Co do błędu 1562 to musisz sprawdzić w blokach pomiarowych czy widzi że są zamknięte/otwarte i czy widzi że są zaryglowane. Jaki masz nr modułu komfortu? Co do błędu 912 to musisz zobaczyć czy moduł komfortu widzi poprawnie sygnały z przełącznika od szyb. Możliwe problemy w przewodach idących do sterownika w drzwiach lub w samym sterowniku. Co do reszty...
Zamykasz auto pilotem lub kluczem i po około 10 minutach mierzysz pobór prądu tak?
Oryginalne wymagają modułu komfortu. Z silnikiem szyb zintegrowany jest moduł drzwi. Cała komunikacja miedzy modułami drzwi a modułem komfortu odbywa się przez cyfrową szynę danych CAN-Comfort. Choć nie wiem czy sam jeden moduł drzwi nie ruszył by i dało by się sterować tą jedną szybą.
Nie ma takiego, moduł komfortu steruje ma podstawie sygnałów z zamków w poszczególnych drzwiach.
Obstawiałbym sam moduł komfortu lub zamek drzwi kierowcy.
6Q1 937 049D To jest moduł centralnej elektryki . Jaki masz moduł komfortu ? Numer ? W module komfortu w blokach pomiarowych będziesz miał informacje o stanie zamków drzwi po ich zaryglowaniu / odryglowaniu/ . Trzy stany - unlock / lock / safe . ( w różnych programach jest różne nazewnictwo ) We wszystkich drzwiach ma być jednakowa informacja.
Jak linkę klamki zewnętrznej napiąłeś za bardzo to też zamek będzie się blokował
Czyli kabelki od modułu komfortu do drzwi kierowcy?
miałem cos takiego w Altei winny był moduł komfortu w drzwiach kierowcy trzeba było naprawić wade fabrycznał wylutować z modułu jakiś chyba rezystor,odłacz drzwi kierowcy i zobacz .
Ja bym próbował dostać się do któregokolwiek słupka - bodaj czerwono - żółty kabelek.
CAN komfort to komunikacja między sterownikami w drzwiach i modułem komfortu (sterowanie szyb, zamków). W moduł komfortu dopiero podłączony do głównego CAN.
Sprawdziłem, w tym systemie nie ma plusa po zapłonie na module drzwi jest on sterowany linią VAN. Jeżeli migają ci przyciski tylko w drzwiach kierowcy podmień ten moduł a jeśli w obu drzwiach to podłóż moduł komfortu.
Oczywiście że da. Do komputera potrzebny jest licznik z funkcją MFA oraz manetka pod kierownicę, tzw. pająk. Grzanie lusterek również można dodać na dwa sposoby. 1 - zastosowanie uniwersalnych mat grzewczych. 2 - wymiana lusterek na elektryczne co wiąże się z wymianą wiązki i odpowiednich modułach w drzwiach + kodowanie w module komfortu.
Za dużo kombinacji. Pierwsze co, to wejdź w moduł zamka/komfortu i sprawdź, jak "widzi" drzwi. Po drugie: na samym wejściu do modułu sprawdzić stan na wejściu od czujnika drzwi.
W drzwiach kierowcy jest moduł komfortu odpowiedzialny za drzwi i lusterka. Jest on o tyle niefortunnie umieszczony,że we wtyczce zbiera się woda, gniją piny i dzieją się cuda. Świadczy o tym komunikat o braku podgrzewania lusterka i to że raz coś działa a raz nie. W trzech autach z vaga już to znalazłem.
Potrzebny jeszcze ten schemat ? Ta kostka komfortu środkowa czy zewnętrzna ,bo są dwie 6pinowe.
A kodowanie pilota ktoś robił. Komputer widzi ale nie pilota tylko transponder od immo że jest zaprogramowany. Pilot sprawny?
Według rozpiski f38 jest to w tym modelu zasilanie modułu komfortu oraz może być też zasilanie tylnych modułów w drzwiach, natomiast f15 oświetlenie wewnetrzne
Zasilania modułu na początek i masy modułu żarówka. Potem co się dzieje na CAN BUS. Do tego diagnoza modułu drzwi albo samego komfortu. Jak zamek ma zimne luty albo jest jakiś błąd wewnętrzny, to nie poda napięcia na 1/2. Jakby tak było, to zimne luty na płytce czy awaria microswitchy nie miałyby wpływu na podawanie napięcia na pin 1/2, który leci bezpośrednio...
