Dobrze chcesz go podłączyć.
jaki typ papieru wybrać? Wysokiej jakości :D No ale poważniej, wszystko zależy od wielkości uszkodzeń komutatora, im drobniejszy tym lepszy, ale to jest powiązane z długością "szlifowania " jego. Trzeba też pamiętać o późniejszym wyczyszczeniu szczelin.
Ja tych szczotek nie stosuję. Moim zdaniem są za twarde, dodatkowo jak zakładałem, nie mogłem wyeliminować dość silnego iskrzenia. Obecnie stosuję miękciejsze, ale typu z pamięci nie powiem. Zbyt twarde szczotki czasem szybciej mogą się skończyć niż te "miękkie". Mogło też się tak stać z powodu luzu na łożysku, ale to byś zauważył. Jest jeszcze ostatnia...
Jaki bezpiecznik wybija? Obraca się lekko? Iskrzy na komutatorze?
W domowych warunkach to mozesz drobnym papierem sciernym przeczyścić >800 i dodatkowo igłą w "przerwach" - fachowo robi sie to na tokarce. Natomiast marne szanse że to coś pomoze - zazwyczaj to oznaka "uwalonego" wirnika! :(
Lice w szczotkach są niezbędne, ani sprężynka ani obudowa szczotko-trzymacza nie przeniesie odpowiednio dużo prądu na komutator.
Najczesciej zwarcie w wirniku, ale tez zabrudzenia komutatora. Sprawdz to.
Te miedziane powinny podejść - silnik jest niskoobrotowy (nie można ich zakładać tylko do sieciowych silników wysookobrotowych - kątówki, odkurzacze- załatwią szybko komutator)
Żywotność komutatora zależy od doboru szczotek i prawidłowej jego eksploatacji. Uszkodzenia komutatorów zaczynają sie często od momentu uszkodzenia w uzwojeniach na wirniku.
Sprawdż dokładnie przyleganie szczotek do komutatora. Może nacisk jest niewłaściwy. Czasem sprężyna może się zawiesić. P.S. Niestety ten objaw jest częsty po wymianie szczotek :wink: . Pozdrawiam :) .
Łożysko przetnij tarczówką i wywal. Tak ,żeby nie uszkodzić komutatora.
Jeżeli wszystko poskładałeś dobrze, szczotki przylegają to spokojnie możesz. Na obniżonym napięciu podłącza się w celu dotarcia, choć i to nie jest zawsze konieczne.
Z tego co wiem to nie bardzo,moze dizlac ale mze byc tak ze bedzie mial wyzsze obroty i sie grzala przede wszystkim moze iskrzyc za bardzo na komutatorze.
Teraz weź pumeks vel kamyk i na niskim napięciu wyczyść kumutator i dotrzyj szczotki, delikatnie przesuwając tym że kamyczkiem po komutatorze.
Po pierwsze. Szczotki są nierówne w stosunku do komutatora (wymienić na nowe, same się dopasują). Po drugie. Po przetoczeniu komutatora zrobiłeś szparę między segmentami komutatora?
Sprawdź łożyska.
Masz rację, bo może sprężynka uszkodziła komutator?
Koszt wymiany wirnika jest na tyle wysoki, że można się pokusić mimo wszystko o przeszlifowanie komutatora drobnoziarnistym papierem ściernym i wymienienie łożysk - jeśli to zawiedzie to faktycznie pozostaje już tylko wirnik. Jeszcze z innej beczki - możesz wymienić kondensator na podłączeniu silnika - może przebija i masz nieprawidłowo przesunięty...
witam sprawdz dobrze turdinkę czy niema wyrobionej dziury w środku czy niejest pogięta , drudna na pionowych lamelkach ,czeste wyrabianie łożysk najczęściej było spowodowane złym wywarzeniem turbinki lub tym co poisałem wczasniej niepamietam czy w tym silniku jest 1 turbinka czy 2 jezeli tak to nalerzy sprawdzić obie A które łożysko ci sie wyrabia przy...
Zacząłbym od wyjęcia szczotek i dokładnego wyczyszczenia ich prowadnic, tam może być przerwa w obwodzie. Wycinek komutatora i cewki widoczne na zdjęciu wyglądają dobrze.
