Nie wiem dokładnie czy to to, ale może komuś się przyda.
No wlaśnie nie zawsze jest to takie proste. Ja mam Lale z klimą i alternator jest na stałe i nie pełni roli napinacza. Jest dodatkowo rolka napinająca.
Zapal i zaobserwuj czy nie skacze/drży/wibruje pasek alternatora.
Napisałem, że regenerowałem. Akurat w megane iii 1.5 jest bardzo dobry dostęp do alternatora. A łożysko jest za pierścieniami.
Odgłos uszkodzonego wtryskiwacza albo mechanicznego uszkodzenia układu korbowo- tłokowego ( panewki , sworzeń tłoka ...) . Jeśli uważasz że od alternatora to zrzuć pasek akcesoriów - wyeliminujesz alternator .
Witam, muszę wymienić pasek alternatora w Renault Megane 1,4 16V silnik K4J rocznik 1999 (wersja LIFT 99-02). Chcę kupić pasek firmy BOSCH lub CONTINENTAL. Pomóżcie mi dobrać odpowiedni symbol paska.
Dostałem go wraz z uciętą wtyczką, do dolutowania. To nie kombinuj tylko dolutuj, tak się robi. Sterowanie COM. Prosiłbym jeszcze o potwierdzenie, czy rolka paska jest na pasek PK7? Jeżeli masz pasek 6PK to spoko założysz (pasek od wewnątrz), wolny rowek zostaje na zewnętrznej stronie. Możesz też przełożyć koło pasowe, trzeba mieć pneumatyczny klucz.
Jak Ci popiskuje to masz najpewniej napinacz do wymiany. Zwłaszcza jak nie był jeszcze robiony. Jest już wyrobiony i prowadzi krzywo pasek. Jaki masz tam silnik?
między kołem pasowym na wale a na alternatorze jest rolka i to jest napinacz, regulowany ręcznie, przykręcony na 2 śruby
Do wymiany kolo wolnobieżne na alternatorze.
Pompa wody ma napęd od paska rozrządu. Więc możesz spokojnie jechać bez paska wielorowkowego. Do czasu jak prądu nie braknie. Coś ci się zatarło i stanęło. Wcześniej przecież powinieneś usłyszeć hałas. No chyba że sprzęgło na alternatorze się wysypało.
Luźne paski alternatora
AQ może kolega LENIWIWC_PL sprawdzi co dzieje się z alternatorem w sensie elektrycznym. Czyli czy aby przypadkiem nie ma zwarcia lub podobnych przypadłości.
Padło ładowanie, więc robimy diagnostykę mechaniczną, pasek alternatora, alternator, jak jest ok to miernik, kontrolka, schemat.... Nie pogardziłbym też sprzętem o nazwie Clip.
sprawdz kolego pasek wielorowkowy napedzajacy alternator
Pasek pk spadl. Pewnie koło alternatora do wymiany na normalne. Tam siedzi wynalazek z gumką
Sprawdziłeś czy pasek od alternatora nie jest luźny? I jakie napięcie akumulatora na włączonym silniku bez obciążenia i pełnym obciążeniu? I jaki przebieg ma ?
Kolego wymiarów to ci nie podam sam odczytasz jak rozbierzesz powiedzieć ci mogę tyle że ja zawsze wstawiam typu RS i nigdy nie miałem reklamacji tam nie ma nie wiadomo jakich prędkości pamiętaj jeszcze aby pasek naciągać z umiarem z resztą co mam mówić mechanikowi.
zacznij od naprawy alternatora. W twingo to prościzna. Może wystarczy tylko naciągnąć pasek?
na 100 procent musisz wymienic rolke alternatora a najlepiej jak byś wymienił jeszcze pasek i napinacz
Masz do wymiany napinacz i koło wolnobieżne na alternatorze, zwłaszcza to drugie.
Cześć, możesz odpalić bez paska wielorowkowego . Jeśli po zdemontowaniu paska "odgłos' nadal będzie słyszalny to masz do wymiany jedną z rolek rozrządu lub napinacz, jeśli będzie cisza to alternator, wspomaganie lub klima (jesli masz).
A masz pasek alternatora w całości, nie postrzępiony?