Witajcie. Przed wczoraj auto z rana nie odpaliło. Naładowałem akumulator, miernik do ręki i wyszedł pobór na postoju 270mA. Po kolei zacząłem wyciągać bezpieczniki, przekaźniki, jednak bez skutku. Na koniec wypiąłem moduł komfortu co również nic nie dało. Rozebrałem boczek kierowcy i wypiąłem kostkę z modułu. Prąd zmalał do 180mA. Idąc tym tropem wypiąłem...
rozebralem ten przelacznik w podsufitce i tam niby prad dochodzi Prąd ma tam być na stałe. Masą jest to sterowane z modułu komfortu pod nogami kierowcy.Czyli otwieramy drzwi mikroswitch podaje masę do sterownika w drzwiach kierowcy z tamtąd sygnał leci po can do modułu komfortu i ten wystawia masę która załącza lampkę. Tak to działa.
Wyłącznik w drzwiach kierowcy ma dwa styki i dochodzą do niego trzy przewody. Czy sprawdzałeś oba styki? Zamień na chwilę wyłącznik z innych drzwi. Do modułu komfortu idzie jeden wspólny przewód od obu drzwi prawych i lewych tylnych, oraz osobny drugi przewód tylko od drzwi kierowcy. Jak zachowuje się centralny zamek? Jak zostawisz otwarte na szeroko...
Hej, dzięki za odpowiedzi. zamek jest podpięty do modułu komfortu Czy to znaczy że w każdych drzwiach jest jest jakiś moduł, który steruje pracą zamka jak i pozostałymi elementami takimi jak szyba lusterka? CAN? Tak, w każdych drzwiach jest moduł komfortu do którego podłączony jest zamek. Moduł ten komunikuje się z głównym modułem komfortu w aucie...
Przecież tu jest zupełnie inna komunikacja. Do wymiany sterowniki we wszystkich drzwiach i moduł komfortu. Moduł komfortu ma inny pinout więc wymiana wiązki lub kombinowanie.
Problem z wkładą w drzwiach pasażera to może odrębny problem, wcześniej działało? Podaj konkretnie jakie błędy sypie sterownik.
Moim zdaniem siedzi zamek w drzwiach kierownika ( mikrowyłącznik , luty ) lub wiązka w przelotce . Trzeba podejrzeć (46 moduł komfortu ) w blokach jaki stan drzwi , klapy i maski widzi tzn czy zamknięte czy otwarte .
Witam,odgrzeję temat bo nie mogę nigdzie znaleźć odpowiedzi.Mam ten sam problem,Passat B5 po lifcie.Moduł komfortu zgnił i klient kupił nowy z tymi samymi numerami ale z Golfa 4(różnica w numerze końcowym).Wszystko działa poza tylną klapą która się otwiera przy zamykaniu,a przy otwartym aucie zatrzaśnięcie klapy powoduje jej otwarcie.Brak również reakcji...
W module komfortu, w parametrach zobacz sobie, które drzwi widzi otwarte
Najprostsza z opcji to pourywane kable na przelotce przy zawiasie. Ale tak w drzwiach jest moduł zintegrowany z silnikiem podnoszenia szyby. Sygnał cyfrowy dwoma przewodami lata między modułem komfortu a modułami innych drzwi. Do działania nieraz wystarczał jeden przewód sygnałowy i zasilanie.
Po lewej stronie kolumny kierowniczej widoczny po ściągnięciu tego dużego plastiku nad nogami kierowcy. Żeby wyciągnąś przełącznik świateł pod którym też jest śróbka trzeba go wcisnąś w pozycji wyłączony i przekręcić na światła pozycyjne i wyciągnąć. Tak pozatym co ci sie dzieje, bo np szybami lusterkami i centralnym sterują pośrednio moduły przy silniczkach...
Jeśli kilkukrotne naciśniecie guzika na pilocie nie otwiera wszystkich drzwi to przyczyna leży tam gdzie pisałem. Jeśli po drugim razie reszta drzwi się otwiera, trzeba zmienić parametry modułu komfortu.
Wejdź vcdsem i będziesz miał podpowiedzi kodowania.
