z tych 2 przewodow grubych w bsm wychodzi plus na wentylator, odpal samochod i zobacz czy masz na nich plus, sprawdz zarowka, jesli masz to masz problem w aucie nie w bsm, te moduly nie sa zamienne, obstawiam ze nawet auto nie zapali i nie wlozysz wtyczek, te czarne moduly sa drogie bo wlasnie tak padaja, w tamtym tyg wymienialem 2sztuki tylko l01....
wypalona kostka ( szara) w skrzynce bezpieczników. Tak kostka ( biegnąca poziomo) od razu rzuca się w oczy po zdjęciu klapki zasłaniającej bezpiecznik.Wystarczy ją wyczepić, i od razu widać w czym problem.
Wypalona kostka nad nogami kierowcy, czasem PSA montowało dodatkowy przekaźnik też nad nogami i też dochodzi do wypalenia styku. Szary lub biały kabel razem z masowym PSA (zółto-zielony) przechodzi w czerowny i masowy PSA.
Jeśli chodzi o nawiew: na 99% wypalona kostka przy silniku nawiewu "przed kolanami pasażera" albo sam silnik BEHR
Wypalona kostka przekaźnika.
Praprzyczyną wszystkich (nieomal) problemów z dmuchawą jest woda dostająca się do łożysk silnika wentylatora.. Kto dał plusa za te pierdoły? Jakie łożyska zalane wodą, idź stąd chłopie i nie pokazuj się już w tym dziale. W ladze1 90% przypadków to wypalona kostka na silniku elektrowentylatora, z 5% to uszkodzony sam silnik (widać spalone uzwojenie...
Nie mogę też nigdzie znaleść zabezpieczenia grzałki , żeby je zresetować. Nic się tam nie resetuje. Jeśli nie działa po wymianie grzałki to problem jest w sterowaniu. Ta wypalona kostka została wymieniona na konektory?
prędzej zasilanie niż sterowanie bym sprawdził, może się jakaś kostka grzeje, jest już wypalona i jak się zagrzeje to ginie zasilanie cewek albo kompa. lub też masa - trzeba by sprawdzić najlepiej żaróweczką
Częstą usterką w tych samochodach jest wypalona kostka stacyjki...
nie trzeba żadnej zaciskarki, zaciśnięcie kombinerkami/obcinaczkami i zalutowanie jest o wiele pewniejsze poza tym jak kostna nie jest wypalona to może tam coś ciągnie strasznie dużo prądu i kostka się topi? jakieś radio mocne/wzmacniacz albo coś niewiem farelka itp, różne rzeczy ludzie potrafią podłączać do zapalniczki czy instalacji
Sprawa załatwiona była wypalona kostka stacyjki
Czyli tak zwana pstrykana, cztroprzewodowa blokada. Zdjąć boki, zwłaszcza na początek lewy, i sprawdzić, czy nie jest wypalona na blokadzie kostka wtykowa . Zdjąć prawy bok i sprawdzić pozycjoner.
Wypalona kostka elektryczna stacyjki.P
Kostka stacyjki albo uszkodzony przekaźnik linii 75x Prędzej wypalona skrzynka bezpieczników na akumulatorze. Jedynie może to być bezpiecznik 7 ale on się nie wypala, bezpieczniki które się wypalają idą do wentylatora chłodnicy i ABS Dodano po 1 brak swiatel, nawiewu, wycieraczek Kostka stacyjki albo uszkodzony przekaźnik linii 75x Ja stawiam na kostkę...
Na to wygląda... A sprawdzał Kolega żarówką czy jest napięcie "z kluczyka"? Winna może być wypalona uszkodzonym wcześniej rozrusznikiem - kostka stacyjki. O tym jak ją spróbować (czy to na pewno ona) - jest sporo już na necie; czy to Elektroda, czy też fora VW.
Zamykam temat ponieważ oprogramowanie procesora się wysypało. Częściowo działał czyli zgłaszał błąd mrugały diody, kostka przy silniku w porządku nie zalane, lub już zdążyło wyschnąć, styki były dobre, tacho było w porządku zmierzone. Pralka poszła na złom, kupno nowej. Naprawiałem znajomemu też taką i przyczyna tej usterki zalanie kostki od silnika,...
