Witam W capku masz + na mase wiec po 1 zamień bieguny po 2 zacisk 30 to ładowanie polaczgo przewodem przynajmniej 6 kwadrat z + na rozruszniku po 3 teraz wzbudzenie mozesz to zrobić na 2 sposoby 3.1 wtkorzystaj regulator z poldka --taka duza puszka zasil ja na 15 z + przez stacyjke tak zeby dostawala napiecie po włozeniu kluczyka drugi zacisk 67 polacz...
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic26... Pamiętaj, że w C330 masz plus na masie, po podłaczeniu diody w mostku zaświecą jak lampki na choince, tyle, że krócej i jednorazowo, chyba,że już ktoś przerobił.
Wstawię znów, bo kiedyś dałem: http://obrazki.elektroda.pl/3438324200_1... Zacisk "15" w C330 ma chyba oznaczenie "54", w każdym razie to ten na którym jest napięcie po włożeniu kluczyka. I jeszcze jedno: BIEGUNY AKUMULATORA ! Alternator ma minus na masie , musi Kolega w ciągniku mieć taki układ! A ten "kondensator" to faktycznie kondensator...
Zanim zadasz pytanie poszukaj czy nie było tematu wcześniej :) http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic72...
W zależności od typu alternatora - 6 diodowy stosowany do lat dziewięćdziesiątych, czy 9 diodowy - nowszy, często z wbudowanym regulatorem napięcia. Dla starego 6 - diodowego trzeba zastosować przekaźnik rozwierny. Dla 9 diodowego łączysz +15 stacyjka - kontrolka - D+ alternatora. Zobacz posty (Tomasz Anikin) był temat przerabiany.
Zniszczyłeś alternator podłączając go do instalacji z plusem na masie. Teraz musisz go naprawić lub założyć inny.
jak podłączyć alternator poloneza z góry dziękuje
Witam zamierzam wymienić prądnice na alternator w ciągniku C 330. Po usunięciu prądnicy i wymianie na alternator co należy wyrzucić z instalacji i do czego podłączyć przewody z alternatora. Wiem o potrzebie zamiany biegunowości czyli należy podłączyć - na masę zmienić położenie akumulatorów. Jak podłączyć to wszystko żeby działało. Poniżej schemat instalacji...
napięcie odniesienia (zółty z kabeloczkiem) napięcie z jednej z faz do wygaszania kontrolki ładowania(niebieski)
L kontrolka ładowania, S podpinasz pod przewód zasilany po stacyjce z bezpiecznika.
jak podłązyć alternator w polonezie z regulatroem i stacyjką
Polonez ma słaby obwód prądu masy . Wystarczy z tylnego dekielka alternatora podłączyć przewód 6mm2 prosto do - klemy.
Witam!!! Posiadam alternator od poloneza i chce go założyć do ciągnika Ursus C-330. Posiadam regulator jak na zdjęciu. Aletrnator był sprawdzany przez mojego kolegę i mnie wartości sa nasępujące: -Diody wzbudzenia mierzone na zakresie diody 936 mV -Diody minusowe (na obudowie) 783 mV -Diody plusowe 760 pare dokładnie nie pamiętam -Cewki twornika po...
alternator w poldku ma wydajność ~44A. Cięzko będzie napełnić te dwa akumulatory za pomocą tego alternatora.
Kolega tak specyficznie podchodzi do sprawy oraz tłumaczy, ze nigdy nie dojdziemy prawdy. A może problem w regulatorze z racji, że także niewiele wiemy o modelu i podłączeniu?
Witam, potrzebuje zamontować alternator z poloneza do gokarda. I potrzbuje jakiegoś schematu. Alternator ma przykręcony do obudowy regulator z żółtym i zielonym przewodem oraz do jednej szczotki można podłączyć aż 3 przewody a do drugiej tylko jeden. Jest też wyjście konektorowe z diód odizolowane oraz plus na śrubie M6. Problem jest w tym że nie wiem...
do zacisków Ri M podłącza sie regulator napięcia. Na przedstawionej fotografii widzimy alternator od samochodu Skoda 105-120 Zacisk R to zacisk wysciowy diod wzbudzenia i podłączamy do niego jeden koniec lampki kontrolnej i zacisk R regulatora (regulator od skody) albo zacisk 15 (jeżeli stosujemy regulator od poloneza) Zacisk M to zacisk jednej ze scztotek...
