Czujnik temperatury powietrza zasysanego (G42) jest zintegrowany z czujnikiem ciśnienia doładowania (4-pinowy).
Czujnik masz zaraz za przepustnicą, dobry dostęp, dwupinowy
IAT = Intake Air Temperature (Sensor) = (Czujnik) Temperatury Powietrza Zasysanego.
Modelowo od 98 roku czujnik był już w przepływomierzu, natomiast przed 98 był za przepustnicą(czujnik przykręcony jedną śrubką, dwa styki). Napisz jaki masz błąd oraz co się dzieje z silnikiem.
Emeryt 2 - jak nie masz pojęcia o tym problemie to nie ubliżaj innym :) Bo sprawa wyglada tak : kolega ma silnik K9K wyznacznik 728 i teraz dokumentacja renault wyraznie podaje PR059 Temperatura Powietrza w układzie dolotowym Zalecenia : Cechy szczególne Ten Parametr jest nie istotny i jest ustawiony na - 50 C dla silników K9K 728 Wiec jak wcześniej...
nie radze sie w to w ogole bawic, szkoda silnika...
dokładnie tak
No ta powinien posiadać.
Dzisiaj sprawdziłem, że na włączonym zapłonie jest cały czas 12V na wtrysku Tak ma byc.
Czujnik jest zintegrowany z przepływomierzem. Wyjście we wtyczce na pinach 4 i 5 (niebiesko-czerwony i brązowo-zielony). Nie ma wpływu na rozruch silnika.
Szybciej to jest odma. Połączenie pokrywy zaworów z górna pokrywą filtra powietrza. Czujnik zasysanego powietrza masz w kolektorze.
W tym układzie znajduje się czujnik zasysanego powietrza ,jest przed przepustnicą. Proponuje pojechać na szrociarnie za 5 zł kupiłem kiedyś pomogło objawy miałem identyczne
Z tego co kojarzę to w przepływomierzu.A jak nie to na dolocie dwu pinowy.Odłącz wtyczkę od przepływomierza jak załapie błąd to będziesz wiedział że na pewno tam.
Czujnik ciśnienia spalin, czujnik powietrza doładowanego, czujnik ciśnienia atmosferycznego, czujnik powietrza zasysanego powinny przy zgaszonym silniku pokazywać tą samą wartość +/- 75hPa Dotyczy motora 651 w Sprinterze.
Wyslij mi maila na matador(at)poczta.fm z adresem email to wysle Ci ksiazke "Sam naprawiam Ford Escort" tam jest wszystko opisane. A tobie zapewne jest chodzi o czujnik zasysanego powietrza ktory jest wkrecony w kolektor dolotowy. "Czujnik ciśnienia zasysanego powietrza jest umieszczony w przedziale silnika przy gnieździe mocowania prawej kolumny zawieszenia...
Z16XEP nie ma przepływomierza.Te dwa przewody to czujnik temperatury zasysanego powietrza.Do obliczenia dawki korzysta z czujnika ciśnienia bezwzględnego w kolektorze ssącym i jeszcze paru parametrów.Pozdrawiam.
Moim zdaniem usterka czujnika zasysanego powietrza nie powoduje załączenia wentylatorów. Czujnik temp.zasysanego powietrza jest chyba w kolektorze ssącym,drugi może być w przepływomierzu. Co innego czujnik temp.cieczy chłodzącej, którego usterka na pewno załączy wentylator. Jeden czujnik jest w obudowie termostatu (pompy) ,drugi może być na wyjściu...
http://ford.sklep.pl/pl,product,319392,c...
Zaglądnij sobie jak wygląda ten czujnik. To termistor NTC. Jak go przylutujesz to przełożysz.
...będe czekał na dokładne dane. Zarówno czujnik płynu chłodzącego (zielona wtyczka), jak i czujnik zasysanego powietrza mają takie same charakterystyki: 0 st C = 5500 Ohm 10 st C = 3500 Ohm 40 st C = 1200 Ohm 60 st C = 525 Ohm 80 st C = 300 Ohm 100 st C = 175 Ohm Pewnie już zauważyłeś, że oba czujniki pracują w standardzie NTC (Negative Temperature...
