Jak widać orłem nie jestem dlatego pytam osoby takie jak Ty :) które mogą coś podpowiedzieć. Dobra to ja się zlituję.:) W starych dieslach obrotomierz był sterowany sinusoidą z specjalnego styku alternatora.
Wyciągnij zestaw wskaźników, prześledź drogę dla sygnału obrotów od wejścia na zestaw (pomierz ostrożnie wartości napięć) poprzez elementy, sprawdź całość ścieżek i elementów, spaleniznę, swąd, zmianę barwy. Gdybyś znalazł gdzieś schemat (albo zdejmij z natury), to już połowa sukcesu.
No to jest raczej bardzo łatwe. w dieslu obrotomierz jest lączony pod alternator. Powinno być wolne miejsce (wsuwka) spróbuj tam sie podłączyć. Na wejściu sygnału w obrotomierzy powinien być w szereg włączony kondensator i nawet nieprawidłowe podłączenie nie powinno uszkodzić orotomierza. Niemniej jednak w dieslu to sygnał z alternatora bierzemy.
W dieslach obrotomierz pobiera sygnał z alternatora. Dlatego jak padło ładowanie to też i brak wskazań obrotomierza. Objawy wskazują na uszkodzenie alternatora (jak zrozumiałem kontrolka świeci). Najprawdopodobniej szczotki.
A może łatwiej będzie zastosować obrotomierz od diesla i sygnał wyjąć z alternatora? Takie luźne przemyślenie.
Jak podepniesz w ten sposób to zawsze tak będzie wskazywać. . Obrotomierz z diesla pracuje jako woltomierz i sygnał powinien być brany z alternatora z wyjścia W. W dieslu nie ma cewki zapłonowej! http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic14...
Wbij w wyszukiwarkę znanego portalu aukcyjnego " obrotomierz diesel". Ja nabyłem coś takiego w wersji cyfrowej z voltomierzem. Jest instrukcja podpięcia pod alternator i sposób regulowania.
siemka Buduje mały sterownik do samochodu (VW golf mk2 1.6 TD) jednym z jego elementów ma być obrotomierz cyfrowy który jest już na ukończeniu. Mam jednak problem z wyskalowaniem obrotomierza. Obrotek do swojej pracy analizuje sygnał "W" z alternatora ( firmy BOSH ). Moim pytaniem jest, jaki jest charakter tego sygnału, a dokładniej ile impulsów sygnału...
Podłącz się pod przewód dający sygnał na obrotomierz. Jeżeli jest to benzyniak to zbuduj przetwornik f/U i linijkę świetlna z różnymi kolorami diod. Albo podłącz po prostu pod tą dwukolorową diodę. Na Elektrodzie jest mnóstwo tematów o podłączeniu ledowego obrotomierza. Jeżeli jest to diesel to jeszcze łatwiej bo sygnał na obrotomierz idzie z wyjścia...
Właśnie kupiłem licznik z obrotomierzem do mojego dieselka. Niestety nie mam odpowiedniego kabelka, więc obrotomierz nie działa. Ile może kosztować pociągnięcie odpowiedniego kableka z alternatora? Czy w ogóle ten kabel ciągnie się bezpośrednio z alternatora do licznika, czy potrzebny jest jeszcze jakiś przekaźnik?
Silnik od kombajnu nie wykręci chyba takich obrotów, ale skoro mówisz ze pochodzi od kombajnu, to prawdopodobnie jest to obrotomierz do diesla. Sygnał do obrotomierza w dieslach podawany jest z alternatora. I jeszcze jedna sprawa w kombajnie jest instalacja 24V, a więc jesteś pewny że jest on na 12V :?: Pozdr
Korzystając z okazji też się przyłącze do tematu. Potrzebna mi kompletna dokumentacja obrotomierza do diesla do passata 1.6 td. Dzięki
Przedstawiam schemat obrotomierza do diesla biorącego sygnał z uzwojenia alternatora, jako prądnicy prądu zmiennego, w której częstotliwośc zależna jest od obrotów silnika. Rozwiązanie stosowane przez producentów samochodów.
Jest możliwość włożenia licznika z e-klasy 1997/8 250td jest to silnik om605 więc prędkość będzie pewnie ze skrzyni biegów jak w ta którą mam zamiar włożyć Nie. Wszystko po W124 ma już szybkosciomierz elektroniczny sterowany sygnałem z ABS. E-klasa 97/98 z OM605 też będzie miała elektronicznie sterowaną pompę, więc jej obrotomierz też będzie potrzebował...
