Czy można wykorzystać to zjawisko do tego aby hamować moją hulajnogę ? Owszem. Tak hamują tramwaje czy inne pojazdy el.. Nazywa się to hamowaniem prądnicowym. Czy zwierając przewody nie szkodzę aby silnikowi? Nie. Co należy zrobić aby zainstalować takie koło symetrycznie pod kierownicą Zastosowac silnik z wałem (osią) przelotowym.
Witam. Jeżeli zasilasz silnik przez prostownik niesterowalny (diodowy) to nie ma sensu przeprowadzania takiej symulacji (hamowanie prądnicowe). Tak jak napisałeś nie da się przepchać energii z silnika do sieci, operując tylko na diodach. Hamowanie przeciwwłączeniem zadziała. przy zasilaniu jednopulsowym po zamianie biegunowości będzie wymuszony przepływ...
Hmm niebardzo rozumiem poco falownik do silnka pr stałego, zeby odzyskiwać energie podczas hamowania prądnicowego wystarczy zwykły prostownik sterowany. Jeżeli silnik przechodzi do hamowania prądnicowego to prostownik sterowany przechodzi do pracy falownikowej staje się tzw. falownikiem o komutacji sieciowej. Pozdrawiam
A wracając trochę do pierwszego pytania to czy ktoś spotkał się w praktyce z wykorzystaniem hamowania prądnicowego silnika,bo przecież jest taki rodzaj hamowania
(at)pixelx Bo wtedy silnik przechodzi w pracę prądnicową. Przemiennik zmienia ( zmniejsza przy hamowaniu) częstotliwość synchroniczną a wirująca masa na wale ma prędkość większą od synchronicznej wtedy generowana jest energia. https://obrazki.elektroda.pl/9703127900_...
ale przy zatrzymaniu, to zasilanie jest wyłączone, więc skąd iskrzenie? Bo wyłącznik sieciowy wyłączajac zasilanie zwiera silnik, ktory hamuje pracą prądnicową. (at)kozi59 Na tych fotkach nic nie wiadać, zrób porzadne.
Zrób hamulec z prawdziwego zdarzenia, by prądem nie hamować. Tak trochę to bez sensu... A dlaczegoż to, ,,bez sensu" ? Można oczywiście uzupełnić ten pojazd hamulcem mechanicznym, nawet hydraulicznym, ale hamowanie prądnicowe w takim przypadku jest i proste w realizacji i sprawne, szczególnie przy tym typie silnika.
(at)atom - dioda przejmie tyle prądu ile będzie miał silnik w danym momencie. Rozruch, blokada kół czy hamowanie prądnicowe - w każdym z tych przypadków dostanie w d...
Praca "prądnicowa" silnika na wspólne obciążenie to hamowanie. Można tego uniknąć łącząc każdy silnik do zasilania przez diodę. Wtedy wirnik sinika który się nie "przykłada" do napędu będzie wnosić tylko opory tarcia łożysk, ewentualnie jeszcze jakieś tam siły bezwładności.
W twoim rysunku rzeczywiście robi się zwarcie. Zastosowano tu podwójny wyłącznik i hamowanie prądnicowe silnika w celu poprawy bezpieczeństwa. Położenie wyłącznikow - oba zwarte zestyki NO w obu wyłącznikach - silnik pracuje jako szeregowy komutatorowy. Po puszczeniu przyciskow wyłączniki stają sie NC dla silnika, a NO dla sieci i oba zwierają silnik...
Witam! Dla hamowania prądnicowego falownika 5,5 kW winien być zamontowany rezystor hamujący o rezystancji minimalnej 50 omów (przy rezystancj 70 omów 100% moment hamujący).Minimalna moc opornika dla 5,5 kW to 850W. Wyślij na PW swój adres mailowy to podeślę kompletną polską instrukcję falownika SJ200 Pozdrawiam
Hamowanie prądnicowe silnika prądu stałego zachodzi wówczas gdy jest on napędzany z prędkością większą od prędkości idealnego stanu jałowego. Kierunek prądu zmienia się na przeciwny niż przy pracy silnikowej i maszyna oddaje energię elektryczną do sieci.
