Filtr paliwa kiedy wymieniałeś . Wtryski podają paliwo.
Ja bym sprawdził czy się nie zapowietrza. Odkręć przewody paliwowe i zobacz czy pompuje paliwo.
Wszystko spoko tylko ja nie mam instalacji LPG - tylko paliwo :)
Co było sprawdzone? Iskra jest? Paliwo dostaje?
Sprawdź przekazanik pompy paliwa
Iskra jest?Pompa paliwo pompuje?
No chyba będę musiał się pobawić w druciarstwo. Spłukałem się na tarcze i klocki hamulcowe, więc jak można, to na jakiś czas bym tak zrobił, a później bym zrobił konkretnie. :) Mechanik mi wyliczył na ponad 200 zł. naprawę, a kawałek węża 10 zł. Tylko teraz moje pytanie, czym to uciąć? Bo szlifierką nie wiem, czy bezpiecznie. I czy trzeba spuszczać...
Może trochę walenie do komara z armaty, ale ja bym podłączył pod tester i popatrzył na live data: lambda, STFT i LTFT; może być LTFT podkręcony na max przez zapchany kat i faktycznie będzie zalewał silnik paliwem.
Turbo raczej nie raczej strona wtryskowa. Filtry paliwa?
Na LPG przełącza normalnie,bezproblemowo chodzi na gazie w różnych zakresach obrotów i obciążeń niezależnie od przejechanych km., tylko po zatrzymaniu się jak więcej niż minutę pochodzi na wolnych obrotach(na luzie) to ponowne nagłe zwiększanie obrotów powoduje gaśnięcie silnika- tak jakby skończyło się paliwo.
Czy istnieje możliwość ściągnięcia paliwa ze zbiornika tej Hondy? Myślę o ściągnięciu rurką.
Zobacz w Google zbiornik paliwa civic 6. Masz zdjęcia
Namierz przekaźnik sprawdź w instrukcji od czego on jest jak od pompy podaj mu stałe 12v, i spróbuj. W scenicu urwała się masa silnika (sterownika) i pykał przekaźnik pompy paliwa.
Nie możliwe, że wszystko się zgadza i autko nie pali. Jak sprawdziłeś rozrząd? I na jakiej podstawie wiesz, że paliwo dochodzi? Być może jest za małe ciśnienie paliwa.
Ciśnienie jest dobre, ponieważ samochód normalnie się zachowuje podczas jazdy. I słychać jest że dopiero za drugim lub trzecim przekręceniem kluczyka, pompa zaciąga paliwo.
Tak to zasilanie powrotu nie szukaj bo go nie ma...
Mam taki podobny problem i juz był wymieniony aparat zapłonowy, kable i nawet komputer od immo bo była opcja ze to on blokuje ale i tak nic. odpala tylko gdy mu sie poda bez posrednio paliwo ale tylko na chwile ile tego paliwa jest
Chyba masz to samo co większość z nas , tzn właścicieli diesli - niewłaściwe paliwo - u mnie podobnie ,błąd ciśnienia na listwie ( w CR) za gęste paliwo , wszystko to przez to ,że połaszczyłem się na tańsze paliwo u konkurencji .
https://obrazki.elektroda.pl/5462654700_... Cześć. Pacjent Honda Civic ufo 1.8 2007 Chciałem dostać się do śruby trzymającej sterownik wspomagania. Odpiąłem przez to 3 wtyki w szarej skrzynce rozdzielczej i 3 następne nad tymi wtykami. Po podpięciu z powrotem odpaliłem auto, pochodziło trochę i zgasło. Już zapalić nie chce. Wtyczki...
https://obrazki.elektroda.pl/5462654700_... Cześć. Pacjent Honda Civic ufo 1.8 2007 Chciałem dostać się do śruby trzymającej sterownik wspomagania. Odpiąłem przez to 3 wtyki w szarej skrzynce rozdzielczej i 3 następne nad tymi wtykami. Po podpięciu z powrotem odpaliłem auto, pochodziło trochę i zgasło. Już zapalić nie chce. Wtyczki...
