niestety odlaczenie nic nie da bsi jak nie dostanie sygnalu o zamknieciu danego zamka to i tak otworzy. w kostce miedzy slupkiem a drzwiami pin 3 krancowka drzwi pin 11 sygnal o zamknieciu drzwi ( masy) tyl pin5 krancowka pin1 sygnal to z przodu
Na zasilaniu siłownika musisz po prostu zamienić przewody + z -. Jeżeli wiesz gdzie jest centralka to najlepiej przy niej (a może ktoś odwrotnie włożył wtykę tego siłownika przy centralce.
Generalnie każdy uniwersalny zestaw będzie dobry, kwestia tego jak wytrzymały będzie pilot. Wybierz ten który wygląda na najtrwalszy.
Zamek jest zespolony ale przed wymiana przejrzyj instalacje słupek - drzwi .
To znaczy jak drugie zdjęcie robisz zwarcia i działa otwiera/zamyka to masz uszkodzone mikrostyki wkładki zamka drzwi. Nie rozumiem pierwszego zdjęcia i objaśnienia jak wyżej, układ pneumatyczny jest jeden na wszystkie dziw i zamki, nie ma możliwości by otwierał tylko od pasażera, w takich przypadkach albo jest nieszczelność układu albo zła konfiguracja...
a ile jest kabli sterujacych z alarmu i ile wejsc sterujacych w centralce jesli to jest standardowa centrlka to na bank ma wejscia do sterowania masa(zeby mozna bylo serwo master podpiac)
centralka przy lewej nodze kierowcy
Jeżeli przelotka ok, to zamek do wymiany.
Wygląda na usterkę mechaniczną w obrębie siłownika. Zrzucaj tapicerkę.
Czyli padł element sterujący (tranzystor, driver) lub kawałek elektroniki od wejścia Otwórz do przekaźnika. Proponuję wymienić moduł na inny (oryginalny) lub przy odrobinie wiedzy i wprawy, zamienić uszkodzony fabryczny na uniwersalny sterownik centralnego zamka.
No jasne, a co zostało sprawdzone? Przewody w przelotce zbadane?
Sprawdź czy przewody elektryczne które wchodzą do drzwi nie są uszkodzone poprzecierane
Jeśli kilkukrotne naciśniecie guzika na pilocie nie otwiera wszystkich drzwi to przyczyna leży tam gdzie pisałem. Jeśli po drugim razie reszta drzwi się otwiera, trzeba zmienić parametry modułu komfortu.
wciśnij jeszcze raz otwarcie i otworzą się wszystkie to jest zabezpieczenie żeby podczas otwierania nikt nie wsiadł z boku taki fordowski antynapad a jak wciśniesz dwa razy zamykanie to zamki zaryglują się tak że ich nawet ręcznie od środka nie otworzysz
Raczej w siłowniku prawych drzwi.
Napraw wkładki zamków.
Witam Aby otworzyć TYLNE drzwi trzeba podłączyć Plus (+) pod kabel szary a minus (-) pod kabel żółty. W przypadku podłączenia kabli na odwrót zamek się zamyka.
[syntax=bash]Sam piszesz że cięzko ci wsadzic kluczyc do wkładki a od strony pasażera jest dziura.więć pomyśl czy wewnątrz drzwi coś się nie urwało i cały czas załącza lub dziwnie się układa co nie daje sterownikowi normalnie pracować.ale mogę się mylić.[/syntax] No i by pomogło.
Czy ktoś uporał się z tym problemem? U mnie jest to samo, drzwi mogę otworzyć tylko klamką od wewnątrz. Jak je już raz otworze to później działają prawidłowo
miałem podobnie ( bez zmiany stanu tylnych drzwi) w Fabii z 2004r. Przyczyną był wygięty jeden pin w kostce elektrycznej podłączonej do zamka w drzwiach kierowcy. Po jego wyprostowaniu wszystko działa prawidłowo.
ok jest tak tak jak myslisz jak podasz na krótko + i - to zamknie a odwrotnie to otworzy jak sprawdze jak jest w orginale peugota to dam znac Podaj kolory przewodów w dzwiach kierowcy i w drzwiach pasazera
Każdy siłownik master posiada 5 przewodów, 2 z nich (przeważnie niebieski i zielony) to zasilanie siłownika w celu zamknięcia bądź otwarcia, pozostałe 3 to mały przełącznik w środku który daje sygnał do centrali czy siłownik jest otwarty czy zamknięty a centralka na podstawie tego sygnału "ustawia" pozostałe siłowniki w tej samej pozycji. Musisz sprawdzić...
