Układ z rys. B to zwykły hamulec bez odzysku energii, wszystko wytraca się w PMOS i opornościach doprowadzeń. Im mniejsza oporność zwierająca silnik tym silniejsze hamowanie. Tranzystor PMOS może być włączony na stałe aż do zatrzymania lub impulsami (PWM) w przypadku łagodnego hamowania. Cała energia wydzieli się w PMOS, konieczne jest więc dobre chłodzenie!...
Czyli kluczowe w takich falownikach jest zastosowanie tranzystorów bez diody wbudowanej? Czyli nie możemy zastosować MOSFETów do budowy falownika którym chcemy kontrolować hamowanie odzyskowe? Albo rozłączany jest po prostu stycznik pomiędzy baterią a falownikiem. Silnik wtedy bez zasilania nie może pracować regeneracyjnie i napięcie nie będzie już...
...Przecież pojazdy spalinowe także posiadają analogiczny mechanizm - amatorzy spalinowozów nazywają tą "hamowanie silnikiem". I jeśli tylko ktoś potrafi używać skrzyni biegów w sposób prawidłowy to tenże mechanizm hamowania silnikiem wcale nie jest mniej efektywny od elektrodynamicznego hamowania w elektrykach... Nie wiesz o czym piszesz. Hamowanie...
Kwestie wizerunkowe zapewne wchodzą tu w grę. Wyświetlacz przy wejściu na osiedle ma wskazywać, że budynki są "nowoczesne i ekologiczne" tj. produkcja energii ze słońca to ileś kW oraz wyprodukowano X kWh. Spotykam się czasem z podobnymi rozwiązaniami np. duża tablica led na stacji prostownikowej trolejbusów: hamowanie odzyskowe pozwoliło na wprowadzenie...
To drivery za kilkaset złotych, a nie za kilka tysięcy, więc nie. :) Częste ruszanie i hamowanie to duże straty energii, a hamowanie odzyskowe wydłużyłoby pracę na akumulatorach.
Wszystko było by fajnie tylko sterownik nie obsługuje hamowania silnikiem jedynie go odcina po nacisnieciu klamki hamulca Jestem nowy w temacie ehulajnóg, ale wydaje mi się, że taki sterownik jak na prawym zdjęciu (mam podobny w swojej hulajnodze) obsługuje hamowanie odzyskowe, jednak jest ono stałe - jak puścisz manetkę to pojazd hamuje odzyskowo....
Dzień Dobry, potrzebuje dobrać super kondensator który w czasie hamowania przez 10s przyjmie energię około 100Wh przy napięciu ładowania 250V. Obliczyłem, że pojemność superkondensatora dla takich wartości będzie wynosić około 5F czy jest to możliwe ?
Widzieliście schemat sterownika silnika DC w którym zrealizowane jest zwracanie energii do zasilania ? Idzie o hamowanie odzyskowe?
Nawet potrafią zredukować moc alternatora by jak najdłużej jechać bez podawania paliwa na wtryskiwacze. To tu się spotkałem z inną teorią, są auta gdzie alternator jest sterowany (elektronika związana ze start-stopem) i pełne ładowanie występuje właśnie podczas hamowania silnikiem (takie trochę hamowanie odzyskowe), podczas stania na obrotach jałowych...
poszukuje symboli i danych technicznych falownika 3 fazowego (malej mocy), ktory mógłby byc sprzezony z silnikiem pradu stalego (i tu typ tez mile widzany - najlepiej obcowzbudny) i podczas hamowania odzyskowego oddawalby energie do sieci, jesli macie linki z takimi zestawieniami silnikow z falownikami to wielkie :D thx
Akumulatorki o napięciu znamionowym 1.2V ładuje się do napięcia 1.44V , potem tylko niewielki prąd konserwujący, o wartości prądu samo rozładowania. Opisany wyżej układ, daje napięcie i prąd ładowania, zbliżone do optymalnych, chociaż z natury, bardzo niestabilne w czasie. Może tu wystąpić przekroczenie napięcia, ale większość tanich, sieciowych ładowarek...
