Rozważ także możliwość awarii termo-włącznika. Może on umarł. Jeśli chłodnica była gorąca obstawiam to urządzonko jako przyczynę ugotowania motoru.
Jeśli nie ma klimatyzacji to jest jeden przekaźnik i bezpiecznik od wentylatora, natomiast sterowanie przekaźnikiem odbywa się z ECU wiec temperatura jest mierzona tym czujnikiem na termostacie i to komputer decyduje kiedy załączyć wentylator. Przekaźnik oznaczenie R6, bezpiecznik F6 30A. Trzeba szukać przewodów.
to samo mialem w unie. Niby był dobry bo puszczał ale okazało się, że usczelka podczasz otwierania podwijała się i nie otwierało go do końca. Wymieniłem termostat i włącza się przy około 95-100
to jest właśnie łożysko...ślizgowe, żeby je stamtąd wydłubać musisz je obrócić prostopadle do osi o 90 st, wyciągnąć i w taki sam sposób wcisnąć nowe... robiłem tak, da sie zrobić... pozdrawiam
została wymienione: chłodnica (przeciekająca), termostat, pompa wody (uszkodzona) i problem znikł - silnik nie przegrzewa się, wentylator się włącza, chłodnica na całej powierzchni jest ciepła zamykam
Jeżeli silnik się przegrzewa to znaczy, że prawdopodobnie termostat nie otwiera dużego obiegu płynu chłodzącego (nie włącza w obieg chłodnicy). Tak długo jak chłodnica będzie zimna czujnik temperatury znajdujący się przy chłodnicy nie włączy wentylatora. Sprawa jasna - sprawdź termostat - prawdopodobnie konieczna będzie jego wymiana. Powodzenia.
Chłodnica gorąca? Może termostat się nie otwiera.
wymieniłem ten termostat ustawiony jest na 87 C. raczej nic to nie pomogło przejechałem 10 km. przy dzisiejszej temperaturze otoczenia 21 C. i też włączył się wentylator nie wiem czy źle odpowietrzyłem robiłem to według instrukcji tzn. nalewając płyn odkręciłem odpowietrzniki na wężach idących do nagrzewnicy i na chłodnicy nalałem płyn aż się przelało...
Węże od chłodnicy górny i dolny są ciepłe. Nie włącza się wentylator chłodnicy czy chłodnica jest zimna.
A jak termostat się sprawuje chłodnica ciepła czy zimna na postoju?
Wentylatory sterowane masą. Oryginale rozwiązanie. Schemat na PW.
jacek ma racje uszczelka pod gowicą w tym aucie to częsty przypadek odpowietrzylem dokladnie układ i jest prawie ok mówie prawie bo wentylator się załancza ale chodzi krócej niż zawsze chyba to bedzie wina czujnika w chłodnicy który zalancza wentylator co otym sądzicie
Witam. mam problem z chłodzeniem w fiacie Punto 1,2 95r. Auto po włączeniu chodzi normalnie, jednak wiatrak się nie włącza i temperatura sobie rośnie do maximum. Sprawdzając ręcznie temperaturę zauważyłem że rurki i chłodnica robi sie ciepła dopiero wtedy gdy wskaźnik pokazuje max. Wentylator i kable do niego sprawdzone. Wentylator włacza sie dopiero...
1.Wypnij wtyczkę z czujnika umieszczonego w chłodnicy i zewrzyj np. spinaczem do papieru lub kawałkiem drutu, wentylator powinien wtedy zadziałać. Jeśli nie zadziała to usterka będzie w obwodzie elektrycznym np.bezpiecznik, wtyczki, złącze silnika ,masa kabel oczko, lub jeśli występuje przekaźnik to przekaźnik. 2.Usterka zamkniętego termostatu wtedy...
Co do pompki chyba jedna mi wystarczy (z oopisów co czytałem powinna mi wystarczyć taka bez wiekszych problemów) Co do chłodnicy to tak jak pisałem u góry bedzie ona za scianą (w warsztaciku) wiec wygląd i rozmiar i ewentualny hałas wentylatora nie ma dla mnie wiekszego znaczenia na początek na chłodnice mam 2 pomysły bezwydatkowe (mam takie rzeczy...
