Duży przekaźnik to drugi bieg wentylator a na dole pierwszy od lewej przy bezpieczników maxifuse to pierwszy bieg wentylator. Skrzynka bezpieczników jest taka sama od czasu fiata stilo
Opis dla 106 z taka skrzynką:
Otwierasz klapkę gdzie są bezpieczniki , jeden patrzy na wentylator drugi na bezpiecznik . Gdy ledwo ruszy wentylator bezpiecznik się przepala .
F21 5A o ten chodzi? Zasilanie przekaźnika zespołu wentylatora; Sterowanie przekaźnikiem Valvetronic (1,6 I VTi 16V); Turbo chłodzenie (1,6 I THP 16V); Czujnik przepływu powietrza (1,6 I HDI 16V). Dodano po 1 On idzie jeszcze na czujnik położenia wałka Na zawór nie czujnik.
Podłącz żarówkę jeden koniec do masy a drugi do wejść rezystora.Włączaj biegi i przekładaj kabelek.Jak świeci na wszystkich masz problem z rezystorem.Jak nie to kable,przełącznik,lub wypalone złącza.Prąd który dochodzi do przełącznika też sprawdź żarówką(min.21W) nie miernikiem.
Wentylator chodzi przy bezposrednim podlaczeniu do akumulatora? Pod skrzynka bezpiecznikow silnika jest listwa z bezpiecznikami maxi - sprawdz pierwszy z lewej. Jesli jest przepalony to wymien i koniecznie sprawdz rezystory/rezystor wiatraka - jesli brak przejscia to wymien. Przy braku niskich biegow (w przypadku uszkodzonego rezystora) bezpiecznik...
Z bezpiecznika idzie jeden,potem rozgałęzia się .
Oki sprawdzę jutro kable do bsm i czy jest jeszcze jakiś przekaźnik do tego wentylatora gdzieś w bezpiecznikach?
Do sprawdzenia bezpieczniki nr.4,18,19,25.
Wiatrak chłodnicy jest sterowany elektrycznie, włącza się gdy temperatura silnika przekroczy ok 90 stopni, może być przepalony bezpiecznik, przekaźnik, czujnik temperatury itd...
witaj miałem podobny przypadek poczytaj może coś więcej będziesz wiedział http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic14... W moim przypadku spalił się wentylator i bezpiecznik Maxifuze w skrzynce jak na zdjęciu w poście, który załączyłem.
Bezpieczniki A40 w instrukcji pisze ze jest on od klimatyzacji wentylatora.
Sprawdż bezpiecznik F18 w komorze silnika .Zakładam że masz zwykłą klimatyzację.
W skrzynce bezpieczników pod maską (bm 34) w kostce zielonej szesnasto stykowej styk 8 i 16 to zasilanie (grube czerwone przewody)wentylatora wewnętrznego pojawia się po uruchomieniu auta ,bezpiecznik 16 .Pozdrawiam
PEUGEOT 406 - Bezpieczniki w kabinie: Bezpiecznik nr 15 - 20 A - ECU centralnego, pamiec radia, przekaznik wentylatora chlodzacego, bitron, polozenie siedzen, alarm, przekaznik reflektorow, pilot Bezpiecznik nr 25 - 10 A - wylacznik klimy, przel. cisnieniowy, swiatla dzienne, przekaznik wentylatora chlodzacego, regulator klimy, czujnik temp. wew. PEUGEOT...
Wymień przekaźnik wentylatora, uprzednio sprawdź bezpieczniki pod maską pod skrzynką - jest tam taki rząd MAXIFUSE.
Nie wiem jak tam ale opornik ma jeszcze bezpiecznik termiczny - sprawny? Bezpiecznik wentylatora, przełącznik? Przekaźnik? Miernik/żarówka/próbnik do reki i tak coś od siebie bo od początku zawijasy.
sprawdż bezpieczniki wkomorze silnika.
Zobacz czy masz napięcie na czujniku przy skrzyni bo zazwyczaj czujnik uszkodzony a nie bezpiecznik Wentylator wcale nie działa?
Szukaj pod maską. Kalkulator wtrysku to inaczej ECU - komputer silnika. Powinien być przy module BSM (skrzynka bezpieczników). http://obrazki.elektroda.pl/7702858000_1... Bezpiecznik F4 jest zasilany po stacyjce. I odpowiada za przekaźnik wysokiej prędkości wentylatora. Bezpiecznik F8 odpowiada za przekaźnik niskiej prędkości wentylatora....
