Tak, to normalne że jest gorący, ponieważ gdy elektrozawór się zagrzeje to ta iglica która wychodzi zamyka ssanie.A skuter teraz ma wysokie obroty ponieważ przy wyciągniętym zaworze nie ma co zamykać ssania.
Ostatnio kupowałem na ebay do gilery całą prądnice za 40€ z wysyłką. Nawet nie wiem czy to zamiennik, czy nie. Pasowało, motorek ożył i działa do dziś. Dodam też, że napięcia mierzyłem przy odłączonym module To bez znaczenia. Na podłączonym też powinno być ponad 50V przy uruchamianiu.
Witam A dlaczego nie sprawdzisz moment zapłonu? Pozdrawiam.Andrzej.
zobacz czy węzyki przelewowe masz suche. Jesli nie wycieka z nich ropa to raczej powinno byc ok.
Witam, przy takim dlugim postoju / bez odpalania przynajmniej raz - 2 razy / tydzien / na 10 minut - z gaznika paruje benzyna, a olej w niej zawarty - zbiera sie na dnie komory plywakowej i pod dysza glowna i zakleja dysze... Gaznik trzeba zdjac, rozebrac i umyc dokladnie z wszelkich osadow olejowych, bo na '99%' - zaklejona jest starym olejem, osadem...
Niema takiej możliwości.
Po każdej zimie mam ten sam problem z tym modelem. Pierwszy raz też tak ćwiczyłem jak Ty. Od trzech sezonów stosuję trzy strzały samostartem w dolot i nie muszę się denerwować, jak załapie to już chodzi. Musisz mieć osobę do pomocy by Ci psikała.
Jeżeli nie używa się pilarki przez długi okres, to należy wylać paliwo ze zbiornika, odpalić silnik i pozwolić mu, na wolnych obrotach, wypalić pozostałe w gaźniku paliwo. Samo opróżnienie zbiornika, niewiele daję.
Rysunki są tu: http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtop...
Witam. Czy rozwiązał Pan problem z tym odpaleniem? Bo mam to samo 🙁
Odpala na krótko? Pomiń czujniki i podaj plus swoim przewodem na rozrusznik i automat. Jak dalej będzie to samo to rozrusznik dał dup.... Jak odpali to trzeba sprawdzić czujnik pod siedzeniem i hamulca, ewentualnie ich przewody.
Jeśli masz oryginalny rozrusznik od T-25 to w zimie będzie mulić za wolno kręci ja mam od C-330 + flansza i pali w zimie bez odprężnika(aku 4 lata)Pierwsze ustaw zawory jak koledzy pisali.Jak nie pomoże to pompa wtryskowa puszcza i nie daje ciśnienia.(odkręć śróbę z boku pompy przy dekielku tam gdzie wlewasz olej do pompy i zobacz czy wycieknie paliwo...
Mozesz do napedu dolać troche benzyny.Zrób wtryski i napisz jakie masz ciśnienia spreżania.Silnik jest wolno ssacy??Pozdrawiam Dodano po 1 P.S Podstawa to dobry akumulator i rozrusznik diesel musi mieć uderzenie nie może mymlać bo bedzie lipa.
Sprawdź sobie oznaczenie silnika i do tego oznaczenia szukaj rozrusznika. Będzie łatwiej i więcej ofert. Chyba, że masz numer rozrusznika, wtedy w ogóle szukanie to bajka. Aby wyeliminować z tematu 'bajki', to zastępczy rozrusznik do tej właśnie(!) maszyny miał podany w #21 Rozrusznik KOHLER 3-ej Generacji. Oryginalne rozruszniki nie spełniają zadanej...
Witam To super że w końcu rozwiązałeś problem.Po serwisie w Volksvagenie Ja też pozbyłem się problemu mianowicie problem był w przekaźniku który był uszkodzony, nr V4H0951253A.Pozdrawiam👍🏻
Dociera paliwo do silnika. Jaka jest świeca jak wykręcisz po kilku próbach odpalania? Zawory ustawiłeś po zimie?
Jeśli zostawiłeś na zimę paliwo w zbiorniku to po pierwsze ono się już raczej do niczego nie nadaje, po drugie gaźnik nadaje się do czyszczenia. Bez demontażu raczej się nie obejdzie.