Pompa paliwa w benzyniaku 124 nie jest zasilana przez ten przekaźnik. Układ wtryskowy w tym modelu może pracować bez prądu. Elektronika nie będzie zasilana, nie będzie wzbogacania i zubożania mieszanki, ale auto będzie jechać i jakoś tam kulawo w razie awarii dowiezie nas na miejsce. Dlatego obwód zasilania pompy paliwa jest poza srebrnym przekaźnikiem....
mam problemik z licznikiem z peugota 806 97r. diesel niedziała w nim obrotomierz i predkosciomierz potrzebuje rozpiske pinów gdzie te sygnały maja byc
W Renault Megane gnije kostka połączeniowa. Ona jest z prawej strony w kącie pod blachą tam gdzie akumulator. W takim miejscu musi zgnić. Najlepiej ją wyrzucić i polutować przewody na stałe,
Chodzi o opelka diesel? Sygnał jest bezpośrednio z cewki stojana brany. http://obrazki.elektroda.net/66_12335095...
Da się trzeba znaleźć schemat (jest gdzieś zresztą na elektrodzie) obrotomierza do diesla. Sygnał pobiera się z alternatora jest on przetwarzany w układach elektronicznych i mozna go podłączyć do oryginalnego obrotościomierza skalibrować wskazania i cieszyć się sukcesem.
przy zastosowaniu obrotomierza, z diesla biorącego sygnał z wyjścia W alternatora, w moim silniku będzie problem z przekłamaniem obrotomierza. To kwestia regulacji ewentualnie malej korekcji elementów.
Jeśli się nie mylę to dodatkowo obrotomierz powinien być od diesla. Benzynowe miały inny sygnał jak te od diesla. Jeśli się mylę to proszę mnie poprawić. Pozdrawiam :)
A jaki miałeś silnik? Ja przekładałem z benzyny na diesla i obrotomierz nie działa, a wszystko jest podłączone jak powinno.
Masz problem z alternatorem. W dieslu sygnał obrotomierza jest brany z alternatora. To również tłumaczy zachowanie kontrolki ładowania.
Witam kolego dzięki za podpowiedź o tym przetworniku, niestety nie potrafię zrobić projektu bo nie jestem mocny z elektroniki. Potrafię zmontować układ ale nie zaprojektować. Bardzo byłbym wdzięczny gdybyś mógł mi pomóc w zrobieniu projektu tego obrotomierza.
jeszcze może być tak opcja że masz np. obrotomierz od poloneza 1,9 diesel a chcesz podłączyć go do altka (a w wymienionym tutaj poldku obrotomierz bierze sygnał z czujnika położenia wału
W dieslu obrotomierz dostaje sygnał z alternatora , natomiast w 1,3MPI sygnał wychodzi ze sterownika Simons 2P, który współpracuje z czujnikiem położenia wału , (schematy dostępne są na forach skodziarzy )
skoro tak to należy zbadać jak wygląda sygnał sterujący obrotomierzem w dieslu oraz dorobić takie "międzymordzie", które będzie "tłumaczyło" sygnał z W(napięcie o w miarę stałej amplitudzie i zmieniającej się częstotliwości) na TD.
Hej! Co do Twojego pytania to widziałem kilka alternatorów z diesla i nie było wyjścia W. Ogólnie tam są podpięte obrotomierze które pracują jako woltomierz. Mam benzyniaka i obrotomierz z diesla. Sam szukam miejsca gdzie by podpiąć sygnał do obrotomierza z alternatora. Myślałem że jak będę miał alternator z diesla to tylko wepnę kabel i będzie działać,...
A z czego obrotomierz dostaje sygnał ?. Diesel? Benzyna?
jeśli deska od diesla to tak sygnał jest brany z alternatora deska od bezyny i TDI niestety nie
Taniej wyjdzie używany obrotomierz do diesla :) Sedno sprawy tkwi w rodzaju sygnału jaki jest podawany do obrotomierza aby działał prawidłowo :) Było to opisywane juz nieraz na elektrodzie :)
A nadaje się to do diesla? Orientuje się ktoś czy sygnał z 'W' alternatora będzie wystarczający do działania obrotomierza? P.S. projekt super, na pewno się przyda :)
Eugeniusz to rozwiązanie o którym piszesz to tylko w Dieslu
Na cewkę idą impulsy o częstotliwości proporcjonalnej do prędkości obrotowej silnika, ale jeżeli model miewał fabryczny obrotomierz, to zapewne sygnał brał z odpowiedniego pinu sterownika. No chyba, że to diesel, wówczas sygnał był brany z alternatora.
