jak nie kijem to młotkiem... oto gotowy [url=http://home.elka.pw.edu.pl/~pkaleta... na liczby dodatnie. wystarczy go przerobić na u2 :)
Układ ten sam, metoda zależy od rodzaju kodowania liczb.
Witam wszystkich. mam problem z napisaniem programu: arytmetyka (dokladnie dodawanie i odejmowanie) liczb co najmniej dwubajtowa dla mikrokontrolera 8051 bede wdzieczny za kazda pomoc rade i wskazowke moje gg 4070278 (zawsze na niewidocznym) e-mail: yatatakeru(at)interia.pl lub tutaj:) z gory dzieki za pomoc. pozdrawiam
Dodajesz i odejmujesz 8bitowe kawałki oddzielnie i jeśli nastąpi przeniesienie w młodszym kawałku to dodajesz/odejmujesz jeden do starszego
Cze Nie będę owijał dostałem do napisania program odejmujący liczby 8-bitowe w kodzie U1. Jak ktoś morze pomóc byłbym bardzo wdzięczny za pomoc. Lub nakierować mnie jak do tego się zabrać. Pozdrawiam dun1
Pisze drugi raz o tym odejmowaniu i coś tam wymyśliłem. Wersja pierwsza: MOV R0,#2 MOV R1,#8 MOV A,R1 CPL A MOV R1,A MOV A,R0 ADD A,R1 CPL A MOV R3,A END Gdy odejmuje np mniejsza - większa daje wynik dobry tylko że dodatni. Co gorsza program całkowicie nie działa gdy odejmujemy większa-mniejsza. PROSZĘ o POMOC!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!...
Może nie najładniej to rozrysowałem - [url=http://forum.dzyszla.aplus.pl/topic... dzielenia liczb wielobajtowych z wykorzystaniem odejmowania
Proszę o pomoc. Pomóżcie stworzyą tabele stanów do zadania. lub w ogóle wyjaśnijcie co trzeba jak podłączyć w zadaniu. zadanie: na przerzutniku typu D zaprojektować układ sekwencyjny wykonujący operację odejmowania dwóch liczb dwójkowych wprowadzanych na wejście układu. myślę że jak będę odejmował liczby 3 bitowe to będzie dobrze i wystarczy.
Step 5 umozliwia dodawanie i odejmowanie liczb 16-o bitowych ze znakiem (zakres od -32768 do +32767). Ale czy jest mozliwość dodawania i odejmowania liczb 16-o bitowych bez znaku ? (zakres od 0 do 65535; 0h to 0, a FFFFh to 65535)
wszystko pięknie tylko, że microkontroler, oblicza sinusa i cosinusa za pomocą szeregów McLorina i wykozystuje do tego standardową dokładność obliczeń dla atmega. Można by próbować napisać coś co pozwala na dodawanie i odejmowanie liczb 32 bitowych ale to pracochłonne i nie koniecznie się uda, a pozatym bardzo obciąży procesor. Pozostaje jedynie procesor...
Zadanie: . Zaprojektować jednostkę arytmetyczno-logiczna, która będzie realizować dodawanie i odejmowanie 4-bitowych liczb binarnych w kodzie U2 oraz ma informować o przekroczeniu zakresu. Zrobiłem taki układ: http://obrazki.elektroda.net/18_12442034... Dobrze zrobiłem ten układ? Jak zrobić, żeby informował o przekroczeniu zakresu? Pozdrawiam...
Odejmujesz czy dodajesz bity w sumatorach?
z mojej rozmowy z nim (na gg) wynika że jest to atmega8535.. div nieumiem znaleźć w helpah ani nigdzie.. więc trzeba to zrobić programowo... sukcesywne odejmowanie (w/w) albo odejmowanie z przesuwaniem bitowym (szybsza metoda)
Używam do pisania w języku VHDL programu Xilinx ISE 9.1i ale bardzo mi on nie leży. Na zajęciach korzystamy z WebPacka, który jakoś bardziej według mnie jest przysfajanly jednak problem jest z legalnością tego więc jadę na wyżej wymienionej darmówce. Może mi ktoś powiedzieć czy idzie to jakoś zoptymalizować i wyłączyć zbędne funkcje żeby nie wciągało...
to jest niemal identycznie jak przy pisemnym dzieleniu liczb dziesiętnych. Musisz sobie tylko uświadomić np to że w 1000 liczba 110 mieści sie tylko 1 raz :) weźmy może prostszy (krótszy) przykład: 45/6=7,5 45d=101101b 6d=110b czyli 101101:110 Działanie wygląda tak: http://obrazki.elektroda.net/56_11731924... w czerwonej liczbie 1011 liczba 110 mieści...
To jest dość proste do rozwiązania. Załóż, że użyjesz EPROMu. Masz dwie zmienne 4-bitowe, wynik ma składać się z (zapewne) 3 lub 4 znaków. Podłącz do EPROMA: - nogi A0-A1 - wejście do multipleksowania wyświetlacza (do obsługi czterech cyfr) - nogi A2-A5 - wejście argumentu #1 - nogi A6-A9 - wejście argumentu #2 - nogi A10-A11 - wejście typu operacji...
mam taki problem bo nie wiem jak policzyć ile poniższe programy zajmują bajtów nie wiem jak to policzyć czy mogłby mi ktos w tym pomóc czy chociaż naprowadziłby mnie ktoś na jakiś link gdzie mógłbym to sam wykombinować są to programy w asemblerze avr programy na sume i różnice liczb 16 bitowych bardzo prosze o jakieś wskazówki zgóry dziekuje oto te...