Jeśli autor zrobił i był łaskawy to proszę o podsumowanie. Czy dobrym pomysłem byłoby kilka silników od ... odkurzaczy. Oczywiście w skrzyni. A włączane są przecież na krótko. Po trzech latach wykopałeś... Ale nie, silniki od odkurzaczy nie są dobrym pomysłem. Po pierwsze znakomita większość chłodzi się tym samym strumieniem powietrza które zaciąga...
Kupię szczotki komutatora do odkurzacza ZELMER orion max typ 2500.0.F.17 ST.
Witam Najprawdopodobniej to właśnie łożyska piszczą bo ich czas życia nieuchronnie maleje w szybkim tempie . Przed rozebraniem możesz też kupić szczotki do silnika i od razu też wymienić najpierw przeszlifowując delikatnie papierem ściernym komutator. Pozdrawiam
Wymień silnik i po sprawie
Witam, Mnie również dopadła awaria tego odkurzacza :(. Uszkodził się komutator wirnika, wypadły 2 lamelki. Pytałem w serwisie (https://www.ulubionyserwis.pl/naprawa-e... ale odpowiedzieli, że nie mają części do PARKSIDE ??? Czy komuś udało się namierzyć możliwość naprawy?
(at)w3501yyyy Zgadzać się ze mną nie musisz. Gdyby komutatory się nie zużywały, to pomijając inne zalety alternatorów(bo może ktoś widzi wady) do tej pory nadal stosowano by prądnice w samochodach. Oprócz takich malutkich komutatorów, jak w odkurzaczach, czy wiertarkach miałem do czynienia z komutatorami o średnicy 0,5 m ale i większymi i tam oprócz...
Witam, pracuje z turbina i w plastykowej obudowie także strumień powietrza dmucha w stronę komutatora.
Jedna iskrzy czy obie? I tylko iskrzy czy sieje ogniem naokolo komutatora? A komutator w jakim stanie?
To dziwne. Takie układy zamyka się w zwykłym łączniku beż żadnych dławików. Sprawdź szczotki oraz komutator w tej wiertarce.
Do wymiany silnik widać na zdjęciach ślady na komutatorze wirnika , silnik pewnie nierozbieralny , albo odkurzacz do utylizacji. Nie wiem czy naprawa opłacalna.
Inne przyczyny: 1. Przegrzał się. Ale chyba to nie to, bo zapewne odpowiedni czas miną, aby się z powrotem załączył. 2. Zużyte szczotki które to nie sięgają, nie dotykają do komutatora.
Może silnik jest uszkodzony i zbyt duży prąd powoduje zadziałanie zabezpieczenia. Powinno być małe, jasnoniebieskie iskrzenie spod szczotek - jakie jest? Czy wszystkie wycinki komutatora mają taką samą barwę?
Masz na 100% uszkodzony wirnik. Takie iskrzenie na szczotkach oznacza że wirnik ma przerwane niektóre połączenia uzwojenia z komutatorem lub uszkodzony jest sam komutator. Tak czy inaczej wirnik do wymiany
Szczotki do silnika kupisz wszędzie; najwyżej, jak nie będą pasować , to sobie dotrzesz (najpierw na wymiar przy pomocy np. papieru ściernego, później pumexu, żeby pasowały do komutatora). Pozdrawiam. PS. Np: www.tme.pl
Uszkodzony komutator, przegrzany / uszkodzony wirnik, bicie na komutatorze.
W załączniku przesyłam prosty szkic fragmentu uzwojenia wirnika. Jest to uzwojenie pętlicowe, a nie jak błędnie napisałem w załączniku faliste.
Od tyłu daję śrubokręt w imadle i punktowo kluczem nasadowym odkręcam nakrętkę😁 zablokowałem o komutator, ale boję się, że go rozwalę Zapomnij o tym!
Wirnik silnika do sprawdzenia- zwarcie miedzy zwojowe. Ewentualnie komutator. Zakładam, że długość szczotek dobra, oraz nie zatarte łożyska.
A może wystarczy wymienić szczotki, po włączeniu ciągnie łuk na komutatorze? daj fotkę komutatora.
pewnie szczotki i komutator
Sprawdź szczotki przy silniku. Być może są już wytarte i brak kontaktu z komutatorem.
