Nie szukaj zbyt głęboko-zajrzyj a zobaczysz krótki płomyk zapalajacy, czekajacy na większą ilość mieszanki do spowodowania wybuchowgo zapalenia- po prostu oczyść z nagromadzonego kurzu "kominek" albo świeczkę bo jej płomień jest zbyt krótki- a moze przytkana dysza świeczki?? Weź i oczyść te elementy.
zapłon jest rozdzielany przez aparat zapłonowy, który posiada czujnik stuku. Możesz coś więcej na ten temat.:D
Auto nie ma mocy na benzynie jak i na gazie ,sprawdziłem przepływkę,TPS, .,sondę,podmieniałem sterownik , ,błędów brak,sprawdzałem parametry euroscanem ,trochę mnie zastanawia przyśpieszenie zapłonu ,na jałowym jest 17 stopni ,podczas podwyrzszania obrotów przyśpiesza zapłon tylko do 2500-2600 obr.min ,do 45-46stopni póżniej razem z wyrzszymi obrotami...
Jeśli mówisz że iskra nie jest w odpowiednim czasie to wygląda mi to na przestawiony aparat zapłonowy.To jest to do czego są podłączone kable od świec. I masz opóźniony lub przyśpieszony zapłon musisz go trochę przyśpieszyć lub opóźnić.
Witam. Zapłon można regulować na pompie wtryskowej, Jeżeli po zluzowaniu trzech śrub delikatnie przechylisz pompę w kierunku do silnika to przyspieszysz zapłon zaś w drugą stronę od silnika to go opóźnisz. Z mojego doświadczenia podejrzewam że masz za wczesny zapłon, albo motor bierze olej czyli ma słabą kompresję . Może też być popękana głowica. Powodzenia.
A możesz bardziej precyzyjnie opisać problem? Co to znaczy że "staje" podczas rozruchu? Kiedy go kręcisz przestaje sie obracać?
Rozumiem z opisu że przyspieszony został zapłon a kąt statyczny jest ustawiony na 2 stopnie ?
U mnie na 2 pompie to samo jest ale silnik w każdym zakresie działa jak zegarek nie kłóci ani nic. To jak założę tą zębatek od c385 czy 902 to przyspieszy zapłon?
Co to jest opóźnienie oraz przyśpieszenie zapłonu oraz w jakim celu się je stosuje jakie są konsekwencje każdego z tych zabiegów i co to jest spalanie stukowe wiem że na necie jest tego pełno ale nie dokonca to rozumiem mógłby mi ktos to wyjaśnic? ;)
Można,ale po co?Sterownik i tak zaraz zarejestruje to jako błąd.
A zapłon sprawdzałeś? Może klękło przyśpieszenie zapłonu i jest mułowaty. Grzebał ktoś ostatnio w silniku? Jeśli tak - to co robił? Filtry wymieniłeś? Ma za bogatą mieszankę. A to objaw filtrów starych i brudnych. ps. nie zakładaj instalki gazu przed Koninem - lubią nie zakładać kompa i sonda lambda pada i cały silniczek. Pozdrowienia
Sprawdź styk czujnika podciśnienia.
Na mój gust to wygląda na zbyt przyspieszony zapłon. Sprubój opóźnić zapłon o jakieś 3 mmm a następnie metodą prób i błędów przyspieszając go osiągnąć właściwe wyprzedzenie. Ja w takich wypadkach regulując zapłon na oko opaźniałem zapłon na tyle żeby silnik zapalił a następnie na rogrzanym silniku delikatnie przyspieszając go, następuje znaczące zwiększanie...
A na czym tam jest zrealizowane to elektroniczne przyspieszenie zapłonu? coś programowalnego, czy jakiś układ liniowy?
Witam! Mam pytanie odnośnie zapłonu.Mam Renault Lagune 1.8 RT i chciałem troche przyspieszyć jej zapłon(tak z czystej ciekawości) by zobaczyć jaki da to efekt no i może ktoś mi powie gdzie szukać tej regulacji bo nie wiem czy przestawia się to w sposób mechaniczny (typu 3 śrubki) czy z elektronoką trzeba się pobawić.No niby proste jest cewka kopułka...