Witam Jestem studentem I roku informatyki. Potrzebuję wykonać projekt na bramkach logicznych jednego z poniższych układów logicznych. Za wszelką pomoc BARDZO DZIĘKUJĘ! a) uniwersalny 8-bitowy sumator prefiksowy (PPA) dla kodu NB i U2 (dodawanie i odejmowanie) w strukturze Ladnera_Fischera lub Hana-Carsona, b) czterocyfrowy uniwersalny sumator dziesiętny...
Czy ktos wie jak zrealizowac podstawowe funkcje arytmetyczne ( dodawanie ,odejmowanie, dzielenie mnożenie) na liczbach 16- bitowych w procsorze 99c51.
Niestety mylisz się. Zarówno typ przyjmowany przez funkcję jak i binarne reprezentacje liczb ujemnych w kodzie U2 są tu bez znaczenia. Myślę, że jednak nie :) Nie polemizuję z promocją typów bo to jest oczywiste. Myślę, że autor pytał o coś innego - dlaczego odejmowanie tych liczb daje poprawny wynik. Jeśli przypatrzysz się wygenerowanemu kodowi, to...
Jeśli chcesz przechowywać dane w postaci bitowej to musisz jakoś je zapamiętać. Jesli przechowujesz dane w postaci zwykłej zmiennej liczbowej np "int" to zadanie się robi trywialne.
Przetwonnik zlicza napięcia tylko do 2047, pokazując ujemne napięcie nie ma znaku minus i wartość, tylko np 65320. Czyli przetwornik zwraca wyniki w kodzie U2. Tam nie ma znaku minus. Jest za to przesunięcie poziomu. Najprościej mówiąc, zastosowanie takiej funkcji do konwersji: Napiecie = Zmierz1 * 256 Napiecie = Napiecie + Zmierz2 da Ci złe wyniki....
no tylko ze dptr chyba sie nie przyda jak nie da sie go dzielic :? to chyba to odejmowanie zostaje
To rdtsc jest znaczne lepsze, bo chyba u Ciebie działa (ale jest znak zapytania w których 486 Intel to wprowadził (nieudokumentowane), oficjalnie jest chyba dopiero od Pentium). Może robisz błąd wielkości zwracanego wyniku. RDTSC zwraca 64 bitowy wyni, dwa słowa 32 bitowe EDX:EAX, a ty wczytujesz kawałki 16 bitowe DX:AX.I to może być powodem twojego...
Zauważ, że sposób pierwszy umożliwia tylko inkrementację 32-bitowej liczby, natomiast sposoby 2 i 3 to ogólne sposoby dodawania i odejmowania dwóch 32-liczb. Sposób z ADIW co prawda nie daje szybszego kodu, ale za to skraca go o jedno słowo. I teraz zawrto sobie potestować avr-gcc i zobaczyć, że to co odkryłeś wykorzystuje kompilator stosownie do potrzeb....
akurat ten wariant jest dla liczb <0 do wartości -32767. Chcę z tego zakresu uzyskać odpowiadające wartości dodatnie z zakresu 0 ... 65535. Mnożę zatem ten pierwszy zakres przez -1, potem mnożę przez dwa przesuwając bitowo w lewo o jedną pozycję i odejmuję 1, żeby uzyskać przy minimalnej wartości z pierwszego zakresu maksymalną liczbę z drugiego....
Jeśli chodzi o AVR: Zapis stałoprzecinkowy robiony jest wg. dwóch formatów: 2^7, 2^6, 2^5, 2^4, 2^3, 2^2, 2^1, 2^0 w zapisie -1, 2^{-1}, 2^{-2}, 2^{-3}, 2^{-4}, 2^{-5}, 2^{-6}, 2^{-7} zapis 2^{-8}...2^{-15} teraz, aby załadować liczbę tego typu (czyli z przedziału (-1..1)) do rejestru najlepiej posłużyć się wbudowaną funkcją asemblera (w wersji v2):...
Problem staje się prosty gdy możemy się posłużyć określeniem ogólnym "czas", jednak gdy mamy osobno minuty i godziny - jest inaczej. Procki nie operują na pojęciach ogólnych , tylko na liczbach i zapewniam Cię , że porównywanie liczb(nawet wielobajtowych) jest prostrze niż np. ich dzielenie. Więc może skupmy się jedynie na sposobie porównania dwóch...
Może się mylę, ale aby kalkulacje na wyższych zbiorach szły sprawnie to już komputery kwantowe powinny robić ;) Albo chociaż 128 bitowe. Szerokość danych pojedynczego rozkazu wcale jakoś szczególnie nie przyspiesza. Można to łatwo sprawdzić kompilując program używający 64-bitowych zmiennych jako aplikację 32-bitową. A komputer kwantowy się nie nada...