Witam dopasuj profil szczotek do krzywizny komutatora, najłatwiej to wykonać owijając kawałek drobnoziarnistego papieru na komutator pod szczotki i delikatnie obracać wirnikiem (wystarczy kilka ruchów).
Na pierwszy ogień komutatorowy - obroty w odkurzaczach to zazwyczaj kilka tysięcy obrotów,podczas cięcia gwizd jak nie wiem co [zrobiłem z takiego szlifierkę]. Zanieczyszczenia [bez filtrowania powietrza chłodzącego] zjedzą szczotki i komutator w zastraszającym tempie.Jedyny plus przełożenie obrotów na moc . delikatna oś i łożyska. A silnik od pralki...
Ja nowe szczotki w pralkach i odkurzaczach docieram wstępnie papierem ściernym - podkładam papier 600 między komutator, a szczotkę, gładkim do komutatora i kilka razy obracam wirnikiem w lewo i prawo. W Silmie RH 5500 robi się to dość ciężko ;) Nawet po tym iskrzą, ale krócej. Docieranie szczotek odkurzacza powinno wykonywać się przy obniżonym napięciu...
Szczotki powinnyprzesuwać się lekko w szczotkotrzymaczu .Podejrzewam , że masz tzw. bezpieczniki w samych szczotkach , które odłączają silnik, gdy szczotki się zużyły . Chroni to wirnik (komutator) przed uszkodzeniem. Często producent daje te bezpieczniki na wyrost i wydaje się , że szczotki są długie ,ale nie ma styku z komutatotrem i odkurzacz (urządzenie)...
I wskazane byłoby wyczyścić/zapolerować komutator, bardzo drobnym papierem ściernym.
do jednego listka komutatora muszą przyjść dwa przewody. Kiedyś naprawiałem wirniki i wystarczalo przylutowanie przewodów do komutatora (Tak aby szczotki nie zachaczały o lutowie). Pamiętaj aby przewody mialy pewien luz. występują naprężenia i może je pozrywać.
Nawet tylko dwa przerwane druty dyskwalifikują wirnik z użycia, więc nie widzę sensu rozkminiania dalszego. Pokaż zdjęcie tego wirnika, konkretnie połączeń uzwojeń z komutatorem. Podejrzewam że stało się to co czasem w odkurzaczach się dzieje, przy zatarciu łożysk.
Domel - Słowenia.
Ehhh. Za mało danych. Szczotki nowe? Łożyska nie mają luzu? Jak wygląda komutator? Wyczyścić pomiędzy lamelkami osad ze szczotek. I sprawdź co będzie. PS. Czy słychać "pierdzenie" wirnika podczas pracy?
Jeżeli na drugim końcu osi wirnika nie możesz dopasować wkrętaka lub klucza możesz ręką prztrzymać komutator wirnika. Jeżeli i to się nie uda , musisz rozebrać cały silnik
Musisz zdjąć białą plastikową osłonę z silnika, przy okazji możesz wrzucić zdjęcie komutatora.
Zazwyczaj silniki w odkurzaczach są silnikami szeregowymi, czyli uzwojenie stojana jest połączone szeregowo z uzwojeniem wirnika. Podłączając omomierz do szczotkotrzymaczy powinien wykazać niski opór, jeżeli takowego brak lub z przerwami przy kręceniu wirnikiem, to problem w styku szczotek z komutatorem lub przerwa w uzwojeniu wirnika. A jak działa...
Łożyska na wirnik na wcisk tylko nie wal młotkiem uszkodzisz komutator. W gniazda tez na wcisk jak masz luz to musisz na klej bo wytrą obudowę.
Witam. Jeśli ma luz promieniowy to wynika on z być może braku podkładki gumowej pod łożyskiem od strony komutatora.
myslę zę tak
a co jest przyczyną iskrzenia na komutatorze? bo rozebrałem odkurzacz i właśnie strasznie iskrzy, szczotki jeszcze dobre. Przeszlifowałem komutator ale nic nie to dało. Czy świadczy to o uszkodzeniu wirnika?
W przypadku zapieczonego fragmentu łożyska pozostaje jedynie potraktować go szlifierką kątową delikatnie aby nie uszkodzić komutatora.
obejrz dokładnie komutator, zbadaj chociażby palcem, czy nie jest wybity jakiś wycinek, sprawdź izolację między wycinkami, czy nie jest skruszała
Witam, na 1 zdjęciu wyraźnie widać, że wirnik jest walnięty, wypalone wycinki komutatora, szczotki nic nie pomogą.