Witam. Jeżeli na silnik poda się zasilanie w przeciwnym kierunku, to nazywa się to hamowanie przeciwprądem. Jest bardzo skuteczne. Silnik szeregowy w zasadzie nie różni się od prądnicy szeregowej i jeśli ma obroty, a zabierzesz mu zasilanie to jest gotowy aby oddać prąd (jeśli będzie miał zamknięty obwód). Obwód może być zamknięty rezystorem (hamowanie...
z tego co pisałem chciałeś zastosować jakiś generator prądu, więc wnioskowałem że to autko spalinowe. Skoro jest zasilane elektrycznie to po co alternator energię można przecież pobierać z akumulatorów zasilających silnik... a tak na marginesie podczas hamowania można generować prąd, takie coś nazywa się hamowanie odzyskowe ale w modelu to raczej przerost...
Zgadza się, tylko i wyłącznie zasilacz. Jakoś nie znam wentylatorów które mogłyby gwizdać przy stopowaniu, chyba, że miałyby hamowanie elektrodynamiczne-odzyskowe.
Jako,że zawodowo zajmujemy się naprawą elektrycznych wózków widłowych i innych pojazdów elektrycznych (Melexy i wózki inwalidzkie) Zawodowcy? Tylna zębatka została ściśnięta w kanapce .A co z piastą? Ją i szprychy czym ściśniecie? Test dla maniaka rowerowego, to nie nędzne 100km, a min. 1000. Biedny prototyp!. O łańcuchach nie będę się wypowiadał ,nie...
:arrow: kybernetes - duże silniki elektryczne mają sprawność około 99%, te do samochodów chyba nieco powyżej 90%. Kolega pisze o sprawności szczytowej osiąganej przy optymalnych ustalonych warunkach pracy, czyli o ideale. Silniki przemysłowe pracują właśnie w takich warunkach lub w pobliżu. W EV wygląda to nieco inaczej. Np. wykres sprawności silnika...
Ok, ale odnosząc się do tego co ja napisałem powyżej, to jest to racja czy nie? Prosziłbym bardzo o konkretne odpowiedzi na moje punkty. Pozdrawiam. W ogólnym przypadku nie masz racji. ad 1. Załóżmy że napięcie na silnik podajesz z PWM z wypełnieniem 50%, wszystko zależy jaki prąd płynie w obwodzie. Prąd w obwodzie zależy z kolei od wielu czynników:...
Silniki synchroniczne i asynchroniczne małych mocy mają bardzo małą sprawność. Zobacz jak wygląda silnik klatkowy z polskiej starej pralki automatycznej, model PS660. Moc jego to aż 73W!! Lepiej byłoby wziąć silnik szeregowy (lub uniwersalny) lub bocznikowy. One mają dużą sprawność i można zastosować hamowanie odzyskowe. Łatwiej jest też zbudować PWM...
Siła hamowania odzyskowego ( silnik działa jak prądnica) zależy od obciążenia elektrycznego. Przykładowo do silnika podłączasz rezystor nastawny i zmniejszając jego wartość zwiększasz siłę hamowania, a energia jaką dostarczasz silnikowi wytraca się w postaci ciepła.
Dodanie ciągłego doładowywania do tego ciekawego pojazdu jest bezsensowe bo przecież energię na doładowanie musisz skądś pobierać. Podstawowym nośnikiem energii w pojeździe są akumulatory. Zasilają one silnik który z kolei poprzez przekładnie podaje moment na koła. Odebranie tego momentu przez prądnice która miałaby zwrócić energię elektryczną do akumulatorów...
Też się zastanawiałem, czy nie uszkodzę w ten sposób silnika. Czy przy hamowaniu odzyskowym (prądnicowym) nie potrzebuję przypadkiem osobnego wejścia na twornik? Czy ktokolwiek mógłbym pomóc ze schematem do tego?
A jakby zrobić jakies biegi ? Już wyżej napisano że to marnowanie energii. A co do alternatorów chodziło mi o odzyskanie częsci energi. Hamowanie odzyskowe nie wymaga oddzielnyc maszyn elektrycznych, zresztą w gokarcie nie ma sensu, a problem sam w sobie złożony. Znalazłem taki silnik http://allegro.pl/silnik-elektryczny-woz...