Witam Z alternatora bierze sygnał obrotomierz tylko w dieslach.
Obrotomierz podpięty pod alternator? Co prawda patent z diesli ale...sprawdź.
Daj trochę wyraźniejsze zdjęcie, jak masz taki licznik to wygląda że pin 4 albo 9. Na 9 jest, jak dobrze widzę opis kl1 czyli sygnał z cewki. Poprzedni motor to diesel czy benzyna? https://www.thesamba.com/vw/forum/viewto...
witam wszystkich mam problem z nie działającym obrotomierzem w mercedesie w202 1996r. diesel z skąd jest brany sygnał z alternatora ? czy sygnał podaje sterownik silnika po CAN od czego zacząć a może jest oddzielny sterownik ?
*opis podłaczeń masz napisany na tym sterowniku, *obrotomierz jest inny *ten czujnik na wale z przodu w benzynie nie jest od obrotomierza *ten na kole zamachowym idzie do modułu zaplonowego a on dopiero wysyła sygnały na obrotomierz
Mercedes G 1984 rok diesel, wcześniej był to benzynowy i jest problem z obrotomierzem do diesla, dla takiego mercedesa, bo benzynowy nie działa. Jak to zrobić, żeby działał, nie wiem. Może jest jakiś moduł, który by przetwarzał sygnał z alternatora, na sygnały dla obrotomierza benzynowego?
to co trzymasz w palcach służy do podłączenia czujnika prędkości prawidłowy licznik z obrotkiem po prostu podłączasz i działa - wszystkie zasilania i sygnał obr normalnie do licznika dochodzą oczywiście jeśli kostki pasują odnośnie kostek - na folii przy złączu jest opis wszystkiego więc można porównać ale na ogół pasuje mógłbyś zamieścić fotkę całego...
Jeśli masz obrotomierz w zegarach, to daje on sygnał o prędkości obrotowej silnika. Bo w dieslu bez kompa raczej trudno znaleźć potrzebne impulsy bez dorabiania jakiegoś czujnika. Swoją drogą myślałem, że napięcie ci spada do 13V po jakimś czasie, a nie rośnie powoli z niskiego stanu. Taka sytuacja wskazuje na to, że akumulator, mimo że jest nowy, gubi...
Nie jestem pewien ale obrotomierz jest napędzany sygnałem z alternatora w silnikach Diesla. Może masz coś urwane albo lipny regulator.
Hm, ja nigdy nie widziałem poloneza diesla z obrotomierzem. Zawsze tam miał puste pole. Na desce pisało nawet diesel. Komuś pewnie się nudziło i wsadzi szafę od benzyniaka.
http://obrazki.elektroda.net/94_12547778... Witam! Nie jestem do końca przekonany czy to jest właściwe miejsce na mój post i czy ma on rację bytu w ogóle. Chodzi mi o to ze posłużyłem się już istniejącym obrotomierzem z Forda Oriona (diesel) do montażu w Fiacie Uno z silnikiem benzynowym 900 na wtrysku jednopunktowym. Jak wiadomo w dieslach...
Dzięki za tak szybką odpowiedź.Chciałem tą ew. przeróbkę zastosowac w poldku dieslu.W związku z tym mam jeszcze jedno pytanie.Czy każdy obrotomierz otrzymujący sygnał z czujnika położenia wału mógłbym zastosowac w swoim pojeździe?
Jaka elektronika, zwykły diesel a twoja elektronika to kilka silniczków i przycisków sterujących. Sygnał na obrotomierz idzie z jednego z uzwojeń stojana alternatora
Jest jest... .Ze styku W brany jest sygnał na obrotomierz w dieslach, W hondzie też?