W Peugeocie 306 1.4 bez klimy nie działa wentylator. Nie dochodzi prąd nawet do przełącznika regulacji prędkości, bezpieczniki ok, rezystor dmuchawy też w porządku. Śledziłem przewody ale wchodzą w całą główną wiązkę samochodu.
Dobra sprawdzę jutro i dam ci znać a bezpiecznik który jest od wentylatora
Opornik pierwszego biegu znajduje się przed chłodnica, widać go przez grill po lewej stronie. Opornik to taka dzina kostka a w środku gruby drut więc prawdopodobnie będzie problem ze stykiem.. Druga opcja to bezpiecznik od chłodnicy sprawdzałeś ?
Masz zasilanie na grubych przewodach przekaźników ? Mierz próbówką. Wyzwalasz przekaźniki również próbówką. Z doświadczenia wynika przeważnie zgnilizna wiązki uszkodzenie przekaźników ew. Brak zasilania przez bezpiecznik. Zasilaniw głównego lub po zapłonie
Przyczyną może być wentylator,bezpiecznik.
Nie wiem ale np. alarm chyba nie ciagnie 40A i tak samo sam wentylator. Klima jest zawsze wylaczona przy zapalaniu samochodu. Albo to wadliwa instalacja albo jest cos podlaczone jeszcze pod ten bezpiecznik i cagnie duzo proadu przy rozruchu
Witam, W pp2000 sterownik wtrysku wyświetlał błąd - jakoś tak: "niespójność obrotów wentylatora z wymaganymi". Sprawa prosta - okazało się że nawet przy próbie wysterowania przekaźnika wentylator się nie załączał. Przyczyną był spalony bezpiecznik maxi w BM34. Co ciekawe po wymianie wszystko jest ok... Mam "1 WENTYLATOR Z WIĘKSZĄ PRĘDKOŚCIĄ 200W" czyli...
No właśnie chciałem sprawdzić przewody ale trochę tego dużo... Gdybym wiedział co jest podpięte pod ten bezpiecznik łatwiej byłoby zlokalizować usterkę. Na schemacie jest oznaczony opisem: Sterownik wentylatora chłodnicy, Sterownik zarządzania silnikiem (ECU), 20 A Klepnij sobie na Alle bsm 307 i zobaczysz foty z tym bezpiecznikiem. Pozdr.
Najlepiej to popstrykaj zdjęcie samego wentylatora i jego instalacji może być od tyły, bo było kilka wersji skoro mówisz że biegowy 1,2 to tylko można się domyślać że chodzi o standardowy bez modułu a wtedy do sprawdzenia bezpieczniki, przekaźnik lub rezystor ale to tylko gdybanie bo nie wiem z jakim wentylatorem mamy do czynienia.
Witam, pod jakim numerem jest bezpiecznik wentylatora dmuchawy?
Żeby dostać się do bezpiecznika 60A, trzeba podnieść tą skrzynkę, one są z boku skrzynki. Ta skrzynka ma w sobie przekaźniki, wiec wszystkim będzie sterował BSM na rozkaz np. ECU. Wentylatory są jakieś 350W, wiec musi być duży bezpiecznik.
W moim przypadku losowe działanie dmuchawy również było spowodowane upalonym/zanieczyszczonym bezpiecznikiem F11 (40A) pod maską. Miernik pokazywał na kablu zasilającym 4V, a żarówka świeciła, a wentylator włączył się dopiero po wyczyszczeniu styków bezpiecznika.
Brak napięcia w kostce wentylatora.Podłanczam wentylator kablami do gniazda zapalniczki to regulacja obrotów działa.Gdzie jest bezpiecznik lub przekażnik?
Nad jaką skrzynką ??? Chodzi o tą z bezpiecznikami ??
W/g opisu nie działa grzałka w sondach przed i za katalizatorem ale to nie musi być uszkodzenie czujników ale np bezpiecznik . Silnik zapewne vti lub thp? Temperatura spada ponieważ jak sterownik silnika wykryje usterkę to profilaktycznie uruchamia wentylatory chłodnicy
Witam.Moduł sterownika silnika dmuchawy padł.Ale najpierw sprawdź bezpieczniki i jeśli masz taką możliwość podłącz sam wentylator na krótko czy pracuje jeśli tak to punkt pierwszy do wymiany.
