Zapomniałem dodać że jest to anglik No tak. Drobny szczegół. Czy w takim razie będzie znajdowac sie ona po drugiej stronie? Według obrazka który znalazłem akurat w tym przypadku jest to lustrzane odbicie.
Tu masz schematy: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3... Co prawda do 2005 i 2006 roku ale punkty masowe powinny być te same.
Sprawdź: - bezpieczniki - klemy na akumulatorze - punkty masowe pod maską - błędy za pomocą VCDS
Główne punkty masowe: Komora silnika -główny pod akumulatorem -w okolicach zbiorniczka wyrównawczego płynu chłodniczego(w stronę przegrody) Kabina -pod kolumną kierowniczą -w okolicach zawiasów drzwi kierowcy i pasażera Bagażnik Okolice świateł
Łap punkty masowe do twojego auta:
przewód masowy powinien iść z tyłu silnika na prawe nadkole
Mierzyłeś na akumulatorze ,czy na silniczku wspomagania. 11,40V to trochę mało. Podmień akumulator ,sprawdź punkty masowe.
Może trzeba by sprawdzić przewody zasilające moduły w kabinie pod kątem występowania śniedzi, jak i punkty masowe w kabinie oraz w komorze silnika na wszelki wypadek.
Sprawdzenia czy jest masa we wtyczce lamp/lampy. Jak nie ma test z zewnetrzną masą. Jak zadziała prawidłowo poszukiwania przerwy lub dorobienie drugiego punktu masowego.
Tutaj znajdziesz dokładne schematy: Nie mogę tego otworzyć :( Wyłączyłem Adblocka, odświeżyłem ale dalej nic. Z miłą chęcią pomogę. Dodaję pliki w formacie .xps. W paczce masz schemat elektryczny silnika, zasilania napięciowe oraz punkty masowe. Podejrzewam, że masz "zielono" na przewodach w punkcie masowym 4.
Podejżewam masę I masz rację ,sprawdź punkty masowe oczyść z korozji i będzie OK.
Wygląda na jakieś zanikanie napięcia/masy. Sprawdził bym punkty masowe i zasilania BSI/BCM/ECU.
W takim razie przeleć jeszcze raz sposobem na żarówkę — wszystkie punkty po drodze od zacisku przewodu szarego do punktu masowego (końcówki oczkowej), tj. oba gniazda bezpiecznika, zacisk przewodu czarnego. W którymś punkcie musi zajść zmiana na zasadzie żarówka świeci/nie świeci i tam będzie znajdować się przyczyna problemu.
popraw wszystkie masy punkty masowe w lampach, w gnieździe i wszystkie na ramie.
Z tego co widzę na schemacie to jest to zwykły termistor. Do czujnika dochodzą dwa przewody. Jeden (pin nr 2 wtyczki)to jest masa z punktu masowego a drugi (pin nr 1 wtyczki) idzie do zestawu wskaźników wtyczka 36-pinowa, pin nr 36.
Znalazłem schemat świateł Ducato 2005r. http://depositfiles.com/files/r4xq1qf9k Sprawdź punkty masowe.
Czyli ładowanie raczej dobre, warto by sprawdzić dobiły spada napięcia podczas rozruchu, oraz wykręcić licznik i sprawdzić jego złącze oraz punkty masowe pod deską.
Zbyt duże obciążenie przewodu masowego, względem jego przekroju, całkiem możliwy brak masy na silniku, sprawdź punkty masowe pod maską, powinny być minimum dwa.
Słabe świecenie kontrolek, wariowanie wskaźników- książkowy przykład braku masy. Sprawdź punkty masowe przy silniku i skrzyni.
Na niebiesko masz punkty masowe, na czerwono plusowe, a zielonym zaznaczyłem Ci kondensatory elektrolityczne C5015 i C5016 gdzie powinny być wlutowane, a co tam jeszcze masz/miałeś w tych punktach które zaznaczyłeś ? https://obrazki.elektroda.pl/1304774500_...
Witam. Jak w temacie,podpowiecie gdzie szukać punktów masowych instalacji elektrycznej, wiadomo od klemy minusowej do nadwozia, gdzie pozostałe główne punkty? Mam dziwna usterkę,uszkodzona już trzecia cewka zapłonowa w tym aucie w krótkim czasie, przewody zapłonowe i świece nowe markowe. Jest to CLIO 1.2 75km ROCZNIK 2008.Jedną z cewek potrafiło dosłownie...