Sprawdź ciągłość przewodów między sterownikiem zamka centralnego a siłownikiem drzwi, myślę że kabel może być gdzieś przerwany.
Na 99% uszkodzony siłownik PP drzwi lub kable do niego
Witam. Miałem podobny problem na warsztacie z A6 z2003r. przekładka z anglika. Z pilota otwiera i zamyka się całe auto, natomiast z kluczyka od kierowcy tylko zamyka i alarmuje. Gdy chcę otworzyć kluczykiem otwiera tylko drzwi kierowcy a alarm się włącza. I tak ma być. Chyba, że zmienimy kodowanie w komforcie. Gdy w kodowaniu zmienimy bez alarmu to...
To sprawdź na pinach w kostce tych od silniczka czy tam jest zasilanie. Obstawiam na złamany przewód między drzwiami a Słupkiem lub zaśniedziały styk w kostce na słupku
Jeżeli masz trochę smykałki do mechaniki, klucze typu splin to możesz się pokusić na samodzielną wymianę. Ja za wymianę zamka drzwi biorę 100 PLN, podejrzewam że u Ciebie podobnie kasują. Maksymalnie godzina roboty.
Jest zwarcie w zamku przerabialem to w innym aucie Dodano po 40 Po wymianie zamka oraz wkładki problem znikl
mam identyczny problem jednak mi po stacyjce nie otwiera reszty drzwi pomoże ktoś? (wiem ze stary temat ale moze jednak zna ktoś odp?????)
Po mojemu ktoś wymienił drzwi, a nie założył starego modułu, jeżeli bedzie inny moduł w drzwiach założony to może być taki efekt. Dodano po 1 Zrob diagnostyke modułu komfortu.
przelotki cale Rozbierz wszystkie drzwi i sprawdź kolejno czy wszystkie zamki dobrze funkcjonują.
Serwomechanizmy są bardzo mocne, standardowo mają obrót 60° lub 90°, przy szerokości impulsu od 1-2 ms. Jednak można je sterować impulsami od 0,5 ms do nawet 3 ms. Wtedy mają kąt obrotu 170°, lub nawet 270°. Myślę, że nie ma potrzeby abym opisywał jak one działają. Poczytaj w internecie o tym, jest tego bardzo dużo. Np. tu: https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&...
Kolego czy udało Ci się rozwiązać ten problem? Ja mam to samo w drzwiach lewych tylnych za kierowcą i dodatkowo po włączeniu blokady rodzicielskiej nie da się ich już w ogóle otworzyć :cry: Daj znać czy poradziłeś sobie z tym sam czy musiał się tym zająć mechanik i co powiedział po naprawieniu?
Mierzyłeś napięcie na kostce od siłownika? Ewentualnie możesz spróbować zamknąć drzwi i nacisnąć dwa razy przycisk otwierania na pilocie
Może coś ci to pomoże . http://obrazki.elektroda.pl/8572160800_1... BR- Brązowy masa BR\WS-Brązowo biały - leci na mikro styk od oświetlenia wnętrza. niebieski i fioletowy na silnik siłownika Sprawdz żarówką podczas otwierania i zamykania czy jest sterowanie na pozostałych dwóch.
Wyjaśniło się coś z tym zamkiem bo mam taki sam problem ? Pompka nie chodzi, na sterowniku podciśnienia w bagażniku jest prąd jest masa na trzecim kablu nic
(zdjęcia zamka kolegi Sztomel pomogły) i tylko jedna rzecz była dziwna w zamku. Pod przekładnią ślimakową był mechanizm który nie działał a powinien być popychany poprzez obracanie kluczyka w drzwiach (na zdjęciu go nie ma i switcha). Prośba moja do kolegi Sztomel o jakąś radę i wielkie dzięki !!!! już chyba wiem o jaki mechanizm Ci chodzi i zapewne...
witam mam podobny problem bo zaryglował mi centralny zamek prawą stronę i nie działa mi też lewa strona tylko zostało mi na szczęście drzwi kierowcy mogę odtworzyć a za kierowcą też nie dział a trzeba zamykać ręcznie mam pytanie jak się dobrać żeby odtworzyć drzwi z prawej strony jedne i drugie może ktoś miał taki problem pomocy bo nie da już się tak...
