Jeśli chodzi równo na wolnych to może być zapchany wydech,(kat,tłumik zapadniety).
Jestem zwolennikiem wymiany na nowy tłumik, ale jeśli już chcesz spawać to najlepiej migomatem przyspawaj odcinek rury do tłumika. Dodatkowo wzmocnij konstrukcję poprzez przyspawanie od spodu kawałka blachy w kształcie trójkąta np. 15-20 cm łączącego rurę z brzegiem tłumika (rura przenosi drgania - a spaw tylko do samego czoła tłumika z czasem pęknie)....
Myślę, że jak tak bardzo silnik bierze olej, to powinien dymić z tłumika.
Skoro delikatnie puka w tłumik, to zainteresuj się stanem zaworów wydechowych.
Nieszczelność tak, ale nie w dolocie tylko w układzie wydechowym. Aby czuujnik tlenu(sonda lambda) pracował poprawnie układ wydechowy musi być szczelny. Przmawia za tym też to co sam napisałeś że problem powstał po wymianie środkowego tłumika.
Na prośbę autora, wątek otwieram.
hej. Czy polecacie jakiegoś dobrego producenta tłumików do astry? Końcowy tłumik ma 2 dodatkowe odpowietrzenia :D muszę go wymienić. Możecie coś polecić? To samo z katalizatorem, czy można dokupić sam katalizator? Ciężko wchodzi mi bieg nr 1, inne wszystkie wchodzą super. Czy to może być wybierak? Olej wymieniony i niestety jest to samo.
Wydech jest obliczany pod każde auto. Nie bez powodu jedno auto potrafi mieć inny wydech do każdego silnika. Jeżeli piszesz że nowy tłumik to tylko połowa tego co masz to raczej nie spodziewaj się że będzie dobrze. Już lepiej mogłeś pojechać na jakiś warsztat który zajmuje się wydechami i dobrali by odpowedni dla Ciebie.
Witam. Proszę mi powiedzieć jakie ma wymiary tłumik w oplu astrze 1 94r 1,6. czy taki tłumnik można zastosować bez przerabiania spawania itd... Długość tłumika:510mm,średnica montażu:50mm,średnica końcówek:90mm,długość końcówek:160mm, średnica montażu:50mm,długość puszki 300mm,szerokość puszki 200mm. Regulamin pkt 10.9, 15
Tak jest dobrze. I tak się robi. Owszem Porshe omija jeden tłumik.
Zmostkuj styki AiB złącza diagnostycznego przy pracującym silniku. . I po co się słuchasz popierdzielonych rad? Wpierw się sprawdza, czy mieszanka rzeczywiście nie jest za bogata (analizator spalin) albo sprawdza napięcie na sondzie, czy nie stoi czasem ciagle jak to w oplach na wskazaniu 1098mV Kopci na czarno? Jak wygląda końcówka tłumika, okopcona?...
Tutaj masz wszystko wytłumaczone - http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic28...
Witam. Spróbuj jeszcze rozszczelnić wydech na próbę. Pozdrawiam Słuszna sugestia, może być przypchany tłumik.
Jeżeli się dusi niema mocy i gaśnie lub dławi i kicha to może być też wina niedrożnego układu wydechowego. Brak mocy to większe spalanie.Sprawdź katalizator i tłumiki.
Planowanie głowicy w celach tuningowych nie jest tanie. Splanowanie pod wymiane uszczelki nie zakrawa na zmiane kompresji :) Kata się nie wywala. Jest milion dowodów na to, że jeśli wywali się zdrowego kata z auta to elastyczność może się tylko pogorszyć. Zalecana jest wymiana kata na ceramiczny. Podobno nagrzewa się do większych temperatur i przez...
Najczęściej peka manzeta (gumka) na końcu linki przy kole i tam dostaje się bród i linka sie zapieka .Można trochę poradzić wd 40 ale nie na długo to pomaga .Koszt linki okolo 40 pln wiec szkoda zabawy ,do wymiany trzeba kanału i trochę opuścić tłumik.
Witam czy ma ktoś fotkę lub rysunek przekroju tłumika środkowego? Chodzi mi o to czy rura przechodzi przez tłumik środkowy na przelot?