Wymiana, to nie naprawa. A gdzie sprawdzenie instalacji? Problemem kierunkowskazów może być manetka. Do sprawdzenia główne punkty masowe i zasilania.
Praktycznie wszystko masz na schemacie. Te bezpieczniki na pinie 62, 63* i 3, przekaźnik K46, punkty masowe do pinu 1 i 2.
w komorze silnika po prawej i lewej stronie na błotnikach są przykręcone zbiorcze punkty masowe, są w białym plastiku zalane, najpierw zacznij od tego.
Wyczyść wszystkie punkty masowe, zapewne nieźle skorodowały. Wymień świece, przewody zapłonowe... Sprawdź cewki, czujnik położenia wału, przeczyść wszystkie styki... I wtedy próbuj odpalać ;)
Miejsce "smażenia" to bezpiecznik od alternatora Sprawdzić należy jego okablowanie, punkty masowe w komorze silnika oraz dał bym samego altka to sprawdzenia. Nie muszę chyba pisać co się może wydarzyć jak dojdzie do zapłonu.
Pod maską, po stronie kierowcy, za skrzynką bezpiecznikową. Możliwe że moduł SAM jest zalany, trzeba by rozkręcić i przemyć albo wymienić. I można też sprawdzić punkty masowe pod maską w taką pogodę często padają ofiarą rdzy.
Pytanie co było zmieniane i kto jaki miał na to pomysł, trzeba to sprawdzić, może wstawione coś z zamiennika nie odpowiadającego parametrom, może zrobione jakieś obejście z racji uszkodzonego przewody, oczka czy coś w tym rodzaju, trzeba też sprawdzić punkty masowe na ramie, dalej nie wiemy, w którym momencie pali moduł, pozdrawiam
Wsadź jeszcze kondensator, dobijesz akumulator do reszty, to pukadło nie potrzebuje kondensatora. Zajmij się lepiej instalacją auta, głównymi połączeniami masowymi i plusowymi, zaciski alternatora, rozrusznika, punkty masowe i same klemy akumulatora
Założyłem, że wszystkie a6 c5 będą miały te same punkty masowe Avant, 2.8 AMX, 2001r Mógłbyś podać dokładną ścieżkę w ESLA gdzie znalazłeś te schematy? U mnie ich nie znajduje :/ Tak samo w niemieckiej wersji pod hasłem "massepunkte"
Witam!!!! Ja na twoim miejscu sprawdziłbym stan połączenia klem na akumulatorze i je oczyścić i nasmarować najlepiej wazeliną techniczną. A jeśli sytuacja by się powtórzyła to sprawdziłbym jeszcze wszystkie punkty masowe w samochodzie, przedewszystkim te obok akumulatora.
Wczoraj zauważyłem gdy włączyłem kierunkowskaz gdy wyprzedzałem to zaczął szarpać silnik Instalacja elektryczna do gruntownego przejrzenia.Kostki łączeniowe do przeczyszczenia,punkty masowe do poprawy,sprawdź chociaż optycznie stan izolacji przewodów.
Rzeczywiście, sprawdziłem dokładnie schematy i jest tak jak piszesz. Wydawało mi się, że piny 9/12 i 12/12 to są zasilania masy do klimatronika. Dziękuję za naprowadzenie.
Dysponuje ktos schematem do tego sterownika RF-7J? Generalnie znalazłem przyczyne- tzn. wiem jak odpalic silnik. Chce się jednak upewnić, czy dobrze kombinuje. Edit: Generalnie problemem była masa przy lewej lampie. Po rozebraniu punktu masowego i wyczyszczeniu styków wszystko wrócilo do normy.
Taki schemat znalazłem. Interesuje Cię jakaś konkretna masa? https://obrazki.elektroda.pl/5649954200_...
Zamówiłem już paski, ale czy diagnoza jest prawidłowa ? Jak najbardziej prawidłowa. Czy te diody mogły się uszkodzić samoczynnie, Tak. Punkty masowe płytki matrycy, były przyklejone taśmą przewodzącą do obudowy, nie wiem czy się ponownie przykleją, Jeżeli delikatnie je odkleisz bez rozrywania to przykleją się ponownie.