Skoro jedna ze szczotek jest łączona z masą to ten regulator nie będzie pasował. Może być regulator zewnętrzny z fiat125p poloneza,ten przykręcany na błotniku.
Jak podłączyć alternator A-125 55k (alternator z wbudowanym regulatorem napięcia)?? Chodzi z grubsza o to że nie wiem jak podłączyć ten alternator z poloneza do Ursusa 330, Byłbym wdzięczny jakby ktoś mógł podrzucić schemat.
Musisz tylko obrócić akumulatory i podłączyć alternator oraz regulator i to wszystko.
Odpowiedź będzie jedna, i na temat: forumowa wyszukiwarka jest dla każdego, dla nowo zarejestrowanych też. -podłączenie modułu: http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic68... -podłączenie alternatora: http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic10...
A dlaczego kolega uparł się na taki alternator? Wystarczy dowolnego szrota z wbudowanym regulatorem- nawet od Poloneza chociaż czy nowy z C360 3 P za 200 zł.
alternator podłączony do akumulatora ,podaj (+) z akumulatora.
przecież warszawa to to samo co Żuk (a konkretnie to na odwrót), czyli zakładaj alternator od Żuka z jego mocowaniami i będzie jak orginał bo to ten sam silnik i nie będzie rzeźby. regulator elektroniczny od Poloneza caro, na niego plus po stacyjce a wyjście z regulatora do wejścia wzbudzenia alternatora, tam kontrolki też nie trzeba podłączać, ja w...
Witam nie do końca zgodzę się z tym podłączeniem bo użyłeś regulatora 9d a powinien być 6d do tego schematu ,zastosuj trzy diody 1A i kontrolkę do tego regulatora tak jak podłączenie w polonezie .
Podłączenie powinno być odwrotne. B+ do akumulatora, a D+ do stacyjki, przez kontrolkę.
niestey po podłączeniu według schematu alternator sie nie wzbudza, obejrzalem dokładniej regulator, i wydaje sie ze jest przykopcony, czy do tego typu alternatora mozna podłaczyć elektroniczny regulator od poloneza???
ładuje, mam miernik, amperomierz w ciagniku pokazuje ładowanie, chodzi tylko o to żeby podłączyć kontrolke pod ten alternator, jest on z poloneza
a ja mam przez żarówke i po odpaleniu cały czas świeci ma regulator podpięty 15 pod 15 67 pod 67 Dodano po 7 strumien wiadomości mógł byś to narysować te podłączenie alternatora od poloneza z instalacją mtz i tym regulatorem 15 .67
regulator jest elektroniczny zespolony ze szczotkami. Dodano po 22 a co da podłączenie tej diody?
Witam hasiek takiej odpowiedzi mi trzeba było,- powiedz jeszcze czy w polonezie jest tak samo jak w ruskim ciągniku starowanie wzbudzenia minusem? czy mogę śmiało podłączyć regulator elektroniczny od poloneza do ruskiego alternatora?
Oczywiście można zastosować z Poloneza typ, RA2/12.
Potrzebuję podłączyć w Polonezie alternator z Opla Omegi(Denso- wbudowany regulator napięcia - Zaciski: "D+" i "-"). W polonezie mam regulator osobno, na błotniku. Z regulatora wychodzą następujące przewody: Z Zacisku 67 szary -> do alternatora zacisk 67 Z Zacisku 15 czerwony -> do alternatora Z zacisku 15 czarno-fioletowy -> do kabiny dodatkowo, do...
Witam Ponownie. Seweryn słuchaj podałeś mi link do stron na których są tematy o turbo w c360, ale ci tylko powiem tyle że nie będę tam na odpowiedzi czekał tygodniami bo pisałem i jak na razie cisza, z resztą, jak tam poczytałem to wszystko to już wolę w żadnym z tych tematów które widziałem więcej się pytać, a dlatego że z tego co widziałem to tam...
a może problem tkwi nie w alternatorze tylko w instalaci samochodu
oki dzięki Panowie, pokombinuję jeszcze wg waszych wskazówek, jeśli dalej coś nie będzie działać odpalam go i wsadzam z regulatorem od poloneza.
