Nie pamiętam dobrze ale raczej od strony półosi prawej , nie wiem czy czasami nie trzeba jej wyciągać
nie potrzeba schematu,podłączasz akumulator "+" do zacisku ładowania(z reguły śruba ósemka lub końcówka pod gruby knektor), minus na korpus.Żarówkę włączasz pomiędzy plus aku a zacisk od lamki ładowania i układ gotowy.Przy sprawnym alternatorze żarówka zgaśnie jeżeli żarzy może być uszkodzona dioda.Można je sprawdzić ale najpewniej rozlutowując końcówki...
..że nie wspomnę o zatartych łożyskach...
Witam. Zaczął bym od sprawdzenia alternatora. Wymontowania regulatora sprawdzenia czy są szczotki. Niestety nie pamiętam czy jest dostęp i możliwość na aucie czy trzeba wymontować alternator. Aczkolwiek nie wiem czy nie lepiej oddać auto do mechanika, który ma o tym pojęcie, może być szybciej i taniej, chyba że masz jakieś doświadczenie z alternatorami....
Bez przesady wychodzi bez zdejmowania zderzaka wystarczy Się pobawić. Rolka prowadząca pasek musisz odkręcić bo pod nią śroba od alternatora jest. Dobra zacznij od tej chwile jak już masz odkręcony alternator i przewody. Sama czynność wyciągnięcia nas interesuje.
Witam. Mam problem ponieważ nie moge wymontować alternatora z Renault megane scenic I silnik 1.6i 8v. alternator jest zamontowany od tyłu nie wiem jak go wyciągnąć ponieważ zerwała się śrubka od naciągania i musze przegwintować czy ktoś wie jak go wyciągnąć najprostszym sposobem?
To już musisz sam zdecydować co łatwiej zrobić czy wyciągnąć klimatyzację czy półoś , na dodatek nie piszesz jaki silnik ale obstawiam że diesel.P
Przecież napisałem- w górę! W dół nie pości rama podsilnikowa, chyba, że sobie ją popuścisz. Mam taką na placu, w piątek będzie rwany alternator, może filmik skręcić i na YT wrzucić? Klucz 16 oczkowy porządny żebyś miał.
Ja po wymontowaniu alternatora z pojazdu,biorę go na stanowisko do badania pod obciążeniem.Test taki wyklucza usterki w instalacji pojazdu,akumulatora,...Może ten alternator jest sprawny.Ileż to roboty przetestować go na stole probierczym.To trwa ok.5min.
Wygląda to raczej na jakieś zwarcie.Sprawdź pewność połączeń w obwodzie alternatora
Nikt nie pomoże takie tutaj majstry są
To nie szczotki, tylko raczej upalony regulator lub nawet diody. W tym przypadku zalecałbym wymontowanie alternatora i zaniesienie go do elektryka do sprawdzenia. Bo sam się na tym nie znasz i nie zdziałasz zbyt wiele. A koszty sprzwdzenia i diagnozy, to 10 - 20 zł.
czy oprócz każdorazowego "przygazowania" silnika po uruchomieniu coś może ulec uszkodzeniu w tym alternatorze? Trudno stwierdzić to zdalnie, ale sprawny alternator zwykle tak się nie zachowuje. Lepiej więc wymienić na w pełni sprawny (szczególnie, że masz taką możliwość), niż zastanawiać się czy "padnie" lub kiedy coś tam "padnie". ...jak samemu wymontować...
możliwe że tak jak kolega Basista994 sugeruje tylko trzeba zadać sobie pytanie czy przypadkiem paliwo nie wróciło z powrotem do zbiornika. Tak jak ktoś sugerował Plak w interculer i powinien zagadać
Usiłuję wymontować alternator i nie mogę sobie dać rady. Książka, która traktuje o naprawie Golfów III, pisze o 2-ch śrubach mocujących 10 od dołu i 11 od góry. http://s018.radikal.ru/i501/1302/e5/ade0... Mimo odkręcenia śrub, podważając łyżką (do opon) udało mi się drgnąć alternatorem o 3-4 stopnie (obrót), co widać na poniższym zdjęciu. Wyraźnie...
Mnie się udawało przez kanał ssący- po zdjęciu rury ssącej. Ale można sie pobawić i rozkręcać całą obudowę. A że tak zapytam. Po co chcesz go wyjąć?