Bezpiecznik termiczny jest w rezystorze we wlocie powietrza. Podnieś maskę, rozkręć wlot powietrza do kabiny, zaglądnij tam i zlokalizuj opornik nawiewu, wyjmij go i mu się przyglądnij. Bezpiecznik termiczny wygląda jak metalowy opornik. W środku przy określonej temperaturze przepala się połączenie.
Witam kolegów ,a czy ten bezpiecznik nie jest czasami od wentylatora chłodnicy i od sterownika silnika pozdrawiam.
brak było zasilania po zapłonie na biprom uszkodzony był splot za skrzynką bezpieczników
Musisz znależć ten plus, dwa przekaźniki bo z stopnie prędkości wentylatora, wentylator załącza czyjnik, jest na chłodnicy patrząć od strony silnika na dole po lewej stronie. Na przekaźnik musi iść masa i plus, sprawdż dokładnie bezpieczniki w komorze silnika po prawej stronie, jak nie pomoże to trzeba iść po kablach od przekaźnika idą te przewody dołem...
Witam, Chyba szukasz dziury w calym. Jak napisano wyzej, tak ma byc. Termostat ma pelne otwarcie przy 95°, pierwsza predkosc wentylatora ok. 98 - 100°, druga ok. 110°, alert przegrzania ok. 118°. Jesli silnik jest w dobrym stanie, to wentylator sie praktycznie nie wlacza przy normalnej jezdzie, chyba, ze w korkach w lecie. Pozdrawiam, Georges
Nie wiem jak tam jest dokładnie wtym.Ale sterownik zgłasza błąd albo przekaźników albo modułu wentylatorów.A napewno nie opornicy.Posprawdzaj połączenia i bezpieczniki.
Bezpieczniki sprawdź. Pozdrawiam.
Bezpieczniki sprawdzone? Rezystor dmuchawy?
Dzień dobry, czy rozwiązał Pan problem z dmuchawą? Mam podobną sytuację, tylko w moim przypadku nie ma sterowania przekaźnikiem. Na stykach podstawy przekaźnika zamiast 12V jest zwarcie. Wszystkie bezpieczniki są ok. Czy oriętuje się Pan jakie urządzenie steruję tym przekaźnikiem? Co może powodować zwarcie przewodów.
Bezpieczniki sprawdzone? W tych samochodach klapki w tunelach nawiewu bywały sterowane silniczkami czy innymi elektromagnesami. Może spalił się bezpiecznik i nie ma też oświetlenia w kabinie, bagażniku itp.
o bezpiecznikach sporo pisałam wcześniej...
Czujnik jest na termostacie, odepnij odpal i sprawdź czy włączył się went Jak nie ruszy to sprawdź bezpiecznik.
Mam pytanie o tym wentylatorze gdzie zanajduje sie jego bezpiecznik pozdrawiam boncek
Witam, od jakiegoś czasu peugeot 308sw przepala bezpiecznik 5A w skrzynce przy akumulatorze, auto wtedy nie kręci rozrusznikem ,ta usterka pojawią się co jakiś czas. W czasie jazdy jest wszystko ok ale jak go zgaszę ( nie za każdym razem zaznaczam) to już nie mogę odpalić bo bezpiecznik się przepala.Jak się orientuję to bezpiecznik od zasilania przekaźnika...
Temat rozwiązany, zawiódł moduł bezpieczników (spalone termiki).
Wygląda na to że masz problem z działaniem wentylatorów chłodnicy. Sprawdź rezystor koło wentylatora zwłaszcza bezpiecznik termiczny.
tego nie wiem kupiłem autko uszkodzone i rozebrane nie było sterownika silnika Poskładałem , kupiłem SID 803A auto pali jeździ tylko cały czas kreci wentylator chłodnicy Na chwilę obecną wyjąłem bezpiecznik , na dłuższą metę tak się nie da - dobrze bo bliżej zimy. CO ROBIĆ ???!!!
Ww. moduł steruje raczej wentylatorami sądząc po umiejscowieniu i amperażu bezpieczników.
