Tyle to ja wiem, ale zweryfikujesz czy nie jest przebita dioda z choppera.
Często się słyszy o uszkodzeniach modułu IGBT w odniesieniu do falowników silnikowych, jednak czym jest taki moduł? Samo określenie IGBT (Z ang. Insulated Gate Bipolar Transistor) mówi nam iż jest to tranzystor bipolarny z izolowaną bramką, ale co to za wymysł? Przecież tranzystory bipolarne nie mają bramek, te są tylko w tranzystorach unipolarnych...
"celem jest zbudowanie samochodu elektrycznego" To trzeba było od razu tak pisać W samochodzie masz prąd stały więc kupujesz zwykły silnik prądu stałego i regulator obrotów tzw. chopper. Jak chcesz zrobić b. inteligentny napęd to można zastosować silnik bezszczotkowy i falownik do takiego silnika Natomiast samochodu z zasilaniem kilkaset V nie zarejestrujesz...
Będąc swojego czasu konstruktorem w Fabryce Urządzeń Dźwigowych S.A. w Mińsku Mazowieckim sterowanie falownikami z kasety rozwiązywaliśmy na kilka sposobów: 1) W kasecie stosowaliśmy przyciski potencjometryczne. Im głębiej go wcisnąłeś, tym suwnica szybciej jechała. 2) W kasecie stosowaliśmy standardowe przyciski dwubiegowe. W falowniku programowaliśmy...
Powyżej 50Hz falownik i silnik pracują przy stałym napięciu i mocy, moment zmniejsza się. Aby zachować moment - powinno być U/f=const (tak jest do 50Hz). Silnik będzie miał swój moment znamionowy do częstotliwości ok. 1,25 prędkości znamionowej. Po przekroczeniu tej prędkości moment zacznie maleć - silnik przechodzi na tzw. charakterystykę stałej mocy....
Witam, Przede wszystkim kol. Polikon mógłbyś opisać co to za aplikacja. No to tak. Falownik to DKC 11.3-100-7-FW firmy Rexrofh. To nie jest falownik, tylko serwonapęd. Napięcie, które rośnie na wyjściu prostownika DC pojawia się podczas hamowania silnika i raz doszło nawet do 910V a prąd mierzony na przewodzie wyjściowym do silnika dochodzi nawet do...
Dziękuje za trafną sugestię, okazał się że moduł ten ma troszeczkę inne oznaczenie handlowe (P84-A20-PM) niż to co jest na nim napisane, poniżej zamieszczam schemat struktury wewnętrznej modułu: Parametry modułu według noty 600V/15A, cena odstraszająca 720zł. Stąd moje pytanie, czy próbował ktoś zastąpić gotowy moduł zwykłymi tranzystorami IGBT w tradycyjnych...
Cześć, zastanawiam się czy w falownikach samo podpięcie rezystora hamowania wystarczy? Czy są jakieś parametry które mają wpływ na czas hamowania jak np rezystancja, moc rezystora. Czy np chopper hamowania zawsze się uruchamia czy jest możliwość jest aktywacji/dezaktywacji? Nie mam na myśli konkretnego falownika, tylko jaki jest ogólny pogląd u producentów?...
Jeśli już mamy być dokładni to falownik przetwarza napięcie/prąd stały na napięcie/prąd przemienny. Pod względem budowy przemienniki częstotliwości można podzielić na: a) bezpośrednie (cyklokonwertory), b) pośrednie: - z regulowanym prądem/napięciem obwodu pośredniego i falownikiem prądu/napięcia, - ze stałą wartością napięcia/prądu obwodu pośredniego...
Witam Chcialbym stworzyc w IsSpice ewentualnie jakims innym programie symulacje hamowania silnika asynchronicznego zasilanego z falownika napiecia.Chodzi mi dokladniej o hamowanie rezystorowe czyli sposob bedzie ten sam co w odzyskowym z tym ze energia nie bedzie przekazywana z powrotem do sieci lecz wytracana na R hamujacym ktory ma byc sterowany za...
Co do dymienia z rezystora, jest to normalny efekt przy rezystorach nowych lub długo nie używanych. Po "wygrzaniu" przestanie się dymić. Intuicyjnie na podstawie podanych parametrów też przyjął bym rezystor w granicach 25kW. Sprawdź z dokumentacją falownika (choppera), czy rezystancja rezystora nie jest za niska, bo możesz uszkodzić chopper. Jak przy...
