zostaw w spokoju tę żarówkę rurkową, wepnij amperomierz szeregowo między słupek akumulatora a odpiętą klemę i sprawdź jaki jest pobór po np. 15 minutach od podpięcia. Podaj wynik. Oczywiście bez kluczyka w stacyjce i z zamkniętymi wszystkimi drzwiami. A 5-cioletnich akumulatorów już kilka wymieniłem w tym sezonie, więc znowu aż tak nie wierz w jego...
Położenie bezpiecznika w gnieździe - dla prądu - nie ma istotnego znaczenia. Natomiast pozostałe symptomy wskazują na uszkodzone lub źle podłączone radio. Jeżeli samochód posiada instalację LPG, to również sterownik pobiera prąd, jeżeli zasilanie nie jest rozłączane przez stacyjkę. Proponuję obejrzeć filmik, który co nieco wyjaśni, w temacie podłączenia...
I wymień baterię, bo w tych miernikach stan baterii mocno rzutuje na wynik pomiaru...
Tyle napisałeś i nic z tego nie wynika. Po pierwsze co to za alternator Bosch czy Delco , po drugie ile wynosi napięcie na samym alternatorze, po trzecie ewidentnie niedoładowywany akumulator, po czwarte albo strata na instalacji albo słabe diody główne i wszystko.P
Witam serdecznie. Podłącz w szereg amperomierz i zmierz pobór prądu. Jak jest powyżej 0,1 A to wyciągaj bezpieczniki po kolei aż spadnie. Zauważ po wyjęciu, którego bezpiecznika spadł pobór prądu i zainteresuj się odbiornikami z niego zasilanymi. Mogę podpowiedzieć , że syrenka od autoalarmu jak ma własne zasilanie( po zdjęciu klemy wyje) może nieźle...
Odłącz radio i sprawdź pobór prądu.
Co najwyżej nie będziesz miał prądu w akumulatorze po 2-3 dniach postoju... ;) SławeK
Bo tak ma być. Skoro napięcie na klemach w trakcie pracy silnika ma 14,5V to szukaj przyczyny gdzie indziej - duże samorozładowanie baterii - > trzeba rozglądać się za nową, - coś w aucie pobiera prąd na postoju -> trzeba zmierzyć prąd pobierany z akumulatora przy wyłączonym silniku.
Co do ładowania tym prostownikiem i przy efektach jakie uzyskałeś (15.8 V i 2A), jeżeli nie ma możliwości zmiany parametrów ładowania (nie znam prostownika), to nie ładowałbym nim akumulatora bez dostępu do cel akumulatora, w celu uzupełnienia ubytków wody z elektrolitu w wyniku jej elektrolizy - bulgotanie świadczyło, że coś takiego zachodziło i to...
Podłączyć aperomierz szeregowo zaraz przy akumulatorze
Elektryk mierzył pobór prądu na postoju?
Sterownik nie widzi, że naładowałeś. Mierzy prąd wychodzący i przychodzący do akumulatora. Sprawdź pobór prądu.
sprawdź też przewód + od akumulatora (czerwony)
Do autora. Zmierz na postoju prąd jaki płynie od + akumulatora do punktu Df.
Zlokalizuj bezpiecznik na którym jest urządzenie pobierające prąd na postoju. Podepnij szeregowo amperomierz w obwód akumulatora (zdjęta klema). Pobór prądu powinien być do 6mA. Jeśli jest dużo większy wyjmuj kolejno bezpieczniki aż namierzysz winowajcę. Może jest to żarówka w bagażniku lub kabinie , która nie gaśnie, alarm albo regulator alternatora....
Witam, proszę o pomoc w miarę szybko. Problem polega na tym, że, gdy pozostawiam samochód na parkingu na >4 godziny to potem go nie mogę odpalić. Na wieczór odpinam akumulator z klemy + i na rano nawet przy -10 stopni zapalam na dotyk. Więc coś musi pobierać dużo prądu z akumulatora. Radio odpięte, światła wyłączone, przy uruchomieniu silnika pobór...
Miernik do ręki, ustawiony na pomiar natężenia, na wyłączonym silniku wepnij go między akumulator i klemę i po kolei wyciągaj bezpieczniki. Będziesz wiedział jaki obwód zżera Tobie prąd.