Zobacz na http://www.avrbeginners.net AVR Assembler->Math->Multiple byte maths. Są tam co prawda krótkie, ale dobrze opisane przykłady operacji na liczbach 2 i nawet 4 bajtowych: dodawanie, odejmowanie, porównania itp. Pozdrawiam
bez urazy, kolego olekewaagata, zanim zaczniesz kogoś pouczać przeczytaj tekst ze zrozumieniem! ;)) Autor wątku miał problem z propagowaniem przeniesienia - moja odpowiedź dotyczy DOKŁADNIE zalecenia, jaką instrukcją uwzględnia się przeniesienie. A podany przeze mnie przykład dotyczy sumowania, z jakim ma problem autor - czyli dokładnie liczby _16bit_...
Dzielenie - wielokrotne odejmowanie aż do skutku... ;)
Możesz skorzystać z rejestru DPTR, o ile dzielna też jest 16-bitowa, to poszukaj `51 z dwoma rejestrami DPTR (o ile mi wiadomo są takie, ale nie znam oznaczeń). Jeśli dzielnik jest 8-bit. to możesz napisać prostą procedurkę na wielokrotne odejmowanie. Pozdrawiam
Witam, Mam problem ze zrealizowaniem na bramkach komparatora dwóch czterobitowych liczb danych w kodzie U2. Znalazłem oczywiście gotowy układ (SN7485) wraz ze schematem logicznym i mógłbym to po prostu przerysować, ale chciałem zrobić to jakoś po swojemu. Wpadłem na pomysł, żeby wykorzystać odejmowanie liczb - dodatni wynik będzie oznaczał, że pierwsza...
Nie rozumiem po co wartości te są mnożone przez 0x3FF, a następnie dzielone przez wartość 0xFFFF. Obstawiam że chodzi o zmianę "zakresu". Jakie są (typ i rzeczywisty zakres) wartości w tym buforze? Zauważ, że mnożenie przez 0x3FF/0xFFFF to po prostu konwersja wartości z zakresu Całkowicie niezrozumiałe jest dla mnie po co od wartości 511 odejmuje się...
http://obrazki.elektroda.pl/1312722900_1... Autorzy projektu postanowili wziąć udział w konkursie „74XX logic competition” (i – nota bene – zajęli pierwsze miejsce), budując wyłącznie z układów logicznych kalkulator. Swoje urządzenie ochrzcili mianem „DIGICALC”. Pracę nad projektem rozpoczęto od symulacji...
do sumowania wystarczy zwykly sumator 8 bitowy, aby odejmowac, nalezy zanegowac wszystkie 8 bit liczby, ktora chcemy odjac od drugiej, pozdrawiam
Do przekalibrowywania wartości analogowych należy używać bloków operacji arytmetycznych. ADD (dodawanie), MUL (mnożenie), DIV (dzielenie), SUB (odejmowanie). Bloki te istnieją w kilku wariantach: B - wartości całkowite 8 bitowe 0..255 lub -127..127, I - wartości całkowite 16 bitowe, D (DI) - wartości całkowite 32 bitowe, R - wartości rzeczywiste 32...
Witam, mam wielki problem, mam stworzyć układ odejmujący i dodający dwie liczby 8 bitowe w Tinie i nie mam pojęcia jak zacząć w ogóle to robić. Prosiłbym o jakieś wskazówki z jakich komponentów korzystać, jakieś sumatory itp. gdzie co ma być podłączone, jaki wyświetlacz stworzyć do tego? Dzięki wszystkim za pomoc.
tak jak poprzednio pisałem wszystko zalezy od wielkości liczb na których operujesz i w zależnoścido nich wybierasz odpowiedni sposób ich zapisu i operacji na nich wykonywanych. Z tego co widzę to będą to liczby całkowite także ujemne ale 7mio bitowe (kod U2) ale pomysł zamieniania je na inny kod jest... troszke naciągany: po co? Program sobie poradzi...
Witam, aktualnie na pracowni wałkujemy DSM-51 i jest dla mnie sporo niewiadomych i prosiłbym o wyjaśnienie/pomoc. Do rzeczy, pierwsza sprawa; - sterowanie diodą i brzęczykiem, korzystałem z poniższego kodu: LEDEQUP1.7 BUZZER EQU P1.7 LJMPSTART ORG100H START: LOOP: CPLLED CPLBUZZER MOVA,#10;czekaj czas 10*100ms=1s LCALL DELAY_100MS LJMPLOOP Opis: definicja...
Wszystkie przykłady dla liczb 8 bitowych bez znaku. Dla liczb zapisanych w naturalnym kodzie binarnym: - bit 0 ma wartość 1 lub 0 ( bo 2^0 =1 ) - bit 1 ma wartość 2 lub 0 ( bo 2^1 =2), - bit 2 ma wartość 4 lub 0 ( bo 2^2 =4 ) - itd Z tąd liczba 5 ma postać 0000$0101. Jak do tąd wszystko po staremu. Zapis taki nazwijmy I8Q0. Można w nim zapisać liczby...
co do wyświetlania, to mam panel TD 400 i to na nim chcę wyświetlać wynik temperatury, nie będę wyświetlacza zwykłego podłączać do sterownika. poprawiłem "działanie": http://obrazki.elektroda.pl/2934606300_1... ale chyba ni będę mógł użyć bloczka DIV_I ponieważ na liście rozwijanej w instrukcjach Integer Math jest wyświetlonym przy nim...
dobra, doszedłem jak to robić dla bitów po przecinku... Polega to na tym, że część całkowitą konwertuje dokładnie tak jak to jest wyżej opisane. Natomiast z tym co po przecinku robie tak: 1. Przesuwam o 1 pozycje w prawo, czyli pierwsze wchodzą najmłodsze bity 2. Tu można na kilka sposobów, wynik bedzie taki sam: a) jeśli po przesunięciu w danej...