To co byś polecil Alternator z Poloneza - trwały, tani, prosty.
Altetnator nie ma nic do rzeczy. Plus z akumulatora idzie grubym kalem do rozrusznika to jeden obwód. Drugi przewód z akumulatora idzie do alternatora i jest do niego przykręcony śrubą M6 (klucz 10). Do tego miejsca podłączony jest jeszcze jeden przewód który idzie w kierunku stacyjki. Weź żarówkę i zobacz czy jest napięcie pomiędzy masą a tym zaciskiem...
Powinno działać od alternatora.
Może to oznaczać, że plus do alternatora podłączyłeś nie ze swojego akumulatora.
Kiedyś gdy jeździły jeszcze Polonezy te alternatory przerabiałem na regulator Boscha (ten czarny kapelutek). Zero reklamacji. O tym regulatorze mówisz https://obrazki.elektroda.pl/8490752400_... Ten regulator to idzie ale do nowszego typu alternatora od Poloneza.
bizon_126 napisał: Chcąc podłączyć ten RNC12 musisz zmienić szczotko trzymacz na inny-izolowany A diody wzbudzenia tam są? Raczej bo ten alternator wygląda na taki z poloneza a tam 6 diodowych nie było
!5 ze styku stacyjki nr 15 kablem na styk nr 15 regulatora.67 z alternatora na styk 67 regulatora napięcia. B+ dorobić przewód o przekroju od 6 do 10 mm2 i podłączyć od zacisku B+ alternatora bezpośrednio na + 12V akumulatora pod górną śrubę rozrusznika do której jest przykręcony przewód akumulatorowy wychodzący z luku gdzie zabudowany jest akumulator....
Tak na marginesie przed podłączeniem jakiegokolwiek alternatora do C330 trzeba najpierw sprawdzić czy nie jest to wersja z + na masie bo takowe też były. + z akumulatora powinien iść na górną śrubę rozrusznika. A tak w temacie moim zdaniem nie warto kombinować z jakimiś egzotycznymi alternatorami bo potem są kłopoty z częściami (wiadomo nic nie jest...
Witam! Nie chce chodzić bez tego? Jeśli tak, to albo rozrkręć alternator, albo zainwestuj 20zl i zastosuj od poloneza.
W fiatach były oba alternatory. W polonezie oryginalnie montyje się regulator 9d i alternator wyłącznie 9 diodowy. Jeżeli nie miałeś żadnej przeróbki w podłączeniu alternatora to kup regulator 9d. Pozdrawiam.
Tego regulatora nie zakładaj, załóż od poloneza M->67 R->15
MASY!!! szczególną uwagę zwracać trzeba na dobry kontakt masy! Traktor to wredny sprzęt.
Udało mi się dostać identyczny jak był u mnie, czyli chyba orginalny taki jak podał kolega lanzul. Inne faktycznie chyba różniły się raczej tylko konstrukcją, ale mogłyby być komplikacje w podłączeniu. Dzięki wszystkim.
Witam. Mam problem z podłączeniem obrotomierza do Vectry A 1,7D. Dysponuje obrotomierzem od Poloneza. Chce podłączyć pod alternator (alternator jest BOSCH'a od Vectry B). Przytlutowałem kabel sygnałowy w alternatorze i podłączyłem pod obrotomierz, podpiołem zasilanie i nic. Obrotomierz nie rusza. Mierzyłem miernikiem i na wyjściu z alternatora jest...
Witam mam prośbę. czy może ktoś dokładnie opisać i najlepiej przedstawic schemat które kabelki do czego mam podłączyć przy zmianie prądnicy na alternator ( mam alternator od poloneza)przy ursucie c-330?? Bo nie wiem jak podlączyć kable przy alternatorze, resztę rozumiem. bedę bardzo wdzieczny. Pozdrawiam
Jeżeli toyota to będzie ciężko, aczkolwiek da się tam zamontowac regulator od poloneza.
Ja polecę alternator od Poloneza. Pasuje idealnie jak i ładuje. Pomiędzy tylne mocowanie alternatora a ciągnika potrzebujesz kawałek rurki jako dystans i jest ok. U mnie pasek ma rozmiar 1280. Nie wiem czy wszystkie alternatory w Polonezie miały takie samo koło pasowe.
