Jeśli nie idzie SD to można zdjąć odcinkę programatorem, po OBD.
Każdy programator ma rozpiskę jakie sterowniki obsługuje np K-TAG.
Na stole jak po obd ,zasilanie i K i działasz.
FTDI możesz przeprogramować po USB, ale jeśli ATMega też jest uszkodzona to już niestety będziesz potrzebował programator.
Mam pytanie czy ktos kupił takie urządzenie i działa bez problemu ? link skasowac gwiazdki www.*c*a*r*d*e*c*o*d*e.c*o.yu/golf3.htm Prosze o komentarze na ten temat :):):)
CS=component security,wstępne przyuczenie do tego dokładnie auta na podstawie danych immo w zewnętrznym programatorze dopiero po pinem na aucie obd lub w zewnętrznym programatorze.
Odczyt pin Golf 5 z ECU EDC16U34 z bin AI: Chcesz odczytać PIN bezpośrednio z pliku bin, czy masz dostęp do ECU i chcesz zrobić to przez OBD/programator? Z bin z pliku EPROM już odczytałem AI: Jakim programatorem lub interfejsem dysponujesz? Odczytany UPĄ USB
Da się programatorem, po OBD nie da rady
Jakbyś poczytał to byś nie pytał co do edc16 po obd...
Rozumiem czyli nie ma opcji czytania sterownika po benchu tym urządzeniem i programatorem Flex wybierając czytanie po obd we flexie tak ?
Witam wszystkich Czy zna ktoś jakiś programator po OBD do liczników VOLVO (POLSKIE MENU !) poza kablami od Smoka ? Słyszał ktoś o jakimś innym ? Dzięki za odpowiedź.
Jeśli oba sterowniki mają identyczne numery hw , przerzucenie flasha i epromu spowoduje jego sklonowanie i musi działać . 29Fxxx najlepiej przekopiować w programatorze, po obd nie musi odczytać całości tylko to co potrzeba do tuningu !
Jedną wadą jest to że nie mozna podłaczyć pod obd bo idzie z dymem
Odczyt modułu komfortu i robisz dealer key w programatorze i dopiero dodajesz po obd.
A czym wgrałeś? programatorem czy op obd
masz 2 wyjscia albo zabrać całe auto do elektryka odczytać pin code przez obd i dopisać transponder albo wyjąć sterownik dać komuś kto odczyta pamięć programatorem ,doda nowy transponder do pliku i zapisze go z powrotem do modułu,sam musisz sprawdzić co się bardziej opłaca
Galetto sobie poradzi przez OBD, ale potrafi narobić takiego bigosu, że lepiej wziąć ecu na stół i odczytać programatorem. Co o tych silnikach chcesz wiedzieć?
To, że gościu zrobił mustanga to o niczym nie świadczy, bo mustang bez kluczy przy pandzie to pan Pikuś- wszystko ładnie idzie po obd Pamiętam , że miałem klienta, któremu dorabiałem scyzoryk i był właśnie kłopot. Korzystałem z 3 programatorów po obd i zawsze problem był takie, ze immo się kodował a pilot nie działał. udało mi się jednak zrobic kluczyk...
Kess V2 5.017 z Chin bierz i tyle.Dorzuć fg54 lub mpps nawet v12.I co będzie zdatne po obd to zrobisz.Ogólnie na początek to kess jak nie chcesz za dużo wydać.
Nie zrobisz tego sam bo masz licznik z którego nie da się odczytać pinu po obd. Tylko programator.
Chodzi mi głównie o przerzucenie pamięci Read/Write, tylko po złączu OBD odpada bo chciałbym to zrobić na stole.
Najlepsze rozwiązanie to ecu na stół i BDM. Bo galeciak z chin słynie z takich i innych niespodznianek. Są też inne programatory do ecu przez obd.
A po co Ci to jak za kręcenie liczników jest paragraf a on jest tylko do tego. OBDSTAR jako firma jest spoko i tak jak ze wszystkim nie licz że 100% z listy zadziała. Niektóre nie zadziałają a niektóre narobią Ci więcej problemu niż to warte bo jak uwalisz licznik za 1000 to Ci się odechce. Miałem X300 Pro3 i sprzedałem. Pozdrawiam
W tym sterowniku silnika, odczyt eeprom tylko programatorem zewnętrznym, brak opcji po obd
możecie polecić mi jakiś tani programator, którym z czytam pin i zaprogramuje kluczyk przez immobilaizer? W modelu 6J programator zbędny,robi się to bezpośrednio przez obd. Pozdr.
chcę dopytac w tym temacie. nieznam numeru sterownika. auto to bora z 1998 silnik na pompowtryskach, oznaczenia tez nie pamietam. w tym przypadku po obd czy tylko programator?
