Jaka moc silnika i zastosowanie?. Silnik -180W Aplikacja -Stół obrotowy Z twojego pytania wynika że chcesz ograniczyć jedynie moment na wyjściu (silnika). A moje pytanie jest czy wiesz po co to robić, czy wiesz co się dzieje w przypadku gdy urządzenie napędzane ma większy moment hamujący niż silnik mam moment napędowy? Tak, znam charakterystykę momentową...
Witam, Na wstępie pragnę napisać, że znam teoretyczny wpływ asymetrii napięcia na prace silnika asynchronicznego (indukcyjnego) - np jak ograniczony moment (ponieważ składowa przeciwna wytwarza moment hamujący) i nagrzewanie się uzwojeń, które znacząco wpływa na żywotność silnika, dodatkowo kształt pola magnetycznego wirującego, który w tym wypadku...
Kolejna sprawa jest taka. Czy ktoś mógłby wytłumaczyć bardzo prostym językiem na czym polega sterowanie wektorowe? Gdyby chcieć opisać wektor jakimiś parametrami - to ma on długość i kąt (liczony np. od osi). W silnikach (indukcyjnych, PMSM) dostępne (wytwarzane) są wektory prądów stojana (prądy wirnika są niekontrolowane), wektory strumieni stojana...
Witam W silnikach indukcyjnych 3 fazowych jedną z metod jest zmiana częstotliwości napięcia zasilania. Wzrost częstotliwości powoduje wzrost prędkości pola a tym samym obrotów. Jednak wzrost f powoduje wzrost impedancji uzwojeń a tym samym spadek prądu i zmniejszenie momentu. Aby zachować stały moment silnika wraz ze wzrostem f zwiększamy napięcie aby...
Wymiana napędu nie wchodzi na razie w grę - przede wszystkim ze względu na konieczność dostosowania i przełożenia okablowania. \ Faktycznie to może być zbieg okoliczności, że przy poruszeniu sterownika pękła jakaś ścieżka ale objaw na to nie wskazuje. Zazwyczaj silnik w takich przypadkach w ogóle nie rusza. A tutaj są te 3 sekundy tak, jakby sterownik...
Witam... DCT... FOC.. sterujemy momentem... Jeśli to ma jakoś działać to np 10khz... czyli przerwania co 100us. Tu trzeba odczytać prądy (przynajmniej dwie fazy), prędkość.. może napięcie na szynie DC. Przeliczyć i wysłać nowe nastawy do PWM'a... CAN w Lpc nie ma DMA (w stmF4 też). Osobiście połączył bym dwa procki po SPI +DMA. Na jednym sterowanie...
twierdzi ze wyrabiają się tryby oraz panewki, a panewki ciężko znaleźć Panewki można dorobić. Wymaga to tokarki i tokarza, oraz odpowiedniego materiału (mosiądz, brąz). sądzicie, że udało by się do tego dospawać końcówkę? Nie spawamy nic do wałków silników! Jakikolwiek odbierający moment wałek łączysz z końcówką silnika na łagodny wcisk i blokujesz...
Witam!! Według mnie to powinno wyglądać tak jak na schemacie poniżej, mostek przed transoptorem spowoduje generację przerwania w każdym półokresie zasilania. Niestety ten rodzaj regulacji nie nadaje się do sterowania silników indukcyjnych ponieważ w takich silnikach o szybkości obrotowej decyduje częstotliwość prądu zasilającego. Jakkolwiek podłączenie...
Tranzystory o wysokiej ruchliwości elektronów (HEMT) oparte na azotku galu (GaN) oferują doskonałą charakterystykę elektryczną i stanowią ważną alternatywę dla tranzystorów MOSFET i modułów IGBT w aplikacjach do sterowania silnikami w systemach o wysokim napięciu zasilania i wysokiej częstotliwości przełączania. Poniższy artykuł koncentruje się na zaletach...
Witaj, Witam! mam problem bo mam wyjaśnić: Dlaczego silniki indukcyjne nazywane są teś asynchronicznymi? i co z tego wynika? z tej prostej przyczyny, iż wirnik w nich wiruje trochę wolniej od pola magnetycznego w stojanie którego prędkość synchroniczna ns (w obr/min.) wynosi: ns = 2p•f•60 obr/min ], gdzie; 2p - liczba par biegunów (najmniej...
ale ten "(at)#$%" tak tak nabazgrolił na tablicy że sam z tego nic nie wiedział może wiedział.... to troche jak bazgroły wygląda.... tak to wygląda z symulacji silnika zwykłego indukcyjnego idealnego (osiąga prędkość synchroniczną): Przebieg prądu stojana (jednej z faz): Przebieg prądu wirnika (jednej z faz): widać jak częstotliwość w wirniku jest...
Witam, co do tego, że potrzebny ci będzie hamulec mechaniczny tzw. luzownik to nie ulega wątpliwości. Teraz następna kwestia piszesz o pozycjonowaniu zatrzymania. Napisz jakiej wielkości i typu jest silnik(moc, indukcyjny, synchroniczny), jakie urządzenie napędza(moment bezwładności) oraz jakiej dokładności zatrzymania potrzebujesz. Jeśli jest to silnik...