Jeśli wszystko zrobiłes prawidłowo,a wirnik jest dobrany właściwie,to nowy wirnik wyraźnie padł.Być może leżał gdzieś długo w wilgotnych warunkach i dostał t.zw.zwojówkę,czyli przebicie uzwojeń między sobą.Jeśli tak, to po pewnym czasie pracy zobaczysz dwie sąsiednie działki komutatora wyraźnie fioletowe - różne kolorem od pozostałych.
No i tak myślałem daj mu pełne obroty bo coś mi się wydaję że komutator ciemnieje?
Nie mam tego odkurzacza w domu. Postaram się zrobić próbę "na krótko". Z tego co mogę dojrzeć bez rozbierania (jest pewien luz w obu częściach tej białej obudowy) szczotki wyglądają na długie i sprężyny też mocno napinają. Nie widzę jednak ich miejsca styku z komutatorem.
Rozkręciłem odkurzacz. Silnik jest czysty, szczotki jeszcze długie a komutator wygląda na dobry. Nie wiem gdzie znajduje sie zabezpieczenie termiczne:(. Między zwijakiem kabla a silnikiem jest kondensator ceramiczny ale to nie jest termik. Po złożeniu odkurzacz chodzi ale po pewnym czasie znowu się odstawia. Powietrze wylatujace jest wg mnie normalne...
Raczej pomoże wymiana łożysk, jak masz możliwość liznąć na tokarce komutator to też, a szczotki, to trzeba zobaczyć jakie długie jeszcze są. Generalnie: wyje i iskrzy= łożyska.
Witam . Po pierwsze nie napisałem że kierunek obrotów można zmienić przy zastosowaniu diody . Proszę dokładnie przeczytać post . Kierunek obr. można zmienić w sposób podany przez kol.nive4 czyli przez zamianę miejscami wyprowadzeń stojana podłączonych do szczotkotrzymaczy . Ten sam rezultat można uzyskać poprzez przesunięcie szczotkotrzymaczy o pewien...
Nie ściemniaj - sam rozłupałeś ten komutator. Wirnik da się naprawić - oczywiście nie w domu. Są zakłady dorabiające nowe komutatory i uzwajające na nowo wirniki - opłacalne przy maszynach rzadkich, bądź drogich. A tutaj - wpisz w googlach typ silnika, bądź odkurzacza, pokażą się odnośniki do części.
Lepszy jest regulator odkurzaczy Zelmer /2kW/ i bezpieczniejszy.Można kupić w serwisie.Jak nie dasz rady to mogę kupić.
W schemacie na pewno są błędy, trzeba przejrzeć jeszcze raz. Mimo wszystko zastanawia minie ten układ po prawej od mostka, są tam obwody RC o stałej czasowej rzędu sekund, czy odkurzacz nie miał jakichś dodatkowych funkcji działających po czasie kilku sekund, a może był tam czujnik podciśnienia/zapchania.
A czy wirnik nie iskrzy na komutatorze?
twojej mamy zajmiemy się później a Ty wymień obie szczotki i je dotrzyj pumeksem pod napięciem najlepiej 12 lub 24v czyli pod aku samochodowym albo pod prostownikiem wtedy na nowych szczotkach bd się wolno kręcił i jak do komutatora bd dociskał pumeksem to drobiny pyłu bd docierały szczotki. Pozdrawiam
Musisz złożyć silnik razem z osłoną turbin i doprowadzić zasilanie do niego zasilanie, możesz pożądnie prztrzymać nogą i też nic się nie stanie. To najskuteczniejsza metoda. Jeżeli na szczotkach pojawi sie duże iskrzenie to silnik jest spalony(ma zwarcie), jeżeli jest sprawny to iskrzenie będzie minimalne. pzdr Dodano po 1 Zrób foto komutatora, prawdopodobnie...
Może być zawieszona lub zużyta szczotka , lub przerwa w uzwojeniu wirnika , najczęściej w miejscu połączenia z komutatorem . Pozdrawiam .