A więc temat w moim przypadku został rozwiązany. Posiadam diesla a kupiona płytka była od benzyniaka. Został skopiowany cały "program" ze starych zegarów (akurat wtedy działały :) ) i wgrany na nową płytkę. Obroty nie przekłamują i wszystko jak najbardziej działa. Jeżeli to komuś pomoże to wszystko zostało programowane po OBD programatorem SMOK Pozdrawiam
Najpewniej wylut 29fxx i odczyt zapis zewnętrznym programatorem
Jak chcesz to wgrywać przez obd to nic z tego nie będzie. Masz programator do kosci 93c86?
Potrzebny Ci - jakiś flasher przez obd , lub programator bdm - program do oróbki wsadów(kolega brandy-p podpowiada..) - no i oczywiście ostrożnośc,żeby czegoś nie spiepszyć.. - i coś do wypukania fapa, ew szlifierka i spawarka..
tak www.elprosys.com.pl lub wyciagasz licznik i programator
Co będzie potrzebne żeby wykonać ten zrzut? Programator do odczytu procesora micronas. Po obd też niczym nie ruszysz jak immo zablokowane dopuki nie spreparujesz eepromu. Chyba niczym tanim nie zrobisz. Może ze silnika pin ,albo zleć komuś.Np. dla mnie to pikuś. :)
Wstaw podstawki pod eepromy i będziesz mógł wystroić na ori sterowniku. Potrzebny będzie programator.
Chcesz robić ochronę komponentów? w jakich markach? Głównie chodzi mi po głowie grupa VAG. Jednak w miarę możliwości fajnie jakby można obsługiwać też inne marki. Oczywiście to nie jedyne narzędzie w jakie mam zamiar się wyposażać, myślę też nad ABrites do ściągania np CP przez OBD.
No to chyba jedynie grzanie i odczyt tak jak wspomniałeś w programatorze.
Po OBD nie ma możliwości niestety z tego, co widzę w Autelu.
siewcu "Jeśli nie wiesz co robisz to lepiej się za to nie zabieraj. W którym z tych aut jest VNT? Nie masz podstawowej wiedzy, a tuning nie polega na zgraniu softa z jednego auta i wrzuceniu do drugiego. A swoją drogą - skąd wiesz, że osprzęt jest bardzo podobny? Nie wiesz nawet jaka jest turbosprężarka." Spokojnie mam drugi sterownik ECU w razie czego...
Kolego tego typu układy najczęściej programuje się po obd , nie widzę go na liście żadnego programatora a mam ich kilka . Jeśli oryginał jest sprawny to może łatwiej będzie go przelutować do tej nowej płytki . Nowy układ może się nie komunikować bo bez właściwego oprogramowania jest w trybie flashowania i ruszy tylko gdy fabrycznym urządzeniem wybierzesz...
Willema kupsz za 150-200zl , przez obd zawsze jest ryzyko ale jak masz stacje i programator to ci to nie straszne.
Czyli rozumię, że przez OBD kopiowanie CAS jest niemożliwe?? A inne operacje przez OBD bez kopii zapaswej CAS mogą go uwalić??
programowanie poprzez OBD jest niebezpieczne i może doprowadzić do kosztownych szkód Tam siedzi znając życie 29f400 żadnego ryzyka wylut i programator..
Żadne OBD tu nic nie pomoże, tylko zewnętrzny programator.
Dziś popatrzyłem czy jestem w stanie podpiąć się do PIC w układzie. Zastanawiam się czy w ogóle potrzebuję dopinać się programatorem do plusa. Czy nie wygodniej podpiąć się od strony OBD z 12V i w ten sposób zasilić układ. Czy wtedy wystarczy taki programator? https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1... lub https://noweenergie.org/programator-jdm-...