To że rail nie oznacza że nie ma pompki w baku bo większość z rail ma ale pomyśl pompujesz to pali czyli brak paliwa albo słabe ciśnienie idealny objaw przy słabej pompce albo nieszczelność w ukł paliwowym i paliwo wraca do zbiornika Dodano po 23 Sprawdź też włącznik uderzeniowy a pompka w baku jest zdejmij przewód paliwowy przed pompą cr i przekręć...
witam ja mam podobny problem z honda civic 1,4 1998r ,wszystko dziala po przekreceni nkluczyka ,paliwo dochodzi do listwy ,ale wtryski nie podaja ,brak napiecia ,wymienilem aparat zaplonowy i nic ,pomocy ,jest to anglik .
Nowa pompa wstawiona, ale nadal nie pali. Natomiast zauważyłem, że po przekręceniu zapłonu pompuje paliwo, ale też słychać, że pompuje gaz.
Cześć.Nie wiem czy dobrze liczysz z tymi proporcjami no ale jeśli Tobie tak wychodzi nie będę się spierał.Można zrobić żeby miernik w Twoim wypadku woltomierz pokazywał to co chcesz.Trzeba zrobić dzielnik tak żeby woltomierz pokazywał przy pomiarze 12V pokazywał 4.0V i będziesz miał 40L.Musisz dobrać dzielnik z dwóch rezystorów.
z tym paliwem jest roznie - w baku tuż przy pompie jest niewielki filterek ktory w zasadzie chroni przed paprokami - jezeli boisz sie ze moze sie zapchac elektrozawor to zalóż sobie jakis najzwyklejszy... dostępny w sklepie
Witam . Czy istnieje opcja zastąpienia takiego przekaźnika mitsuba rc-2201 zamiennikiem ? Jeśli tak to proszę o informację . Przekaźnik obsługuje podgrzewacz paliwa
Po dłuższej próbie odpalania auta na benzynie wykręć świece i sprawdź czy są zalane paliem. Jeśli będą zalane to sprawdź ciśnienie sprężania w cylindrach. Kiedyś miałem taki przypadek w Hondzie Civic w ktorej zamontowany był gaz, że na zaworach pojawił się duży nagar, który zablokował rozrząd. Muszą być spełnione trzy warunki aby nastąpił zapłon - musi...
Nie wiem jak Ty to sprawdzasz. Bo skoro jest i paliwo i iskra to samochód powinien nawet na chwile zapalić. Proponuję Ci jeszcze raz wszystko sprawdzić. Osobiście miałem przypadek, że samochód nie palił na ciepłym silniku i winny był temu przekaźnik pompy paliwa.
mam problem z hondą civic 1,4 benzyna 2001 nie odpala iskra na wszystkich cewkach jest paliwo też w momencie rozruchu próbuje zaskakiwać ale nie uruchamia się pompa paliwa pracuje ikona immobilajzera gaśnie. jeśli ktoś z kolegów ma jakiś sensowny pomysł proszę o info z góry dziękuję.
Może paliwo, po dłuższym postoju sie cofa. Sprawdzałeś.?
i to jest właśnie ten problem że skoro nie widać to pewnie musi być schowana w błotniku za nadkolem hehehe a przewody paliwowe idą po prostu na dół i tam już nie wiadomo w którą stronę dalej a zresztą co po nich skoro szkamy pompy a nie wężyków zawsze mówiłem że myślenie ma przyszłość hehehe
Gdy nie chce zapalić iskra jest? Paliwem może śmierdzieć bo go zalewa.
No to zrób tak: spuść całe paliwo do jakiegoś zbiornika i nalej nowego.
Lukasz_K napisał . ""A co do tego czy gaźnik odcina paliwo czy nie to jest długa historia, ale ogólnie paliwo jest odcinane w gaźniku kiedy jest wytworzone duze podciśnienie, czyli na wyższych obrotach. ""Nie rozumiem! Dodano po 4 Znaczek Honda do czegoś zobowiązuje.Tak jak nietaktem kiedyś było zapytać właściciela BMW o zużycie paliwa.Ale z tym znaczkiem...
Witam, trafiła do mnie Honda która miała kompletnie zgniłe przewody paliwowe. Klient chciał tanio to przewody stalowe zastąpiłem gumowymi po czym samochód przestał odpalać. Podłączenie dobre, paliwo jest. Co może być przyczyną. Z góry dziękuję za pomoc.
