Musisz go wyjąć całkiem a nie włożyć, powinien siedzieć w złączu cewki.
Producentem złącza jest AMP, tu znajdziesz w ofercie: http://www.swiat-kabli.com/index.php/cat...
Poszukaj kawałka okablowania w używkach, odetnij wtyczki z kawałkami kabli i dosztukuj w miejsce starych. Pozdr. J. ps faktycznie linkhttps://allegro.pl/oferta/renault-es...
Za cewką, a w zasadzie pod nią, wtyczka 3 pin
Sprawdź jeszcze tak. Rozłącz te dwa czarne i ten na którym jest napięcie zostaw w spokoju a ten na którym nie ma jest napewno połączony z fabrycznym kablem w instalacji. Sprawdź to połączenie.
Schemat dotyczy tylnej części wtyczki (strona lutowania). https://obrazki.elektroda.pl/2178989300_... Oraz https://obrazki.elektroda.pl/2716853000_...
Można zamiast chińskiego Kedu zamontować polski Tripus. Według tabliczki, to był stycznik trójfazowy z cewką 230 V (wtyczka 3P+N+PE). Rozebrał bym i sprawdził co dokładnie uległo uszkodzeniu — czy to cewka się spaliła, czy styki się stopiły. Proponuję także sprawdzić czy silnik pobiera prąd znamionowy.
Sterownik silnika podaje masę na cewki i wtryskiwacz. Czy masz zasilanie plusem na wtyczkach cewek i wtryskiwaczu? Przewód zielono czarny. Powinien tam być plus 12 V po kluczyku. W oryginalnej wiązce musi być bezpiecznik MAXI FUSE 20 A za akumulatorem i dwa przekaźniki które są nad sterownikiem wtrysku w komorze silnika.
zasilanie 12V DC zauważyłem że po podaniu zasilania piszczy transformator ten zaznaczony na czerwono, Czyli sama przetwornica może być uszkodzona, lub jest zbyt mocno obciążona. Sprawdź te oznaczone elementy i podaj oznaczenia układów. Odłącz wtyczkę cewki i ten duży kondensator i sprawdź czy się uruchomi. Kondensator i cewkę sprawdź, czy są sprawne.
Kolego, zobacz wpierw czy na środkowym pinie wtyczki cewki jest 12V
W cewce masz numery, piny są oznakowane a pin 3 to ten kondensator przeciwzakłóceniowy...
phjacus.pl Filtr F29 tutaj powinien być. Nowy typ tego elektrozaworu ma wtyczkę cewki dwuprzewodową a nie dwie osobne wtyczki (jak na Twoim zdjęciu) - po tym go idzie poznać. Do nowego typu jest filtr z nr F8.
prosze od 05 do 08 rocznika
Zasilanie tzn.po przekręceniu kluczyka mam na wtyczce do cewki około 12v na 3 kabelkach na czwartym 0. Czytałem że zasilanie idzie 5 kabelkiem po zapłonie.
Dwie godziny dłubania i doszedłem. Wystarczy podważyć opaskę plastikową we wtyczce, później włożyć szpilkę, odsunąć skrzydełko na bok i piny wychodzi.
Witam! koło wtyczki cewek odchylania masz kond C327-220PIKO/2KV wymień go i masz po problemie to usterka fabryczna która wystepuje we wszystkich tych typach monitorów.pozdrawiam.
sygnał prędkości obrotowej silnika należy pobrać z zacisku nr"1" cewki zapłonowej. poznasz ten zacisk po opisie przy wyprowadzeniach cewki albo po tym że wychodzi od niego przeważnie zielony przewód (przy wtyczce cewki)albo po tym że przy odłączonej cewce na wtyczce brak napięcia +12V przy przekręconym kluczyku w stacyjce.
Tester co pokazuje?Vcds pokazuje jeżeli to wypadanie zapłonu to w czasie rzeczywistym liczy.Więc na szybko podmianka cewki i świecy.Kompresja?
Niestety masz rację, pytanie tylko, czy ubiłeś cewkę czy jej driver w sterowniku. Na próbę możesz zamienić kable we wtyczce cewek i zobaczyć, czy na niepracujących cylindrach pojawi się iskra
prąd przy przykręcaniu rozrusznikiem utrzymuje się w granicach 23.5 V Który dokładnie jest to tranzystor? Masz gumiaka sterownik będzie trudno. Zamień miejscami wtyczki cewki i zobacz czy to cewka czy sterowanie.