Witam. Wymontowałem alternator, wymieniłem szczotki i łożysko ale nadal się błąd pali! Proszę o pomoc gdzie szukać awari. email: nowwak(małpa)wp.pl lub gg 1418539 Z góry dzięki za pomoc
Miałem kiedyś podobny przypadek w mitsubishi przyczyną była uszkodzona jedna dioda prostownicza mocy siedząca w środku alternatora. Bez wymontowania i rozebrania alternatora i na domiar złego odlutowania, do sprawdzenia, diod od uzwojeń stojana nie da się tego sprawdzić.
Po pierwszym poście stwierdzam że wiedzy technicznej brak nie ma ładowania, ale mam vcdsa. Więc jak chociaż potrafi wymontować alternator to niech to zrobi ją na komuś do roboty.
Witam, muszę wymontować alternator z samochodu. Lepiej odłączyć przewody vacuum czy odkręcić pompę od alternatora (3 śrubki krzyżak). W jaki sposób odłączyć przewód widoczny na zdjęciu? Czy po ponownym montażu alternatora zastosowanie opasek ślimakowych będzie pewne?
Witam Nie wiem dokładnie jak zamocowany jest alternator w twoim samochodzie ale demontaż powinieneś zacząć od odpięcia klemy z akumulatora aby przy wyciąganiu nie zrobić zwarcia. Następnie odpinać (odkręcić) przewody od alternatora, poluzować alternator ściągnąć pasek, odkręcić i wyjąć. W sumie z alternatorem nie ma większych problemów przy wyciąganiu....
Wiertarka jest do wiercenia Chyba naprawdę nie wiesz ile czasu potrzeba żeby zamontować i wymontować alternator w stilo. Chciałbym mieć najpierw pewność że alternator działa na stole. Ale ok, rano go przykręcę i jak nie będzie działał to się odezwę.
Witam Czeka mnie wymontowanie alternatora z Lanosa z silnikiem DOHC. W instrukcji jest opisane, że trzeba wymontować magistrale paliwową. Może ktoś podpowie co i gdzie to jest. Może ktoś ma instrukcje serwisowa i podeśle tą stronę. Instrukcje mam ale akurat tej strony brakuje. Pozdrawiam Robert
czy można wymienić szczotki bez wyjmowanie alternatora? bo z tego co tam patrzyłem to koszmar:/ chyba trzeba półoś wyjmować aby wymontować alternator czy się mylę? ma ktoś może doświadczenie w tej naprawie?
Nie da się. Trzeba go wymontować i rozpołowić.
Witam Czy ktoś wie jak sprawdzić regulator napięcia w alternatorze? Alternator jest tak zabudowany przy silniku, że jakiekolwiek pomiary mogę zrobić tylko po wymontowaniu alternatora.
Dzięki za pomoc !! Dzisiaj nie mam czasu ale jutro biorę się za robotę:D. Wymontuję alternator może widoki będą lepsze. Jakby co jeszcze się odezwę.
Jestem uczniem w kierunku mechanik poj. sam. i zajmuje się vw i audi, lecz ostatnio sprowadziłem sobie Renault Espace z 1997r. z 2l silnikiem benzynowym. Mam problem, bo muszę wymontować alternator, ale od góry silnika nie widać żadnego napinacza paska (jak to jest w większości aut). I proszę o jakiś schemat prowadzenia paska i sposób wymontowania alternatora....
Niewlaściwy regulator napięcia będzie prawdopodobnie. Sa dwa typy analog i cyfrowy Tak, o ile ktoś wcześniej regenerował alternator. Jak tylko szwagier będzie miał wolny kanał to wymontuję alternator i sprawdzę to Dodano po 2 Mierzyłeś napięcie na małym akumulatorze czy tylko na dużym? Mierzyłem i sprawdziłem wszystko co jest dostępne "od góry", według...
Tylko że przed wymontowaniem alternatora z samochodu wszystko było ok",a co ma być na tym przewodzie jeżeli on wychodzi z BSI.Jeszcze jedno,dlaczego ten przewód jest podłączony do regulatora na pin który nie wzbudzi alternatora.