Witam. Co myślicie o takiej sytuacji, Jest układ falownika, który zasila i steruje sprężarką zmienno prędkościową. Niestety jest czuły na warunki zasilania (widełki 220-240 -ale realnie jeszcze czulszy) i rozłącza tak układ z 15 razy dziennie, Tzn. wyłączy na 30sekund, odstoi 60sekund i sam rusza. Nie jest to realizowane jako hamowanie prądnicowe, tylko...
Witam. Jeśli chcesz stosować klucze tranzystorowe, to lepszym rozwiązaniem jest zastosowanie MOSFET'a. Główną zaletą jest zminimalizowanie strat. Moje wątpliwości budzi założenie o hamowaniu przeciwprądem. Jeśli silnik nie jest przystosowany do takiej pracy, to może ono doprowadzić do szybkiego zniszczenia. Proponowałbym zastosować hamowanie prądnicowe....
Hamowanie prądnicowe to też praca prądnicowa i oddawanie energii do sieci. Cobyście nie pisali to faktem jest, że silnik asynchroniczny jest maszyną odwracalną. Oczywiście do wzbudzenia prądnicy asynchronicznej potrzebna jest moc bierna, ale w sieci jest jej dostatek. Charakterystyka poślizg-moment obrotowy jest symetryczna. Po co przywoływać Pana Leonarda...
Może się mylę, nie mniej usiłujesz nagiąć zasady poprawnej budowy tego typu układów do tego czego oczekujesz przy użyciu tego co masz. Obawiam się, że zasady nie zrobią dla ciebie wyjątku. Aby to miało sens falownik odpowiedniego typu powinien umieć wykryć pracę prądnicową, zmieniać tryb pracy i w sposób kontrolowany doładowywać akumulatory i to bez...
Przekształtniki ogromnie ułatwiają stosowanie maszyn w szerszy sposób - przykładowo możesz nie tylko włączyć/wyłączyć silnik ale też określić jak dokładnie ma wyglądać jego start oraz zatrzymanie, przebieg pracy a nawet wykorzystać warunki pracy do tego, żeby zwrócić energię do sieci zasilającej (hamowanie prądnicowe). Nie musisz się tu aż tak martwić...
maszyny asynchroniczne mogą pracowac jedynie jako prądnice przy hamowaniu prądnicowym (odzyskowym) poslizg musi byc mnieszy od zera (s<0) napomiast predkośc wieksza od prędkosci synchronicznej n>n1. Wynika z tego ze silnik musi byc dodatkowo napedzany i sam sie staje hamulcem (odwraca sie fazy napiecia) po dokładniejsze informacje proponuje dowolna...
Też można na FWD, ale musisz mieć wtedy 2 kanały PWM, jeden dla fwd i drugi dla rev, a ENA jest wspólne więc tak chyba łatwiej. ENA jest sprytnym rozwiązaniem jak stosunkowo tanim kosztem elementów móc wysterować obie pary tranzystorów dodatkowo zabezpieczając się przed zwarciem skrośnym. Przy obecnych diodach zwrotnych mając FWD i REV na 1, a /ENA...
Jeżeli dodamy w pętli for pomiędzy funkcjami analogwrite opóźnienie około 2 ms aby złagodzić zatrzymanie, ale aby było nadal w miarę szybkie, silnik podczas zatrzymywania generuje podwyższone napięcie, które przez mostek cofa się przez chwilę do zasilacza. Przy łagodnym zatrzymywaniu problem przepięć nie występuje. Silnik DC podczas hamowania nie generuje...
Kolegom pomyliła się praca prądnicowa silnika asynchronicznego do hamowania windy. Jeżeli podłączony silnik do faz rozpędzimy do prędkości wyższej niż jego prędkość znamionowa to przejdzie w pracę prądnicową i odda energie do sieci ale sprawność takiego układy jest bardzo niska. Bez sieci nie ma mowy o pracy prądnicowej. Jak chcemy zrobić z niego prądnicę...