Proszę o pomoc w rozwiązaniu zadanie jeśli ktoś potrafi. Silnik indukcyjny 3-fazowy pierścieniowy o danych m1=m2=3, p=2 Pn=37kW n=1455obr/min U1n=380V ηn=0,895 cosφn=0,88 λkr=4,3(przeciążalność momentem) Silnik zasilono obniżonym napięciem o wartości U2=350V i obciążono momentem M=200Nm. Obliczyć prędkość silnika w tych warunkach pracy....
Witam, chciałbym dowiedzieć się jaki jest moment obrotowy silnika o tabliczce znamionowej zamieszczonej w załączniku. Nie posiadam hamowni, ani przekładni ślimakowej do badania momentu obrotowego.
Witam serdecznie, mam układ zbudowany z dwóch silników indukcyjnych trójfazowych oba o mocy 0,12kW. Pierwszy jest podłączony w trójkąt i zasilony jest napięciem trójfazowym, drugi natomiast służy jako hamulec dynamiczny i jest zasilany z napięciem stałym na zaciskach U1 i V1, uzwojenia silnika połaczone w trójkąt. Wały silników są połączone mechanicznie....
Przypadek (f1n = 50 Hz, Mkn = 40 Skn = 0,06, n = 950 obr/min): w tym przypadku, moment obrotowy wyniesie 0,06 * 950/50 = 0,912 Nm Przypadek (U1n = 0,9 U1n, f1n = 1,1 f1n): w tym przypadku, moment obrotowy wyniesie 0,06 * 1045/55 = 0,972 Nm Przypadek (U1n = 0,8 U1n, f1n = 1,2 f1n) w tym przypadku, moment obrotowy wyniesie 0,06 * 1140/60 = 0,99 Nm Przypadek...
Owszem, są takowe sterowniki bram (raczej bliżej 400 zł) , np Proxima SB Display_P, Eldrim eLB11 i in. Z samej zasady sterowania będą miały mniejszą moc na wolnym biegu. Zwalnianie w sterownikach silników klatkowych indukcyjnych (a ogromna większość napędów 230V rolet i bram ma właśnie taki silniki) realizowane jest poprzez wycinanie na zmianę co drugiej...
Witam. Są to silniki "komutatorowo-indukcyjne"(dwa silniki w jednym). Jeden to silnik indukcyjny klatkowy z kondensatorem pracy a drugi to szeregowy prądu przemiennego tzw uniwersalny. Zbudowane są z dwóch uzwojeń jedno to wielobiegunowe 2p=12 lub 2p=16 par biegunów (uzwojenie najczęściej w układzie gwiazdy) dla obrotów wolnych (prania) a drugie dwubiegunowe...
W wózkach akumulatorowych są stosowane silniki szeregowe o mocy kilku kilowatów. Regulacja prędkości odbywa się najpierw przez ograniczenie prądu a później przez odwzbudzanie, to jest przez bocznikowanie uzwojenia wzbudzenia. Mozna to robić na różne sposoby - od zwykłych rezystorów nastawnych (opornic drutowych) poprzez regulatory tyrystorowe az do...
Jak mając następujące dane silnika indukcyjnego mogę obliczyć moment znamionowy ?? %DANE SILNIKA INDUKCYJNEGO %Dane schematu zastępczego Rr=0.02133; %Rezystancja uzwojenia wirnika Rs=0.03876; %Rezystancja uzwojenia sojana Lm=0.032451; %Indukcyjność rozproszenia Lss=0.00065162; %Indukcyjność uzwojenia stojana Lsr=0.0014255; %Indukcyjność uzwojenia wirnika...
Witam, Mam pytanie jak w najprostszy sposób zmierzyć obciążenie silnika elektrycznego? Dokładnie chodzi o silnik sprężarki śrubowej. Chciałbym się też dowiedzieć czy w przypadku silnika sprężarki będziemy mieli tylko dwa stany obciążenia (dajmy na to np. obciążenie 90% w momencie wytwarzania powietrza i inna wartość gdy nie ma potrzeby wytwarzania powietrza...
Witam, Mam pytanie jak w najprostszy sposób zmierzyć obciążenie silnika elektrycznego? Dokładnie chodzi o silnik sprężarki śrubowej. Chciałbym się też dowiedzieć czy w przypadku silnika sprężarki będziemy mieli tylko dwa stany obciążenia (dajmy na to np. obciążenie 90% w momencie wytwarzania powietrza i inna wartość gdy nie ma potrzeby wytwarzania powietrza...
Tylko motoreduktor. Silnik zaprzęgnięty bezpośrednio do mieszadła, ze zredukowanymi aż tak nisko obrotami, straci prawie cały moment dysponowalny. Proszę sobie poszukać w necie wykresów zachowania momentu obrotowego silnika indukcyjnego z regulacją przemiennikiem częstotliwości. Motoreduktor można dość precyzyjnie dobrać korzystając ze zwykłego kontaktu...
sp3ots - dzięx bardzo; jak widzę jest to regulator dla silników komutatorowych - obawiam się jednak, iż ich trwałośc jest za niska dla moich potrzeb. Myślałem raczej o jakimś silniku bezstykowym, indukcyjnym lub krokowym. Jak napisałem wyżej używam teraz wiertarek, z silnikami komutatorowymi właśnie - "padają jak muchy" (cytat z Seksmisji) i to nie...
Najprościej i chyba najtaniej byłoby umieścić silnik na obrotowej (wahliwej) podstawie i mierzyć moment na obudowie np. przy pomocy wagi. Wał silnika hamować jakimś hamulcem tarciowym, prądnicą albo np. silnikiem indukcyjnym z uzwojeniem zasilanym z regulowanego DC.