Nie przekaźnik a wypalona kostka stacyjki lub końcówka gniazda stacyjki.P
Przełącznik dmuchawy,ale najbardziej prawdopodobnie wypalona kostka przy opornicy(masa).Dojście pod maską na podszybiu,pod filtrem pyłkowym.
bardzo często powodem jest wypalona kostka stacyjki zobacz czy podczas krecenia rozrusznikiem nie gasna kontrolki na desce
Ściąg wtyczke z alternatora i zobacz czy będzie łądowanie, oraz jak zachowują się grzanie tylnej szyby i szyby w drzwiach , czy działają czy tez nie teraz na zapalonym na zgaszonym i na ściągniętej wtyczce. Może tez być wypalona kostka stacyjki lub na samym zasilaniu dmuchawy , podepnij na dmuchawę żarówkę i badaj sygnał sterujący. Ogólenie w godzine...
Może być słaba masa/zasilanie w lampie sprawdź napięcie.Może też przeładowywać alternator. Możliwa też wypalona kostka żarówki. Radio nie ma z tym nic wspólnego.
Stacyjka daje 15 wiec bedzie chyba wypalona
Ojciec miał taki sam problem w swoim Citroenie Xsara 1.9TD '98. Przyczyną usterki była wypalona kostka stacyjki. Regeneracja stacyjki załatwiła sprawę, teraz nawiew dmucha aż miło.
Miałem w aucie taki przypadek. Brak zasilania na wentylatorze, okazało sie że wypalona kostka przy nim. Także jeśli masz odpowiednią wiedzę i umiejętności sprawdź najpierw to.
Tu nie chodzi o podobne przypadki ale o obmierzenie dokładne tego przypadku, więc jak szukasz kogoś kto wie, że to np, wypalona zielona kostka za tylną lampą to raczej nie znajdziesz. U mnie też musiałbyś zostawić auto do pomiarów.
To nic nie da mierzenie prądu , 1,5 kW zajęło by ogniem się tam gdzie się wydzieli. Najpewniej albo kostka wypalona albo przekaźnik i masz sekundowe zapady napięcia i usterka gotowa.
Na 99% w samochodzie uległ uszkodzeniu mostek prostowniczy.Typowa usterka alternatorów Lucas.Problem zresztą poruszany na forum. Sigi-styki w kostce o której wspominasz się przeplają,owszem,ale nie w polonezie MPI 16V,a w GLD ( dieslu).Polonez-Rover takowej kostki nie ma,ale raz miałem zdarzenie ze była wypalona kostka ze stykami,ta która nachodzi bezpośrednio...
Kolego diagnozę tego typu usterki robi się poprzez demontaż schowka i wszystkich plastików które przeszkadzają w jego wyjęciu. Dodano po 1 Bo usterki to przeważnie wypalona kostka opornika jeśli jest jw. Gdyby chodził całą mocą to by świadczyło o zwartym tranzystorze.
Wypalona kostka w samej lampie, lub łączeniowa z instalacją auta. Zobacz na przewodzie zasilającym w pojeździe. Dodano po 2 Nie podałeś rocznika auta! A była zmiana w instalacji elektrycznej.
Witam mam problem z odpaleniem , rozleciał się rozrusznik , został wymieniony na nowy , po czym przekręcając kluczyk cisza nie ma żadnej reakcji słychać tylko jak przekaźniki sobie pykają . Dodam ze po dojechaniu do warsztatu gasząc silnik dalej pracował nawet gdy wyjolem kluczyk . Czy to wypalona kostka stacyjki ???? Została tez rozebrana nie widać...
ok dzięki kolego jutro po robocie to sprawdze i napisze co i jak. Pozdro a z tymi dużymi kontrolkami na środku? chodzi mi o olej i hamulce. Jakby była wypalona kostka stacyjki to też by się tak działo?
Czytałem że właściciele tych aut często mają z nimi kłopoty . Usterką jest wypalona kostka za panelem klimatronika . Zdemontuj panel z pokrętłami i sprawdz kostki czy nie ma tam styków nadpalonych . Niby nic nie ma do odpalania ale po odpięciu tego panelu - cudowne odpalenie .
Proszę sprawdzić czy podczas przekręcania w stacyjce nie pomaga dociśnięcie klucza ,w skodach częstą przyczyną był błędny odczyt przez pętlę immo.W kodach błędu będzie za słaby sygnał klucza,czasmi przyczyną może być wypalona kostka elektryczna .