Raczej powinien sie znajdowac w kabinie pod panelami jakos box sterujacy reversshiftem i jego ominieciw bedzie niemozliwe ,postaraj sie na poczatek poprowadzic mase prosto z baterii i podepnij ja do punktu masowego w poblizu w.w boxa
Najpierw to opisz kolego porządnie co się stało, co odwaliłeś, albo co się spaliło. potem napisz dokładnie co za pojazd masz. Numer silnika niewiele komukolwiek powie. A taka ogólna rada co do iskry - zawsze warto wszystkie punkty masowe poczyścić lub ogólnie wszystkie kostki elektryczne :) . I co to znaczy "Po zgubieniu moduł zapłonowy podczas jazdy"?...
Mam prosbe czy moglby ktos napisac gdzie w pojezdzie marki Opel Calibra sa punkty masowe?
W niektorych sharpach 32" z tego okresu byla fabryczna wada, gdzie inverter o oznaczeniu KLS-S320BCI-M traci kontakt z masa. (Trzeba odkrecic blaszana oslone invertera i go wyciagnac, po czym oczyscic punkty masowe po obu stronach invertera i ekranie). Nastepnie zlozyc wszystko spowrotem i wymienic srubki, ktorymi przykrecamy obudowe blaszana na nowe...
zauważyłem że włącza mi się kontrolka od aku w trakcie jazdy i po ok 2sek gaśnie. Myślałem że może alternator już niedomaga. Może to być też przyczyną przygasania świateł? Jak najbardziej :zużyte szczotki, wytarte pierścienie wirnika, pózniej inne rzeczy. Warto się jeszcze na wstępie upewnić jak wygląda połączenie klema aku - karoseria i punkty masowe...
jak odpialem kable +- od akumulatora oczywiscie na zalaczonym silniku Rób tak dalej a zaraz będziesz miał kolejny alternator do wymiany. Zawsze wszystko sprawdzaj na podłączonym akumulatorze. Punkty masowe posprawdzaj, chociaż to nijak ma się do Twoich pomiarów bo gdyby gdzieś była masa uwalona to nie odpalił byś auta, a sądzę że alternator i rozrusznik...
Czyli jak dobrze sądzę ten stycznik ze zdjęcia jest nie przystosowany do tego typu
Wpisz w wyszukiwarce "rave rover 45". Tam powinieneś znaleźć schemat elektryczny do swojego auta. Mnie opisane problemy kojarzą się ze słabą masą (o ile nie było problemów np. z ładowaniem - zbyt wysokie napięcie). Spróbuj odkręcić, wyczyścić i ponownie zmontować wszystkie punkty masowe, zerknij do skrzynki bezpieczników czy coś nie jest upalone, zmierz...
Centralny, zegarek, oświetlenie wnętrza i zapalniczka - są na tym jednym; alarm (fabryczny) też bierze podtrzymanie. Radio ma 22, pewnie "chodzi" ono bez zmian. Znalezione na necie foto tego punktu masowego: http://obrazki.elektroda.pl/7620412700_1...
Bierzesz schemat do ręki. Miernik i probówkę zastępujesz próbnikiem, który zrobi pomiar pod obciążeniem, czyli żarówką co najmniej 21W i sprawdzasz, czy nie ma nadmiernych spadków. Oczywiście masy. Ale nie "gdzie się da", tylko z głową - do klapy z nadwozia jedną od blachy, do blachy, a potem z tych punktów masowych możesz rozprowadzać. Jak już dodajesz...
Zgadzam się z przemówcą. Sprawdź klemy i punkty masowe. Podejrzewam że zabrałeś akumulator do ładowania - może poprostu masz uszkodzony prostownik i aku sie praktycznie nie naładowało lub jest do wymiany. Do ładowania zawsze odłączaj akumulator od instalacji. Nie winił bym tu komputera, przy padniętym aku auto będzie się zachowywało dziwnie. Niestety...
Witam. Mam zamontowane radio CB w samochodzie. Do wczoraj wszystko pracowało super. Dzisiaj nie da się już słuchać ,bo słychać tylko zakłócenia od układu zapłonowego.Podobno jest to wynik braku masy silnika do karoserii.Poza tym wymieniłem kable zapłonowe wraz ze świecami, oraz kopułką.Nic to nie dało. Chciałbym sprawdzić te masy . ale nie wiem gdzie...
