poinformowali mnie, że jak nie wymieniam całości (cokolwiek znaczy ) zapewne chodzi o sworznie, simerbloki, tuleje, drążki stabilizatora ( nie wiem co jeszcze ma wpływ na zbieżność) , to mija się to z celem. No i oczywiście zaproponowali, że mogą to wszystko zrobić. Z celem to mija się plecenie bzdur.Zeby twierdzić cokolwiek to trzeba auto raz sprawdzić...
Niech ustawią tylną oś (tzn. pochylenie i zbieżność) i będzie dobrze. Trzeba sobie uświadomić , że samochód "prowadzi" oś tylna, przednia służy głównie do ustalania kierunku jazdy (w lewo, prosto, w prawo, w drzewo).
Witam-szybkie pytanie-wymiana końcówki drązka kierwoniczego passat b5 fl 2003 -czy koncówki są takie same przed liftem i po? Tak, rozróżnienie jest inne - od rodzaju zawieszenia zwykłe/sportowe - są ze sobą współzamienne - TRW JTE143 z gumowym elementem tłumiącym - TRW JTE1023 lite
W zależności o ktorą Ci chodzi. Jedna 60Nm Druga kontra drążka kierowniczego 70Nm.
Materiał końcówki jest niespawalny. Lepiej drążek wyjąć, skrócić i nagwintować.
W tym przypadku części raczej będą tak tanie że się nie opłaci za przesyłkę płacić. Jak masz wymieniać tuleje drążka reakcyjnego to wymieniaj od razu komplet. W linku co podałem na rysunku drążek to numer 6, a do wymiany nr 2 sztuk 2, nr 14 sztuk 4.
Źle spojrzałem na zdjęcie. Jeśli sworzeń jest zabezpieczany od boku i nie ma rowka na śrubę po całym obwodzie to śruba ta jest po to abyś po włożeniu sworznia w otwór ustawił go aby śruba weszła, bo jak będzie ustawiony nie wycięta stroną do otworu na śrubę to śruby nie wlozysz
Ma być ustawiony "na zero" plus/minus 10' (ja robię bardziej w minusie) . A jak Ty to chcesz ustawić, na oko? Jedż na ustawienie, bo tam nie tylko się zbieżność ustawia, ale i kąt pochylenia koła. Około 50zł. to nie majątek w porównaniu do cen opon (bezpieczeństwa), jak i nadmiernym zużywaniu się innych podzespołów. Pozdrawiam.
Witam. Żeby sprawdzić końcówkę drążka kierowniczego trzeba dostać się pod samochód czyli najlepiej z kanału. Będąc w kanale ręką poruszamy gałką czując luz(gałka stuka) to jest ona do wymiany. Można to też robić w dwie osoby, jedna porusza kierownicą w lewo i w prawo(krótkie ruchy) a druga dotyka ręką gałki i wyczuwa luzy, stuki na niej.Na gwinty nie...
W golfie mk II lewa końcówka drążka kierowniczego była fabrycznie niewymienna, wymieniało się cały drążek, dopiero zamienniki były sprzedawane oddzielnie (końcówka i drążek), więc nie wiadomo jak jest u Ciebie. Jak już pisałem, części + robocizna to ok 200-250zł, więc nie ma dramatu finansowego
Amortyzatory polecam KAYABA lub SACHS. Końcówki drążków TRW lub MOOG.
Końcówka drążka kierowniczego - VO-ES-0511 / 6E0 419 811 - VO-ES-0510 / 6E0 419 812 Drążek TA3236 / 6N0 422 803 C Końcówki są lewe/prawe, drążek bez różnicy
Bo trzeba używać dwóch młotków.
Jak nie ma potrzeby ruszania łożyska albo przegubu zewnętrznego to nie wiem po co chcesz wyjmować całą półoś. Spokojnie powinieneś rozpiąć przegub odkręcając tylko sworzeń wahacza i końcówkę drążka kierowniczego. Ewentualnie jeszcze łącznik stabilizatora.
Jeśli nie ma luzu dróżek jest sprawny. Z tym że w rękach tak nie wyczujesz jak na szarpakach u diagnosty. Prędzej wyczujesz luz końcówki drążka.
Jeśli jest w granicach regulacji przy końcówce drążka to tak.