Chcę przeznaczyć około 20 tys który programator wybrać Ktag master full czy flex master z protokołami obd+bench.? Jeden i drugi robi dużo sterów na stole bez otwierania, flex w tej opcji nie ma opcji Tcu i np protokołu Jtag Nec do Toyoty.?
też mam zamiar zmienić 27C010 na 29F010 i teraz pytanie, czy będę mógł robić zapis następnym razem przez OBD czy kazdorazowo na programator, nie ukrywam że fajnie by było przez złącze ale nie wiem czy to kwestia samej pamięci. Pozdrawiam
Jesli chodzi o edc to zapewne chcesz po obd wyciagnac pin , jak odczytasz eeprom programatorem to pomoge.
zrobione programatorem dzięki za pomoc
Postawiałem inny wsad i to samo. Robiłem programatorem bo nie mam sprzętu ,żeby po obd ciachnąć. Narazie klient zabrał auto bo musi pracować. Zaopatrzę się w kabel i spróbuje zrobić osiowanie.
Odczytując po OBD też raczej zawsze bedzie odszyfrowany. Dopiero programatorem będzie widać czy crypto czy nie.
Jak to ty kupiłeś ktaga bez kessa? To nieodłączne programatory. Masz kess podgląd na sprawę
To zmienia postać rzeczy, bo mój galetto który ubił mi jeden sterownik miał tylko FTDI i Maxa. Co możesz nimi robić po OBD? Masz jakiejś przykładowe linki gdzie takie można kupić?
są różnego typu programatory, wiedzę zdobywasz metodą prób i błędów..
Nie polecam jeśli nie masz programatora, i jakiejś wiedzy z tym związanej
Myslalem nad tym vvdi bo moze by sie przydal w przyszlosci do innych sterownikow, tylko on odczytuje prosto z ukladu bsi? Z Body jak by co bo takowy w fiatach się znajduje. Odczytasz zawartość programatorem i dopiero kalkulator jak masz to policzy pin. Pozdr.
czy programator VP 990 poradzi sobie z tym wszystkim ? lutowaniem i pracami manualnym zajmie się ktoś kto ma w tym duże doświadczenie, ja musze zapewnić sprzęt tzn programator jakiś dobry i coś przez obd do liczników, zgrywania pinu, epromów itd, myślałem nad commanderem 7.0 w oryginale, lub jakimś allprogiem lub oryginał TACHO UNIWERSAL ?
Witam Jak można odczytać PIN licznika z A8 D2 z tych ostatnich wersji 2002r? Licznik się różni od tych pierwszych liftów jest inny wsad. Wsad można zgrać tylko programatorem, żadne Commandery i VEG Eppromy się z tym nie łączą po OBD
Witam, chciałem się pobawić mapą w A4 B5 1996 2.8 ACK, jakieś pop & bangs porobić, ogólnie cele edukacyjne, zanim zepsuję jakieś inne auto. Zakupiłem z "bardzo daleka" galletto 1260, łudząc się, że wystarczy podpiąć kabelek pod OBD i kliknąć rączką w guziczek READ. W programie są na liście sterowniki oznaczone np. ME 7.1, ME 7.1.1 itd., ale mój...
kilka liczników przez OBD ogarnąłem tego nie mogę odczytać możesz mi napisać jakim programatorem da się temat ogarnąć?
Nikt się nie rwie do dzielenia, potrzebujesz programator do hc912 flash, jest jedna zabawka co robi po złączu OBD, kosztuje tylko 1600pln. możesz zdradźić jak nazywa się ta zabawka :?: :D
Rób na ster co po obd idzie bo ciezko z dostepem do pamieci czystej i programatorem na plcc44
porównać winolsem mapy, można kupić u sprawdzonych źródeł. Ale oprócz tego potrzebna jest stacja lutownicza i programator . ( czasami może pójść coś nie tak)
Witam ! Moj post ma co prawda 2 lata .(wiedza na temat licznikow nie zostala pogłębiona przez ten czas :) ) Sporo czasu uplynęło jednak ostatnio znowu wrocilem do tematu licznikow . Chciałbym się poradzić jakiego sprzętu potrzebuje żeby wystartować , jakie programy potrzebuje i gdzie je zdobyć . Jaki programator pamieci polecasz??