Ja używałem peugota 406 2.0 16V i to samo jest z niskimi obrotami. Nie trzyma ich równo a na dodatek przygasa. Podobno problem ten jest związany z jakimś map sensorem albo silnikiem krokowym lub adaptacją silnika krokowego. Więcej nie wiem. Grzebałem trochę przy silniku krokowym i nawet go oczyściłem, ale nic nie pomogło. Drugi problem, jaki ma ten...
Od strony kierowcy masz BSI i bezpieczniki..... Sprawdź czy dochodzi napięcie do tego sterownika (rezystor/opornik) te dwa najgrubsze kable kostka 6pin... Mam rozumieć, że to i to jest to samo tylko zależy czy z klimą czy bez? To nie jest to samo, jest jedno albo drugie i jest zależne czy klima manualna czy bez lub czy klimatronik Pierwszy sterownik...
Serdecznie dziękuję za zainteresowanie moim problemem. W skrzynce mam 31 bezpieczników. Nie mam pojęcia jak są numerowane, stąd problem ze zlokalizowaniem bezpiecznika zabezpieczającego wentylator nawiewu.
Jeżeli po zwarciu styków przy termowłączniku wentylator ruszy to uszkodzenie termowłącznika jeżeli nie sprawdzić bezpiecznik nr 7 w przedziale silnika
w kwestii wentylatorów miałem to samo. zacznij od rezystora w wentylatorze. jest tam taka kostka ze spiralą i bezpiecznikiem termicznym. to lubi zeżreć rdza, kostka wchodzi do obudowy wentylatora. wykręć śrubę i wyjmij tą kostkę. od razu zobaczysz czy jest dobra, - koszt nowego - do 30 zł!
Obok pedału gazu za plastikową zaślepką powinien znajdować się opornik dmuchawy, sprawdź go- jeśli nie jest klimatronic to sprawdź bezpiecznik termiczny (przejście) bezpośrednio przy rezystorze.
W wolnych gniazdach są piny? Wentylatory się nie załączają?
Do sprawdzenia przekazniki pod zderzakiem, instalacja do nich oraz ten wentylator co nie działa, o bezpiecznikach nie wspominam problem z klima wynika właśnie z niedziałania wentylatora
Wszystko ok,ustaliłem że jest problem z przepustnicą Dodano po 2 Po czyszczeniu przepustnicy dalej problem występuje Dodano po 3 Wymiana bezpiecznika wentylatora chłodnicy rozwiązała problem
Problem jest w BSM, tak jak kolega pisał, nie ma zasilania na wyjściu bezpiecznika. Gdy podłączyłem kablem plus, wentylator zaczął działać. Dziękuję chłopaki za pomoc.
Przy przestaniu działania wentylatora chciałem sprawdzić bezpieczniki. W komorze silnika odkręciłem klemę i przy sprawdzeniu bezpieczników wszystkie były okej. Po założeniu z powrotem klemy silnik nie odpala.
Dzięki za odpowiedzi, udało się rozwiązać problem. Spalony był bezpiecznik 20A schowany pod puszką z innymi bezpiecznikami przy nadkolu.
Po zdjęciu grilla od przodu zboku chłodnicy będziesz miał opornice 1 biegu. Częsta usterka przepalenie się bezpiecznika termicznego.
Błędy wyrzuca w sterowniku silnika. Tam jest BSI?? wydawało mi się, że to zwykła skrzynka bezpieczników
Witam wszystkich, Chciałbym się Was poradzić na temat nie działającego wentylatora w kabinie kierowcy (silnik nad nogami pasażera). Peugeot 406 1999r. lift, Diesel. Wentylator nie działa na żadnym biegu, bezpieczniki ok. Podpowiedzcie proszę jak jest sterowany silnik wentylatora. Podczas włączania i wyłączania klimatyzacji, w okolicach kierownicy słychać...
Witam, w opisie nie zawarłeś istoty problemu. Nie działa Ci wentylator, świeci kontrolka CHECK, a może z nudów podłączyłeś tester i pokazał Ci taki błąd? Okablowanie i bezpieczniki sprawdzone?