Do Jarkon2. Myślę, że zgodnie z zasadą zachowania pędu lepiej byłoby w pędniku nie stosować dużych mas. Właściwie powinno się sterować ich wielkością, na przykład poprzez prędkość przedmiotowego równania (po jego przekształceniu). Czyli jakaś masa (elementu efektywnego oczywiście), większa od 0 musiałaby być (mnożenie przez zero jest " nie wydajne")....
Ok, ale odnosząc się do tego co ja napisałem powyżej, to jest to racja czy nie? Prosziłbym bardzo o konkretne odpowiedzi na moje punkty. Pozdrawiam. W ogólnym przypadku nie masz racji. ad 1. Załóżmy że napięcie na silnik podajesz z PWM z wypełnieniem 50%, wszystko zależy jaki prąd płynie w obwodzie. Prąd w obwodzie zależy z kolei od wielu czynników:...
W przypadku swobodnego hamowania. Oba tyrystory są wyłączone. Na wykresie jest to opisane, napięcie nie zmienia znaku, a prąd zmienia się na przeciwny, czyli mamy pracę prądnicową. Obwód zamykany jest przez D1. Gdyby uruchomić T2 przy wyłączonym T1 w czasie hamowania, to będzie ono wymuszone i obwód zamknie się na krótko przez tyrystor T2.
Zwarcie silnika działa przy pracy prądnicowej i słabnie przy zmniejszaniu obrotów. Hamowanie przeciwprądem jest skuteczniejsze. Wystarczy że go wyłączysz po zahamowaniu silnika. Po eksperymentach można zastosować czasówkę.
Z magnesami może być kawałek zwykłej stali; ale z cewką lepiej mieć rdzeń ze stali krzemowej (blacha prądnicowa, albo transformatorowa) - zwykła będzie dawać hamowanie z powodu histerezy i prądów wirowych.
Stosuje się powszechnie trzy rodzaje sposobów hamowania: 1. mechaniczne 2.przeciwprądowe 3. prądem stałym 4. praca prądnicowa silnika. Oddzielnym zagadnieniem jest utylizacja energii elektrycznej odebranej hamującemu silnikowi zasilanemu z falownika. No i hamowanie silników innych niż klatkowy ;)
Wydaje mi się, że gdy przekształtnik pracuje jako falownik i zasila silnik wtedy te diody nie mają znaczenia. Zgadza się. Jednak gdy na zaciski wyjściowe podasz napięcie ( praca prądnicowa silnika ), pracują jak zwykły mostek.
W dawnych czasach sprężarka posiadała koło zamachowe. Przy nawrotach układu korbowego silnik ma "przechlapane". Biedaczysko musi zatrzymać rozpędzony tłok z korbowodem w zwrotnym położeniu (hamowanie może nawet praca prądnicowa) Za chwilę ma pod górę bo trzeba rozpędzić tłok z korbowodem w stronę przeciwną. Sinusoida obciążenia ma częstotliwość około:...
Falownik może wytwarzać moment hamujący, jeśli obroty rzeczywiste silnika są większe od zadanych. Jest to praca prądnicowa, a wytworzona energia musi zostać wytracona przez falownik w rezystorach hamujących (układy hamujące mogą nie przewidywać ciągłego zwrotu mocy rzędu 100% znamionowej, więc warto by się upewnić, no i rezystor hamujący będzie z 40...
to i ja elgregor bede miał pytanko wiem co to jest czoper i rozumie jego zasade działania, ale nie rozumie kiedy silnik oddaje energię do układu spowrotem. to znaczy w jaki sposób hamuje się silnikiem żeby oddawał enrgię do układu? czy to jest wynik indukcji na uzwojeniach silnika przy hamowaniu prądem stałym? Nie, przy hamowaniu prądem stałym energia...
W napędzie, gdzie moment zwrotny hamowania jest niewielki można przyjąć moc rezystora ok. 20% mocy silnika. Tam, gdzie moment zwrotny będzie duży a czas wyhamowania długi moc rezystora może sięgnąć nawet 75% mocy silnika. Stąd ważna jest informacja co ten silnik napędza i jaki jest tryb i czas hamowania. Rezystancja rezystora powinna być zbliżona (ale...