Może być uwalony bezpiecznik, może być wywalony i przekaźnik ( czerwony, w skrzynce koło aku). Może beż byc uwalony moduł chłodzenia na obudowie wiatraka ( bo były modele z nim). Zgadza się Michu?
Albo wentylator nie ma drugiego biegu albo masz bardzo brudny skraplacz (chłodnice)
Dzień dobry, Proszę o poradę i wskazówki, jak skontrolować poprawność załączania wentylatora chłodnicy przy uruchomionej klimatyzacji. Samochód (Punto evo 1.4 8V) z klimatyzacją manualną miał niedawno wymienianą chłodnicę klimatyzacji, ponieważ stara była rozszczelniona. Klimatyzacja niby działa, ale z kratek nie leci bardzo mroźne powietrze. Zauważyłem,...
Witam.Potrzebuje pilnie pomocy.Wymieniłem w swoim Puncie chłodnice od płynu chłodzącego,niby wszytko jest w porządku,chłodnica się nagrzewa,ale nie włącza się wentylator od chłodnicy,i woda się gotuje.Może ktoś wie gdzie jest problem??Z góry dzięki piękne za podpowiedzi.Pozdrawiam Łukasz
Koszt gazgeneratora: zbiornik na gazgenerator np: ze starej butli od LPG 60 l: 20 zł intercooler np: z Fiata Punto 10-20 zł 2 chłodnice 20 zł wentylator 20-30 zł drobnica 50 zł (przewody, elektrody, kamień do cięcia pilarką kątową). Czyli koszt ok. 130 zł. Dużo części można na szrocie znaleźć.
Wentylator sprawdzony i jest w porządku. Korek wymieniony i już nie wylewa. Ale co najgorsze, sprawdzona jest też chłodnica i został zamontowany nowy czujnik od wentylatora. Wciąż się przegrzewa. Wszystko jest sprawne a nadal nie działa. :(
uszczelka pod głowica
Chłopie jesteś tak daleko nie rozgarnięty w temacie samochodów że szok.... Ale mogę cię pocieszyć, masz jak najbardziej wszystko w porządku, chłodnica od klimatyzacji ma być w zasadzie zimna...ten pierwszy płat :wink:
Nie wymieniaj - podepnij pod program komputerowy i odczytaj rzeczywistą temperaturę przy jakiej startuje wentylator . Pewnie jest wszystko w porządku.
Witam, tak jak w temacie mam to autko od niedawna, zauwazyłem że jak wskaźnik od temperatury pokazuje ok 45-40°c (nie wiem ile to dokladnie jest bo nie ma cyferek, jest 2mm od środkowej kreski) to wtedy wentylator rusza i chodzi tak długo do póki temepratrua nie spadnie do przedostatniej kreski moze mi ktos powiedzieć co jest przyczyną tej usterki?...
W zasadzie do wymiany jest nie czujnik, tylko termiczny włącznik wentylatora.
Masz zapowietrzony układ albo kończy się pompa wody. Z każdego odpowietrznika ma lecieć płyn. To, że na rozgrzanym silniku płyn ze zbiorniczka uchodzi to normalne, co nie znaczy, że jest go właściwa ilość. Poziom płynu sprawdź na zimnym silniku z autem ustawionym na równym podłożu. Czy wentylator chłodnicy włącza się?
Witam. Wymień włącznik (czujnik) wentylatora chłodnicy.
Czy w chwili wywalania wody (zalany jest płynem?) na chodzącym silniku chłodnica była gorąca? jeżeli tak to czy pracował wentylator ? --jeżeli nie to sprawdzić bezpiecznik i czujnik od wentylatora i sam wentylator ---jeżeli chłodnica była zimna to do sprawdzenia termostat lub czy nie zamulona sama chłodnica (pompa wody z dobrym kierunkiem łopatek wirnika?)---na...
Witam. Posiadam Fiata Punto 1.1 1997r. Ostatnio pojawił się problem z chłodzeniem silnika. Wygląda to tak jakby nie było obiegu. Węże są zimne (oba - dół i góra), chłodnica to samo, wentylator się nie odpala i nie ma ciepłego nawiewu w kabinie... Po przejechaniu dosłownie 4-5 km wskazówka podchodzi pod czerwony znacznik i trzeba zjechać i zgasić (poczekać)...