Zgadzam się z poprzednikiem, ten elektrolit jest niewidoczny, znajduje się pod szarym drutowym opornikiem pomiędzy rdzeniem trafopowielacza a wtyczką cewek. Żeby go wyjąć trzeba albo wylutować opór albo wyjąć wtyk cewek. Wymień ten elektrolit :wink:
Witam. Mam problem w podłączeniu poduszki powietrznej w kierownicy. Zakupiłem nową poduszkę w której jest inna wtyczka z cewką. Chcę podłączyć wtyczkę z nowej poduszki z taśmą od starej chodzi o przewody są dwa i czy mogę je podłączyć bez różnicy który do którego pina oraz sposób łączenia tylko zaciskając na konektorach czy lutować? Z góry dziękuje...
Wtyczkę na cewce sprawdź
Wtyczka , cewka , suwak na zaworze sterującym sprawna ? Spotkałem się z sytuacją , że w zaworze pękł , odłamał się kawałek iglicy. Niby wszystko wyglądało ok. a zamek nie działał. Nie wiem jak wygląda to u was , bo co konstruktor to nowe pomysły , ale analiza sterowania tu tylko pomorze. Tyle mogłem pomóc , bo na odległość to ciężko...
Kontrolka do ręki i sprawdź halla, czy daje impulsy, to samo na cewce masz + - i impulsy, czasem w tych autach jak problemy z cewką były wystarczy poruszać wtyczką od cewki i iskra się znajduje albo odłączyć wtyczkę i podpiąć. do cewki mają dochodzić impulsy takie jak w czujniku, możesz wtyczkę odłączyć i wtedy sprawdzać.
Pompa paliwa pracuje podczas kręcenia? Ja bym to sprawdził plus czy na wtyczkach od cewek jest zasilanie 12V podczas kręcenia.
Jakby Kolega Kortyleski nie zauważył , to ta dioda zapięta jest na pająka , jaka pewność ,że prawidłowo , stąd moja podpowiedz ; jak ma być prawidłowo!
Nie Espace, ale ten sam silnik, delikatnie nierówno pracował: nowe świece identyczne jak z fabryki co do ostatniej literki oznaczenia, nowe fajko-cewki markowe, zarobione od nowa wtyczki do fajko-cewek.
Witam. Nagrzewnica Jumbo 30, objaw brak iskry, chciałbym się dowiedzieć jaka jest kolejność kabli we wtyczce cewki ponieważ oryginalna wtyczka jest zniszczona i kable chyba podpięte losowo na piny. Podłączenie jakie mam wysyłam w załączniku. Z góry dziękuje za odpowiedź.
Wtyczka od cewki zapłonowej była odpięta w czasie pomiarów ?
Na stronie beru znalazłem ze na pinie 1-4 powinno byc napiecie min. 11.5 v u mnie jest 2 -0 v Na odłączonej wtyczce cewki - gniazdo nr 2, po przekręceniu zapłonu ma być zakres 11-14V. Witam Ma może ktoś schemat podłączenia?przewodow do kostki?prosze o pomoc. 1014136
https://obrazki.elektroda.pl/6524298600_...
Ja bym zaczął od dokładnego sprawdzenia płyty na okoliczność zimnych lutowań,szczególnie elementy na radiatorach,trafo linii,scalak końcowy pionu.Co do zwarć to jak najbardziej,na początek sprawdź Hot-a,czy nie jest uszkodzony.Sprawdź wtyczkę cewek odchylania na okolicznośc zimnych lutowań.W Grundigach częstą bolączką są zimne luty i to nawet w tych...
Zamieniałeś lewy przewód z prawym we wtyczce cewki?
sprawdzić wtyczki przy cewce na stacyjce lub owinąć przewody od immo folią też pomaga
Dokładnie i powinno być dobrze
No tak w fordach tak bywa. Jak chce Ci sie bawic to połacz kabelkiem tylko jeden pin z wtyczki z cewką. Powinien pokazać przerwe w obwodzie.