W moim ZOE klocki hamulcowe z przodu jeszcze są dobre, bo auto hamuje silnikiem. Program do obsługi hamowania odzyskowego to majstersztyk. Tylne okładziny hamulców bębnowych sprawdzę w lecie. Ręczny hamulec trzyma dobrze. Bateria jest ładowana jak popadnie, chociaż staram się zapamiętać, jak należy postępować, aby żyła długo. Pewnie po 7-8 latach straci...
Prosze o pomoc w namierzeniu katalogów firm, z produktów których mógłbym złożyć gotowy zestaw napedowy oparty o silniki BLDC (niczym z klocków) do napędu pojazdu elektrycznego. myśle, zę potrzebne bedzie: - Silniki BLDC (0,5-1kW) - 2szt. - Sterownik umożliwiający sterowanie w/w silnikami BLDC (lub dwa sterowniki) Poniewaz jestem laikiem w zakresie napedów...
Mam samochód elektryczny i zastosowany kontroler z odzyskiem energii. Tam energia prądu zmiennego jest poprzez mosfety i kondensatory zamieniana na prąd stały i ładowane mam akumulatory podczas hamowania odzyskowego. Czy nie można byłoby taki podobny układ i tu zastosować? Tu nie ma przetwornicy, a mimo to działa idealnie.
E no spoko ze działa, sam jakieś 8 lat temu uruchamiałem "na pokaz" jakiś ruski alternator 12V, ale wtedy nie miałem pojęcia co to mosfet... W końcówce pracowały KD502 * 6 szt + niezłe sterowanie. Jako żródło sygnału do sterowania tranzystorami miałem płynnie przestrajany generator 555 i rejestr przesówający, bodaj MCY74164 (mogę się mylić -minęło 8...
Hmm a jak by tak wykorzystać to do samochodów hybrydowych ? Silnik spalinowy i elektryczny razem mogły by mieć większą sprawność dzięki odzyskaniu energii cieplnej z silnika benzynowego... Można by jeszcze odzyskiwać energie z hamulców, z zawieszenia i innych ;) W samochodach hybrydowych hamowanie jest realizowane w dużej mierze przez silnik elektryczny...
Wyruszam tylko w słoneczne dni z akumulatorami naładowanymi do pełna. To chyba wyjaśnia sprawę ostatecznie. Jeśli byś chciał doładowywać akumulatory w czasie jazdy, to pozostaje tylko agregat spalinowy. Dlaczego twojej propozycji nie stosuje się nigdzie na świecie? Ani w rowerach, ani w autach? Pomyśl ;) Owszem, stosuje się tam hamowanie odzyskowe,...
Gauss Concept to wizja elektrycznego motocykla przyszłości, której autorem jest Attila Kiss. O ile znalezienie odpowiedniego silnika dla Gauss Concept nie byłoby zadaniem trudnym, o tyle na akumulatory gromadzące 25 kWh w zaledwie 40 kg przyjdzie nam jeszcze zaczekać wiele lat. Dane techniczne Prędkość maksymalna: 280 km/h Zasięg na jednym ładowaniu:...
Tak to jest dyplom, w założeniu na wejściu ma być jakiś prosty profil prędkości, czyli przyśpieszenie, ruch ze stałą prędkością, oraz hamowanie. Mamy więc dany moment i prędkość na wejściu "układu". I trzeba jakoś sterować tym wszystkim. Załączając na przemian parami kluczy T1,T2 oraz T3,T4 reguluję prąd płynący przez odbiornik. oczywiście okres załączenia...
Sama idea hamowania odzyskowego nie jest nowa, podobnie jak skrzynie bezstopniowe. Ciekawym jest fakt zastosowania za to koła zamachowego. Jednakże już kiedyś widziałem (na studiach na jakimś wykładzie o trakcyjnych systemach napędowych, czy jakoś tak) podobny system, gdzie wykorzystywano koło zamachowe umieszczone w próżni do napędzania silników elektrycznych....
Sprawdzę w pracy czy nie ma gdzieś starych takich oporów jak będą dam znać. A fakt studia czas by było zacząć :P a co do oporności to jutro sprawdzę przy silniku 110kW jakie są i z proporcji se policzysz. A ja mam takie pytanie czy przy max prędkości załanczasz tranzystory na stałe czy dalej pracują na PWM ? moze warto by było załączyć je na stałe (...