Moment w ślinikach indukcyjnych spada w kwadracie napięcia. Stąd taka "makabryczna" sprawność. Regulując fazę zmienia się tylko skuteczną napięcia, to chyba najgorszy sposób sterowania silnikiem indukcyjnym. Jaki jest charakter obciążenia? Wentylatorowy, przekładnia, może bezpośrednio jak wiertarka?
Da się zrobić. Dobór kondensatorów i odpowiedzi w danym temacie znajdziesz wpisując w wyszukiwarce "jaki kondensator rozruchowy do silnika 1,1". Kondensator pracy może być dołączony na stałe, a kondensator rozruchowy może być dołączony na czas rozruchu równolegle do kondensatora pracy właśnie przez wyłącznik odśrodkowy. Zyskujemy wtedy większy moment...
Witam Może jakaś dobra dusza wyjaśni mi, dlaczego wartość momentu rozruchowego podawana w katalogach silników indukcyjnych jako krotność momentu znamionowego (np. Mr/Mn=1.9) nijak się ma do wartości momentu rozruchowego obliczonego ze wzoru Klossa ? Podstawiając do wzoru Klossa poślizg krytyczny Sk, moment krytyczny Mk i s=1 otrzymuje się znacznie zaniżoną...
To jest bardziej skomplikowane niż się koledze wydaje. Jak już pisano, silnik np. wentylatora może ruszyć na dwóch fazach, powodem tego jest brak obciążenia wału silnika w stanie spoczynku. Silnik obciążony przekładnią stawiającą niewielki opór raczej nie ruszy, np. przekładnia na pasku klinowym wystarczy do unieruchomienia silnika. Silnik pracujący...
Witam otóż mam taki problem Mam tramwaj 105N (większość w Polsce to zmodyfikowane wersje) I mam do niego dobrać napęd trakcyjny czyli silniki indukcyjne w sensie zmodernizować na papierze, mam obliczone opory całkowite ruchu pojazdu mam jego masę wymiary itp., wartości przyspieszeń i hamowań, z tym że nie mam pojęcia jak obliczyć moc jaką potrzebuję...
Cześć. Silnik ten pracuje jako napęd w stołowej pilarce do drewna, pochodzi z bliżej nieokreślonego źródła. Tabliczka znamionowa kiedyś posiadała cenne informacje, teraz nie za wiele udało mi się z tego zrozumieć. W związku z tym mam wiele pytań: 1) Jak oszacować moc tego silnika? Pomiary podczas pracy? Czy to jest 930W z tabliczki? 2) Czy jest on skojarzony...
Silnik dc 98V;6,5A;3000obr/min napędza pompę zębatą. Chcę zastąpić go silnikiem 0,75kW;2850obr/min. Chodziło mi bardziej o potwierdzenie słuszności ,że moce silników ac i dc mają być 1:1 ,przez kogoś kto ma w tym temacie doświadczenie. Co do przewymiarowania silnika chcę mieć pewność ,że nie wdepnę na minę z powodu np. różnicy charakterystyki momentu...
Teraz to trudno ocenić czy dyskusja jest na temat wychwytu i jego konstrukcji czy sposobu jego napędzania. Jeśli mowa o wychwycie z postu #5 to myslę że trzeba obserwować jak działa/nie działa nagrać film i obejrzeć kalatka po klatce, spróbować zwiększyć moment napędzający itd. A jeśli mówimy o metodach napędzania to trzeba pamętać że te kasyczne znane...
Witam Jak to jest, że ludzie w necie piszą, że taki silnik np. stosowany w teslach ma duży moment już od początku zakresu obrotów, a przecież w książkach widzę, charakterystykę momentu, która nawet w 1% nie jest liniowa w funkcji obrotów. Jedynie silniki pierścieniowe mają prawie maksymalny moment w całym zakresie obrotów, dzięki płynnej regulacji rezystancji...
Witam bardziej doświadczonych kolegów, Chciałbym poruszyć jedną kwestię która nie daje mi obecnie spokoju. Wykonuję właśnie badania (typowe pomiary charakterystyk ) silnika indukcyjnego. Co prawda wykonałem je w dwóch wariantach, przy oryginalnym fabrycznym wirniku, oraz mocno zmodyfikowanym, jednak nie różnice pomiędzy nimi stanowią moją obawę. W toku...
Witam szanownych Kolegów. Dostałem do przezwojenia silnik jednofazowy indukcyjny (sprężarka powietrza :Bass Polska, stojąca zbiornik 100l) Uzwojenie aluminiowe jest totalnie zwęglone, że nie mogę go odwzorować. Było asymetryczne:16żł-uzw. pracy, 8żł- uzwojenie pomocnicze. Silnik bez wyłącznika rozruchowego, na stałe wpięty z uzwojeniem pomocniczym kondensator...