Nie wiem czy o taki opis chodziło,punkty E2 i E4 strona 7
Sprawdź punkty masowe między akumulatorem a ramą i między ramą a silnikiem.Poszukaj błędów w innych sterownikach , być może mogą mieć powiązanie z tą usterką.
Zależy w jakim stanie jest twoja instalacja. Może wystarczy wymienić kilka przełączników, wsuwek i oczek, poczyścić punkty masowe i będzie wszystko działać. Jeśli jednak instalacja jest niebezpiecznie przestarzała i trzeba ją wymienić to polecam samemu zrobić wiązki przewodów. Wtedy będziesz mógł wykonać instalację "po swojemu" uwzględniając przeróbki...
Podstawowa elektryka samochodowa. Punkty masowe do sprawdzenia
Czy punkty masowe 1 i 2 to może być ten sam punkt łączenia z karoserią (w sensie w tym samym miejscu)? Jeśli mow o pierwszym rysunku i o GND2 i PunktMasowy1 to _powinien_ być ten sam punkt. Czyli prościej mówiąc strona wtórna transpotorów powinna być uziemiana być powinna do bloku driverów a nie do ramy. Jesli kontekst dotyczy II rysunku to arduino...
Zgadza się wypalił się biały kabelek w żółtej wtyczce w skrzyneczce bezpieczników czego powodem był brak podgrzewania tylnej szyby.
Znajdź sterownik silnika i popraw wszystkie punkty masowe jego instalacji - zwłaszcza okolice przedniej lewej podłużnicy i pod lewym reflektorem.
Dzięki wielkie, ale sprawdzałem już wszystkie punkty masowe i wszystkie są w pożądku, masz jakieś inne pomysły?
Działał by silnik bez zasilania komputera? Chociaż bywa że potrafi zgasnac nieoczekiwanie wtedy / ktoś wspominał że obok komputera są punkty masowe
Masa szyby jest na szybie. Jeden przewód zasilania szyby to masa i łączony jest pod tapicerką zaraz za szybą z karoserią. Drugi punkt masowy jest w lewym podnóżku pod plastikową osłoną i wyciszeniem lub w okolicy łączenia nadkola lewego z progiem (miejsce kierowcy). Trzeci punkt na ramie za zegarami pod deską rozdzielczą (ciężko dostępny). Po prawej...
Sterownik ABS
Wszystkie to nie wiem , ale w środku gdzie klamka od maski pod plastikiem są dwie od całego wyposażenia .
Zmierzyć napięcie lądowania oraz stan połaczenia kabel minusowy i plusowy idący do alternatora i rozrusznika. To podaj nam tutaj te wartości ładowania: -na biegu jałowym bez obciążenia -przy 2500 obr bez obciążenia -na biegu jałowym z obciążeniem -przy 2500 obr z obciążeniem Obciążeniem ma ją być światła mijania + drogowe, ogrzewanie tylnej szyby,...
Jeżeli dzieją się takie dziwne objawy jak gaśnie po włączeniu wstecznego, przygasanie lampek kontrolnych. Proszę sprawdzić poszczególne punkty masowe czy silnik ma prawidłową masę z akumulatora , sterownik silnika ECU czy ma prawidłową masę ,przyrządy kontrolno pomiarowe (licznik) jak również zewnętrzne oświetlenie. Miałem podobny problem z masą golf...
ECU ma punkty masowe na przewodach, tzn niektore przewody sa masowymi i sa polaczone z nadwoziem. trzeba sprawdzic te punkty czy nie maja za duzej rezystancji na przejsciu. mialem taki przypadek w fordzie focusie tylko tam obroty zawieszaly sie czasami na 1200rpm. A tez wymieniali przepustnice i cuda robili.
kolego użytkownik19 a jak działa ta stacja gdy potrzeba rozlutować jakies wieksze punkty masowe?
Alarm możesz spokojnie przemieszczać, przytwierdzać, przywiązywać... Przedłużenie przewodów także nie wpłynie na jego funkcjonowanie (chyba, że to przewody po kilometr długości). Czujnik wstrząsowy natomiast powinien być solidnie przytwierdzony do jakiejś stałej części pojazdu. Czyli najlepiej go przykręcić. Żółty przewód, to prawdopodobnie prealarm....
Masz spadek napięcia . Sprawdź wszystkie punkty masowe. Dodano po 1 Mechanizm podnoszenia tez wypada sprawdzić .