Coś się wydarzyło że przestały działać szyby ? Sprawdzałeś kodowania komfortu, modułu drzwi ?
Tak mają niektóre wersje tych aut ...- wyłącz zapłon ,zamknij drzwi (wszystkie ) i po chwili obejrzysz przez szybę (zamkniętych drzwi) swoje kluczyki w stacyjce :) . Jest to oryginalne rozwiązanie w tych autach...Czekam na odpowiedź kogoś kto takie coś już przerabiał ... Nie ma takiej opcji by zamknęły się same drzwi jak masz kluczyk w stacyjce - moduł...
Co zepsułeś tego nie wie nikt ,będą zgadywanki. Powróżmy, 14 to moduł komfortu. Do modułów w drzwiach zasilania lecą na oddzielnych bezpiecznikach,nie to. Pewnie zwarłeś kabelek biało czarny od podświetlenia drzwi. Zgadłem?
Jak się nie połączyłeś z modułem komfortu to w czym Ty chcesz kodować? Kodowanie robisz w module komfortu.
Woda w module komfortu, wiązka zgnita itp, rwij dywan do góry pod nogami kierowcy- tam masz puszkę z modułem komfortu .
Po kilku sekundach czy po przekroczeniu 15km/h? Popatrz w moduł centralnej elektroniki lub moduł komfortu.
Nie ma opcji wyłączenia tej funkcji. Nic tutaj nie da zmiana kodowania czy zmiana w adaptacjach. Jeżeli po 30 sekundach od otwarcia drzwi pilotem nie otworzysz drzwi pociągając za klamkę to moduł komfortu uzna to za przypadkowe naciśnięcie pilota przez co zamknie drzwi. Musisz otworzyć drzwi lub włączyć zapłon. Skoro zaniki uszkodzone to nic z tym nie...
To nie żaden moduł komfortu, tylko moduł w drzwiach, "windows" mu się zawiesił i pomoże tylko twardy reset, czyli odpięcie zasilania.
Szybami bezpośrednio zawiaduje sterownik przy silniku w drzwiach kierowcy a nie moduł komfortu.
Sprawdź na vagu status zamknięcia drzwi w module komfortu. Moduły w drzwiach są zasilane przez chwilę po wyjęciu kluczyka, można wtedy ręcznie zamknąć szybę, po otwarciu drzwi możliwość sterowania jest wyłączana. Może problem jest u Ciebie, że szybami można sterować cały czas bo nie ma sygnału o otwarciu drzwi. Jaki jest stan przewodów w przelotkach...
Z modułem komfortu w drzwiach ?
Ja bym szukał w tym co było robione. Czyli w module komfortu. Zły moduł, zła jego konfiguracja może powodować jego problemy. Jeżeli jest problem tylko z jednymi drzwiami, to mógł ulec uszkodzeniu zamek drzwi powodujących problem.
Witam wszystkich. Problem jak w temacie. Pacjent Golf 5 nie działaj szyby lusterka i klima. Sprawdzone bezpieczniki ,przewody w przelotach , zasilania sterowników. Nie ma komunikach z modułem komfortu oraz z drzwiami, podmienione wszystkie moduły (komfort, wszystkie w drzwiach, can gateway, mce, nawet podmieniłem licznik) oczywiście podmienione klawisze...
Jak masz zamek uniwersalny, to wystarczy, że zastosujesz przycisk trójpołożeniowy z powrotem do zera i do środkowego pinu podłączysz masę, a do skrajnych przewody biały i brązowy (sterowanie impulsami masy jak przy siłowniku master).
Sprawdź przewody w gumowych przelotkach klapy, no i w drzwiach też nie zaszkodzi. Wygląda to usterkę modułu komfortu, która to w mojej opinii może być spowodowana poprzecieranymi i połamanymi przewodami powodującymi zwarcie.
Nie, to nie wina gniazda OBD a raczej wina Delphi że się nie łączy z silnikiem. Tutaj komunikacja z silnikiem jest poprzez linię K a z resztą modułów za pomocą Can przez moduł centralnej elektryki tzw Bordnetz. Can używa 2 przewodów, tutaj jest jakieś zwarcie jednego z przewodów np. do masy lub któryś moduł sieje w komunikacji. CAN komfort to będą sterowniki...
