wieksze mam małe bicie ale nie widać żeby było uszkodzone Na krzywym kole rowerowym też jeździsz,fajnie się jeździ? Zastanów się co jest dobre a co nadaje się na złom...Czy Twoim zdaniem praca paska po takim czymś jest zdrowa?Nie zdziw się gdy za chwilę wystrzępi się pasek i zerwie.
Miałem coś podobnego w Astrze H, uszkodzony był zawór w odmie, w silniku robiło się podciśnienie i zasysało powietrze uszczelniaczami wałków. Sprawdź, czy po odkręceniu korka oleju dźwięk ustaje.
Jak wykonujesz pomiar? Dobrze ustawiłeś pomiar rezystancji na mierniku? Ustaw miernik na test ciągłości obwodu / diodę (piszczałka). Jedna sonda miernika do osi a druga na wyprowadzenie uzwojenia. Jeśli piszczy = silnik na złom.
miał ktoś przypadek zeby zimering tak robił często zimeringi piszczą w oplach z silnikiem A14net piszczenie zanika po wyjęciu bagnetu z silnika (odprężamy układ korbowy) > w tych autach (z silnikiem A14NET) piszczą zimery od strony koła pasowego - wymiana rozwiązuje problem ....
Moderator mi kazal tutaj temat postawic wszyscy pisza ze to gaznik i uklad paliwowy wiec chyba to
https://forum.vectraklub.pl/topic/190990... Piszą, że instalacja gazowa domaga się przeglądu.
udaj sie do gazownika może to przypomnienie o przegladzie lub cos innego związane z instalacją gazu
NIE NIE zakłócenia są niezależne od sily głosu,a w niektórych przypadkach zakłócenia słychać tylko między utworami. A koledzy to chyba nigdy nie montowali radia z systemem BOSE. To nie duży fiat, więc te kondesatory przy alternatorze to chyba błędny trop.A nawet jeśli to właśnie te filtry do tego służą.Często przy montażu nagłośnienia wpadają tego typu...
Po pierwsze to po co ci ten wzmacniacz skoro kazde radio ma taka sama moc? Po drugie problem jest w tym ze tak podlaczajac wzmacniacz robisz petle masy i zawsze bedziesz mial ten problem. Petla masy to kabel masowy zasilajacy wzmacniacz i masa radia ktora laczy sie cinczami. W zasadzie nie ma na to zadnego rozwiazania. Mozesz sprubowac podlaczyc zasilanie...
To jest sterownik modelarski podłączany do odbiornika rc. Czarny minus, czerwony plus, na białym muszą występować impulsy o szerokości od 1ms do 2ms z częstotliwością około 50Hz. Sterownik po pierwsze ma zabezpieczenie przed ruszeniem silnika (trzeba zjechać drążkiem "gazu" na minimum). Po drugie może mieć różne funkcje które się programuje poprzez...
Bez demontażu głowicy i cylindra niewiele można powiedziec
Czy może to być lużny/kończący się pasek klinowy? Najwyraźniej tak. Może być to "tylko" słabe naciągnięcie jeżeli jest takowa regulacja.
Mam pytanie do fachowców, czy taka praca to normalna sprawa. Fachowcem nie jestem, ale pracuje na maszynach CNC i z doświadczenia wiem że silniki na bardzo małych obrotach piszczą.
Mam nowa praleczkę i niepokoi mnie jej praca, a mianowicie bardzo wysoki i głośni dźwięk pracy szczotek na komutatorze oraz słaby zapach palonego lakieru. Silnik dodatkowo po 30 - 40 minutach pracy jest tak gorący, że nie można się do niego dotknąć. Stąd moje pytanie czy to jest normalna praca tego urządzenia? Czy zjawisko to ustanie po dotarciu się...
Niestety po wymianie 22n na 2x104 silnik znów zaczął piszczeć.
Moim zdaniem nie jest to hałas od alternatora. Może on pochodzić od łożysk rolek, napinacza paska rozrządu, pompy wodnej lub pompy wspomagania (jeśli auto posiada).
Napięcie podawane jest tylko na 1 pasmo, więc nie widzę możliwości żeby pozycja wirnika się zmieniała.
Miałem przypadek piszczenia w HP LJ 1020. Okazało się, że piszczy toner.