Jak napisał moderator tzok , skoro auto jest na wtrysku to nie ma ani ręcznego, ani automatycznego ssania. Sprawę składu mieszanki załatwia komputer samochodu na podstawie informacji z czujników. Radzę się zastosować do rady moderatora. Dalej niech się wypowiedzą znawcy układów wtryskowych. W takim razie problem został od początku błędnie sformułowany,...
Cześć po zimie kosa nie chce odpalić iskra jest świece dziś wymieniłem i nic to nie dało z początku jeszcze łapała tak na sekunde obroty wysokie i gasła gaźnik niby ok teraz trup próbowałem nawet wiertarką odpalać kosa tylko pluje paliwem z wydechu i nic więcej
Pewnie pompa nie odpowietrzona
u mnie też iskra była i rozrusznik kręcił ale przy obciążeniu (zbyt słabo kręcił żeby traktorek odpalił).
Oddaj brykę do mechanika, sprawdzi, wymieni co trzeba (filtry się wymienia a nie czyści), świece tanie i tylko dwie, to z torbami Cię nie puści, zajrzy do rozrusznika, nowe tulejki to koszt kilku złotych. Polecam, nie taki diabeł straszny. :D
Glebogryzarka texas lilli nie odpala po zimie. Iskra świecy jest
To wymień wszystkie świece. Przekaźnik od grzania się włącza? Napięcie jest na wszystkich świecach?
Witam, pomogło czyszczenie gaźnika. Po sezonie nie wolno zostawiać piły na paliwie, bo wytrąca się parafina i wtedy nie chce odpalić. Temat można zamknąć.
A jakie ciśnienie powinno być +/-? Dodano po 7 gooooooooooooooooooooooool :)
Wpuść do cylindra około 10ml benzyny, powinien odpalić i zaciągnąć paliwo z gaźnika.
Podejrzewam, że jeden z wybuchów uszkodził trwale przepływomierz. Możesz spróbować wyczyścić wszystko dokładnie i go sprawdzić, ale nie wiem czy jest sens skoro za przepływkę na szrocie zapłacisz max. 100zł. Jeżeli chodzi o jazdę na LPG to przepływka chyba faktycznie nie odgrywa znaczącej roli, ale niedługo zima i wypadałoby, aby Twój golfik odpalał...
samochód już odpala, mróz odpuścił i poszedł bez problemu, pewnie wina ropy i wody, która zebrała się w boku, temat do zamknięcia.
Witam Dostałem w prezencie nowy skuter (nie zarejestrowany, nie jeżdżony), a że nie było sezonu zimował i wiosłował też w garażu. Przed przerwą wszystko działało. Teraz nie chce zapalić, a jak już nawet, to po kilku sekundach gaśnie. Akumulator naładowany, sprawny, paliwo jest. Iskra jest, świeca dostaje paliwo. Nie wiedząc że tak nie wolno robić, przed...
Jak próbowałem go odpalic to 2 razy strzelil z wydechu
Oczywiście wylałeś stare paliwo ,wyczysciles gaźnik i nalales nowe z pewnej stacji? Mi 2t kiedyś też nie chciał zapalić i po tygodniu szukania i sprawdzenia wszystkiego wymieniłem paliwo - śmigał od kopnięcia.
A coś takiego jak świece może sprawdzone
Wydaje mi sie ze problem może być z rozrusznikiem ,lub akumulatorem-kończą się.Jeżeli za wolno będzie kręcił rozrusznik to możesz mieć problemy z odpalaniem auta jak jest zimne. Jako pierwsze do sprawdzenia rozrusznik. Pozdro.
Moduł nowy, na pewno sprawny, wzrokowo wszystko wygląda ok a faktycznie jest do bani. Cewka sprawdzona, brak mi już opcji. Pierwszy raz mam w reku 4t i nie wiem co z tym zrobić., a wydawało się banalnie proste... Moze cos z magnetem jest nie tak? dajcie jakies propozycje do sprawdzenia? po dłuższej przerwie ponownie zajrzałem do skutera. zdjąłem magneto,...
Problemem jest tu nadal gaźnik na 99%.
nie wiesz czy cewka daje wogóle iskre? ktoś mi powiedział, mam taki sam silnik, że padają cewki, wiesz jak sprawdzić?