Po nitce do kłębka. Skoro licznik jest ok to pora poszukac tam gdzie sygnał jest generowany. W dieselku jest to alternator......
nie wiem czy aktualne, jak benzyna to przewód z cewki a jak diesel to z alternatora
W dieslach z reguły sygnał do obrotomierza jest brany z alternatora. Musisz się przyjrzeć na połączenia przy alternatorze czy nic się nie urwało.
Na pewno się da podłaczając go pod alternator jak w dieslu, ale czy jest sens jak lepiej do silnika benzynowego zastosować obrotomierz który zlicza impulsy z cekwi zapłonowej. Schematy są na Elektrodzie. Poniżej zamieszczam schemat obrotomierza wykorzystujący sygnał "W" z alternatora. --------------- Pozdrawiam Rysiek
Witam, Zmieniłem silnik z 6 cylindrowego, na 4 cylindrowy. Zegary zostały stare. Oba silniki dają sygnał na obrotomierz z alternatora (diesel). Co zrobić, aby wskazania obrotomierza były prawidłowe? Aktualnie je zaniża. Obrotomierz VDO z nissana patrola y60 2.8td.
Diesel 4 cylindry, najlepiej z czujnika położenia wału? Nowe tak mają, ale nie jest to bezpośrednio podłączone. Pytałem: Jaki obrotomierz? Bo rozumiem, że chcesz dołożyć do auta? W starszych i prostych silnikach diesla sygnał obrotów był brany z zacisku W alternatora.
(at)sanfran głupoty gadasz, 6D alternator potrzebował tylko zasilania regulatora po stacyjce. A nie że przewodu że środka uzwojenia. Sygnał W był wykorzystany przez przekaźnik do kontrolki ładowania w naszym 125p. Inne firmy wykorzystywały czasem ten sygnał do obrotomierza w Dieslu. I tak samo wyglądający alternator był stosowany w Polonezie tyle że...
jakos w polo SDI jest obrotomierz
-----> szaro Obrotomierz nie będzie działał (diesel nie ma cewki skąd brane są impulsy a obrotościomierz bierze sygnał ze specjalnego wyjścia z alternatora).
A tak przy okazji -skąd faktycznie pobrałeś sygnał sterujący (punkt A)?
Jeżeli metalowy jest uszkodzony, to obrotek "ani dygnie" - bo nie ma zasilania. Za dostarczanie impulsów do obrotomierza odpowiada moduł "KARA" - jak będzie uszkodzony, to wskazówka obrotomierza będzie również leżeć - z uwagi na brak sygnału. Ja tu widzę problem w liczniku.
Witam koledzy mam taki problem posiadam Toyotę Hiace 2,4 diesel nie była wyposażona w obrotomierz więc postanowiłem sobie taki sprawić zakupiłem od takiego samego modelu ale z silnikiem turbodiesel.I tu zaczyna się problem ponieważ sygnał do obrotomierza brany jest z pompy wtryskowej poprzez specjalny czujnik (bardzo drogi)a w zwykłym dieslu nawet nie...
Dokładnie, bo w dieslach jest z innego miejsca brany sygnał a obrotomierze w tych samochodach nie są uniwersalne.
Sygnał do obrotomierza idzie z alternatora. W obrotku masz 3 złącza. + po stacyjce, masa, i sygnał. jezeli masz obrotomierz z benz to bedzie trzeba przerabiac. a jezeli z diesla to powinno grac.
po co ci schemat,obrotomierz dostaje sygnał z alternatora jednym przewodem.
Przecież w wiązce od benzynki nie ma sygnału obrotomierza i kontrolki świec do diesla, a immo można oczywiście wywalić.
Nie jestem pewien ale w mk2 sygnał do obrotomierza chyba jest podawany z alternatora (w dieslu)
Np. podwójny przerzutnik 'D' (CD4013). Podział przez 6 jest nieco trudniejszy, ale np. CD4022, czy CD4017 załatwi i to. A jakie masz parametry sygnału?
w dieslu jest obrotek podłączony do alternatora (dziwne nie) a w benzynie do cewki a co za tym idzie są inne sygnały tak ze raczej nic nie zrobisz
I gdzie tam jest jakiś przełącznik? I masz napisane wyraźnie, że sygnał tacho leci z centralki silnika? to śruba była może normalna;d ale tam piszą o obrotomierzu 1,9jtd czyli diesel a ja mam od benzyny... czyli co mam zrobić??
