiem z kontrastem?
Leć po przewodach klimatyzacji.
Zlokalizować nieszczelność i wyeliminować problem!
Taki objaw występuje przy zbyt małej ilości czynnika. Jest wielce prawdopodobne, że masz nieszczelność w układzie i trochę uciekło. Tym bardziej, że - jak sam twierdzisz - byłeś "na nabiciu klimatyzacji", jeśli układ jest szczelny, nie ma takiej potrzeby.
nieszczelność samsung nieszczelność próżnia nieszczelność hydrofor
toyota avensis bezpiecznik schemat projektor telefonu triset żelowany
mikrofon bezprzewodowy samsung ue50mu6172
Dławik jako regulowany opornik dla prądu stałego: możliwości i ograniczenia Nieszczelny układ ssący w Opel Astra H 1.9 Diesel - przyczyny i diagnostyka