Witam, Posiadam Xantię 1.8 8V na gazie (1993), model silnika XU7JP sterowany przez Magneti Marelli IAW 8P.10. Moje pytanie jest następujące: czy wskutek przyspieszenia kąta zapłonu mogę uzyskać lepsze parametry pracy silnika na gazie (np. dynamika, oszczędność paliwa - aktualnie 11-13l) oraz w jaki sposób to zrobić? Oryginalnie kąt zapłonu wynosi 8st.
(at)popromienny A powiększałeś otwory? Bo u mnie maksymalnie da się przyspieszyć zapłon do 4 mm przed gmp.
Jeżeli z zapłonem odbija to prawdopodobną przyczyną zbyt przyspieszony zapłon. Dotyczy to wszystkich silników spalinowych benzynowych.
Ustaw dobrze zapłon.Strzela w gażnik czy w tłumik?To ci powiem czy trzeba opóźnić czy przyspieszyć zapłon.
Bawiłem się nią jeszcze jak miałem blosa zamontowanego zgodnie z instrukcją czyli między przepływką a przpeustnicą. I otwarcie jej podczas pracy powodowało ustabilizowanie się obrotów i poprawny skład mieszanki. I tu sam sobie odpowiedziałeś na swoje pytanie ze stabilizacją wolnych obrotów; BLOS powinien być przy przepustnicy; otwarcie przepływki na...
To jutro przyśpieszę zapłon, czyli przesunę w lewo, to pewnie będzie niewiele.
Za bardzo przyśpieszony zapłon.
Tak tylko stosując moduł z Kolegi schematu trzeba minimalnie o stopień albo i poł stopnia przyspieszyć zapłon. Ma to znaczenie szczególnie w górnym zakresie obrotów.
Czy poziom oleju powinien być poniżej dyszy, czy może być ponad nią i czy w ogóle ma to znaczenie? Poziom oleju musi być poniżej dyszy, bo po zatrzymaniu palnika olej będzie Ci grawitacyjnie wypływał i zalewał piec. Wysokość ma zasadnicze znaczenie bo tym regulujesz skład mieszanki. Im olej niżej mieszanka uboższa i odwrotnie. Jaka jest optymalna różnica...
Witam Sprawdź jeszcze raz zapłon, jest przyspieszony dlatego wali w gazinik.
Próbowałeś przyspieszyć zapłon aparatem?
tak jak kolega heniek07 wspomniał, dawka roruchowa do korekcji ewentualnie przyśpieszenie zapłonu
Informacja dla śledzących temat. Przyśpieszenie zapłonu na tzw. fasolkach pompy nic nie dało.
Jak byś mógł oryginalny czujnik cofnąć o te 10°, to wtedy wymagane było by tylko przyspieszanie. i Można by wtedy myśleć o rozwiązaniu elektronicznym. Czyli rozumiem że należało by mechanicznie przyspieszyć zapłon a potem go elektronicznie opóźniać? Bo naszym celem jest przyspieszyć zapłon względem ori na lpg o te 10stopni Czy mam zamontować czujnik...
Szukaj => inspekcja ford i pełno wyników :) Oto wynik :" Transie 2000 ® Wyłącznik zapłonu obrócić w położenie 2. Nacisnąć jednocześnie pedały hamulca i przyśpieszenia i przytrzymać je przez 15 sekund. Wskazanie terminu przeglądu miga po zakończeniu cofnięcia. Zwolnić pedały i wyłączyć zapłon."
Góra pompy [przewody ] do bloku dosunąć to przyśpieszysz zapłon .
Ustawiasz koło zamachowe na 10' przed szczytem i palec w aparacie równiutko na pierwszą świecę (1 tłok). Odpalasz samochód i sprawdzasz jak wchodzi na obroty jeśli jest dobrze tzn nie "muli" go gdy dasz gaz do oporu i w miarę sprawnie wchodzi na obroty to jest dobrze. Jak wszystko poskręcasz wsiądz i przejedź się kawałek tylko KONTROLUJ TEMPERATURĘ...
do paliw 72 - 74 Okt. - ktore byly o wiele bardziej 'wybuchowe' i przez to bardziej kaloryczne wlasnie, nawet o ok. 30% wiecej - niz dzisiejsze benzyny '95'.. Kolego, mylisz 2 sprawy. "Wybuchowość" nie ma nic wspólnego z "kalorycznością" mieszanki, a z czasem spalania w danym ciśnieniu. Przyspieszenie zapłonu da czas na spalenie mieszanki, ale nie...