Witam kolegów posiadam P207 1.6HDI 2008r w którym nie działa wentylator chłodnicy nawet po wysterowaniu. Sam wentylator na krótko działa,bezpieczniki ok. Czy przyczyną może być rezystor wentylatora kody błędu P0692,P694 sterowanie wysokich i niskich obrotów wentylatora chłodnicy
No bardzo się ucieszyłem bo po wymianie bezpiecznika uruchamia się wentylator. Dzięki wielkie dla wszystkich za rady. Pozdrawiam
Co do sterownika silnika jak to moge sprawdzic czy jest uszkodzony? To akurat pokazał by tester diagnostyczny... Bezpieczniki wszystkie sprawdziłeś rzetelnie?
Wiązka do sprawdzenia. Wiązka która idzie od kostki zasilającej wiatrak z 2 przekaźnika i jest zmie iona. Jutro mam zamiar się zabrać za wiazke która jest pod zderzakiem i idzie do bezpieczników.
Sprawdź czujnik temperatury , być może jest uszkodzony albo przerwany przewód . O ile pamiętam to tak w nich jest , gdy jest coś nie tak to się załączają zapobiega to zagotowaniu silnika. Popatrzę w schemat jutro Pozdrawiam
Zauważyłem że u mnie wentylator sie kompletnie nie włącza temperatura rośnie przekracza 90stopni i dalej rośnie a wentylator nie włącza się . Jak mogę sam sprawdzić co jest nie tak jakiś bezpiecznik czy czujnik coś tego typu ??
Witam :) pewnie czujnik ci nawalił i moze robić zwarcie albo masz gdzieś rozwaliny przewód i robi ci zwarcie :) jak nie bd wiedział co robić to zrób bezpośrednie połączenie poprzez dodatkowy włącznik w kabinie i przez bezpiecznik doprować go do wentylatora :) Powodzenia :)
Przekaźnik R4 znajduje się w PSF0 czyli w skrzynce bezpieczników i przekaźników w komorze silnika.
Mam problem z wentylatorami chlodnicy przy peugeot 605 2.0 94r pracuja bezustanie bez wzgledu na temperature silnika aby je wylaczyc musze wyjmowac bezpiecznik poniewaz nie ma innej mozliwosci jednym slowem pewniego razu wentylatry sie zalczyly i nie chca sie wylaczyc
Sprawdź bezpieczniki na początek. Czy nawiew działa na którymś biegu? Sprawdź wtyczkę od rezystora/opornica wentylatora.
Mam problem. Wentylator ogrzewania nie chodzi. Bezpieczniki sprawdziłem sa ok. Wyłączniki wentylatora są mechaniczne Czy z Państwa ktoś spotkał się z takim problemem? Byłbym wdzięczny za podpowiedz
Witam. Szukam przyczyny która odpowiada Za pracę wentylatorów wewnętrznych. W upalny dzień zaliczyła się klima wentylatory działały normalnie i nagle przestał pracować, wszystkie bezpieczniki są dobre. Gdzie szukać usterki,? Może ktoś miał podobny problem pomocy
Może to tylko styk w przełączniku/kostce, co do opornicy to spali się jak ją ktoś wyciągnie z tunelu (angileskie przeróbki) W normalnych warunkach nie powinna się uszkodzić, ale róznie to bywa ;) bezpiecznik termiczny wykluczam.
Potrzebny pin out do sterownika Continental sid208 9691854880. Peugeot boxer 2015. Kompresor nie startuje, sterownik nie widzi wskazań czujnika ciśnienia. 5V i masa na czujniku jest. Klima na pewno jest napełniona. Kompresor rusza po zwarciu na przekaźniku, ta część instalacji jest w porządku. Dwa wentylatory dwu pinowe, zasilane bezpośrednio ze skrzynki...
Przy okazji proszę o podpowiedź czemu co chwila pali się 40A bezpiecznik od wentylatora chłodnicy A może wentylator ma jakieś opory mechaniczne, i ciężko się kręci. Gdzie szukać przyczyny W napędzie wentylatora. Czyli silniku.
A patrzyłeś przekaźniki w skrzynce? Może jakiś bezpiecznik się też mógł upalić. A wymieniałeś coś czy tak od siebie się to stało?
Witam te cienkie przewody sygnalizują jaki bieg ma być załączony.1 pin w tej kostce idzie do pinu B2 sterownika silnika,2 pin do D4 sterownika,3 pin do bezpiecznika,4 pin do C4 sterownika silnika.Sprawdź ciągłość tych przewodów.