Tak jak robokop pisze ...... moze być zalany moduł komfortu w drzwiach lub jego zasniedziałe od wilgoci styki.
aby wysterować otwieranie w tym aucie trzeba podać na ten sam przewód masę ale przez opornik 180 ohm ,ale trzeba jeszcze przekodować moduł komfortu aby otwierał zamek z wkładki drzwi
Ktoś pomoże ... Wymieniłem moduł komfortu i rygiel w drzwiach kierowcy, vag nie chce się polaczyc ze starym miodulem komfortu mimo d sam moduł zasilanie ma ( bo działają elek Szyby ) a z nowym łącze tylko bez czytania danych ze starego nie wiem jak zaprogramować centralkę ... Jakieś pomysły ?
Moduł komfortu do sprawdzenia
Gdzie masz ten błąd? W module komfortu w CAN Gateway? Jeżeli masz w module komfortu to stawiam raczej na przerwany przewód od CAN pomiędzy sterownikiem w drzwiach a modułem komfortu. CAN Gateway tylko komunikuje się po CAN z modułem komfortu, z drzwiami nie ma komunikacji. Komunikacja między drzwiami a komfortem jest po CAN ale to już inne przewodu...
Sprawdź przelotki między słupkiem a tylnymi drzwiami, przewody lubią się tam łamać.
Dodatkowo czy gaśnie radio po wyciągnięciu kluczyka, czy działa brzęczyk po otwarciu drzwi jak się zostawi światła...
Więc tak. Tam masz mikrowyłącznik/mikrostycznik w zamku i przewody z tego zamka idą do modułu, który jest w drzwiach, a z kolei z modułu (tego w drzwiach) szyną CAN idą informacje do modułu komfortu. Zacznij od sprawdzenia przewodów w drzwiach, następnie wtyk w module (może wilgoć tam jest w połączeniu?). Nie zaszkodzi jeszcze "rzucić" okiem na harmonijkę...
Oczywiście, że tak, przewody w wiązce drzwi kierowcy nie uszkodzone, moduł komfortu nie "zalany".
Zauważyłem, że przednie drzwi zamyka z kluczyka nawet po wypięciu całego modułu komfortu, czy tylne drzwi zamyka moduł komfortu ? czy z kluczyka powinny zamknąć się wszystkie drzwi nawet jak jest wypięty moduł ?Jak mogę to sprawdzić ? Dioda w drzwiach oczywiście też nie miga. Moduł to 8Z0 959 433 C ale Vag pokazuje, że to G a nie C, wszystko było ok...
Sprawdź przewody od komunikacji pomiędzy modułem komfortu a modułami w drzwiach. Popatrz w bloki z którymi drzwiami nie masz komunikacji, może być tak że siadł któryś moduł w drzwiach i robi zakłócenia. Możesz próbować wypiąć moduł w drzwiach i patrzeć czy reszta działa, później następne drzwi i rak dalej.
Witam nie działają mi swiatła w drzwiach wymieniłem bezpiecznik,moduł komfortu,zamek i nie wiem co dalej mam robić
Panowie!!! wilgoć i jeszcze raz wilgć.Ten p;ierwszy przypadek Kolegi Z Octavią,przy takim poborze prądu na postoju,to moduł komfortu-może któryś zamek drzwi.
Pomiarów dokonuj na zamkniętym i zaryglowanym aucie. Dla pewności odłącz jeszcze alternator. Zaglądałeś pod dywan kierowcy czy nie gnije moduł komfortu oraz czy oświetlenie bagażnika i drzwi się nie pali?
modul komfortu jest w drzwiach kierowcy
Jeżeli są elektryczne szyby to kabelek z microswitcha idzie do modułu drzwi a z niego CANem przez przelotkę do modułu komfortu. Można wyjąć zamek i da się wymienić sam mikroswitch (koszt samego switch'a nie jest duży).
czy je można zaprogramować czy nie A masz jakiś sprzęt?
Ja tak miałem po wymianie modułu komfortu pokazywało odwrotnie drzwi na wyświetlaczu. Moduł był od anglika.
Kwestia kodowania sterownika. Coś kręcisz z tym motordiag. Podaj obecne kodowanie komfortu. Odnosnie motordiag włączyłem opcje otwierania szyb z pilota tylko i pojawil sie błąd sprawdzajac na vagu. Nic wiecej nie kombinowalem. Screeny z Vaga : http://obrazki.elektroda.pl/9517338000_1... http://obrazki.elektroda.pl/9553199000_1...