Ale trzeba mieć do tego programator bo raczej po obd to nie poleci;) i cz jest to trudne mając programator Dodano po 2 Szukając sterownika trafiłem na różne typy;/ Dane sterownika to MUFF LP2-110 97FB-12A650-HC [E11] 1-0-0287 Znalazłem taki, podejrzanie tani i tylko jeden http://allegro.pl/komputer-sterownik-for...
Jeśli pisze błędnie to proszę mnie poprawić, lecz mapy i egr chyba siedzi raczej we flashu a nie eepromie. Może uda się MPPS albo Galletto, ale najlepiej sterownik na stół, kość w programator i odczyt.
Witam mam pytanie o wsad pamięci eeprom. Czy da sie z tym licznikiem zaprogramować wsad poprzez OBD czy tylko wylut i programator? Licznik zwariował wszystkie kontrolki mrugają i wydaje wszystkie dźwięki alarmowe. Udało odczytać eeprom poprzez VAG commander i wygląda na pusty tzn komórki AAAA zapisać na eeprom już nie da rady
Witam. Z braku możliwości odczytu ww. ECU wylutowalem flash po czym zczytałem programatorem. Czy znajdzie się dobra dusza, która obliczy sumę kontrolną mojego pliku po modyfikacji? Niestety po obd Chinole nie idą...
Witam a w jaki sposób uzyskać taki plik bin? Trzeba wyjąć BSI z auta otworzyć znaleźć kość pamięci 95128 wylutować odczytać programatorem i już masz plik .bin. Drugi sposób to porządny sprzęt który odczyta Ci pamięć po obd lub po wlutowaniu się w płytę.
Podłączasz cztery piny atmegi do programatora czyli pin 1,2,3,4, a gnd i 5v programatora do stabilizatora. Do programowania podajesz 12v na złącze obd interfejsu, najpierw robisz odczyt dla sprawdzenia poprawności bo może zablokować atmege. Najlepiej odczytać też prędzej fuse bity. Prawdopodobnie zablokowałeś atmege programowo. Po zaprogramowaniu najlepiej...
Próbuje dodać używki. Chciałbym zrobić dealer key, ale walczę by odczytać kod cs ze sterownika silnika. Sterownik silnika to edc17c46 po aktualizacji diesel gate i nie mogę go odczytać na stole w trybie boot. W instrukcji mojego programatora 5 i 87 pin to 12v, 2 masa, 67 i 68 can oraz na płycie jest 2x boot oraz 1xCNF (TC1767). W trybie obd czytam go...
W tym aucie raczej nie ma możliwości by zgrać za pomocą MPPS "mapy"przez obd.Trzeba ze sterownika odczytać za pomoca programatora z kości. MPPS daje taki komunikat od tak po prostu gdy nie może zczytać wsadu.
Vcds różni się od vag-a tym że komunikuje się ze sterownikami dodatkowo po can-ie . Vag-iem nie odczytasz żadnego eeproma tylko vag commander-em albo w programatorze . Pzdr
Przerywał wtyk żeński 25-pinowy. Wtyk jest zalany i przy rozbieraniu oberwały mi się dwa przewody od strony zasilania.
Nie regeneruje a czyści,jeżeli nie masz programatora i wiedzy to zakup dla grupy vw "reseter" crasha wpinany pod obd,lub oddaj sterownik profesjonalistom.
Nie warto przestawiać na automat bo zniszczysz dość szybko koło dwumasowe. Możesz spróbować zalogować się do sterownika i zmienić dawkę vagiem w kanale 5 na max. Wiele tej regulacji tam nie ma ale częesto pomaga. Jeśli chodzi o tunerów to różnie się do tego podchodzi, dawki osobiście nigdy nie zwiększam ani o 1mg ale przestawiam próg podawania paliwa...
Odczytaj motorolę w UCH tam masz z tego co kojarzę HC05 i będziesz miał pin... A gdzie mam tego szukać Po pierwsze to nie zakładaj kilku postów na jeden temat. Po drugie to ten UCH to skrzynka z bezpiecznikami w aucie. Po trzecie to masz programator do odczytu procesorów lub sprzet do odczytu po OBD bo ten odczyt to nie na zasadzie napisu na skrzynce...
Stacyjka jest uszkodzona zero kontaktu po obd muszę przenieść wszystkie dane,dopisał bym drugą używanom plus nowy kluczyk bez problemu,ale ta stara ma dwa kluczyki orginalne i szkoda ich.