XOR to nie jest odejmowanie. negacja z dodaniem jedynki a pozniej OR to jest odejmowanie. Żebyś lepiej zrozumiał, xor nie daje ci przesunięcia, w związku z tym jeśli przesuniecie w działaniu powinno nastąpić to xor nie zadziała jak odejmowanie. przykład: 12 - 8 = 4 i 12 xor 8 = 8, to tak jak byś w systemie dziesiętnym próbował odjąć od 2 liczbę 8....
Stosunkowo szybkim sposobem wyliczenia sekwencji punktów funkcji sinus/cosinus jest całkowanie równania różniczkowego układu drgającego bez tłumienia metodami numerycznymi (np. RK-4, czy Adamsa). x''=-ax przy warunku x(0)=0 ; x'(0)=1 Wyliczenie kolejnego punktu to kilka mnożeń i dodawań. W przypadku 32-bitowej reprezentacji stałoprzecinkowej ta metoda...
Witajcie, Dużo szukałem, ale nie mogłem znaleźć Działającego programu do kalkulatora, który dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ( Może też pierwiastkować ) maksymalnie 3 liczby 16-sto bitowe i wynik pokazuje na wyświetlaczy LCD. Jak by ktoś posiadał to był bym wdzięczny za wstawienie.
Poza tym pobieżnie przejżałem DS ATTiny i nie widzę instrukcji analogicznej do DIV w 8051?? Jak w nim dzielić liczby?? A czy znalazłeś MUL? ;) Do takich obliczeń niestety trzeba pisać własne funkcje. Można mnożyć i dzielić poprzez wielokrotne dodawanie lub odejmowanie danej liczby, ale to jest oczywiście dosyć mało optymalna metoda. Oczywiście mnożenie...
Witam. Piszę w asemblerze w środowsiku RIDE na mikrokontlorer 8051 Mam takie zadanie: wczytać z pamięci zewnętrznej dwie 8 bitowe liczby (ze znakiem), a następnie dodać je i wypisać gdzieś w pamięci. Przykład zapisania tych liczb w pamięci: http://img5.imageshack.us/i/pamiech.jpg/ Mam już wczytywanie tych liczb i dodawanie/odejmowanie decymalnie (działa!),...
Prosze o pomoc. Mam pewne zadania które muszę zrobić może ktoś jest w stanie mi pomóc: 1. zbudowąc wykorzystując przerzutnik typu D dwukierunkowy rejestr szerergowo-szeregowy z możliwością blokowania przesuwu informacji. 2.Zaprojektować układ sumująco/odejmujący dwie liczby 8-bitowe w kodzie grey'a wykorzystując pakiet Multisim. To pierwsze zadanko...
Witam. Czy potrafi ktoś pomóc mi z zadaniem z assemblera? Mam do napisania program, który mnoży dwie liczby 5 bajtowe (40 bitów) szesnastkowe oraz podaje wynik również w tym systemie (tylko wynik będzie wtedy 80 bitowy). Problem polega na tym, że do tego mnożenie trzeba wykorzystać algorytm, ponieważ instrukcja mul nie działa dla tak dużych liczb. Mnożenie...
https://obrazki.elektroda.pl/8661538600_... Zainspirowany podcastami o historii komputerów (podcast #19 - Słowo o architekturze i słowniczek pojęć By lepiej zrozumieć zagadnienie pamięci, musimy najpierw poznać architekturę, a dokładniej to części składowe procesora. Nie będziemy zagłębiać się w tajniki najnowszych Ryzenów czy i9,...
ZAD. 1. Przygotować i uruchomić programy w języku asemblera 8051: a) kopiowania N-bajtowego obszaru TABL 1 z pamięci kodu do pamięci wewnętrznej DATA (obszar TABL2), b) kopiowania bit po bicie w pamięci DATA fragmentu danych z obszaru TABL2, a następnie bajt po bajcie i utworzenie obszaru TABL3 c) kopiowania obszaru TABL2 do zewnętrznej pamięci XDATA...
DZIESTYS: MOV A,LICZBAMłODSZY BAJT CLR C SUBB A,#10H MOV LICZBAMłOSZYBAJT,A MOV A,LICZBASTARSZYBAJT SUBB A,#27H MOV LICZBASATRSZYBAJT,A INC DZISIATKITYSIECY JNC DZIESTYS DEC DZIESIATKITYSIECY MOV A,LICZBAMłODSZYBAJT ADD A,#10H MOV LICZBAMłODZYBAJT,A MOV A, LICZBASTRASZYBAJT ADDC A,#27H MOV LICZBASTRSZYBAJT,A TYSIąCE: ... JAK WYZEJ TYLKO ODEJMOWAć LIICZBę...