Poprzez zwiększenie dawki paliwa lub przyspieszenie zapłonu.
Ogi 12 jesteś w błędzie.przy uszkodzonym czujniku wału silnik odpala z trudem z efektem cofania do tyłu (bardzo przyspieszony zapłon).Padanie czujnika wału i wałka bardzo częste!
To nie o to chodzi że komuś nie chciało chodzić na iskrowniku, tylko że jak się do wsk-i 125 robi zapłon bateryjny to ma lepsze przyśpieszenie i prędkość, a to dlatego że wtedy nie wstawia się całego koła zamachowego tylko samą krzywkę. Minusy tego są takie że nie ma ładowania i skraca się żywot silnika.
jak mozesz to napisz mi jak odpowiednio wyregulowac ( przyspieszyc) zapłon
Proponuję wywalić EGRy, katalizatory, filtry cząstek stałych, przyspieszyć zapłony, sondy lambda wkręcić w rurki boczne, wstawić wszelkie emulatory do wszystkiego oraz oporniki i oszusty i będzie git......
Dołączę się do tematu. Przyśpieszenie zapłonu może wynikać z luzu łożyska na czopie wału, nie mówię o łożysku korbowodowym ani sworznia! Wynika to z tego że w momencie sprężania wał usiądzie trochę w dół i już masz przestawiony zapłon. Druga sprawa, ze zdjęć w poprzednich postach widać jak wół że pierścienie są zatarte, cylinder również, wystarczy popatrzeć...
Po przestawieniu auta na pompie (przyśpieszyłem zapłon) objawy ustały. Co prawda zakopci jeszcze trochę przy rozruchu ale ogólnie jest ok. Mógł się zapłon sam przestawić?
spróbuj po prostu przyśpieszyć zapłon. w moim przypadku to pomogło bo miałem podobny problem
Spróbuj przyspieszyć zapłon
No to jeszcze raz, tym razem cytat ze 'Swiata Motocykli', od Eksperta - Tomasza Salka, ktory ponad 40 lat badal i rasowal silniki motocyklowe najrozniejszych typow / konstrukcji. I skoro nawet On nie jest dla niektorych autorytetem, to juz 'nic sie nie poradzi'... LO paliw benzynowych - zostala wypraktykowana przez ok. 100 lat, a przeze mnie i Znajomych...
witam! przyspiesz zapłon, powinno pomóc
Witam Szanownych Kolegów. Pozwalam sobie na taką kurtuazję, gdyż jest to mój pierwszy post na tym forum, ale do rzeczy: jestem posiadaczem dwóch rowerów z silnikiem - jeden to chiński F80 (80 cm³), zaś drugi to sowiecki KO (D8E). Chiński jest wstawiony w ramę roweru Orkan na kołach 28" i sprawuje się naprawdę przyzwoicie. Charakter jazdy jest typowo...
dobra pytam jak przyspieszyc zaplon?
Czujnik stukowy to mikrofon piezo, jak jest "dzwonienie" w silniku to opóźnia zapłon. Odłączenie niesprawnego powinno przyśpieszyć zapłon .
A ja bym sprawdził czy nie jest za bardzo przyśpieszony zapłon.
Cewka dwuiskrowa nie da rady, zostaw krzywki i przerywacze, załóż nowe cewki z kablami i fajkami. Miałem kiedyś hondę cb350 four (350 w czterech cylindrach!) i był właśnie klasyczny zapłon, jeździłem nią kilka sezonów i poza regulacją raz w roku przerwy na przerywaczach-nic nie robiłem. Jeśli upierasz się przy przeróbkach, zostaw odśrodkowy regulator,...
Przyśpiesz zapłon, pompą daj do silnika.
Witam . Spróbuj wyregulować dawkę powietrza w gaźniku, tylko nie reguluj przepustnicy bo na gazie zwiększą ci się także obroty. Możesz także minimalnie przyspieszyć zapłon to obroty powinny wzrosnąć. powodzenia.
Dawka za wysoka i dlatego lepiej sie zbiera ale szarpie i jeszcze do tego przyśpieszony zapłon i oszukany czujnik temperatury, jednym słowem wiejski tuning.
To poszukaj sobie od 1.8RP czy 1.6 EZ/RF - wszystkie w/w miały podciśnieniowo regulowane przyspieszenie zapłonu.