Jazda jest nie wskazana, jak wymieniałeś alternator to na pewno został dobrze założony ? bo wygląda na to że cos jest krzywe albo wykrzywiło się podczas stłuczki albo podczas montażu i dlatego ścina Ci pasek. Ewentualnie rolka może być nie dokręcona ale stawiam na to że jest krzywo alternator.
Jeszcze mogło ściąć klin na wale korbowym... Też się to zdarza i objawy są podobne A nie to samo koło napędza pasek alternatora? Bo ten się kręci.
To wymień tylko pasek i posprawdzaj to co wcześniej napisałem
Dla zainteresowanych napisze że robota spoko jeśli się ma klucze trochę chęci jest to do zrobienia, wymiary które pisałem simeringów są zgodne z danymi producenta renault, jedna ważna rzecz o której nikt to nie pisze a mianowicie koło pasowe wału korbowego to po którym kręci się pasek akcesoriów alternatora itp. To koło u mnie miało takie luzy że nadawało...
Sprawdź czy masz zamontowany pasek 5PK czy 6PK. Ma być 5PK, na kole alternatora pierwszy rowek od obudowy wolny.
Pasek jeśli jest w linii z kołami to nawet rowków nie potrzebuje do utrzymania się .
Sprzęgło jest na osi alternatora, to na który zakłada się pasek wieloklinowy. Powinno pracować w jedną stronę.
Uszkodzona rolka, pasek ,łożyska w alternatorze.
ktos wie co to moze byc? rolka, p.wody, alternator, kompresor klimatyzacji. I wszystko co się po odpaleniu kręci. Zdejmij pasek i szukaj.
W starym alternatorze był bardzo głośny odgłos jak by walnęło łożysko, dlatego kolego postanowił go zmienić lub naprawić, mechanik powiedział że padł na dobre , kupił inny na szrocie podobno sprawny i go założył. Podkreślę że rozrządu nie robili , był robiony był 30000km temu Mechanik twierdził że ktoś kto dokręcał koło pasowe nie posmarował śruby klejem...
na początek sorry ze nie odpisywalem -swięta i takie tam zamieszanie ...... do rzeczy dzieki za podpowiedzi ale......jest tak akumulator naładowany -dość nowy bo ma 2 lata bezobsługowy magiczne oko pokazuje zieleń co znaczy że jest full pasek znów wymieniony naciągniety ładowanie na wolnych i na wysokich nie mienia się zbytnio bo jest o ile pamietam...
To raczej pasek pk ma związek z przestawieniem rozrządu. W tych silnikach powinno się wymieniać razem z rozrzadem pasek ospretu z napinaczem i rolka. W razie zniszczenia paska osprzętu zawsze wkreca się pod pasek rozrządu i powoduje jego przestawienie i demolke. A gumowy pył na drugim zdjęciu to albo z paska albo tłumik drgań alternatora się kończy.
A kolega sprawdził czy oby nie pękł pasek od alternatora? Zaglądałeś wogóle pod maskę?
Problem rozwiązany. Zapieczone łożysko od alternatora który rozszarpał pasek PK i rozrząd go siorpną po czym przeskoczył o jeden ząbek :/ wymiana dwóch pasków, łożysko alternatora + uszczelnianie pompy wtryskowej (ciekła) koszt 750 zł :/
Tyle że gdyby rozrząd był ustawiony źle to posypał by się od początku a nie po przejechaniu kilku km - chyba że przeskoczył pasek. Bez zdjęć to możemy sobie teorie układać.
Jak wygląda pasek napędzający alternator? W jakim jest stanie? Ewentualnie inaczej. Jakim napięciem ładowany jest akumulator? Jakie napięcie posiada akumulator, po wyłączeniu silnika?
Dwie rury od klimy przylegają do pokrywki alternatora i dlatego nie widzę innej opcji niż odkręcenie alternatora. Co do napinacza na sprężynie do paska, to znaczy, że jakoś mogę docisnąć ten Tensioner i poluzować napięcie paska bez odkręcania dodatkowych śrub?
witam mam problem z moim reno pękł pasek od alternatora i wkręcił się w pasek rozrządu panowie mechanicy wszystko wymienili sprawdzili wszystko niby ok ale auto nie pali zapala na plaku i nic więcej bardzo prosze o pomoc
witam miałem problem w scenicu 1,6 97rok mechanik wymieniał mi pasek alternatora i oberwał przewód masowy który przykręcony jest obok alternatora
Mówisz tu o klimatyzacji i teraz pytanie czy masz klimatyzację, klimatronika czy zwykły nawiew, bo sprężarka klimatyzacji załącza się po lekkim dodaniu gazu i to mogło by być przyczyną. Jak chcesz sprawdzić alternator to musisz ściągnąć pasek i sprawdzić luzy.