Tak, to tzw. kamień z końcówki drążka kierowniczego/reakcyjnego
DRĄŻKI dokręcasz mocno a KOŃCÓWKĘ DRĄŻKA jak demontowałeś powinieneś policzyć obroty jak odkręcałeś i tak samo wkręcić
W tej osłonie jest na tyle duży otwór, że nie trzeba nawet odkręcać końcówki drążka, wystarczy ją wybić ze zwrotnicy
Czujnik zostaw w spokoju - odłącz wtyczkę która będzie wyżej i wyjmij zwrotnice razem z czujnikiem. Końcówkę drążka wybij bijąc młotkiem w stronę zwrotnicy.
Ostatnio kupowałem sworznie wahacza i końcówki drążków do Nissana Quest'a i tylko takie były :D także jak widać nadal są w użyciu;)
Ja miałem w corsie takie stukanie ale tylko przy hamowaniu z prędkości 60 i większej się to robiło, wymieniłem końcówki drążków kierowniczych i przestało..
Dokładnie,z doświadczenia wiem że takie drgania czy dziwne odgłosy,szarpanie to albo łożysko albo końcówki drążków układu kierowniczego,więc najlepiej podjechać do warsztatu na kanał i tam sprawdzić.
ad1 sprężyny niekoniecznie jak nie są popękane ale pewnie do zmiany łożysko amortyzatora ad2. albo cały, albo: końcówka wahacza i 2x tuleje metalowo gumowe ad3. końcówki drążka stabilizacyjnego i gumy w których osadzony jest drążek.
Zrób tak samo, podejrzewam że od wielu lat nie było tam nic ruszane a większy problem jest z odkręceniem i wybiciem końcówki drążka, przegubu i sworznia niż ze ściśnięciem sprężyny.
Mogę się mylić ale coś może być ze zbieżnością kół lub mogą być zużyte końcówki drążka reaktancyjnego. Niech ktoś to lepiej zweryfikuje :)
Zacznę od tego, że jakimś sposobem post trafił do działu Samochody Technika, a nie do Samochody Mechanika. Zdaje się, nacisnąłem nie to co chciałem. Trudno. Rebuso , pewnie masz rację z tą rozbieżnością, skoro tak mówisz. Gdybyś napisał, że 2 cm nie spowodują różnicy, też bym Ci przyznał rację z tego powodu, że nie jeździłem takim samochodem i nie mam...
No właśnie - a piszczy w jakich okolicznościach? Bardziej przy pokonywaniu nierówności, czy skręcaniu? Bo piszczeć może i górne łożysko mcphersona, suche (pozbawione smaru) końcówki drążków czy sworzeń zwrotnicy. No i drążek reakcyjny w gumach, jeśli jest.
bartosz789 ''Myślę, że trzeba będzie wymienić łożyska które trzymają ośkę w wahaczu'' Ośkę w wahaczu nie wahacz do ramy bo własnie w mocowaniu go do ramy jest tuleja aby mógł się poruszać góra dół ;) Dodano po 3 I z tego co widzę to masz popękane gumy na końcówkach drążków kierowniczych. Prawdo podobnie są tam luzy ale jeżeli małe to ja bym jeszcze...
Patent, na 100% działa. Weź strzykawkę, olej i grubą igłę. Jak zdejmiesz koło wstrzyknij w każdą gumę (taką jak od końcówki drążka) odbobinę oleju. Przejedziesz 100m i znów zagości cisza
Spójrz na gwinty od końcówek drążków. Przy prawidłowym ustawieniu powinno być widać mniej lub więcej tyle samo zwojów. Jeśli jest różnica, to masz przestawione w przekładni lub na krzyżaku łączącym przekładnie z kolumną kierowniczą (nie zawsze w tym miejscu da się ustawić inaczej, nie wiem jak jest w tym przypadku). Nie napisałeś też, czy wymiana na...
Wymień końcówki i drążki kierownicze.
Nie ma specjalnie wielkiej różnicy pomiędzy śrubami - można zostawić te ze starych, które są w bdb stanie. Nie spotkałem się z problemem śrub dostarczonych w komplecie. Nie wymieniaj końcówek drążków (jak nie musisz) bo długo nie wytrzymają - około pół roku przy większych przebiegach. Najlepiej zamontować końcówki z wyższej półki.
