Witam Was pacjent Berlingo 2003. Nawiew nie działa wcale. Nie znalazłem przekaźnika dmuchawy w mk2 już jest . Zasilania wentylatora na mierniku brak, żarówka podpięta również nie działa. Wyjąłem opornik rezystor dmuchawy przejście prądu jest na tym termicznym cudzie u nasady . Co do bezpieczników sprawdziłem jakieś 80% niestety opisy Berlingo M49 MK1...
Wymienić było łatwo - od góry. W 2.0 HDi turbina znajduje się z tyłu silnika u jego dołu, gdzie blisko przechodzi półoś napędowa. Dodatkowo rury od powietrza, kolektory wydechowe i EGR, wszystko upchane tak że do niczego nie ma dojścia. Silnik z resztą pochylony do tyłu, zastanawiam się czy wychodziły wersje z kierownicą po prawej stronie bo by serwa...
Sprawdź pracę sondy, na wolnych obrotach.
Pedał gazu do wymiany.
Stawiam na zawór cr
Te silniki - zwłaszcza na tych pompach - mają tak wiele przypadłości że diagnoza przez internet to jak wróżenie z fusów ale na moje padł ci automat ssania. Tego typu ustrojstwo https://obrazki.elektroda.pl/3727267400_... które wkręcane jest w już nie pamiętam czy blok czy głowicę (bo dawno tego motoru na oczy nie widziałem) a drugi...
DW 8 -pojemność 1868ccm XUD 1905 ccm po tym poznasz który silnik ale kolektor metalowy to pewnie XUD. Co do zmniejszenia dawki to śruba nad zaworem stop -ta z blachą-wykręcając zmniejszasz dawkę (spadają wolne obroty)
nie świeci kontrolka akumulatora przed zapaleniem
Obroty spadają, bo wzrasta obciążenie alternatora po uruchomieniu świateł, który pobiera większą moc z silnika. To normalne, ale sterownik silnika powinien podnieść obroty. Problem w tym przypadku dotyczy prawdopodobnie układu regulacji prędkości biegu jałowego. W tym aucie obroty są regulowane silnikiem krokowym. Zacząć należy od odczytania błędów...
Każde nowsze auto odcina do 3000 obrotów na sprzęgle, oprócz sportowych, więc wszystko jest ok
Zaślep egr na próbę.
Pompa/ regulator wydatku paliwa do weryfikacji. Jakie ciśnienie paliwa w momencie wystąpienia anomalii?
w takim modelu jest ze 150 różnych kostek. Szukać wody w BSI jak i BSM
Przez przytkany katalizator będzie taki problem? Kiedyś słyszałem, że zatkanie katalizatora odczuwalne jest na wyższych obrotach...
Telepie całym autem. Uczucie podobne to tego, jakbyś jechał 30 km/h na 4 biegu. Pomaga wówczas przygazowanie lub popuszczenie gazu, tak żeby nie jechać w zakresie 1700-1900 obrotów.
Jak masz komputer podpięty i kręci rozrusznik to obroty musi widzieć na komputerze jak nie widzi to czujnik szrot
czy oprócz każdorazowego "przygazowania" silnika po uruchomieniu coś może ulec uszkodzeniu w tym alternatorze? Trudno stwierdzić to zdalnie, ale sprawny alternator zwykle tak się nie zachowuje. Lepiej więc wymienić na w pełni sprawny (szczególnie, że masz taką możliwość), niż zastanawiać się czy "padnie" lub kiedy coś tam "padnie". ...jak samemu wymontować...
A to Berlingo to ma silnik?
gdzie sie znajduje ten regulator obrotów wentylatora???
Nie ma zasilania. To powinien być błąd w ECU związany z przekaźnikiem wolnych obrotów. Jeśli przewód ok to usterka w BSM. Połącz testowo przewód od BSM z tym na którym masz zasilanie po zapłonie. Oczywiście odetnij przewód przy BSM dla bezpieczeństwa.
Witam wszystkich użytkowników tego forum, mam pytanie nie dawno kupiłem Citroena Berlingo z silnikiem 1,9D 1998r, na tej nieszczęsnej pompie lucasa, problem polega na tym że silnik zaczął dziwnie pracować na wolnych obrotach i dodam jeszcze że stało się to jak wracałem z Niemiec do Polski jadąc z gazem wciśniętym prawie na max. Po zatrzymaniu się na...