Filtr paliwa? Zależy jaki przebieg i gdzie tankowane paliwo. Ale małe przyspieszenie zapłonu dało oczekiwany rezultat. Polak potrafi. Ciekawe czy rozrząd był ok?
a jak wyglądają wtryski nie leją i może masz przyspieszony zapłon
Zrobię tak jak mówisz, przyspieszę ten zapłon i dam znać tylko przyspiesza się prawo co nie?
Czy ktos bawil sie korektorem oktanowym w tym silniku ? Mozna recznie go przestawic z 91 na 95 oktan lub 95/98. Ja mam ten 91/95 a chcialbym z racji instalacji gazowej przyspieszyc zaplon czyli korektor na 98 oktan. Korektor ten to zwykly opornik wmontowany we wtyczke tylko nie wiem jakie powinien przyjmowac wartosci dla 98 oktan. I drugie pytanie....
Temat strasznie szeroki i brak na niego jednoznacznej odpowiedzi. Sprawdź dawkę i przyśpiesz zapłon.
Zacznij od ustawień fabrycznych i wyeliminuj te przerywania. Później możesz na spokojnie trochę przyśpieszyć zapłon, ale nie z 3 mm na 7 mm. Nie zmieniaj wszystkiego naraz bo nie dojdziesz do ładu. Tak myślę. PS. A kondensator jest pewny?
Wężyki te pokazywałem Ci na zdjęciu kilka postów wyżej. Powinny byś hmm jak to ująć: W środku kolektora ssącego, ale nie w środku w środku tylko zewnętrznym środku ;p hehe Nie wiem jak wygląda przy tym motorze, ale z reguły zazwyczaj robi się tak. Jak nie masz komputera diagnostycznego, odpinasz aku tak najlepiej z 30 minut (ważne, abyś poczekał aż...
Jeszcze nie czas na mądre wypowiedzi z mojej strony ale .... mam pytanie - żeby auto miało więcej mocy to krótko mówiąc potrzebuje więcej energii. Żeby było więcej energii musi ono dostać więcej paliwa, a żeby to paliwo wykorzystać to także więcej powietrza. Naciśnięcie padału gazu ciągnie także za sobą (tak sobie myślę) przyspieszenie zapłonu i .....co...
Właśnie nie, przyspieszony zapłon plus niewłaściwa świeca może dawać takie objawy przy gorącym silniku.
Widocznie stary kondensator był zwarty. Trzeba nieco przyspieszyć zapłon bo objawy które opisujesz wskazują na zbyt opóźniony
Witam, mam problem z c 360 a mianowicie ciężko pali a do pierwszej kreski zapłonu brakuje 1 cm, pompa jest dosunięta do końca do bloku i nic, słyszałem że są jakieś sprzęgiełka które lekko przyspieszą zapłon. Czy wiece od jakich ciągników są te sprzęgiełka? Liczę na pomoc i szybką odpowiedź.
Witam,nie jestem pewien ale może być przyspieszony zapłon,najczęściej zdarzało się tak w MZ-etkach,pozdrawiam
I to sie zgadza, bo na 94 i 86 Oktan - Junak M 07 mial odpowiednio : 9 / 11 KM na 94 i ok. 10 / 12 KM - na 86, to dosc trudno wylapac roznice - widac to tylko na wykresach z hamowni : na 94 Okt. - osiaga ok. 4100 / 4200 obr./min., a na 86 Okt. - ok. 4400 / 4500 i odpowiednio 'moc' od 9 - do 12 KM... Ja sie jeszcze 'zalapalem na LO 78' w latach 70-tych...
Prawdopodobnie masz walnięty przyśpieszacz zapłonu taki element który jest przykręcony do aparatu to się często dzieje w uno(taki mały czajniczek)On jest odpowiedzialny za przyśpieszenie zapłonu
Witam cię!spróbuj najpierw z zapłonem prawdopodobnie masz przyspieszony zapłon i przez to będzie kopcił na biało.pozdro
Poprawcie mnie jak się mylę: Przyspieszyć zapłon o 10 stopni to to samo, co opóźnić o 350 stopni.