W moim Punciaku 85 16V wyłącza się wentylator po wyjęciu klucza ze stacyjki. Auto ma klimatyzację. Ze schematu elektrycznego auta bez klimy wynika, ze wentylator chłodnicy powinien pracować po przekroczeniu określonej temperatury. Czy w autach z klimą jest inaczej? Nie mam schematu instalacji z klimatyzacją. Dziękuję za rzeczowe informacje.
To sprawdź drożność węże-chłodnica dmuchając powietrze, może zawór regulacyjny nie otwiera się na całość. Jeśli wszystko wymieniłeś i odpowietrzyłeś na milion sposobów, to zmień markę samochodu. Z którego to roku? Może jakieś kanały w głowicy zawalone mułem.
Może zwarty stycznik ?
opisz w jaki sposób sprawdziłeś ten przekażnik? znajdż zasilanie cewki pk i masę ,sa naprzeciw siebie,odpal silnik i na wolnych nagrzej go do skutku w zasilanie cewki pk i masę podłącz niewiem -miernik,żaróweczkę 2 w 12 v i zobacz czy przy krytycznej się zapala ta żar. i czy wtedy startuje wentylator -niech tak chodzi , obserwój - zapalenie żaróweczki...
Podstawą prawidłowego działania klimatyzacji jest dobra wymiana cieplna. Jeśli nie działa prawidłowo wentylator na 1 biegu,to można sie spodziewać awarii sprężarki,2 bieg jest w zasadzie biegiem awaryjnym ,który załącza się przy zbyt wysokich ciśnieniach w układzie. W tym konkretnym przypadku przypuszczam, że skraplacz jest w kiepskim stanie tzn.brakuje...
Witam. Mam problem z chłodzeniem w Fiacie Punto I 55 1.1 z 97 roku. Auto gotuje płyn w chłodnicy, a po osiągnięciu temperatury momentalnie się zapowietrza i wywala płyn przez korek. Zapowietrza się tylko chłodnica. Po rozgrzaniu silnika ( ostro prze gazowany) temperatura na wskaźniku jest poniżej 1/2 wszystkie węże gorące, chłodnica też, odkręcam odpowietrznik...
pierwsze co to termostat do wymiany, drugie to czy się włączą wentylator na chłodnicy ?
Taka sytuacja- jadę dziś autem, temperatura pod zera rośnie mniej więcej do połowy skali. Zauważam, że nie leci wogóle ciepłe powietrze- nawiew działa ale zimne leci. Temperatura wzrasta do 3/4 skali- a po postoju na światłach dochodzi do max i nawet poza max. W aucie zaczyna śmierdzieć. Staję, czekam aż ostygnie. Płyn w układzie chłodzenia jest. Chłodnica...
Witam ! Po rozebraniu silnika ( Valeo ) wentylatora chłodnicy ( punto 2 1,2 v8 )na wirniku leżał zerwany z skądś kondensator czy ktoś jest w stanie mi powiedzieć jak powinien on być podłączony, nie znalazłem miejsca skąd mógł się odlutować Pozdrawiam:
Zapałką to można w zębie podłubać. Gratuluje pomysłu, a jeszcze bardziej tego że się tym chwalisz. Kolego spalanie spadnie to raz, tak wymiana sądy wpłynęła na płynną prace silnika to dwa. Co to za mechanik który jak się domyślam wiedział o klopotach z temperaturą, zrobił sondę (to się chwali) ale nie zrobił nic z kontrolką to trzy. Idąc dalej ta kontrolka...
Oczywiście jest to do zrobienia (podobnie jak 1.1 i 1.2 73KM z Punto). Tylko że musisz sie liczyć z dużym kosztem. Silnik z osprzętem będziesz miał? Cały osprzęt - rozrusznik, alternator, kolektory, filt pow., komputer do wtrysku. Do tego jeszcze skrzynia, połosie, przeguby, chłodnica z wentylatorem, bak, pompa paliwa. Co jeszcze - lewarek zmiany biegów...
Masz tam trochę miejsca ?, można by założyć bezpiecznik maxi fuse (ze szrotu można wziąć z fajną obudową bezpiecznik od wentylatora chłodnicy seicento, punto etc), duże styki sprawią, że nie będzie się grzał
ja mam SC 1.1 spi i zauwazyłem ze gdy silnik jest gorący, to znaczy często załącza sie wentylator to widze odczuwalny spadek mocy. Kiedyś jechałem gaźnikowym Renówką 19 i jak sie zagrzał to zwalniał strasznie, nie miał mozy. Wg mnie, zobacz czy chłodnica jest jeszcze w dobrym stanie i jaki olej lejesz bo pod wpływem wysokich temperatur zwiększa sie...