Dzieki za pomoc, ale wg. mnie "inverter" to w doslownym tlumaczeniu "odwracacz". Znalazlem w necie tlumaczenie "chopper", ale nie da sie znalezc falownikow wpisujac w google powyzszy wyraz. Bo "chopper" nie jest falownikiem. To jest rodzaj przetwornicy zaporowej DC-DC wykorzystywanym do regulacji prędkości silników prądu stałego. Jakbyś kiedyś modernizował...
No niestety, zdjęcia są u mojego byłego pracodawcy w archiwum. Znalazłem tylko zdjęcie wnętrza szafy sterowniczej suwnicy z silnikiem podnoszenia 22kW. Układ klasyczny, bez zwrotu energii do sieci i bez wspólnej szyny DC. W lewym górnym rogu potężny filtr EMC, poniżej niego falownik Lenze 9300 "HOIST". Na prawo od filtru EMC falowniki 8200 (jazda suwnicy...
Zero szczegółów i kolega oczekuje odpowiedzi. Ale postaram się coś odpowiedzieć. Jeżeli falownik jest sprawny to trzeba szukać w ustawieniach których we współczesnych falownikach jest masa. Falownik może być tak ustawiony tak, że po przekroczeniu pewnych parametrów odpuszcza i usiłuje hamować na wybieg ,czyli wyłącza sterownie silnika. Wyjście alarmowe...
Jeżeli jest to napęd liniowy (podajnik, taśmociąg itp.) to trzeba dać większy falownik (ok. 1,2-1,25 x P silnika), dla napędów pomp lub wentylatorów może być mniejszy (o charakter obciążenia powinni cię spytać). Kolejna sprawa to jak często i jak długo będzie układ pracował z tą małą prędkością, jeśli będzie to sporadycznie i krótkotrwale może nie trzeba...
Czy 7V różnicy może powodować ten błąd lub uszkodziło falownik? Raczej nie powinno. Obciąż ten falownik żarówkami i spróbuj obniżyć napięcie, nawet transformatorem 220 /24 VAC, użytym jako autotransformator. Ten błąd wyświetla się także przy uszkodzonym tranzystorze choppera hamowania.
W napędzie, gdzie moment zwrotny hamowania jest niewielki można przyjąć moc rezystora ok. 20% mocy silnika. Tam, gdzie moment zwrotny będzie duży a czas wyhamowania długi moc rezystora może sięgnąć nawet 75% mocy silnika. Stąd ważna jest informacja co ten silnik napędza i jaki jest tryb i czas hamowania. Rezystancja rezystora powinna być zbliżona (ale...
Triak na każdą fazę? Czy może lepszym pomysłem będzie zastąpić diody tyrystorami i napisać procedurę soft startu zalączaną z poziomu mikrokontrolera? Edit: Czy może coś w stylu choppera - tranzystor przed członem kondensatorów, sterowany PWM stopniowo zwiększając wypełnienie?
Ten uszkodzony falownik "10" jeszcze jest na tyle żywy, że można z niego odczytać zapisany konfig, niekoniecznie za pomocą interfejsu, który swoje kosztuje, tylko "z łapy". Potem te ustawienia wklepać do nowego "20". Są bardzo do siebie podobne. Instrukcja w łapę i naprzód- w razie braku daj znać, mam zachowane również te stare jeszcze. Jako, że jest...
Zobacz - na wejściu masz mostek diodowy. Energia może tu tylko dopływać do przekształtnika. Teraz przekształtnik zasila silnik, który rozpędza dużą masę (energia jest zużywana na rozpędzenie masy). I kolejna faza ruchu - chcemy możliwie szybko zatrzymać wirującą masę. Tu się pojawia problem, bo energia zgromadzona w wirującej masie będzie musiała gdzieś...
Na wstępie chciałbym wszystkich serdecznie powitać, ponieważ jest to mój pierwszy post na tym forum. Mam prośbę: czy ktoś z doświadczonych ( lub nie :) ) Kolegów spotkał się kiedyś z układem, którego schemat zamieściłem w załączniku? Jest to stopień wejściowy falownika napięcia. Wydaje mi się, że to chopper odpowiedzialny za regulację prądu (ograniczenie...
Oczywiście, że wymagany jest układ ładowania takiej pojemności. Trzeba to robić przez rezystor a po uzyskaniu pewnego napięcia na C (lub po kilku sekundach) można rezystor zewrzeć. Co do hamowania to jest zwykle potrzebny chopper do rozpraszania energii. Tylko, że efekt wystąpi jeżeli będziesz hamował układ o dużej bezwładności. W sumie można policzyć...
To zależy co kolega ma i jak to obejdzie. Większość falowników posiada monolit w którym zawarte są tranzystory mocy, chopper oraz mostek prostowniczy. Po usunięciu całej kostki falownik się nie włączy ponieważ pozbawi się go mostka prostowniczego zasilającego szynę DC i napięcie sterujące.