Im wyższa liczba oktanowa, tym zapłon może (albo wręcz musi) być wcześniejszy. Dlatego nie ma sensu lanie do starego auta (rozdzielacz zapłonu), benzyny 98 jeśli nie przyspieszy się zapłonu! Auto będzie chodziło ciszej, ale będzie więcej paliło i będzie mułowate. Na gazie polecam przyspieszyć zapłon. Odsyłam do obojętnie jakiej książki o silnikach z...
Witam, dopiero teraz piszę, bo wczoraj udałem się na przyspieszenie zapłonu. JAK RĘKĄ ODJĄŁ!! Nawet teraz, przy plusowych temperaturach po nocy auto odpalało tak sobie, dzisiaj wyszedłem, przekręciłem kluczyk, rozrusznik wykonał jeden obrót i fura zaczęła do mnie przemawiać :D Całą zimę się z tym pieprzyłem, nie miałem nawet czasu umówić się z moim...
No jesli próbowałes wlewajac paliwo bezpośrednio do cylindra i nie odpala to musi być coś z zapłonem nie tak. Spróbuj jutro tego co pisałem czyli albo przyśpieszyć albo opóźnić zapłon .Zakładam że nie zgubiłeś klina od tego koła magnesowego..???
A termofor pod tylną kanapę, coby paliwo cieplutkie było i to przyspieszy zapłon paliwa? Przemo, jak mogłeś zapomnieć?!
EEtam kolego, z ta lampą stroboskopową to gruba przesada. Łady, fiaciory, poldoloty i innne tego typu sprzęty lepiej się ustawia "na ucho" niż na lampę" Przyspieszyć zapłon -> jazda próbna. Jak nie ma stuków to jeszcze przyspieszyć, aż wystąpia stuki. Jak wystąpią to cofnąć z powrotem i git.
masz prawdopodobnie zepsuty odsodkowe przyspieszenie zapłonu przy rozruchu silnika ale moze byc to równiez wałek( zapłon) zmiana połozenia wzgledem przerywacza impulsowego(iskry) Bez przyządów bedzie ci ciezko to ustalic.
oczywiście też teoretycznie wiem, że tak jest z lpg że trzeba przyspieszyć zapłon. Ale interesują mnie dwie rzeczy - czy komputer ECU w aucie sam sprawdza jak bardzo może przyspieszyć zapłon przy danym paliwie - np. benzyna 95 i 98oct. Jeśli tak jest, to oczywiście wariator nie jest potrzebny, bo ECU sam przyspieszy zapłon. Nigdzie nie mogłem sie tego...
ustaw dobrze zapłon jak mówisz fabrycznie na znakach ja miałem najprędzej przyspieszony zapłon i też nie mogłem odpalić przy dodatnich temperaturach
Witam autko juz jezdzi przyśpieszyłem zapłon poprawiły sie osiągi ale czasem potrafi strzelić na gazie. dziekuje za pomoc pozdrawiam
Kondensatora nie wymieniałem bo na starej górze dobrze chodził dopuki tłok nie spuchnoł dlatego wymieniłem górę a platynki czyste bo je czyściłem przed ustawieniem zapłonu A co do jego ustawienia to ogarek jest 89r. więc chyba jest już przystosowany do 95 ale nie wiem zobaczę jak przyśpieszę zapłon
możesz troszkę przyspieszyć zapłon i zobaczyć co będzie a jeśli nic to nie da to chyba pompa do wymiany/naprawy
na razie jest załadowany program na którym iskra powinna być w dobrym momencie przy ok. 10 000 obr/min. I tu może być ból. Dla 10000 /min potrzebne jest b. duże przyspieszenie zapłonu. Mogę powiedzieć, że w samochodzie, jak przyspieszę zapłon statycznie o 15 stopni, to już nie odpali. Przy ręcznym wyzwoleniu zapłonu masz wybuch mieszanki, tzn. że iskra...
No wreszcie się udało odpalił tak jak mówiłem użytkownik irekw odkręciłem te cztery śruby od korpusu pompy nie te to mocują pompę tylko te drugie było ciężko przekręcić pompę ale przekręciłem parę milimetrów w prawo tak aby przyspieszyć zapłon bo jednak okazało się że biały dymek szedł kręcił rozrusznik a nie chciał zapalić na początku jeszcze wymieniłem...