Witam Szanowne grono, mój znajomy poprosił mnie abym mu pospinał czujniki, silnik oraz siłowniki do obwodu. A więc pokrótce opiszę co ta maszyna (samoróbka) ma robić: Maszyna ma za zadanie zgrzewać folię i podawać z jednej rolki na drugą. W maszynie zastosowane są komponenty takie jak: -głowica zgrzewająca z matrycą która porusza się góra duł ( ten...
słneczko faktycznie grzeje, 1/5 konia to byl motor tzw " shadded pole" a 3/4 konia to "permannent split capacitor" i nie zjechal z 6.7 na 7.8 przy OBIZENIU napiecia a przy uzyciu tyrystorowego regulatora, ktory reguluje kat fazowy. Zamiast się opalac moze bys pomogl? CZEŚĆ alpher ! Jakbyś nie zauważył - to kieruję Cię do mojego postu powyżej, tam starałem...
elektromechanik Widziałeś projekt? Tam jest indukcyjny zasilany z falownika ABB. Tam jest potrzebny moment równoważny silnikowi 400W zasialnego z falownika z obnizoną częstotliwością. A to niby dlaczego musi. Chodzi chyba o obroty i moc a nie o konkretny typ czy rodzaj zasilania. Nigdzie nie pisze że musi być silnik indukcyjny i falownik. Kolega michalkuba...
Żeby podnieść za pomocą silnika elektrycznego ciało o masie m korzystam ze wzoru: T=r•F F - siła potrzebna do podniesienia ciała r - promień koła z liną T - moment silnika dla określonej prędkości I tu jest problem - co ze startem? Czy silnik mam dobierać w oparciu o obliczenia dla prędkości powiedzmy 1 obr/min? Mówimy o silniku indukcyjnym, falowniki...
Moment krytyczny silnika indukcyjnego 3-fazowego maleje o ok. 45 % przy pracy jednofazowej, w dodatku pozostawiając tylko kondensator pracy moment rozruchowy będzie mały, a pozostawiając rozruchowy (większy) naraża się silnik na nadmierne grzanie. Można dołączyć przekaźnik czasowy rewersyjny nastawiony na czas rozruchu, który rozłączy dodatkowy kondensator.
Witam, tak jak w temacie silnik chodzi bardzo powoli, jest to silnik 230V indukcyjny z kondensatorem, reaguje na zmianę kierunku obrotów przez sterownik, podłączony bezpośrednio do sieci na krótko chodzi z pełną mocą. Klient twierdzi że stało się tak od momentu gdy coś spawali na bramie. Sterownik nie miał podłączonego uziemienia z sieci, miał podłączony...
Prawdopodobnie: W układzie występuje transformator z odczepami na różne napięcia w uzwojeniu pierwotnym. Przy zasilaniu z 230V odczepy pośrednie dają obniżone napięcie na zasadzie autotransformatora i wykorzystywane być może do zasilania silnika napięciem 110V niezależnie od wielkości napięcia sieci. Silnik jest typu indukcyjnego z kondensatorem pracy....
Z tego ci ja się orientuje, falownik zmienia częstotliwośc, a nie napięcie, wiec nie powinno chyba sie zmieniac razem z częstotliwościa? W przypadku silników indukcyjnych wyjściowe napięcie powinno maleć wraz ze zmniejszaniem się częstotliwości.
Jak to w końcu jest? Silniki BLDC pojawiają się już od kilku dobrych lat w sprzęcie powszechnego użytku (np. AGD) a jest problem żeby zrobić to samo w przemyśle, przy zupełnie innym budżecie? W przemyśle nie ma żadnego problemu :lol: Pojedź do znajomego na wieś, jak zobaczysz coś co się nazywa krajzega to tam siedzi silnik bezszczotkowy o mocy kilku...
Zamykam. Proponuję lekturę wydawnictw omawiających maszyny indukcyjne. Wszystkim wielkim znawcom silników i "impulsu" wyjaśniam, że "impuls" pochodzi tylko i wyłącznie od niesprawnego przełącznika, który nierównocześnie przełącza zasilanie. I przez jakiś krótki moment silnik pracuje na dwóch fazach. Przy właściwym przełączaniu z gwiazdy na trójkąt nie...
Dziekuje za odpowiedz, czy najprostszy falownik mozna zrobić z generatora napiecia sinusoidalnego przestrajanego od 0 do 100Hz, dalej przez przesuwniki fazowe i na wzmacniacze, dalej mozna wysterować tranzystory igbt, czy te tranzystory będa pracowały w klasie A, czy stosuje sie modulacje PWM i filtr dolnoprzepustowy Po co utrudniać sobie życie? Kup...
to jeszcze zostało Napiecie na wejściu będzie równe 400V a na silniku 230 Prad będzie na wejściu 35 a a silniku 70A Czy w naszym przypadku tak jest? Przypadek na zdjęciu przedstawia sytuację, gdy transformator ustawiony jest na połowę przekładni. Czyli w tym wypadku przekładnia wynosi 1:2. Co za tym idzie na uzwojeniu wtórnym napięcie jest o połowę...
Jest to silnik asynchroniczny (indukcyjny) jednofazowy. Do rozruchu takiego silnika potrzeba podłączyć zasilanie do uzwojenia rozruchowego prądem o przesuniętej fazie. Często uzwojenie rozruchowe podłączone jest do tej samej fazy lecz poprzez niewielki kondensator, który wprowadza wymagane przesunięcie fazowe. Kierunek obrotów ustalony jest przez uzwojenie...
Lepiej zastosować przemiennik częstotliwości ale to dość drogi interes. Chyba falownik "Falownik to urządzenie, które zmienia prąd stały na prąd zmienny z regulowaną wartością napięcia oraz częstotliwości. Przemiennik częstotliwości to urządzenie , które zmienia częstotliwość i napięcie prądu przemiennego w celu regulacji prędkości obrotowej i momentu...