Temat zamykam drążek jest nie typowy brak zamiennika nawet z PRL ida Do regeneracji
Zbytnio tutaj zawieszenie się nie różni od G II. Tam jest tylko po jednym wahaczu na stronę. Sprawdzić ich tuleje - szczególnie te tylne w przednich wahaczach. Sprawdzić końcówki drążka stabilizacyjnego i gumki które trzymają go do wózka. Sprawdzić łożyska obsady amortyzatora. Toledo 2 czy Golf 4 Variant to to samo zawieszenie (może inne sprężyny) ale...
przy okazji stwierdziłem że końcówka drążka kierowniczego z lewej strony ciężko się rusza (trzeba użyć sporo siły), więc przy najbliższej okazji ją też wymienię. Nie wiem czy wiesz ale nowe końcówki strasznie ciężko chodzą natomiast z wiekiem chodzą coraz luźniej aż w końcu mają luzy.
czy może jest jakas przyczyna ze ten drążek sie wykrecil z końcówki? On się nie wykręcił, tylko zerwał z gwintu. A przyczyna - gwint ma zawsze jakiś luz. Do likwidowania tego luzu i zabezpieczenia przed odkręceniem jest kontra widoczna na zdjęciu. Musiała się odkręcić, a przez to zrobił się luz na gwincie i stopniowo się powiększał, aż do zerwania...
Fabryczne rozwiązanie. Jeden drążek jest razem z końcówką (jest to jeden element) - do wymiany na drążek + końcówka.
Mają Ci się dać wkręcić w drążki. Musi być jedna z prawym gwintem, druga z lewym, aby można było regulować długość drążków - zbieżność. (śruba rzymska) Pozdrawiam.
Witam. W Twoim samochodzie zawieszenie przednie i układ kierowniczy to naprawdę prosta konstrukcja ale mimo tego nikt Ci tego nie zdiagnozuje przez internet. Podjedź do dobrego mechanika od zawieszeń i za diagnostykę nie zapłacisz nic jeśli później zlecisz naprawę/wymianę w tym warsztacie. Podpowiem tylko że to może być jeden z tych elementów: - końcówki...
Witam, może ktoś pomóc z obliczeniem (na dowolnym, nawet wymyślonym przykładzie) sił działających od kierownicy do końcówki drążka kierowniczego samochodu osobowego ?
Doprecyzuj czy chodzi o hałas przy kręceniu kierownicą czy o hałas przy jeździe na skręconych kołach .
Żadnej filozofii w tym nie ma. Wystarczy zrobić. Zmartwię Cię - nie ma to związku ze "ścinaniem" lewej opony.
Trzeba podjechać na diagnostykę i ustawić zbieżność.
ostatnio zauważyłem taka sytuacje że jadac na prostym asfalcie i trzymając prosto kierownicę czuję żę kola delikatnie chodzą w która strone chcą, podobnie dzieje sie na koleinach nie idzie go utrzyać prosto, jest to inne odczucie niż wyrzucanie z kolein tj. pływanie po drodze..
Bierzesz długą rurę, przekładasz nad końcówką drążka. Koniec zapierasz o podłużnicę a za drugi ciągniesz do dołu. I odkręcasz pneumatem.
Pytam się tylko dlaczego nie ma zamienników sterowników do samochodów. Końcówkę drążka można kupić w zamienniku i nikt się nie martwi o bezpieczeństwo.
Koła po podniesieniu lewarkiem auta obracają się luźno. Łącznik stabilizatora został wymieniony. Na przedniej osi opony jednakowe. Wczoraj zrobiłem trasę 300km i przy prędkości ok 100km/h jazda jest bardzo męcząca bo trzeba kontrować kierownicą lekko w lewo. Po puszczeniu kierownicy się ona prostuje automatycznie i auto zjezdza z pasa ku poboczu. Wydaje...
te stuki mechanizmu różnicowego to normalne zjawisko??
Prawidłowo przy każdym grzebaniu w zawieszeniu z możliwym naruszeniem geometrii powinno się ją ustawiać na nowo, teraz zależy co chcesz uzyskać bo jak masz stare opony (jeździsz na nich już np ostatni sezon) to ustawienie geometrii garażowymi sposobami tak żeby nie ściągało do żadnej ze strony i było w miarę ok ma sens, jednak gdy chcesz pojeździć na...