Sprawa jest prosta- na 90% moduł GEM nie wykrywa, że wszystkie otwory zostały fizycznie zatrzaśnięte. Skoro nie zostały zatrzaśnięte, to nie ma potrzeby ich ryglować. Błąd świateł stop dużo mówi. Na pozór nieznaczące- wydawało by się- sprawy trzeba wiązać se sobą pod kątem innej anomalii. Skąd się mógł wziąć błąd świateł stop? Bo w tylnej klapie masz...
polega na tym, ze jak otworze tylko drzwi kierowcy i przekrece kluczyk w stacyjce to otwieraja sie wszystkie pozostale drzwi. Jesli otworzylem wszystkie drzwi z pilota, to po przekreceniu kluczyka centralny i tak chce otwierac. To samo dzieje sie po otwarciu i zamknieciu drzwi kierowcy. Dodatkowo nie dziala przycisk centralnego na konsoli
Nie znam się bardzo na centralnych zamkach ale przyczyna musi byc gdzieś w drzwiach kierowcy
Witam, mam golfa 8 gtd i montuje w nim alarm. Który musze wpiąć w centralny zamek (sygnał otwórz, i sygnał zamknij) w jaki sposób to mogę zrobić w golfie? Jest to naszpecowane technologią i wszystko idzie po canie. Jedyna opcja która mi zostaje to wpiąć się w zamek kierowcy w drzwiach (między zamkiem a modułem komfortu) znalazłem pełny schemat, i schemat...
A nie masz czasmi tak ustawionego że tylko po stacyjce się szyby otworzą? Jka wyjmiesz kłuć ze stacyjki to po 20 s powinno się wyłączy sterowanie szybami po minucie zamkiem wewnetrzym
Nadal twierdzę, że jest to zabawa dla kogoś zorientowanego w temacie. kolego zako, po treści Twoich postów również twierdzę, że Cię to przerasta...
A sam moduł otwierałeś? znaczy wyjmowałeś z obudowy ,czy tylko wypinasz samą wtyczkę. Może zawilgocony w środku? Objaw taki jak by faktycznie mikrostyk od centralnego zamka w drzwiach kierowcy.
Oczywiście koledze chodzi o opornik 180om
Wyjąłem kasetę z drzwi. przeczyściłem wszystko i sprawdziłem organoleptyczne. strzałkami w załączniku masz zaznaczony przyczynę mojego problemu, styki nie były dociskane do siebie ponieważ metalowe elementy są zużyte.
Witam Aktualizuje Centralny zamyka cały samochód Ale już nie zawsze otwiera drzwi kierowcy. Raz otworzy raz nie.
Jeśli kupiłeś nowy i działał bez zarzutów to masz prawo do reklamacji, z tego co opisałeś to prawdopodobnie masz problem z centralką zamka .
raczej padła centralka ale ją otwórz i sprawdż bo w momencie braku masy mogła paść któraś ze ścieżek
Sprawdzić trzeba połączenie gniazdo wtyczka przy wszystkich drzwiach. Z Twojego postu widzę że podchodzisz do tego jak do "jeża" ale życzę powodzenia.
Fabryczny zamek nie reaguje na kluczyk od strony kierowcy ( 2 mikroswitrze są dobre) natomiast od strony pasażera i z klapy bagażnika otwiera i zamyka. Zamykają się wszystkie drzwi i klapa. Natomiast po włączeniu stacyjki otwiera drzwi a po wyłaczeniu zamyka drzwi i to jest denerwujące, bo chyba powinno być na odwrót.
Moduł centralnego jest po prawej stronie obok nogi pasażera , ale skoro tak wariuje to należałoby sprawdzić czy nie jest gdzieś przetarty przewód , który jest wprowadzony w drzwi, jeśli z jakichś przyczyn pęknie sprężyna i przewody się nie chowają to mogły zostać przycięte drzwiami. Miałem taką Vectrę i u mnie działał super nawet podpiąłem mu sterowanie...
sprawdź przełacznik krańcowy w drzwiach powinen być przy serwie.