Przedzwoń kable pomiędzy skrajnymi stykami wtyczki cewki a stykami 58 i 59 sterownika silnika ( dostęp do wtyczki po odmontowaniu zbiornika płynu wspomagania) Jak gra na ciągłość to zobacz czy nie wali gdzieś na masę ( przytapiało wiązkę o gorącą rurkę czujnika ciśnienia sprzężenia spalin). Jak kable masz ok to wykręć cewkę i zobacz czy nie pęknięta....
wtyczka przy cewce trzy przewodowa srodkowy jest plus dwa po bokach impulsy z cewki
Przepraszam jest ok 7 k Ω. Miernik nie z biedronki. Rezystancja przewodów 0,2-0,3Ω. Ta wtyczka pod cewką jest od czego? Czemu na zasilaniu cewki żarówka nie świeciła? Dodano po 2 Mnie zastanawia zasilanie cewki: 12V miernik po przekręceniu zapłonu pokazywał, ale żarówka nie świeciła. I mnie czujnik zastanawia. Dlaczego na miał ok 700Ω...
Proponuję sprawdzić czy dobrze łączą piny przy wtyczce do cewki zapłonowej. Powinno pomóc. Miałem takie dwa przypadki i były te same błędy. Wówczas pomogło
Czyli sprawdzone wtyczka czarna i wtyczka biała tworzą komplet zasilania cewki Czas na testy : Rozłącz i usuń całą instalacje z jaką kupiłeś tuby. Pod cewki podłącz wtyczki ze swojego automatu, tak że jedna cewka jest podłączona pod wtyczkę czarną i białą Zewrzyj kabelki we wtyczkach z pomarańczowymi kabelkami ( tak aby automat myślał że ma pełne tuby)...
Stawiam 100 na czujnik położenia wału.
Sprawdź wymiary z np. tym: https://www.martechpneumatyka.pl/zawory-...
Zacznij od sprawdzenia czy do wtyczki zasilającej cewkę sprężarki dochodzi zasilanie elektryczne (najlepiej podłączyć żarówkę)
koledzy właściwie podpowiedzieli Ci juz wszystko, od siebie dodam tylko tyle, że warto poprawić luty na wtyczce od cewek odchylania. Powodzenia
Wtyczka i przewody cewki 4 cylindra
Jakbyś go uruchamiał, to będzie ci potrzebna kompletna wiązka ze sterownikiem, cewką itp. jak już będziesz miał wiązkę w rękach, to po kolei po wtyczkach i po schemacie będziesz widział czego ci brakuje. A co to ma być za maszyna?
Tak, fejsik jest a wiedzy nie ma. Nie łączy wtyczka na cewce czytnika (bardzo częste) lub wylutowane zielone złącze w desce (zdarza się).
Układ odchylania zwykle jest w pobliżu wtyczki od cewek odchylających ;) Zdejmij osłonę, przelutuj podejrzane miejsca i wtedy napisz czy coś się zmieniło.
Zobacz fajki z bmw https://allegro.pl/oferta/wtyczka-fajka-... gume .można skrócić
Stycznik 3 fazowy z cewką na 230V np. SM425 Programator czasowy zwykły np. 3860W lub TS-MF1 Wtyczka z kablem. Kabel z wtyczką podłączasz pod cewkę stycznika. Stycznik pod zasilanie grzałki 400V Wtyczkę wkładasz w czasówkę. Najprostsza z tarczą w zupełności ogarnie taryfę.
Sprawdzić po kolei od wtyczki przez cewki po kondensatory, gdzie urywa się zasilanie. Sciągnąć notę katalogową regulatora, tam będzie schemat. Przy okazji V-moda możesz se zrobić.
To jest taka sama jak na tej aukcji: https://allegro.pl/oferta/citroen-peugeo... Jak mi się uda, to jutro podeślę zdjęcie
Witam. Głowica od podszybia, od lewej jak stoisz przed autem 1 2 3 4 5 6 Na wtyczkach od cewek chyba jest opis. Tak to jest cewka od 2 cylindra.
Zdejmij wtyczkę lub cewkę zaworu na pracującej i zobacz co się stanie. Normalne palniki wyłączały się dość szybko i skutecznie. Przy czym: cholernie dymi, pojęcie względne :) Swoją drogą skoro znalazłeś właściwą pompę oleju, to ciekawe co to jest to z kodem kreskowym do którego dochodzi wężyk? I co tam robi kolejny elektrozawór? Daj zdjęcie tej pompki...