jak słychac pisk to pasek z alternatorem proste , jak zimny to piszczy napiac i bedzie działał i dawał prad:)
Oryginalnie we wszystkich tych silnikach montowane jest koło alternatora ze sprzęgłęm, jest dość awaryjne i cholernie drogie zapewne ktoś na łatwizne poszedł i założył zwykłe. Pozdrawiam
mialem taki przypadek ze po zlozeniu alternatora ladowal poprawnie 14 v ale ciagle mi padal akumulator czyli nie mial wydajnosci ,alternator to pradnica pradu przemiennego i to 3 fazowa czyli tak jak by 3 pradnice w jednym jesli laduje bez obciazenia i daje 14 v to jedna faza kuleje u mnie puscilo lutowanie jednego uzwojenia i jedna faza nie dzialala...
Kontrolka świadczy o braku ładowania akumulatora, więc może to być ślizgający się pasek alternatora z powodu zużycia, uszkodzenia alternatora, uszkodzenie regulatora napięcia
Przy próbie odpalania pasek czasem nie robi się gorący? Wszystkie koła osprzętu i rolki się obracają? Może np alternator stoi?
W Renóweczkach regulator amatorsko najlepiej jest to sprawdzić tak: -zdejmujemy pasek klinowy z alternatora -właczamy kluczyk w stacyjce -kręcimy kołem pasowym alternatora-powinno się obracać z wyczuwalnym oporem.Dzieje się tak bo wirnik wytwarza moment hamujący.Alternator tam jest obcowzbudny.Jeżeli oporu nie czuć to: -sprawdzamy czy jest napiecie...
Ale pasek od alternatora, czy jaki? Kompletny rozrząd był wymieniany ok. 20tyś km temu
Sprawdź ładowanie czyli napięcie przy alternatorze powinno być 14-14,4V także pod obciążeniem czy występuje znaczny spadek. Może być zaśniedziała klema przegrzany przewód, słaby styk do masy albo luźny pasek. Dlatego sprawdź przy alternatorze i przy akumulatorze. Przewody jak sprawdzić jest filmik na YT. https://youtu.be/pZHEcUhCeE4
Koszt przewinięcia stojanu w alternatorach rodziny A13N nie przekracza kwoty 40-50 zł.O uszkodzeniach dowiesz sie wymontowując alternator.Najprawdopodobniejsze przyczyny-zwarcie fazy stojana (do masy),lub zwarta dioda ujemna.Czy z okolic alt.nie dochodzi charakterystyczne wycie?Mam rozumieć że pasek jest prawidłowo nałożony i ma odpowiedni naciąg.
Pociągnąć ręką za pasek i bez klucza się obejdzie. Gorzej w drugą stronę. Ja mam do takich rzeczy zestaw takich kluczy: http://obrazki.elektroda.pl/3840222700_1... W tym 10mm, i w niego standardowy krótki bit.
Jak co napięcie na aku ma byc 13.8-14.4 a moze ci pasek slizga nawet nie wiesz ,,
Po odpięciu wtyczki od alternatora powinien ładować ok 14v awaryjnie tj kontrolka ładowania się świeci a napięcie jest prawidłowe. Jeśli tak nie jest szukaj problemu np. z napinaczem paska, kołem pasowym wału lub sprzęgłem alternatora. Warto sprawdzić masę na silnik, czy główny prąd po bezpieczniku na akumulatorze. Alternator sterowany LIN więc regulator...
No to już mniej więcej wiem od czego zacząć a jeśli bedzie to duży koszt naprawy to po prostu ominę tą pompę kupię troszkę krótszy pasek i nie będzie tylko klimy
W wiekszosci przypadków tego typu zakłócenia pochodza od alternatora zły stan szczotek bicie komutatora uszkodzony kondensator jezeli chcesz sie upewnic z kad pochodzi to zakłócenie to sciagnij na czas próby pasek klinowy z alternatora i bedzie wiadomo czy zapłon czy alternator.pozdr.