Raczej kondensator do wymiany 16 albo 14 mikro. Ponoć w jedną stronę ciągnie normalnie :| Sory jak zwykle nie przeczytałem dokładnie ,to wygląda jednak na silnik. Chyba że jest wypalona kostka silnika.
Witam. A sprawdziłeś w jakim stanie jest kostka stacyjki może jest już wypalona i pasowało by wymienić ?
Zależy od typu silnika.Na początek ustaw miernik na piszczek,przyłóż do przewodów cewki tachometru i obróć bębnem -ma być sygnał przerywany.Jeśli chodzi o cewkę,to jest przeważnie wciśnięta na styk.Delikatnie zdemontuj sprężynującą blaszkę i wyjmij cewkę.Magnes na osi powinien być dobrze umocowany-przykręcony. Jeśli tak jest to jest sprawny.Problem...
Nie jest to na pewno kondensator, gdyż ten sam kondensator bierze udział przy obrotach w lewo jak i w prawo oraz przy wirowaniu. Może to być uszkodzone uzwojenie silnika - jest to silnik posiadający dwa niezależne uzwojenia jedno od wolnych obrotów piorących drugie od wirowania. Może to być wypalona kostka przyłączeniowa silnika ale ta usterka w Gracjach...
Masz wypalone kostki na żarówkach reflektorowych/ masy/P
Wypalone kostki na żarówkach reflektorowych.P
Jeśli kostka wypalona to stosujesz metodę "na szrot". Obcinasz i dolutowujesz w swoim aucie. Można też bezpośrednio do pinów polutować przewody i dać kostkę uniwersalną.
Wymieniony wcześniej. Usterka jest od jesieni..., nie przeszkadzało to ponieważ wyłączenia były sporadyczne. Przypuszczałem, ze może jest to forma oszczędzania energii, typu Tryb Eko. Niestety nie mogę znaleźć instrukcji... Pozdrawiam. Dodano po 3 Okazało się, główna przyczyną jest wypalona kostka połączeniowa przy silniku dmuchawy. http://obrazki.elektroda.pl/8766936300_1...
sam sobie odpowiedziałeś - kostki też mają wypalone piny. to, że wymienisz przełącznik nic nie da bo masz wypalony konektor w kostce którą wpinasz w nowy przełącznik a ten wypalony konektor słabo znów przewodzi więc się grzeje i topi kolejny przełącznik - musisz wymienić też kostki lub najlepiej dorób sobie przekaźniki do tych lamp i nigdy więcej już...
Przyczyn moze byc wiele. Tak jak kolega wyzej zaczalbym od wysuszenia elektrody. Mozesz takze sprawdzic czy nie ma wypalonych kostek.
Witam Jak masz problem z klimą i szybami, to pewnie masz wypaloną kostkę w stacyjce-wymień ją to pomoże- 99%
Kostka stacyjki wypalona i podaje napięcie poniżej 9v i dlatego kontroli żarzą i brak komunikacji , sprawdz napiecie miernikiem na bezpiecznikach po załączonej stacyjce w pozycji zapłon jeżeli na którymś bezpieczniku będzie mniejsze napięcie niż 10 v to prawdopodobnie kostka stacyjki . ps: miałem taki sam problem .
Co do dmuchawy to: wypalona (przegrzana) kostka przy silniku przegrzane złącze nad silnikiem koło przekaźnika silnika przegrzane złącze w skrzynce połączeń bezpiecznik w skrzynce bezpiecznik w skrzynce koło akumulatora masa na progu To najbardziej prawdopodobne choć co innego nie wykluczone. Co do wycieraczek : przegrzane złącze w skrzynce połączeń...
Z tego co pamiętam problemy z wentylatorem były związane z kostka stacyjki, wypalała się. Czasami pomagało "pogmeranie" kluczykiem aby nadmuch ruszył. Jest nawet instrukcja serwisowa która kazała dołożyć przekaźnik. Problem dość powszechny swego czasu, poszukaj u wujka google. Przerabiałem ten temat z 2-3 razy i za każdym razem pomagała wymiana kostki...