Witam. Jeżeli nie podaje paliwa na przewody wysokiego ciśnienia sprawdź czy nie zacięła się listwa sterująca sekcjami. W tym celu odkręć pokrywę pompy i ruszając dźwignią gazu, sprawdż czy listwa przesuwa się z jednego skrajnego położenia w drugie, jeżeli nie spróbuj delikatnie przesunąć ją palcem.
zwiększenie iskry nic nie da, jak silnik jest bardzo zajechany i kompresja jest na prawdę mała to powoduje to że benzyna nie rozgrzewa się w cylindrze na tyle żeby dobrze się zmieszała z powietrzem i to się wtedy ciężko zapala. opalarka w dolot pomaga w takim odpalaniu (ja tak kiedyś w zimie odpalałem Dużego Fiata)
zmieniałeś świece może traci iskrę pod ciśnieniem
Cos mi sie wydaje ze to nie jest wina gaznika gdyz paliwo dochodzi do tego zbiorniczka za filtrem
Skoro jest iskra ,spróbuj psiknąć trochę Samostartu.
Gaźnik rozkręcałeś? Sprawdź czy pływak pracuje prawidłowo (mógł się zawiesić albo tonie).
A próbowałeś na innym akumulatorze być może już jest zasiarczony a druga sprawa to olej mineralny badzo gęstnieje w niskich temperaturach przez co rozrusznik ma ciężko.
hmm po czym poznać ze membrana jest zepsuta. rozkręciłem i wyglądała na dobra żadnych pęknięć niczego. nasmarowałem ten krotki popychać co jest zaraz nad nią skręciłem i nic. piec nadal nie działa. Czy ten 2 popychacz który jest nad tym pierwszym chyba już w zespole gazowym powinien dać się przesunąć ku górze palcem czy dopiero przy użyciu większej...
Witam, mam taki problem: W ubiegłym roku mój w moim transicie był wymieniany silnik wszystko było w porządku dopuki nie zrobiło się zimno, otóż nie odpala w niskich temperaturach. 1 problem zauważony przeze nie jest taki że kiedy odbierałem busa od mechanika jeszcze przy mnie podłączał kabelek do świecy płomieniowej( wgl nie od tego auta tylko od bodajże...
Napsikaj mu do filtra samostartem. Możliwe, że uszczelniacze zaworów puszczają olej do komory spalania. Jeśli problem nie zniknie po odpaleniu to naprawa będzie konieczna.
Ale i odjechaliśmy od tematu. Nie. Właśnie chodzi o tym, że elektrik z załadowanym akumulatorem nie trzeba odpalać w zimie. Wsiadł i pojechał. Może zasięg zmaleje, ale to lepiej niż taszczyć z akumulatorem, kablami i palnikiem wokół wóza
lukasz 530 - głupoty piszesz. Ludzie powielają tyle razy głupotę że w końcu w to uwierzą. Większy akumulator = większy prąd ładowania Tylko nie piszcie że alternator nie da rady- bo dzisiaj sa tak mocne alternatory że w 10minut sa w stanie wygotować każdy akumulator. Większy niż przewidziany akumulator = dobre odpalanie w zimie.
Kolego możesz sobie zrobić w kabinie włącznik elektrozaworu jak i świecy. Wtedy to Ty będziesz decydował kiedy dogrzać silnik a nie ten przekaźnik. Jeżeli nie leci ropa na świecę to sprawdź elektrozawór czy się nie zablokował w pozycji zamkniętej i czy dochodzi do niego napięcie.
Witam Zamieszczam nagrany filmik mojego gsx 600 f. Przed zimą motocykl jeździł, teraz próbuję go odpalić i nie ma takiej możliwości. Paliwo świeże, w filtrach też pływa. Jakieś sugestie? Czy bez mechanika i warsztatu się nie obejdzie? https://filmy.elektroda.pl/0_1362474548.... jeżeli są jakieś problemy z odtworzeniem to link tu http://www.youtube.com/watch?v=W0YTbGqJD...
Ale ledwo kręci czy kręci i nie odpala?
wszystkie możliwe kabelki ,które się wyjmuje przeczyściłam, filtr powietrza wyczyszczony .Pęknięta była ta rurka gumowa odchodząca z niego, naprawiona.Skuter zaczął kręcić z rozrusznika,ale nie zaskoczył.Teraz widzę ,że nie dochodzi paliwo i w gażniku też nie ma paliwa. elektronika dalej nie działa ,światła stopu sprawne.Co mogę jeszcze zrobić??? może...