Ze stacyjki na przekaźnik do którego podpięty stały plus z akumulatora i dalej na oświetlenie. Stacyjka będzie jako dodatkowy "włącznik" który poprzez przekaźnik przekaże prąd bezpośrednio z akumulatora.
Zrób jak kolega wyżej napisał to sam znajdziesz usterkę nie jeżdząc do serwisu pod warunkiem że pobór będzie się utrzymywał ponad 10 minut od zamknięcia auto bo do 10 to prąd będzie pobierał komfort.
w 1 dzień zużywam na ogrzewanie np: 30Ah ile czasu potrzebuje ten dodatkowy akumulator, aby się naładował podczas jazdy/ albo na postoju? Wszystko zależy od tego jakim prądem będzie ładowany ten, dodatkowy akumulator.
Zrób dokładny pomiar poboru prądu na postoju przy zamkniętym samochodzie i uzbrojonym alarmie.
radio może tyle pobierać a co do poboru bez radia to posprawdzaj wyłączniki przy drzwiach może wilgoci trochę jest
Samo ładowanie alternatora, to nie koniec pomiaru. Przy uszkodzonym prostowniku w alternatorze, ten może rozładować akumulator.
witam, po przekręceniu kluczyka zero reakcji gasną kontrolki zapalają się światła awaryjne, podejrzewałem akumulator, podstawiłem nowy, posprawdzałem ładowanie ok. pobór prądu ok. i po tygodniu powtórka na nowym akumulatorze Auto pobiera dużo prądu na postoju i dla tego akumulator zdycha po tygodniu
To będzie dobre przed snem Opowieść z dwóch odcinków https://youtu.be/Y20Oyr3RlaI 20min - będzie mało, bo akumulator dużo traci podczas postoju. Centralny, alarm, radio, immo, kamerki, to wszystko zjada prąd, który należy uzupełnić w min 120%
Sprawdzając akumulator multimetrem możemy się dowiedzieć czy auto zapali czy nie? i nie i tak. Jeśli ma 6V, to nie zapali, choćbyś nie wiem, co robił. Jeśli napięcie jest w okolicach 10-12.6V, to zależy to od innych (niż napięcie) czynników. Auto, które pobiera prąd na postoju (np. posiada auto-alarm), a takich jest u nas większość, po tygodniu nieużywania...
Jaką ma wartość prąd pobierany z akumulatora na postoju. Po wyłączeniu stacyjki nie powinno być poboru prądu.
odłączyłem zegary niestety nadal mam pobór prądu, Mierzysz na bezpieczniku nr 15, czy na klemie od akumulatora?
Kolego może masz instalację gazową bo one czasem lubią kraść prąd?
Na wyłączonym zapłonie i przy wyłączonych wszystkich odbiornikach zdejmij klemę "—" akumulatora (uwaga na kodowane radio czy alarm - mogą być problemy) i wepnij miernik ustawiony na pomiar prądu DC szeregowo między odpiętą klemę a biegun aku. Miernik powinien ci wskazać prąd jaki pobiera instalacja z aku. Jeśli wynosi kilkaset mA albo więcej to...
Oba marne ale lepszy ten PIROTEC jest szansa że podziała, ten drugi przy tak rozładowanym akumulatorze może nie dać rady, widziałem go w środku nadaje się do ładowania akumulatorów w skuterach. Gdyby napięcie było poniżej 11V wtedy można się martwić. Dziwne jest że po tygodniowym postoju nie zakręcił mimo że jak mówisz nie ma roku, także albo był niedoładowywany...
No właśnie, nie prościej znaleźć przyczynę usterki. Mierzyłeś ile na postoju pobiera prądu?
Z Alfą tak jak z Lidlem , co tydzień to coś nowego. Z Twojego opisu wynika ,że masz pobór prądu i cos kradnie prąd z akumulatora. Sprawdz upływność amperomierzem.
13.6 i 13.8 to napiecie do przyjecia, ten typ tak ma, jak sprawdzałes alternator bez podłączania przewodów? Dodano po 1 Co do rozładowywania akumulatora to poszukał bym od strony ewentualnych upływów, to jest prądu jaki pobierany jest z akumulatora podczas postoju auta z zamkniętym zamkiem i powylączanymi wszystkimi odbiornikami.
Jakie to jednostki? A ostatniego zdania to po prostu nie rozumiem, popraw kropki, przecinki.