Wyczyść zawór egr bo się nie domyka i spaliny idą do cylindrów na zimnym silniku stąd to dymienie miałem ten sam problem z tym silnikiem tylko w vectra c . Zaślepiłem egr i po problemie.
Z tłumika Ci lecą gluty, widocznie dobry tłumik miałeś.
yhy ale sprawdzę w razie czego i tak środkowy tłumik będzie wymieniany
Szarpnięcie przy ruszaniu może świadczyć o uszkodzeniu docisku sprzęgła (pęknięcie sprężyny docisku) lub samej tarczy (sprężyna tłumika drgań skrętnych).
Cześć Mam podobny objaw. Czy wymieniałeś sam ten tłumik tętnień? Jeśli tak, to czy miałeś jakieś problemy? Jak sobie poradziłeś aby nie zapowietrzyć układu paliwowego?
Sprawdź czy są wszystkie gumy od zawieszenia tłumika.
Widzisz skroplona pare wodna ze spalin, po paru minutach wydech sie nagrzewa i juz tego nie widac.
mam ten sam problem w Astrze 1.6i. Zrzera mi plyn ze zbiorniczka wyrownawczego, przewód od chodnicy pęcznieje, a w silniku przy wlewie oleju w srodku pojawia sie bialawa maź. Czuje ze to uszczelka pod glowicą. W oplu regeneracja silnika to max. 2000 pln.
Nie takich objaw nie ma.. Tylko tłumik co jakiś czas tak jakby strzelał i czuć ze silnik tak jakby gubił nie raz iskre i pracował na 3 gary i dlatego z tłumika strzela..
W astrze II są cztery poduszki zawieszenia silnika,po jednej sztuce przy prawym i lewym nadkolu od góry oraz od dołu z przodu i z tyłu silnika. Popękane poduszki mogą powodować szarpanie podczas ruszania lub zmiany biegu.Objawy te będą również występować przy pękniętych sprężynach tłumika drgań tarczy sprzęgłowej. Poduszki dolne zawieszenia silnika:...
Miałem podobne objawy w Vectrze B 1,6 16V, problemem był katalizator, który się zapchał i przy okazji tego mi wyrwało dziurę w giętkim łączniku, który łączy wydech silnika z katalizatorem, no bo przecież spaliny musiały gdzieś ulatywać ;] Poproś kogoś żeby przygazował i sprawdź czy nie lecą takie złote opiłki z tłumika i czy spaliny przypadkiem nie...
Ok. Dziękuję za wyjaśnienia. Mam jeszcze dwa pytania. Czytałem , że jeśli zgasi się silnik przed zakończeniem wypalania DPF to przybywa oleju w misce .W jaki sposób "ropa" przedostanie się do obiegu olejowego. I drugie pytanie. Czy faktycznie podczas procesu wypalania DPF wydostaje się czarny dym z tłumika. Bo przy mojej astrze gdy czasami proces wypalania...
Mało prawdopodobne, zważywszy że go tam nie ma... jest klasyczne koło zamachowe i tarcza sprzęgła z tłumikiem drgań skrętnych.
Dziękuje bardzo za podanie pinów które są odpowiedzialne za błędy i moje problemy. Przelutowałem gniazdo od wentylatora, czujnika ciśnienia AC i pompy paliwa to to samo gniazdo (czy od wspomagania to to samo gniazdo jest) może luty puścił. Z tego co Pan pisze to nie ma sensu wymontowywać pompy wspomagania bo jest to ECU. Ma Pan może całą pinologie sterownika...
itak idzie głośno bo nie ma katalizatora i tłumik troche p[rzegnił!
Nie doszukuj się winy w tłumiku podjedż do kogoś na kompa i niech sprawdzi pompę najlepiej podczas jazdy.Dawkę paliwa podczas przyspieszania i czujnik obrotów pompy wtryskowej.
:D:D a jednak dałeś się przekonać :D a teraz do autora sprawdź wydech czy czasem nie przytkało tam któregoś tłumika lub katalizatora... sprawdź przewody WN i swiece... i czy czasem jakiegoś lewego powietrza nie ciągnie.... Pozdrawiam
Zatkaj tłumik z tyłu, uruchom auto i sprawdź, czy aby na pewno wszytko jest szczelne.
Jest to tłumik drgań skrętnych. Ratuje Cię tylko wymiana i nie zwlekaj z tym bo za chwilę rozleci się do końca. Wymiana banalnie prosta (potrzebny klucz pneumatyczny).