Witam.Niewłaściwe działanie lampki kontrolnej oraz brak prędkościomierza.......myślę że warto by sprawdzić czy przy czujniku prędkości kostka jest ok.oraz licznik zimne luty wypalona ścieżka,miałem coś takiego i właśnie problem tkwił w liczniku.Co do wypadania zapłonów to wygląda na problemy z mostkiem zapłonowym pierwszym.
Pobiera wodę, grzeje, wypompowuje wodę, wiruje ale nie obraca bębnem na praniu. Kostka silnika zalana i wypalona częściowo (środkowe styki). Przeciek był na wklejeniu węża zasobnik-zbiornik do zbiornika. Moduł wygląda na czysty, ale nie klika nawet przekaźnik na praniu. Po naprawie kostki bez zmian. Jednak moduł, czy może coś innego np. programator?
Panowie dziękuje za wszelkie sugestie, okazało się że wypalona była ścieżka na module, połączyłem jeden styk przewodem poza kostka i jest na razie ok.
witam Sprawdż kostkę przy silniku,wypnij ją i zobacz czy niema nadpaleń jeśli jest wypalona to wypnij po kolei przewody i połącz je ze sobą tak jak były połączone w kostce .Rób to uważnie aby nie pomylić przewodów,oczywiści zaizoluj je.Gdyby kostka była dobra patrz post kol.zayzayera.Pozdrawiam
Jutro podeśle te numery i schemat, oczywiście jak pralka jeszcze stoi i nie pojechała na złom :D To trzeba rozgryźć układ sterowania silnika. Może to jakiś półprzewodnik jest uszkodzony Ten 1 i 2 ma takie same numery TN1215800GM, elektronik mówi, że jest padnięta ta kostka czarna między tymi elementami 1, a 2. Numery tej kostki to V06T K6 503 20 010...
tak sprawdzałem rozrusznik jest ok, ale czemu światła mijania mi się nie świecą po przekręceniu manetki włącza się dioda sygnalizująca właczenie instalacji gazowej , dziwne nie ja zgłupiałem , ale dzięki za informacje Dodano po 4 dostałem informację ,że kabel zasilający może być uszkodzony lub kostka przy stacyjce wypalona to prawda ,ktoś miał takie...
Witam! Dzisiaj dostałem wzmacniacz Smound Professional, taki jak w tym temacie ( http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic19... ). Wzmacniacz ma spalony rezystorek i białą, prostokątną kostkę obok ( być może dwie ). Z racji tego, że jestem kompletnie zielony to nie wiem czym jest ta kostka i tu liczę na waszą pomoc oraz w identyfikacji jaki to dokładnie...
Nim odpowiedziałeś znowu rozkręciłem tą zmywarkę i faktycznie doszedłem do czujnika zamulenia wody jest spalony - w środku osmolony i wypalona ścieżka na płytce. Jak uda mi się zdobyć nową cześć dam znać czy poskutkowało. Mimo wszystko wielkie dzięki za pomoc Dodano po 4 "Czujnik zmętnienia wody"
Pierwsza sprawa - podać zasilanie z zewnątrz na wyłącznik nawiewu. Jak wtedy ruszy, to na 100% wypalona skrzynka bezpieczników. Przyczyną jest przytarty silnik na panewkach, który bierze większy prąd, co powoduje puszczanie lutów wewnątrz skrzynki. Nawet kostka potrafi się na niej stopić.
Kostka od bodego ta w kolorze szarym jak pisze Goldwinger nie jest wypalona , wtedy nie miałbym swiateł mijania to fakt. Zastanawiam sie nad samymi wskażnikami w sumie zasilanie mają właśnie z bodego ale jak go zamówię i okaże się że to wtopa to będę sobie mógł z niego zupę ugotować. Więc chyba najbardziej rozsądnym rozwiązaniem jest przełożyć na próbę...
Sprawdź napięcia zasilacza. Napisz jaka to kostka TDA. wstawiłem TDA 7294 ale w tych układach były jeszcze chyba 7296 .Końcówka była wypalona i szukałem u Was na forum. Napięcia nie sprawdzałem ,a jakie wogóle musi być . Z tego co się orientuję to TDA 7294 jest mocniejszy.
Najczęściej jest to wypalony styk kostka - przełącznik. Pozdrawiam.
Sprawdź czy nie masz wypalonych styków kostki żarówki H7. Jeśli tak, wymień kostkę na ceramiczną.