Przyszedł ... Pytanie następne-można go podłączyć pod obd2? Osobiście wątpię, ale jeśli się mylę, to też proszę o "know how"
Może to do działu co kupić.... a może niekoniecznie. Proszę o poradę. Muszę kupić lapcia - przede wszystkim do serwisu, a więc monitor magistrali, programatory itp... musi współpracować z interfejsami samochodowymi - OBD i "gazówki" :) Oczywiście musi to być także w miarę "dzisiejszy" komp do wszystkiego, alternatywa dla domowego - koniecznie Wifi i...
Czesc mam podobny problem jak w temacie "---" w liczniku zamiast cyfr. W moich zegarach padło podświetlenie. Dlatego kupiłem zegary z ebaya ten sam rocznik co moja insignia. Na oko wygladaja identycznie pcb i numery seryjne. Niestety nie mam programatora eeprom żeby zczytać dane i wgrać na nowa kość flash. A urzadzenia obd którymi mógłbym to zrobić...
Jak szanowni koledzy myślą czy zainstalowanie sterownika z AHU pozwoliło by na kontakt z nim w istniejącej instalacji 1Z poprzez gniazdo OBD. Miło by było poprawiać mapę przez gniazdo a nie przez programatory
Na razie nie wyciągałem pinu ze sterownika programatorem na stole, więc ten temat idzie na późniejsze czasy. Wyciąganie Pinu po obd fajna sprawa, ale takie urządzenia też pewnie kosztują z 10 tyś? Co do autodaty, haynespro wypowie się ktoś, warto kupować? Czy na razie sobie odpuścić? Za 2 tyś ma się dostęp do tej bazy tylko przez rok czy cały czas po...
Kess ma go w liście obsługiwanych sterowników ? To bardzo stary wynalazek i może sięnie chcieć czytać a tym bardziej programować po obd . Możliwe że łatwiej będzie zrobić na piechotę czytając i programując układ pamięci programatorem .
Czołem. Orientuje się ktoś, czy VVdi2 funkcją "FILE MAKE KEY" dodam klucz do epromu ale bez wgrywania go potem do auta ? Eprom już mam wyczytany na stole ( CAS2 po aktualizacji nie lata po OBD ) . Dodawałem już jeden klucz ale mam kolejny czysty. Nie chce mi się już tego casa wyjmować ponownie. VVDI potrzebuje eprom , wybrać klucz i wsadzić w programator....
Tak wiem, myślałem że w kluczyku będzie jakaś kość pamięci której wsad odczytam programatorem i zaprogramuje pusty kluczyk aby był duplikatem. Nie ma takiej możliwości. Jedyna opcja to zaprogramowac nowy kluczyk po złączu obd.
Programator do neców,tyle mi przychodzi do głowy.Chyba ze chcesz czytac to przez obd,ale niejestem pewien czy jest to mozliwe. Na viakenie masz tego proga za stowke,mam i działa.
Interfejs ten sam co do VW lub OBD,był już publikowany na tym forum wielokrotnie,nie ma potrzeby go omawiać powtórnie.
Witam mam pytanie czy programatorem ezp2019 będę w stanie odczytać eeprom 93c76 simos 3PB.Docelowo chciał bym zdobyć login w celu adaptacji obrotów biegu jałowego fabia 1.W vcds lite wchodząc w blok 01 da się podnieść wartość 128 na 138 test potem przyjmuje save.Obroty są podniesione Ale kiedy odłączam interfejs od wtyki obd obroty z powrotem spadają...
Pisałem że jest 1 z góry na zdjęciach eproma z rozkładem wyprowadzeń w obudowach SOIC. Na pewno nie da się do niej prosto wpiąć programatorem. trzeba ją wylutować. TEn Ruski co zbudował ten program do odczytu u zapisu na pewno zna się na tym nieżle. Czy wiesz gdzie on ten interfejs podłącza czy do OBD czy do złącza pompy
Witam Samochod to polo 6n z koncowki produkcji liczniki juz "ala" golf 4 ale podswitlanie zielone. Potrzebuje pin z tego licznika aby zaprogramowac kluczyki,wsad wyglada dziwninie odczytany po obd ale zrobilem wylut na stole i odczytalem programatorem i jest to samo. Czy pomoze ktos policzyc pin ? pozdr.