Możesz nawet przez tłumik jeśli dasz radę. Zamykam.
Jeśli pikselizacja jest cały czas to już jest poważniej, raczej nie będą to jednak zakłócenia impulsowe, chyba, że jest coś, co 'sieje' zakłóceniami stale. - to raczej rzadkość, ale tak potrafią np. rozdzielnie napięcia... Ciężko coś powiedzieć nie widząc faktycznych poziomów sygnałów i wartości BER na transponderze z TVP (wskazania dekodera nie muszą...
Pewnie wydech zapchany i nie ma jak spalin lekko wyrzucić dlatego nie reaguje na pedał przyspieszenia - zdejmowałeś tłumiki a katalizator? Posiada?
Sprawdź koło pasowe osprzętu, jest ono dwuczęściowe z tłumikiem drgań który lubi się z czasem zerwać.
Pewnie masz rację ale z drugiej strony nie oglądali tego ludzie bez pojęcia i gdyby było to takie proste to pewnie już byłoby naprawione. Kolega który postawił na tłumiki (mimo że środkowy wymieniłem sam a tylny wymienił Pan od którego kupowałem auto jakieś 2 tyg przed sprzedażą) pracował kilka lat w ASO opla i stwierdził że nie było się do czego przyczepić...
I jak efekty?
a tłumik drgań wniósł by coś do sprawy?
Witam,czy ktoś ma zamontowane takie coś jak tłumik drgań? http://motofocus.pl/technika/7739/glosna...
No to nie ma siły, logi trzeba zrobić. Może uda się coś złapać. Tłumik/katalizator czasem nie są przytkane?
nic dziwnego... właśnie wszystkie te ekotki tak dymią...
Jak kolega radzi odkręć tłumik i go wymień, sprawdź też czy katalizator się nie posypał.
Ok jutro sprawdzę pod wieczór odpisze Siatka całą jest tłumik środkowy jest nowy katalizatora brak jedynie końcowy wsrodku trochę się sypie już
Kolego,sprawdz sobie zapłon
Ktoś ostatnio pisał tutaj na forum o podobnym problemie w tym aucie i tym silniku. Było tam o montażu fabrycznego tłumika drgań (jak nie przekręciłem nazwy).
Poza zmianą położenia anteny przez przesunięcie w inne miejsce i wycelowanie jej nie przez kable raczej nie ma innego dobrego rozwiązania. Czasami może pomóc obniżanie góra dół na maszcie i dostrojenie. Jeśli to problem tylko z jednym transponderem to w sumie niewielki problem. Co do Inverto na tym samym konwerterze głównie tunery Zgemmy miały problemy...
Sprawdziłem pod kolektorem i gaźnikiem są dobre ,czy może być to od cewki zapłonowej ??,bo strzeli mi nie raz w tłumik
Mam pytanie, czy w astrze z 2 litrowym silnikiem wymiana napinacza jest skomplikowana??? czy aby wymnienic pasek trzeba odkręcic cały napinacz??? czy wystarczy tylko odkrecic tłumik drgań( spręzynę) ??? czy wystarczy tylko napiąc napinacz kluczem??? z góry dzięki za wskazówki:)
Kiedy strzela ?
Być może problem tkwi w sprężykach na tarczy sprzęgłowej jest to tak zwany " Tłumik drgań skrętnych "
No właśnie... Na tak długiej trasie nic mi nie ubyło. A tutaj po 2 tyg. taka niespodzianka. I już dwukrotnie musiałem dolewać oleju... Na dodatek silnik suchy. Jedynie śladu oleju na tłumiku, ale bez kopcenia
Jak zapłacisz to będziesz miał dobry obraz. Teraz pewnie jest wstawiony tłumik.
tłumik środkowy No tak on tam wymieniany był i spawane było. Zajrzę. Dzięki.
Załatwiłeś sterownik. Zobacz jaką temperaturę widzi. Możesz spróbować odpalić wciskając gaz do dechy ( i trzymasz) i kręcisz rozrusznikiem.
Miałem taki problem w Astrze po... wymianie sprzęgła. Była wadliwa nowa tarcza sprzęgła - po pierwsze była krzywa, po drugie miała uszkodzony tłumik drgań skrętnych ("sprężynki"). Główną przyczyną było jednak to, że była krzywa - jak się przypaliło sprzęgło to przez parę dni dało się normalnie ruszać. Generalnie objaw był taki, że im delikatniej się...