Ogólnie to ten zasilacz trochę za lichy 30W to za mało by uruchomić dwie cewki. Według schematów rozdzielacza widzę to tak, dwie pierwsze sekcje od sa od wysuwu (dwu stopniowe ciśnienie przeciążające, albo dwustopniowa prędkość) trzecia za powrót. czarne wtyczki to cewki szare to czujniki pozycji. Brak ci szafki sterującej.
Obwód uszkodzony, czyli wtyczki, przewody, może nawet sama cewka wtryskiwacza. Na początek to wypnij i zapnij wtyczkę wtryskiwacza, może to pomoże, warto sprawdzić.
O matko zwykle kable.skad ja znam tą instalacje he he przerabialem już ten problem u siebie tylko w e39 lift. Cewki masz nowe czy kupiłeś używane bo oczywiście świece na pewno masz nowe :-) Zobacz piny we wtyczkach od cewek, oczyścić i lekko po doginac.mozesz zrobić druga instalacje że zwykłych kabli tyko takiego samego przekroju.
problem rozwiązany nie było styku we wtyczce cewki sterującej zaworem EGR. bez tego ciśnienie w kolektorze dolotowym nie przekroczy ciśnienia atmosferycznego.
Witaj, sprawdził bym na Twoim miejscu także wtyczkę sterownika gazu może rozjeżdża ECU od benzyny, wtyczki od wtryskiwaczy gazowych i benzynowych, czujnik temperatury cieczy chłodzącej i od przepływomierza. Co do samej cewki zerknij kontrolką LED czy podczas pracy na podłączonej wtyczce od cewki miedzy drugim a trzecim pinem cewki dioda miga - wykluczysz...
To zamoeń same cewki i bedziesz wiedział.
http://obrazki.elektroda.pl/6169632700_1... Jeden przewód wtyczek łączy cewkę z rozdzielaczem w tico, drugi przewód to plus po stacyjce.
Nie pamiętam , który kolor to cewka na cylindry 1 i 4 , ale chyba biały, Takie "Niemrawe" mruganie diody świadczy o braku kluczowania "pełnym " minusem z ECU , co świadczy o uszkodzeniu Tranz. końcowego lub słabego kontaktu na linii ECU wtyczka listwy cewek.
Pod wtyczką od cewki zapłonowej jest plastikowy zaworek (EVAP), tam powinna być ta rurka podłączona. Katalizator sprawdzić nie przez wymianę, tylko np wykręcić sondę i tam sprawdzić ciśnienie spalin. Wymienianie części na takie tandety jak Hart (przewody WN) to tylko proszenie się o problemy.
w tym silniku czujnik temperatury o który pytasz znajduje się pod cewką zapłonową dwu pinowy chyba niebieska wtyczka
18077 - Valve for Pump-Jet: Cylinder 4 (N243): Electrical Malfunction P1669 - 35-00 - - Czy to oznacza elektryczne uszkodzenie pompo-wtrysku ? Niekoniecznie, najbardziej podejrzana jest zawsze wtyczka do cewki pompowtryskiwacza i wiązka.
Pierwsza rzecz którą musisz sprawdzić to kostka która dochodzi do przełącznika kabel czerwony +12V kabel czarny masa na niebieskim ma się pojawić +12V po przełączeniu na gaz kabel brązowy impuls z cewki zapłonowej. Jeżeli na czerwonym niema napięcia to sprawdź bezpiecznik (na czerwonym kablu między cewką zapłonową a przełącznikiem). Czasem wypalały...
Różnie to bywa, ale generalnie nie są one połączone. Zasilanie idzie z wtyczki na cewkę, potem na szpaler kondensatorów, potem szeregowo są mosfety górne, potem równolegle do masy mosfety dolne, potem szpaler kondensatorów i cewki szeregowo i procesor.
Nie ma to znaczenia bo skąd niby sterownik ma wiedzieć w jakiej kolejności są cewki? Wtyczki powpinaj tylko tak jak było w Valtekach.
Sonda po badaniu komputerem wyszła jako sprawna. A krokówki nie mam mam tylko śrubę. Krokówkę już dawno ktoś wywalił. Dodano po 1 Mam jeszcze takie pytanie. Mam butle w kole: Do butli wchodzi przewód żółty z j jasnym paskiem nie jest on podłączony nigdzie a po przekręceniu kluczyka pojawia się na nim napięcie 2,5 V. Od zegara od rezerwy wychodzą dwa...