Kolega napisał w pierwszym poście bezpiecznik nieuszkodzony A jak słychać piszczenie to coś nie tak ze sterowaniem silnikiem. Czy mrhari chodziło Tobie o bezpiecznik Klixon zamontowany w silniku jak by tam miał przerwę to by nie było zasilania na sterowanie silnika a autor w pralce ma piszczenie , poczekamy jak wymieni elementy.
20obr/min... ja bym poweidział ze to co napedza ten wałek to silnik krokowy... a one często piszczą (takie maja ukłądy zasialjace). ale podstawowe pytanie: czyt wcześneij też piszczało?
W jaki sposób mam ją zmienić? To jest gotowy układ który tylko zlutowałem. Zajrzyj do dokumentacji, ale może być problem bo to układ na zaprogramowanym ATMELku jest. Z filtrem RC też dużego sukcesu nie wróżę - na rezystancji szeregowej będziesz miał straty przy obciążonym silniku (co to za silnik?).
Ja wczoraj miałem odtwarzacz CD, w którym dziwnie piszczał silnik. Okazało się, że uszkodzony jest laser i przez to serwo traci synchronizację. Przypuszczam, że masz podobny objaw i podobną przyczynę.
Chodzi o to by przy małej prędkości (mocy) podawać większy PWM ale w odstępach czasowych. Odstępy powinny być jednak na tyle małe, aby nie było "szarpania" Może po prostu mniejsza częstotliwość PWM dla niższych obrotów silnika lepiej by się sprawdziła. Piszczenie silnika wskazuje, że częstotliwość jest dość spora.
odpowiedzialne za piszczenie silnika podajnika na niskich obrotach Jak to co - ta płytka a konkretnie to kształt napięcia i prądu jakie ta płytka podaje na silnik. startowanie dopiero od pozycji ponad 1 a nie od 0 Podawana wartość napięcia i prądu jest na tyle mała, że nie jest w stanie ruszyć silnikiem. Inaczej moc podawana do silnika jest niższa...
Jeśli chodzi o to piszczenie w silniku dałem smaru za kulką tego popychacza, przyjechałem 100 km. I dalej zaczyna piszczeć. Jak wyciągnąć ten drugi kawałek popychacza który znajduje się za kulką?
Problem z tym CD wyglada nastepujaco. Nie czyta w ogole plyt za to jak zaczyna to strasznie piszczy i silnik (tak mi sie wydaje) jakby powoli sie rozkreca. Czy to moze byc wina elektrolitow czy silnika moze?? Jak spradzic silnik czy jest ok??
Pierwszy raz podróba drugi raz oryginał ktoś ma lepsze porady??
Sprawdź silnik poza pralką, wygląda mi na zwarcie międzyzwojowe.Pozdrawiam.
Witam. Co może być przyczyną tego błędu. Maszyna cały czas piszczy. Silnik pracuje normalnie .
ile powinno być tych igiełek bo podobno w jednym rzędzie 33 i w drugim 33 prawda to? a i pomiędzy rolkami jest taki pierścień oddzielający rzędy rolek. Ja w paczce dostałem 2 pierścienie i te 2 pierścienie trzeba założyć czy jeden jest zbędny?
25 kHz. Domyślnie jest 10 kHz. Wtedy piszczy strasznie. Przy 25 kHz jest lepiej, sporo ciszej. Za to mosfet się strasznie grzeje. Ale to tak mega. Dodano po 1 to jest tylko mega dziwne/denerwujące, że ten silniczek przy sterowaniu tym modułem ręcznym który za pomocą potencjometry reguluje nastaw prędkości w zakresie wszystkich obrotów działa cichutko....
Polej pasek wodą przy pracującym silniku
Brak potwierdzenia o zaryglowaniu dachu.
Problem z Radiem po włączeniu radia słychać lekki pisk z podnoszeniem obrotow silnika piszczy coraz bardziej tak samo po przekręceniu kluczyka na 2 radiach to samo ;d dodaje film w załączniku https://filmy.elektroda.pl/81_1741719274... AI: Jaki jest model samochodu i radia, z którymi masz problem? Audi a3 8p 2004r. 2.0tdi radio nieoryginalne bluetec...