Przepławka ECU Pin 1 brązowy B/h3 Pin 2 szary B/a4 Pin 3 pomarańczowy B/a2 Pin 4 różowy 12 V po stacyjce Pin 5 kremowy B/a3 czujnik temperatury zasysanego powietrza Pin 6 czarny 31 masa przewody proponuję sprawdzić żarówką 12 V/55 W.
Przede wszystkim kocioł od zasilania odłączasz. Zakręć zimna wodę pod kotłem, odkręć kran spuścisz tym sposobem ciśnienie i na otwartym kranie wymieniasz czujnik (będzie zasysało powietrze otworem i kranem się lało) zakładasz, spinasz odkręcasz kran, odpowietrzasz układ cwu, porostu go przelewasz kranem odpalasz i ma działać.
Odpowiedziałeś sobie niejako sam - czujnik temperatury zasysanego powietrza informuje komputer o temperaturze zasysanego powietrza :D Mając nawet minimalne pojęcie o prawach fizyki wiesz na pewno że wraz ze wzrostem temperatury zwiękrza się objętość powietrza w jednostce pojemności. Co za tym idzie w stałej jednostce objętości będzie go wraz ze wzrostem...
czesc mam dylemat , silnik chodzi super ale zaraz po odpaleniu gubi zaplony gdy jest zimny, nie rzuca nim jakos strasznie mocno, sa to leciusienkie wibracje jak jakby gubil zaplony. kompresja ok, świece , nakladki, kable, czujnik polozenia walu i nowe! czujnik temperatury wody ten zielony nowy http://sklep.intercars.com.pl/9935325643...
Witam serdecznie Posiadam problem ze zlokalizowaniem czujnika temperatury zasysanego powietrza. Może ktoś mi powie gdzie on może być? Transit 2,0 tdii 75 km 2002
za ilosc mieszanki w tym aucie odpowiedzialny jest: czujnik temp silnika. sonda lambda. czujnik temp. zasysanego powietrza. uszkodzony wtryskiwacz. Teraz wiesz co trzeba sprawdzic
Podejrzyj temp.powietrza.Miałem przypadek kiedy zgłaszał błąd jak u Ciebie natomiast kłamał czujnik temp zasysanego powietrza.Sterownik porównywał obydwie temp.widział ,że jest coś nie halo i walił błędem czujnika temp. wody.Tym bardziej ,że jak piszesz reaguje na zmianę temp. czujnika wody, jego bym się nie czepiał.
Jesli tylko to on okaze sie winny. Dla swietego spokoju sprawdziłbym tez czujnik temperatury silnika dla komputera. Na zimnym po nocy rano tez nie odpala bez dodania gazu? Sprawdz tez czujnik temperatury zasysanego powietrza który jest przy wtryskiwaczu
charakterystyki nie mam ale masz tu lokalizację tegoż czujnika i nr katalogowy http://obrazki.elektroda.net/34_11902231... Co do charakterystyki to myślę że będzie taka sama jak czujnika temp. zasysanego powietrza czy też cieczy chłodzącej w obydwu tych przypadkach termistor NTC 2,2k spełnia swoją role (ale to tylko taki mój domysł)
Oto rysunek: http://img235.imageshack.us/img235/2696/...
Witam 1405 - EGR 0400 - EGR 0110 - IAT (czujnik temp. pow. zasysanego)
Silnik Blok 1, okienko 1 - temperatura silnika z G62 Blok 4, okienko 3 - temperatura silnika z G62 Blok 4, okienko 4 - czujnik temperatury powietrza zasysanego G42 Blok 6, okienko 3 - czujnik temperatury powietrza zasysanego G42 Licznik: Blok 2, okienko 4 - czujnik temperatury zewnętrznej G17 Blok 3, okienko 1 - czujnik temperatury silnika G62 Blok...
Mam pytanie, W 2 pinowym czujniku zasysanego powietrza (znajdującym się w intercoolerze) zaśniedziały styki i mechanik połączył na krótko. Wydaje mi się że przewody zostały zamienione. Czy ma to znaczenie? jeden jest biały a drugi brązowy. Może ktoś to zweryfikować? może ma ktoś taki sam samochód ? Pozdrawiam
Mozesz mi rozwinąć do końca numer 63 ? Pisze w legendzie, map sensor z czujnikiem temp powietrza zasysanego.