… czy to KLEKOTANIE MOŻE BYĆ SPOWODOWANE ALTERNATOREM? Ponieważ już od pewnego czasu mam niskie obroty i kontrolka AKUMULATORA miga mi podczas jazdy dosyć nieregularnie, Czy alternator to możesz sprawdzić sam. Zdejmij napęd alternatora /pasek/ i sprawdzisz po uruchomieniu silnika. … natomiast klekot jest regularny więc czy to może być powiązane?...
Teraz to trzeba naprawić/wymienić pasek. Potem pytać dalej. Nawet nie wiemy jaki Kolega ma silnik.
To co oznacza to że pompa do wymiany? A jak pompa do wymiany to pasek rozrządu tez? Jaki to jest szacunkowy koszt ? I czy pompę opłaca się kupić na allegro?
Jak mamy Ci powiedzieć co wyje? Może alternator, kończą się łożyska, a może właśnie wspomaganie. Post całkowicie bez sensu. Zamiast pisać pokręć alternatorem, posłuchaj...
O tym, ze powinno byc 110Amp? Czyli, ze i ja dobrze kupilem... A odnosnie kola pasowego to jest podane, ze pelne czy ze sprzegielkiem? Ja mialem pelne i pasek trzepocze strasznie.
Pasek wieloklinowi poszedł, możliwe że zatarł się alternator ale to już będzie do wglądu.
Witam. Zamontowałem sobie ku własnemu utrapieniu miernik napięcia w Espace IV. I teraz wyniknęły problemy. Miernik wykazuje mi z napięcie ładowania od 13.8 do 14,1 V. Zdarza mu się błysnąć informacją o 17 V, zadko. Pytanie - na ile to wiarygodne? O co kaman? Elektryk sprawdził napięcie ładowania i wskazania miernika są wiarygodne. Alternator jaki posiadam...
Dobrze jakbyś sprawdził naciąg paska klinowego
Witam. Panowie jak poprawnie założyć pasek na alternator, naciąg, klimatyzację itd. Auto to Renault Megane Scenic 1996 r. motor 2.0 ben/gaz 8 zaworów. Prosiłbym o jakiś schemat oraz jaki jest nr na pasku. Pozdrawiam i proszę o szybką podpowiedź.
Może masz pasek lużny. Co się dzieje, jak wyłączysz światła? Ja nie wiem.
Sprawdziłem i ceny są kosmiczne 150-200 pln Kup se na złomie skoro nowe ''drogie''. I zamknij temat.
Witam, problemem okazał się zbyt rozciągnięty pasek który ślizgał się po wirniku alternatora, jak i zwarcie co ciekawe w radiu, które było kiedyś przerabiane. Po odłączeniu radia i wymianie paska alternatora, wszystko wróciło do normy. Dzięki wszystkim zaangażownanym za pomoc!
forumowicze dam pytanie ? dlaczego piszczy pasek. nie oczekuje odpowiedzi że lużny , i zatarte łożyska alternatora ,
Pasek nowy przejechane 6 tyś. km. Naciąg dobry
Witam. Mam Renault-megan 1.9D/99r/ od jakiegoś czasu słychać dziwne burczenie przy dodawaniu gazu i na zimnym silniku, jest to silnik F8Q +klima.Nie wiem jaka jest przyczyna czy to jest wina tego dziwnego napinacza/sprężyna w pozycji pionowej poniżej rolka napinająca/ czy jest za długi pasek,bo więcej nie ma już możliwości naciągu. Nie wiem czy te typy...
może być masa usterek ,pasek alternatora bądź napinacz , głownie on piszczy nie jest ząbkowany jak rozrządu , napinacz rozrządu , pompa wody objawy nie ubywa płynu w chłodnicy , samochód się nie grzeje? i piski z alternatora
Jak zwalisz pasek osprzętu i nie ustanie to obadaj rozrząd. A jak nie wymieniany to go wymień.
Zaczęło mi grzechotać koło na którym jest pasek klinowy. Wymieniłbym je, tylko nie wiem jak się ta część nazywa... Poniżej zaznaczyłem na zdjęciu https://obrazki.elektroda.pl/3074177800_...
Renault na pierwszy montaż zakłada łożyska SNR. Jaki masz silnik. Master np. z dieslem 2.8 ma napinacz manualny, więc przyczyną może być za mocno napięty pasek. Dobór łożysk, jesli znasz wymagane parametry; http://bearings.webpassion.pl/choose.php...