Niecbyt wiele danych podałeś jak na sumę kontrolną, która może być liczona na różne sposoby, tym niemniej chyba coś udało mi się zauważyć, mianowicie że różnica pomiędzy słowami zawierającymi dzień i miesiąc równa się różnicy pomiędzy słowami sum kontrolnych: 1711 - 0108 = 1609 8086 - 6A7D = 1609 Rachunki oczywiście w hex, przy czym nie wiadomo jaki...
http://obrazki.elektroda.pl/7805368800_1... http://obrazki.elektroda.pl/4555306000_1... Tiny Gad A- żegnajcie nudne wyświetlacze ;) Prawie luxomierz na ATTINY13 Nie da się ukryć, że z pewnych kontrowersyjnych ;) powodów szczególną sympatią darzę najmniejsze z procesorów atmela. Przedstawiona konstrukcja kolejny raz opiera...
Witam wszystkich. Zaprojektowałem i uruchomiłem zegarek z wyświetlaczami LED(SA10-21GWA) i układem PCF8583 współpracującym z mikroprocesorem Atmega8 oraz układami PCF8574AP na szynie TWI(i2c). http://obrazki.elektroda.net/21_12497604... http://obrazki.elektroda.net/58_12497606... http://obrazki.elektroda.net/95_12497605...
Czyli będzie to wyglądało przy deklaracji: ChannelMUX Nie tu mają byc wartosci jakie chcesz wpisać do rejestru ADMUX if(ConversionResults Nie. 3 to przypadkowa zbierzność. << 3 oznacza razy 8. taka przyjałem wartosć o filtra. Moze byc to dowolna liczba większa od 1. wzór wtedy bedzie = (ADCW * (liczba)) - wtedy odejmowanie ponizej powinno byc...
Witam, jeśli ktos mógłby mi pomoc z tymi zagadnieniami to byłbym bardzo wdzięczny:) 1. Podać zasadę działąnia N-bitowego kaskadowego ukłądu odejmującego. 2. Przedstawić strukturę pamięci ROM o organizacji 256x8 3. Wyjaśnić algorytm konwersji liczby binarnej na BCD za wszelką pomoc wielkie dzięki
Zawsze zamiast dzielić można odejmować np na początek 10000 licząc ile razy to zrobisz zanim wynik będzie ujemny wtedy liczba operacji odejmowania -1 to liczba dziesiątek tysięcy. Dodajesz 10000 żeby wynik był dodatni i zaczynasz odejmować 1000 aż będzie ujemna dodajesz 1000 i odejmujesz 100 itd aż na końcu dodasz 10 a reszta będzie jednostkami . Na...
co każda z nich oznacza? Oczywiście, chętnie wyjaśnię znaczenie każdej z tych instrukcji dla mikrokontrolera Atmega8: 1. Instrukcje arytmetyczne i logiczne: - ADD (dodawanie): Dodaje wartości z dwóch rejestrów i zapisuje wynik w jednym z nich. - ADC (dodawanie z przeniesieniem): Dodaje wartości z dwóch rejestrów oraz bieżącą wartość przeniesienia (carry)...
Witam serdecznie wszystkich użytkowników ! Chciałbym zaprezentować działający projekt nad którym spędziłem z grubsza pięć i pół roku, a licząc dokładniej około 6000 godzin. Pewnego majowego dnia roku 2014 poczułem niezrównaną chęć poznania dokładnej zasady działania dość banalnego sprzętu jakim jest kalkulator. Niby jest to proste urządzenie i tak oczywiste,...
Hej, Na początek, odejmować, to znaczy dodawać zanegowaną wartość. Czyli: 10 - 50 to nic innego jak 10 + (-50) Skomplikowanie to wygląda, ale zaraz tłumaczonko będzie, tylko uruchomię sobie SIM51ENG, bo taki mam dostępny symulator 51, bo rozumiem, że to dla MCS-51 ma być? Oto kod w asemblerze. mov R0,#10 przesyła do rejestru R0, pierwsza liczbe mov...
Witam, wlacze dalej z 8051 jako licznikiem kilometrów. Ktos doradzil mi abym poszukal procedur ALU ktore wykonuja obliczenia na 16 bitowej liczbie w 2 rejestrach. Znalazlem dodawanie odejmowanie konwersje etc. Nie znalazlem nigdzie mnozenia dzielenia itd. Moze zaczne od problemu, napisalem program ktory w ciagu sekundy zlicza impulsy na T0(P3.4) w ciagu...
Opóźnienia nie są krytyczne - masz przecież zegar sterujący transmisją. Więc zamiast 4us (o ile to opóźnienie istotnie tyle miało) możesz dać większe - chodzi tylko o to, aby CLK nie miało częstotliwości wyższej niż akceptowana przez SHT dla danego rezystora podciągającego. Co do samego delay - działa ono w ten sposób, że wartość opóźnienia jest przeliczana...