Miałem kiedyś problem z obrotomierzem w yaris dieslu, ginal mi - problemem okazała się masa. Ale dużo kopalem w necie i na pewno było coś na temat sygnału i dzielnika
Diesle bez elektroniki brały sygnał przewaznie z alternatora
Tak więc jeżeli chcesz zastosować oryginalny obrotomierz z diesla - to musisz w nim przerobić elektronikę i dostosować ją do wejścia "W" w alternatorze.
dzięki za zainteresowanie i pomoc to sygnał obrotomierza
Witam Przeważnie w silnikach diesla obrotomierz zasilany jest z alternatora z t.z.n styku (W).
Zmiana alternatora niczego nie zmieni bo w benzyniaku sygnał tak jest brany z układu zapłonowego.
W tym samochodzie sygnał do obrotomierza wytwarza alternator wyjście "W" . Sprawdź ciągłość przewodu.
Sygnał z alternatora stosuje się w silnikach diesla a sygnał z cewki może uszkodzić licznik bo występuje tam przepięcie. Podaj mi typ silnika jaki masz bo były dwa czy nawet trzy rodzaje. Sprawdzałeś licznik czy pytasz teoretycznie bo tak jak mówiłem nie mam pewności czy sygnał nie jest doprowadzony fabrycznie.
Sygnał obrotów nie pochodzi z alternatora.To nie turbo diesel.
Testerem uruchomiłem prędkościomierz i poszedł do ok 100km/h za każdym razem (nie osiągnął prędkości max), natomiast obrotomierz zamyka skalę. Czy sygnał z czujnika idzie od razu do zegarów ? czy to idzie najpierw do ECU a potem CAN do zegarów ?
Wtyczka niebieska T32 Pin Opis 1 Zacisk 15, PLUS 2 Wskaźnik kierunkowskazu prawego 3 Sygnał wyjściowy 1 z prędkościomierza elektronicznego 4 Wskaźnik podłączonej przyczepy 5 Wskaźnik rezerwy paliwa 6 Poduszka 7 Zacisk 31, Masa czujnika 8 Wskaźnik temperatury płynu chłodzącego 9 Zacisk 31, Masa 10 Ciśnienie oleju 11 Sygnał obrotomierza 12 Wskaźnik sygnału...
Witam mazda 5 2,0 w dislu , po gwałtownym przygazowaniu zapala sie kontrolka od esp , obrotomierz nachwile spada na zero błędy w absie u2023 w silniku nic nie ma . Wtyczki , bezpieczniki , zero korozji - Obrotomierz bierze sygnał chyba z abs , czyżby moduł abs szwankował?
Na początek wyjmij te zegary i polutuj wielozłącze, bo w dieslach od wibracji pękają luty
z tego czujnika wału idzie przewód do deski. U mnie od czujnika idzie ok 0,5 m trójżyłowego przewodu zakończonego wtyczka z 3 bolcami i tyle. Podejrzewam że to czujnik Halla i gdzies będzie +12, masa i sygnał. Jak znajdę co i jak to spróbuję podać sygnał na obrotomierz i zobaczę co z tego wyjdzie.
WITAM proponuje sprawdzony francuski sposób na obrotomierz. alternator valeo montowany do aut francuskich ma odczep do podpiecia obrotomierza który liczy impulsy z cewek alternatora. każda fracuska deska od diesla czyta taki sygnały poprawnie. ja przerabałem renault espaca ponieważ posiadałem wersje bez obrotomierza. alternator kosztwał 50 zł a deska...
Alternatory w dieslach mają specjalne wyprowadzenie "W" skąd bierze się sygnał na obrotomierz. Masz na tym wyprowdzeniu 6imp x ~2,2(przełożenie paska) na jeden obrót wału korbowego.
Pytanie czy to jest diesel czy benzyna. A co ma do rzeczy? To tylko kwestia innego "poboru" sygnału dla obrotomierza, zasilanie zegarów jest tak samo. Ale słusznie zauważyłeś że masa zgineła.
Bo obrotomierzy z tą tarczą było kilka wersji. Była sterowana z cewki, ze sterownika, a nawet do diesla. Więc wyglądem nie masz się co sugerować. Ważna jest wersja i rodzaj potrzebnego sygnału.
A czy ten prosty silnik nie bierze przypadkiem sygnału z alternatora ? Jak większość diesli z tamtych lat.