I gdzie tu problem? Co sprawdziłeś już? ciśnienie na garach ,odpinałeś ten wtrysk?
no niestety ale mam tylko instrukcje od modelu PC 175N ale znaczaco rozni sie od tego modelu (wiecej zworek). Jedyne co moge potwierdzic to że zworka JP1 słuzy do wyboru sygnału zadajacego (potencjometr, zewnetrzne zrodło pradu lub napiecia) u ciebie nastawione jest na potencjometr Potencjometrem FMAX mozesz regulowac od 0-60Hz lub 0-120 Hz (sorki za...
Witam, Może ktoś podpowiedzieć czy taka dwumasa może mieć objaw piszczenie przy ruszaniu? Ale tylko na zimnym silniku https://filmy.elektroda.pl/31_1719513385...
Jeżeli na maksa i jest to golf 2, to zapewne dmuchawa i to jest nienormalne.
Mam również problem z tą szlifierką. Włączy się na 2 sek obróci powoli silnikiem i koniec. Słychać takie piszczenie. Co to może być silnik indukcyjny poszedł czy raczej moduł BLDC ?
A co niby klima czy dmuchawa ma do piszczenia w silniku?
Witam, prawdopodobnie jak spora część ludzi, którzy robią to pierwszy raz uszkodziłeś przewód silnika. Sprawdź czy masz odczyt ze wszystkich czujników halla w silniku.
miernik traktuje jako "dobra dioda" w kierunku przewodzenia. Jeżeli już to jako "zwarta dioda", przy sprawnej nic nie piszczy.
Silnik piszczy, bo slyszysz czestotliwosc nosna (na ogol 4kHz). Jesli piszczenie jest duze, to mozna je wyciszycprzez podniesienie czestotliwosci nosnej, np. do 6 lub 8 kHz, ale jest to za cene grzania sie falownika. Aby silnik ruszyl, to falownik musi otrzymac sygnal Start, ale takze zadana czestotliwosc musi byc wieksza od zera. Inaczej mowiac, sprawdz...
Tam nie ma co smarować i co piszczeć. Postaraj się zlokalizować źródlo. Czy gdy ręcznie przesuwasz wyłączony to wydaje jakieś dzwięki? Silniki przy nieodpowienim sterowaniu czasami mogą piszczeć ale to nie jest wada mechaniczna -raczej wykluczam. Jeśli sam go od zera składałeś to mogłeś rolki niewłaściwie zamontować i ociera coś o łożyska.
Potrzeba rezystora 10kΩ. Niestety bez jego symulacji urządzenia na takie akumulatory nie ruszą. Tzn w zależności o temperatury powili aktywuje się ograniczenie mocy. Ja testowałem z kosą żyłkową elektryczną i bez rezystora podanie zasilania i włączenie skutkowało tylko piszczeniem silnika (wysterowanie PWM poniżej 5%). Po zastosowanie rezystora 10 kΩ...
Tak, włączy się stabilizacja prądu (napęcie będzie zmniejszane), ale nie będzie tak ladna jak stabilizacja napięcia - pojawią się oscylacje związane z transmitancją układu regulacji. Przy zwarciu tranzystory (i ścieżki) mogą wręcz piszczeć. Przy obciążeniu silnikiem DC w krańcowym przypadku ten może przyspieszać i zwalniać z okresem kilka sekund.
Tylko na łożyska żeby nie zabrudzić komutatora na wyłączonym silniku.
To wycie i piszczenie dobiega z silnika? Tak. Kwestia piszczenia, jakby hamulce? Z reguły miały to nowsze windy, koniec lat 80'tych. ----------------------------------------... Jesli wie ktos gdzie moga znajdowac sie windy w Łodzi, prl i starsze to zapraszam pv :D
Problem nie polega w PWM-ie ale w jego Freq... Żeby silnik działał zamaist piszczeć musisz mieć F wy= kilkadziesiąt Hz
Chciałbym jeszcze zapytać jaką zastosować częstotliwość dla Modulacji PWM? czy może to być 500-1000Hz, czy np. 10-20kHz? Wiem, że w zakresie wyższych częstotliwości silniki lubią piszczeć... Sterowanie silnikiem będzie odbywało się w układzie zamkniętym ze sprzężeniem zwrotnym, ale raczej nie zamirzeam uaktualniać bardzo często PWM - wiec chyba mogę...
A czy wentylator nie jest zatarty mechanicznie? To by tłumaczyło piszczenie silnika.