Tak prawde mówiąc też mnie ten temat nie interesuje, jak to jest. Jednak muszę tym się zająć bo to mam na laborke z ukł cyfrowych. Komparator 2 bitowy u mnie wyszedł jakoś tak: AB - pierwsza liczba, A - bit niższy, B - bit wyższy CD - druga liczba C - bit niższy, D - bit wyższy AB>CD Y1=a/c+b/c/d+ab/d+(/abc/d) AB=CD Y2=(AxnotC)and(BxnotD) AB<CD...
musisz przejść na liczby zapisane w systemie dziesiętnym, gdzie każdą cyfrę masz zapisaną w oddzielnym rejestrze jeżeli każdą cyfrę masz zapisaną w rejestrach to trzeba dodać 30h i masz kod ASCII do wyświetlenia na lcd zobacz in acc2,adcl ; odczytanie wartosci z przetwornika AC ; ADLAR = 1 > wazny tylko adch clr d100 ; podstawa setek w dec ldi acc,0x64...
Witam. Wiele jest algorytmów dzielenia. Jednym z nich jest zastosowanie odejmowania. 1. A- 64 bitowa liczba; B - 32 bitowa liczba 2. A:=A-B; 3. Jeżeli A>=B wróć do punktu 2 jeśli nie to idź dalej. 4. W A jest reszta z dzielenia. P.S. jeśli byś chciał wynik dzielenia to musisz zliczac ile było odejmowań.
Szkoda, że nikt (ze studentów) nie wpadł na to, że wystarczy jedna funkcja, by przedstawić wczytaną wartość w dowolnym systemie pozycyjnym. Chodziło tu o uzmysłowienie sobie ("odkrycie"), że wartość liczby nie jest trwale związana z jej reprezentacją i nie ma znaczenia to, jak liczba jest fizycznie reprezentowana w pamięci komputera. Dlatego było tak...
Odejmowanie to tak naprawdę dodawanie liczby przeciwnej. Dodawanie już masz, więc potrzebujesz wyznaczyć liczbę przeciwną do liczby odejmowanej. Tutaj masz dobry opis: http://www.i-lo.tarnow.pl/edu/inf/alg/nu... . Następnie musisz dobudować blok, który będzie reagował na znak działania i w razie potrzeby wyznaczał liczbę przeciwną do drugiego...
Jeśli tylko dodawanie i odejmowanie, to prosto, wykorzystujesz operacje dodawania z przeniesieniem i odejmowania z pożyczką. Jakbyś liczył w słupku: ; r16,r17,r18 - jedna liczba, kolejno od MSB ; r19,r20,r21 - druga, jak wyżej add r21,r18 adc r20,r17 adc r19,r16 ;wynik masz kolejno w C,r19,r20,r21 (C - znacznik przeniesienia).
Każdy bajt to pionowy słupek z 8 pikseli liczba bajtów zawsze mysi być taka sama (1920) chcąc zapalić piksel musisz do konkretnego bajtu dodać jego wagę 1,2,4,8,16,32,64,128 chcąc zgasić zapalony odejmujesz jego wagę (wartość) bajtów zawsze ma być 1920 .
Witam, Na wejściu mamy 40-bitową liczbę binarną, potrzebujemy ją skonwertować na zapis przy podstawie 10. Chcemy tego dokonać bez angażowania 'dużej biblioteki'. Najlepiej jest tego dokonać metodą kompensacyjną. [syntax=C] /* niezbędne deklaracje np. uint8_t arr[5]; itp. Także kolejność lsb..msb bardziej pożądana, ale nie niezbędna */ /* Tablica użyta...
Bazując na twoim drugim przykładzie. Jeżeli minuty to zmienna 8 bitowa to mnożenie zajmuje 2 cykle procesora oraz dodawanie 1 cykl czyli w sumie coś koło 3-4 cykli. Nawet jeżeli będzie to liczba 16bitowa to mówimy tu o max 10-15 cyklach. Pętla będzie wykonywać się dużo dłużej. W kolejności szacunkowo: odejmowanie 1, dodawanie (tu będzie kilka cykli...
Dzień dobry, Mam problem z zadaniem "Stwórz siatki Karnaugha dla subtraktora (układu odejmującego) 1-bitowego". Otóż skoro substraktor, to żeby mógł odjąć 2 liczby, wówczas potrzebuje 2 bity wejściowe, z którego wyjdą 2 bity wyjściowe (suma i przeniesienie, tak jak na rysunku) Czy zadanie zostało źle sformułowane, czy się mylę? https://obrazki.elektroda.pl/5238056900_...
ok to juz kapuje jak wyciagnac pojedyncza cyfre teraz jak mniej wiecej moze wygladac procedura przeksztalcenia liczby np 4 cyfrowej na pojedyncze cyfry? dzielic to po kolei przez 1000, 100, 10 a pozniej zapisywac ilosc tysiecy, ilosc setek, itd? dzielenie jest 'ciezkie' - lepiej zrobic petle z wykorzystaniem odejmowania. przynajmniej takie jest moje...
Byte to zmienna 8-bitowa, Word to zmienna 16-bitowa, Byte (1 byte). Bytes are stores as unsigned 8-bit binary numbers ranging in value from 0 to 255. Word (two bytes). Words are stored as unsigned sixteen-bit binary numbers ranging in value from 0 to 65535. nie programuje w bascomie ale zapisywanie 'większej' liczby do zmiennej o 'mniejszej pojemności'...
Czy nie ma szybszych alglorytmów? Oczywiście, że są. Wykorzystaj algorytm mnożenia i dzielenia pisemnego. Dzięki temu znacznie ograniczysz ilość dodawań czy odejmowań. Na przykład 1234 * 5678 zrobione metodą powyższą to 1234 dodawania (zakładam, że program jest chytry i sprawdza na początek która liczba jest mniejsza i ją bierze jako licznik pętli)....