Z tym alternatorem i magnesem fakt faktem lepsze rozwiązanie, bo przecież diesle tak właśnie mają brany sygnał do obrotomierzy. Można by dodac, jak ktoś wcześniej pisał, pomiar temperatury wody i temu podobne rzeczy, tylko pytanie czy jest sens, bo wiadomo jak to w ciągniku jest z instalacja - polączenia śniedzieją, łatwo urwać kable itd.
Tylko czy warto? Magnesy i czujnik zadziałają jak czujnik Halla, a elektronika to pewnie wzmacniacz sygnału. Kwestia ceny takiego zestawu. Prościej chyba znaleźć obrotomierz z diesla, a na alternatorze zrobić sobie wyprowadzenie ze któregoś z trzech punktów lutowania uzwojenia do mostka prostowniczego - będzie to odpowiednik terminalu W.
Nie wiem czy wszystkie ale niektóre alternatory (te do diesli z wbudowanym regulatorem chyba) mają złącze z wyprowadzonym sygnałem obrotów. Wystarczy podpiąć odpowiedni obrotomierz.
Od tdi potrzebują inny sygnał obrotów i z alternatora nie pójdzie,albo mu obrotek na maxa pójdzie ,albo wcale nie pamiętam już dokładnie .Pewne ,że nie zadzaiła.
Witam. Przejrzałem forum, ale nie znalazłem odpowiedzi na moje pytanie. Przedwczoraj kupiłem ducato z 2001r, silnik 2.8D wolnossący. Na tablicy wskaźników mam obrotomierz [niebieskie zegary] ale nic nie pokazuje. Większość diesli, jakie miałem okazję oglądać / naprawiać miało sygnał do obrotomierza brany z alternatora, a w tym przypadku tak nie jest....
Ja robiłem cyfrowy do Malucha 10 lat temu. I chyba rzeczywiście analogowy bardziej przemawia niż cyferki. Sygnał brałem z cewki, w dieslach to jeszcze prostsze bo alternatory mają specjalny odczep na obrotomierz.
w dieslu sygnał pobierany jest z odpowiedniego wyprowadzenia w alternatorze albo z jakiegoś czujnika w skrzyni, ale obstawiałbym to pierwsze 8)
Pewnie tak - trzeba dokopać się wg schematów elektrycznych do sygnału TD - jaki masz kod silnika? Podejrzewa, że kostka ze sterownika do obrotomierza już jest doprowadzona do deski ...
ha ha wysokie napiecie w dieslu :D powiedz mi kolego ten obotomierz jest zasilany sygnałowo z zacisku w czy ma moze swoja pradniczke bo orginalny obrotomierz ma to drugie Autoelektryk nie śmiej sie z nikogo bo i ty wiedzą nie błysnąłeś!! W polonezie 1,9D sygnał na obrotomierz brany jest z czujnika z obudowy koła zamachowego. Na desce rozdzielczej (gniazdo...
we wozie z 92 roku sygnał chyba jeszcze zapodawali z cewki zapłonowej - przy benzynowych a przy dieslach z alternatora W tych latach raczej z kompa nie zapodawali sygnału
pewnie pytasza o Astra F bo Astry II miały chyba wszystkie w standardzie obrotomierz. Nie jestem pewien ale w wiekszości samochodów (FIAT, VW) sygnał do obrotomierza jest doprowadzony do licznika tylko ze licznik go nie ma! Poszukaj i looknij na schemat instalacji dla pewnosci ale w ostatecznosci to kwestia tylko jednego kabelka i napewno sobie poradzisz!...
W przypadku c16nz nawet schemat podaje, że sygnał jest brany z cewki. Nie masz tego licznika z vectry V6 albo diesla?
Cekawi mnie, gdzie znajdzie ten "-" w alternatorze. Z tego co wiem to sygnał jest brany ze środka gwiazdy lub z dodatkowej diody. I jest to impuls dodatni. Są jeszcze jakieś inne rozwiązania?
diesel obrotomierz obrotomierz diesel sygnał obrotomierz
czerwona kreska strumienica zamiast katalizatora honda civic termostat
dzwony koscielne dzwony koscielne
Brak obrazu i dźwięku w telewizorze - diagnostyka i rozwiązania Radio Sony C394-CDI w Ford Kuga wyłącza się po wpisaniu kodu