Silnikiem klatkowym trzeba zakręcić z tego co wiem 10% szybciej niż prędkość znamionowa, więc szkoda czasu na takie zawody. Wykorzystuje się to w hamowaniu rekuperacyjnym (odzyskowym) a jako prądnicę tylko w awaryjnych sytuacjach. I w przypadku maszyn mówi się raczej sprawność niż wydajność.
Hamowanie prądnicowe silnika prądu stałego zachodzi wówczas gdy jest on napędzany z prędkością większą od prędkości idealnego stanu jałowego. Kierunek prądu zmienia się na przeciwny niż przy pracy silnikowej i maszyna oddaje energię elektryczną do sieci. Nie zawsze. W momencie wysterowania prostownika zasilające silnik do pracy falowniczej prąd płynie...
Cześć, poszukuje informacji o hamowaniu regeneracyjnym/odzyskowym/rekuperacyjnym stosowanym w samochodach elektrycznych, hybrydowych lub osobowych. Moglibyście mi polecić jakiś dobry artykuł lub książkę w której opisane jest jak taki system dzieła, jakie mam parametry, albo o samochodach w których taki system występuje i jak jest w nich rozwiązany
Z tego co mi wiadomo to silnik trójfazowy klatkowy bedzie oddawał moc czynną do sieci bez zadnych szczegółnych zabiegów, gdy wirnik bedzie się obracał z prędkością ponadsynchroniczną ( uwzględniając ilość biegunów. Obroty w kierunku w którym normalnie pracuje ). Silnik bedzie ciągle pobierał moc bierną z sieci. Z resztą systemy takie są używane w systemach...
Witaj Rozumiem ze ma się kręcić tylko w jedną stronę i sterowania ręczne To wyjściem jest przerywacz na pół mostku (możesz wtedy mieć możliwość hamowania odzyskowego, praca dwukadrantowa) np z tranz IGBT, z tym, ze tu wymaga się odpowiedzniego sterowania tranzystorami . Zasilasz cały układ z prostownika diodowego lub tyrystorowego, jezeli chcesz miec...
Witam, również przerabiam samochód na elektryczny. Moje autko jest małe bo to Cinquecento. Zastosowałem silnik 7,5kW asynchroniczny na amerykańskie napięcie 3x200V, prąd znam.30A 2900 obr. Silnik podłączony do skrzyni biegów. Kupiłem akumulatory trakcyjne na 240V o pojemności 40Ah. Ważą 270kg i cinkuś trochę siedzi bo są umieszczone z tyłu (ale sprężyny...
maszyny asynchroniczne mogą pracowac jedynie jako prądnice przy hamowaniu prądnicowym (odzyskowym) poslizg musi byc mnieszy od zera (s<0) napomiast predkośc wieksza od prędkosci synchronicznej n>n1. Wynika z tego ze silnik musi byc dodatkowo napedzany i sam sie staje hamulcem (odwraca sie fazy napiecia) po dokładniejsze informacje proponuje dowolna...
Witam, tak sobie rozważam czy w podnośnikach można by wykorzystać możliwość śruby kulowej, do zmiany ruchu liniowego na obrotowy pod wpływem obciążenia, do odzyskiwania energii podczas opuszczania ładunku. Założyłem sobie śrubę o średnicy 40 mm, skoku 10 mm, długości roboczej 2000 mm, max obciążenie osiowe 12kN, zakładana prędkość opuszczania 0,2 m/s,...
A w Lublinie wykorzystują już silniki asynchroniczne do odzyskiwania energii :) A w jaki sposób jest to zrealizowane?? bo ze silnik asynchron'a pracuje jako prądnica przy hamowaniu to wiem, a gdzie wykorzystywana albo magazynowana ;) jest ta wytworzona energia? Technologia hamowania rekuperacyjnego (odzyskowego) wykorzystuje kilka sposobów akumulacji...
Witam. Chcę stworzyć układ do hamowania rekuperacyjnego czyli tzw odzyskowego. Miał to być układ do silnika prądu stałego o mocy 450W do roweru elektrycznego. Ale nie mam pomysłu w sumie jak zaprojektować taki układ. Może jakieś wskazówki albo linki z innych stron. Za wszystko z góry będę wdzięczny.