Zacierał się w nich wałek rozrządu, piszczał jak ślizgający się pasek.
Traktorek na zapalonym silniku po chwili piszczy sygnał dźwiękowy, co to może być?
Dzięki za porady - piszczenie to wina paska wymienilem na nowy. wycieraczek nie ruszłem. Zamykam temat.
Zachowanie cokolwiek dziwne, szczególnie to piszczenie silników. Trzeba by to wziąć na stół i dokładnie zbadać przebiegi sterujące silnikami.
Poza pętlą główną programu wstawiłem zapiszczenie buzerkiem na kilka ms. Bez silnika nie piszczy. Silnik pobiera około 0,7A. Nie próbowałem z żarówką.
Witam, bieżnia elektryczna zatrzymuje się pod ciężarem osoby ćwiczącej i piszczy. Słychać, ze silnik pracuje. Pas biegowy naciągnięty i blat jest nasmarowany. Czy ktoś na forum może coś powiedzieć na ten temat ? Dziękuję z góry.
W najbliższym czasie podjadę do mechanika i zobaczymy co powie i jak będę już wiedział co to jest to napiszę, mam nadzieję tylko, że to nie dwumas.
Dysk piszczy bo mu tak piszczy silnik od napędu bo się pojarał. Dysk oddaj na gwarancję i nie majstruj, bo nic nie wymajstrujesz.
DJMaciej jak masz dobre kable sygnalowe to daruj sobie filtry, sprawdz instalacje czy masz kable sygnalowe obok zasilajacych, jezeli tak to masz odpowiedz jezeli nie to problem z masa, filtry nie sa dobrym rozwiazaniem a powiedzialbym nawet ze bardzo zlym chyba ze ktos ma kable komplet za 10zl u ciebie jest prosta sprawa, autor tematu ma troche wiekszy...
Filtr powietrza, "fałszywe" powietrze, brudny gaźnik - te rzeczy mają znikomy wpływ na kulturę pracy silnika. To, że silnik stał jakiś czas bez oleju, to też w zasadzie nic złego. Źle założone magneto i/lub nieprawidłowo złożony łańcuszek rozrządu - te rzeczy mają ogromny, wręcz kluczowy - wpływ na kulturę pracy silnika. Obejrzyj, czy magneto jest założone...
Witam serdecznie. Proszę o pomoc w następującym problemie. Mam kłopot z silnikiem 12V DC sterowanym regulatorem obrotów PWM przez radio. Chodzi o to iż regulator działa prawidłowo ale silnik piszczy przy wolnych obrotach. Dowiedziałem się od osoby która projektowała schemat że to przez częstotliwość 3kHz przy starcie. Moje pytanie jest następujące....
Nic takiego się nie dzieje, tylko strach jeździć, żeby silnika nie zatrzeć.
Ma ktoś pomysł czy da się coś zrobić oprócz wymiany silnika by ten przestał piszczeć takim metalicznym dzwiekiem ? Problem jest w prawym silniku który przy obciążeniu czyli jak mam aktywny ffb i skręcam zaczyna irytująco piszczeć . Można taki silnik posmarować czy cos?
a Ja mam radio Pioneer i wzmak Blaupunkt i tez to mam :(( piszczenie od silnika.. im wyzsze obroty tym wyzsza czestotliwosc piszczenia :((
Miałem Poldka z 1993 roku. Częstotliwość musi być niska, żebyś szału od piszczenia silnika nawiewu nie dostał - tak masz tylko terkotanie.
Witam! ............... Dodam że jak podpiąłem multimetr między kablem niebieskim (od silnika) a czarnym lub żółtym to jest 0Ω i piszczałka nie piszczy tak jak by kable nie były połączone. Przeczytaj co napisałeś i pomyśl, jak to możliwe "piszczałka" nie piszczy a omomierz pokazuje zero Ω.
Piszczy czy buczy ? Kondensator silnika jest w tej zmywarce ukryty na ramie i ma formę kostki.
Czyli: NE555 z okolo 200Hz przlecza Mosfeta. Gdy chcemy zwolnic obroty silnika, to wypelnienie jest male, i dlatego piszczy silnik, bo tak jakby szarpie? Tak?
Jeżeli to piszczenie jest też na zimnym silniku możesz spróbować przejechać się po placu bez paska pk, demontaż paska pk man tgx jest banalnie prosty i szybki.