Do zaciskow 87 i 88 podpięty jest silnik asynch.6Kv. Ogarnijcie porządnie to Kolego :D Bo mnie to wygląda na typowy, półmostkowy sterownik silnika prądu stałego, obcowzbudnego, co dodatkowo zdaje się potwierdzać amperomierz z bocznikiem. Jeżeli zaś ma być to układ hamowania dynamicznego silnika asynchronicznego (pierścieniowego lub klatkowego) prądem...
[quote="krzychol66 [/quote] Jak to co się zaczyna dziać? Pomijając stan nieustalony napięć i prądów w uzwojeniach w chwili komutacji, masz hamowanie ze zwrotem energii do sieci (praca prądnicowa), aż silnik zwolni do nowej prędkości synchronicznej. Poniżej tej prędkości następuje praca silnikowa z momentem rosnącym w miarę spadku prędkości, aż moment...
mozna probowac odzyskac jakas energie przy hamowaniu ale nie sadze zeby to byly jakies wielkie oszczednosci. Przy jeździe po mieście kilka %, poza miastem jeszcze mniej. Tak jak już napisano temat był już wałkowany. Dla uzyskania sensownych parametrów trakcyjnych malucha trzeba by dać silnik na jakieś 15kW. Żeby się dało nim jeździć - jakieś 5-10 kW....
Jak wcześniej pisałem nie zapoznałem się z całością tematu ;/ więc sory za nie wiedze ;) praca prądnicowa to praca przy której silnik hamuje napędzaną maszynę kiedy jest odłączone napięcie a w obw. stojana włączony jest odbiornik a praca samowzbudnego generatora asynchronicznego (to co badam na pracowni) zmontowałem układ z : Silnika bocznikowego n=2000...
Nie zrozumiałeś do końca :) Rezystor, jaki by nie był, jak jest prawidłowo dobrany to ma wytracić energię zwracaną do mostka stałoprądowego (szyny DC) przez napęd w trybuie pracy prądnicowej i nic tam więcej nie ma prawa być podłączane. Czujnik termiczny/PTC czy inne_coś_tam ma sprawdzać temperaturę rezystora i jak jest niedobrze to przerwać obwód sterowania...
No pisałem przecież, że tego nie wiem. Nie zmierzyłem tego w trakcie pomiarów bo nie mam przy sobie miernika prądu DC. Amperomierza do hamulca też nigdzie nie ma. Nie wiem czy on faktycznie już przy 10% mocy daje 63A. Wiem, że przy 10% wywala mi zabezpieczenie 63A. Wszystkie wskaźniki jakie mam dostępne na panelu dotyczą TYLKO silnika badanego. Nie...
Tak na prawdę, to falownik hamując silnik, sam wprowadza go w stan pracy prądnicowej. I nie ma tutaj żadnego dodatkowego układu prostującego. Tą samą drogą którą zasila się silnik podczas pracy, płynie prąd hamowania, tylko w drugą stronę. http://obrazki.elektroda.pl/7381561300_1... Na pierwszym rysunku jest typowy falownik bez zwrotu...
Taki obwód z rezystorem (mylnie przeze mnie nazywanym ) hamującym działa w ten sposób że falownik kontroluje napięcie na szynie DC. Jeżeli napięcie wzrośnie powyżej określonej wartości np z powodu wejścia silnika w pracę prądnicową (przekroczenie prędkości synchronicznej) wówczas dołącza do szyny DC rezystor dużej mocy by zbić to napięcie. Jeśli napięcie...
Poszukam jeszcze czegoś z tego tematu tylko na poziomie technicznym. Jednak zaczynam się domyślać, o co chodzi nauczycielowi. W momencie kiedy płynie prąd wzbudzenia, silnik pracuje także jako PRĄDNICA. Dzieje się tak dlatego, że strumień elektromagnetyczny (kiedy płynie prąd) z uzwojenia wzbudzenia indukuje SEM w uzwojeniu twornika, ale przeciwnie...