Ustawiłem na 800-850obr/min
Hej, u mnie po wymianie rozrządu w Partner 1.9D samochód zaczął więcej palić około 9l w mieście, przed wymianą max 7l. Przy wymianie mechanik zdemontował pompę wtryskową BOSCH, po założeniu wszystkiego z powrotem, nowe napinacze, pompa wody, pasek. Po odpaleniu silnik zaczął stukać, mechanik mówił że to paliwo się odbija, stukanie ustąpiło po ok 30min....
Obrotomierz działa? On włącza wetylator/y tylko jak silnik pracuje, nie widzi obrotów to nie włączy.
Witam!! Mam problem z silnikiem 1.9 d (pompa Bosch) w citroenie berlingo z 2000r, przebieg na liczniku 200tys km. Otóż autko było przegrzane, obecnie jest po remoncie silnika (pierścienie-cylindry były ok, planowanie głowicy i jest kompletny remont, kompletny rozrząd itp). Problem polega na tym, że autko odpala w miarę dobrze i chodzi na wolnych obrotach...
Od 2012 mam 2.0 HDi i oprócz naprawy pompy WC wymiany pompy w zbiorniku, wymiany regulatora ciśnienia i podgrzewaczy paliwa (już 3 siedzi) to czujniki wału, walka, potencjometr gazu jest oryginalny od nowości (300 tys km). Zrób prawidłową diagnostykę. Bo błędy to ch*j, a po parametrach da się coś więcej powiedzieć. Pół auta wymienisz bez rezultatu.
Bo troche napięcie wzrasta, przy podniesieniu obrotów.
nie posiadam drugiego koła dlatego też przekładałem swoje. komputer pokazuje obroty 254 .
Jaka może być przyczyna ? Wentylator pracuje jakby normalnie. W tej chwili na pełnych obrotach. Jaki maksymalny prąd powinien pobierać wentylator?
sprawdż sobie śilniczek krokowy noze sie wieszac nieraz i tez tak bedzie robił wyjmij i go wyczysc powinno pomóc
Egr był problemem, mimo, iż nowy oraz wielokrotnie kodowany to niestety nie domykał się w górnym zakresie obrotów. Po zaślepieniu problem odymiania i szarpania minął.
Od strony mechanicznej wszystko sprawdzone,rozrząd ustawiony na kołki blokujące. Jak pisałem auto na wyższych obrotach jedzie dobrze,nic niestuka
Brak płynnego przeniesienia napędu, wygląda na ślizgającą się tarcz sprzęgłową No właśnie to znów koszta??? Długo zajmuje wymiana sprzęgła na nowe? Jak długo można jeździć??? z uszkodzeniem? Dodano po 1 Czy jest jakiś sposób na to, żeby sprawdzić czy to faktycznie sprzęgło?
walek rozrządu zablokuj na blokade, wykręć świece i 1 tłok w gmp, musi chodzić tylko pamiętaj żeby przed odpalaniem zrobić ręcznie dwa obroty wałem.
Jutro sprawdzę rozrząd
Witaj, 1. Siwy kolor, zapach nie spalonego ON. 2. 195 tys. 3. Nie zauważyłem, żeby oleju ubywało, tak samo jak płynu chłodniczego. 4. Nie mierzone. 5. Nie sprawdzane. Dodano po 4 Auto mam od kwietnia tego roku, jak było ciepło, to chmurka dymu była na tyle mała albo nie zauważalna. Teraz w chłodniejsze dni dym jest drażniący. Mam interfejs diagbox,...
Diagnostyka to podstawa, zrób wstaw błędy wtedy zobaczymy, tylko porządnym sprzętem.
1,5 bara na ciepłym i na wolnych obrotach to niezły wynik jest czujnik zdechł, powinien od 0.5 bara gasić kontrolkę (czujniki ciśnienia oleju często umierają, wymieniałem już kilka w swoich autach) https://allegro.pl/oferta/nowy-czujnik-c...
czy sprawdzałeś regulator obrotów idz w tym kierunku
Czy jesteś pewien że wyłącza się również podczas hamowania czy skręcie? Dzieje się to na wyższych obrotach ?