Weź schemat choćby od Poloneza z alternatorem 9d i zobaczycz jak wygląda. Tu masz to samo.
Poszły diody w alternatorze.
Witam w tym uralu jest prądnica czy alternator jak alternator to regulator polonez stary typ 6d
Pozdrawiam i przepraszam za problem Zanim zaczniesz kup regulator napięcia i zamontuj zamiast tego przekaźnika, coś takiego --> http://motoczescikapka.pl/pl/p/Regulator...
Jeśli zaczął się kopcić przed uruchomieniem silnika to najprawdopodobniej źle przewody podłączyłeś. Ewentualnie zwarcie wewnątrz alternatora
Witam podepnę się do tematu. Otóż zamontowałem w c360 alternator od Poloneza, podłączyłem go identycznie jak kolega fenomagik przedstawił to na zdjęciu, tylko że oczywiście u mnie zacisk 30 na alternatorze jest podpięty pod +, tylko akurat w moim alternatorze niema kondensatora, ale to mniejsza z tym. Problem jest taki że po wsadzeniu kluczyka, kontrolka...
mam alternator od poloneza, a obrotomierz od łady
Spróbuj zalożyć kondensator przeciwzaklóceniowy do alternatora, mialem kiedyś dawno temu taki przypadek w polonezie plusie. Pozdrawiam...
Regulator z malucha nie bezie działał bez przeróbek instalacji! W alternatorze z malucha szczotki są odizolowane od masy a prąd wzbudzenia regulowany jest przez tranzystor NPN (plus na jedną szczotkę a minus poprzez złącze kolektor-emiter tranzystora). W MZ jedna szczotka podłączona jest do masy i trzeba zastosować inny regulator. Najlepiej ze starego...
Witam odnośnie alternatora to jest tak że jeżeli ma prostownik 6-cio diodowy to jest on obcowzbudny a jeżeli alternator posiada prostownik pomocniczy to jest alternator samowzbudny-( takim najprostszym przykładem to altek od poloneza) i jeżeli taki alternator będzie prawidłowo podłączony do regulatora napięcia a wirnik będzie się obracał choćby z minimalnymi...
Witam. Mam problem z podłączeniem obrotomierza do Vectry A 1,7D. Dysponuje obrotomierzem od Poloneza. Chce podłączyć pod alternator (alternator jest BOSCH'a od Vectry B). Przytlutowałem kabel sygnałowy w alternatorze i podłączyłem pod obrotomierz, podpiołem zasilanie i nic. Obrotomierz nie rusza. Mierzyłem miernikiem i na wyjściu z alternatora jest...
Ten nie będzie pasował, szukaj od Poloneza ale tego montowanego na błotniku.
a czy moznaby zamiast tego altka wpakowac do ciagnika alternator zalozmy od Poloneza albo od Robura? czy trzeba byloby robic jakies przerobki?
Spalone główne diody alternator do naprawy.P
Z tych twoich konkretów, to wynika, że nie chce ci się sięgać do alternatora. Niestety, wbrew pozorom jest to urządzenie, gdzie się może zepsuć KILKA rzeczy, a ty wymagasz tu od nas JEDNOZNACZNEJ odpowiedzi: zrób to i ładowania wróci. A nawet nie masz ochoty sprawdzić, czy przypadkiem nie skorodowało ci oczko na przewodzie alternator - rozrusznik. Bo...
Nie no faktycznie trochę głupio to napisałem, wydaję mi się, że dobrze skręciłem , nic nie działa, jakby prądu nie dostawał, akumulator naładowany , tylko nie pamiętam czy masa była na alternatorze, czy gdzies do blachy podłączona.
Czy ten regulator sprawdzi się w Felce z 70A alternatorem? Ja wstawiałem kiedyś do Lublina regulator od Poloneza i wszystko działa typ regulatora to RNc 12 , taki sam jest chyba w maluszku
Dużo jest powtarzających się pytań, czy to z okazji przeróbki ciągnika rolniczego, czy też innych. Na zdjęciu pokazane najprościej jak się tylko da, włącznik obrazuje stacyjkę, czyli miejsce gdzie pojawia się prąd w chwili gdy pojazd jest w ruchu. Jeżeli takowej nie ma, to trzeba zamontować trwały eksploatacyjnie włącznik, nawet taki jak na fotografii....