Kolego koło na wal po którym chodzi pasek wielorowkowy który napędza alternator i kompresor klimy.najlepiej jak zrobisz foto jakie koło tam siedzi u ciebie.
Objawem poduszek byłoby przede wszystkim trzepotanie silnikiem przy hamowaniu nim z wyższych prędkości oraz przy gaszeniu. Na postoju to one zbytnio nie dają objawów, bo silnik po prostu sobie spokojnie pracuje i takie drgania wynikające z samej jego pracy są dla poduszek niczym nadzwyczajnym. Dopiero w sytuacjach wyżej opisanych poduszki się zwykle...
Obroty biegu jałowego powinne wynosić w przedziale 750-800 obr/min . A dla pewności kontrola stanu paska wielorowkowego, napinacza rolek powrotnych, poziom ładowania alternatora , straty na kablach , stan klem ich zakucie i cyi się nie grzeją.
Witam serdecznie. Ja do swojej c330 po wymianie akumulatora i pradnicy zastosowałem alternator od VW Passata b3 który wygląda tak samo jak na zdjęciu tanym przez jednego z fotumowiczow. Alternatory te występowały w dwóch wersjach amperazowych tzn z zieloną tabliczką które miały 55amper oraz z czerwoną tabliczką na której pisało 90a. Ja 90amperowy od...
Ano właśnie. Zamiast zajrzeć pod maskę łatwiej włączyć komputer. Pasek sobie popiskał i jesteś spokojny. A może tego paska już nie ma? A może skapitulował napinacz. A może łożysko alternatora odeszło? Tylko, że może lepiej przy komputerze więc nic nie rób.
Pytam bo paru kupców, dzwoniło i dawało po 1500, a tu 2700,wiec sprzedałem, sprawdzałem przewody wszystkie w okolicy alternatora całe, więc chyba dobrze zrobiłem Dodano po 2 Zastanawiało mnje czy dobrze ustawiłem rozrząd, ale pewnie tak, fakt jak ktoś pisał, trochę dziwne kręci jakby bez kompresji
Zdejmij pasek wielorowkowy,zobacz jak kręcą się rolki,alternator itp. weź klucz i pokręcić wałem korbowym ręcznie zobacz jak się kręci,lekko czy coś go przystawia.
Usterka naprawiona sprawa była błacha, poprostu przy wymianie paska ktoś go źle zamontował i alternator kręcił się ale nie ładował.
Na zimnym silniku zwłaszcza gdy na dworze wilgotno, większość samochodów popiskuje, to raczej zjawisko normalne. Jak już na siłę chce się szukać przyczyny to może to być: zużyty pasek alternatora, któraś z rolek itd. Jakby coś było z rozrządem odczuł byś to w bardziej dosadny sposób.
Renault Modeus, wymiana żarówki przedniego reflektora mmm... sama przyjemność. Mała anegdota. Kilka lat temu przychodzi boss i mówi "wymień zarówki w tym renault co przed chwila przyjechał". Więc idę na parking i ... Kiedy kończyła sie trzecia godzina pracy przy samochodzie, przychodzi klient i prawie z łzami w oczach pyta się czy ma jeszcze tutaj...
napięcie na akumulatorze ok.14 do 14.5V Jeśli masz poniżej 13.5 to sprawdź klemy naciąg paska i jak nic nie pomoże to alternator do sprawdzenia.
świece żarowe były zmieniane (grzeją ok), pasek rozrządu także, filter paliwa, akumulator, czujnik śledzenia obrotów wału wyczyszczony, alternator sprawdzony pod względem ładowania,
Witam . Fakt że kontrolka gaśnie ,to nie oznacza że jest ładowanie. Należy zrobić pomiar na alternatorze i akumulatorze,by wykluczyć złe połączenie wyjścia alternatora zacisk(B+) z akumulatorem .Należy również sprawdzić naciąg paska klinowego lub wielorowkowego.Gdy nadal nie będzie ładowania należy sprawdzić alternator ,gdyż może być uszkodzony.Sama...