Dodam, że falownik był zabezpieczony przez rezystor 35 Ohm 3,5kW AX-REM03K5035-IE, które według pomiarów przeżyły. Są one również chłodzone wentylatorami, które niestety wyłączały się z każdym użyciem grzyba. Ten rezystor ma za zadanie wytracenie energii zwracanej przez silnik podczas hamowania stąd jego nazwa rezystor hamujący. Załączenie go ma za...
W falownikach DELTA VFD-E trzeba zwracać uwagę na ostatnią literkę oznaczenia: T- wbudowany chopper hamulca, A- standard; Oznaczenia zacisków "-" i "+" - w pierwszym przypadku będzie to wyjście na rezystor hamowania; w drugim przypadku będzie to "szyna DC" (do wykorzystania zbiorczego DC i zewnętrznego chopper'a)
Rezystory "katalogowo" zalecane przez producentów to na ogół wartości 10-20% mocy napędu- w tym przypadku może zajść potrzeba nawet 40%. Nie wolno stosować rezystorów o rezystancji mniejszej niż zalecana, bo poleci chopper hamowania w przemienniku. Trudno "na oko" coś sugerować, trzeba by wyliczyć moment ujemny itd., ale jak finanse nie stoją na przeszkodzie...
Podstawową wartość rezystora dla danego modelu falownika znajdziesz w dokumentacji , moc rezystora można wyliczyć w zależności od ilości cykli potrzebnych do poprawnej pracy napędu. Nie znam modelu Twojego falownika (lub nie doczytałem) więc trudno mi powiedzieć jaka to moc. Najważniejsze to uruchomienie w falowniku bloku DYNAMIC BRAKING i odpowiednie...
Bo znalazłem też informacje że chopper to ..układ do hamowania dynamicznego silnika. Czyli rozumiem że pojawia się osobny prąd który hamuje silnik. Nie jest to osobny prąd. A twoja inf. mówi mi że jest to układ zabezpieczający czyli nadmiar prądu jest usuwany z silnika. Bo tak jest. Jest to układ zabezpieczający bo zabezpiecza falownik. Ale nie jest...
O długości przebiegów - przyjąłem i zrozumiałem :) Tak podejrzewałem, że to idzie liniowo - przy 10x zwiększeniu częstotliwości tyle samo zwiększyły się straty, ale po dwóch punktach pomiarowych wszystko jest liniowe :) Walczę dalej z półmostkiem. Widziałem Twój draft387, ale tam zrobiłeś górny mosfet z kanałem P. Mówiłeś, że stosuje się przeważnie...
Dobra, teraz od początku- przeczytaj swój pierwszy post i zastanów się, o czym mamy rozmawiać. Tekst pomocniczy- " potrzebuję dobrać żarówkę na 230V/50Hz do garażu na dwa auta " A powinno być mniej więcej tak: - jaki falownik (typ, model, producent) - jaki silnik za falownikiem - jakie urządzenie napędzane (chociaż opis...) - jaka droga i czas hamowania...
no to chyba juz napisze jak nalezy. DZIEKI :D Koledzy trochę cię wprowadzili w błąd. Czoper jest rzeczywiście stosowany w falownikach do hamowania. Ale ciebie interesowało CO TO JEST "chopper". Otóż jest to taki klucz PWM który regulując stosunek czasu włączenia do czasu wyłączenia może sterować obciążeniem dużej mocy np. silnikiem. Nie jest to falownik,...
Skoro tak to ja bym założył na silnik encoder fazowy podłączył go do sterownika. Jeśli nie ma wyjść analogowych to poprzez wyjścia cyfrowe sterował bym JOG-ami w falowniku. Suport wraca z dużą prędkością a tuż przed (zależy od momentu bezwładności) zmienia prędkość i precyzyjnie dojeżdża na pozycje "0". Nie się co łudzić że bez kontroli położenia będzie...
Potrzebuję kupić transformator do zasilania amplitunera transformatorowego Cóż to za "amplituner transformatorowy"? Można go bliżej opisać? 120 V Nigdzie nie znajdziesz transformatora, który poza separacją lub zmianą napięcia zmienia częstotliwość. Przyczyna jest prosta - nie istnieją takie transformatory. Załatwić to może jedynie odpowiedni falownik....