Okablowanie w komorze silnika. Pod skrzynką z bezpiecznikami i przekaźnikami. Głównie punkty masowe ( a jest ich tam kilka, zwłaszcza na lewej podłużnicy).
Ale ta są punkty masowe tykko pod te światła dalekosiezne czy ogólne? Robiąc podłączenie świateł bez przekaźnika robię to jak w załączniku w pierwszym poście z pinu nr 6? Czy może ten pin to tyko sterowanie? Jak to wygląda?
Sprawdziłem punkty masowe, wewnątrz kabiny jak i punkty masowe obok akumulatora plus zostało sprawdzone wszystkie podłączenia które były rozbierane i niestety dalej nic nie znalazłem Na dodatek nie działa rónież przycisk do resetowania ilości przejechanych kilometrów, i czasami na początku przez chwile świeci kontrolka trójkąt z wykrzyknikiem w kółku...
Ja bym jeszcze sprawdził dwa czujniki wałków/wału rozrządu - sprawdź czy na pewno są sprawne (miernikiem o ile się da) - instalacje też. I mam przeczucie, że jest problem z instalacją - tutaj jeszcze WSZYSTKIE punkty masowe do sprawdzenia.
Niestety to nie jest związane z punktem masowym lampy. Bo światło wsteczne działa bardzo dobrze. Punkty masowe próbowałem różne i jeśli biorę plus z innego miejsca to działa ok, z gniazda żarówki pozycyjnej nie. Coś go rozłącza - jakiś moduł świateł podejrzewam, ale nie wiem gdzie mam go szukać.
Codzi o to zę jak spawasz czerwoną rączką i masz zieloną mase a przerwa blach to niebieska kreska . Kreska niebieska to przerwa którą sie spawa. I jak przerwa jest niepospawana a drut dotknie druga częśc spoiny to prąd się zamyka poprzez karoserię do masy , tworząc niepotrzebne napięcia na różnych sterownikach, bo często punkty masowe elektroniki samochodu...
Sprawdź złącze główne przy nogach kierowcy oraz punkty masowe.
Masa - punkty masowe.
Sprawdź punkty masowe pod maską na podłużnicy.
sprawdz dwa punkty masowe przykręcane do korpusu przepustnicy
Hej. Mam jakies 0.7V straty napięcia ładowania. Tzn jak mierze na alternatorze to mam 0.7V ładowania wiecej niż na akumulaturze. Rozklada sie to na 0.5V straty na masie i 0.2V straty na plusie. Narazie wyczyscilem dwa punkty masowe nabliżej akumulatora, kleme i jedna na silniku. Nic nie pomogło. Gdzie sa nastepne? Jakies inne prady?
Bezpiecznik, a właściwie bezpieczniki obowiązkowo. Jeden przekaźnik, to będzie trochę mało na 6 sztuk. Jeśli masz 6 x 75W, czyli 450W, przy 24V da to prąd 18.75A. Niby się mieści, ale przy zimnych żarówkach ten prąd będzie znacznie większy (przez moment). Do tego pracując przy swojej górnej granicy przekaźnik, dość szybko się zużyje. Masę dociągnij...
Poprostu sprawdź punkty masowe przy silniku. Możesz też zacząć od sprawdzenia czy w samej wtyczce przekaźnika świec jest masa.
Wygląda na prawidłowo zaprojektowaną płytę. Są dwa gwieździste punkty masowe, jeden przy kondensatorze wejścia zasilania, druga przy punkcie „uziemienia” jako masa audio. Nie jestem pewien co do wylewek masy, na zdjęciu widać połączenie zworki z wylewką, na boardview tego nie widać. Czy płytka wzmacniacza działającego poprawnie była dokładnie tak samo...
Stara poczciwa Corsa C :) Ze schematów elektrycznych wychodzi (na schematach to jest pozycja od 920): (wszystkie przewody 0.35 mm2) - styk 2 (przewód biały) i styk 8 (przewód zielony) - ze sterownika, - styk 10 (czerwony) - z bezpiecznika F3 (7.5 A) - styk 12 (brązowo-zielony) - do gniazda OBD2, - styk 7 (szaro-czarny) - zasilanie ze sterownika, w tym...