Witam po dłuższej przerwie. Postanowiłem oddać auto do elektryka.Po podłączeniu przez niego aparatury pomiarowej stwierdził iż co ja chcę o0d ładowania przecież jest.Po chwili dyskusji z nim postanowił jeszcze raz podłączyć swój sprzęt i.......... oznajmił mi że ok jest ładowanie ale jakoś strasznie ciężko i powoli.Po czasie namysłu pokazał mi pasek...
Witam, Mam zagwozdkę. Mam renię 19 1.7B na gaźniku Solex 2-gardzielowym. Auto powypadkowe (pierwszy raz w bok, naprawione, jeździł dłuższy czas, potem w prawą stronę w tył, nie naprawiane), stoi u mnie na podwórku już koło 12-13 lat, nieodpalane, trochę rozebrany na części i sprzedany, reszta stoi. Otóż, silnik się ostał i chciałbym z nim coś zrobić,...
Rolka i pompa wody jest nowa więc nie sądzę aby wydawała dziwne dźwięki - chyba że się jeszcze "ułoży" lub "dotrze", znajomy zwrócił mi uwagę że to może nie spod dekla rozrządu odgłosy (choć ja tam słysze i nie było tego przed robotą) uważa że obroty mogą być z innego powodu a odgłosy toczenia to np. koło pasowe lub napinacz od paska alternatora. W...
Stary był pewnie źle włożony. Rolka prowadząca ma być pomiędzy alternatorem a pompą wspomagania. http://obrazki.elektroda.pl/4895117200_1...
Jestem uczniem w kierunku mechanik poj. sam. i zajmuje się vw i audi, lecz ostatnio sprowadziłem sobie Renault Espace z 1997r. z 2l silnikiem benzynowym. Mam problem, bo muszę wymontować alternator, ale od góry silnika nie widać żadnego napinacza paska (jak to jest w większości aut). I proszę o jakiś schemat prowadzenia paska i sposób wymontowania alternatora....
Najlepiwj by było wymienic razem z pompą ale jeśli nie ma żadnych wycieków i luzów na pompie wodnej to można zostawić i wymienić wszystkie rolki i pasek. Sprawdż od razu stan łożysk alternatora i pompe wspomagania o ile takowa jest. Pozdro:)
Akumulator mam nówke wiec nie moze być on oprzyczyną tego..... pasek spoko......spadek napięcia przy zapalonuch światłach mijania wynosi ok 0.2 V... Rozkręce alternator i zobacze co tam sie dzieje z nim.
Skoro nie zgasł to nie masz ładowania, voltomierz to potwierdza. Zaczynasz od sprawdzenia paska, potem sczotki-regulator. I sam alternator. Zrobić musisz bo nie wrócisz.
Witam. Czy mógłby mi ktoś powiedzieć(napisać ;) ) jakie potrzebuje łożyska do alternatora bosch renault laguna I 1.6 16v z 98r.combi fot. http://obrazki.elektroda.pl/8858859200_1... numery to 0124415014 KCB2 ->14V 53-98A kod renault 7700434900 EAN 3165143117194 szukałem po necie ale dostawałem komunikaty ze jedne łożyska 6303 /6202/...
Witam, Panowie okazało się, że sprężarka od klimatyzacji bądź łożyska w niej nie chodzi cały czas, tylko się zawiesza i stąd wyskakiwał problem CHECK INJECTION, jak jeździłem bez włączonego nawiewu problem w ogóle się nie pojawiał ale... jak jechałem do mechanika żeby mi to zrobił usłyszałem metaliczny dźwięk (spotkały się dwie metalowe części) w silniku,...
Ogólnie wygląda to tak, kupiłem auto od handlarza, kopcił na niebiesko po przekroczeniu 1800 obrotów. Zajrzałem do chłodniczki EGR, żeby mieć dojście, zdjąłem Aku i obudowę. Gdy zdjąłem chłodniczkę, zauważyłem, że dolot powietrza, ta część aluminiowa, jest zawalona nagarem. Została zdjęta do czynienia, z automatu poszła chłodnica intercoolera do czynienia,...
pasek alternator renault megane pasek alternator renault pompa pasek alternator renault laguna
efekt ambilight kosztorysy elektryczne pomiar prądu pomiar pradu
pilot uniwersalny samokopiujący pilot uniwersalny samokopiujący
Pralka wyłącza się po kilku minutach pracy - przyczyny Ford Galaxy Mk1 - Umiejscowienie ECU