Więc nie masz obiegu na chłodnicę,sprawdzić czy oba węże są gorące. Poza tym pomiar temperatury w naczyniu wyrównawczym nic nie wnosi,zawsze będzie niższa,jeżeli nie ma obiegu z przelewu. Panowie,ten cały topic jest na to forum?Jakoś spraw związanych elektryką tu nie dostrzegam.
Nie pamiętam jak napędzana jest pompa wodna w tym silniku , czy zębatą częścią paska - muszę sprawdzić - no ale pasek też do kontroli . Należałoby poza tym , prześledzić pracę silnika od włączenia zimnego poprzez fazę nagrzewania , aż do momentu osiągnięcia temperatury pracy .Jeśli w trakcie nagrzewania po osiągnięciu temperatury normalnej pracy , chłodnica...
najpierw sprawdź czy wraz ze wzrostem temperatury silnika nagrzewa się też chłodnica w twoim aucie bo jak nie to masz walnięty termostat albo uszczelkę pod głowicą co powoduje zapowietrzenie układu chłodzenia i przegrzewanie silnika. Uważaj na to że wskaźnik temperatury przy zapowietrzonym układzie chłodzenia zaniża faktyczną temperaturę silnika bo...
Sprawdzałem wczoraj, chłodnica jest cała gorąca mniej więcej jednolicie na całej powierzchni. Co do czujnika temp. to jeżeli wierzyć forumowiczom z autokącika to jest on z tyłu silnika pod filtem powietrza, ale dość nisko tak zę go nie widać można go dosięgnąć ręką lepszy dostęp byłby z kanału. Wczoraj też udało mi się omomierzem zmierzyć chyba rezystancję...
Nie ma tak, że wszystko sprawne, a auto nie działa. Coś musi być nie tak. Jaką temperaturę osiąga silnik ? I sprawdź jeszcze raz dokładnie termostat, lambdę, wtrysk. Odłącz aku na pół godziny, a potem odpal samochód i zostaw na luzie aż do załączenia wentylatora chłodnicy.
Korek w tym przypadku nie ma nic dorzeczy. Jak układ chłodzenia jest sprawny, wtedy temperatura silnika powinna być utrzymywana na stałym poziomie, niezależnie od obciążenia silnika, temperatury zewnętrznej czy stania w korkach, taka jest jego rola. Wtedy układ chłodzenia może być otwarty (bezciśnieniowy), płyn się nie zagotuje, bo prawidłowa temperatura...
Dobra to jutro sprawdzę a jak długo trzeba czekać aż się załączy ten wentylator chłodnicy i co to ma wspólnego ??
Ostatnio sam stoczyłem walkę z wentylatorem w Seicento. Pacjent: SEICENTO 1,1 MPI z 2005r - wersja VAN Objawy: gdy stałem w korku, poczułem "dziwny zapach", kojarzący mi się tylko z zapachem wrzącego / palonego płynu do chłodnic. Dodatkowo, z racji że padał deszcz, zauważyłem, że maska mi paruje. NIE ZAŚWIECIŁA SIĘ ŻADNA KONTROLKA, zbiornik wyrównawczy...
Z tego co pamiętam to ten od termostatu Nie pisz głupot, jak już to od wyłącznika termicznego w chłodnicy.
Też to czytałem. 1,2,3 bieg prtzez rezystor a 4 bezpośrednio od aku. U mnie wogóle jest cisza, nie działa. Ostatnio robiłem z wentylatorem na chłodnicy, wpiołem się kabelkiem pod 87 nóżkę w przekaźniku R1, który odpowiada za sterowanie wentylatorem na chłodnicy. Ale to raczej nie ma nic współnego z dmuchawą??
Silniczek z poloneza jest za długi i wiatrak będzie tarł po chłodnicy. Pasuje silniczek z Punto. Jak bedziesz kupował nowy to patrz czy ZEM Elmot, Magneti Marelli, a i trafiały się angielskie Lucas.