Witam Ja mam problem z agregatem Carrier Maxima I. Problem polega na tym , ze po podlaczeniu do pradu w trybie stacjonarnym ,szczeka stycznik i nie wlacza agragatu , jedynie robi pol obrotu silnikiem, po solidnym wyczyszczeniu stycznika , to samo. Chcac sprawdzic czy ogolnie dziala schladzanie , odpalilem silnik spalinowy ,i wszystko niby ok , pali...
do zacisku alternatora D+ (kabel 61) "Hebel" ADRowski po wyłączeniu zasilania zwierał 61 do masy aby silnik mógł szybko zgasnąć, i to jest pozostałość instalacji po nieudolnym jego wymontowaniu.
PostWysłany: 10 Paź 2013 16:07 Temat postu: Re: Fiat Grande Punto - 1,4 8V awaria alternatora Sprawa załatwiona wymontowałem regulator z oryginalnego alternatora regulator magnetti marelli i alternator działa lampka wyłącza się prawidłowo więc dziękuje wszystkim za pomoc!!! Problemem był regulator napięcia z PRCh . A powodem częstych uszkodzeń alternatorów...
Najprościej wymontuj alternator zawieź do zakładu zajmującego się naprawą, na stole sprawdzą go pod obciążeniem.
Przyczyną mogą być zużyte szczotki alternatora.Najlepiej wymontować alternator i sprawdzić wszelkie połączenia.
spadek napięcia z 13.2 do 5 i zgasiłem pojazd. Wymontowałem alternator dziękuję :)
Ja radzę wymontować alternator i przetestować na stole probierczym.Test wszystko pokaże o sprawności alternatora.
Trzeba wymontować alternator i go rozebrać. W tylnej części obudowy są duże i małe diody. Od wzbudzenia są małe.
Najprosciej to wymontować alternator lub sam regulator który jest zespolony często ze szczotkami. Bądź sam szczotkotrzymacz.
Vectra c 3.0 CDTI za całokształt, np: dostęp do rozrusznika i alternatora, dostęp do skrzyni biegów(wymontowanie), elektryka ogólnie...
ad.1 - diody lutował mi fachowiec z renomą. Zrobił lepiej niż ja bym to zrobił. Altka wtedy mi sprawdził, pokazał przebiegi na obciążeniu. ad.2 jest podejrzany ad.3 nie brałem pod uwagę, ale kojarzę, że jak miałem wymontowany alternator były sprawdzane. Zgadza się, uziemienie auta. Co do masy- masz rację, też myślę o tym. Kurde, poprawiac fabrykę -...
Wymontować alternator i wymienić częśc taką jak ta w zalaczniku:
rozumiem ze mostek należy wymontować tak ?
Trzeba wymontować alternator z samochodu i przetestować go na stanowisku do badania alternatorów.Test ten okaże nam sprawność alternatora w 100%.
Witam.Jutro czeka mnie wymiana termostatu w aucie mojego Ojca.Samochód to Seat Cordoba 1.6 96r. Mam pytanie co muszę wymontować by dostać się do srub od termostatu.na pierwszy rzut okiem to wygladało mi to na wymontowanie alternatora i pompy od wspomagania.Może zna ktoś jakieś jakieś dogodniejsze dojście bez odkręcania na przykład alternatora.Liczę...
Wymontuj alternator i daj do zrobienia bieżnie bo pewnie mają koleiny jak po Krazie z piachem. Ładuje ten alternator jeszcze?
Problem rozwiązany. Wymontowałem alternator, wyczyściłem, wymieniłem komutator, łożyska i jak na razie balanga. Jest 14.4 bez obciążenia a jak włączę wszystko co tylko jest w aucie to spada do 13.8(ale to tylko w celu spr.) Dziękuję.
Zanim wymontujesz alternator na początek sprawdź dokładnie wszystkie połączenia, zaciski i słupki akumulatora i szczególnie przewody masowe oraz masę silnika. Później spróbuj na próbę podmienić akumulator.
dziękuje za odpowiedzi, w wolnej chwili wymontuje alternator i dam go do sprawdzenia, zobaczymy jak u fachowca na stole testowym będzie się zachowywał
W takim układzie widzę, że nie znajdę tu pomocy. Zostaje wizyta u elektryka samochodowego, który alternator wymontuje i odda do specjalizowanego warsztatu (chyba ze starczy szczotki wymienić).
Sprawdź przewody i kostki,mocowanie na alternatorze regulatora napięcia,szczotki i komutatory(powierzchnie na wirniku,gdzie pracują szczotki),bo jak już są powycierane,to może kontrolka pulsować,a najlepiej wymontować alternator i dać do sprawdzenia,bo może się okazać,że też któraś dioda kończy żywot,lub zwarcie na uzwojeniach.