Zawory sprawdzone, wszystko jest ok. Prawdopodobnie był to problem paliwa... Od kiedy zmieniłem stację paliwową problem ustąpił... Auto przy tych mrozach (-15 stopni) odpala bez problemów. Polecam jednak tankować się na stacjach patronackich a nie no name "prywaciarz" (nawet jeśli to wasz znajomy). Pozdrawiam Dodano po 1 Tankować paliwo z pewnej stacji...
Sprawdzilem to i nic z tymi kablami nie jest,ale dla pewnosci przeczyscilem i po kilku dniach znowu to samo.Czym moze byc spowodowane ze na druga przepustnice podawane jest paliwo ktore mi zalewa silnik.Z tego co mi wiadomo to druga przepustnica powinna sie uruchamiac przy okolo 4.5 tyz. obrotow.Pewien mechanik mi powiedzial ze wracajace paliwo do baku...
Witam. A zasilanie paliwem sprawdzone pod kątem szczelnosci. Zrobić diagnostykę wszystkich układów.
Zrób samo diagnostykę ECU, być może rzuci to trochę światła na sprawę i wymień filtr paliwa.
Motronic niewyraźnie napisał?
tak własnie zrobiłem usterka był regulator cisnienia paliwa.
Kabel sygnałowy zwarty do masy. Zacznij od kostki przy zbiorniku paliwa.
T5 wytłumacz mi prosze swój tok myślenia. jakim sposobem mogłem je zalać? na innej świecy iskra jest. dla pewności wykręce i sprawdze czy zalane ale coś czuje że immobilizer blokuje pompe paliwa i dlatego nie chechła. Świece suche dla pewności wytarłem z sadzy. na każdej jest iskra. Może ten immobilizer jakoś blokuje napiecie do świec i iskra jest nierównomierna....
Mierzyłem podczas przekrecenia kluczyka kiedy pompa pompuje przez 2 - 3 sec paliwo i potem przestaje i podczas tej czynności odczyt na wtyczce jest zerowy.
skoro ma iskrę i paliwo ma dobre ciśnienie to zostaje tylko motyw że wtryski stoją..... zobacz czy jest poprawna komunikacja między immo a sterem..... sprawdź też czy pętli immo nie uszkodzono
jaki powinien być pobór prądu przy samym alarmie z centralką bez odcięcia paliwa
Witam. Honda civic 1995 rok(wg katalogow wersja do 1995) czyli 5 generacja ,gdzie znajduje sie przekaznik pompy paliwa??
Świece, kable, diagnostyka sterownika, pomiar ciśnienia paliwa.
Witam no a może byc głupota wymieniales filtr paliwa?
sprawdź filtr paliwa może przy niskich temperaturach nie przepuszczać paliwa.
Sprawdź jak silnik będzie chodził przy odkręconym korku paliwa. Po zmoczeniu zbiornika z weglem aktywnym w zbiorniku wytworzyło się pewnie podciśnienie i pompka może mieć ciężko zassać paliwo. Sprawdź czy zbiornik nie jest ściśnięty.
Problem już rozwiązany, stary komputer wymieniony na nowy działał, ale było jeszcze coś czujnikiem wstrzasowym, honda pali a ja szczęśliwy ;) to ten czujnik odciął zapłon i pompę paliwa
Witam, instalacja LPG Landi Renzo A1-VO5 znajdująca się w Honda Civic 6 97r 1.4IS. Samochód działał sprawnie na obu paliwach, następnego dnia nie działało LPG, kontrolki się nie świecą, więc postanowiłem kupić używkę, lecz nadal nic. Bezpieczniki sprawne, prąd do sterownika dochodzi, jak i również do centralki LPG. Jedynie zadziała zielona dioda, gdy...
O wielkie dzieki może się to okazać bardzo pomocne. Jutro sprawdze.. Komputer miga dioda 10 razy wiec bład nr 10. Czyli komp chyba sprawny bo w hondach 4g to jest właśnie związane z paliwem. Jutro się odezwe co i jak;)
(at)michalrybka To akurat jest błędne podejście. E10 ma lepsze własności do absorpcji wody, co jest pożądane, gdy paliwo długo stoi w baku.