Jeśli nie jest tam dopięte jakieś dodatkowe obciążenie to poprostu słaby styk, obluzowany styk może spowodować takie wypalenie.
Witam. Nie chcę mieszać.... A nie czasem brak styku na pokrętle lub kostce? Wypalone połączenia... A rezystor sprawny... Sprawdź.
Problemem będzie kostka połączeniowa lampy, wypalony styk...
Paskudnie wygląda ta wypalona kostka, być może nie ma połączenia lub zwarcie tam uszkodziło coś na centrali.
....Dostosuję się do rady i przejrzę bezpieczniki. Dziękuje za zainteresowanie. ... Raczej nie sprawdź złaczki na tablicy bezpieczników może skorodowały lub wypaliły się kostki. Gdzie u Ciebie jest ta skrzynka - na podszybiu czy wewnątrz kabiny pod kierownicą ? Jeśli na dole to możliwe, że Ci woda zacieka i stąd masz ten problem.
W wyniku zalania kostki silnika wypaliło część elektroniki w programatorze.Taką usterkę daje się naprawić.
Witam Wszystkich.Jestem nowy i mam prośbe gdzie taką kostkę co jest wpinana do wentylatora można dostać,bo szukalem i niemam pojęcia.Ale tez tak miałem ze napis SERVICE na klimie był i faktycznie wypalona kostka.Przeczysciłem i narazie hula ,do czasu :)Ale na zas chcialbym kupic kostke i wymienic.Jeszcze jedno .Jak dostac sie do przekaznika co jest...
Kostki połączeniowe kupuję w elektroniku pasują od radia samochodowego lecz nie pamiętam marki.Przekładam wypalony plastyk i pojedyncze uszkodzone piny. Przyłącze radiowe do nissana,
Sprawdź podłączenie silnika (na kostce lubi wypalić). W czasie wirowania w silniku pracują inne uzwojenia niż w czasie prania, może odpaliło kabelek. Jeżeli pompa nie wypompuje do końca wody też nie będzie wirować.
przy radiu piszesz, że prawidłowo. Radio by grało. Którego plusa przy radiu brakuje? Skąd wzmacniacz i tuba bierze zasilanie, może tam kłopot? Kostka stacyjki - moze wypalona. Cóż więcej mogę powiedziec.. powodzenia
Może kostka w stacyjce się wypaliła i odcina 15 w pozycji włączenia rozrusznika
To znaczy rusza wycieraczki i stają w połowie szyby. Awaria hipotetycznego przekaznika by tak nie wyglądała. Obstawiam zielone styki, zużycie, częściowe wypalenie kostek itd... My tu uwielbiamy, jak pytający dawkuje informacje jak w brazyliskim serialu.
Problem spowodował: wypalony styk na kostce przy silniku. Wymiana kostki pomogła.
Miałem taki sam problem z ta wypaloną kostką, objaw jest taki ze swiatlo mijania świeci sie z jednej strony a postojowka z drugiej, a ta ktora sie nie świeci analogicznie z postojówką z drugiej strony. ;)
Brak masy wypalona kostka. Porównaj kontrolką ze sprawną lampą.
Brak świateł pozycyjnych spowodowane awarią włącznika świateł ,przeświecanie kontrolki długich wypalone kostki na żarówkach reflektorowych /wypalone masy ,temat poruszany/P
Cześć, sprawdź przekaźnik od pompy paliwa i zasilania cewek to jeden z tych 2 NAD komputerem - możesz zdjąć kapturki tych przekaźników i je ręcznie naciskać podczas judłania i zobaczyć czy zapali Cinquecento 900/Seicento 900 NIE POTRZEBUJE DO PRACY SILNIKA ŻADNYCH CZUJNIKÓW poza czujnikiem położenia wału, no i oczywiście muszą być podłączone obie cewki...
Na 98% uszkodzony programator. Musisz zakupić nowy typ P-124, jeżli to program, to ma wypalone styki,naprawa raczej nie możliwa, a jak będziesz montował nowy sprawdź dokładnie kostkę połączeniową wiązki z programatorem czy też się nie wypaliła. pozdr.
Tak, przez stacyjkę jest zasilana dmuchawa, dokładnie przez dodatkowy styk rozłączany w chwili rozruchu. Sprawdź połączenie stacyjki z instalacją auta, może być wypalony pin. Możliwe też uszkodzenie samej kostki stacyjki.