Poszukaj w Bazie schematów Elektrody. Jest tam schemat i opis podłączania obrotomierzy w dieslach. Albo na przykład http://www.elektroda.pl/rtvforum/file/ob... Dzięki, ale trochę nie o to mi chodzi. To wszystko wiem, ale szukam kogoś kto zna elektrykę w Polonezie i pomoże mi podłączyć to tak jak fabryka wymyśliła. A żeby podłączyć...
Aby dostać się do diod musisz go rozpołowić. Alternator 9diodowy nowego typu jak wyżej napisane ten kabel który podłączony jest do masy to kabel od mostka wzbudzenia a te dwa kable to końce (uzwojenia wzbudzenia) najprościej kupić orginalny regulator napięcia, da się także podłączyć regulator od poloneza.
ten alternator jest pewnie z poloneza albo fiata ??? Jesli oznaczenia masz te same to smialo podłącz ten alternator TYLKO PAMIĘTAJ !!! zmień mase na minus, bo trzydziestki mają masę na plus , a alternator musi mieć na masie minus
To wygląda na alternator z Poloneza, który był 9-cio diodowy. Bez rozbierania też łatwo sprawdzić, czy jest 9-cio diodowy.
Ten schemat powinien działać bez zarzutów. Tylko weź pod uwagę sugestie Elektrita, że były dwa rodzaje polaryzacji: z minusem i plusem na masie. Swoją drogą jak potrzebujesz 12V, to wstaw jakiś typowy alternator od fiata, czy poloneza i po kłopocie. Na szrocie kupisz za mniej iż 50 zł.
Nie szukałem schematów,bo za dobrze nie znam się na tym ale może ktoś by mi napisał jakie kable mają się łączyć razem pokolej zaczynając od alternatora.Alternator mam z regulatorem napięcia.i wychodzą dwa kable i jeden jest na obudowę masa Dodano po 50 a może lepszy jest alternator od poloneza do traktorka z silnikiem esa 7???
A żarówka w zegarach ok? Podłącz przewód od kontrolki ten przy alternatorze do masy. Kontrolka powinna świecić.
Szukaj alternatora od Poloneza ten załatwi Ci temat a my już pomożemy Ci go podłączyć.
Zdecydowanie stawiam na Bosch.Znajomy miał w C-330 alternator Polonez/Fiat i wieczne problemy.Pozatym Bosch ma regulator w sobie i zero problema z podłączeniem.
Witam może trafił Ci sie obrotomierz od diesla i wskazania przy f=50Hz powinny być około 1500rpm a od diesla pokaże około 100rpm bo ten jest napedzanyjest z uzwojenia alternatora
Z uwagi na druciarstwo jakie miał w starym alternatorze, ten kabelek od nowego chińczyka i tak będzie lepszy. Poza tym nie rozumiem celu pozbywania się porządnego Elmota i zastępowania go ryżowym wynalazkiem, który jak podziała pół roku to będzie cud. Po roku już się odzywają łożyska a pierścień tak wycięty jak by przechodził 20 lat w polonezie. Do...
Co do opłacalności to bym podyskutował, prądnica daje 12.5A max i chodziła zapewne kilkanaście lat więc 2x większa wydajność a przede wszystkim charakterystyka wydajności wg obrotów, zamontować regulator od poloneza i niech ładuje
Z innej beczki - może ktoś wie gdzie dokładnie jest podłączona kontrolka ładowania w Polonezie rocznik 97 (alternator z regulatorem na obudowie)- kilka razy miałem zawieszoną szczotkę a kontrolka się nie świeciła (żarówka sprawna, świeci przy zatrzymanym silniku)
Po pytam może uratuje ten alternator bo by mi się przydał kwestia czy się to opłaci A ja w swojej karierze widziałem kilka razy wypiłowane pierścienie ale na szczęście tokarz pomógł i alternatory żyją dalej[min. w polonezie 1,9D alternator waleo] rowy były ok 2 mm-nie żartuję-ale zawiozłem do przetoczenia i buja sie dalej
Mam alternatory różnego pochodzenia i po podłączeniu wszystkie dają rade, więc i od Uno raczej da rade.
Witam Sprawdzałeś czy ten drugi alternator jest 9-cio diodowy ,bo przy takim podłączeniu ma duże znaczenie.Sprawdź jakie masz napięcie na zacisku 30 i tym nieoznaczonym .