Szczotka musi mieć około 7 mm.długości ,nie może być ukruszona,najlepiej bedzie jak wymienisz na nowe ,a komutator przeczyścisz
Kondensator przeciwazkłuceniowy przeważnie jak się uszkodzi to wybijają bezpieczniki w domu natomiast wydajemi się że silik odkurzacza trochę się przegrzał i wybija termiczny.Po zmostkowaniu sprawdź czy się silnik nie grzeje i równo pracuje na obrotach,zwróć uwagę czy czasami nie iskrzy mocno na komutatorze.
Szczotko-trzymacze wysuwa się z plastikowej tarczy łożyskowej. Jak się przyjrzysz, zobaczysz na szczotko-trzymaczach wytłoczenia, które musisz pokonać. Szczotki wsuwasz od strony, którą pokazałeś, jak wciśniesz szczotkę do samego końca, zablokuje się co jest pomocne przy wkładaniu wirnika. Potem lekko popychasz ją od drugiej strony i pod siłą sprężyny...
Szczotki oryginały? Nie wymienia się samych szczotek, tylko cały "zespół szczotki". Jaki typ wirnika i stojana. Napisz dokładny model odkurzacza. Pooglądaj czy wirnik na komutatorze nie ma przebarwień świadczących o wysokiej temperaturze.
Wydaje mnie się ze jeżeli wirnik czy stojan to i tak cały silnik do wymiany , nieprawdaż ? Orientowałem się już - silnik do tego odkurzacza 125 zł .
Na razie pomiń bo nie konieczny(czytaj co piszę).A póżniej zastosuj lub nie.Podam ci przykład włączasz odkurzacz a w twoim TV,skaczą paski itp.że nie można oglądać telewizji.
Szczotki sprawdziłeś? Komutator też trzeba obejrzeć. Nic nie napisałeś na ten temat to ciężko coś stwierdzić. Kto wie może się wirnik spalił ale podałeś za mało informacji.
Na obniżonym napięciu np. prostownika samochodowego docierasz szczotki, delikatnie szlifując komutator wirnika przed szczotką którą chcesz dotrzeć kamykiem lub białym pumeksem. Drobiny ścierającego się kamyka dostają się od szczotkę przyspieszając jej dotarcie.
W takim razie przyjrzyj się dokładnie cewkom stojana, przegrane zwoje będą świadczyć o jego uszkodzeniu, porównaj oporność poszczególnych cewek, sprawdź czy szczotki nie są za krótkie i czy nie blokują się w prowadnicach. Usuń grafit z pomiędzy działek komutatora.
Uszkodzony; wirnik, stojan albo komutator.
Takie podkładki są stosowane do kasowania luzu wzdłużnego łożysk. W tym przypadku zapewne chodzi o ustawienie wirnika. Może nie łożysk a całego wirnika. Ona powinna być na osi wirnika między komutatorem a łożyskiem.
Witam serdecznie, Odkurzacz został przegrzany, komutator jest już wyczyszczony, kupiłem nowy filtr przeciwzakłóceniowy i nie chce działać z filtrem, zero reakcji, a bez filtra włącza się lecz szczotki bardzo iskrzą. I ma ktoś schemat połączenia ?
Na tej płytce z postu #4 masz dwie diody, kondensator i złącza. Wzrokowo uszkodzeń nie widać. Diody np. 1N4007 (1A, 1000V) to koszt około 1 zł / szt. Kondensator 0,22 µF/275V (400V) podobna może nieco wyższa cena. Czy w odkurzaczu jest inny moduł płytka? Co do "wysmarzenia" płytki modułu to prędzej ścieżki by się przepaliły niż "wysmarzyły" punkty...
Witam, Jest on koloru szarego i ma zapach metaliczny. Moje pytanie brzmi: z kąd ten osad się tworzy? Czy to szczotki silnika? Tak, ten pył, to ze ścierających się szczotek komutatora. Wystarczy pędzelkiem omieść lub sprężonym powietrzem odmuchać, złożyć odkurzacz do kupy i użytkować dalej, póki szczotki się nie zużyją. Jak się zużyją wymienić lub dać...
Komutator jak wygląda?Pewnie gdzieś jest przerwa na stojanie lub skończyły się szczotki.
Do smarowania można używać zwykłego smaru do łożysk, ale są to łożyska kryte z zapasem smaru, którego wystarczy do końca "żywota" łożysk. Turbinę odkręca się jedną nakrętką na końcu wirnika silnika - sama schodzi. Trzeba tylko pamiętać o kolejności ułożenia elementów. Proponuję jednak wymienić łożyska na nowe /to niewielki koszt/ i wyczyścić komutator...