Dziękuje za konkretną wyczerpującą odpowiedz. Jutro wymontuje alternator.
Na pewno da się wymienić same szczotki, tylko najlepiej wymontować cały alternator.
Proponuję wymontować alternator i sprawdzić na stanowisku do badania alternatorów.Taki test to ok.5min. Te objawy wskazują na uszkodzony regulator.
Witam! A jak wymontować alternator? Ile kosztują szczotki? Pozdrawiam, Adam Pyka
Wymontować alternator i go naprawić Dość tego, lock
Dzisiaj wymontowałem alternator i zawiozłem do firmy zajmującej sie regeneracją alternatorów. Po założeniu na stół altek ładował 14,4 v jak nigdy dotad. Zostawiłem go do czwartku mają posprawdzac. O wynikach poinformuje.
Bez wymontowania alternatora nie jesteś w stanie stwierdzić w 100% usterki.
To wymontuj alternator i obadaj co i jak, łatwo nie będzie. Jaki silnik? Wcześniej sprawdź masę silnik karoseria , jest na prawym kielichu makpersona.
byłem i kupiłem ten mostek. wymontowałem alternator i zawiozłem do wymiany mostka. sprawdzili czy na bank tylko to i była trafna decyzja co do wymiany. zobaczymy jak sie bedzie teraz sprawowało to urządzenie
Jest możliwość wyprowadzenia z alternatora przewodu na obrotomierza.Należy wymontować alternator i rozebrać .Czy w kostce łaczącej alternator z instalacją ,po stronie instalacji też są 3-piny.
A może przetarte pierścienie na wirniku alternatora. Ja bym wymontował alternator rozebrał pomierzył przejścia i diody prostownicze.
Albo jedno, albo drugie. Wymontuj alternator i zanieś do zakładu trudniącego się naprawami tego typu osprzętu - sprawdzą, będzie wiadomo.
Mam pytanie: Jak dostać się do szczotek alternatora w fiacie brava 1.6? Ewentualnie jak wymontować cały alternator.
Ja mam pytanie jak wymontować alternator z Brava 1.9JTD. Wygląda że trzeba silnik podnosić do góry bo nie ma nigdzie takiego otworu żeby wyszedl. Może przerabial ktoś ten temat proszę o pomoc.
Rozumiem.Czyli dobrze zrobilem ,że kazałem znajomemu wymontować alternator i dopiero wtedy przyjść z nim do mnie.Dziękuję.Błażej-przez pomyłkę kliknąłem Ci "pomógł":( Ech!
Witam ponownie, przy rozpiętym alternatorze po dwóch dniach, nie było poborów prądu, tak wiec wymontowałem alternator i dałe do sprawdzenia, wymienionio regulatora i uzwojenie, i teraz jest ok. Dziwi mnie tylko to że amperomierz nie pokazywał poboru prądu ???
Wymontuj alternator niech sprawdzą go na stole,dadzą obciążenie ,sprawdzą diody, ale oprócz tego sprawdz ten pobór. Pozdrawiam
Wymontuj alternator i daj na sprawdzenie, ja obstawiałbym kończący żywot regulator napięcia, pomimo że ładowanie jest to jest ono pulsujące, ale wystarczająco szybko czy miernik nie wyłapał tych skoków.
Aha, dodam, że wcześniej jak szukałem to nawet z wymontowanym alternatorem byłem na sprawdzeniu alternatora u najlepszego elektryka w moim mieście, gościu starej daty to powinien mieć nie jedno obczajone, dwie minuty "sprawdzania" żarówką taką małą chyba 21W i wiertarką, diagnoza: "wszystko sprawne", pięć dych wziął i dowidzenia. To powodzenia z diagnostyką.
Czy da radę jakoś wymontować alternator bez ściągania pompy wspomagania która znajduje się nad nim bo imo od boku nie da się ściągnąć. Jeżeli trzeba zdemontować pompę to czy da się to zrobić bez wycieku płynu?
Sprawdż napięcie ładowania na alternatorze i na akumulatorze .Wymontowanie alternatora w twoim aucie nie jest trudne ,tylko co dalej bo bez miernika sobie nie poradzisz.