Jeśli posiada ktoś schemat elektryczny do modułu komfortu, drzwi kierowcy/pasażera, centralnego zamka, lusterek, klapki paliwa, to proszę o przesłanie, z góry dziękuje obecnie nie posiadam ale może to coś pomoże: http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Volkswa...
Po mojemu ktoś wymienił drzwi, a nie założył starego modułu, jeżeli bedzie inny moduł w drzwiach założony to może być taki efekt. Dodano po 1 Zrob diagnostyke modułu komfortu.
To prawda, status zamkniecia/otwarcia czy też blokady można podejrzeć w blokach pomiarowych modułu komfortu.
Audi A4 B6 nie działa centralny zamek z tyłu w obu drzwiach. Głośniki i szyby działają poprawnie. Gdzie szukać rozwiązania (at)ElektrodaBot (at)ElektrodaBot (at)ElektrodaBot AI: Czy centralny zamek działa poprawnie w przednich drzwiach i bagażniku, czy problem dotyczy tylko tylnych drzwi? Tak AI: Czy sprawdzałeś już bezpieczniki, moduł komfortu lub...
Siłowniki są elektryczne, sterowanie można podpiąć na włączniku centralnego lewych drzwi kierowcy lub przy module komfortu. Sterowanie jest masą na jednym przewodzie, jeden impuls sama masa, drugi masa przez rezystor ok 0,5 - 1 kohm.
Podejrzewam, że na odległość to raczej ciężko jednak liczyłem na małe sugestie jaką również i Twoja jest z podpięciem zapewne u speca do kompa. Jednak zanim się do takiego udam chciałbym wyczerpać moje własne możliwości, dlatego jakby ktoś był wstanie napisać gdzie znajduje się dokładnie moduł komfortu (pod deską, może w drzwiach ?) i jak wygląda to...
Zerknij tu kolego moze pomoze http://forum.vw-passat.pl/threads/1130-M...
W sharanie masz krańcówki na słupkach. Uszkodzenie samych zamków też jest możliwe. Modułu komfortu tam nie ma. Zamkami steruje moduł centralnej elektryki.
Sprawdź wtyczki z modułu komfortu czy nie ma na nich biało niebieskiego nalotu bo byc może moduł złapał wilgoć i szaleje
Dzięki. Już znalazłem. Drzwi kierowcy są na skrzynce bezpieczników , reszta drzwi jest w module komfortu kolor brązowo-żółty, klapa bagażnika też w module komfortu kolor brązowo-czerwony. Do wszystkich trzeba było zastosować diody i wszystko OK!
[HARDCORE MODE ON] ja to robię tak ;) Moduł na dwie wtyczki za 50zł, do tego dwa moduły z drzwi lewy tył, prawy tył po 50 zł, i zamykam je w skrzynce z komfortem, dalej wiesz jak ;) [HARCORE MODE OFF]
Witam wygląda to na brak zasilania, moduły w drzwiach nie mają zasilania a moduł komfortu nie widzi komunikacji
Dziękuje, ten moduł PDM to po prostu moduł komfortu ? Gdzie Go znajdę ? W drzwiach ?
Moduł komfortu,moduł dokładany,kable w drzwiach,mikrostyk,kable w klapie tył.Aż tyle ci wywróżyłem.
Podpinałeś pod komputer? Przyczyn może być sporo: moduł komfortu, zamek w drzwiach, wiązka kabli między drzwiami a autem.
Szyby tak, mam w prądzie. Ale, że co..., wiązka z drzwi która wchodzi do słupka przez złącze (do którego notabene od tyłu ni cholery się dostać nie można) nie idzie potem do modułu komfortu? Bo mnie się wydaje że idzie, a jeśli idzie, to masa podawana z krańcówki drzwi, też tam trafić powinna....
Dorwałem się do schematów pomierzyłem dorwałem modul komfortu moduły w drzwiach wszystko jak ktrzeba a dalej Lewa strona jak się zamyka to prawa otwiera i na odwrót a na schemacie widać że wszystko wychodzi z jednego więc o co tutaj chodzi https://obrazki.elektroda.pl/5104506600_...