Jeżeli to pompa boscha to sprawdziłbym czy przyspiesza wtrysk w miarę jak wzrastają obroty.
powracam do tematu . wartości rzeczywiste pokrywają się z żądanymi (ciśnienie paliwa , zmierzona masa powietrza , temperatura wody).Recyrkulator spalin pracuje prawidłowo .dlaczego auto chdzi przez chwile normalnie (można gazować do czerwonyc obrotów przez 20sekund) jak odepne czujnik temperatury ?? co można jeszcze sprawdzać ?? za pomoc dziękuje ....
Coś źle w pompie poskładane.
Nie sprawdzałem, kody silnikow były te same, osprzęt tych samych firm, auta z tego samego roku uznałem że jest na 100 procent to samo Dodano po 1 Komp wisi że synchronizacja ich prawidłowa, i wartość obrotów rEczywista z zadana się zgadza..
Na chwilę obecną nie zamykam temu . Dla potomnych napiszę, że po podstawieniu czujnika wału nadal kiepsko ale .... Uszkodzony jest prawdopodobnie wieniec z którego czyta czujnik . Na próbę odpiąłem czujnik wału , odpaliłem silnik i przed czujnikiem machałem magnesem . Światła się wzbudziły , nadmuch zaczął działać i nawet obrotomierz wskazywał jakieś...
Finał: Komputer, diagnostyka, Wymiana zaworu pneumatycznego przy turbinie i po sprawie pomogła firma [url=http://www.motoopiekun.pl/]Link za Warszawa koło Piaseczna Gorąco polecam. tam na prawdę ludzie znają sie na rzeczy. Pozdrawiam Pana Mariusza. Temat do zamknięcia, problem rozwiązany.
kichał by w dolot jak by było za niskie, poza ty wlazł by na obroty przy pompowaniu gazem.
I problem ze wzbudzeniem, bo dopiero na obrotach ładuje. Tak czy tak alternator do roboty.
Tak więc update: 2 wtryski wymienione, wymieniona 1 wtyczka wtryskiwacza i eureka, silnik chodzi. Korekcje po zsumowaniu ok 98%. Urodził się kolejny problem, kalkulator sterujący silnikiem ( nie ori, a ten "nowy") nie wysyła do licznika info o temperaturze chłodziwa i obrotach...
zapomniałem napisać że brak jest wysterowania wtryskiwaczy. Sterownik widzi obroty silnika podczas kręcenia rozrusznikiem?
Jak mozna jej dokonac bo mam caly czas ok 1000obr/min ?
Witam, mam problem z samochodem. Nie można go odpalić, chodzi tylko na wysokich obrotach. Prawdopodobnie jest po zalaniu. Mechanicy próbowali już rzekomo wszystkiego. Wymieniali pompe wysokiego ciśnienia, czujnik paliwa. Nie wiemy gdzie szukać.
piszesz o jeździe 60-70 na drugim i trzecim biegu czy na czwartym, diesel lubi przerywać przy jeździe na wysokim biegu przy małych obrotach
A może czas w końcu zacząć badać co jest nie tak a nie wymieniać wszystko po kolei jak leci? Bo w końcu karoseria zostanie tylko ze starego auta. W jakich warunkach masz ten błąd (wszystkie dane rzeczywiste w momencie wystąpienia błędu) czy da się go wywołać czy jest bardzo randomowy? Interesuje mnie ciśnienie paliwa na listwie zmierzone i wymagane,...
Chcę zmienić obroty silnika ,przez zamianę kabli.
Na wyjściu z BSI nie ma napięcia. Po włączeniu klimy przyciskiem, włącza się wentylator chłodnicy i odrobinę wzrastają obroty silnika (pewnie chodzi o kompensację obciążenia jakie powoduje sprężarka). Tylko sprężarka się nie załącza.
Witam wiem że ten temat był poruszany na forum ale nie znalazłem odpowiedzi. Berlingo 1,6 16v 2006r faluje na wolnych obrotach .Wymienione cewka , przepustnica , czujnik ciśnienia kolektora był błąd pracy czujnika ,czujnik położenia pedału sprzęgła był błąd .Odma nowa wszystkie przewody szczelne .Po przytkaniu przepustnicy gaśnie od razu .zrobiona adaptacja...
Jakby faktycznie miał taki czas to by dawno cewki popaliło, to już blisko zapętlenia na wysokich obrotach. Mógłbyś to rozwinąć? Mam citroena berlingo z silnikiem 1.6 16V i problemy z mocą obrotami itp Zanim założę temat to tu podpytam o ten czas ładowania Lexia mi wskazuje 13.75ms Teraz to już nie mogę na pusto wykręcić 5000 obr a jeśli już to zaraz...