Dzień dobry, Mam dwa pytania. 1. Zastanawiam się czy podłączenie silnika zmywarki ze schematu jest prawidłowe Silnik jest podpięty na stałe tzn. wejście 1 i 4 podpięte do 230VAC oraz wejście3 podpięte na stałe do wejścia 4 Czy połączenie miedzy wejściami 3 i 4 może być stałe (po rozłączeniu silnik nadal pracuje) 2. Silnik jest sterowany z przekaźnika...
400VΔ - moment 2,6Nm 230VΔ - moment (2,6/3)Nm Wartość momentu spada z kwadratem napięcia. Poczytaj Tertil, Skwarczyńsiki "Elektromechaniczne przetwarzanie energii" Znajdziesz tam wzór na moment. Albo szybciej [url=]tutaj Moc też spada z kwadratem napięcia. Edit: Mała poprawka. Możliwe, że silnik jest skonstruowany tak, że napięcie międzyfazowe...
Niestety silnikami komutatorowymi można sterować jedynie regulując napięcie na szczotkach, przez co regulujesz jednocześnie prędkość i moment. Jeżeli zależy Ci na osobnym sterowaniu prędkością kątową i momentem, to musisz użyć silnika indukcyjnego. Przy użyciu falownika sterując częstotliwością regulujesz prędkość, a sterując amplitudą regulujesz moment....
Eksperymenty z elektromagnetyzmem rozpoczęły się we wczesnym XIX wieku, pod kierunkiem naukowców takich jak Michael Faraday. Pierwszy działający silnik elektryczny został wynaleziony przez Thomasa Davenporta w 1834 roku. Wykorzystywał on prąd stały (DC) i posiadał nieruchomy elektromagnes jako stojan do stworzenia nieruchomego pola magnetycznego. Rotor...
Silnik indukcyjny pracujący jako prądnica (z falownikiem) może się sprawdzić. Można tym sposobem zapewnić stabilizację obrotów albo stabilizację momentu. Czyli sterować tym jak hamulcem, aby zrobić wykres charakterystyki drugiego silnika. Oczywiście będzie jeszcze potrzebny czujnik momenty obrotowego opomiędzy wałami tych dwóch silników. Można też ten...
Sprawdź jeszcze raz obroty silnika. Silniki indukcyjne mają obroty podsynchroniczne dla 50 Hz : 2800,1400,900,700...z ,,groszami''. Silik z 1100 obr zdaje sie nie występuje... A jeśli chodzi o przewinięcie każdy silnik można przezwoic z tym, że zmaleje jego moc, sprawnośc zmieni się charakterystyka momentu. Wiąże się to z tym, że silniki budowane na...
Witam Proszę o sprawdzenie obliczeń.W treści zadania należy z danych znamionowych wyznaczyć parametry schematu zastępczego. Dane silnika:Celma Sg250M2 Moc znamionowaPN= 55 kW Prędkość obrotowa znamionowa nN=2970 min-1 Prąd znamionowy dla 400VIN=94 A Sprawność ηN =93,5% Współczynnik mocy cosφN=0,9 Moment znamionowyTN= 177Nm Krotność prądu rozruchowego...
Jeśli silnik 230/400 50Hz podłączymy w gwiazdę to częstotliwość załamania wynosi 50Hz. Oznacza to że możemy zwiększać częstotliwość powyżej 50Hz ale spada moment. Jeśli taki sam silnik podłączymy w trójkąt to częstotliwość załomu wynosi 87Hz. Czyli regulacja od 0 do 87Hz. W falowniku trzeba ustawić napięcie 3x230V. W takim przypadku przy 50Hz napięcie...
Witam. Mam taki problem, potrzebuję dokonać pomiaru momentu obrotowego wytwarzanego przez silnik indukcyjny w czasie rozruchu (bez obciążenia). Sprawa wygląda następująco: mam silnik indukcyjny sprzęgnięty poprzez momentomierz tensometryczny z prądnicą prądu stałego. No i tutaj pojawia się problem, gdyż momentomierz ten mierzy moment skręcający wał...
Moc silnika to moment x prędkość obrotowa. Teoretycznie silnik powinien stanąć gdy moment hamujący będzie większy/równy momentowi napędowemu silnika dla danej prędkości obrotowej. A to już zależy od mocy silnika. Są też jeszcze takie zjawiska ograniczające Vmax jak wytrzymałość uzwojeń silnika i inne szczegóły budowy. A poza tym pewnie ma na to wpływ...
Witam, Czy jest ktoś mi w stanie pomów w rozwiązaniu poniższego zadania : Dobrać silnik asynchroniczny do napędu mechanizmu o momencie opisanym funkcją T(n)=2,3+0,041*n gdzie prędkośc n wyrażona w [obr./min,]. Wymagane są dwie prędkości (powtarzające się cyklicznie) 1300[obr./min] przez czas 30s i 1450[obr./min] przez czas 40[s]. Proszę o pomoc.
Witam, jestem na etapie nauki podstaw przemienników częstotliwości. Zanim zacznę zgłębiać tajniki algorytmów regulacji w falownikach chciałbym jakoś intuicyjnie zrozumieć wszystkie zależności. Zdaję sobie sprawę, że w pierwszej kolejności należałoby dobrze zrozumieć zasadę działania silników indukcyjnych. Czy w trybie wektorowym charakterystyka M(f)...