Ale tylko to jest stałe: 17812 - Układ recyrkulacji spalin P1404 - 35-00 - niewykonane nastawy podstawowe 17847 - Potencjometr zaworu recyrkulacji spalin (G212) P1439 - 35-00 - błąd nastaw podstawowych 17564 - Czujnik ciśnienia w kolektorze ssącym (G71) P1156 - 35-00 - przerwa / zwarcie z masą 16497 - Czujnik 1 temperatury zasysanego powietrza (G42)...
A nie czujesz przypadkiem paliwa po takim kreceniu?Moze go zalewac bo czujnik temp.powietrza zasysanego(IAT sensor) podaje do kompa wartosc jak przy zimnym silniku a ten podaje mu wieksza dawke paliwa
tzn, że masz albo bardzo duża dziurę w dolocie, albo czujnik mocno zabrudzony, albo uszkodzony możesz go jeszcze sprawdzic tak: jak masz możliwosc to założ węzyk na czujnik i zasysaj powietrze. wartosc powinna sie zmieiac (im bardziej zassiesz tym wiecej volt) wartosci powinny sie wahać pomiedzy 0-4,5v
poluzowane szczeki hamulcowe tzn nie trzymaja zabezpieczenia szczek takie sprezynki a co do spalania troche za duzo sprawdz termostat i czujnik temperatury zasysanego powietrza byc moze silnik jes niedogrzany i pracuje na wzbogaconej mieszance wzglednie sonda lambda powinien palic w granicach 5,5-7l
A masz przepływomierz? Bo w nich jest czujnik tem powietrza zasysanego
Skoro nawet nie startuje to po przeczytaniu opisu wyglada na to ze zacząłeś od końca… sprawdź sprzęgło na sprężarce, następnie napięcie na sprężarkę. Jest jeszcze czujnik ciśnienia w układzie. Strzelam ze błąd, który podałeś był w ECU wiec mówi o problemu z przepływomierzem bo tam jest czujnik powietrza zasysanego. W fordach często przyczyna jest...
Jeżeli chodzi o czujnik powietrza w kolektorze dolotowym to sądzę, że trzeba go aktywowac za pomocą StarDiagnozy, a w drugim przypadku to na podstawie tego co po kolei wykonałeś wydaje mi się , że ponownie musisz otworzyć sterownik świec żarowych i ponownie połączyc zabezpieczenie przeciwzwarciowe.Pozdrawiam
Koledzy jak w temacie t5 2010 rok silnik 2.0 tdi 75kw CAAB po podpięciu pod komputer błędy p0238 ciśnienie w kolektorze /czujnik ciśnienia doładowania g31 -sygnał za wysoki oraz błąd p0113 czujnik temp zasysanego powietrza g42 sygnał za wysoki . Dodam że odpalam autko i temp widzi ok tylko ruszę i wywala że temp -40 stopni i wali błędami . Do tej pory...
Może nie ma przepływomierza ? Co Cię naprowadziło na ten przepływomierz ? Masz w rurze dolotu jakiś czujnik ? Czujnik IAT sensor, temperatury zasysanego powietrza, ten jest dostępny ?
Witam wszystkich bardzo serdecznie. Posiadam lagune 1.9dti kombi ktora chce doprowadzic do stanu idealnego. Jako iz kupilem model ktory nie posiada zadnej korozji postanowilem by nie zalowac w naprawy. Wymienilem swiezo sprzeglo olej 10w40 wszystkie filtry itp. Auto po wymianie termostatu ktory niestety przeciekal zaczelo dziwnie zachowywac sie na biegu...
do wymiany jest czujnik zasysanego powietrza i temperatury znajduje sie na chlodnicy powietrza wymien go i po problemie!!!!!
Kolego zerknij na to. Czujnik temperatury zasysanego powietrza.
Witam, Mercedes Vito 2.2 CDI 2000r Wyświetla się błąd od świec. Po podłączeniu komputera są 3 błędy. Czujnik ciśnienia Czujnik powietrza zasysanego Stopien końcowy sterowania świec żarowych Po wymianie sterownika świec i Obydwu czujników problem nadal jest taki sam i mimo wykasowania błędów nadal się pojawiają po 2-3 sekundach Samochód przyspiesza tylko...