Moim zdaniem to czujnik halla OSTRZEŻENIE. Znowu bzdurna i bezsensowna porada. Kolega chyba zna tylko czujniki te czujniki i w ich niesprawności szuka przyczyny każdej usterki. Nie wróżę długiej kariery na forum samochodowym.
Witam mam taki problem że mój jd po zimie nie odpala rozrusznik kręci wylatuje białe dym i nic proszę o pomoc
Zwariowaleś? Pompa w zimie? ja odpalam dopiero w kwiwetniu/maju...
Może tzw. skok w rozruszniku. ?
Paliwo świeże? Jak pociągasz za sznurek to jaka świeca jest morka czy sucha?
Kolego nie podajesz, czy masz silnik 2T, czy 4T. Piszesz, że wymieniłeś głowicę, bo nie było kompresji, chyba miałeś na myśli cylinder, bo od niego bardziej zależy kompresja niż od głowicy. Czy po remoncie silnika zmierzyłeś kompresję i jaki jest ewentualnie wynik. Jeśli kompresja jest poprawna, to sprawdź, czy założyłeś klin na wale silnika. Twierdzisz,...
Ja mam juz drugi rok w oplu 1.8 44Ah rzadko odpalany w zimie, i działa wszystko hula a teraz do drugiego auta 110 zakupiłem i mam nadzieję też będę zadowolony. Więc chyba można polecić te aku, dobry stosunek cena/jakość. Nazwa trochę taka marketowa, gdyby na nim był napis bosh jakoś tak lepiej bym się czuł.
Dzięki kolego za podpowiedz jutro jak tylko wrócę z pracy zabieram się za to .
Świeca stara jest ok, tak powiedział pan w sklepie ale i tak kupiłem nową NGK. Niestety nie chce odpalić ani na starej ani na nowej. Iskra jest taka sama na obu.
jak już to lovato RGE92 ja tam wole Tomasetto, są stabilniejsze, oszczędniejsze i lepiej się regulują w Lovato miedzianej śruby się raczej nie rusza, reguluje się tą plastikową śrubą pomiędzy króćcami wodnymi, nią się reguluje wolne obroty, a jak masz dobre wolne obroty to maksymalny wydatek gazu regulujesz śrubą na wężu do miksera. co do miksera to...
Czarny dym może świadczyć o zabrudzonym filtrze powietrza, bądź uszkodzonym ssaniu (nie wyłącza się). Ewentualnie gaźnik do regulacji (na ciepłym silniku).
U mnie w C-385 także napięcie spada do ok 8V na rozruszniku, i odpala w zimie bez problemów, więc ten typ widać tak ma.
Winny awarii był po prostu czujnik, wymieniłem na zamiennik Delphi za ok 90zł i auto ożyło. Żeby było śmieszniej podczas przymrozków zaczęły się problemy z odpalaniem (auto od kilku lat w rodzinie, nigdy nie było problemów w największe mrozy). Rozrusznik kręcił , ale silnik nie odpalał. Wspomniany czujnik wymieniłem na oryginał z allegro za 25zł i auto...
Ja chyba kupię kilka metrów przewodów paliwowych i powymieniam wszystkie łącznie z opaskami.A moje pytanie jest takie,czy można pomylić podłączenie przewodów paliwowych przy filtrze i podgrzewaczu paliwa?Bo jak pierwszy raz mechanik wymieniał mi filtr to wszystko poodpinał a potem podpiął z pamięci i coś odwrotnie zrobił i auto nie chciało nawet odpalić,od...
hilzie a tantiemy z tytułu korzystania z patentu;;))))
Nie napisałeś o tym , więc nie miej pretensji, my tylko doradzamy a nie przewidujemy przyszłość. Wymontuj rozrusznik w takim razie i zobacz , może automat się zablokował.
Możesz śmiało kupować. Przynajmniej w zimie nie będziesz miał problemów z odpalaniem.
Opisz czynności jakie wykonujesz przy rozruchu zimnego silnika krok po kroku. 1. Biorę pilarkę i przełącznik daje na sam dół (rozruch zimnego silnika) (przytrzymując w tym momencie gaz, bo inaczej się nie da przełączyć). 2. Ciągnę linką rozrusznika 25-45 razy, aż zapali na moment i zgaśnie. 3. Przełączam o jeden stopień w górę przełącznik (ciepły silnik),...