Witam !! Widzę to tak - jeżeli na szlak wjedzie 100 ( np. 100 ) osi to licznik naładuje się do 100 ( to oczywiste ) , z kolei w miarę odejmowania od tej wartości poszczególnych osi ( że tak powiem nie zbyt prawidłowo ) po zjechaniu całości na wyjściach będzie 0 . Jeżeli na szlaku zostanie 10 " osi " - to znaczy że jest źle . Jeżeli chciałbyś stosować...
Witam. Mam problem, ponieważ nie potrafię zapisać liczby zmiennoprzecinkowej w assemblerze. Procesor dostaliśmy na laboratoriach, odpala sie go w matlabie. Mamy troszkę okrojoną ilość rozkazów(napisze je niżej). Mantysa i wykładnik maja byc po 16 bitów. Te liczby mam dodawac, odejmowac, mnożyć i porównywać. Lecz w czym mam największy problem? Nie potrafię...
(...)potrzebuję jedynie opis krok po kroku jak by to wykonać. Mam mało czasu, ale spróbuję... Proponuję algorytm niezbyt szybki, ale dość prosty w realizacji. Zakładam że wejściowa liczba 3-bajtowa (nazwijmy ją X) może wynosić od 0 do 16777125. a) dogodnym formatem wyniku jest format dziesiętny, np. ciąg znaków ASCII do pokazania do wyświetlaczu: A...
Zerknij na funkcję z biblioteki standardowej (IEC Function Blocks) FC34 SB_DT_DT. Odejmuje dwie zmienne DATE_AND_TIME i zwraca wynik w formie TIME. Ograniczeniem jest maksymalna różnica, wynikająca z rozmiaru TIME, które jest typu DINT, a czas jest w milisekundach, więc około 25 dni. Mogłeś zadać pytanie w innym dziale :) Znam FC34 SB_DT_DT i właśnie...
Dodawanie szostek tez zadziala, ale czym rozni się ono od dzielenia przez 10 ? Czy chodzi moze o wyzszosc symbolu " + " nad symbolem " * " ?? Jeśli chodzi o wyższość * nad + to nie duża różnica, szczególnie w Atmega gdzie jest szybkie sprzetowe mnożenie. Ale już miedzy dodawaniem a dzieleniem które nie jest sprzętowe to jest zazwyczaj spora różnica...
http://obrazki.elektroda.pl/4029783300_1... Układu SID (6581 stary i 8580 nowy), będącym muzyczną orkiestrą komputera Commodore 64 nie trzeba nikomu przedstawiać – między innymi dzięki jego brzmieniu owa maszyna osiągnęła tak dużą popularność. Warto tylko przypomnieć, że SID ma jedynie trzy kanały, ale umiejętności programistów...
Czyli to zwykłe U2 jest? Napisałem kawałek kodu ale dalej jakość jest co najwyżej taka sobie. Może mam złe podejście do tego. Na komputerze jakość jest bardzo dobra mimo niskiej rozdzielczości. Może coś w kodzie jest nie tak? Poniżej wrzucę kawałek. zaczytaj_sektor(sektor); for (w=0; w<512; w++) { probka = (sd_blok[w]<<8)...
Tu jest taki dość "przyjazny" algorytm, bez dzielenia i mnożenia, ale potrzebne są instrukcje przesunięć logicznych, porównywania, oraz AND i OR http://www.cp.eng.chula.ac.th/~krerk/pub... Jest jeszcze coś takiego, myślę, że Ci będzie pasować. Liczy pierwiastek z 32 bitowej liczby naturalnej (n), wynik w root: root=0 for(N=15;...
Chcę zrealizować szyfrowanie RSA 512bit, czyli zrealizować działanie: c = t^e mod n. c - zaszyfrowane dane t - dane do szyfrowania e - wykładnik potęgi liczba pierwsza n - moduł 512 bitowy W czym jest problem? Otóż mam rozwiązanie, które realizuje szybkie potęgowanie modularne i spokojnie daje sobie radę z działaniem np 57^65537mod71 i głowię się jak...
Witam! Jak dokładnie działa funkcja TEST w asemblerze 8086? Mam taki króciutki fragment kodu: test ax,000Ch jnz ram_64 test ax,0008h jnz ram_32 w ax siedzi obecnie 16 bitowa wartosc, informujaca o obecnosci badz braku komponentów komputera (np. koprocesora, liczby pamieci ram itd.) Na bitach 1010001011011100 mieści się informacja dot. pamięci RAM. 00...
To może podasz źródło swojej informacji ;) że jakiś tam ALU składa się tylko z kilku/kilkunastu bramek ? ;) Widocznie źle zrozumiałem to co o ALU jest napisane w Wikipedii :) Przyczyną dla której operacje te grupuje się w ALU jest to, że bramek logicznych potrzebnych do zaimplementowania wszystkich operacji z zestawu: dodawanie (z przeniesieniem i...