Nie mogę skręcać (kierownica zablokowana - musze mocno kręcić żeby pól obrotu zrobić) To kierownica zablokowana, czy wspomaganie padło? Ta kontrolka, to na pewno immo? Nie przypadkiem akumulator? Zajrzałeś pod maskę i sprawdziłeś, czy wszystko na swoim miejscu? Pasek się nie zerwał przypadkiem?
tak masz racje ...ale po 1 pierwsze kupujesz kota w worku od chińczyka po 2 czas dostawy to jakieś 6 tygodni .... a tu masz od razu
A była przyuczana?
Zrób mostek grubym kablem na nogach 87 i 30 przekaźnika i sprawdź czy dmuchawa działa(na pracującym silniku). Sprawa następna, plus na silnik dmuchawy leci cały czas o takiej samej wartości, przez opornicę leci masa na silnik i to ona ustala obroty.
Witam Mam problem z Berlingo 2.0Hdi 2006r po przygazowaniu zapala sie kontrolka awarii silnika. Po podłączeniu komputera wyświetla błąd 1197 (sterowanie wtryskiwacza-błąd ogólny). Silnik utrzymuje normalne obroty ale słychać metaliczną pracę silnika po chwili normalnie i tak na zmianę po dodaniu gazu i przytrzymaniu np. 2500 obr silnik dostaje przerwy...
Dzięki jutro auto wróci i będę szukał.
Sprawdz ile obrotów ma do końcowych położeń i wyśrodkuj.
Dziś postanowiłem sam sprawdzić to zatkanie EGR. po włożeniu blaszki na łączenie rurki egr i kolektora dolotowego auto normalnie się wkręcało na obroty. Zauważyłem też że ciśnienie w dolocie jest tylko na niskich obrotach a na wyższych już normalnie "zaciąga" powietrze. Auto gwizdało i okazało się że powietrze gdzieś pod tą blaszką ucieka. Poprawiłem...
nie robiłem pomiaru ,ale palcem da się utrzymać.Próbowałem w momencie odpalenia wstrzknąć strzykawką paliwa do kolektora,to silnik wszedł na obroty izgasł
sprawdz czy po nagrzaniu procesora w liczniku obrotomierz zacznie wskazywac obroty jesli tak to do wymiany procesor
To co narysowałeś #2 jest poprawne to w #1 nie bo jest odwrotnie, #2 To jest oryginał #1 Chiński zamiennik W oryginalnym przebity był jeden trazystor i dawał obroty na maxa. Wylutowałem go. regulacja działa tylko nie zatrzyjme do końca wentylatora. Kreci się bardzo wolno. Czy dla pojedyńczego tranzystora ma to znaczenie? Kiedy jest bardziej męczony?...
Witam wszystkich mam problem w Citroen Berlingo 16 HDi z 08r po skasowaniu na wyświetlaczu LCD przebiegu całkowitego spalanie pokazuje odwrotność jeśli dodaję gazu spalanie naleje do wartości najmniejszej to około 15l na wolnych obrotach jest to 99l co może być przyczyną i jak przywrócić do prawidłowego działania.
Ten trzeci to transmisja immo. Można taki zawór z powodzeniem zastąpić elektrozaworem z tylko jednym plusem (KL15) i wtedy blokada immo będzie nieaktywna.
Wszystko jasne. Minimalna nieszczelność przy kolektorze powodowała, że przy określonych obrotach, układ wydechowy wydawał przedziwny dźwięk.
Przekaznikami steruje ECU silnika. Czy na cewkach przekaznikow masz zasilanie (pomiar wzgledem masy lub (-)BAT, nie na kostce przekaznika)? podejrzewam że jest to pierwszy bieg wiatraka gdzie mechanik go ominoł mostkując na sztywno jeden z rezystorów, Jesli rezystor jest zmostkowany, to wentylator pracuje na max. obrotach.
Temat zamknięty chyba nie został, kolego od wentylatorów poradziłeś sobie ? ja myślę że masz zwarte kable przy chłodnicy na czujniku temperatury lub {jeśli występuje} sklejony przekaźnik wentylatora miałem tak w volvo nie znam twojego auta. :idea: Niestety ja również mam problem berlingo 1,4 98 r lpg ,falują mi wolne obroty na zimnym silniku po nagrzaniu...