Jasne ze się robiło takie rzeczy. Ja w oplu astrze classic mam jakiś inny tylny. Ale niestety bez warsztatu z kanałem i spawarka się nie obejdzie.
A tłumik gdzieś nie rąbie po karoseri? Jak stało się to po wymianie wydechu to bardzo prawdopodobne. A dlaczego na wstecznym? Bo silnik się kładzie przez wyrobioną poduszkę?
Dzięki za podpowiedź, w weekend spróbuję ją zastosować, choć prawdę mówiąc nie pamiętam, żeby w menu TV były opcje wyboru satelitów (dotyczy skanowania automatycznego). O ile pamiętam, to można wybrać zaznaczyć jedynie: płatne/darmowe/wszystkie, TV/radio/wszystkie. Za to w menu strojenia ręcznego można skanować wybrane transpondery dowolnego z satelitów....
lekka dziurka w tłumiku też może mieć wpływ na tak wysokie spalanie ?:)
Nie oddam na reklamację, ponieważ był wymieniany tylko sterownik pompy, a dodam jeszcze, że na odpalonym silniku z wężyków przelewowych w ogole nie leci paliwo. Nieprzepalona ropa dymi z tłumika i przez to dużo spala.
A czy przypadkiem nie widać z tłumika jakiegoś białego dymka ? Pytam, bo objaw może wskazywać na mikropęknięcie głowicy..
A wylot masz sprawny katalizator tlumik?U mnie kolega miał tak w astrze zamulony był jak nie wiem pojechał do mechanika mechanik popatrzył popatrzyl i mowi mu sciagnij tłumik i sie przejedz.Nie to auto.
Prawdopodobnie jest to kwestia ustawienia konwertera na astre.Mierniki czasami pulsują jak nie widzą sygnału a tłumik jest przekręcony prawie na maxa.
Sam to przerabiałem nie raz, jak klient sam brał się za podpinanie już zamontowanej anteny, sygnał miał ale nie odbiera. U mnie Astra 28 ma aż za silny sygnał na antenie 50-60 cm ( sprawdzałem na turystycznej 30 cm miała 85% ) i muszę zakładać tłumik by działały tunery głownie Zgemma na konwerterach Inverto. Na standardowym konwerterze SKY mam zawsze...
A strzela ci w tłumik lub w gaźnik? jeśli nic z tych rzeczy to nie zapłon
Czasami idzie jak zauważyłeś na większych antenach. Akurat hotbird ma średni poziom sygnału z transponderów i czasami duże różnice w mocy transpondera ale cały czas mieści się na poziomie bardzo dobrego odbioru przy poprawnej instalacji to i zwiększanie poziomu sygnału w amatorskim wykorzystaniu jest niepotrzebne. Ciesz się że nie musisz korzystać z...
witam. Tak jak kolega pisze najlepiej pod kompa. na obudowie filtra od dołu masz zaworek spustowy poluzuj go podstaw jakiś pojemnik wcześniej zdejmij jeden przewód paliwowy i zobaczysz co pocieknie. Ja w tym silniku miałem kłopot z zaworem EGR też brak mocy i czarny dym z tłumika pomogło czyszczenie kolektora ssącego .
Po menu wygląda na Cryptoboxa a jeśli tak to kup tłumik regulowany a przy tej czaszy to może i dwa .
4 suw nie odpali na lewych obrotach. Benzyniaka pewnie i się nie da,ale dizla kiedyś przez przypadek udało mi się odpalić na lewych,powietrze zasysał tłumikiem a spaliny wylatywały przez filtr powiettrza
Ciekawe rozwiązanie. Pierwszy raz się z tym spotykam. Nawet bym dołożył do swoich autek, ale cena jest jednak stosunkowo wysoka. Obawiam się, że tylko nieliczni kupują taką część, gdy ulegnie awarii. To może wskazywać, że bez tego tłumika układ paliwowy działa.
sprawdź połączenie między końcowym a środkowym tłumikiem. ja kiedyś miałem podobnie w vectrze i była walnięta uszczelka na łączeniu.