Coś rozładowuję akumulator w samochodzie. Duży pobór prądu na postoju, https://obrazki.elektroda.pl/9727561000_...
Skoro masz ładowanie i pobór prądu w normie a auto po postoju nie odpala to wskazuje to na akumulator.Aby mieć 100% pewności należy mieć przyrząd do testowania akumulatorów.
Witam, taka sytuacja - akumulator od stycznia przeważnie naładowany 66%, samochód podaje 14.8V - 15.2V sprawność akumulatora 85%, brak poboru prądu na postoju. Po naładowaniu akumulatora kilka dni i znów 67%. Odcinki jakie pokonuję to 30 km do pracy i z powrotem 30 km. Jakieś propozycje?
2,7A to na pewno zbyt duży prąd na postoju bez włączonych świateł itd...
Witam. Mam problem z poborem prądu na postoju akumulator pada w 3,4 h.Po sprawdzeniu poboru prądu multimetrem wykazuje 4.8A i skacze co parę sekund do 8,9A.Po wypięciu bezpiecznikow nr 29, 30, 38 [gniazdo obd/airbag],[system ogrzewania/klimatyzacji,stopień wyjściowy pompy paliwa,przekaźnik pompy paliwa][zmieniarka cd]pobór spada do 0.02.Gdzie szukać...
Jeżeli pobiera te natężenie co podałeś , to musi być coś co ma moc ok 25W. , Czyli żaróweczka oświetlenia bagażnika i schowka raczej nie . Musisz po kolei wyciągać bezpieczniki i patrzeć na miernik . No chyba że coś dzieje się z alternatorem - mostkiem prostowniczym w nim.
Hyundai ix35 2.0 CRDi - problem z rozładowującym się akumulatorem. Pobór prądu na postoju wynosi 0.01A. Po dwóch dniach jest rozładowany. Czy ktoś wie, o co chodzi?
naładowany do 12.60V To wcale nienaładowany akumulator. Albo aku padlina, albo dupiany prostownik, bądź coś żre prąd na postoju; bo musicie ładować, albo co standardem w tym modelu wyżarte tulejki w rozruszniku.
to prąd od razu ucieka z akumulator Rozumiesz, że masz zwarcie i prąd, dlatego ucieka, prawda?
Wyciągnać czy codziennie przepalać silnik? Jak ładować. Na tym codziennym przepalaniu więcej stracisz niż zyskasz. W zimie, jak mało jeżdżę i na krótkich odcinkach, profilaktycznie, co jakiś czas (mniej więcej co trzy tygodnie, a przy dużych mrozach częściej - z reguły jak napięcie na akumulatorze obniży się poniżej 12V), podłączam akumulator pod prostownik...
Przede wszystkim podczas mroźnych dni jakie mieliśmy ostatnio pojemność akumulatora spada drastycznie więc to, że akumulator się rozładował przez zbyt duży pobór prądu podczas postoju miało w sumie niewielki wpływ. Należy znaleźć przyczynę takiego poboru prądu i ją usunąć, dopuszczalny prąd to około 50 mA. Na przyszłość lepiej odłączyć akumulator całkowicie...
Może akumulator dożywa końca swoich dni (ew. złe ładowanie) albo niekontrolowany pobór prądu - poprzez wypinanie bezpieczników poszczególnych obwodów elektrycznych da się ustalić gdzie jest upływ...
Witam, Napięcie akumulatora po 2 tygodniach od ładowania wynosiło 12,3V Auto odpaliło bez problemów i pewnie tak będzie dalej Wszystko to była wina radia Twój akumulator jest już w 60% rozładowany. Dodano po 3 Możesz zrobić 3 rzeczy z tym swoim Matizem 1 ładować raz na miesiąc akumulator 2 kupić niewielki panel słoneczny i doładowywać tym na postoju...
Ile lat ma akumulator?
Jaki jest pobór prądu na postoju?
autoalarm i inne pierdoły elektroniczne , zegar etc..etc...
Nic z tego nie rozumiem. Auto odpaliło od razu, bez ładowania akumulatora dodatkowo. ....... 0,1A postój Poprzednia próba odpalenia miała miejsce poniżej -10C i silnik ledwo kręcił. Teraz jest według termometru -4C. Akumulator to Varta A15 12V 40Ah 330A. Kolego, a ile latek ma ten akumulator? Bo może z racji wieku i dbania o niego, ma on teraz pojemność...
ale aku by nie padł... Czyli coś rozładowuje akumulator. Dobrze rozumiem Twoją wypowiedź ? Konieczne są pomiary napięcia akumulatora i prądu rozładowującego akumulator na postoju.