Zrzuć pasek PK jak piszczy. Wyeliminujesz osprzęt.
Witam. Mam wzmacniacz kenwooda KAC642 i mam taki problem. Po podłączeniu wzmacniacza przy odpalonym silniku głośniki piszczą wyżej lub niżej w zależności od obrotów silnika. Co zrobić żeby to naprawić?
Witam kolegę.Na początek trzeba sprawdzić kondensator przy silniku.Jeżeli ok to zdjąć pasek napędowy i sprawdzić łożyska na silniku i bębnie.Powodzenia i pozdro.
Mam taki problem. silnik po remoncie silnika skrzypi.... na obrotach piszczy. Bez obrotów jest to tak : https://www.youtube.com/watch?v=5KhtFHOQ... Obracanie wału brechą. Na obrotach piszczy.
Sprawdziłem jescze raz działanie. Jak zimny to 2,3 razy wysunie potem słychać piszczenie silnika i brak wysuwu. Sprawdzę jeszcze te napiecia , ale raczej bedą dobre.
Dzień dobry. Mam taki problem , posiadam Forda focusa mk2 z roku 2010 z silnikiem 1.8 TDCI przy włączonym zapłonie EGR piszczy ciągła częstotliwością , piszczy również przy wyłączeniu silnika prze około 20 sekund po chwili słychać jakby się coś ruszało i piszczenie ustaje. zaczął pojawiać się również błąd P1335-61. Czy ktoś miał podobny problem ? EGR...
Może być to wina rozrusznika, ale ja podejrzewam, że to wina akumulatora - jakie napięcie ładowania i czy nie piszczy pasek. Pozdrawiam.
Łożysko oporowe tarczy dociskowej tak klekocze lub prawdopodobnie piszczy u Ciebie. Jest to takie cudo które po wciśnięciu przez Ciebie sprzęgła naciska na ,,sprężyne" takie słoneczko w docisku i dzieki temu docisk odciąga tarcze. Z czasem potrafi się wyrobić i terkotać można to sobie łatwo wyobrazić gdyż zachodzi tam straszna praca tarcia.
Regulator działa już poprawnie. W miejsce D1 wstawiłem BYQ30E. Mam jeszcze jedno pytanie. Da się jakoś wyeliminować piszczenie silnika? Jedynie co mi na myśl przychodzi to podnieść częst. do 20kHz.
Mam jeszcze jedno pytanie. Przy odpalaniu na zimnym mi zgasł tak jak by się silnik zadusilo wysokim biegiem . Czy to może być wina wysprzeglika?
Ten silnik nie wie, co to jest "niezgodność fazy". Możesz używać dowolnego trybu PWM. Pisk prawdopodobnie wynika stąd, że podajesz przebieg PWM o niezerowym wypełnieniu, jednak za małym, żeby silnik poruszyć. A on się stara ruszyć, że aż piszczy.
978 ostatnie trzy cyfry, 160 tys. km. Stukanie słychać z góry silnika plus to dziwne piszczenie, jakby
Regulator silnika pracuje tylko przy maksymalnie skreconym potencjometrze.Przy wiekszej opornosci piszczy i silnik się zatrzymuje.jaki moze być tego powód.
Problem już rozwiązany. Przyczyną były właśnie przerwy w masowaniu. Przy okazji, jestem w posiadaniu katalogu części zamiennych do tego silnika /Honda GXV 390/ - PDF. Jeśli by ktoś potrzebował to służę pomocą.
Z tego co widzę, to wypust tych lodówek na rynek był w marcu 21r. więc powinna miec jeszcze gwarancję... Piszczy prawdopodobnie silnik kompresora, falownik odłącza mu zasilanie. Czy winny jest silnik czy falownik to zdalnie nikt nie stwierdzi. Zazwyczaj to jednak elektronika zawodzi.
Pasek wielorowkowy piszczy od jakiś 200km, po przejechaniu 5km (+\-) kiedy już silnik osiągnie swoje 90stopni piszczenie ustaje i wszystko jest dobrze. Jak ma już swoje 90 to nie piszczy. zostanie wymienione) lepiej bym nie jechał bo za duże ryzyko czy nie mam się przejmować i dojadę bez lawety? Przyczyny "piszczenia" tego paska mogą być zasadzie 3....