Witam, mam problem z klimatyzacją, czynnik napełniony, sprężarka odpala, czujnik ciśnienia czynnika sprawdzony działa, klimatyzacja nie odpala wentylatora oraz nie dochodzi napięcie na zawór sprężarki, niskie napięcie na bezpieczniku F14 rzędu 0,54V po odpięciu bezpiecznika nie startuje sprzęgło sprężarki, ktoś może miał podobny problem albo jakieś...
Witam, Peugeot Boxer 2017 2.0 HDI, mam problem z dmuchawą kabiny, cały czas jest włączona po wyjęciu kluczyka ze stacyjki. Zakupiłem tego Peugeota kilka dni temu... dmuchawa nie działała na 123, tylko kręciła na 4. Zakupiłem nowy rezystor dmuchawy wraz z wtyczką. Co najlepsze, że poprzedni właściciel wcześniej wypiął wtyczkę... ale stwierdziłem, że...
Sterownik zarządzania silnikiem (ECU), Sterownik wentylatora chłodnicy, Regulator ogrzewania, Przekładnia automatyczna, 10 A
Czujnik trzeba sprawdzić pod komputerem jaką temperaturę widzi. A po odłączeniu ECU przyjmuje wartość 40st. i wentylator chodzi cały czas. Te duże bezpieczniki pod BSM też ok?
faktycznie sterowany jest z kalkulatora wtrysku przekaznik zalanczajacy jest pod skrzynka bezpiecznikow pod maska a zasilanie ukladu bezpiecznik maxi nr 1 w dolnej czesci skrzynki
Ciśnienie jest presostat działa, Jakie jest? HP,LP =? Jak LP zejdzie poniżej 1,7bar-a to nie zezwoli na załączenie sprężarki - to raz. Dwa, to, że tam masz zastosowany trzystopniowy czujnik/włącznik ciśnieniowy i jeżeli ster. silnika nic nie wysyła do ster. wentylatora, to w ów czas tenże właśnie włącznik/czujnik "mówi", kiedy włączyć wentylator =...
W moim samochodzie (Peugeot 806 2.0 HDI z 2000 roku) nie włącza się wentylator chłodnicy. Teoretycznie prosta naprawa, ale chyba słabo mi idzie. Sprawdziłem wszystkie bezpieczniki i jest ok. Sprawdziłem czy działają przekaźniki i jest ok. Spiąłem wentylator bezpośrednio do aku i również działa. Wymieniłem czujnik temperatury (pomimo, że stary działał,...
witam dzięki za schemat co to jest B010 na schemacie ale wydaje mi się że to nie ten schemat za bezpiecznikiem 12 jest zwora dająca napięcie na bezpiecznik od wentylatorów i druga na bezpiecznik świateł cofania czyli tam gdzie jest podłączony C12A jest zwora na na te bezpieczniki
to patrz czy jest sprawny silnik elektrowentylatora, czy na czujniku jest napięcie, czy nie wydupczony 30A bezpiecznik w skrzynce w komorze silnikowej
wentylator załącza komputer.ale sprawdż bezpieczniki.
Odgrzewam kotleta, ponieważmam ten sam problem. Samochód zachwuje się tak samo jak opisane w pierwszym poście. Gdzie szukać przyczyny? Sprawdzone lampy tył, połączenia masy, kostki, bezpieczniki. Może coś przeoczłem, albo nie wiem gdzie szukać.
Gdybyście mieli podobny problem naprawa jest bardzo prosta! Doszedłem do tego sam! Okazało się w tych autach przekaźnik wentylatora chłodnicy umieszczony jest z przodu przed chłodnicą - i on był zalany ! Kupiłem nowy przekaźnik / 11 zł /wymieniłem i jest OK !
schemat do ręki i zasilania sprawdzić czyli wiązki kabli zasilających przekażniki bezpieczniki i styki
bezpiecznik wentylatora peugeot peugeot bezpiecznik wentylatora nawiewu peugeot partner bezpiecznik wentylatora
uchwyty drzwiczek kabel mercedesa dekoder cyfrowy telewizji kablowej
pioneer instrukcja obsługi polski pioneer instrukcja obsługi polski
Kontrolki zapalają się podczas jazdy Peugeot 106 Brak czerwonego kursora w telewizorze LG po włączeniu