Witam, żeby ci pomóc musiałbyś mieć odrobinę podstawowej wiedzy w temacie, ale z opisu problemu wnioskuje, że jej nie masz. Oddaj auto komuś kumatemu , byle mechanik wstępną diagnozę postawi w 5min (iskra lub paliwo), a dopiero później można drążyć temat. pzdr
Nie moge znaleźć ale postaram sie. Gaz szedl przez pompe 6bar do pompy hp. Przelew szedl do wz przez trojnik z wlewem. Przełączanie na pb polegało na otwarciu jednego ez i wypuszczeniu lpg z listwy do atmosfery. Sterowanie chyba 3 lub 4 ez bylo z przełącznika do kuchenki gazowej. Układ nie miał problemu z mieszkaniem paliw.
ale jak to wygląda w czasie jazdy, pierwszy moment ma dziure (przydusi sie) ? może sprawdz na jaką pozycje idzie w tym momencie sonda lambda, moze ma zbyt niskie ciśnienie paliwa
Witam mam problem z odpaleniem hondy . przyjechalem autem wczoraj na parking i zgasilem silnik jak zwykle . nastepnego dnia honda nie chce odpalic . dodam ze auto jest po wymianie filtrow oleju i rozrzadu. z testu ktory przeprowadzilem z odczytu diody wynika bad nr 1 ,dioda miga tylko raz.dodam ze w nocy trochu padalo i jest wilgotno .jak do tad auto...
sprawdzałeś czy po długim kręceniu rozrusznikiem świece są mokre czy suche. Jeżeli jest iskra (ale jaka niebieska i wyrażna?) i paliwo dochodzi to powinien zaskoczyć, chyba, że brak kompresji.
Przy zbiorniku paliwa
Witam! należy sprawdzić czy podczas kręcenia pojawia się iskra na świece i czy pompa podaje paliwo. A dalej to musisz się zająć w szczególności albo zasilaniem paliwa albo zasilaniem wysokiego napięcia
Japońce nie znoszą gazu (powyżej 6000obr. gaz nie spala się efektywnie) a japońce dopiero wtedy dostają kopa. Udowodnij to WIARYGODNYM źródłem. Zwykłe bzdury. A z VTi życzę powodzenia, żebyś tylko potem nie płakał, że na paliwo nie ma.
Przed uruchomieniem na benzynie kilka razy włącz kluczyk tylko na pozycję zapłon na kilka sekund, a potem na OFF i znów na zapłon i tak kilka razy. Sprawdź czy wtedy zapala dobrze. Jeżeli tak to na 100% pompa paliwa.
Skoro nie pali na jednym, a świeca w porządku, to problem jest w zasilaniu paliwem, czyli padnięty wtryskiwacz, ew wbudowany w niego filtr paliwa (jeśli jest) jest zatkany.
Podłącze się pod temat , mam podobny problem ale odrobinę inny . W mojej hondzie ( 1.3 16 v 95 r wersja V ) wskaźnik głównie jest na full ale zdarza sie bardzo żadko że opada i pokazuje poprawnie stan baku ,, chyba " ale nie trwa to zbyt długo , Praktycznie cały czas jest na full i tylko bardzo żadko wskazuje poziom paliwa , ma ktos jakieś sugestje...
W takim razie to wygląda bardziej na usterkę w zegarach. Skoro wskazówka siedzi na sztywno, to trzeba się temu przyjrzeć. Skoro pływak i tak masz na wierzchu, to obejrzyj jeszcze jak wygląda stan styków i płytki.
Sprawdź kolego: - czy czujnik temperatury jest sprawny (może chłodzi się silnik od momentu odpalenia) - czy wszystkie podciśnienia są szczelne Co do spalania to może być wysokie właśnie przez długi czas nagrzewania silnika. - kiedy wymieniałeś filtr paliwa znajdujący się przy zbiorniku paliwa?
Cisnienie paliwa sprawdz.
reszte bezpiecznikow sprawdzalem juz dwa razy ale jutro sprawdze dla pewnosci jeszcze raz :) teraz juz bezpiecznik nie pali . Gdy juz nie zapalil na miejscu po dolaniu paliwa to wzielismy go na hol i kilka razy probowalismy zapalic . Wtedy jeszcze nie sprawdzilem bezpiecznikow bo ciagle bylem przekonany ze to problem braku paliwa.
Tak ci powiem że w zasadzie układ zapłonowy jest dość łatwy w diagnozie sterownik -moduł-cewka. Zmień mechanika bo oba silniki jakie występowały są dość proste sprawdzasz czy jest paliwo na wtryskach, iskra ,musi działać. Ciekawe gdzie dokładnie mieszkasz .