Kemoth To weź jeszcze maskę i błotniki po ściągaj, 10 minut roboty na podnośniku, wystarczy wentylator zdjąć, wraz z wypiciem kawy
Może podobnie jak w Punto: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewto...
Masz "mikro" dziurki w nagrzewnicy i pęd powietrza z wentylatora tę mgiełkę osadza na szybie. Lub rury doprowadzające są sparciałe. Czyli - zmienić nagrzewnicę albo gumowe rury.
(...) po za tym punto palące 9 litrów to ja bym go sprzedał szybciej niż się zastanawiał. W/g książki ma palić 7,8 l/100km w warunkach miejskich więc 9l nie jest tragicznie, dane producenta co do spalania zawsze są sporo zaniżone. Średnio rocznie robię nim 1500-2000km na odcinkach 5-8km (teraz będzie trochę więcej jeździło) więc specjalnie spalaniem...
Witam, Auto: Grande Punto 1.4 benzyna 2007r pierwszy problem polega na tym że non stop pracuje wentylator chłodnicy od razu po odpaleniu auta,byłem u elektryka i powiedział mi że musze naładować klime i problem zniknie, ale niestety klima nie działa,nie ma prądu i wentylator cały czas pracuje.. Pomóżcie prosze, uprzedzam że auto jest po stłuczce od...
wymieniłem czujnik temp w sc na czujnik z punto i podłączyłem pod wskaźnik paliwa, jednak przy załączonym wentylatorze chłodnicy strzałka jest 2-3 mm poniżej połowy, jak zwiększyć sygnał z czujnika o 10-15%
nie nic nie robiłem tylko ostatnio jak jechałem to zauważyłem ze wskazówka temperatury idzie mocno do góry i nie włącza się wentylator chłodnicy czy to możliwe że od jazdy na lpg tak często byłby problem z uszczelką pod głowicą
czyli jeśli u mnie przy silniku nagrzanym tak że się załącza wentylator na chłodnicy czyli temp ~ 90oC a czujnik temperatury płynu wtedy ma rezystancje ~290 ohm to znaczy że mam czujnik do wymiany?
Witam Jestem nowy na tym serwisie, bardzo byłbym wdzięczny za pomoc poczytałem troche o podobnych przypadkach ale wole sie upewnic zanim popadnę w większe koszta A więc problem jest taki punto 1.2 8v po nie dlugiej jeździe zapala sie kontrolka od płynu chłodniczego, brak ogrzewania na kabinę, wentylator caly czas pracuje, po odkręceniu korka chłodnicy...
Witam. Mam nie lada problem. Przypadek ten jest taki, że nie mam pojęcia jak rozwiązać problem nadmiernego grzania się silnika. Wskaźnik po kilku chwilach ląduje na czerwonej skali, po chwili opada i znowu rośnie, opada i znowu rośnie. Szarpie mi autkiem na każdym biegu, wentylator raz działa, raz nie. Wymieniony termostat, czujnik chłodnicy, dolany...
Miałem podobny problem ale u mnie to byl czujnik położenia wału [wydaje się mało prawdopodobne że ma to związek z temperaturą, a jednak. Auto to Fiat Punto]. Swoja droga mnie tego lata wiatrak załączył się chyba tylko z 3 razy, i to po dłuższej jeździe w korku.
Te przyciski są połączone w układ klawiatury opartej na dzielniku rezystancyjnym. Sygnał z nich trafia na komputer Body, następie on steruje przekaźnikami w skrzynce bezpieczników i modułem wentylacji (prędkość wentylatora i nastawnik recyrkulacji). Należy w pierwszej kolejności sprawdzić poprzez interfejs diagnostyczny czy pojawiają się sygnały z...
Odnośnie kupna Punto to sam przez to przechodziłem 9-mcy temu i to co mogę ci podpowiedzieć jeszcze ,a wiem od kogoś kto tylko takimi autami jezdzi że szukaj lepiej silnika 1.2 16V 80Km są naprawdę dobre i te 80KM też się przyda. Uważaj przy kupnie na tylną belkę czy nie stuka,sporo potem roboty żeby naprawić,z reszty wad punciaka to przepalające się...