Zwracam honor koledze SEED.Jak widze mamy sprzeczne doświadczenia z lpg,ale zgadzamy się co do jednego ze problem trzeba rozwiązać.Ja jednak skłaniam się do regulacji parownika jeśli chodzi o spalanie,z naciskiem na membramy słabej jakości.Co do strzałów w tłumik...nie można wykluczyć przebicia na przewodach WN.
Więc chyba będę musial oddać do mechanika bo nie mam programu do opla. Zastanawia mnie tylko fakt że silnik podczas kręcenia proboje zaskoczyć co słychać, a po chwili już nawet spaliny widać z tłumika. A poza tym odpalil z plaka i później już pracował normalnie
Wydech poluzuj. Może masz zapchany tłumik. Ma być iskra, we właściwym momencie, skoro ma paliwo i powietrze, musi palić.
Mógł sie tłumik rozleciec w srodku i zatkał wydech. Jak kolega pisze wykręć na chwile pierwsza sondę i zobacz czy ożyje auto.
Witam. Do czego służy taki "wystający pręt" przy tylnych hamulcach. Czy to tłumik drgań? Pytam ponieważ stąd pochodzą odgłosy, a konkretnie z części ruchomej uchwytów klocków.
Cześć. Mam nadzieję, że piszę w dobrym dziale. Szukałam i zbyt dużo nie znalazła. Mam opla astry g i mam problem z podświetleniem. Nie mam podświetlenia zegarów, tablicy rejestracyjnej, nie mam przeciwmgielnych i jak wysiądę i nie zgaszę świateł to nie piszczy. Bezpieczniki sprawdzone, włącznik świateł jest wymieniony. Nie wiem co może być tego powodem....
Wsadziłem przekaźnik z innego auta i jest wszystko ok błąd zniknął pali od strzała ale mam inny problem zapala mi się kontrolka oleju jak przegazuje ale tylko przez chwilę. Czy przyczyną tego że świeci się kontrolka że rozrzedzil się olej od benzyny bo kilka razy wcześniej mocno zalewało mi świece i strzeliło kilka razy w tlumik
sprawdż czy nie rozsypał się katalizator lub niezapchany jest jakiś tłumik ,oraz powąchaj paliwo czy jest to faktycznie benzyna,oraz czy jest koloru jasnożółtego
Witam. mam problem z lampką air bag w oplu astrze 95r. stało sie to od chwili zerwania środkowego tłumika i katalizatora(uderzenie od spodu).lampka nie gaśnie a w odczycie bledow komputer pokazuje: -obwód lampki kontrolnej srs -zarejestrowane dane powypadkowe Niestety programy tylko czytaja te bledy ale nie wykasowuja . czy wystarczy wymiana sterownika?
Dzięki za wskazówkę, w przyszłym tygodniu wywalę katalizator i wstawię tłumik niby katalizator. Podejrzewam że 16 letni katalizator robi więcej złego niż dobrego.
Witam. Mam problem z ogrzewaniem w Astrze H 1.6 benzyna. Temperatura cieczy chłodządzej jest prawidłowa i utrzymywana na odpowiednim poziomie. Pompa wody pracuje, płynu chłodniczego nie ubywa, nie przybywa oleju, nie dymi z tłumika, brak wycieków z nagrzewnicy na podłogę jak bywało to w Astrach G. Po prostu nie działa ogrzewanie. Temperatury wylotu...
Hm...A jak mogę sprawdzić stan katalizatora ? Tak w ogóle okazało się, że jest spora dziura w tłumiku, właściwie nawet w obu... :) Ale - czy to może mieć jakiś wplyw ? Pozdr.
Dokonaj pomiaru ciśnienia w układzie wydechowym i będziesz wiedział . Zapchany tłumik będzie wpływał na układ recyrkulacji spalin jak i na wskazania przepływomierza . Przeważnie w tym aucie nawala zawór egr .
Podnieść auto i nasłuchiwać, czy co....ręce mi opadają... Sam sobie odpowiedziałeś, definicję "huczenia" każdy ma inną. Na koniec się okaże, że tłumik przepalony albo chodziło o przednią piastę.
Astra H 1.8 benzyna 2004 rok IDS Plus spala olej. Witam wszystkich forumowiczów. Chciałbym zapytać, od czego zacząć diagnostykę silnika, ponieważ paruje olej w dość dużej ilości. Nie jestem w stanie dokładnie określić, ile kilometrów robię tygodniowo, ale jest to mniej więcej około 200. Raz na tydzień dolewam około 250 ml oleju. Czym może być to spowodowane...