Honda Civic VIII 2007 Gdzie jest przekaźnik pompy paliwa Czy ktoś wie?"
tankowałem na shell-u .....czy woda jest mieszalna z paliwem czy sie oddziela ?? bo w baku nie zauważyłem aby była woda...??!!
Mam taki problem z moja honda. Jezdzila dobrze i nagle zaczeła chodzic jakby na trzy gary..ale dojechałem do domu postawiłem i na drugi dzień już nie odpaliła w ogole. Okazało się że poszła kopułka i moduł. podmieniłem to i odpaliła i po krótkim przejechaniu sie znowu zaczeła tak chodzić. tym razem była to uszczelka pod głowicą. I tak uszczelka została...
podaj pojemność i wszystkie dane z ECU ( naklejka)
bo nie bral nic To, że nie dolewałeś, to nie znaczy, że nie brał oleju. Połączenia pomiędzy olejem, a paliwem, nie są szczelne.
sprawdz przkaznik ktory podaje napiecie na pompe paliwa Dodano po 44 sprawdz przkaznik ktory podaje napiecie na pompe paliwa Dodano po 25 sprawdz przkaznik ktory podaje napiecie na pompe paliwa
93 r. na benzyne swiece wymieniane i filtr paliwa tez
ja zdjolem ten gumowy wentylek byl pod nim jakis plyn niewiem jakby paliwo lub olej powinno tak byc? zaznacze ze ostatnio mi przerywa silnik jak przyspieszam ale nie zawsze
wg dokumentacji Hondy przy 4500 obrotów na rozgrzanym silniku przeplyw powietrza powinien byc 14-20 gm/s. U mnie jest 10gm/s i przy tych obrotach pojawia się wypadanie zapłonu na 2 i 3 cylinderze. Cewki, świece - wykluczone wtryskiwacze - przekładane miejscami i sprawdzana rezystancja i rozpylanie. Problem nadal występuje na 2 i 3 cylindrze. Zamowilem...
sprawdź na początek czy pompa paliwa podaje paliwo jak tak to może być problem instalacji gazowej a dokładnie elektryki rozłanczania wtrysków zależy jakom masz instalację
Zgadza się, termistor.
Dziękuję za odpowiedz. Nie byłem obecny na forum parę lat aczkolwiek wymiana sondy u mnie również spowodowała zmniejszenie zużycia paliwa. Pozdrawiam.
A więc mam Honda civic 92 HB, nie znam sie za dobrze na elektryce,mechanice samochodowej. Dlatego zapytam was. Mam małe problemy z moją hondą a więc.... -podczas odpalania silnika czasami odpali,potem traci obroty i gaśnie, następne próby odpalenia konćza sie tak samo. Zauwazyłem tez ogromne spalanie paliwa... ok 20l na 100km.... z wad to wiem ze mam...
No tak Ale w tamtym roku nie mialem takich problemów przy wysokich mrozach, a teraz są :( może filtr paliwa ?? :D
zrobiłem samo diagnostykę i jedyne co udało mi sie uczynić to skasowanie błędu poduszek SRS...łącze diagnostyczne jest obok skrzynki bezpieczników na dwa piny zwarłem przewody i po skasowaniu błędu poduszek nic się nie dzieje na liczniku...zaznaczę iż kupiłem preparat do czyszczenia wtrysków do silników benzynowych przez około dwa dni było lepiej ale...
Po przejechaniu około 15 km auto po prostu zgasło mi podczas jazdy i nie mogę go odpalić. wszystkie bezpieczniki ok, paliwo nie dochodzi do gaznika ( nie słychać pompki paliwa ) i nie ma w ogóle iskry. Czy to może być moduł ?
Zmień mechanika. Na wodę w zbiorniku stosuje się nawet denaturat (w przypadku auta benzynowego) ale w temacie napisałaś 1.8 a w poście 1.9 więc nie wiem czy diesel czy benzyna. Woda w zbiorniku nie powodowałaby takich objawów. Po prostu samochód zgasłby i tyle, z początku spadek mocy, brak reakcji na gaz. Środek już dawno zmieszał się z paliwem i wodą...