Zmień kolego paliwo na początek. To częsty objaw po zimie.
Świece sprawne, czujnik temperatury sprawny, sterowanie świecami działa. Kompresji sam nie mierzyłem, ale poprzedni mechanik mierzył i jest w porządku, 28 i 27 bar. Ciśnienie mierzę za pompą paliwa a przed elektrozaworem od gaszenia. Dopóki elektrozawór jest zamknięty, mogę ręcznie, czy też rozrusznikiem nabić 0,5 bara ciśnienia. Jak tylko włączę zapłon...
ten Wber 34S2A1 też jest do żuka/nysy tylko z drugą gardzielą sterowaną podciśnieniowo, niby oszczędniejszy ponoć, chociaż takiemu żukowi to i tak nie robiło różnicy, bo i tak palił jak smok ;) nie wiem, w moich czasach nikt nie jeździł żukiem na benzynie, gaźnik służył tylko do odpalania zimą :)
Witam co może być przyczyna nadmiernego zużycia paliwa w kubota z402 W dodatku tym zimniej tym ciężej odpala rozrusznik,akumulator,świece dobre
Witam. A jak z odpalaniem w zimie kreci bez problemu? Jeśli chcesz dokładnie przetestować czy to akumulator to zrób mu test obciążeniowy?
Faktem jest, że po roku zareagowałem, ale jestem zdziwiony postępowaniem właściciela auta - w zimie odważył się uruchamiać silnik tdi na hol. Odpalanie w zimie diesla na hol może skończyć silnik, zwłaszcza rozrząd chyba, że źle zrozumiałem treść pytania.
Nie ważne czy garażowy czy stodołowy.Ważne co umie.Miałem kiedyś 1.6 tdci w zimie, odpalał przy -20.A świece spalone.
Witam Mam problem z moim autem, w zimie jak go rano odpalam to odpala ale muszę go długo kręcić, jak już odpali to po chwili zapala się kontrolka od temp. płynu chłodzącego, mruga i daje sygnał dźwiękowy. Poza tym ostatnio stało się tak że, jak już odpaliłem auto i ruszyłem po paru minutach to nie włączała się turbina. Włączała sie dopiero jak przejadę...
(at)78db78 przed wymianą oleju nie kopcił Ale odpalałeś po zimie? Czy wymieniłeś olej a może w zimie złapało pierścienie bo na jesieni dałeś po garach i przegrzanie było? Jeździłeś na wiosnę na starym oleju? Zaraz po wymianie kopcił?
Witam Posiadam busa marki Citroen Jumper 2.2 hdi ( chyba 100 konny ). W zimie mam problem z odpalaniem. Rozrusznik kreci ale nie chce odpalić i jak juz odpali to przez kilkanaście sekund chodzi bardzo nie równo. Po przestaniu 24 do 48 godzin nie chce odpalic. Moim zdaniem możne być zepsuta: 1. pompa paliwowa, 2. świece żarowe, 3. wtryskiwacze, 4. zawory....
ja polonezem odpalam w zimie bezproblemowo,nie wiem po co ten podgrzewacz,ktoś nie miał co robić,albo do malucha montuje gaz ;)
Nie, cokolwiek nie zrobisz sterownik będzie próbował ustalić zadane obroty jednocześnie utrzymując zadany skład spalin. Jak mu się nie uda - wyświetli chceck engine, odłączy część czujników, rozjedzie korekty. Mógłbyś oszukać czujnik położenia wału (ale nie opornikiem, bo on wysterowuje impulsami a nie prądem), jednocześnie wyeliminować czujnik położenia...
wiec co mi pozostaje?? wymienic zbiornik??? a tak btw. ja tez nie mam problemów z odpalaniem w zimie
Kosiarka jest spalona. Kup nową. Czy oczekujesz od nas czegoś więcej?
A cóż to za błędy i gdzie opis? Tak czy tak wynika z nich że są problemy z układem EGR i układem świec żarowych. Ten pierwszy może nie musi ,wpływać na moc i dymienie. A drugi na odpalanie w zimie. I nie pytaj co trzeba zrobić bo to są błędy ogólne i potrzebna diagnoza. Może wystarczy samo czyszczenie EGR. Bardzo też wątpię by to miało związek z wymianą...