Witam serdecznie. Posiadam Peugeota Partnera I 1.9D DW8 WJZ VAN, w którym zjadło karoserię tak, że nie opłacało się jej spawać (poleciały podłużnice), więc postanowiłem poszukać następcy. Przypadkiem wyszło tak, że po cenie złomu znajomy sprzedał mi zdrowe Berlingo I Multispace z 2001 roku z silnikiem DW8 WJY z uszkodzonym silnikiem. W Berlingo jest...
Witam, W związku z totalną odbudową Citroena Berlingo z roku 2001, który pierwotnie miał silnik DW-8, w tej chwili XUD9TD chciałbym założyć deskę rozdzielczą od Berlingo z 2009. Oczywiście kompletna - z licznikiem, BSI, kalkulatorem, pętlą immo, stacyjką, kluczykami, kierownicą. Mam dostępne wszystkie części z rozbitka z 2009 - również wszystkie potrzebne...
Grzałka Sony - czyli sonda lambda? EVAP, czyli jako Google EGR? Przepustnica wygląda ok. Pytanie tylko jedno - czy na wyłączonym silniku powinien być jakikolwiek prześwit blaszki dopuszczającej powietrze? Bo tu jest lekki przepust, tak samo na odpalonym silniku. Dodam, że gdy falują obroty, przy ściągniętym filtrze powietrza mogłem zauważyć, że gdy...
Nie wchodzi na obroty, bo zapewne silnik przeszedł w tryb awaryjny lub zmajstrowałeś coś więcej...
Opornicę możesz wykluczyć - jej usterka to elektronika czyli albo całkowity brak reakcji albo dmuchawa chodzi na pełnych obrotach. Popieram myśl -josephmike.
A pametasz kod bledu ? tak bedzie predzej jak powiesz.
Na postoju czy na zgaszonym silniku? Może sprzęgło nie do końca wysprzęgla. Miałem podobnie, jakieś kawałki plastiku z takiej osłony na docisku dostały się chyba między tarcze i docisk, tarcza za mało się odsuwała i lekko ciągnęło, jednak na tyle mało, że nie miało siły ruszyć samochodu. Sprzęgło działało normalnie. Na zgaszonym było lekko , na odpalonym...
Witam. Pacjent to Citroën Berlingo 1.6 HDI 2012 9FH. Problem, jaki występuje, to obroty max do 3000. Silnik głośno pracuje, czarny dym z rury wydechowej i jedyny błąd, jaki się pojawiał, to P3007. https://youtube.com/shorts/XShdlLI2SBo?s... Tak to u mnie wyglądało, ale nic nie pomogło wyczyszczenie. W EGR lekki czarny nalot. Samochód...
Ok dzieki za info Dodano po 7 Czyli za te obroty to tylko regulacja pompą tak?Jak pisalem wyżej
Skoro strzela, to pora udac się do gazownika. Masz klapkę od strzałów na obudowie filtra powietrza? Albo instalację zmienić na II gen BRC. od 2 lat jak mam auto, mi ani razu nie pierdnął w Berlingo.
Jeśli dobrze rozumiem to przekaźnik czasowy powinien podrzymać napięcie przez czas jednego obrotu a potem sie wyłaczyć. W jaki sposób miałbym sprawdzić silnik?
Jakie ciśnienie paliwa widzi kalkulator silnika, jakie obroty silnika na rozruszniku? Jakieś błędy w kalkulatorze silnika i BSI?
Ale czy przy uszkodzonym zaworze ciśnienia sterownik silnika nie wypuści impulsu masy na zawór paliwa?dziwne po po wyłączeniu zapłonu masa na tym niebieskim przewodzie się pojawia ale zanika po włączeniu zapłonu,natomiast napięcie na tym drugim różowym przewodzie jest po przekręceniu zapłonu,bezpieczniki i przekazniki ok,komunikacja z ECU jest ale niema...
Nie mam pewności, ale zdaje się, ze w Citroenach adaptację przepustnicy należy wykonać programem Lexia. Przykład: http://www.samnaprawiamauto.com/2016/09/...
Liczenie obrotów końcówki to nic innego jak doraźna wymiana aby pojechać ustawić zbieżność.