Witam ja mam problem z odpaleniem hondy civic 1.6 96r auto zgasło tak po prostu podczas jazdy. Iskra jest, paliwo jest, świece nowe przewody nowe i auto nadal nie pali. ECU steruje wtryskami, które ładnie pylą, ciśnienie na listwie jak i w cylnindrach sprawdzone i jest ok. Już nie wiem co robić mechanicy też rozkładają ręce :( proszę o pomoc.
pierwsze sprawy sprawdz czy jest iskra [w czasie krecenia] i czy paliwo pompka podaje[sciagni przewod zasilajacy listwe wtryskow]i zaczni krecic rozrusznikiem i zobacz czy leci paliwo.najlepiej podlaczyc zegar ale mozesz nie miec dostepu do tych wskazowek
Sprawdz ciśnienie paliwa i wydajność pompy paliwowej.
Witam Z mojego punktu widzenia honda wypada najlepiej chociaż sam jeżdzę bmw :). Jakieś 3mc temu sam stałem przed podobnym dylematem, samochód dla mojej dziewczyny do 10k. Brałem pod uwagę marki które wymieniłeś, po obejrzeniu około 30 samochodów z samego Poznania odpuściłem sobie sugerowanie się marką i wybrałem dla dziewczyny hyundai-a coupe. Tak...
Witam. Szukam jakiegoś układy w stylu wskaźnik zużycia paliwa do Hondy Civic 1,4is z 99 roku. Czy może mi ktoś jakiś polecić?
paliwo dostaje bo z pompy doprowadzajacej paliwo do gaznika to sika i tak samo odprowadzajacej nadmiar, i na gazie i na benzynie to samo robi iskra tez jest a z katalizatorem to nie wiem
sprobuje z tym resetem kompa. oleju nie bierze. poprostu jest tak jakby nie bylo ssania. dostaje paliwo ale nie moze go spalic i dlatego tak dziwnie chodzi. podejrzewam silnik krokowy sie zabrudzil. ale jeszcze sprobuje reset. dzieki
Witam Zmieniany był aparat zapłonowy.Kable wysokiego napięcia tak samo jak przed wymianą 1-3-4-2 zaczynając od lewego górnego.Iskra jest paliwo dochodzi, kompresja powyżej 10 bar.Jednak cały czas go zalewa. Niekiedy strzeli.co to może być??Pozdrawiam
Witam, posiadam civica 7 gen, nie odpala po wypadku, czy orientuje się ktoś dlaczego? Czy posiada jakiś wyłacznik powypadkowy lub jakiś czyjnik? Kręci ale nie odpala (odcina paliwo czy coś?) Jak pozbyć się tego problemu? Dodano po 47 zapomnialem dodać, jest to civic 7 gen, HB 3d, 2001r 1.6 vtec
Dobra, wracamy do wątku. Moja opinia, ale tylko moja. Jestem zadowolony z mojego elektrowozu. 9 rok eksploatacji! 80 tys km Auto robi to, co jest od niego oczekiwane - zapewnia transport na bliskie dystanse. Podsumowanie: 6 000 litrów paliwa nie spalone (posiłkuję się średnim zużyciem paliwa w Hondzie Civic 1.8, aucie porównywalnej klasy) 40 litrów...
Nierówne obroty to zawsze taka kolejność : 1. Diagnostyka komputerowa a następnie takie możliwości zazwyczaj : czujnik temp świece kable (przebicie) cewka (nie daje iskry np. na jeden gar) przepływka czyszczenie przepustnicy i następnie poważniejsze usterki ... sprawdzić najlepiej czy nie pali na któryś gar to : odpalić autko i jakimiś szczypcami wyciągać...
Dzięki za informacje, sprawdzę styki i bezpiecznik. Co do obrotów to jest ok, bo przełącznik działa przy określonych obrotach tj po przekroczeniu 2500 i przełącza na obrotach opadających. Na przełączniku jest moment kiedy przełącza przekaźnik, ale od razu wraca na paliwo (mam nadzieję, że w miarę jasno to wyjaśniłem). Co do generacji to chodziło mi...
honda civic paliwo kontrolka paliwo honda civic honda civic filtr paliwo
głośniki avensis sharan schemat wiązka problemy lumia sieć
Uszkodzona taśma Flex a mikrofon w Nokia 3.1 Elektronika B3-38: Radziecki klon Casio FX-48 z 1977 roku