Seryjna centralka nie daje impulsu otwarcia daje jedynie impuls zamykania Nawet na słuch nic w niej nie klika tak jak przy zamykaniu PS Zamek od strony kierownicy wcześniej otwierał wszystkie drzwi i bagażnik teraz otwiera tylko rzeczone kierowcy
Do naprawy wkładka lub zamek mikrowyłącznik
Mam problem z centralnym w Focus z 99 rok,jak otwieram pilotem drzwi to otwierają sie tylko drzwi kierowcy a jak nacisnę kolejny raz pilota otwierają sie kolejne drzwi juz tym razem wszystkie na raz. Co może być nie tak? To samo mam z bagażnikiem, muszę 2 razy nacisnac przycisk na pilocie zeby sie otworzył. Może ktoś miał podobny problem?
Zacznij od sprawdzenia przelotki w drzwiach. Drugi problem to kontrolka poduszek, jak przesunę siedzenie pasażera do krańcowego tylnego położenia to kontrolka się świeci a jak ustawie fotel na środku to kontrolka nie świeci. Magia. Złącze pod fotelem do sprawdzenia.
Nie. Trzeba zmienić konfiguracje Bsi
Próbowałem dać masę na każdy z kabli, który Idzie do zamka, ale zero reakcji Czy centralny zamek otwiera/zamyka cały samochód podczas zamykania drzwi kluczem we wkładce zamka ? Czy centralny zamek otwiera/zamyka cały samochód podczas naciskania wewnątrz samochodu przycisku "zamknij/otwórz" przy dźwigni zmiany biegów ? wygląda na to, że będę miał zamek...
Zamykanie i otwieranie kluczykiem w drzwiach działa? To znaczy, czy wszystkie siłowniki wtedy zamykają i otwierają zamki? Przyciskiem na desce rozdzielczej możesz zamykać i otwierać zamki?
Nie wiem jak z Delphi, ale w VCDSie to trzeba sobie wejść bodajże w sterownik centralnego zamka. Następnie skorzystać z pomocnika kodowania, znaleźć odpowiedni bajt i zaznaczyć bądź odznaczyć interesującą nas funkcję otwierania.
centralny zamek otwiera drzwi lewe i prawe nie otwiera bagaznika w clio II. Jak ta usterke naprawic i otwrzyc bagaznik.
najprostszą odpowiedzią będzie pewnie przerwa na kabelkach. :) a czy siłownik w tych drzwiach pracuje a mimo to nie otwiera?
A gdzie wogule jest sterownik centralnego zamka?To jest ten w drzwiach w mechanizmie podnoszenia szyb?
Według mnie do sprawdzenia krańcówki , ewentualnie przelotki między drzwiami a karoserią .
Czyli było dobrze i się popsuło tak ?
podczas jazdy samochód się otwiera i zamyka Czy masz jakiś dokładany alarm z dodatkowym pilotem ? Czy po zamknięciu pilotem nie ma tego objawu? Czy po zamknięciu przyciskiem w kabinie nie ma tego objawu ? Czy wkładki zamków drzwi nie są zatarte, skorodowane, zablokowane ? Sprawdziłeś przewody w gumowych przepustach przednich drzwi ? Podłączyłeś diagnoskop...
Dzięki Ireneo za zainteresowanie, ścieżki idealne, zasilanie dochodzi- nie wiem dlaczego 3 kabelkami. Czy do tego mógł być pilot, tak z ciekawości bo żona nie lubi takich wynalazków. Co do naprawy, te 10 zł to scalak? http://obrazki.elektroda.pl/1043207000_1...
Wchodzisz przy pomocy komputera w moduł komfortu i zmieniasz kodowanie odpowiednio co do podanego ponizej. i w zaznaczonym pogrubionym wierszu ma być tak samo. Moduł komfortu Otwieranie wszystkich drzwi ... 04097 Centralny zamek ................. Otwieranie jednych drzwi ...... 04098 Cztery podnośniki szyb ........ Otwieranie wszystkich drzwi ... 04099...