Masz drążek z końcówką (jedna całość), chcąc wymienić końcówkę, musisz kupić również nowy drążek
Zawieszenie które polecam, gdyż sam na nim jeżdżę w 2 samochodach od wielu lat, to Master Sport dostępny na allegro w cenach do 600 zł za komplet. Trzeba dokupić końcówki drążków Lemfordera, bo te z kompletu się nie nadają i padną w przeciągu roku. Przegub to raczej średni przedział cenowy a firm jest dużo - często zakładam Lobro ale co do jakości nie...
Witam. Panowie po wymianie wahaczu w Yaris II i końcówek drążków mam krzywa kierownicę. Jak to możliwe skoro wahacze są bez ustawiania a końcówki drążków zmierzyłem tak samo są wkręcone takie samej są długości co stare.
Pani w sklepie była troszkę "nie rozgarnięta" (nie chciałem ubliżyć nikomu). Zapewne chciała się zapytać jakiej firmy części potrzebujesz. TRW i DELPHI to producenci części w tym również zawieszeń. Idź do sklepu i podaj co chcesz kupić - kupisz to na podstawie modelu i rocznika auta. Producenta doradzi Ci sprzedawca. Zasada jest jedna: wydaj więcej...
Samochód i tak idzie do warsztatu na wymianę końcówki drążka + zbieżność, to niech zrobią i te przewody. Zwłaszcza, że nowe nie są drogie, a warsztat i tak ma potem podbić przegląd.
Podczas przeglądu okazało się , że muszę wymienić końcówkę drążka kierowniczego. W serwisie taka końcówka kosztuje 300zł. + wymiana dodatkowo są stosowane dwa rodzaje zależnie od rodzaju przekładni kierowniczej. W sklepie taka koszuje od 38-50zł. ale w jedym powiedzieli, że jest jeden rodzaj w drugim, że najlepiej zabrać na wzór starą. W fachowość doboru...
z wymiana łożysk sam sobie poradzisz.. nie trzeba ust geometrii /zbieżności przy wymianie łożysk dotyczy tutaj wym końcówek drążków wymienia się łożyska jeżeli "wyją" Dodano po 1 wpływu niema na ustawienie zbieżności na pewno wymiana łożysk,,,wymienia się jak napisałem wyżej i wymienia się parami,czyli 2szt-oś przednia lub oś tył
I potem oczywiście taki obywatel zawiezie szkodliwe płyny do PSZOK, żeby je uczciwie zutylizować, zamiast wylać do najbliższej studzienki. Bo przecież nie będzie wiecznie wymieniał tylko np. tulei wahacza czy końcówek drążka.
A ja stawiam na Tolka Banana :D Gimba i tak nie zna. W temacie: Podnieść samochód, rozpiąć końcówki drążków kierowniczych i ręczenie trzymając za jedną z końcówek pchając i ciągnąc sprawdzić, czy maglownica pracuje swobodnie. Postawić samochód /z odpiętymi drążkami/ i po kolei sprawdzić ręcznie jak pracują kolumny Mc Pherson'a. Teoretycznie /ale i praktycznie/...
Proszę o poradę Wedle wszelkich teorii najpierw rozbija się przegub kulowy z prawej strony, wiadomo - dziury przy chodnikach itd. U mnie w escorcie pierwszy pada przegub na końcówce drążka oraz na wachaczu z lewej strony. I to bardzo szybko. Po upływie kilku tygodni nadaje się do wymiany. Czy ktoś mógłby pomóc ???
Końcówki kierownicze, drążki, sworznie, tuleje na wahaczach, stabilizator...wybierz sobie coś. Koszt naprawy od 100 do 1000... Chopie, trzeba się przychylić, poszarpać, pomacać...
Witam. Proponuję sprawdzić czy końcówka drążka zamontowana na końcu siłownika jest takiej samej długości jak końcówka drążka poprzecznego. Powinna być krótsza.
Końcówki drążków są dobre? Jak to ściąganie wygląda, skręca kierownica czy trzymasz ją prosto i ściąga? Dodano po 1 Byłeś na szarpakach?
Z zawieszeniem pewnie i dobrze,za rok miało prawo się zużyć ,też zależy po jakich drogach jezdzisz,wez se np. z trw.