Zacznijmy od początku. Jaki przebieg instalacji? Czy wcześniej były takie oznaki, czy dopiero jak spadły temperatury? Jak odpalał w poprzednim roku w zimie i czy przejście na gaz było wtedy bez problemu?
Przy za wcześnym wtrysku będzie się mocniej grzał i straci trochę mocy. Przy zbyt późnym tylko straci moc. Może też gorzej odpalać, szczególnie w zimie.
Do 250zł kupisz bez problemu 62Ah pozwoli ci to grać radiem na postoju i odpalać w zimie bez problemu. Kup u siebie , nie przez internety.
witam jak sprawdzić czy działa podgrzewacz paliwa i czy w ogóle jest on pomocny?np.z prawidłowo działającym lepiej odpala w zimie?
Najpierw trzeba ocenić czy padł moduł czy cewka go zasilająca czy impulsator czy może sama cewka zapłonowa. Zacznij od pomiarów rezystancji wzlędem masy na kablach: zielony i dwa białe. Moduł jest łatwo rozbieralny. Zalany miękka masą. Można go ostrożnie(!) "robebeszyć". Pada kondensator główny i diody. Zawartość kosztuje grosze. Jednak zaczął bym od...
Ja w zetorze zrobiłem świecę zasilaną grawitacyjnie ze zbiorniczka. Rzadko odpalam w zimie, a chciałem uniknąć ingerowania w układ paliwowy. http://jarekstryszawa13.w.interia.pl/swi...
mam ciekawy problem w temperaturach zimowych mam problem z odpalaniem jak silnik jest zimny pali od reki po przejechaniu paru km ponowne odpalenie jest niemozliwe odkrecam kopulke,przecieram palcem od wewnatrz i pali od reki jak zlikwidowac ten mankament z tymi oparami wewnatrz kopulki z gory dzieki za wszystkie porady
Jeździłem takim 5 lat, jedyna usterka przez ten okres to przepływomierz, poza tym miska olejowa do wymiany, ale to już z mojej winy. Polecam. Jeśli chodzi o odpalanie zimą to po prostu przy ostrych mrozach kręciłem może 3 sekundy, czyli o 2 dłużej niż w lato.
Nie domyka elektrozawór gazu i zalewa ci silnik przez co nie możesz odpalić, zdejm węża z miksera i zobacz czy się ulatnia gaz jak silniki jest zgaszony a auto jeździło na LPG.
witam no troche czasu tu nie zagladałem, u mnie niestety skończyło się na urwanym wale panewka się zatarła silnik wymieniony i kontrolka już nie świeci lecz ten silnik ma problem z odpalaniem w zimie tamten na rys palił.
Ja się zastanawiałem czy "doklejenie" małego solara do okna by nie poprawiło sprawy, ale żeby pokryć to 0,3A/5V to on już wcale nie będzie taki mały, nie mówiąc o nocy i zimie. Ciekawe jak będzie z odpalaniem przy 11,85V?
Sigwa18 czy ten zawór nie powinien świrować i w zimie?
A wiesz że nie wiem i nie mogę tego w prosty sposób sprawdzić,mam Webasto fabryczne z którego często korzystam więc wymieniałem w ASO na max jakie weszło: 120Ah. Całe jest oklejone etykietami Volvo. Przy -18 tej zimy było ciepło w środku i odpalał z półobrotu.Wymieniałem w zimie 2016.
W tym roku minie 10 lat jak na okrągło pale silnik odrazu na gazie nawet na mrozie i nigdy niemialem klopotu z zamarzaniem.Mój parownik jest rownolegle podlaczony do nagrzewnicy a nie jak wiekszość fachowców podłącza za kolektorem gażnika.Trzeba pamietac o prawidlowym napełnieniu układu plynem/ja mam Petrygo/ no i pierwszy kilometr raczej przy skromnej...
klimatyzacja zimie rozruch zimie solary zimie
amica śmierdzi schemat motocykl suzuki wymiana ogniw bateria laptop
Zastąpienie termostatu TAM 133 modelem TAM 145: analiza kompatybilności Centra akustyczne i przesunięcia fazowe w głośnikach basowych i driverach