Te dźwięki są na silniku podłączonym, ale nieruchomym, więc złe wysterowanie chyba odpada :/ Nie, nie odpada, bo można podać impulsy w taki sposób, że silnik nie ruszy, a nawet wręcz będzie samoistnie zahamowany. W niektórych rozwiązaniach wręcz wykorzystuje się silniki jako dźwiękowy interfejs komunikacyjny, piszcząc jego uzwojeniami zgodnie z przyjętymi...
https://obrazki.elektroda.pl/6695652200_... Elementy zaznaczone na zielono mogą piszczeć (2 dławiki i bezpiecznik). Diody powinny przewodzić tylko w 1 kierunku przy prawidłowej polaryzacji sąd multimetru powinny się pojawiać cyferki na ekranie multimetru(bez piszczenia) a przy odwrotnej powinny być zera. Jeśli dokonałeś pomiaru prawidłowo...
Nie dwa wentylatory są na chłodnicę, a silnik piszczy jak trzy razy się załączą na postoju. Klimy nie mam. Co powoduje naciągnięcie paska? Jak silnik piszczy i go zgaszę to pasek jest dalej naciągnięty jak struna, tak więc nie jest to zalezne od obciąrzenia silnika.
słyszałem że przy alternatorze jest śruba napinacza i tam coś trzeba dokręcić lub odkręcić Dodano po 2 ok dzięki za pomoc jutro spróbuje się z tym pobawić
Podejrzewam wentylator bo piszczał. I niekiedy takie zgrzyty było słychać. Z początku myślałem że to jakaś rolka albo kompresor od klimy. Ale po zgaszeniu silnika też takie piszczenie było. a jak się silnik zgasi to żadne koło pasowego ani rolki nie chodzą. Dodano po 8 Ma ktoś jakieś pomysły żeby wymienić wentylator bez demontażu przodu i chłodnic
Tam jest taki sam moduł UPC jak w scenicu ? (czarna skrzynka koło akumulatora), jeśli tak, to jest w niej zielono
Na zimnym silniku przy zmianie biegów spadają obroty z 950 do 500 i słychać piszczenie i po chwili wraca wszystko do normy. co to może znaczyć ?
Najczęstsze usterki piszczenia pralek to łożyska na bębnie.Aby to sprawdzić wystarczy okręcać pustym bębnem, to może pomóc w ewentualnym stwierdzeniu usterki łożysk bębna , silnika lub uszkodzeniem paska klinowego.
Brzęczyk piszczy bo ma 30 om i niektóre mierniki tak mają.
Jak widzę na rysunku, da się zaatakować pralkę od tyłu. Zdejmij maskownicę z tyłu i zrzuć pasek klinowy z silnika. Wtedy dowiemy się, czy to bęben piszczy, a może tylko silnik.
Pytanie podstawowe jaki samochód, jaki silnik.
Jak faktycznie to piszczy to problem w przekładni/silniku. Silnik sterowany jest PWM. Przy skrajnym położeniu, może piszczeć - wirnik pozostaje nieruchomy, a system zwiększa wypełnienie przebiegu żeby go obrócić. Tyle tylko że nic nie wiadomo - ani co to wyje, ani nic nie sprawdzone w elektronice pojazdu.
Witam, potrzebuje wykonać regulator silnika 12V, sterowanie mam z odbiornika od helikoptera na wyjściu jest 2.3V do 4V, wykonałem prosty układ na IRF530, przy testach na żarówce ładnie działa, ale gdy podpinam silnik to tylko buczy/piszczy, zmieniłem opornik na mniejszy aż doszedłem do 10ohm to silnik się tylko lekko kręci a mosfet grzeje, o co z tym...
Witam ponownie silnik po diagnozie niestety koszt remontu ogromny stąd moje pytanie jaki inny silnik moge wstawić m miejsce X17DTL obecny był bardzo awaryjny prosze o odpowiedż
stukanie piszczenie silniku piszczenie silniku paska alternatora piszczenie ekspresu
agregat prądotwórczy spawarka honda podłączyć domofon tabela nagrać dekodera komputer
piezoelektryczna zapalniczka płyta indukcyjna zwarcie
Sterowniki do karty sieciowej Lenovo Z51-70 Wyświetlacz drukarki HP 140 gaśnie po uruchomieniu