Mały update: Póki co autem zrobiłem jakieś 700km i na razie jest ok. Niemniej udało mi się w końcu zrobić próbę przelewową wtryskiwaczy i wyszło tak: https://obrazki.elektroda.pl/1082897900_... Czas próby 3 minuty 10 sekund, silnik normalnie rozgrzany (po jeździe minus czas potrzebny na montaż i dopasowanie strzykawek i wężyków) Także...
Jego wypiecie nie daje żadnego efektu- ani poztywnego, ani negatywnego. Jutro mam zamiar podejść do niego z oscyloskopem żeby zobaczyć czy PWM na regulatorze w ogóle się coś zmienia. Sprawdzić od razu trzeci wtrysk? (co powinienem zobaczyć?) "komputer" się nie świeci jeśli chodzi o ścisłość Z opisu npp VP37 wyczytałem że reg. kąta bierze pod uwage obroty...
Tak, linka jest sterowana termostatem, wymień jeśli nie działa ale to "ssanie" to tak naprawdę tylko podniesienie obrotów, ten sam efekt jakbyś lekko wcisnął gaz
Kolega aleksander lubi zagadki to pozwolę sobię jedną napisać. Stare np berlingo 1.8b na marelli 1 ap 20. Kręci nie pali,nie widzi obrotów .Czujniki wału podmieniane. Komputery podmieniane i sprawdzane. Na oscyloskopie widzi sygnał z czujnika,wiązka do ECM dobra. To nie mój przypadek tylko kogoś . I co ty na to?
Jeżeli przekręcam w lewo dla obiegu zamkniętego, to słychać wyraźnie pracę wentylatora z różnymi prędkościami. I czuć siłę nadmuchu z kratek. Natomiast kręcąc w prawo, nie słychać już tak donośnie wentylatora. Nie słyszysz tak samo głośno, bo przy obiegu otwartym zamknięta jest klapa kanału pod deską rozdzielczą, przez którą dociera hałas. Sprawdź,...
fachowcy od instalacji brc nic nie zdziałali , odpowiedzieli że muszę naprawić obrotomierz , wymieniłem licznik sytuacja się powtórzyła pokazuje polowe obrotów , może ma ktoś schemat instalacji do berlingo 1.4 i 99r 5 osobowy bez klimy i abs-u
Radzę posprawdzać czy wszystkie kable są dobrze podłączone. Kilka razy kot wlazł na silnik i coś po rozłączał. Raz w ogóle nie chciał odpalić kiedy indziej nie trzymał minimalnych obrotów. Winne były obluzowane kable.
Witam.To znowu ja , moj berlingo ma teraz przejechane 180 000 tys ,silnik dw8 1,9 d ,jest coraz gorzej ,gdy jest goracy nie pali . Musze pompe polac woda , czy nie ma innego innego sposobu jak regeneracja pompy wtryskowej (duzy koszt)? Do tego jest problem z cisnieniem oleju ,po podlaczeniu zegara cisnienie na goracym wynosi 2 bary ale wskazowka bardzo...
z turbosprężarką nic nie było robione, ale ciekawe dlaczego kierownica turbosprężarki otwiera się cała już na wolnych obrotach, jak by miał za duże podciśnienie ale dlaczego?
Auto kręci ale nie odpala została wymieniona pompka ręczna z przodu pod maską ale to nie pomogło co może być przyczyną takiego zachowania czy może wie który to bezpiecznik jest od pomy paliwowej i przekaznik Zdradź tajemnicę dlaczego ją wymieniłeś? Opis bezpieczników i przekaźników jest w necie wystarczy poszukać a nie czekać na gotowca. Zrób diagnostykę...
georgesgr _ to co napisałeś tyczy kalkulatora MM 7AP, ALE I TAK NIEDOKŁADNIE TO OPISAŁEŚ. Ja bym stawiał na silnik krokowy regulatora wolnych obrotów. Czasami pomaga wymontowanie, przemycie, lekkie nasmarowanie. Pozdro.
citroen berlingo obrót berlingo wolne obrót berlingo czujnik obrót
naprawa uszkodzonej taśmy kondensator mniejszy zasilacz licznik energii odczyt rs485
td612 instrukcja td612 instrukcja
Termistor NTC w obwodzie żarzenia lamp CRT Przywracanie ustawień fabrycznych Proxima 1CM