Do otwierania zdalnego potrzebny ci osobny sterownik 4kanalowy,chyba,ze chcesz aby po nacisnieciu przycisku otwieraly ci sie wszystkie drzwi.Alarmu z funkcja 4 dodatkowych kanalow jeszcze nie widzialem
jak masz pilot to go zaprogramuj a jak nie to przeleć przewody
Witam, szukam schematu podłączenia centralnego zamka, z możliwością otwierania drzwi z pilota. Dodam, że autobus posiada centralny zamek, ale chciałbym też mieć możliwość otwierania drzwi z pilota. Czy istnieje możliwość dokodowania otwierania drzwi z pilota, przy oryginalnej centralce? Proszę o pomoc.
Musisz poszukać przewodu który odpowiada za otwieranie centralnego zamka (w przelotce do drzwi kierowcy) i do niego na nowo podłączyć wyjście sterowania z centralki. Prawdopodobnie brak jest dobrego styku na przewodzie który podpinał ci ten elektryk.
Weź tak spróbuj Wyposażenie samochodu ..... ................................... ..... nr kodu: Centralny zamek ................ Otwieranie jednych drzwi ...... 00256 Dwa podnośniki szyb .......... Otwieranie wszystkich drzwi ... 00257 Centralny zamek ................ Otwieranie jednych drzwi ...... 00258 Dwa podnośniki szyb .......... Otwieranie wszystkich...
Centralny zamek a centralny zamek na pilota to dwie różne rzeczy. Ty masz centralny zamek tzn zamykając drzwi kierowcy zamyka się wszystkie (nie trzeba gonić i zamykać) tak samo otwiera. Bateria w kluczyku była do latarki (masz tam nawet żarówkę) ale wszystko solidnie skorodowane.
Rozbierz kasetę drzwi kierowcy na początek.
Kolego po pierwsze to zamek pneumatyczny i jeśli zamek zasteruje pompka to powinna ona zamknąć wszystko chyba że jest gdzieś nieszczelność. Pompa pracuje długo czy szybko się wyłancza??
To odłącz siłownik i zwieraj naprzemiennie do czarnego raz biały, raz brązowy. Jak będzie działać normalnie, to wymień mastera i po problemie.
Przelotka w drzwiach do kontroli.
jak otwieram otworzą się tylko drzwi kierowcy Czy za drugim razem otworzą się pozostałe zamki (otwieranie strefowe) ? W strefowych centralnych zamkach, można uaktywnić funkcję otwierania drzwi "samego" kierowcy. Wtedy centralny zamek działa w trybie: - jednokrotne wciśnięcie klawisza "unlock" na "pilocie" otwiera tylko drzwi kierowcy; - "unlock" wciśnięty...
Czyżby jakaś krańcówka siadła?? Myślę że tak. Drzwi kierowca.
Raczej tak.
Zamek albo zabrudzony syfem, albo gęstym smarem, twardniejącym na mrozie. Cała filozofia - nie wiem czemu zaraz wymyslać że francuz, albo Peugeot to dziadostwo. Wyjąć, wymyć, przesmarować preparatem odpornym na mróz i wypierającym wodę. Po 10 latach należy mu się.
dzisiaj znalazłem przyczynę , uszkodzone zostały silniczki otwierające w mechanizmach zamków , nie tyle uszkodzone co zabrudzone komutatory powodowały brak przepływu prądu ze szczotek. pracochłonne jak cholera i czasochłonne , po za tym zawsze jakieś nowe doświadczenie.
Panowie w moim t5 r 2006 mam problem z centralnym zamkiem gdy zamykam z pilota wszystko ok ale gdy chce to otworzyć rozbraja tylko alarm A drzwi muszę otworzyć z kluczyka i otwieram tylko od kierowcy reszta ręcznie w czym problem
Mogą, to być np. nieszczelności na wszystkich obwodach, dlaczego by nie. Trzeba , to sprawdzić. Można np. (mało higieniczne :D ) zaciągnąć buzią, przytkać językiem i sprawdzić czy trzyma :-)
...przy otwieraniu drzwi,(...) otwierają się 3 drzwi a nie 4. Gdy otworzę ręcznie ,(...),przy próbie zamknięcia ponownego te drzwi znów muszę te drzwi zamknąć ręcznie....:| Czyli czytając ze zrozumieniem: centralny zamek nie otwiera i nie zamyka jednych drzwi? Jeżeli dobrze zrozumiałem, to sprawdź w złączu drzwi , które nie działają, czy dochodzą impulsy...