Witam Mam takie zadania - w ramach mojej pracy mgr. - stworzyć przetwornice DC/DC podwyższająco obniżajacą do roweru elektrycznego, która umożliwi odzysk energii do superkondesatorów,a następnie wykorzystanie jej przy ruszaniu z miejsca. Po opadnięciu napięcia na superkondesatorach do 24V, rower będzie dalej zasilany z akumulatorów. Dodatkowo muszę...
pozdrawiam jozefg - niestety, jak już pisałem nie mogę otwierać na swojej maszynce plików djvu. Próbowałem oczywiście, byłem nawet na houmpejdżu dejavu ale nie znalazłem tam nic co by u mnie odpaliło. Takie rzeczy staram się zawsze sparwdzić bardzo dokładnie i jesli stwierdzam, że to u mnie "nie zahulo" to prawie na pewno (bo pewnym na 100% nie mozna...
no to może inaczej, wyłączyć sterowanie mostka odłączyć akumulator i załączyć na silnik jakiś opór nie dużej wartości. I hamujemy co prawda bez odzysku ale jednak. Czy gdyby alternator był 24V a akku 12 nie następowało by ładowanie odzyskowe przy wyłączeniu sterowania( napięcie powinno być większe)?
Witam Chcialbym stworzyc w IsSpice ewentualnie jakims innym programie symulacje hamowania silnika asynchronicznego zasilanego z falownika napiecia.Chodzi mi dokladniej o hamowanie rezystorowe czyli sposob bedzie ten sam co w odzyskowym z tym ze energia nie bedzie przekazywana z powrotem do sieci lecz wytracana na R hamujacym ktory ma byc sterowany za...
1. Montażu Maszyn i Urządzeń elektrycznych: - Pomiar mocy czynnej w układach trójfazowych - Badanie laboratoryjne i eksploatacyjne wyłącznika różnicowoprądowego - Badanie pracy silnika pierścieniowego - Badanie transformatora trójfazowego - 3 stany pracy - Badanie przekładników prądowych - Badanie silnika trójfazowego pierścieniowego - Badanie silnika...
(at) TechEkspert Miło przeczytać, że wniosłem odrobinę wiedzy do dyskusji, Dziękuję! W odniesieniu do falowników - Twoje zaskoczenie tym, co zobaczyłeś na ekranie oscyloskopu świadczy tylko o prostocie badanego falownika. Generator fali prostokątnej plus – przerwa – minus – przerwa, to pierwsze przybliżenie do sinusa, umiejętnie dobierając...
Witam. TV używam od czasu do czasu w charakterze monitora podczas oglądania filmów, koncertów, i za cholery nie trawię dźwięku produkowanego przez nowoczesne sprzęty, bo i jaki dźwięk może wyprodukować głośniczek 3x6 cm... Oczywiście da się podłączyć do zestawu HiFi, ale na codzień z TV korzystają domowe kobity, więc chciałem im też zapewnić jaki-taki...
Witam Od jakiegos czasu zastanawiam sie co by bylo potrzebne do zbudowania takiego pojazdu. Po przemysleniu calej sytuacji rodzi sie kilka pytan: (zalozenia: silnik o mocy conajmniej 70kW i zasieg po miescie conajmniej 100km) 1) jaki silnik? pradu stalego czy synchroniczny? Silnik synchroniczny ma przewage nad silnikiem pradu stalego ze sterowane falownikiem...
Witam, wymyśliłem, że można byłoby zbudować przetwornicę o dwukierunkowym przepływie energii (z hamowaniem odzyskowym) wg poniższego schematu (proszę traktować bardziej jako blokowy niż ideowy): http://obrazki.elektroda.net/63_12379715... Czy w tej konfiguracji jest sens budować taką przetwornicę? To tylko wstępna koncepcja. Docelowo sterownikiem...
hamowanie bramy hamowanie wybiegiem hamowanie licznika
spadek napiąć odbiornik toshiba zapala dioda power cieknie pralki
Wyświetlacz lodówki Hotpoint Ariston nie działa, ale lodówka działa Schemat paska rozrządu Chrysler - jak uzyskać?