Mierzyłeś pobór prądu podczas postoju?
To była jednorazowa sytuacja, która potem się nie wydarzyła. Jedynie co jeszcze daje mi do myślenia, to fakt, że mechanik mówił, że rozrusznik ciężko chodzi, tzn. że ma duży pobór prądu przy kręceniu, i czy może być, że pobiera prąd na postoju bądź duże pobory prądu uszkadzają akumulator, który samoistnie szybciej się rozładowuje. Akumulator ma volty...
Sprawdź jeszcze pobór prądu przez akumulator na postoju.
Potrafisz zmierzyć prąd pobierany z akumulatora na postoju? Jeśli tak, to zmierz, jeśli nie to oddaj do kogoś kto to potrafi Pytałem już o to w poście nr 2, ale zostałem olany. 😊
Nie pytałem jakie jest napięcie akumulatora tylko jaki jest pobierany prąd na postoju.
Prąd ucieka dalej.. stoi dwa dni nie jezdzony, a na akumulatorze 12.05V. Jak zrobić ten test obciążenia akumulatora?
Podstawa to pomiar prądu z akumulatora podczas postoju samochodu ( ile mA po około 3 minutach ) , oraz napięcia jakim alternator ładuje akumulator. Znasz te parametry ?
Pobór prądu spoczynkowego jaki jest? Problem nie leży czasem w lampce oświetlającej bagażnik? Częste!
To jedynie pozostaje amperomierzem zmierzyć jaki prąd samochód pobiera w czasie postoju i powinno się wszystko wyjaśnić.
Poszukaj na bezpiecznikach w którym miejscu pojawia się napięcie po włączeniu stacyjki. To nie jest duży prąd więc możesz go sobie stamtąd podebrać. Z za bezpiecznika oczywiście.
Fiat Seicento 1,1 Problem z ładowaniem, odpalaniem. Witam serdecznie. Jestem użytkownikiem Fiata Seicento 1,1 z gazem. Autko użytkowane codziennie, jednak co dwa, trzy dni nie odpala. Wymiana akumulatora nie pomogła. Zmierzyłem pobór prądu na postoju 0,12 A. Wyjąłem akumulator po odpaleniu - napięcie na przewodach 13,8 V, prąd od 1,8 do 2 A. Moim zdaniem...
Obstawiam alternator i jakieś błędy w pomiarach. Przy zwarciu wiązki byłyby widoczne ślady grzania przy takim poborze prądu.
Pobór prądu na postoju wynosi 0.06A. Taki pobòr jest ok,zròb test akumulatora.
Witam, To nie jest woltomierz tylko amperomierz dwukierunkowy wskazuje prąd ładowania jak i prąd rozładowania akumulatorów np. podczas postoju .
Adamo, podobna sytuacja. W "kiblu" zobaczyłem taką rzecz: http://www.bikepics.com/pictures/1502258... . W pierwszej kolejności sprawdź instalację elektryczną oraz ładowanie. W w.w. przypadku było zwarcie w przełączniku oraz przerwane przewody masy (skorodowane) - przerwana pętla masy (podkreślam - pętla) robiła istną choinkę oraz problemy ze zapłonem....
Jeżeli odłączysz + to stracisz ustawienia radia i będziesz musiał na nowo programować.Pobór prądu masz na postoju bardzo dobry i nie ma prawa rozładować akumulatora nawet po tygodniu stania.Napięcie na akumulatorze nie jest za wysokie i mówi raczej że to akumulator nie domaga.Piszesz że wymieniłeś ale czy na nowy?Wyczyść klemy i sprawdź połączenie z...
Akumulator najpierw trzeba naładować , a pózniej sprawdzić próbnikiem do akumulatorów.Po tych pomiarach można zrobić kolejny krok , czyli sprawdzić czy nie upływa prąd powyłączeniu wszystkich odbiorników ,podpinając w szereg amperomierz .Najczęstszymi powodami upływu pradu są zwarcie diody w alternatorze , może też być zwarcie wrozruszniku .Jeszcze...