Po pierwsze sprawdź stan łożysk i turbin, jeżeli łożyska są zajechane lub skrzywiona turbinka odkurzacz będzie wył, słabo ciągnął, może również iskrzyć. Spalony wirnik - podczas pracy silnika słychać jego nierównomierną pracę, pierścień iskier zamyka sie na komutatorze wirnika. Do tego silnik mocno sie nagrzewa. Wirnika nie dostaniesz samego więc Twoje...
Nie wiem do końca jak tam się realizuje to zamykanie obwodu w tych sterownikach czy to na pilota czy wi-fi czy jeszcze innych. Zwykle mają albo przekaźniki, albo triaki (elektronikę). Przekaźniki podobnie jak włączniki ręczne od oświetlenia mogą powodować iskrzenie na stykach, ale podejrzewam że te AFDD potrafią rozróżnić takie iskrzenie od zagrażającego...
Końce C i D to końce uzwojeń (cewek) stojana - wpięte do szczotek ,które jak widać łączą się z komutatorem.Kondensator tak podłączony ma eliminować zakłócenia spowodowane iskrzeniem między szczotkami, a komutatorem a objawiające się trzaskami w radiu/telewizji. Jeśli byłby zepsuty to najwyżej można go wyeliminować, ale absolutnie nie zwierać punktów...
Dzień dobry, chciałbym podpiąć się z pytaniem dotyczącym silnika Ametek, w związku z koniecznością wymiany silnika w odkurzaczu z powodu wytartego komutatora w silniku o mocy 1700 W firmy Domel, który pracuje w odkurzaczu marki BEAM. Ametek 1200W z dwustopniową turbiną pasowałby gabarytowo, tylko jako że słabo znam się na elektryce nie wiem czy nic...
Nie chcę wydawać wyroku, ale "miganie, mruganie źródeł światła LED" jest normalne przy pracy z elektronarzędziami, odkurzaczami itp. (być może przy pracy z urządzeniami posiadającymi komutator). Tak się składa, że przez niedawny temat mogę napisać na świeżo coś. Wczoraj wierciłem w domu dwa otwory - LED-y na 230V zauważalnie "migały". Pętla zwarcia...
Witam! Jeśli jest to silnik "uniwersalny" - z komutatorem, to możesz wykorzystać gotowy moduł regulacji obrotów (zawartość: triak, diak, kondensator, potencjometr), stosowany w wiertarkach lub odkurzaczach. Takie moduły można kupić w sklepach elektrycznych, sklepach z częściami zamiennymi do AGD, a nawet na bazarze - ceny od 10.- zł wzwyż (również zakup...
Należałoby zacząć od wyczyszczenia komutatora,ale jeżeli silnik wymaga rozebrania to sprawdź wirnik czy nie ma zwarć.Czy iskry zamykają się na obwodzie komutatora?
No chyba że w eksponacie ale taka szczotka może w każdej chwili wypaść z prowadnicy i zarysować komutator.
Nie ma przebarwień na komutatorze Jak nie ma? Komutator fioletowy-wirnik uszkodzony.
silnik samowzbudny To silnik szeregowy prądu zmiennego. Przy prądzie stałym zadziała, ale nie zasilaj go (silnika) napięciem sieciowym wyprostowanym. Rezystancja uzwojeń stojana, i wirnika dla prądu stałego jest rzędu pojedyńczych omów. Co innego dla prądu zmiennego. Tu jest obciążenie indukcyjne, i impedancja zależy od częstotliwości sieci. Jeżeli...
dziekuje bardzo a czy docisk szczotek do komutatora ma wpływ na iskrzenie szczotek jeśli tak to jak to sprawdzić czy dobrze dociskają do komutatora i czym najlepiej dopasować szczotki do kształtu komutatora?
głośny odkurzacz komutator odkurzacz komutator czyszczenie iskra komutator odkurzacz
instrukcja lucznik kabel ethernet przerywa z18xe wymiana silnika
Klekotanie przy odpalaniu Volkswagen Passat - przyczyny i rozwiązania Klekot lub świst po wymianie rozrusznika w Passat B5 1.9 TDI