W wirniku klatkowym zwarte pręty nie są wykonane równolegle do wału wirnika. Ze względu na pewne zalety zachowany jest niewielki kąt. Nazywa się to skośnym wirnikiem. Przewody wirnika są skośne z następujących powodów: Przede wszystkim, aby zapobiec zjawisku Cogging (moment zaczepowy) – Jest to zjawisko, w którym, jeśli przewody wirnika są proste,...
wszystko zależy od tego jaki mamy ten silnik. Od tego zależy to jaką strukturę sterowania możemy zastosować. Jeśli nasz silnik będzie indukcyjny to możemy wykorzystać szereg metod starowania prędkością (FOC DTC i inne np skalarne ). Struktury te umożliwią nam utrzymanie stałej prędkości silnika nawet przy momencie obciążenia kilkukrotnie większym od...
... nie jest to kwestia konstrukcji samego silnika ... To jest zależne właśnie od konstrukcji silnika! Zwróć uwagę na charakterystyki silników: komutatorowego szeregowego (taki, jak w wiertarce) i indukcyjnego. Silnik komutatorowy pobiera stałą moc, zatem przy najniższych obrotach ma największy moment napędowy, a silnik indukcyjny przy najniższych...
to i ja elgregor bede miał pytanko wiem co to jest czoper i rozumie jego zasade działania, ale nie rozumie kiedy silnik oddaje energię do układu spowrotem. to znaczy w jaki sposób hamuje się silnikiem żeby oddawał enrgię do układu? czy to jest wynik indukcji na uzwojeniach silnika przy hamowaniu prądem stałym? Nie, przy hamowaniu prądem stałym energia...
Da się łatwo zrobić z przełączaniem kierunku. Schemat taki: Na rysunku jest jakiś inny rodzaj silnika, ale schemat podłączenia pasuje i do zwykłego silnika indukcyjnego. Natomiast kwestie mniejszej mocy, mniejszego momentu rozruchowego, bezpieczeństwa, to inna inszość.
chciałbym zapytać, czy dobrze oszacowałem cosfi do wyliczenia mocy na wyjściu przemiennika oraz wejściu silnika indukcyjnego. Po przeszukaniu dostępnych źródeł, dotarłem do następujących informacji: 1. Charakterystyka obciążenia mówiąca o mniejszych wartościach współczynnika przy momencie mniejszym od znamionowego. 2. Tu znalazłem charakterystyki przy...
Witajcie, dzisiaj przedstawię tutaj wnętrze małej płyty/kuchenki indukcyjnej. Najpierw zobaczymy jak taka płyta jest zbudowana, a potem sprawdzimy, co ciekawego można ze środka wymontować i użyć przy nauce elektroniki. Być może uda nam się uruchomić dwa małe zasilaczyki impulsowe 5V, a może też coś z wyświetlaczy bądź pokręteł. Będzie to już kolejny...
Całkowicie nie zgodzę się z moim przedmówcą. Gdyby tak było to typowy falownik dający na wyjściu napięcie prostokątne (tylko nie z częstotliwością herców jak w falowniku Dar.El tylko z częstotliwością kiloherców) byłby generatorem przepięć. Typowy falownik dzięki dużej częstotliwości oraz odpowiedniej modulacji napięcia daje na obciążeniu indukcyjnym...
Witam Czyli silnik na biegu jałowym niby pracuje poprawnie. A cały mechanizm nie ma jakiś dodatkowych oporów mechanicznych? Tzn. łóżyska .panewki. Warto sprawdzić pojemność tego kondensatora. Bo wnioskuję że jest to silnik indukcyjny jednofazowy. A czy silnik ma tylko problem przy starcie czy też stracił moment. Pozdrawiam.
Nie mozna zasilic silnika o czestotliwosci znamionowej 50Hz czestotliwoscia znacznie przekraczajaca znamionowa. Wraz ze wzrostem czestotliwosci maleje moment na wale np wzrost f o 5% spowoduje spadek Te o ok 10% bez wzgledu na charakter obciazenia. Wzrost obrotow to wzrost czestotliwosci zgodnie z zaleznoscia n=(60*f)/p dla silnikow indukcyjnych. Zadzialalo...
można, sterować prędkością silnika indukcyjnego za pomocą napięcia, poślizg się zwiększa, a prędkość maleje, maleje również moment. Jest to najprostsza i najbardziej nieefektywna metoda regulacji, ale do pomp i wentylatorów podobno się jakośtam nadaje, z tym, że raczej w zamkniętym układzie kontroli. można sprawdzić doświadczalnie jak będzie działało,...
To co zamontowałeś to właśnie fazowy regulator napięcia. Niby coś reguluje, a w zasadzie efekt mizerny. Te dźwięki, to właśnie moment kiedy triak nie "pali" symetrycznie. Lepszym byłby regulator z U2008, który posiada wyzwalanie dopasowane do obciążenia indukcyjnego.
Potrzebuję falowniki zasilane napięciem stałym od 72V...300V, które mogą dostarczyć silnikowi prąd 1000A. Falownik powinien spełniać następujące wymagania; - Przystosowany do zasilania napięciem stałym od 72V...300V. - Maksymalny prąd podawany do silnika 1000A, falownik powinien móc dostarczać co najmniej przez 20 sekund. - Wyłącznik główny falownika,...