Internety pojadą czujnik temperatury płynu chłodzącego, czujnik temperatury powietrza zasysanego, czujnik temperatury spalin, czujnik temperatury otoczenia. Nie wiem, czy jeszcze występuje w dieselach, ale w moim jedynym dieselu był czujnik temperatury paliwa. Poza tym jakiś czas temu moderator rzeczowo wytłumaczył, że chyba od 15 lat stosuje się tylko...
Czujnik temperatury zasysanego powietrza błąd P011100. Witam wszystkich. Audi Q5 CJCA 2.0 TDI, czy ktoś wie, który to czujnik? Pozdrawiam. Gdzie go znaleźć?
Witam. Proszę o pomoc w znalezieniu czujnika zasysanego powietrza. W poprzednim aucie mialem w obudowie filtra powietrza jednak w vw polo nie mogę go namierzyć. Wiem że jest ale gdzie??
Problem rozwiązany, dzięki serwisowi mercedesa w Kaliningradzie. Mój intercooler jest chłodzony cieczą (wygląda jak blok aluminium bez widocznych żeberek) a obieg cieczy jest wymuszany małą pompką elektryczną, która się zawiesiła. Dostała „łomot młotkiem” – chwilowo działa, a ja wytyczne, co wymienić. Więc czujniki temp. powietrza...
Mowa jest o POWIETRZU.
Z kolektora-trzeba sprawdzić czy wężyk w połączeniu z czujnikiem są szczelne. Na króciec przy kolektorze można założyć inny wężyk(lub ściągnięty ten łączący z czujnikiem) i sprawdzić drożność otworka w kolektorze(króciec w kolektorze łączy wężyk z przestrzenią wewnątrz kolektora). Poprostu połączenie kolektor-czujnik ma być na 200% szczelne(czujnik...
Mam takie niejednoznaczne tłumaczenie tych kodów błędów i do końca nie wiem, czy chodzi mu u czujnik. temp zewnętrznej (który znajduje się w obudowie prawego lustra na dole), czy o czujnik temperatury powietrza zasysanego, ale bardziej myślę, że o ten drugi. Jest on koło obudowy filtra powietrza na rurze dolotu.
Odpowiem ci na następne pytanie Czujnik zasysanego powietrza.
Ten czujnik jest razem z czujnikiem temperatury powietrza zasysanego (jeden element), dochodzą do niego 4 przewody. Masz VAGa to poprostu go odłącz i wtedy wogóle nie będzie się dało go skasować, ponadto powinien wyskoczyć drugi błąd od czujnika temp powietrza G72. W ten sposób możesz sobie sprawdzić, który to. Ten błąd może oznaczać uszkodzony czujnik...
A może być uszkodzony komputer lub czujnik zasysanego powietrza bo tylko to pozaostało stare.
Dzieki.Jeszcze jedno pytanie...Co to za czujnik na 1 fotce? nie moge nigdzie takiego znalesc...
Błąd E-1 to usterka czujnik temperatury powietrza zasysanego,E-2 czujnik temp. zewnętrznej.
http://obrazki.elektroda.pl/2472230400_1... mam nadzieje ze sie autospeedy nie obrazi
W samochodzie może być jeszcze czujnik temperatury zasysanego powietrza. Sprawdzałeś?
Czujnik zasysanego powietrza.
a możliwe ze jest uszkodzony czujnik powietrza zasysanego ?
Tak. Jest tam silniczek od zasysania powietrza do czujnika temp. rozebranie panelu nie powinno być jakieś skomplikowane.
Mierzę opor czujnika zasysanego powietrza, nie ma na nim nigdy 85st. Masz zmierzyć czujnik temp. cieczy - silnika.
Układ wtryskowy VW Digifant silnik oznaczenie 2E. Przepływomierz powietrza m-ki BOSCH nr. 0280 202 130 czujnik temp. zasysanego powietrza o ujemnej wspołczynniku temperaturowym mierzonej rezystancji umieszczony w przepływomierzu. Rezystancja czujnika mierzona jest miedzy zaciskami 1 i 4 przeplywomierza powietrza. Rezystancja : - przy 0 st. 5500 Ohm....
no co ty, czujnik zasysanego powietrza jest nad wtryskiwaczem
Zapewne chodzi o przepływomierz. Zacznij od dokładnego wyczyszczenia go w benzynie, to czasami pomaga. Jeśli nie, to wymiana. https://obrazki.elektroda.pl/3229206000_...