Dziś wymontowałem alternator, sprzęgiełko stało dęba. Po wymianie wszystko ucichło, jest idealnie. Dzięki za informacje, pozdrawiam. Cześć.
zacznij od wymiany regulatora, wymontuj alternator i go rozkręć a jak wygląda regulator w twoim alternatorze to zobacz na allegro
Ja proponuję wymontować alternator i przetestować go na stanowisku do badania alternatorów.Przebadamy alternator w pełnym zakresie.Jeśli nie będzie osiągał parametrów,należy sprawdzić poszczególne części (regulator.prostownik,wirnik,stojan).
Witam! Wymontuj alternator, rozkręć i sprawdź wszystkie diody. Prawdopodobnie masz zimne luty. Zakładam, że szczotki sprawdziłeś. Pozdrawiam
Dziękuję za wnikliwe wyjaśnienia :). Chciałbym Cię jeszcze o coś dopytać: 1. Wiesz może jak skasować luz wzdłużny ?. Ma ok. 0,5-0,8 mm. 2. Jak wymontować alternator ? Tam nie ma miejsca, żeby go wyciągnąć.
Wymontuj alternator oddaj do naprawy lub jak nie czujesz się na sile pojedź autem do warsztatu zajmującego się naprawą alternatora i po kłopocie.
Wymontuj alternator , sprawdź szczotki - ewentualnie wymień, przy okazji zweryfikuj łożyska.Jeśli to jest Ok to prawdopodobnie wina regulatora lub przerw w okablowaniu.
Kolego alternator zakłóca ,tego typu odtwarzacz jest bardzo czuły. Radziłbym wymontować alternator i zawieść do elektryka w celu wymiany pierścieni i szczotek .Jak to zrobisz wszystko będzie OK pozdrawiam
dziś wymontowałem alternator i zawiozłem do gościa, co naprawia takie rzeczy i okazało się, że jest w stanie idealnym... co dalej?
NIe rozbierałem tego alternatora ,i nie wiem jak dokłądnie wyglada w nim mostek. Generalnie masz 9 diód. 6 prostowniczych na duży amperarz i 3 od wzbudzenia alternatora . Te prostownicze są drogie. Natomiast te od wzbudzenia z powodzeniem możesz wymienić. Usterka wygląda własnie na to że coś jest z nimi nie tak. Wszystko jednak musisz sprawdzić multimetrem...
Mam następujący problem. Podczas jazdy rozładował się akumulator jednak nie zapaliła się kontrolka od ładowania. Myślalem że to alternator, jednak po odpięciu i podłączeniu klem ładowanie wróciło ( wcześniej po odpięciu klemy auto gasło) . Przejechałem 500 km i znowu to samo. Wymontowałem alternator i zauważyłem że jedna szczotka jest o połowe krótsza...
Tak pomiary wykonałem także na włączonych odbiornikach światła,grzanie tylnej szyby, wentylator wewnętrzny, i dalej to samo, także chyba pozostaje mi wymontować alternator i dać do go elektryka aby sprawdził te diody, regulator jak również szczotki.
Jutro wymontuję alternator jeszcze raz i odczytam dokładnie jego oznaczenie. A koledzy posiada ktoś może schemat instalacji elektrycznej do tego modelu? Czyli Opel Astra G 2.0DTL z 1998r?
Regulator z firmy Elmot RNc-12. Nie pozostaje mi nic innego jak spedzić troche czasu na mrozie wymontować alternator i dokładnie go obejrzeć
czy mogę sprawdzić to domowym sposobem Domowym sposobem możesz wymontować alternator z samochodu i w zależności od Twoich umiejętności albo go rozmontować i weryfikować uszkodzenia i ew. naprawiać albo wymontowany zawieźć do regeneracji. czy opłaca się to naprawiać czy wymienić alternator Odpowiedź na to pytanie dopiero gdy zrobisz to, co opisałem...
Jak potrafisz wymontować,naprawić alternator lub wiązkę od niego to juz ty sam wiesz,co mamy ci napisać?
VW Passat B4 1994r 1.9TDI - brak ładowania, alternator Bosch 120. Po włączeniu zapłonu kontrolka ładowania świeci i gaśnie po zapaleniu silnika i lekkim zwiększeniu obrotów silnika. Brak ładowania, wymontowałem alternator - szczotki OK. Jak sprawdzić na stole czy uszkodzony jest regulator czy diody w mostku?