Astra H 1.8 benzyna 2004 rok IDS Plus spala olej. Witam wszystkich forumowiczów. Chciałbym zapytać, od czego zacząć diagnostykę silnika, ponieważ para oleju w dość dużej ilości. Nie jestem w stanie dokładnie określić, ile kilometrów robię tygodniowo, ale jest to mniej więcej około 200. Raz na tydzień dolewam około 250 ml oleju. Czym może być to spowodowane...
skoro ma iskre to jest dobry Nie. ten czujnik kiedyś miałem problem podobny ale w 8V. EGR zacioł się i pompowało spaliny spowrotem na cylindry i zachiny niechciał zapalić. tak poza tym to (sprawdz tłumik czy się nie zapchał) pozdro powodzenia. daj znać jak zatrybi
Mała, bo na zegary jest jednopinowy, a wiatrak ma swój własny w chłodnicy. Musiałbyś mieć uszkodzone oba. Dodano po 22 Kiedyś miałem przypadek tłumika zatkanego wygłuszeniem z włókna szklanego. Auto 1.8 16v paliło normalnie, ale bardzo szybko się nagrzewało. Do tego przymulone i obroty max to 3500, a jako ciekawostka, błąd czujnika wałka rozrządu.
Filter wymieniony, cewka grzeje i nadal to samo. A jakieś nieszczelności w układzie wylotowym? czy to wykluczamy ? tak to silnik x14nz witam ponownie. Problem w 99 % rozwiązany. Okazało się, że albo częściowo zapchany jest katalizator albo pierwszy tłumik. W poniedziałek sprawdzę gruntownie (gdyż przy niedzieli nie wypada )
To pewnie dał tyłka z wymianą-nie wsadził skrzyni tak żeby się się zamknęła z silnikiem i wtedy skręcał tylko poszła mu kantem i dociągał śrubami. Druga możliwośc to zła tarcza, a dokładnie spręzyny w tłumiku drgań skrętnych. Dodano po 7 Acha, bo na forum zawitała jakas nowa późnojesienna moda i pewnie ktoś z tym wypali prędzej czy później-tam się nie...
Witam, od jakiegoś czasu mam problem w astrze h, 1.9 cdti 120km z19dt, turbo wstaje pozno, do 2 tys jest zamuła, od 2tys czuje ze auto zaczyna żyć, zmienia się dźwięk z tłumika na bardziej basowy, jak zgaszę samochód i odpale ponownie to jest wszystko dobrze, lecz nie zawsze. Czasami to podziała. Dodam, że gdy wszystko jest w porządku to turbo zaczyna...
Jeżeli szybko się grzeje, nie wchodzi na obroty, to może być zatkany wydech (katalizator lub tłumik). Trzeba sprawdzić drożność. Ciśnienie sprężania nie zawsze powie Ci jaki jest stan pierścieni olejowych.
Czy masz w tej maszynie filtr DPF ? Kontrolka świec raczej na to wskazuje. Jeżeli jest zapchany to spaliny nie mają gdzie uchodzić i turbina nie wkręci się na obroty. Miałem też raz przypadek, ale w Astrze 1.9, gdzie zapchaniu uległ środkowy tłumik - identyczny objaw, brak mocy, kontrolka wypalania DPFu (czli migające świece żarowe), turbina praktycznie...
Witam. Mój silnik w Astrze F nierówno pracuje a tłumik dziwnie "pyrka" jakby nie dopalało paliwa (co też gazownik stwierdził). W poszukiwaniu usterki znalazłem urwany kabelek który prezentuje na zdjęciu ale nie mam pojęcia skąd się urwał, choć szukałem tego miejsca. Proszę o pomoc gdzie go z powrotem przylutować/przyczepić. Mogę zrobić zdjęcia w lepszej...
podświetlenie astrze alarm astrze licznik astrze
nissan primera rozrusznik transmisja sygnałów analogowych podświetlenie licznik skoda
laptop gamingowy berges falownik
REV MODE w magnetofonie - co to oznacza? Czujnik położenia wału w Polonezie 1.9 Diesel - podłączenie i diagnostyka