Co masz na myśli? Czymś się różnią??? Ja pisałem o każdej Audi, a w którym VW masz zawieszenie z 80-tki tak popularnego i porządnego samochodu? Następnie 100-tka, 90-tka i jeszcze by znalazł... Ja tylko kląłem, jak przychodziło mi w tych modelach (czasami) geometrię ustawiać (zapieczone "drągi"), ale o 10 razy mniej awaryjne (rzadziej się uszkadzają...
Odłącz końcówki drążków od zwrotnic i pokręć kierownicą, jak będzie czuć pykanie to magiel do roboty
Wywalone końcówki drążków kierowniczych
Kolego podłączenie tego jest dokładnie tak jak opisałeś. Tylko czy ma to być w jakiś konkretny sposób wyregulowane? Chodzi mi o regulację tego czopa z kolumną kierowniczą? Jest jakiś sposób regulacji tego żeby było to zrobione prawidłowo? Skąd mam wiedzieć czy ta końcówka drążka łączącego czop z kolumną ma być wkręcona 1cm czy 4cm?
Lepiej w plastyk jak ma uszkodzić się coś więcej lub wyrwać z płyty podłogowej. Rozpadła się końcówka drążka kierowniczego na gwincie?
Końcówkę drążka kierownicy masz odkręconą od zwrotnicy?
Nie ma sensu wymieniać tylko jednej. Pamiętaj, że drążki przenoszą siły nie tylko podczas skręcania ale także i podczas przyspieszania lub hamowania (i to znacznie większe). Co do geometrii. Jeśli zrobis to z głową to na geometrię jechać nie ma sensu. Policz ile obrotów musiałeś zrobić wykręcając drążek, potem porównaj (na wyjętym) czy nowy odpowiada...
Hmm a jaki najlepiej smar wciskać w sworznie/końcówki drążków?
Man tgx, po wymianie końcówek drążków i ustawieniu geometrii błąd czujnika położenia kierownicy. Jak w Manie kalibruje się ten czujnik.
Zawieszenie, końcówka drążka? Trzeba podnieść furę i sprawdzić, bo na odległość, to można sobie... no.
Kod usterek: MID 136 - PSID41 - FMI14 Informacje ogólne o kodzie usterki: MID136G005 - Blok elektroniczny układu hamulcowego EBS PSID41ESP pasywny FMI-14Instrukcje specjalne Urządzenie(a) objęte kontrolą: G005Blok elektroniczny układu hamulcowego EBS C086Czujnik kąta skrętu C087Czujnik przyspieszenia bocznego podwozia Trzeba odczytać pozostałe kody...
Witam!!! Posiadam Opla Astrę F Caravan C14NZ 91', podczas wymiany końcówki drążka spotkala mnie nietypowa sytuacja gwint z nowej części końcówki drążka 16x2 nie pasuje do śruby regulacyjnej (Gwint z bardzo małym skokiem) i reszty drążka (gwint z bardzo małym skokiem), chociaż z drugiej strony końcówka została wymieniona i gwint pasował (gwint z duzym...
Temat zamykam, lewa końcówka drążka hałasowała
Potrzebujesz ściągacz do końcówek drążków i klucz do drążków . Wymontowujesz końcówkę drążka zdejmujesz osłonę drążka i wykręcasz drążek kierowniczy. Klucz do drążka:http://moto.allegro.pl/item395744...
Łożysko ponoć było naprawiane bo się rozpadło chociaż tego na fakturze nie widać. Kąty pochylenia kół raczej zostały ustawione bo nie sądzę że diagnosta tego nie ustawił. To zostało wypisane na fakturze: - łącznik stabilizatora L - sprężyna przedniego zawieszenia KY - osłona z odbojami przednich amortyzatorów - KPL naprawczy mocowania amortyzatorów...
W konsekwencji zastosowałem elementy zawieszenia firmy Delphi (końcówki drążka, tuleje, sworznie,). Natomiast tarcze hamulcowe firmy Daco. Mam nadzieję, że jakiś czas pojeżdzę. Dziękuję za wyrażone opinie. Temat zamykam.
końcówki drążków do wyregulowania....
Jeśli uderzenie nie było silne to najbardziej narażone są opona, felga i łożysko koła. Jeśli masz wątpliwości to dla świętego spokoju sprawdź koła na wyważarce. Jeśli okaże się, że jest przekrzywiona felga wyczuwalne powinno być bicie na kierownicy (o ile uszkodzona będzie felga z przodu) lub delikatne wibracje. Jazda z uszkodzoną felgą zakończy się...