Witam! Mam pytanie odnośnie poniższego programu. Program realizuje dzielenie 16bitowe. Liczby są wprowadzane przez porty P1,P0(dzielna) i P3,P2(dzielnik).Wyniki natomiast zapisywane do komórek pamięci 30h,31h. Program działa poprawnie,lecz gdy wpisuje dzielnik 0 to program się przywiesza i juz dalej nie liczy. Czy ma ktoś może pomysł jak to zabezpieczyć...
Do obliczeń korzystnie jest przyjąć taki schemat: 1. Wynik jest liczbą 16-bitową ze znakiem. 2. Zakres pomiarowy +/-2g oznacza, że 32768 =2g -> a z drugiej strony 1LSB ~0,59852e-3 m/s2 3. Zakres pomiarowy +/-250dps oznacza, że 32768 =250dps -> a z drugiej strony 1LSB ~7,6294e-3 dps 4. Teraz należy uwzględnić offset każdego kanału X,Y,Z,Rx,Ry,Rz (+/-60mg...
Na ZX SPECTRUM tak powinno to działać. Na Cobrze z wyprowadzonym przewodem z portu FE sterującym przerzutnikiem dzielącym przez 2, z wyjścia którego przez opornik jest sterowana baza tranzystora T3 (głośnikowego) także powinno to działać, chociaż tam nie będzie sprawdzany bit 4 akumulatora. Tam wywołanie OUT(FE),A ustawi na wyjściu H, następny OUT(FE),A...
Witajcie po krótkiej przerwie." Bardzo dziękuję za żywą dyskusję w tym temacie. Trochę nie rozumiem co by to miał być za moduł. Moim zdaniem kup SSR jako końcówkę mocy do grzałki, a PID zaimplementuj w mikrokontrolerze. Wzory do autotuningu znajdziesz sieci. Grzałkami przez SSR steruje się z reguły czymś w rodzaju PWM z podstawą czasową kilku sekund...
https://obrazki.elektroda.pl/3743484600_... Witajcie moi drodzy Przedstawię tutaj mojego shielda (nakładkę) na Arduino UNO opartego o układ ENC424j600. Shield ten pozwala podłączyć Arduino do internetu bez żadnego lutowania, a nawet bez użycia kabelków i płytek stykowych. W temacie dam jedenaście pełnych przykładów jego użycia z moimi...
Bzdury tu wypisuję, przepraszam: Wyjdzie mi z tego ~1,42V przy Vref = 5V i 10 bitowym ADC (lub 0,72V przy Vref = 2,56) i co z tym dalej robić? Nie tędy droga. Jakim prawem napięcie na diodzie miałoby być inne dla różnych Vref ?! Sprostowanie: :arrow: Dla Vref Internal, czyli ~2.56V wartość ADC wynosi 289 przy 26°C co daje napięcie (2.56 / 1024) * 289...
Słuchaj uważnie LightHouser!!! Słucham... ;) Po 1:Ja liczbe w kodzie szestanktowym zwykłem zapisywc jako 255H(Tak mnie nauczyli) Wcale z tego powodu to nie oznacza, że jest to jedyna poprawna forma zapisu, "0x255" jest ogólnie przyjęte w C , "$255" w asm na Commodore też się trafiło. Po 2:Juz dawno pisałem ze chce układ zrobic na AT89CXX51 i interesuje...
https://obrazki.elektroda.pl/9676618800_... BittWare, spółka zależna firmy Molex, zaprezentowała niedawno nowe karty PCIe z układami FPGA, dedykowane do pracy w systemach akceleracji algorytmów uczenia maszynowego. BittWare 520N oferują istotne zalety w porównaniu z przetwarzaniem na CPU czy GPU, o czym opowiada dokładniej poniższy...
Ogólna zasada generowania jest taka: Masz tablicę spróbkowanego sinusa, np. cały okres to 256 próbek (numerowanych od 0 do 255) Próbki te odtwarzasz przesyłając je co stały okres czasu Tp=\frac{1}{fp} do przetwornika cyfrowo analogowego. Częstotliwość sygnału jaką uzyskasz tą metodą to: fwy=\frac{fp}{N} fp - częstotliwść próbkowania N - ilość próbek...
http://obrazki.elektroda.pl/5924959500_1... Witam ponownie! Kilka dni temu chwaliłem się projektem "PALM v1.0 BETA Atmega128", a dziś chciałbym przedstawić komputerek do motoru lub roweru jaki zrealizowałem już jakiś czas temu na zamówienie. Urządzenie miało zastąpić oryginalne psujne, mechaniczne zegary. Funkcje i założenia: *Wyświetlanie...
No dobra no to w moim przypadku operuję na próbkach 16 bitowych, ale na dwóch kanałach. Poza tym ja piszę w C++ więc sam ustalam poziom odniesienia :) Pojedyncza próbka ma u mnie wartość z zakresu 0...65535 więc robię dokładnie tak jak mówisz: a) odejmuje 32768 b) mnożę razy dwa c) jeżeli przekroczy 32767 lub od dołu -32768, to normuje do najbliższej...
odejmowanie liczb mnożenie bitowych liczb komparator liczb bitowych
paski ekranie cienkie ekspres krups ea9000 65535 internal moduł memory error
system nawadniania pilot uniwersalny
Lokalizacja modułu SAM w Mercedesie W220 S320 Mercedes W220 S320 - Problemy z przełączaniem biegów