Kolego dam dam czy istnieje sposób na zgranie tych elementów po obd czyli programem typu Abritus lub vcp? Czy trzeba fizycznie elementy na stół i programator? Czy odczyt zrobię xprog-m ? Czy raczej Orange muszę mieć do tego?
Z góry zaznaczę - bez lutowania się nie obędzie. W starych sterownikach można było cokolwiek zrobić jedynie odczytując pamięć zewnętrznym programatorem, a nawet w niektórych 1.8 w Golfach 4 takie były. Problem może być nawet ze znalezieniem oryginalnego wsadu, jeśli nie jest to Digifant(bo te bywały modyfikowane), a z tego co pamiętam te były jedynie...
Nigdzie nie widze mojego ecu, albo listy nie uaktualnione albo nie ma nic do tego jeszcze w co watpie, w koncu ten model jest od grudnia 2007r... Obd jest na wierzchu, nawet zaslepki nie ma, az prosi sie o chipa :P
Jak byś uważnie poczytał to byś kolego wiedział że licznik do VW T4 robimy podobnie jak Golfa 3 czyli na piechotę na stole poprzez wylutowanie pamięci i zaprogramowanie programatorem lub przez 4 pinowe złącze licznika brak komunikacji między OBD a licznikiem. Pozdrawiamh
Złączyłeś dwa tematy z czytywanie wsadu z sterownika, i obróbki już z czytanego. Aby uściślić to do z czytania nowych sterowników stosuje się Galletto starsze takie do 2000 r. musisz wy lutować pamięci i w zewnętrznym programatorze przeprogramować, a WinOls służy do modyfikacji
Bawilem sie z licznikiem testowalem programator zczytalem kosc wszystko ok podczas zapisu wyskoczyly bledy i juz nie dziala pozniej probowalem naprawic wszystko delphi przez obd. 8D0919860E
Hmmm, programatora Flash niestety nie mam. K-tag też nieda rady ? Czyli co było powodem tego problemu ? Przyznam się że nie jestem aż tak obeznany w temacie. No ale człowiek się uczy na własnych błędach 😉 Jeśli kess ma tą opcję to po boot loaderze wgrasz bez użycia programatora jeżeli chcesz wiedzieć ile głupota kosztuje to kup MPPs i zrobisz bez dotykania...
W prosty sposób jak się ma wiedzę, programator i ewentualnie decoder. Dla kogoś kto wie tylko, że zapis immo, KM i klucze siedzi w eeprom to nie taki prosty sposób. Najłatwiej odczyt PIN po OBD i dopisanie
witam ja w twoim przypadku zaczął bym od kupienia np. sprzętu do kodowania tych kluczy (które robisz) w samochodach klientów. Info na Pw domyślam się ze chcesz zająć się tematem pinów immo i immo off. nateriały do tego są - ale nigdy kompleksowe. zbierane przez lata - opisywane i strzeżone. tani temat to to nie jest. i lepiej zeby tak zostało. pozatym...
Kolejna odsłona programu do BSI aktualnie usprawniłem możliwość dostosowania przebiegu. Istnieje również możliwość wpisywania VIN i PIN do wyczyszczonego BSI przez OBD. Wkrótce dopisze opcje robienia na VIRGIN i spróbuję reset historii .. ale jest skomplikowany... Operacje Przebieg i Virgin będą " hybrydowe" - dostępne po zgraniu wsadu za pomocą programatora....
Witam, chciałbym zakupić jakiś programator do swojego warsztatu i mam dylemat. Otóż sprawa wygląda tak mój wybór padł na programator UPA lub Wellon VP-990 jeszcze nie wiem bo to jednak różnica 1000 zł ale myśle że warto dołożyć. Tylko teraz tak mając programator muszę zawsze dostać sie do sterownika a konkretnie do pamięci żeby się podłączyć. A ostatnio...
ch341a programator programator rt809 programator merkury
kolory kabli kolejnosc berlingo schemat klimatyzacja akumulator deskorolka
hulajnogi elektryczne problemy różnicówka brzęczy
SH05601020 – identyfikacja kodu części, silniki krokowe, OEM, Minebea, Sanyo Denki Akai AKTV4335M – aktualizacja firmware USB/OTA, plik .pkg, instrukcja krok po kroku