To pewnie moduł komfortu odcina zasilanie na lampki bo ma nieustalony stan jednego z mikroprzełączników któregoś zamka. Ja walczyłem dlugo aż wymieniłem żarówke w lampce drzwi i od tego czasu spokój. Jak masz bład w module komfortu bodajże 953 to to co u mnie.
jeden to jak kolor wsazuje brazowy masa a drugi to sygnał z modułu komfortu. Na drzwiach kierowcy nie masz czasami przekreconej blokady bagażnika?
WItam Poszukuję schematu połączeń VW T5 1,9 tdi z 2004 lub 2005 roku Mam moduł komfortu, body moduł, silowniki i zamki z instalacją w drzwiach od jednego auta i teraz chcę to podłączyć .
Z tego co pamiętam to informacja o otwartych drzwiach leci ze sterownika drzwi do modułu komfortu po CAN. Odczyt wartości bloków mierzonych w module komfortu. Lamka w drzwiach się zapala?
Czyli jak wyżej napisane,prawdopodobnie uszkodzony zamek drzwi kierowcy.
A gdy wepnę się w ten sposób np przekaźnikiem między 12v a przycisk nie uszkodzę modułu komfortu?
Masz moduł komfortu w lewych drzwiach ? O ile pamiętam to lusterka są podpięte właśnie do niego .
Witam, posiadam Skodę Octavię z 2000r. Potrzebuje dostać sie do modułu komfortu. Czy moduł znajduje się w drzwiach czy pod deską? Dziękuje za podpowiedzi.
Jeżeli zwykłe żarówki ,problem może być w module komfortu(zimne luty).
Czyli jak sprawdzić czy do sterownika w drzwiach dochodzi prąd z modułu komfortu To znaczy że duży plus pin I ten mały pin plus To moduł podaje prąd?
.............. Z kluczyka otwiera i zamyka się cały komplet. .............. Z kluczyka jak pchasz ręką to się zamyka. Wyjmij akumulator to też bedzie Ci się zamykać z kluczyka (drzwi kierowcy). Pewnie siłownik, jak masz elektryke szyb to sterowanie masz z modułu w drzwiach jak masz sam central to z komfortu wew auta.
Też piszę że jak połączysz kierowcę z resztą moduł komfortu bedzie widział otwarcie drzwi i nie zarygluje ponownie auta.
Tzw. moduł komfortu, a raczej (właściwa nazwa w tym samochodzie) moduł bordnetz nie bierze udziału w podnoszeniu szyb z przycisków we drzwiach, jeżeli o to Ci chodzi. Natomiast żeby pasażer chodził z przycisku od strony kierowcy trzeba przeciągnąć od kierowcy do pasażera jeszcze linie CAN. Po prostu bez żadnych schematów.
Zamknij samochód przekręcając kluczyk w drzwiach kierowcy i przytrzymaj przez parę sekund na tejże pozycji. Powinieneś usłyszeć domykanie drzwi. Analogicznie zrób tylko przekręcając na otwieranie - powinny szyby pójść w dół. Ogólnie dla mnie są podejrzane dwa elementy - moduł komfortu (nie ten numer, złe kodowanie, uszkodzony) i/lub panel sterowania...
Wszystko działa, ale po włączeniu stacyjki Sprawdź dokładnie na których "pinach" modułu w drzwiach, modułu komfortu, zamka, przełącznika w drzwiach masz zasilanie "bez stacyjki" nie wiem, czy nie było coś grzebane Trzeba więc zacząć od sprawdzenia zasilania
Auto jak w temacie po przekładce z angola. Kończymy już robote,wszystko prawie poskładane i gotowe do jazdy ale... zostawiłem sobie na koniec przerzucenie wiązek drzwi wraz z przełącznikami szyb,lusterek itp i wystąpił problem. Mianowicie kostki na słupkach po prawej i po lewej stronie są identyczne.Mają też nawet te same kolory kabli z wyjątkiem głosnikowych...
moduł komfortu adaptacja drzwi moduł komfortu modul komfortu moduł komfortu oznaczenie
honda civic temperatura silnik zasilacz kondensator 10000uf indesit instrukcja pralka
Moduł sterujący lodówki Bosch KGN39MIEP nie działa: diagnostyka i naprawa Błąd 02 w kotle Ariston dwufunkcyjnym - przyczyny i rozwiązania