I co z tego, że mechaniczny? Jeśli usterka leży w alternatorze, to podmienianie regulatorów nic nie da. Trzeba wymontować alternator i zrobić mu przegląd: diody, uzwojenia, pierścienie ślizgowe, przy okazji łożyska... Wtedy sprawdzić i dopasować regulator, jeśli nie można dostać oryginalnego.
Jeżeli duże bezpieczniki są OK i żadne odcięcie nie wprowadza dodatkowej rezystancji to skłaniam się ku szukaniu problemu w alternatorze. Musze jednak zerknąć w schematy. Jaki jest model silnika w tej tigrze? Odpiszę dopiero wieczorem w niedz. Na wolnych obrotach, gdy nie świeci kontrolka ładowania powinno być już napięcie przekraczające 14V. Napięcie...
Paska w moim aucie się nie napina bo jest tam napinacz ze sprężyna, pasek jest w miarę nowy, klemy na akumulatorze były czyszczone jak padł automat w rozruszniku. będę musiał wymontować alternator co nie będzie rzeczą łatwą i zanieść go do elektryka w celu sprawdzenia. Jak to zrobie to odpisze. pozdrawiam
Tak tylko musisz wymontować alternator, odkręcić pokrywę z tyłu i sprawdzić która to (takie trzy małe BYP sprawdzić wymienić). Jak już będzie na stole proponuję gruntowny przegląd (szczotki łożyska komutator itp.) Miłej zabawy :D
W Oplach najczęściej niekontaktuje... masa.Obudowa alternatora nie ma dobrego połączenia z masą silnika "dzięki" amortyzującym tulejkom metalowo-gumowym. Najprościej to sprawdzić przed demontażem, jeśli już wymontowany alternator to można go sprawdzić na stole czy ładuje. Pozdrawiam Wojtek
Dziękuję bardzo za podpowiedzi. Jutro jeszcze będę jeździł samochodem z tą świecącą kontrolką. W poniedzialek postaram sie ponownie wymontować alternator, odlutuję mostek od stojana i posprawdzam ponownie diody przy pomocy żarowki podłączonej do prostownika. Później napisze, co wymodzilem :-)
Jak mogę sprawdzić czy twornik prawidłowo się obraca. Wymontować alternator i próbować nim obracać? Dodatkowym problemem jest to, że alt jest zintegrowany z regulatorem napięcia. Czy po rozłożeniu go na częsci nie będzie problemu z jego ponownym złożeniem?
Witam. Czy w tym modelu (rok 99 /2,2 turbodiesel /alternator valeo) jest możliwość wymiany re.napięcia bez wymontowania alternatora? Odkręciłem dwie nakrętki mocujące i nic. Czy jest nakrętka na ośi wirnika która trzyma szczotki z regulatorem?
No właśnie, gdy się nie wzbudzi. Ale magnetyzm szczątkowy wirnika może spowodować wzbudzenie alternatora i wyindukowanie na tyle dużego napięcia, które może przebić diody. Najlepiej wymontować alternator i sprawdzić na stole. Wtedy będzie pewność, że on nie jest przyczyną. Masz możliwość zmierzenia cęgami prądu pobieranego z alternatora podczas falowania?
W takim razie jedyną sensowną rzeczą jest wymontowanie alternatora i próba na stole probierczym aby wreszcie ustalić czy wina leży po stronie alternatora czy instalacji samochodu bo sprawa wydaje się prosta a jest tylko komplikowana wymianami akumulatora czy rozrusznika. Oczywiście usterka powstała samoistnie ponieważ również mogłoby zostać zamienione...
Diod nie sprawdzisz w samochodzie nawet jak wymontujesz alternator .to nie wiem czy dasz radę bo stojan jest zgrzewany z mostkiem i przede wszystkim diody muszą być sprawdzane obciążeniowo. A jeżeli chciałbyś stosować takie obciążenie jak piszesz to musiałbyś mieć mocniejszy alternator.P
naprawa wymontować alternator webasto wymontować wymontować pompę
parametr maszynowy wymiana silnika nawiewu oświetlenie przez bluetooth
interkom prosty doładowanie punktów elektroda
Zmiana czcionki w bibliotece LCDWIKI_GUI.h Piszczenie komputera przy wyłączaniu - przyczyny i rozwiązania