Prędkość przekłamuje ale nie więcej jak 10% zawyża. Faluje tylko na wolnych i zamiast ciągłych 750RPM jest w granicach 650-900. Zanim zacznę "psuć" przepustnicę ktoś może wie czemu po włączniu wentylatora silnik zaczyna inaczej pracować? Właściwie nie sprawdzałem jakie wtedy leci napięcie z alternatora oraz na wolnych jakie jest przy włączonym ogrzewaniu...
przemierzylem cala wiązke, wszystkie czujniki, wszystkie rezystancje ok i nadal klapa. Chyba sie poddam. Chyba ze ktos ma jeszcze jakis pomysl . Jeszcze jedno pytanie. Czy czujnik załączenia wentylatora w chłodnicy może wysyłac jaki kolwiek sygnał do ECU i czy zegary mogą zaklucac prace ECU . Magneti Marelli IAW 16F. Bo juz mi brak pomysłów.
Sorki za posta pod postem, poczytałem gdzies na forach ze czujnik ktory jest w głowicy(jedno pinowy) to on odpowiaa za wskazanie temp. na desce . dobrze rozumuję ? :) dodam też , gdy termostat sie otworzy i gorąca ciecz splywa do chlodnicy to wentylator się nie załącza, czyżby to ten czujnik w chłodnicy wariował ? prosze o pomoc bo juz nie mam pojecia...
jak temperatura w normie,wentylator działa ,to nagrzewnica albo klapa zimne ciepłe
Więc czekam na dostawę innego czujnika. Nie wiem czemu wysłali taki jaki mam teraz. Czujnik temperatury (przegrzania) silnika do 900-setki wkręcany w głowicę ma być z czarnym plastikiem, obudową, żaden inny, więc patrz co ci przyślą... Ma wyglądać tak. https://obrazki.elektroda.pl/2690028000_... https://www.autodoc.pl/meyle/15827929...
termostat sprawny działa odmyka wszystko chodzi wentylator się załancza przewody się grzeją, usterka chyba usunięta delikatne wycieki płynu chłodniczego za silnikiem wąż to nagrzewnicy, teraz jeszcze tylko to grzanie słabe ma.. no ale pewnie punto 1.1 temperatury niskie więc nie ma co szaleć dzięki za pomoc
Zajrzałeś w ogóle do zbiorniczka wyrównawczego, czy od razu na komputer chcesz lecieć? Ewidentnie nie ma płynu chłodniczego i właśnie przytarłeś silnik. No to pierwsze co zrobiłem. Płyn jest I czyściutki. Sprawdziłem bo myślałem że uszczelka poszła. Dodano po 2 Wygląda na luźne przewody, może przetarte. Sprawdź wiązki. Uważam że są w porządku. Kostka...
Witam, mam problem ze swoim autem. A mianowicie po przejechaniu kilku km usłyszałem dziś dziwne buczenie ( coś jakby tłumik tyle że spod maski) odczuwalne drgania, a w dodatku po wyłączeniu silnika miałem wrażenie, że jest on cały czas włączony + wentylator pracował dłużej niż zwykle. Ponadto jeden podzespół - nie wiem co to jest - tak jakby był lekko...
Od dłuższego czasu mam problem z wentylatorem chłodnicy. Gdy się załączy a auto stoi np. na luzie - obroty silnika spadają z 900 do nawet 600. Często mam wrażenie że silnik zaraz zgaśnie. Gdy wentylator się wyłączy - obroty wracają do 900. Wentylator jest nowy firmy Magneti Marelli. Niestety - nie od tego Punto. Mój Punto to: 1996r, 55kM, 1.1, 8v a...
Sprawdziłbym jednak odczyt temperatury z ECU (osobny czujnik), bo w Puntach mk. 1 nagminnie padały wskaźniki temperatury jak i czujniki. W moim jak wykręciłem czujnik i deskę, pomierzyłem wszystko, to mi wyszło, że 1/2 skali byłaby osiągana przy ponad 120 °C, wymieniłem czujnik (na nowy, oryginalny, kupiony w ASO) i było trochę lepiej ale musiałem wymienić...
silnik wentylator chłodnica punto punto chłodnica punto wentylator
zakodować kanał napełniania syfony onkyo podłączyć bluetooth
trust zasilacz pralka elektrolux programator
Kod błędu 3436 w ciągnikach New Holland - przyczyny i rozwiązania Renault Laguna 2 – numer nad kreską na sterowniku, znaczenie i zgodność części