Na pierwszych dwóch zdjęciach jest 0.10 na trzecim 0.27 Może napiszesz co i jak mierzysz oraz dlaczego ? Akumulator się rozładowuje i po 2 dniach nie możesz odpalić ? Chcesz zmierzyć pobór prądu z akumulatora na postoju ? Pokaż jak podłączyłeś miernik - szeregowo czy równolegle ?
1Pomiar akumulatora testerem lub 2 Naładowanie akumulatora i pozostawienie ze zdjętą klemą na czas kiedy się "rozładowuje" (ważne żeby nie poruszać akumulatorem ) i próba , nie zapali aku na złom
Kiedy świeci się kontrolka akumulatora?
Możliwe, że uszkodziłem akumulator i przez to nie trzyma? Czy raczej coś kradnie prąd na postoju? Możliwe (mogła się np. oderwać cela), a czy coś kradnie prąd, to już sam musisz sprawdzić.
Porządnie naładować akumulator,potem zmierzyć pobór prądu na postoju.
Ja miałem kiedyś problem z akumuklatorami na jachcie. Znalazelm wtedy schemat podlaczenia 2 akumulatorow: 1 do rozruchu, 2 do instalacji. Ładowane są 2 na raz. Moze to się komuś przyda :] OPIS: Zasada działania: Punkt S3 podłączyć do zacisku stacyjki lub innego miejsca gdzie podczas pracy silnika występuje dodatnie napięcie. Akumulator 1 jest akumulatorem...
Czy jak podłączysz miernik prądu (amperomierz) szeregowo z akumulatorem, widać zwiększone zużycie prądu na postoju? Jeżeli tak, wyjmuj po kolei bezpieczniki i sprawdzaj którego wyjęcie obniży ten prąd do sensownej wartości.
Jeśli sprawny akumulator - tydzień postoju nie powinien stanowić problemu. Może masz niekontrolowany pobór prądu. Wyłącz wszystkie odbiorniki, w szereg z zasilaniem podłącz amperomierz i sprawdź czy nie ma przepływu prądu.... Odłączenie akumulatora powoduje reset pamięci adaptacyjnej sterownika, co może po ponownym podłączeniu i uruchomieniu silnika...
że podczas dłuższego postoju pobierany jest wg. miernika prąd o natężeniu 0,03 (A?), 0,03 A = 30 mA to bardzo dobry prąd, poniżej 50 mA :| Najprawdopodobniej akumulator do wymiany. Zmierz jakie masz napięcie na klemach 1h po zgaszeniu silnika i jakie po 24h lub dłuższym postoju (zaznacz ile godzin)
Jakim miernikiem to mierzysz? Prawdopodobnie to on robi Cię w... Cudów nie ma, żeby w cztery dni rozładować nowy akumulator musiałby pobierać ciągle 0,5 A.
Więc sprawdź czy na postoju coś Ci nie pobiera prądu z akumulatora. Bo i skąd prąd miał by płynąć, jak nie z akumulatora? Jak masz multimetr w domu, to bierz go w dłoń i sprawdź czy nie masz w aucie "złodzieja prądu" Zmierz też multimetrem kostkę od alternatora, czy na wyłączonym zapłonie coś nie podaje na nią prądu przypadkiem. Jak nie masz multimetru,...
Brak jest przeciwwskazań równoległego łączenia akumulatorów, pod jednym warunkiem, że są one identyczne i najlepiej z jednej serii (daty produkcji). Przy dłuższym postoju zalecane jest ich rozłączenie, zawsze będzie płynąć jakiś minimalny prąd wyrównawczy - bo akumulatory nie są idealne. Będą to pojedyncze mA ale lepiej sobie "hebel" wstawić żeby je...
Pamiętaj, że nie tylko na zimowy bo jak jest ciepło to niby sprawność akumulatora będzie wyższa, ale samorozładowanie w wyższych temperaturach również przebiega szybciej (w garażu pół biedy bo będzie stałe 20 czy 25 stopni, ale jak auto na słońcu to pod maską temperatura może spokojnie przekraczać 40 stopni. Osobiście uważam, że jak wsio ok z baterią,...
Po prostu wymień akumulator albo masz rozrusznik do naprawy masa kable do sprawdzenia. Ile lat ma akumulator, nie pobiera za dużo prądu na postoju?