Takie wyciągarki to tylko z falownikiem- masz takie pole do zabawy, że aż przyjemnie się tym zajmować. Falownik- praktycznie każdy się nada, byle miał funkcję sterowania hamulcem elektromagnetycznym poprzez swój przekaźnik i stycznik zewnętrzny oraz wbudowany chopper hamowania i rezystor do tego (przydatny przy wodowaniu jachtu) V.
Przemiennik częstotliwości jest najprawdopodobniej uszkodzony Dlaczego tak uważasz? Wyświetla jakieś błędy? Na schemacie są silniki z hamulcami i czujnikami temperatury. Hamulce zwalniane są przez K2. Czujniki temperatury zabezpieczają silniki przed przegrzaniem i są podłączone do T1. Rb to zapewne tzw chopper czyli rezystor hamujący. Jeśli temperatury...
-Zwiększyć czas deceleracji raczej nie pomoże bo to nie przy hamowaniu występuje błąd lecz w trakcie normalnej pracy w momencie gdy ciężar znajduje się off-centre - wtedy przyspiesza (jakbym jechał autem z górki na biegu) i mam komunikat. (tylko przy maksymalnej prędkości 50Hz bo wtedy gdy ciężar off-centre częstotliwość skacze powyżej 60Hz) Jeżeli...
Jeśli przewidujesz częste i dynamiczne hamowania, powinieneś pomyśleć o falowniku z chopper'em i oporniku hamującym. I jeszcze jedno, jeśli silnik ma pracować przez dłuższy czas poniżej swojej prędkości znamionowej, powinieneś zapewnić wymuszone chłodzenie silnika. właściwie każdy falownik na 2,2kW, który weźmiesz się sprawdzi Pod warunkiem, że napędzasz...
Tylko odcięcie enable nie rozwiązuje tematu, bo awaria w obwodzie choppera, czy to tranzystora czy logiki, i tak spowoduje usmażenie rezystora. Enable nic nie pomoże, bo działa na rzeczy na wyjściu. To daj dwa takie termostaty o różnej temperaturze, jeden o niższej do sterowania sygnałem "enable" a drugi o wyższej w L zasilania. Jak przekroczy temperaturę...
Chodzi mi o to ze normalnie ten falownik nie jest wyposazony w chopper tylko wykozystuje cos innego polegajace na traceniu energii w uzwojeniach silnika i ja wlasnie chcialbym sie dowiedziec dokladnie na czym to polega i jak to sie dzieje. pozdrawiam
mają mają czasami nawet i więcej ;)) Dodano po 23 Dodam ze nowe trajtki tak jak pisali już koledzy mają napęd asynchroniczny, zasilane są przez falownik regulujący prędkością jazdy. Spotkałem się tez z napędem takim iż silniki prądu stałego zasilany jest przez przez tranzystor IGBT (chopper)
Ogólnie to zasada działania choppera jest bardzo prosta. Poniżej zamieszczam najprostszą realizację. Jako klucz użyć można tranzystora IGBT. Jak wiadomo silnik indukcyjny hamując zwraca energię. Zazwyczaj podbija wtedy napięcie na kondensatorach (nieodzowna część falownika napięcia). Napięcie to można wykorzystać (odzyskać). Dodaje się wtedy dodatkową...
Różnica z tego co wiem polega na tym ,że chopper to blok w falowniku odpowiedzialny za hamowanie i to do niego się podłącza rezystor na którym tracona jest nadwyżka energii.
Pytanie czy chcesz zwracać tą energię do sieci czy możesz ją tracić. Ten drugi pomysł przy takich mocach jest mało-sensowny (chyba, że próba trwa krótko). Rozwiązanie na szybko to rezystor wodny, chopper + układ sterowania i zabezpieczeń (z pomiarem napięcia obwodu pośredniczącego) wpięty w obwód pośredniczący falownika sterującego hamulcem ( o ile...
Owszem tramwaj jest elektryczny, tylko prąd pochodzi z tego samego źródła co dla samochodów elektrycznych. Ale..." nie mieszajmy dwóch systemów walutowych, nie bądźmy Pewexami"... jak rzekłby klasyk. A chodzi o kilka kwestii. Owszem zdarzały się tramwaje z innym niż elektryczne zasilanie z sieci górnej, ale głównie zasilane są właśnie w taki sposób....
Jedno co mi się udało stwierdzić: wystarczy zastosować ujemne sprzężenie zwrotne od kąta wychylenia ciężaru i problem daje się łatwo rozwiązać, ale jak zrealizować pomiar kąta wychylenia? Nie zupełnie. Mnie jakoś symulacja wychodzi bardzo ładnie. Wiadomo, że to tylko model, ale podstawowe zjawiska są uwzględnione. Ruch zawieszonego ciężaru można opisać...