Witam! Uznałem, że ten dział jest stosowny do mojego pytania. Interesuję się ostatnio elektryką i koleją. Ale do rzeczy: Hamulec elektrodynamiczny - hamulec wykorzystujący pracę prądnicową silników elektrycznych w elektrowozach, tramwajach i lokomotywach spalinowych z przekładnią elektryczną. Zasada działania polega na przekształcaniu części energii...
Witam Czoper to zwykły tranzystor odpowiedniej mocy, umieszczony wraz z diodą pomiędzy kondensatorem a falownikiem właściwym. Nadwyżka energii podczas podczas pracy prądnicowej silnika przenosi się przez falownik na kondensator, napięcie narasta......I aby napięcie na tym kundziu nie osiągało zbyt dużych wartości musi zostać w odpowiednim czasie dołączony...
Podnośniki tego typu podlegają pod UDT w zakładach pracy i żadne samodzielne modernizacje nie są dozwolone. Moment hamujący wychodzi ok 19 Nm. Bez uwzględniania żadnych strat. Odzysk energii jest możliwy, śruby kulowe mają sprawność energetyczną porównywalną niemal z napędem z użyciem listw zębatych, do tanich nie należą i prawidłowy ich dobór wymaga...
Jeszcze raz - JAKI manekin? Cały czas zadajesz błędne pytania i oczekujesz odpowiedzi, które nie wynikają ze stawianych pytań. Manekin nic nie przejdzie, bo "manekin" z definicji jest obiektem nieruchomym. Ile jest w stanie przejść manekin (robot) o dwóch nogach Twojej postury.. ? Przejdzie 100Km względem twoich 500 Km To fajnie. A chodziłeś kiedyś...
nie dramatyzował bym :), obecnie używam dwóch solarów 5W (po jednym na 20000 mAh power bank) i jestem w stanie wytrwać do trzech dni bez ładowania z sieci Jak dla mnie to byłoby sporo. 10-15 W elektrycznej mocy to jakieś 25 W "na nogach". Jak pisałem przy długotrwałej jeździe masz 50 W "na nogach". Czyli będziesz musiał zwiększyć wysiłek o połowę....
Witam, właśnie o to mi chodzi, ponieważ nie wiedziałem jak to obliczyć i tak mi się trochę wydawało że wielkość tej tarczy jest trochę za duża. Ale ja tą wielkość robiłem z zapasem by siła promienia r=245 oddziałująca na końcach magnesów była wstanie pokonać opory prądnicy 7,5kv z wklejonymi magnesami walcowymi w klatki. Wniosek już jest tarcza ma być...
silniki W silniku spalinowym masz obroty biegu jałowego i w związku z tym jedziesz nawet kiedy stoisz. Ale rozważmy silnik elektryczny. Silnik AC (często stosowany w samochodach, będę chciał go użyć we własnym) ma spadek napięcia na rezystancji uzwojeń a jego napięcie robocze jest proporcjonalne do prędkości. Więc istnieje "prędkość zerowa" zależna...
Cześć Numerek 12. Twoje słowa: (zgodnie z tematem postu robimy elektrownię domowym sposobem czyli małą na wlasne potrzeby z ostatniej dyskusji wynika że robimy wielka elektrownię tak circa ~100 Kw i sprzedajemy prąd skupmy się może na wykonaniu domowym sposobem jakiejś prądnicy która bedzie dzialać ( nie mam na mysli silnika od pralki) tak samo z wiatrakiem...
Witam forumowiczów! Niedawno zmajstrowałem prototyp dość fajnej w mojej opinii turbiny VAWT i chciałbym jej nową, już solidniej wykonaną wersję trochę po testować przy pracy z generatorem. Od jesieni mocno wałkuję temat prądnic do elektrowni wiatrowych, mam już pewne preferencje oraz pojęcie "z czym to się z grubsza je" całość się jednak rozbija o koszta....
hamować silnik prądnicowy praca prądnicowy blacha prądnicowy
chrysler wentylator silvercrest odkurzacz rezystancja cewka sprężarka
problemy diagbox diagbox peugeot
Częstotliwość migotania uszkodzonej świetlówki Bezpiecznik 20A do skuterów 4T – zastosowanie i dobór