Manipulowanie poślizgiem silnika indukcyjnego jest jednym ze sposobów regulacji jego prędkości obrotowej. Zatem: poprzez zmianę częstotliwości, Poprzez zmianę częstotliwości regulujemy prędkość obrotową silnika, ale to nie poślizg odpowiada za tą zmianę a właśnie zmiana częstotliwości. zmianę napięcia zasilania, dodanie rezystancji dodatkowej wirnika...
Witam. Kolego ssr kondensator w silniku to nie Prima Aprilis (napisałeś sporo bzdur). Trochę teorii. W pralkach automatycznych stosowane są w zasadzie dwa typy silników: 1. Silniki indukcyjne klatkowe z kondensatorem pracy, 2. Silniki komutatorowe szeregowe prądu przemiennego (tzw.uniwersalne) Silniki wg.1 zbudowane są z dwóch uzwojeń,fazy głównwj i...
z tego co mi sie wydaje to w silnikach indukcyjnych jednofazowych pradu przemiennego moment rozruchowy jest równy zero i nie ruszy nawet w stanie jałowym, gdy zadmy mu na wale moment rozruchowy większy od momentu obciążenia to osiągnie on ustaloną predkość. Jest to wada tych silników, przeciwdziałmy temu poprzez zastosowanie kondensatora, który połaczony...
Silniki ulegają uszkodzeniu na wskutek zbyt dużej temperatury w uzwojeniach. Temperatura dopuszczalna wiąże się natomiast z prądem znamionowym silnika. Jeśli nie przekroczy się prądu znamionowego silnik nie będzie się nagrzewał i wszystko będzie w porządku. Natomiast zmniejszając napięcie znamionowe zmienia się poślizg silnika (obroty) i zmniejsza się...
w katalogu silników elektrychcznych (indukcyjnych) podana jest moc silnika. Tym chce się kierować. Więc jak obliczyć moc nominalna silnika taka jaka jest w katalogu mając moc na rozruch ? Nie znam mocy silnika. Mam jedynie moment bezwładności wału, jego ciężar i moment rozruchowy i moc na rozruch. Jak powiązać to wszystko abym sprawnie mógł dobrać silnik...
Do tak małych prądów zastosuj gotową kość typu L29x. Częstotliwość - najlepiej wybadać swój konkretny silnik. Jak masz taką możliwość to napędź go z ge. z duty 50%, przemieć od np. 50Hz do 1kHz i np. ręką hamuj ośkę. Sam zobaczysz, że im wyższa tym silnik słabszy. Jaka najniższa ? Im niższa tym lepiej a za granicę weź np. od której silnik wyczuwalnie...
czy zawsze napięcia dla trójkąta i gwiazdy to napięcia międzyfazowe na liniach zasilających, czy są przypadki kiedy określa się napięcie znamionowe na uzwojeniu silnika? Zasada jest prosta, dla trójkąta napięcie znamionowe zawsze jest równe napięciu fazowemu uzwojenia. Druga zasada, prąd znamionowy dla gwiazdy zawsze jest równy prądowi fazowemu uzwojenia....
...jest ciut za duża przy manewrowaniu Jeśli problemem jest manewrowanie kosiarką, to może tanim i dobrym rozwiązaniem jest dokupienie kosy (podkaszarki) elektrycznej? Wtedy kosiarką o średnicy koszenia 38cm będziesz utrzymywać łatwo dostępne większe fragmenty trawnika, a za pomocą mniejszej kosy te bardziej skomplikowane i trudniej dostępne obszary....
Witam. Po raz kolejny poruszę ten nieszczęsny temat. Mam dylemat. Konstruuje napęd do profesjonalnej kutej bramy przesuwnej (troche poniżej 400 kg). Jestem przezorny i chce ją zrobic porządnie z pewnym zapasem siły by w zimie nie było niespodzianek i żaden element nie był zbytnio przeciążany. Warunek: zmieścić się w 500 zł. Układ sterujący bramster...
Próbowałem przestawić mu aparat zapłonowy ale nie jest to kwestia zapłonu Mam nadzieje, ze się nie mylę - ale nie jest to pełny aparat zapłonowy a tylko rozdzielacz iskry. Przynajmniej tak jest już w roku '85. Przecież nie masz w środku ani styków (platynek), ani czujnika indukcyjnego, ani hallotronu. Palec i kopułka rozdziela tylko iskry powstałe...
O jaki silnik pytasz? W założeniu dopuszczalne jest krótkotrwałe przeciążenie, dla silników indukcyjnych domyślnie ograniczone do czasu rozruchu silnika. Długotrwale przeciążenie silnika powoduje stały wzrost temperatury uzwojeń i w następstwie zniszczenie ich izolacji.
Kilka wzorów dla sterowania impulsowego: V - prędkość posuwu wózka [mm/s] G - droga wózka na 1 obrót silnika [mm/rev] P - ilość impulsów na 1 obrót silnika [pulse/rev] R - rozdzielczość, ilość impulsów na 1mm [pulse/mm] f - częstotliwość impulsów [Hz] R = P/G f = R*V Przykład, wózek pokonuje drogę 100[mm] na 1[obr] silnika. Chcemy uzyskać posuw 1[m/s],...