Alternator od Poloneza obciążony w połowie rozładowanym akumulatorem 45Ah nie chciała ukręcić wiertarka o mocy 700W. Taki wytwarzał hamujący moment elektrodynamiczny.
Najlepsze wg. mnie będzie alternator z poloneza z regulatorem przykręconym do obudowy. Części do niego są tanie i dostępne bez problemu. schemat do podłączenia znajdziesz na pewno na forum.
to bardzo rachityczny alternator, zółta nalepka oznacza model 35A, i raczej nieszczególnie nadaje się do diesla. D+ to mostek diod pomocniczych, DF ( dynamo field-czyli inaczej pole magnetyczne) to szczotka-odpowiednik zacisku 67 w alernatorze poloneza czy fiata
Witam Nie chcę zakładać nowego tematu, zapytam więc tutaj - jeśli autor tematu niema nic przeciwko: 1. Czy alternator od poloneza (12V/ok.14A- napędzany silnikiem elektrycznym przez pasek klinowy) mogę podłączyć pod regulator (Tracer 3215RN) razem z panelami celem doładowania awaryjnego akumulatorów 24V? (myślę, że takie ładowanie przez godzine to wystarczy);...
Mam pytanie potrzebuje zrobić ładowanie do walca . w walcu z alternatora wychodzi prąd przemienny ok 19V jak by założyć diody z jakiegoś alternatora i kupić regulator z poloneza 14V czy to będzie ładować ???? potrzebuje schemat połączenia . pozdrawiam
Obudowa alternatora ,,-" D+ przez żaróweczkę 3W do Plusa zasilania , B+ wyjście na dowolny odbiornik (żarówka , przekaźnik itp.). Wiedz tylko , że przekręcenie koła pasowego alternatora dłonią nie wytworzy Ci 12V proponuje nałożyć nasadke na wiertarkę i nasadkę założyć na śrubę koła pasowego alternatora. W ten sposób jakieś tam napięcie uzyskasz. Żeby...
na co Ci w tych czasach prądnica... przerób mocowanie pod alternator np. od dużego fiata lub poloneza. przewód od kontrolki pociągnij tylko bezpośrednio pod deskę zagarów
Nie ma takiej opcji by kontrolka podłączona prawidłowo do d+ świeciła pełną mocą a alternator się wzbudzał i ładował 13,9V.
witam dwa źródła ubytku z akumulatora urządzenia typu alarm lub zwarta dioda na prostowniku alternatora, podłącz przy wyłączonym kluczyku (żarówki oświetlenia też nie powinny świecić) miernik z zakresem do 10A DC prąd płynie od plusa akumulatora i dokonaj pomiaru podczas pomiaru np. odłącz B+ od alternatora i zobacz reakcję czyli wielkość prądu jak...
Przecież do skody założysz każdy regulator jaki tylko chcesz. Nawet od poloneza.
Czy przy pomiarze wirnika miałeś odłączone szczotki? Wygląda jakby jedna szczotka była podłączona do masy lub jeden pierścień z nią zwarty. Jeżeli jeden pierścień jest zwarty do masy, a były takie wersje wirników, to on musi odpowiadać szczotce podłączonej do masy! Najbardziej podejrzany jest regulator. To jakiś dziwoląg. I bardzo mnie ciekawi jak realizowany...
Może taki układ jak w 125p, żuku czy starszych polonezach-jedna szczotka na masie a druga na regulator zewnętrzny...
Słychać pompkę bo sieje zakłócenia do instalacji. Pewnie masa wzmacniacza podłączona na masę w bagażniku. Możliwe że się coś dzieje z alternatorem, podaj dokładne wartości napięcia, gdy nie pracuje silnik, gdy pracuje bez obciążenia, i z obciążeniem, mam tu na myśli odbiorniki elektryczne w samochodzie. Może winny jest wzmacniacz, który nie filtruje...
alternatora polonez naprawa alternatora polonez regulator alternatora polonez
dht22 raspberry zrobić ładowarkę słoneczną radio straciło dźwięk
harman kardon reset dream machines
Wyłączenie weryfikacji cyfrowego podpisu sterowników Windows 7 Selektywne wywołanie syreny nie działa - przyczyny i rozwiązania