IAT(intake air temperatur) nie odpowiada za temperaturę na desce i nie ma nic do klimatyzacji IaT to czujnik temperatury powietrza zasysanego przez silnik, ty masz problem z czujnikiem temperatury zewnętrznej. Nie wiem gdzie pn jest w Volvo, najczęściej siedzi w lusterku zewnętrznym lub w zderzaku
Witam ponownie... Jest tak jak pisałem wcześniej. świece grzeją na zimnym silniku. idzie prąd na wszystkie 4. grzeją około 12 sekund +-. Cały czas wywala błąd: przekaźnika świec, czujnik temp zasysanej, i egr. wszystkie te podzespoły podmieniane po 2 x dla pewności. Skąd te błędy? jest ktoś mądry z okolic Chełma co jest w stanie to ogarnąć?
Czujnik temperatury zasysanego powietrze jest zintegrowany z przepływka dokładnie tam sie znajduje
Cześć. Tak to jest ten sam czujnik.
Nie ma czegoś takiego jak czujnik zasysanego powietrza. Masz miernik ilości zasysanego powietrza (przepływomierz) i czujnik temp.powietrza. Pierwszy będzie stwórcą takich chec,drugi nie.
Musisz zrobić podgląd w parametrach jakie temperatury pokazują czujniki .Bo jak pokazują że silnik jest ciepły to świece nie będą się włączały .Np Clipem i będzie wiadomo co uszkodzone.Masz czujnik cieczy ,czujnik zasysanego powietrza i czujnik temperatury paliwa .Wartości powinny być podobne.
0110 to czujnik temp. zasysanego powietrza
Podłącz samochód pod CLIPa - on najrzetelniej pokaże błędy. Uszkodzony czujnik temperatury powietrza zasysanego może być efektem używania "chińskich" interfejsów. Na sam początek CLIP.
Kolego powiedz w jaki sposób usunąłeś błąd czujnika zasysanego powietrza?
A jak sprawdzić czy to paliwo przepuszcza na gazie? W sumie na gazie i benzynie samochód zachowuje się tak samo. Silnik to 1.4 APQ Ja stawiam to na czujnik zasysanego powietrza ale jak go sprawdzić?
...Na czujnik temperatury nie reaguje.Drugi czujnik jest od załączania wiatraka. błędne rozumowanie , czujnik temperatury płynu to czujnik zespolony , jeden daje info do ECU drugi do wskaźnika temperatury umieszczonego wewnątrz kabiny, ich charakterystyki są różne , wartosci tych termistorów znajdziesz na tym i innych forach ( np. www.skodovka.pl)...
odłączam czujnik zasysanego powietrza IAT A czego się spodziewałeś ?
Jeżeli to silnik ASZ to masz schemat. B25 czujnik temp zasysanego powietrza.B105 czujnik ciśnienia.
Podejrzyj parametry czujników podczas złej pracy silnika kiedy gaśnie,jaką temperaturę pokazują czujniki płyny chłodzącego i powietrza zasysanego no i tak jak kolega napisał co się dzieje z czasami wtrysków.
Jest sonda lambda ,czujnik podcienia w kolektorze ,temperatury cieczy chłodzącej , czujnik temperatury powietrza zasysanego, czujnik kąta otwarcia przepustnicy i czujnik położenia wału a w aparacie czujnik Halla. Całość zbierana jest w sterowniku silnika i na ich podstawie wystawiany jest impuls otwarcia wtryskiwacza (moment i czas otwarcia).
Czyli masz ubity pedał gazu. Trzeba by go pomierzyć ale wygląda na to że on robi zwarcie. A odepnij pedał gazu i sprawdź czy EGR i czujnik temp zasysanego powietrza oraz MAP (czujnik podciśnienia w kolektorze) zaczną działać prawidłowo.
G17 jest to czujnik temperatury zewnętrznej,powinien być za atrapą w zderzaku. Po stronie kierowcy,po jej zdjęciu powinno być go widać. Drugi to czujnik temperatury zasysanego powietrza. Strona 25 w instrukcji.
Problem rozwiązany wymieniony czujnik zasysanego powietrza na bosch przy okazji dokładne czyszczenie przepustnicy oraz uszczelnienie silniczka krokowego (wejście do kolektora ssącego) wszystko wróciło do normy.