To tak jak pisałem, trzeba sprawdzić dokładnie wszystkie punkty masowe w samochodzie, zwłaszcza masy w kabinie. Może też być winowajcą któryś z przekaźników - te które są w kabinie.
Przeczyść wtyczkę od czujnika położenia wału, i przeczyść wszystkie przewody masowe na silniku, jeden punkt masowy znajduje się przy rozrządzie od strony ściany grodziowej, a drugi po stronie skrzyni. Umiejscowienie przekaźnika masz podobnie jak tutaj: http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic24...
przećwiczyłeś w s z y s t k i e punkty masowe?
Chodzi mi o usytuowanie punktów ze środka bo z punktu masowego prze rozruszniku idą dwa przewody do kabiny i podejrzewam ze ten drugi może być skorodowany tylko nie wiem dokąd idzie.
Przełóż na próbę przekaźnik ze skrzynki bezpieczników z kabiny. To identyczny czerwony przekaźnik. Po co masz kupować nowy jeśli ten prawdopodobnie sprawny . Masy wszystkie podpięte jak było przy starym silniku? Ważny punkt masowy jest na termostacie. Tam są cztery przewody masowe m innymi od układu wtrysku i chyba też immo Fiat code
PCM Niebieski z czerwonym CAN L Szary z czerwonym CAN H Ważne jest aby PCM sterował przekaźnikiem zasilania - podawał sobie drugą cześć zasilania po stacyjce bo wtedy może też kuleć komunikacja. Sprawdź też dokładnie punkty masowe.
Witam chciałem dzisiaj odpalić samochód od samochodu ale w jednym i drugim aucie niema dostępu do klemy minusowej akumulatora. Czytałem że minus do biorcy można przyłączyć no do bloku silnika a minus od dawcy gdzie jeśli nie do akumulatora? AI: Jakie są marki i modele obu samochodów? Ford focus MK3 16tdci i peugeot 207 1.4 AI: Czy próbowałeś podłączyć...
Lampa, tylna część nadwozia. Jej punkt masowy.
Sprawdz punkty masowe na nadkolach
sprawdz wszystkie wtyczki,punkty masowe
Popraw - wyczyść punkty masowe układu wtryskowego - na termostacie są w wiązce przewody masowe z których dwa są masowymi dla układu wytrysku a sterownik musi mieć jakiś punkt odniesienia bo wszelkie czujniki termistorowe temperatury, TPS MAP opierają się na wspólnej masie diagnostycznej dla sterownika
Brak dobrej masy . Spr punkty masowe albo na próbę daj kabel rozruchowy od minusa do silnika .
Na podłączonej lampie mierz. Potem plus z aku i masa w lampie ,następnie minus z aku i plus z lampy. Generalnie w C330 problem jest masą. Ja zrobiłem kilka instalacji co 330 i dołożenie dodatkowego przewodu masowego do odbiorników i zrobienie punktów masowych na silniku i skrzyni biegów rozwiązuje skutecznie większość problemów z elektryką w C330 -C360.
Komputer i sprawdzenie co się nie podoba sterownikowi LPG. Na szybko do sprawdzenia bezpieczniki od LPG czy nie zielone/nadtopione oraz punkty masowe instalacji LPG .
W dalszej kolejności do sprawdzenia odpowiedzialne przekaźniki i wszystkie punkty masowe w karoserii.
Masa to 31, ale na schematach vag to głównie literka G z opisem do jakiego centralnego punktu masowego.
"Zdecydowanie punkty masowe do sprawdzenia" No własnie tez odniosłem takie wrażenie ze samochód po nagrzaniu elementów nadwozia i podwozia traci/gubi masę lub ma przerwę w jej dopływie. Dziwne bo we wtyku od cewki napięcie jest w granicach +11.2V a na aklumatorze +13V a na wtykach o wtrysku +12V. Dodano po 4 Punkty masowe sprawdziłem i wyczyściłem:...
Sprawdź czy przykręciłeś wszystkie punkty masowe silnika i skrzyni.
Posprawdzaj punkty masowe w aucie.
imprezy masowe połączenie masowe przewody masowe volvo
junkers cerapur podłączyć sterownik rozszerzyć wolumin wymiana kostka stacyjki
sterownik hulajnoga elektryczna hulajnoga elektryczna segway
Biały dym z wydechu po wymianie intercoolera w Honda Civic 2014 Diesel Wpływ oświetlenia ulicznego LED na jakość energii