Problem rozwiązany. Przewody wypalone od kostki silnika. Wymienione i działa:)
Najpierw zobacz czy nie masz wypalonych kostek na żarówkach.P
Skoro filtr i układ ciśnieniowy sprawne, silnik również to sprawdź sam kondensator lub styki w programatorze, które go przełączają (mogą być wypalone) i wyczyść też styki w kostce silnika.
Z racji wypalonych kostek, podłączyłem przekaźnik 40A dla akcesoriów.
W klimatroniku może nie masz rezystorów, pewnie jakiś układ regulujący płynnie moc silnika. Problem może być w okablowaniu-jakiś słaby styk, lub wypalona kostka.
Szukaj wypalonego styku w kostce w bagażniku lub na samym module.
Nigdy w zyciu nie widzialem wypalonej kostki tam od klimatronika,ale moze malo widzialem.
Najpierw sprawdź czy nie masz wypalonych kostek na żarówkach reflektorowych , na to wygląda.P
Witam serdecznie Po wymianie wypalonej kostki stacyjki auto nie kręci i coś piszczy Co może być tego przyczyną
Pewnie masz wypaloną kostkę stacyjki , lub listwę bo w MK1 i MK3 to też bywa.
Przyczyna najprawdopodobniej leży w wypalonym styku kostki stacyjki lub tzw. Przekaźniku odciążającym (rozłącza w momencie kręcenia rozrusznikiem).
Masz najprawdopodobniej wypaloną kostkę na wkładce do stacyjki lub samą wkładkę. Brak jednego obwodu /było duże obciążenie/.Pozdr.
Sprawdz zasilanie sobie jeżeli kuchnia jest podłączona na 400V to może nie masz jednej fazy lub wypaloną kostkę zasilającą.
Więc wina była po stronie stacyjki -uszkodzona kostka. Prawdopodobnie wypalenie styków w kostce.
Ja radzę dokładnie obejrzec kostkę pompy spustowej ( czy między kabelkami w kostce nie ma zwarcia ) . a jesli jest wypalenie >>do naprawy badź wymiany programator :cry:
Nie kostka, to nie ten typ Mercedesa. Sprawdzaj nim coś napiszesz! Brak zasilania, prawdopodobnie wypalone styki w przekaźniku lub poluzowane przewody zasilające.
Zajrzyj do kostki zasilającej silnik Jak jest wypalona to sprawdź też tacho na silniku i moduł sterujący pralki bo to często rozległe uszkodzenie.
IMMO nie odłączy silnika w czasie jazdy!!!!! usterka na pewno jest w innym układzie bezpieczniki luźne, przekaźniki wypalone, przewody przetarte bo 2000rok, lub uszkodzenia na złączach/wtyczkach, ewentualnie kostka stacyjki. czy odczytałeś błędy w sterownikach?
Witam ponownie. Może inaczej, sprawdź czy nie śmierdzi ozonem podczas kopiowania przy kostkach i sprawdź czy nie są wypalone kostki. Wyciągnij dolną elektrodę z kopiarki włącz kopiarkę i sprawdź czy jest obraz na bębnie.
Prosze o pomoc - stwierdziłem wypaloną kostkę przy silniku (zwęglona) daje zwarcie między tacho a jednym przewodem szczotki -moje pytanie: czy mozna gdzies zdobyc to ustrojstwo czy połączyć na zwykłą kostkę-na pająka? --na kostce jest numer:373.60119
same elektrody nie pomoga, zobacz czy nie masz czasem wypalonych kostek? jak tak to albo nowe kostki wrzucic i bedzie chodzilo albo sposob kolegi wyzej i tez dziala. Zrobilem tak juz kilkadziesiat elektrod i narazie bez problemu. Pozdrawiam
wypalona rozdzielnia wypalona matryca wypalona zwarcie
ciężka rozruch zimne silnik sprzedam dozymetr czyszczenie głowicy drukarki
sygnalizator poziomu cieczy whirlpool awm6081 blokada drzwi
Najlepszy wzmacniacz audio do 6000 zł - porównanie modeli Opel Astra 1.9 CDTI – szarpanie silnika, diagnostyka EGR, DPF, wtryskiwacze