,może pobierać do 0,20 amp przez 48 h( wolne ręce). Możesz wyjaśnić co to znaczy "wolne ręce". i dlaczego przez 48 h. Nie spotkałem takiego określenia.
Witam, oczywiście, że możesz. Tylko dokładność takiego pomiaru będzie niewielka (+/- 10mA). Koledzy wcześniej napisali jak to zrobić, dla porządku powtórzę. Czerwony przewód miernika wpinasz w jego gniazdo oznaczone "10A" i zakres pomiarowy również ustawiasz na 10A. W samochodzie nie wolno Ci włączać żadnych odbiorników, a nie daj boże car audio z jakimś...
A wytłumaczy mi ktoś jak zbadać pobór prądu na postoju ?
Okazało się, że na postoju pobór wyniosi 0.13A. To nie jest prąd, który mógłby rozładować akumulator w czasie kilkudniowego postoju: 0,13A x 24 h x 5 dni = 15,6 Ah. Pobór prądu raczej za duży (przynajmniej dwukrotnie) ale akumulator prawdopodobnie stracił sporo pojemności i czas pomyśłeć o wymianie.
Który wsad Pan wgrał? kod musiałem wpisać tylko za pierwszym razem. Ponownie będzie potrzebny tylko po zaniku zasilania radia. W radiach z aktywnym CAN-em ten problem nie występuje - komputer pokładowy "pamięta" swoje radio. Pobór prądu tak oszukanego radia jest zazwyczaj na poziomie do kilku mA. Dokładne informacje da pomiar dla tego konkretnego modelu...
Jeżeli alternator ładuje tak jak powinien sprawdź sobie pobór prądu z akumulatora w czasie postoju używając do tego amperomierza .
lub też jest coś co wysysa z niego prąd podczas postoju.
Masz zmierzyć pobór prądu z akumulatora podczas postoju pojazdu (bez kluczyka, drzwi pozamykane, zamki zablokowane, odczekać 5 minut przed pomiarem).
Może po prostu akumulator już jest do wymiany? Sprawdzałeś jaki prąd jest pobierany z akumulatora podczas postoju samochodu?
Jest możliwość, że te ledy go rozładowują To będziesz wiedział jak zmierzysz jaki prąd pobierają jak są wyłączone. coś będzie za dużo pobiera i przez to akumulator pada A tego się dowiesz jak zmierzysz pobór prądu z akumulatora na postoju...
Zmierz amperomierzem jakie są pobory prądu z akumulatora na postoju, po uśpieniu auta, na wolnych obrotach i podczas jazdy. Podłącz rejestrator napięcia, zmierz pulsację napięcia ładowania.
Akumulator umarł, napięcie to nie wszystko, liczy się jeszcze natężenie czego nie sprawdzisz. Gdy już włożysz nowy to sprawdź wtedy ładowanie 14,4 w tych okolicach być powinno, oraz pobór prądu na postoju, nie pytaj jak to zrobić, szukaj było opisywane.
Sprawdzić ładowanie w momencie gdy pali się stop i kontrolka akumulatora.
Jak na postoju nie ucieka przy kręceniu kołami, to nie będzie to błąd wspomagania, chyba że jakiś ogranicznik trybu na wyższych prędkościach, nie wiem dlaczego Ci powiedziano że to wspomaganie. Odgłos na końcach zakresu to w miarę normalna rzecz. Może przygasa, bo akumulator słaby od czegoś innego? A jak sprawdzałeś na postoju, że nie ucieka prąd, woltomierzem...
Jak z tego równania wynika zwiększenie pojemności musi pociągnąć zwiększenie choćby jednej danej po prawej stronie Nadal kolega błądzi jak dziecko we mgle. :D Wzór jest prawidłowy tylko mówimy o dwóch różnych rzeczach. Kolega uparcie twierdzi, że większy akumulator wymaga dłuższego ładowania i ma rację w przypadku gdy rozpatruje dwa akumulatory rozładowane...
na postoju alternator tez robi pobor?
prąd postoju pobór prąd postoju pobierany prąd postoju
badanie tranzystora bipolarnego cerapur smart sterownik mikrofon dynamiczny szumy
mikrokomputer cobra1 toshiba firmware
Gdzie kupić pompkę wody do odkurzacza Gisowatt Phenix? Parametry testera dla tranzystorów 2N6491 i 2N6488