Sprawdzić przewody podcisnienia pod względem uszkodzeń mechanicznych, typu przetarcia, pęknięcia, sparciale etc Jeżeli to jest sprawne szukamy dalej Typu Zadane ciśnienie a rzeczywiste Ciśnienie zasysanego powietrza Może być uszkodzony czujnik zasysanego powietrza lub ciśnienia w kolektorze dolotowym
Sprawdź czujnik temperatury zasysanego powietrza.
A mam pytanie odnośnie sondy, czujnika zasysanego powietrza i czujnika ciśnienia bezwzględnego. Wiem że można sprawdzić te 3 rzeczy mierząc miernikiem wartości tylko ja ich nie znam. No i czy jak sonda jest przed katalizatorem to wywali jej błąd ????
pozycja czujnika temperatury
Powinni tam miec http://opel-shop.pl Pozdrawiam!
Juz ci kolega napisał czego masz szukać. Ew. wymień czujnik temp. silnika bo padają jak muchy,koszt niewielki.I sprawdź miernikiem czujnik zasysanego powietrza.
Witam. 1. Ustawienie zapłonu i ogólnie kondycja układu zapłonowego, 2. Niedrożny układ wydechowy (katalizator), 3. Czujnik temperatury, 4. Przestawiony rozrząd, 5. Ciśnienie w listwie wtryskowej (regulator), 6. Cieknące wtryski, 7. Przepływomierz (analiza spalin ew. odczyt sygnału lambda.), 8. Zestyk fazy hamowania silnikiem, 9. Zły stan silnika, 10....
Czytałem niestety nie ma odpowiedzi, doszedłem do tego że temperatura zasysanego powietrza przekracza 10 stopni na plusie więc chyba coś z czujnikiem temperatury, wczoraj miałem -7 stopni, gdzie jest czujnik temperatury powierza zasysanego? W przepływomierzu?
Witam, temat stary jak swiat, moze po latach uda mi sie nawiązać kontakt z założycielem tego postu. Otóż mam chyba ten sam problem, tzn turbo jest przeladowane i silnik przeszedł w system awaryjny. Staram sie dowiedzieć na którym kabelku na w czujniku zasysanego powierza jest ta masa?? Numer lub kolor poprosilbym. Z góry dzieki
Witam serdecznie. Jak w temaci padł mi czujnik miernik pokazuje przy 20 st C 45ohm więc proszę o pomoc jaki mogę zamontować nowy. Prawdopodobnie można dopasować termister ale jaki jaki model. Proszę o wypowiedzi i pomoc. Pozdrawiam W załączeniu przesyłam tabele którą znalazłem na necie z parametrami tego czujnika http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtop...
Diagnostyka komputerowa wykonana? Ma jakieś błędy? Jeśli tam jest, to sprawdź też czujnik temperatury zasysanego powietrza.
stawiał bym na czujnik zasysanego powietrza w kolektorze dolotowym ,znajdyje sie na interkulerze no, ale na odległość się nieda zdjagnozować podmień go na inny............. pozdro rox............
Tutaj masz do siln. o oznaczeniu BBY = 55KW/75KM http://obrazki.elektroda.pl/3771949300_1... G1Alternator FBezpiecznik T1Cewka zapłonowa B83Czujnik ciśnienia w kolektorze ssącym B54Czujnik kąta wychylenia wału korbowego B138Czujnik pedału przyspieszenia B169Czujnik położenia silnika przepustnicy B132Czujnik położenia wałka rozrządu B33Czujnik...
świece dawno były zmieniane ?? ,poza tym przyjrzałbym się czujnikom temperatury ( co prawda komputer silnika ma wpisane wartości awaryjne i pozwoli na jazdę ale może one wprawadzają tu problem)zwlaszcza czujnik zasysanego powietrza umieszczony na kolektorze ssacym
czujnik powietrza zasysanego czujnik zasysanego powietrza czujnik temperatury zasysanego
wyłącznik telewizora sygnalizacja braku napięcia zmywarka presostat
sharp 55cuf8462es zasilacz gulson
Amica 57GE3.33HZp – znaczenie symboli, termoobieg, zapalarka, zabezpieczenie gazu Opel Zafira – migający wyświetlacz podczas jazdy i świecenie po wyjęciu kluczyka