Nie rowno chodzil i cos tam jeszcze wypatrzyli i dlatego cala głowiczke wymienili w tej pompie. Dodam jeszcze ze wtryski byly rok temu regenerowane. I probowalem przyspieszyc zapłon ale to dalej tak samo pali..
WItam. Mialem podobnie ,bo tylko dymienie na bialo i szarpanie silnikiem na wolnych obrotach. U mnie wystarczylo przyspieszyc zaplon. Moze to Ci pomoże.
Witam. Owszem ma on powiązanie ale czujnik został zmieniony i nadal wygląda na to że jakby za mały prąd dopływa i nie otwiera elektrozaworu na zimnym silniku podciśnienia aby przyspieszyć zapłon
Pomyślałem, że jeżeli cewka i tak jest uszkodzona to mogę powiększyć otwór w rdzeniu i spróbować przyspieszyć zapłon. Poprawa była znaczna, ale to jeszcze nie było to. Kupiłem więc nową cewkę i po problemie.
Czyli, ile przed GMP. Jest możliwość, kiedyś do tego celu używało się lampy stroboskopowej. O ile masz naniesione punkty kontrolne na magnecie to się da. Nawet było widać czy działa przyspieszenie zapłonu.
I co daje cos przyspieszenie zaplonu?
Problem jak zauważyłeś występuje na paliwie i na LPG wiec winny będzie zapłon.
Witam ,na początek chciałbym nieznacznie przyśpieszyć zapłon.Czy kolega poda mi rozmiarówki podkładek [chodzi o wycięcia i grubość]. Drugie pytanie czy w tym silniku mogę sprawdzić kąt wtrysku na kapilarę tak jak w przypadku pompy sekcyjnej.[oczywiście stosując kątomierz] Pozdrawiam!!!!
Czemu kręcisz w lewo? Może trzeba przyśpieszyć zapłon. Próbuj może w końcu ustawisz tak by chodził poprawnie a może to wina czego innego. Na koniec i tak trzeba lampą ustawić poprawnie.
Jeśli kompresja blokuje rozrusznik to zapłon jest przyśpieszony za bardzo.
Masz za pózny zapłon. Przyspiesz.
Remont silnika przeprowadzany był pod koniec sierpnia więc wykluczam słabą kompresję. Wydaje mi się że to zapłon. Czy mogę jakoś zwiększyć kąt wyprzedzenia wtrysku?? czy muszę normalnie przyśpieszyć zapłon??
Wydaje mi się, że stym opóźnieniem zapłonu poprzez jakiś układ między przerywaczem a cewką to niezła idea. A przyspieszyć również można przecież wystarczy tylko przestawić (przyspieszyć) zapłon aparatem zapłonowym i regulować opóźnienie.
kazdy z regulatorow dziala w innym momencie pracy silnika jeden w zaleznosci od obrotow motoru a drugi od pocisnienia w kolektorze ssacym a zadanie to samo opoznic lub przyspieszyc zaplon
zmienie jeszcze filtr paliwa przestawiłem pompe przyspieszyłem zapłon dalej nic ale jak się nagrzeje to pali od razu przedtem dłużej kręcił czyli zostaje czujnik w pompe i zobaczyć ktoś wie ile trzeba ustawić
Są tacy magicy co zakładają to koło na kleju. A może to przyspieszenie zapłonu jest związane z uszkodzeniem wpustu czółenkowego (nie napisałem klina :D ) który po częściowym obróceniu koła na wale zablokował je?
Wtryski sprawdzone, jeden rozpylał trochę gorzej wiec wymieniony na nowy (ze starego silnika), odpalam a problem jest nadal. Pomogło przyspieszenie zapłonu na pompie. Odpala od strzała, zero jakiegokolwiek dymka, pracuje równiutko :))).
W silnikach dieselowych nie ma ssania. Ssanie jest w silnikach wysokoprężnych, benzynowych. Jak już to Ty masz przyśpieszeniu zapłonu, a nie ssanie. Czy to przyspieszenie zapłonu masz na lince czy na przycisku??
słaby przyśpieszenie przyśpieszenie laptop czujnik przyśpieszenie
uszczelkę pokrywą zaworów astra sygnał kamera bezprzewodowa przedłużacz listwa przewód
Paleciak elektryczny Linde – wyłącza się przy ruszaniu mimo naładowanej baterii Miele pralka – reset, migające kontrolki, pobiera wodę, nie startuje prania