Zawor regulacyjny zawieszenia strona prawa otwarty obwód (przerwa) Sprawdź kabelki przy wtyczce i płodności cewek. W srodku zaworu są trzy cewki.
Tak, z tym że nie wiem, czy odpowiednio opisał zawory. Mógłbyś zerknąć? Wtyczki na cewkach były mocno skorodowane, więc zamówiłem nowe, plus jedną nową cewkę na podmianę.
Witam Odrazu na początku zaznaczam że to nie moja bajka motocykle i zielonym w tym.Zip pro 50 brak ładowania. Spalony był regulator ,cewka od świateł i spuchnięty aku. Prądnica nowa, reg nowy ,aku nowy. Z prądnicy wychodzi kabel biały i żółty ,regulator z czarną wtyczką czteropinowy. Wtyczka regulatora ma inny jeden przewód różowy chyba. Cewka generuje...
Sorry ze sie wtrące ale o jakich kablach piszecie? Zbadaj żarowką czy masz dobre zasilanie w wtyczce cewki.
Witam. Wgnieżdzie ''azrtu' który kolega opisuje nie ma podziału na gniazdo radiowe oraz telewizyjne.Sygnał był filtrowany we wtyczkach.Wtyczka radiowa to filtr dolno-przepustowy(cewki połączone szeregowo zwarte kondensatorami do masy).Wtyczka tewizyjna to filtr górno-przepustowy (kondensatory połączone szeregowo zwierane cewkami do masy). Pozdrawiam-Andrzej.:D
Witaj Kolego prawdopodobnie samego uszczelnienia nie dostaniesz. Jest ono sprzedawane razem z wtyczką. Wpisz sobie na allegro" wtyczka cewki elektrozaworu"
Masz problem w immobiliserze,na początek przeczyśc wtyczkę cewki czytnika.
Jak wtyczka cewki jest 3-pinowa to w tym samochodzie jest moduł zapłonowy, na ścianie grodziowej, na środku na wsporniku poduszki zespołu napędowego.
Żeby żarówka zaświeciła to musi być podłączona do plusa i minusa akumulatora. Odłączasz akumulator, wypinasz złączę sterownika silnika, wypinasz wtyczkę cewki. Podajesz plusa na styk 57 wtyczki sterownika silnika i minus na styk 71 wtyczki sterownika silnika. Podpinasz żarówkę pod styk 1 i 3 wtyczki cewki zapłonowej. Żarówka ma świecić, możesz też w...
Witam. Jeżeli tam są gwinty 1/8" to podałeś link do prawidłowego zaworu ( https://sklep-pneumatyczny.pl/5-2/13804-... ) upewnij się tylko że ma cewkę na 110 VAC. Jeżeli ten z jakiejś przyczyny Ci nie odpowiada to szukaj u innych producentów (np SMC czy Festo) zaworu 5/2, 1/8" z cewką AC 110V - każdy...
po takiej awari musisz zastosować kit naprawczy bo sobie nie dasz rady z tą przetwornicą i wymienić wszystkie elementy ,które tam są.następnie wyjąć wtyczkę od cewek H,OBCIĄŻYĆ ŻARÓWKĄ I MUSISZ NA NIEJ MIEĆ 148,+16,-16.Dopiero co walczyłem z tym samym telewizorem.Wpisz w wyszukiwarkę ten model i czytaj tam .jest tam opis mojej naprawy
Rzeczywiście, może zacznij od kompresji, można kupić niedrogo takie urządzenie do sprawdzenia, na 4-cyl sprawdzenie jest łatwe. Wiązka od 6 cewek jest osobna i idzie prosto do komputera, tzn, pomiędzy wtyczką od cewki i wtyczką do komputera nie ma żadnych innych złączeń przewodów, z tego co pamiętam to przewody idą górą nad silnikiem, w takim plastikowym...
Spróbowałbym wydłużyć promiennik , doczepić choćby taśmą kawałek drutu miedzianego i zobaczyć czy jest różnica Marek
zgnił przewód brązowo-żółty w wtyczce ECU lub w jej pobliżu. idzie od pinu 72 we wtyczce A do cewki przekaźnika systemowego.