Witam. Może ktoś spotkał się z taką sytuacją, jak w temacie. Gość zamyka auto kluczykiem i centralny zamyka pozostałe zamki. Gdy rano idzie do auta drzwi są otwarte. Dopiero jutro będę widział to auto, ale wcześniej chciałbym znać jakie mogą być przyczyny. Mówił, że przy nim nic się nie dzieje a jak przyjdzie rano drzwi są otwarte. Czy może ktoś mi...
Osobiście przypomina mi to trochę selektywne otwieranie . Zerknij tu podobny problem [url=http://www.accordklubpolska.pl/inde...
Witajcie! Moje auto to VW Bora 1.9 TDI Variant. Od pewnego czasu wariuje mi centralny zamek w drzwiach przednich pasażera. Mianowicie objawia się to w ten sposób, że przy otwieraniu rano po dłuższej przerwie auta z pilota w kluczyku nie otwierają się za pierwszym razem drzwi pasażera. Jak kliknę drugi raz żeby otworzył to otwierają się już bez problemu....
Witam, jeśli działa centralny zamek (tzn. przy otwieraniu drzwi po przekręceniu kluczyka otwierają się drzwi lub po wciśnieciu bolca blokującego zamykają) to ściągnij maskownice z przednich drzwi od str. kierowcy znajdz "automat" zam/otw. drzwi, z niego wychodzą kable chyba 4, trzeba sprawdzić próbówką lub multimetrem bo 2 z nich w stanie zwarcia zamykają...
Powiedz przyjacielu a po drugim naciśnięciu nie otwiera się cała reszta?? Do sprawdzenia przeloty w drzwiach.
Po prostu odłącz siłowniki od centralki.
Witam wszystkich. Fiat Punto II 2002 rok - Fabryczny centralny zamek otwiera wszystkie drzwi bez problemu, ale gdy chcę zamknąć z pilota w drzwiach kierowcy bolec zamykania schodzi tak do połowy w dół (pozostałe drzwi schodzą bolce na sam dół) i po sekundzie wszystkie się otwierają. Gdzie szukać przyczyny?
Wystarczy zmienić kodowanie c.zamka żeby nie blokował automatycznie zamków po ruszeniu.Każdy bardziej ogarnięty elektryk/mechanik samochodowy zrobi to w 2 minuty.
Siłowniki dobrze wyregulowane? Odepnij sterowanie z siłownika/ów i sprawdź, czy centralny nadal będzie wariować. Siłowniki są raczej nierozbieralne. Ani ich konstrukcja, ani ich cena nie skłaniają do reanimacji.
Witam, Mam problem z zamkiem w Peugeot 206 z 2002 roku. Mianowicie zamykam drzwi kierowcy to wtedy słyszę siłownik bagażnika, który otwiera się, a gdy otwieram drzwi to wtedy bagażnik zamyka się. Pozostałe drzwi nie reagują wcale, Pilot też nie chodzi mimo wymiany nowej baterii oraz programowania. Proszę o poradę oraz pomoc, może ktoś już robił coś...
Więc tak, już zauważyłem swój błąd. Otwarte drzwi chodziło mi o stan, w którym drzwi są zamknięte, a centralny zamek otworzony. "Próbuje się cały czas otwierać" - przy zamkniętych drzwiach i otworzonym centralnym zamku wydaje z siebie odgłosy ruchów centralnego zamka tak jakoś co 20-30 sek, przez co wyładowuje akumulator. Pewnie dalej źle wytłumaczyłem,...
Witam. Moj problem z centralnym w e46 323i wygladal tak, ze zamykal drzwi zawsze a mial problem z otwieraniem...wymienilem przekazniki, zajelo mi to ok 1h. Oczywiscie nie moglem wyrwac starych wiec poszlo z ta sama sciezka co na fotce, tez musialem ja naprawic przewodem. Przekazniki kupilem w tym samym sklepie online co w opisie, przyszly nowe, dzialajace...dosc...
centralny otwiera drzwi impuls otwiera drzwi centralny zamek centralny zamek otwiera drzwi klamka
resetu volvo puknięcie pomaga długość bagnet
samsung wb550 kuchenka amica 53gg5 43zptgn
Generowanie klucza ECDSA w PuTTY dla OpenATV Lokalizacja zaworu PCV w Ford Transit Connect 1.8 DI 2003