Pościągaj końcówki drążka , podnieś oś na lewarku i smaruje jednocześnie kręcąc zwrotnicą prawo lewo
Według mnie to długość drążków zależy tylko od umiejscowienia maglownicy. Ich długość i tak regulujemy na końcówkach aby uzyskać odpowiednią zbieżność.
Końcówki drążków do sprawdzenia Tuleje w zawieszeniu do sprawdzenia
Witam. Mam taki problem, od jakiegoś czasu podczas skrętu kierownica w prawo słychać jakieś trzeszczenie jakby spod przedniego kokpitu...dziwne że tylko podczas skrętu w prawo i tylko podczas cofania...mechanik nie stwierdził żadnych wycieków , luzów w zawieszeniu. Przesmarowal układ kierowniczy i tyle...jedyne co stwierdził to niewielki luz w prawej...
Jeśli chcesz skasować luz spróbuj od wymiany końcówki drążka kierowniczego przy kole i tych białych krążków albo skręć to wszystko bardziej
Od wymiany łożysk i końcówki drążka przejechałem już 2tyś km i znów zaczęło trząść kierownicą. Fakt że słabiej, ale to może że względu na wymienioną końcówkę drążka. Spróbuję jeszcze wymienić lewy przegób, bo zaczyna stukać przy ruszaniu.
Jedna osoba szarpie za koło druga w kanale patrzy na końcówkę drążka albo sworzeń wahacza jeśli to nie łożysko.
Witam, mógłby ktoś polecić jakąś literaturę związaną z mechaniką pracy sworzni kulistych w końcówkach drążków kierowniczych? Potrzebuje obliczyć siły jakie działają na taki sworzeń (przegub) podczas jego pracy.
Tuleje na wahaczach końcówki drążków zostały też wymienione. Oba przeguby również. Wyczyszczę jeszcze raz piastę i zobaczymy czy pomoże.
5 lat to już poważne naprawy, wymiana klocków, świec, pasek rozrządu. Już zawieszenie zaczyna wymiękać, końcówki drążków, tulejki gumowe zawieszenia itp. Podobno dla Anglika 5 lat to już samochód trzeba sprzedać dla Turasa albo innego albo na złom. Już na 5 latki głowami kręcą że to nie jest to.
Proponuję najpierw skontrolować luzy w zawieszeniu. Jeżeli końcówki drążków kierowniczych są OK, brak luzów na wahaczach, to maglownica może mieć luz. Skaczący pasek to objaw nierównych oporów pompy wspomagania. Wymiana płynu w układzie wspomagania może pomóc, jeżeli nie ma luzów.
Kolego Michu10 wymienia się drążek kierowniczy i końcówkę drążka kierowniczego. Doostępne są drążki i końcówki. Do kolegi kucyyk nie musisz pisać dużymi literami bo to znaczy że krzyczysz(czego nie lubię i nie życzę sobie) a nie masz racji.
Amerykańce ... części dosyć niedostępne. Dla mnie to akurat ważne, zaraz po łatwości/trudności napraw, zużyciu paliwa. W moim V-W/MPI :) wymieniłem ostatnio 2 końcówki drążka stabilizatora i gumę przegubu, 1 dzień zamówienie, 3 h roboty. w sumie niecałe 100 zł. i uciecha po pachy.
Przejrzyj zawieszenie. Końcówki drążków itp.
Problem rozwiązany , końcówki drążków kierowniczych (oba).
Tym stukiem okazała się zużyta końcówka drążka
Po wymianie gum na stabilizatorze oraz lewej końcówki drążka stuki ustały. Pisze dlatego, że ktoś może trafić na ten wątek z wyszukiwarki i może go to naprowadzi na dobry trop.
Końcówka drążka kierowniczego a drążek kierowniczy to nie to samo!
końcówka drążek laguna drążek kierowniczy końcówka końcówka drążek kierowniczy
yamaha filtr paliwo cyfra moduł mikrotik firewall filter
polerka samochodowa kosiarka elektryczna wybór
TP.SK713S.PC825 (N) Smart TV Board Issues and Solutions Wzmocnienie działania testera Launch CRP MIT 4