Oj ludzie,kiedy wy sie nauczycie opisywać problem.Czy ten widłak pracuje w tajnej bazie NATO że nie mozna podac jego typu?Power shift to tylko zwrot używany do skrzyn ktore można przełączac pod obciążeniem- nie okresla jakies konkretnej ,jednej konstrukcji ani sposobu sterowania. Jak zrozumiałem dobrze to z zapietą wtyczką na cewce jedzie tylko do przodu...
Witam Poszukuję schematu instalacji elektrycznej do Peugeot 206 Plus lub opis wtyczki cewki zapłonowej. Rok produkcji 2010 Silnik 1.4 benzyna 75 km Komputer valeo
Sprawdź ciągłośc przewodu pomiędzy pinem 3 wtyczki cewki a pinem 5.
Trzeba by odizolować tą wiązkę, wyjąć kable z peszli i ocenić czy tylko przy wtyczkach cewek zaczynają sie sypać (albo kuna je nadgryzła). Jak tylko przy cewkach, to wyjąc pin z wtyczki i nałożyć koszulkę termokurczliwą, jak destrukcja izolacji sięga dalej w wiązce, to wymiana przewodów
W SM patrzyłeś? Odlutuj PL8 (2.5uH/7A) czyli (+5VPCU) i - zmierz oporność (względem masy ) z oby jej wylutowanych stron. Zazwyczaj ...... winny PU10 , ale nie można wykluczyć innych uszkodzeń na płycie. Diagnostyka i pomiary wiele powiedzą.
Sprawdź wtyczkę cewki zapłonowej. Jakieś błędy złapał? check sie świeci jak zapali?
Błędów nie ma, sprawdzałem albo nie wychwycił. Wtyczki chyba z 10 razy przejrzałem. Czujnik wałka, wału, oleju, wtyczka cewki, masa, wtyczki wtryskiwaczy, i to wszystko co odpiąłem. Chodzi mi po głowie sprawdzenie kompresji. Sam raczej nie uszkodziłem zaworów (są delikatne) ale...
Spalenie czujnika najwyraźniej wynika z pomylenia części (dwa typy silnika). Zwykle stosowane są czujniki magnetorezystancyjne tzn. zwyczajny impulsator z cewką i magnesem. W niektórych samochodach są stosowane czujniki oparte o hallotron, tj. wymagające zasilania i dające na wyjściu sygnał cyfrowy. Podłączenie zwykłego czujnika w miejscu czujnika elektronicznego...
Radze nie odłączać wtyczki od ECU na podłączonym akumulatorze bo może spowodować to jego uszkodzenie. Nie ma w tym silniku czujnika ssania. Niebieski czujnik podaje informację do ECU o temperaturze silnika. W tym aucie jest możliwość diagnostyki poprzez kody błyskowe - do tego służą kostki pod mieszkiem lewarka zmiany biegów lub żółta wtyczka obok cewki...
Wtyczka jest Ok, podczas jazdy zanika prąd na cewce, jak odłączeniu wtyczkę od cewki i zapne od nowa auto odpala i jest jakiś czas Ok
Wredny producent nie dość że nie ponumerował przewodów to jeszcze wszystko w jednym kolorze!! Jakbyś wlączył myślenie to dwie skrajne 2 żyłki są od tacho i wystarczy je wpiąć tak by było zgodność z wtyczką sterownika to następne tak by była zgodność pomiędzy kolejnymi przewodami we wtyczkach i po temacie. Zacznij od ustalenia które we wtyczce programatora...
Cewki nie uszkodzisz, gorzej ze sterownikiem.
Wtyczka przy cewce od sprężarki klimy nie łączy, dość typowe dla tego Forda.
jak podłaczyć wtyczkę do cewki prosił bym o jakieś zdjęcia
L1 grzeje się, L2 już nie. Grzeje się nawet gdy wtyczka głośnika jest odłączona, przy czym żaden inny element między cewką L1 a przekaźnikiem nie grzeje się.
karcher cewką sterowania cewką wentylowaną cewką
połączenie przewód wielożyłowy renault kangoo chłodnica wzmacniacz regulacja spoczynkowy
robot koszący elektronika retro
Symbol POS na programatorze pralki Ariston ALS88X EU Otwarty obwód wtryskiwacza - przyczyny i objawy