Pralka Miele W726 zarówno w momencie początkowym nabierania wody jak i później wirowania silnik ma tendencje do chwilowego ruszania stawania, lub praca jakoby skokami. Zdarzyło się, że nie odwirowała wody, filtr pompy był czysty. Na pozór wszystko OK, bo jak patrzeć na przebieg prania wykonuje funkcje poprawnie pomimo początkowych wahań silnika. Jaki...
To silnik krokowy, bzdury piszesz. W takim układzie gdzie nie kontrolujesz prądu, a o takim pisze kolega elek-elek bez większego problemu można przekroczyć dopuszczalny prąd silnika. Tak to silnik krokowy i może przez jego uzwojenie popłynąć prąd większy niż wynika to z prawa Oma. Silnik krokowy jest elementem indukcyjnym zawierającym magnesy stałe....
Akurat stwierdzenie że od pralki Polar i 6-cio pinowy nię określa jednoznacznie co to za silnik ale wygląda na współczesny - szeregowy (w odróżnieniu od starych indukcyjnych z kondensatorem) Mam problem z ustawieniem obrotów silnika od pralki Polar (6 Pinowy). Wszystko podłaczyłem lecz działa on na najwyzszych obrotach Jako że to silnik szeregowy to...
Przypadki S6 i S7 mogą różnić się wirującą masą i jej bezwładnością. S6 to może być np. piła tarczowa. Załączasz i momentalnie tarcza osiąga maksymalne obroty, ale chodzi bez obciążenia. Przykładasz cięty element, bzzzzz... praca z obciążeniem (cięcie), element przecięty, to znów bez obciążenia, potem kolejny element, bzzzzz.... przecięte i znowu bez...
Moduł zapłonowy musi być sterowany od położenia wału. Trzeba poszukać,co go wyzwala-może to być czujnik magnetyczny lub indukcyjny. Jak CDI ma cewkę ładująco-wyzwalającą, to takich czujników nie będzie. Moment wystąpienia iskry określa położenie koła zamachowego (magnesu) na wale silnika.
(at)jaspi85 Silnik który pokazałeś to indukcyjny jednofazowy z kondensatorem pracy. Dwuprędkościowy ale to już mniej istotne, mnie interesuje sam typ silnika. Niżej nie bardzo rozumiem o czym piszesz ale wydaje mi się że mówisz o silnikach uniwersalnych szeregowych: I tak, silniki szeregowe z natury mają olbrzymi moment rozruchowy. Z nich też da się...
nie wiem jak z tym zapasem mocy sprawa wyglada ..czy kolega ma racje... ale jesli ten silnik naprawde pobiera 1,3-1,4 A tak jak wskazal multimetr to wedlug wzoru na moc przy napieciu 11.4 takim jak uzyskalem po dodaniu kondensatora ... P=UxI=11.4x1,4=15,96W halogeny 2x50W+silnik 16W daje okolo 116 W a trafo daje 150 sprawdze z tymi szybkimi diodami...
Przebieg czysto prostokątny jest ,,zabójczy" :D dla takiego silnika, ze względu na odpowiedź impedancji indukcyjnej (dużej w tym przypadku, prawda?) na przebieg prostokątny. Popatrz w Necie, jak wygląda przebieg qasisinusoidalny na wyjściu przeciętnego falownika. Z praktyki - kiedyś podłączyłem wentylator do UPSa- silnik 1 faz.z pomocnicza fazą z kondensatorem....
Może to było przyczyną. Jednak sterowanie bramką jest bardzo forsujące. Prądy średnie są spore! 230*1.41*2/pi/540om=382mA. Zakładając spadek napięcia na bramce rzędu 1.5V mamy przybliżona moc średnią wydzielaną na bramce 0.382*1,5=0,57 W co już dla BT136 przekracza minimalnie wartość dopuszczalną. Dla T1235 średnia moc bramki wynosi 1W, ale odprowadzanie...
Witam, załóżmy, że mamy wentylator napędzany silnikiem indukcyjnym zasilanym z falownika. Dalej założmy, że przyspieszamy z jakąś ustaloną rampą do zadanej prędkości i następnie po jakimś czasie hamujemy po rampie dla uproszczenia takiej samej jak rampa przyspieszania. Z momentu bezwładności układu i rampy hamowania wynika wartość momentu hamowania....
Jak pisałeś o wentylatorze, to pomyślałem - nie wiem, czy trafnie - że jest to silnik indukcyjny (prądu zmiennego), w takim silniku prąd indukowany w wirniku jest proporcjonalny do różnicy szybkości wirowania wirnika i pola magnetycznego, a moment siły do iloczynu pola magnetycznego i prądu wirnika - więc wynika z tego zależność liniowa, tylko z dwiema...
Witam przewaga silnika indukcyjnego pierścieniowego nad klatkowym jest taka że możemy włączyć rezystory rozruchowe w obwód wirnika i regulować moment rozruchowy. Jest to zaleta przy silnikach bardzo wielkiej mocy gdzie energoelektronika była by za droga i za słaba. Z takim rozwiązaniem spotkalem się w elektrowni wodnej "Żarnowiec" gdzie silniki indukcyjne...
Czyli silniki indukcyjne ze szczotkami najczęściej są spotykane w małych urządzeniach o małej mocy np(wiertarki miksery) a silniki asynchroniczne są montowane w urządzeniach gdzie wymagana jest większa moc - czyli silnik 3f? Najprawdopodobniej silnik od kompresora 1,1KW jest silnikiem asynchronicznym klatkowym? Nie całkiem. Silniki ze szczotkami, spotykane...